načítám data...

Předběhl Uber svou dobu?

Na první pohled to byla celkem obyčejná nehoda. Jenomže auto neřídil člověk. Znamená jedna tragédie konec autonomních aut?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Společnost Uber to nemá lehké. Valí se na ni jeden průšvih za druhým. Z původního konceptu sdílení aut se stalo regulérní taxikaření a v posledních měsících se potom v mnoha městech či státech Uber dostal dokonce do ilegality. Společnost se snaží problémy řešit, jedná s úřady a vyřizuje potřebné licence a povolení, nic z toho však není zadarmo nehledě na tahanicemi pošramocenou pověst giganta sdílené ekonomiky. To všechno však není nic proti pohromě, která se na Uber snesla v posledních dnech.

Pro ty z vás, kteří se nějakým zázrakem vyhnuli zprávám o oné nehodě jen krátký report na úvod: Tragédie se odehrála v noci z 18. na 19. března . 49-letá Elaine Herzbergová přecházela jednu z ulic ve městě Tempe v Arizoně. Šla mimo přechod a ve špatně osvětleném místě, když ji srazilo projíždějící auto společnosti Uber. Elaine Herzbergová následně svým zraněním podlehla. Tato zpráva, jakkoli je velmi smutná, by za normálních okolností neobletěla svět, tentokrát se však k nehodně nepřipletlo jen tak obyčejné auto, Elaine srazilo autonomní Volvo XC90 provozované v rámci zkušebního provozu společností Uber. Ani to by nebylo poprvé, autonomní Volvo Uberu už nehodu mělo, tentokrát se jí však ani nepokusilo zabránit – a to by se stávat nemělo.

Už jsem napsal, že k nehodě došlo mimo přechod na špatně osvětleném místě, mohlo by se tedy zdát, že chodkyně zkrátka udělala osudnou chybu a vinit z ní autonomní vůz je trochu přísné. Jenže ono to tak úplně není. Ano, nehoda se stala v noci, ale úsek, na kterém se neštěstí odehrálo, je rovný a přehledný. Nešťastná Elanie vedla kolo a přecházela čtyřproudou – tedy dost širokou – ulici. Ke střetu potom došlo v pravém pruhu, přestože Elanie přicházela z pohledu automobilu zleva. Musela tedy před ním přejít skoro celou  širokou ulici. Jak je možné, že ji radary neviděly?

Místní policie zveřejnila videozáznam z kamery umístěné uvnitř vozu. Ponechme nyní stranou, proč byl veřejnosti předložen v nízkém rozlišení, ve kterém toho před nárazem opravdu mnoho vidět není, přestože testovací auto takto náročného (a nákladného) projektu je jistě vybaveno špičkovou kamerou. Ze záznamu je evidentní, že automobil vůbec nereagoval, přestože nejel rychle. A to je opravdu podivné, protože čidla, kamery a radary neměly ničím cloněný výhled a nebohá Elanie dokonce ani neudělala nějaký náhlý či nečekaný manévr. A krom toho vedla jízdní kolo, jak mohl autonomní vůz tak velký objekt prostě přehlédnout?

První prohlášení společnosti Uber i místní policie byla velice opatná. Neustále se všem připomínaly špatné světelné podmínky i to, že se nehoda odehrála mimo přechod. Uber přesto okamžitě přerušil testovací provoz všech svých autonomních taxíků. A nakonec přišlo nevyhnutelné – stát Arizona odebral Uberu povolení testovat samořiditelná auta v běžném provozu. Já rozhodně nepatřím mezi příznivce hysterických reakcí, nelíbí se mi, když po pádu jedné zanedbané lávky úřady ve snaze demonstrovat činnost a účast uzavřou všechno, co alespoň trochu připomíná most. Nicméně v tomto případě považuji rozhodnutí Arizony za velmi rozumné.

Ona nehoda totiž skutečně vyvolává celou řadu otázek. Mezi lidmi je rozšířena představa, že jsme autonomním autům na dosah. Už dnešní vozy jsou přeci vybaveny různými asistenty. Pustíte-li v Octavii na dálnici volant, auto sice bude pípáním a poškubáváním vyjadřovat nelibost, ale řízení přesto převezme a bude vás udržovat ve středu jízdního pruhu. I ona Octavie dokáže tempomatem nejen udržovat požadovanou rychlost, ale i mírně zpomalovat do zatáček a držet si odstup od pomalejších aut. Vyspělé bezpečnostní asistenty, jaké používá například Volvo, umí samy dupnout na brzdu, když je v kolizním kurzu jiné auto, člověk, zvíře, dům či les. Dokáže rozpoznat chybu ještě před tím, než ji uděláte, nedovolí vám odbočit vlevo, pokud by to skončilo srážkou s protijedoucím autem. To všechno přeci zní, jako kdybychom byli skutečně jen krůček od okamžiku, kdy nás auto k řízení už nebude potřebovat vůbec.

Jenže ono to tak není. Něco jiného je pomáhat řidiči v jasně definovaných situacích a něco úplně jiného je skutečně řídit auto. Dnešní auta, jakmile narazí na problém, se kterým si neporadí, předají řízení zpět řidiči. A problém, se kterým si neporadí – to není jen složitá situace v ulicích Neapole, to je i jakákoli jen trochu ostřejší zatáčka, špatně viditelné vodorovné značení, jakákoli křižovatka, kde je třeba řešit přednost v jízdě – prakticky cokoli krom ustálené jízdy po rovné silnici.

Autonomní vozy k tomuto budou muset přidat nejen řízení v zatáčkách a řešení křižovatek, ale i situace vyloženě problematické. Náledí, nejrůznější překážky od díry v asfaltu po paletu ležící v levém pruhu dálnice, nepředvídatelné chování řidičů, kteří vám bez rozhlédnutí vjedou do cesty – to všechno bude muset elektronický mozek auta zvládnout. Všechny nepředvídatelné situace nelze předem naprogramovat (proto se jim říká nepředvídatelné, že…), bude proto nezbytné, aby auto přemýšlelo. A to je ten problém. Sběr informací už je zvládnutý dobře, ale správné vyhodnocení těchto dat vyžaduje software, jaký zatím neumíme vytvořit či výpočetní výkon, jaký do auta zatím nejsme schopni vměstnat. Nároky jsou skutečně vysoké.

Auto nesmí být pomalé, nemůže se sunout po dálnici šedesátkou a ve městě rychlostí chůze. Přesto však musí vždy správně rozpoznat nebezpečí a zabránit nehodě. A když říkám vždy, myslím opravdu vždy. Když havaruje řidič, je to jeho chyba, skončí to pokutou nebo v horším případě u soudu, ale zkrátka stane se. K autonomnímu vozu nikdo takto shovívavý nebude. Velmi zjednodušeně řečeno – když se zabiju sám (nebo když mě ohrozí jiný řidič), beru to jako svou chybu a riziko podnikání, nehoda vinou chyby stroje je však nepřijatelná. Takový stroj nesmí být vůbec na trhu.

A tady vidím hlavní provinění společnosti Uber. Jejich autonomní auta zkrátka nejsou tak pokročilá a tak sofistikovaná, jak by měla být. Ano, dokážou víc, než ‘obyčejné’ Volvo XC90 (ačkoli je otázka, zda by právě této nehodě ono ‘občejné’ Volvo XC90 nedokázalo zabránit), jsou naučená zvládat rozličné situace, jenže nedokážou myslet. Elaine měla smůlu, že její cesta přes ulici se z nějakého neznámého důvodu nehodila mozku autonomního taxíku do žádné ze situací, které zná. To dokáži pochopit, zároveň si ale nemyslím, že je zodpovědné taková auta vypustit do ulic měst. Ještě na to nejsou připravena. Zkuste si sami při řízení všímat toho, co všechno a proč děláte a zda je možné to naučit stroj. Dokáže stroj rozeznat chodce, který sice vstoupil do vozovky, ale ví o vás, od chodce, který blížící se auto přehlédl? Řidič se může spolehnout na oční kontakt, ale stroj? Nesmí chodce ohrozit, ale zbytečně panicky brzdit může také jen v okamžiku, kdy je to opravdu potřeba. A jak se takový stroj popasuje se situací v rušných městech – třeba před takovým přechodem v půlce Václavského náměstí by patrně takové auto zůstalo stát napořád. Řidič se očním kontaktem s chodci nějak domluví, ale stroj musí počkat, až bude mít volnou cestu.

Zkrátka autonomní řízení nehodou Uberu neskončilo. Ani nemohlo, protože tu dosud nebylo a není. V blízké budoucnosti nás čekají systémy, které zvládnou delší jízdu za přesně stanovených podmínek, poměrně blízko jsou tomuto zařízení značek Tesla či BMW. Po dálnici takové auto skutečně pojede samo, zvládne i změnu pruhu etc., ale stále jsme na úrovni sofistikovaného jízdního asistenta, ke skutečně autonomnímu autu nejsme o mnoho blíž, než v době prvních radarových tempomatů.

A ještě malý dovětek k oné nehodě v Arizoně. Sociální sítě zaplavila vlna nenávisti vůči řidičce onoho nešťastného autonomního taxíku. Rafaela Vasquezová za volantem Volva skutečně vůbec nedávala pozor na cestu, což by asi ve zkušebním provozu měla. Proč jinak by tam také měla být, že? Potíž autonomních aut je, že donutit k pozornosti řidiče, který neřídí, prakticky není možné. Zkuste si to představit – jezdíte v takovém autě už čtrnáct dní, za celou tu dobu se nic nestane, auto funguje zcela samo – opravdu byste vydrželi celou dobu dávat pozor, zda se ze stínu nevynoří temná postava? Jakmile uvěříte, že vůz funguje, vaše pozornost je ta tam.

Budou tedy někdy autonomní vozidla realitou? Zcela určitě ano. A ač se považuji za petrolheada, nebojím se té doby. Nemyslím si, že bychom se v naší generaci dožili aut bez volantů. Zábava z řízení zůstane stále vysoko na hodnotovém žebříčku majitelů aut. Jen ty nudné cesty auta v budoucnu odřídí za vás, to přeci není nic špatného. Jen nečekejte, že to bude za rok či dva – nebude.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Leo29
30. března 2018, 10:39
0

Ako môže byť zodpovedné auto, auto je stroj nemá právnu zodpovednosť. Na vine je vodič alebo chodec ktorý pod to auto skočil. Autonomný systém vodiča v žiadnom prípade neodbremeňuje od povinnosti venovať sa premávke. Bodka, koniec diskusie, viac nieje o čom. To je jak ta stara historka s tempomatom v karavane a robením kávy. Takého niečoho je schopný len nesvojprávny človek.

reagovat
Inženýr
30. března 2018, 13:27
0

Uvedu dva příklady.

Koupil jsem si nový laptop, který pořád fungoval s maximálním vytížením CPU a kvůli mrznutí byl nepoužitelný. To bylo tak hodinu po rozbalení a základním nastavení (automatickém). Jakou chybu jsem jako operátor udělal?

Mám iPad, který používám jen na konzumaci obsahu. Po nějakém čase je výrazně pomalejší, má tendenci zaseknout se a nedivil bych se ani samovolnému restartu. Mám tu samou otázku.

Autonomní auto je prostě počítač, se všemi výhodami a hlavně nevýhodami. Nic víc, nic míň.

Leo29
30. března 2018, 13:45
0

v číne vyrobený laptop/tablet nemá s autom naozaj nič spoločné. Pri výrobe sú bezpečnostné predpisy podstatne prísnejšie.

Osobne pracujem v automobilke a každé jedno auto sa po vyrobení odjazdí buď na špecialnej stolici ktorá simuluje rôzne podmienky + vybrané kusy idú na dráhu a prejde testami o ktorých si vyrobcovia spotrebnej elektroniky akurát nechavajú snívať. (up, citigo)
Alebo na dráhu ide 100% vozidiel kde sa odjazdia a skontrolujú (Toareg, Cayenne,Q7)viď znama lanovka v BA.





Inženýr
30. března 2018, 14:43
0

A kde jsou vyrobeny všelijaké senzory, radary, kamerky a podobné ptákoviny? To je asi jedno.. Chápu, že výstupní kontroly u aut jsou někde jinde než u spotřební elektroniky, ale pokud má být auto ovládáno AI, je jen otázkou času kdy se něco stane. A bude to naprosto zbytečné, protože lidé řídí desítky let a není potřeba dělat z aut něco, čím nejsou.

Leo29
30. března 2018, 14:50
0

ľúdský fakto bude vždy chybovejší ako akákoľvek elektronika.

Inženýr
30. března 2018, 15:01
0

Nedělám si iluze, že dnešní elektronika v autech je spolehlivější než ve spotřebáku. Pochybuji, že se to v dohledné době změní. Lidský faktor může zlyhat a já netvrdím opak. V případě elektroniky si nejsem jist, zda-li někdy bude umět reagovat na LIBOVOLNOU nenadálou situaci stejně, jako normální řidič ve způsobilém stavu.

Zkrátka, bezpečnost to nijakým způsobem nezvýší, minimálně né do doby kdy VEŠKERÝ provoz bude fungovat v daném "módu", včetně chodců a zvířat kteří budou (muset) fungovat jako roboti a přecházet jen na vyznačených místech ve správnou chvíli.

A dokonce i pak by se nad tím dalo polemizovat.

beastar
30. března 2018, 15:21
0

Auto nemůže být právně zodpovědný páč takový zákony zatím nikdo nestanovil. V tomhle případě z článku neni na vine řidič ani náhodou. To přecházení byla pitomost, to je jasný. Problém neni nehoda, ale to že ta kraksna neudělala NIC. A momentálně je právně i morálně odpovědný majitel. Spol Uber ale to je do budoucna samozřejmě jedna z otázek která se bude muset vyřešit.

Dokud za tim sedí člověk neliší se to od letadel. Ale taky není vždycky každá nehoda chyba člověka za kniplem. Jenže pilot je vycvičený (v drahých letadlech nemyslim čmeláka) řešit situace v krizi při různých poruchách stroje. To řidič není a nikdy v nejbližší době nebude. Tady to bylo jak když sedí strojvůdce.... Vlak vidí ale jede furt a fíra už nemůže udělat nic. Plně autonomní auta musí být vyspělá Ai monstra z vlastním virtuálním egem....taková Elis uvězněná v plechu. A to je fakt hudba budoucnosti...za 30 let možná víc.

sumy
30. března 2018, 10:58
0

Hele, ani na ty rovný a přehledný silnici to furt nefunguje samo. Před 14 jsem se kolem páté ranní přesouvá z Plzně domu. Na měsíc starý octe tempomat na 140. Jedu a v dálce přede mnou se začali předjíždět kamiony. Když jsem se začal divit, co že je auto tak odvážné, tak začalo brzdit jak krava a na palubce se mi rozsvítil ohromný červený symbol "brzdí" a do toho to začalo řvát vystraznej zvuk. No musel jsem ještě brzdu prošlápnutá, auto samo by zaparkovalo pod kamión. Nijak mě to nepřekvapilo, ani nevyplašilo, z principu elektronice nevěřím a spíš jsem čekal, co to bude dělat. Tedy ani auto v hodnotě cca 800tkč se neumí za pomoci všech svejch fíčur bezpečně udržet v bezpečné vzdálenosti.

reagovat
ma
martinw
30. března 2018, 15:52
0

No octavia ma front-assist pouze ve forme radaru, nebo ma i kameru pro tento ucel ?

Inženýr
30. března 2018, 11:17
4

"Nehoda vinou chyby stroje je nepřijatelná. Takový stroj nesmí být vůbec na trhu." Tímto bylo řečeno vše podstatné.

Já jednoznačně patřím k odpůrcům podobných blbůstek, které by nemuseli být a o nic převratného bychom nepřišli.

Vidím to tak, že autonomní řízení má dva zásadní problémy, a jen jeden z nich by se dal (leč velice nákladně) řešit.

1. Infrastruktura a provoz: Veškeré dopravní značení by se muselo podřídit autonomnímu provozu a VŠECHNY dopravní prostředky pěšibusem počínaje a Škodovkami Laurin&Klement konče by museli být autonomními. V případě chodců by se museli zavést tvrdá pravidla kde a kdy přecházet, aby se provoz nezdržoval (dobrá poznámka autora o očním kontaktu), protože jinak by "zaručeně spolehlivé" radary měli tendenci někoho přejet, pokud by se objevilo něco tak neobvyklého a nenadálého jako absence denního světla. Všechny dopravní prostředky by museli komunikovat mezi sebou a tím pádem by bylo nemožné provozovat archaické povozy jako Babetty, malotraktory, současnou Toyotu Avensis a jakékoliv veterány, protože přítomnost čehokoliv "neinteligentního" by mohlo narušit plynulost, bezpečnost a celý "ekosystém" obecně. Pokud by do toho někdo investoval a klaplo to, pak bychom mohli mluvit o něčem jako "bezpečný" autonomní provoz. Ani to by však neřešilo, alespoň zatím, druhý problém.

2. Spolehlivost elektroniky: Jako člověk, který o IT něco ví a má s tím zkušenosti, mám hodně důvodů nesvěřovat bezpečnost sebe, spolucestujících ani okolí do rukou něčeho elektronického a autonomního. Pokud někdo tvrdí opak, asi NIKDY nezažil jakékoliv problémy se SW nebo HW ve svém počítači, mobilu a tak dále.

To se opravdu najde někdo, kdo je schopen ve vysoké rychlosti na dálnici pustit (byť jen na pár sekund) volant a cítit se přitom bezpečně? Co když ten radar zlyhá, jako že ho osere pták? Co potom?

Rozumím tomu, že i normální člověk může "zlyhat", že někdo může dostat infarkt nebo křeč, případně mu spadne vajgl do rozkroku a pak nebude čas řešit ostatní části těla a lidstvo jako takové.. Ale je to pravděpodobné? Určitě méně, než zlyhání jakéhokoliv elektro-šmejdu, protože není otázkou jestli se to stane, ale kdy to bude. A pokud to bude právě na dálnici při zařazování se za pomalejší auto nebo kamion, možné důsledky jsou všem hádam jasné.

reagovat
Leo29
30. března 2018, 12:15
-1

Nehoda vinou stroja neexistuje vždy je to chyba operátora stroja alebo nedodržanim bezpečnostných pravidiel.
Ak ti na diaľnici zlyhajú brzdy tak čo potom? Ako je pravdepodobnosť s porovnaním keď zlyhá moderná kamera.

Ak by sme sa mali pýtať zakaždým čo keby tak nevylezieme s tej jaskyne.

Tá žena tam nemala čo hľadať je to jej chyba nie chyba autonomného vozidla. Tu sa na základe tohto prípadu začína lov na bosorky.

Inženýr
30. března 2018, 13:03
0

Existuje, pokud je ten stroj autonomní a myslí za něj tzv. "umělá inteligence". V tomto případě to bylo zlyhání stroje a nepozornost operátora. Pokud bezpečnost závisí od pozornosti operátora, nemůžeme mluvit o autonomním řízení.

Ano, i mechanické věci mohou zlyhat, ale narozdíl od počítače řízeného SW to není pravidlem.

Ano, ta žena tam třeba neměla co dělat, stejně jako ostatní chodci, psi co mají kulky jak dospěláci (škoda psa a zbytečné poškození auta, stojí to za to?), jiná větší zvířata a nebo objekty. Je však zcela běžným jevem, že lidé, zvěř, různé dopravní prostředky a objekty se na cestě objevit mohou, a normální řidič to v 99% ubrzdí.

Na autonomní auta je potřeba se dívat jako na počítače, a ty mají tendenci blbnout v těch nejnevhodnějších chvílích. Od zamrzlého laptopu nezávisí tvá bezpečnost ani bezpečnost okolí, narozdíl od aut.

Leo29
30. března 2018, 13:32
0

Pojem autonómne riadenie ma niekoľko levelov a neznamená predsa automaticky že sa auto riadi samo, to je až pri od levelu 5 a take auto doteraz neexistuje. Veď sa to všetky seriózne magazíny snažia vysvetliť.

Samozrejme tý čo sa naháňajú za senzáciami a bombastickými titulkami to radi zabúdajú. Doteraz som nevidel info pod akym levelom operoval uber.
To že 99% precent ľudí dokáže niečo ubrzdiť je len domienka, ja tvrdím že 99% ľudí by v tejto situácii tú ženu prešlo tiež, jednoducho ju nevidel. Zaroveň platia nejaké zákony fyziky.

Honza Hamster Křeček
30. března 2018, 13:47
0

Program spolecnosti Uber mel (a stale ma, byt je nyni pozastaven) za cil najemne auto (nebo chcete-li taxik) bez ridice. Proto se take casto mluvi o operatorovi za volantem, nikoli o ridici. A pokud ridic vubec nema byt pritomny v aute, je asi jasne, na jakou uroven autonomie Uber pomysli.

Leo29
30. března 2018, 14:00
0

Myslieť samozrejme môže načo chce ale myslieť nestačí. Uber a ani žiadna iná automobilka nemá systém ktorý by zodpovedal LEVELU 5 a až potom budeme hovoriť o !!!plne!!! autonomných autách. Toto je aktuálne hudba vzdialenej budúcnosti. Dnes komerčne dostupné vozidlá sú max Level 2 viď môj komentár nižšie.

Osobne sa zatiaľ neprikláňam na žiadnu stranu skôr sa snažím len vysvetľovať "urban legends" keďže sa trochu v automobilovom priemysle a aj vývoji pohybujem.


Inženýr
30. března 2018, 14:53
1

Leo29: Vážím si tvých znalostí. Co jsem chtěl říct je však to, že auta mají být auty, a počítače mají být počítači. Já nejsem proti novým technologiím a s IT jsem pracoval a pracuji. Můj názor je však ten, že všechno má být "odtud potud".

Svěřovat stroj, který něco váží a závisí od něj bezpečnost posádky a provozu hloupému SW je nesmysl, dokud se na cestě pohybují normální auta, cyklisti a sem tam se nějaký chodec rozhodne přejít na druhou stranu mimo přechodu. Samozřejmě, že v dnešní době dochází k podobným nehodám vinou dotyčných chodců a řidičů (někdy by to však neubrzdil ani ten nejlepší), ale tohle se nezmění implementací nějakých elektronických součástek s omezenou životností.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
30. března 2018, 11:19
4

Jizdni asistenty nebo cesky pomocnici, jsou urcite fajn, ale jak uz nazev napovida, jsou to jen pomocnici, kteri maji ridici pomahat pri reseni ruznych situaci v doprave. Ja si neumim predstavit, ze bych autu, byť takhle sofistikovanemu, sveril plnou kontrolu nad rizenim. To je dost sebevrazedna mise. Dnesni radoby autonomni auto je porad jen auto vybavene autonomnimi asistenty, kteri ZA URCITYCH OKOLNOSTI dokazi prevzit rizeni, ale nikoliv plnou kontrolu ve vsech situacich. Za tu beze zbytku zodpovida ridic auta a to je potreba si neustale uvedomovat. Neni to ani tak o nezodpovednosti Uberu, vypustit takove auto do normalniho provozu, jako o selhani jednotlivce, ktery se nevenoval rizeni a neprovadel kontrolu ukonu autonomniho asistenta.
Hamster tady ale spravne podotyka, ze obrovske riziko predstavuje prave i ten ridic, u ktereho s rostouci delkou rezimu autonomniho provozu auta rapidne klesa jeho pozornost. Dokonce si myslim, ze prave nepozornost ridicu aut vybavenych autonomnimi asistenty, bude zpusobovat v budoucnu nejvetsi nehodovost techhle aut, do doby, nez se stanou opravdu plne autonomnimi za vsech moznych podminek, ktere mohou na silnicich nastat. A takova doba je skutecne jeste desitky let vzdalena.

reagovat
Štěpán
30. března 2018, 11:31
0

Velice pěkně a trefně napsané, i kvůli takovýmto článkům Autíčkář čtu a jsem za něj moc rád.

reagovat
Leo29
30. března 2018, 13:33
0

Myslím že je doležité su uvedomiť že autonómne/automatizované vozidlo ma niekoľko Levelov.


Level 0 označuje automatizovaný systém, ktorý môže varovať a čiastočne môže aj zasiahnuť do riadenia, no nemá kontrolu nad vozidlom.
Level 1 (hands on) je automatizovaný systém so zdieľanou kontrolou nad vozidlom. Príkladom môže byť adaptívny tempomat ACC, kde vodič kontroluje volant a auto rýchlosť. Ďalším príkladom môže byť automatické parkovanie.
Level 2 (hands off) je automatizovaný systém, ktorý preberá plnú kontrolu nad vozidlom, čiže aj pridávanie, brzdenie a zatáčanie. Vodič musí sledovať jazdu a v prípade potreby okamžite zasiahnuť.
Level 3 (eyes off) je systém, ktorý umožní vodičovi nesledovať chod auta. Vodič napríklad počas šoférovania môže sledovať film alebo telefonovať. Vozidlo dokáže núdzovo zastaviť, no vodič musí byť pripravený zasiahnuť do určitého času.
Level 4 (mind off) je totožný s levelom 3, len s tým rozdielom, že vodič nemusí vôbec sledovať chod auta, to znamená, že môže pokojne aj spať alebo opustiť svoje miesto. Autonómne riadenie je však obmedzené podľa prostredia ako napríklad počas dopravných zdržaní. Vozidlo môže v ľubovoľný moment zrušiť autonómne riadenie.
Level 5 (steering wheel optional) je plne robotizované auto bez potreby ľudského zásahu.

reagovat
beastar
30. března 2018, 15:26
3

Pěkný článek Honzo. Nezaujatý. S tím odhadem vývoje souhlasím taky. Prostě nějaký jejich levely autonomie dobrý a c9 když tě to přejede na rovný silnici. A ty obhájce bych poslal za rodinnou té mrtvé. Ať ji vysvětlí že všechno je ok a je to chyba řidiče. Tvl takový pokrytectví it píčosové si hrajou na bohy a když se to posere házej odpovědnost na brigádnika.

reagovat
Inženýr
30. března 2018, 17:39
0

Řidič-operátor měl dávat pozor a případně reagovat. To je moc hezká teorie, ale tím to končí. Možná opravdu nevnímal provoz tak jak by to dělal v normálním autě a to byl kámen úrazu. Kdo ví, možná tam chodec vešel opravdu nečekaně a ani normální řidič by nezareagoval.. To je ale všechno kdyby, kdyby.. Jaks napsal výš, to auto nesplnilo úlohu a nezastavilo, ať tam byl kdokoliv nebo cokoliv. Proto nevidím smysl zabývat se podobnýma kokotinama a raději bych ty prachy viděl v něčem smysluplnějším.

Woyta
02. dubna 2018, 17:04
0

Mel jsem možnost si zkusit dráhu zkušebního jezdce. Jezdit po světě a kochat se krajinou. Říkal jsem si, že by to mohl být zajímavý odpočinek od PC. i finančně to nebylo špatné. Ale jakmile jsem se dozvěděl, že jde o autonomii tak jsem okamžitě ztratil zájem.

Jimi
30. března 2018, 16:07
1

Problém byl, že to auto na videu nedělalo nic vůči tomu, aby ke střetu nedošlo, nebo aby zmírnilo následky nevyhnutelného střetu. Ridic, který normálně řídí by teoreticky aspoň uhnul do strany a žena by možno přežila. Ten zákaz je logický, taky bych nepustil auto s levelem 2+ do provozu bez řidiče.Současná úroveň legislativy a infrastruktury to i tak neumožňuje. A UBER nemá prachy na to, aby se dostali k posledním známým výdobytkům umělé inteligence. Takže pohádka se špatným koncem.

reagovat
PepaSFI
30. března 2018, 20:09
2

já nevím co se furt řeší. No tak ten počítač psal esemesku nebo listoval ve fejbůku, no holt to se stane. Dyť lidi to dělají furt, každou chvíli někdo do někoho křápne když do něčeho čudluje nebo chytá vajgla na kulách, to už nikdo ani do zpráv nedává. A tady se jednou splete křemíkovej začátečník a furt to někdo rozmazává.

reagovat
beastar
30. března 2018, 20:35
0

haha přesně tak. Kdyby za tim seděl borec, tak to neni a ve zprávách v Tulse :))

Trinom
30. března 2018, 21:23
0

Křemíkovej začátečník :-D
To je krásnej terminus technicus :-D

pan_Mýval
09. dubna 2018, 13:59
0

Je lež že byla tma: jeden youtuber si dal tu práci a projel celou tu silnici vč. místa nehody a je to jasně osvětlené lampami veřejného osvětlení. Viditelnost desítky metrů. To video zveřejněné Uberem je úmyslně ztmavené.

Jako ostatně všechno, kde jde o posvátnou krávu "autonomních" aut a a"non-ownershipu" té slavné feudální - pardon, chci říct "šérované" - ekonomiky, že.

reagovat
beastar
09. dubna 2018, 14:05
0

Nevim jak ten shér o to se raději nezajímám. Souhlasím s tím, že i normálně z fotek toho místa je vidět, že je tam dost světla. Video Uberu nakonec vypadá jak kdyby to bylo někde z nějaké mise v Íránské poušti, kde nejbližší zdroj světla je 1,000 km. Ono jim to prostě nehraje do karet, že debilní plechovka prostě udělá chybu. To je tak když pustíš nedokonalé stroje na běžné silnice kam nepatří. Jestli budoucnost tak ať se pro tyhle skoro auta buduje nějaký speciální koridor. Něco jako dneska tramvaj ta podle mě může být autonomní dřív, než auta. Celý ten jejich miliardový test je k ničemu.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem