načítám data...

Více než dopravní prostředek aneb Proč jsou právě auta zdrojem vášní?

Způsobů dopravy je spousta, ale jen jeden si vydobyl pozici kultu napříč rasami i národy. Automobilismus už dávno není jen způsobem dopravy. Jak se to ale stalo?

zobrazit celou galeriiAutíčkář se ptá: Více než dopravní prostředek aneb Proč jsou právě auta zdrojem vášní?

Když tu dnes sedím doma a pozoruji svět rozdělený hranicemi okresů, teprve mi plně dochází důležitost dopravy. Od doby, kdy člověk objevil kouzlo dělby práce, nastala i potřeba dopravovat věci z místa na místo. Ten umí to a ten zas tohle, ale k čemu by nám to bylo dobré, kdybychom to a tohle nedokázali přepravovat, bez výměny není výměnný obchod a bez obchodu není naše civilizace.

Foto: Lancia

Jenže způsobů dopravy je spousta a automobil, tedy osobní automobil, ta věc, která nedá mnoha čtenářům našeho webu spát, je mezi dopravními prostředky vlastně takovou muší váhou. Kapacitou nákladu i počtem míst k sezení to není žádná velká sláva, a co se rychlosti i dosahu týče, vlaky i letadla mají jasně navrch. Co nás tedy k těm autům tak táhne?

 

Kouzlo individuální dopravy

Začalo to už v dobách před auty, kdy lidé ještě používali koně. Tažný vůl jistě odvedl mnohem více práce, měl více síly, ale kůň, to bylo něco docela jiného. Kůň představoval volnost a nespoutanost, mohli jste naskočit do sedla a vyrazit. A právě toto měl dále rozvíjet automobil. Povedlo se mu to? No to si pište, že ano. S vylepšováním techniky i infrastruktury postupně rostl akční rádius automobilu, dnes už autem díky pokročilým technologiím není problém vyrazit stovky kilometrů dle potřeby a nálady. Bez nějakých velkých příprav, prostě jen tak.

Foto: Alfa Romeo

No dobrá, ale stále je tu i doprava letecká, jsou tu vlaky. A díky husté síti letišť a tratí není problém vybrat si některou lákavou destinaci a vyrazit. Ve věku chytrých telefonů mizí všechny překážky, naplánovat a zaplatit cestu je snadné jako nikdy dřív (no dobrá, teď nám do toho maličko hodil vidle covid, ale to zase brzy pomine). Proč právě auto?

 

Legendy sportu

Automobilismus byl od svých počátků spojen se sportem a dobrodružstvím. Stateční mužové vyráželi ve svých strojích jak bájní rytíři, riskovali životy i veškeré své jmění a to vše jen proto, aby při troše šteští získali vavříny a slávu. A stejně jako u všech sportů, vždy byly vavříny i sláva pomíjivé. Je jen otázkou času, kdy se objeví někdo rychlejší, šikovnější, lepší. 

Foto: Alfa Romeo

Ale sport nás nepřestává fascinovat. Ne náhodou patří živé přenosy party mladíků, co si šli zahrát fotbal, k nejsledovanějším pořadům televize. Člověk to tak zkrátka má nastavené, hledá si své idoly a své vzory. Chceme vidět, jak si naši favorité povedou v náročných zkouškách. A hrdinové našich příběhů to vědí a ženou se až na samý limit svých možností. Když se k tomu přidá ještě další zápletka, další faktor ovlivňující výsledek, stroj, který může selhat stejně tak jako dopřát svému řidiči cennou výhodu, dostáváme drama, které nemůže nikoho ponechat tak úplně chladným

 

Cena mobility

Teď mi můžete namítnout, že pokud jde o hrdiny, jen málokdo se může poměřovat s piloty. Úcta, kterou mnozí chovají k lidem, jež jsou schopni ovládat létající stroje, je bezmezná. Těžko budete dohledávat, odkud kam vedla první cesta prvního automobilu, kdy poprvé vůz překonal 100 kilometrů bez zastavení, u letadel jsou však všechny milníky hluboko vryty do paměti každého nadšence. 

Foto: Lancia

Letectví přidává volnosti pohybu další rozměr, tak proč to je právě motorismus, který si získal tolik příznivců? Letectví má jednu zásadní nevýhodu – není pro každého. Letadlo, i to malé, je docela velké. Potřebuje také nějaké to letiště na obou koncích výletu, a když k tomu připočteme i náklady na provoz, skutečně se nejedná o koníček pro všechny.

Foto: Alfa Romeo

Zato automobilismus tu pro všechny je. Řídit auto, snít o životě pilotů rally speciálů, představovat si, že na konci cesty není parkoviště před kancelářským komplexem, ale cíl vytrvalostního závodu – to může opravdu každý. 

 

Hobby nestačí

Auto má oproti cyklistice či sportovnímu létání i další výhodu, je univerzální. I s poměrně obyčejným autem si člověk může užít trochu té zábavy, vyrazit jen tak nazdařbůh na výlet, to stejné auto přitom odvede nemalý kus práce. Odveze děti, nákup, cement, ledničku, tchýni, psa… Automobil není prvoplánové hobby, radost a nadšenectví je tu vlastně spíše jako bonus. Auto je ryze praktická věc, připravená dnem i nocí sloužit a pomáhat. 

Foto: Alfa Romeo

Automobil má v našich životech důležitou a troufám si tvrdit i nezastupitelnou roli. Je pro nás potěšením, ale zároveň nám umožňuje pracovat, starat se o domácnost, žít naše životy. Je to náš malý kousek světa, ale zároveň i brána v časoprostoru, která nám umožní být tam, kde být chceme. A především – je náš. Tady se nemusíme omezovat a brát ohledy na jízdní řády, tady jsme pány svého světa. Tato role auta je skutečně nezastupitelná a proto ani nemám obavy, že bychom o svá auta mohli v blízké budoucnosti přijít. 

Foto: Alfa Romeo

To je tedy můj pohled na auta, na stroje, které mě provází od puberty a které do jisté míry formují můj život. A tak bych se vás, našich čtenářů, chtěl zeptat – co je pro vás tím důvodem, že považujete auta za důležitá?



 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
26. března 2021, 18:56
15

Svoboda. Jet kam chci, kdy chci, za kým chci a kudy chci. To byla v osmnácti velká věc. Na benzín se vydělávalo kde se dalo, každá usmolená dvoustovka natekla do nádrže. Moje první auto byl vrak, ale ty situace, kdy jsme v sobotu ráno nevěděli coby, tak jsme s kamarádama vysypali prasátka, natankovali plnou a za půl dne jsme byli u moře v Polsku, protože jsme mohli, to bylo něco, co nic jiného než auto nedokáže.

-
Komentář upraven 26. 3. 2021, 18:57:58

reagovat
lu
lumix
26. března 2021, 19:17
0

A pak stačí jeden Covid 19 a (ona “svoboda”) je to tak nějak v řiti.

Ja
Jang Koub
26. března 2021, 21:44
10

Covid je ještě pohodička proti tomu, co by rádi Zelení a podobné extrémistické frakce. Jakoby auto bylo původcem veškerého zla na zemi.

C70C
26. března 2021, 20:26
0

Pro mně to je způsob, jak se odreagovat, když život neběží úplně ideálně. Sednu do auta a nechám se fascinovat tím, jak funguje. Nebo v létě sundám střechu, naložím malou a jedu se kochat panoramaty Jeseníků a Rychleb.. Je to prostě způsob, jak se soustředit na jedinou věc a míň myslet na kraviny..

reagovat
martin_100
26. března 2021, 20:39
1

Ten odstavec nad červenou alfou podepisuju! Přesně tak to je.

reagovat
af
afro-r1
26. března 2021, 21:10
6

Mozna jsem jediny, ale tento clanek se marne snazim uchopit. Je v nem spousta veci tak podivne smichana, ze se nenachazim cervenou linku pribehu.

Jinak samozrejme pohled do historie optikou roku 2021 je takova trochu matouci. Sednout na kone a jet se z pleziru projet se postestilo maximalne lokalnim vladcum. (kdyze bylo zruseno nevolnictvi? A kdy poddanstvi?)

reagovat
Trinom
26. března 2021, 21:14
2

Honzo, kdy místo zamýšlení se napíšeš nějaký hezký test youngtimera? Pekáče nám tu docela chybí...

reagovat
krab
27. března 2021, 09:49
5

Proč je auto v životě dost zásadní věc? Já si myslím, že je to nějak zakódovaný a dědí se to.. minimálně teď ty tři - čtyři generace poslední, lidi narození před válkou, pak ty po válce v 50. letech a pak jejich děti narození v 70-80. letech a pak zase jejich děti narozené těsně po přelomu milénia, tak mají auto spojený s rodinou, zážitky, cestováním atd...

Pro mě to bylo od dětství - autíčka. Táta doma nějaký spravoval, já si prohlížel jeho knížky o autech a veteránech, pak jsem mohl na polňačce opatrně řídit, pak přišel fichtl atd..

Pak je tu zvuk motoru, ovládání spojky, řazení, řízení, který tě poslouchá a objevování umění řídit. To je úžasná věc.

Proto automobil (tak jak ho známe) znamená pro hromadu lidí něco víc než jen věc nebo dopravní prostředek, protože je to součást naší kultury. A uvidí se, jak automobil budou vnímat ti z další generace. Nejspšíš, když uvidí u rodičů, že pro ně jejich auto něco znamená a dost pozornosti se kolem něj motá, tak budou taky autíčkáři. Ten zájem si myslím jen tak nezmizí.

reagovat
sp
spooon
27. března 2021, 18:34
1

Já si taky myslím, že hodně předají rodiče na děti. Vidím to u dcery, má 5 let, dostala k narozkám El. Čtyřkolku a po měsíci drandi po loukách jak vítr. Takže myslím, že jí to jen tak neopustí.
Navíc když je hezký a jedu se projet roadsterem, hrozně ráda se mnou jezdí. No uvidíme za pár let, jak se bude mít k autum.
Na druhou stranu pro moje prarodiče i rodiče bylo auto vždy jen obyčejným spotřebičem. S bráchou sme se k tomu dostali až skrz PS a Gran Turismo

Caddy
29. března 2021, 09:20
0

Ja myslim, ze uz soucasna generace se odklani a pristi nebude chapat, co na tech auteh predci videli... ale presne, jak rikas, zalezi hlavne na to, v cem decko vyrusta, moje dcera je auty posedla a nechava kluky v udivu :)

St
Staromil
17. dubna 2021, 22:03
1

Asi je pravda, že spolu se současnou dost snadnou dostupností automobilů skoro všech kategorií pro velkou část populace mizí jedna jejich "vlastnost", kterou dlouho bývala ( v různých částech světa různě dlouho) určitá vyjímečnost a exclusivita a stávají se tak více a více zbožím (často pouze) spotřebním a užitkovým. Poskytují sice stále tu svobodu, ale více za tím účelem užitku, než požitku...ale prostě patří k naší době, té kultuře a způsobu života. Nicméně, dnešním i dalším generacím nebude na škodu občas připomínat nebo vysvětlit, že předci na těch autech také viděli kus lidské dovednosti, technické vyspělosti, designerského umu, byly cílem ale i zdrojem pokroku, celkového nadšení pro techniku a její dokonalost. Je to jeden z "produktů" doby, ve kterém se vše snoubí, je komplexem snažení mnoha oborů a profesí. Výsledkem je sice "pouze" jeden z mnoha technicky zaměřených výrobků, ale často také prostě skvost a chlouba tvůrců a také u těch méně "spotřebních" oslava člověčího umu.

U mne je to trochu jiné. Auta jsem měl vždy rád a v nějaké podobě všude, kam jsem se podíval, ale dá se říci, že teprve relativně nedávno syn svými znalostmi a zájmem i mne dostal na jinou úroveň zájmu, určitého nadšení a level autíčkářství, což bude možná brzy završeno i dost zásadním už dost "autíčkářským" krokem...ale nechci to zakřiknout...

Jinak bych, tak jako již jeden z nás výše, podepsal ten odstavec nad červenou Alfou ( mimochodem bych řekl, že výběr těch "ilustrativních aut" v článku, byť je vlastně hodně ve svém rozsahu úzký a zaměřený na jednu zemi, dost podtrhuje, co jsem napsal výše...).

Jenda_K
28. března 2021, 20:54
4

Myslím že ten tvůj pohle je poněkud zaujatý, je dost dalších způsobů pohybu který jejich vyznavači považují za ten nejúžasnější.
Můžu začít u přímém předchůdci a nejbližším druhu dopravy - motocyklu, sice je zde občasný diskomfort daný počasím ale svoboda pohybu, zážitky jsou možná ještě intenzivnější. Za zrychlení které zažijete u motorky za pár desítek tisíc, zaplatíte u auta mnohem víc. Vysvětlete pumpičkáři že je něco úžasnějšího než vyšlapaný nejvyšší kopec v okolí, majiteli(ce) koně že je něco lepšího než pohled z koňského sedla, přespolnímu běžci bahno až za ušima, pilotovy větroně pohled na západ slunce jen za svistotu větru, majiteli letadla možnost koupat se za 4 hodiny v Jadranu...
Každý máme svůj způsob pohledu na ideální svět, budme rádi že všichni nepreferujeme to samé.

reagovat
jbigllesCZE
29. března 2021, 10:19
2

pravda, avšak tento web se jmenuje Autíčkář :) když ho naklikám, čekám, ze poctu o autech. Kdybych si tu přečetl esej na téma lodní dopravy, budu přemyslet, kde se stala chyba :) Je to zaujaté a je to tak správné. Na stránce o bicyklech si nepůjdu cist o radosti z aut.

A k těm motorkám : mně osobně motorky skoro až děsí. Nikdy mne to nelákalo a když už jsem na tom seděl, doufal jsem, že co nejrychleji budu moct dolu.

Takže třeba mně jde článek do noty a tak nějak očekávám, že všichni, kdož lezou na tento web, budou mít podobný přístup



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Firebird  1978
Pontiac Firebird

1978 rok výroby
320 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Corvette C4 1988
Chevrolet Corvette C4

1988 rok výroby
245 koní výkon
5 733 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 Stingray 1970
Chevrolet Corvette C3 Stingray

1970 rok výroby
350 koní výkon
5 573 ccm objem

Ford Mustang Fastback V8, V ČR 1966
Ford Mustang Fastback V8, V ČR

1966 rok výroby
210 koní výkon
4 700 ccm objem

Ford Mustang Convertible V8, Na cestě do ČR 1967
Ford Mustang Convertible V8, Na cestě do ČR

1967 rok výroby
210 koní výkon
4 700 ccm objem