reklama
načítám data...

Poslední Samurai

Jimny je posledním svého druhu. Po předcích zdědil dvě tuhé nápravy a páteř, kterou před nikým neohne. Jimny je Samuraj!

zobrazit celou galeriiBazarový snílek: Poslední Samurai

Víte, jak poznáte pravý offroad? Ačkoliv se fotbalovým maminám a svalovcům bez vlasové pokrývky okamžitě vybaví Hummer, či některý z odolnějších příznivců kategorie SUV, správná odpověď leží ve stínu přemotorovaných hromotluků. Díky crossoverům již dávno neplatí, že všechno hranaté a vysoké musí být nutně schopné v terénu. Pokud to s jízdou mimo silnice myslíte vážně, budete potřebovat naopak vůz malý, s co nejmenším rozvorem, muší hmotností a s úzkým obutím. Zkrátka potřebujete malé Suzuki.

Jako většina legend z oboru, i malé Suzuki začínalo jako utilitární offroad. Vůbec první verze neměla ani čtyři sedadla, postrádala střechu a nakonec vlastně ani nebyla Suzuki. V roce 1968 byla japonské veřejnosti představena labutí píseň firmy Hope Motor Company. Malý HopeStar ON360 využíval vzduchem chlazeného dvouválce od Mitsubishi s ohromujícím výkonem 21 koní. Podvozek tvořila směs dílů licenčně vyráběných Jeepů a Malých modelů Mitsubishi. Nakonec bylo vyrobeno 50 kusů, z čehož 30 našlo útočiště na ostrovech Indonésie, než malou firmu pohltila větší značka Suzuki.

Oltář předků

reklama

V roce 1970 představilo Suzuki důkladně přepracovaný model HopeStar, nyní pojmenovaný Light Jeep 10. Od předka se lišil především použitím vlastního motoru. Volba padla na vzduchem chlazený dvoutaktní dvouválec o objemu 359 ccm a výkonu 24 koní. Oproti konkurenčnímu Mitsubishi měla nová jednotka systém zvaný Posi-Force, který automaticky mísil olej s benzínem v optimální směsi. Odpadlo tak míchání směsi před tankováním. Celková váha vozu se zastavila těsně pod 600 kg a tak otevřený offroad uháněl až 75 km/h. Nejdůležitějším vylepšením však bylo přesunutí rezervy ze zadního čela do interiéru vozidla. LJ 10 se stal vůbec prvním plně-pohonným  kei-car, což díky značným daňovým úlevám slibovalo slušné prodeje. Později vznikla i výkonnější LJ20, která se ucházela o přízeň exportních trhů. Ujala se zejména v nedaleké Austrálii, kde stejně jako v Japonsku platí levostranný provoz. První generaci ukončily modely SJ10 a SJ20, které nově nabízely varianty pro pravostranný provoz a ještě výkonnější motory. Přibyly dvě karosářské verze a tří i čtyř-válce chlazené vodou. Díky změně v Japonských předpisech směla později rezerva opustit interiér a usadila se na výkyvném držáku za vozem. První generace vydržela ve výrobě až do konce sedmdesátých let, přičemž pomalu získával příznivce i mimo ostrovní stát.

Japonský dělník v českých lesích

Druhá generace vyráběná od začátku osmdesátých let se již díky otevření hranic dostala i do našich lesů a kaluží. Verze pro domácí japonský trh ještě stále měla pod kapotou dvoutaktní dvouválec, který si místní chválili pro rychlý nástup krouticího momentu v nízkých otáčkách. Větší exportní verze již nespadala pod kategorii kei-car a jejím cílem bylo ovládnout světové trhy s lehkými užitkovými vozy. Nejblíže se malí pracanti licenčně vyráběli ve Španělsku. Odtud se jako odhodlaní mravenci rozlezli po celém středomoří. Vodou chlazenou druhou generaci i nadále charakterizovaly malé rozměry, velice jednoduchá a přitom spolehlivá technika a především nízká cena. Pokud vyrazíte na dovolenou do Řecka, Španělska, Itálie či Chorvatska, určitě najdete někde za rohem orezlé a otlučené Suzuki, tvářící se, že z něj již vyprchaly poslední zbytky života. Nutno uznat, že koroze si smlsla na většině příslušníků druhé generace, ale dokud je v pneumatikách vzduch a dokud alespoň jeden podélník statečně drží, je malé Suzuki schopné vyšplhat kamkoliv. Pokud po nenáročném vozítku s nádechem nostalgie (youngtimer mi v tomhle případě příliš nejde přes prsty) zatoužíte, nenechte se zmást hromadou názvů. Podobně jako Volkswagen i Suzuki s útokem na exportní trhy nešetřilo marketingovými názvy. Koupit si tak můžete Suzuki Caribian, Katana, Santana, Sierra, ale i Chevrolet Samurai, Holden Dover, nebo indické Maruti Gipsy. Pod kapotou se pak podle místních zvyklostí může ukrývat zmíněný dvouválec, případně vodou chlazený čtyřtaktní tříválec o objemu 1,0 nebo 1,3 litru. Evropské verze již měly přední brzdy čelisťové, oproti japonské verzi s bubny na všech kolech. Podobně jako mnohé osvědčené konstrukce z historie, i druhá generace Samurai se stále ještě vyrábí. Koupit jej stále lze na Novém Zélandu, kam se přestěhovala vyřazená linka Maruti.

Pod kimonem prostá

Základem prodejního úspěchu terénního modelu Suzuki byla jednoduchost. Nebyla to však jednoduchost nuzná vlastní žebrákům. Suzuki bylo spíše poustevnicky jednoduché. Moc toho sice nemělo, ale vše čím disponovalo, bylo promyšlené, spolehlivé a léty dopracované k dokonalosti. Základem vozu je žebřinový rám s motorem umístěným podélně vpředu. Ten za normálních okolností pohání zadní nápravu. Pokud řidič uzná za vhodné, může kdykoliv během jízdy přiřadit pohon přední nápravy. Mezi nápravami však vznikne pevné spojení, čímž se použití na pevném povrchu vylučuje. Terénní schopnosti ještě vylepšuje redukční převod. Ovládání redukce a předního pohonu je u starších modelů soustředěno do jediné páky v interiéru, zatímco novější modely využívají tlačítkové ovládání na palubní desce. Všechny generace mají pod rámem zavěšeny tuhé nápravy. Starší vozy byly vybaveny listovými pružinami, které byly nahrazeny za vinuté v roce 1995. Jestliže se zdá Samurai díky samostatnému rámu a tuhým nápravám neporazitelným, pak otevřené diferenciály na obou nápravách trochu kazí radost. Díky váze nepřesahující tunu však dokáže japonský bojovník porazit všechen běžný terén. Pokud vám to přeci jen nedá spát, trh nabízí spoustu dílů, jejichž montáži lze postavit tank kategorie kei-car. Právě komunita ladičů, tunerů ale i seriózních úpravců si maličké Suzuki zamilovala.

Zachraňte Jimnyho

Třetí generace se na našem trhu prodává pod názvem Jimny. On to měl být původně Jimmy, ale když nový název v osmdesátých letech putoval ze Skotské marketingové agentury do Japonska, nejspíš se po cestě rozmočil. Ačkoliv byla první generace vyloženě spartánská a v základní výbavě neměla ani střechu, její dnešní potomek ji v mnohém připomíná. Stále je problém jej utahat, stále nabízí jednoduchou a spolehlivou techniku a na rozdíl od módních crossoverů skrývá pod moderním šatem tuhé nápravy a žebřinový podvozek. Konečně stejně jako jeho dávného předka, i dnes jej kupují hlavně lidé, kteří dokáží ocenit pořádné kožené boty a dobře odvedenou práci.


Mohlo by Vás také zajímat

Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

To
Tom
01. května 2017, 12:40
0

Tak jste mi připomněli dovolenou na Bali, kde jsem tohle vozítko řídil 3 týdny. Obité ze všech stran (jako snad všechno co někdy vyjelo na tamní silnice), velmi staré, pouze RWD a celoplechové, takže žádné terénní ani kabrio orgie se nekonaly... Nicméně lesem jsem s tím projel (ať žije Sygic, který tam měl silnici, ale lesni cesta byla taky fajn...), silnici ala tankodrom to též v klidu zvládlo (zatímco boháči v mini toyotách apod. se museli potupně otáčet...), většinou to nastartovalo, jelo to celkem slušně, a když už jsem s tím trochu uměl, tak jsem rozhodně nebyl brzda provozu. Spotřebu jsem neřešil, jednak jsem byl na dovolené a druhak tam mají benzín skoro zadarmo... Prostě na dovolenou v Indonésii maximálně doporučuji. Vyjde to asi na 300 Kč na den... Hned bych jel zas. Byl to mimojiné jeden z nejlepších řidičských zážitků. :)

reagovat
BigBang
01. května 2017, 13:10
0

Jimny, jeden z posledních mohykánů...

reagovat
Franz Kafka
01. května 2017, 14:51
0

Jo, jo je to ještě pravý pomocník ne jak některé dnešní parafráze na offroad. Jedinou jeho nevýhodu pro mě vždycky skýtala neschopnost tahat těžká břemena což je vzhledem k jeho rozměrům logické. Pěkný článek hned sem dostal chuť se v tom projet někde v lese :))

reagovat
briza
01. května 2017, 21:39
0

A ono to s tím taháním zase nebude taková hrůza :)

Franz Kafka
01. května 2017, 22:44
0

No já potřebuji aby to mohlo i na silnici s tím přívěsem takže je to so hot. Kompresory, vrtné soupravy, minibagr a další lahůdky pro skoro teréňáky.

briza
02. května 2017, 11:12
0

Jsem blb, zapoměl jsem k té odpovědi hodit viedo, kde Jimny tahá sněhem kamion :) Tak přihodím něco jiného. On by věci, co zmiňuješ, asi utáhl celkem v klidu, akorát by tě s tím nesměli zastavit policajti.


briza
02. května 2017, 11:14
0

A tady ještě pan vyprošťovač :)

Franz Kafka
02. května 2017, 13:34
0

Tak to je docela slušný výkon. Vzhledem k velikosti auta. To je přesně ono nebude to mít oficiálně posvěcené v tp. Je to ale docela tahoun:) Hlavně je to jednoduchá konstrukce a spolehlivá. Na zimu paráda a do lesů ideál.

Ja
Janek
01. května 2017, 15:04
0

Škoda terminologických i věcných chyb, autor je evidentně laik.

reagovat
krab
01. května 2017, 19:42
0

Napište schválně jaké chyby tam Adam podle vás udělal, já si ničeho nevšimnul. Zrovna články od Adama Formana jsou právě často vyčerpávající z oboru terénních strojů, vojenské techniky apod... Tak si myslím, že zrovna on znalosti má.

Franz Kafka
01. května 2017, 22:41
1

Také mám ten pocit že dotyčný redaktor Áda píše čtivě a fakticky. Možná z hlediska fanouška lé ortodox tam něco bude, ale nejsme na Samurai klubu.

Adam Forman
02. května 2017, 07:08
0

Rád se nechám poučit :-) Přiznám se, že Samurajové mě vždy lákali, ale čas na detailní nastudování jsem si ještě nenašel. Po kliknutí na můj alias zde u komentáře se zobrazí kontakt na mě a budu velmi rád, když dostannu příležitost případné omyly napravit. Jinak budu nucen provést seppuku, ale teď honem nevím, kde jsem wakizaši založil...

Bi
BiC
02. května 2017, 12:27
0

Adame, poslali jsme vám email, o těch autech vám řekneme i to co neví ani výrobce ;)
Pak můžeme společně vymyslet článeček, kterej může být prospěšný nejen chtivým kupcům ale i stávajícím majitelům.

krab
01. května 2017, 19:39
0

Do Jimnyho jsme se doma dost zakoukali a to auto je vážně výborný. Zdánlivě super na dovolené, na cestách po středomořských ostrovech, ale v reálu toho umí podstatně víc v opravdu drsném terénu. Dík za článek a technické detaily.

Taky jsem si o něm dřív zablogoval :) : https://www.autickar.cz/blog/clanek/pythagoruv-samuraj/71/

reagovat
briza
01. května 2017, 21:43
0

Já po něm začal pokukovat letos v zimě, ale než jsem se rozkoukal, bylo po zimě :) Letos začnu podstatně dřív. Zatím jsem začal navijáčkem a u kamaráda mám disky s MT bačkůrkama.

sumy
02. května 2017, 15:50
1

Tak ale zrovna MT na zimu moc nejsou. Stejne tak navijacek je fajn, ale chce to dobre zvazit jakej. Klasicka5,5t, cca 50kg mrcha na tomhle drobkovi nebude to prave. Auticko je to sqele, jen se s nim neda moc pocitat nadelsi cestovani.

briza
02. května 2017, 16:31
0

Navijáček je zatím jen ruční, tuším 3,2T. Já zase nepočítám s tím, že bych se někde brodil nebo zapadnul po břicho do jílu, rozodně ne, když pojedu někam sám. Spíš si jen tak někde cuknout, kdyby náhodou. Gumy souhlas, ale jednak je to kompletek za flašku a druhak přijdou ke slovu jen ve chvílích, kdy se pojedu někam podívat s většíma břáškama. Po zbytek roku na tom bude nějaké standardní obutí. Ale kdo ví, třeba mě to popadne u budu mít potřebu z toho udělat nějakou malou offroad bestii. Co jsem tak koukal různě na videa, dají se s tím toho dělat mraky :)

sumy
02. května 2017, 22:46
0

Tak to jo, to je fajn pristup k veci. Prave ze malej bohate na sama staci. A mit kola na extra vyblbnuti je vic nez fajn. Jak ja si uzival 33" v romale.
Preji mnoho zdaru ;-)

Bi
BiC
02. května 2017, 11:35
0

Hezky posaná historie, ale o současnosti tedy o Jimnym nesmysly. Jimny ani zdaleka nedosáhne na kvalitu Samíka, je sice vybavenější ale to je přesně to co mu ubírá na kvalitě, nehledě na šetření výrobce u těch opravdu podstatných věcí. Nesmyslné konstrukce převodovek a neštěstí největší verze VVTi. O stupidním zapojení ABS které spíše způsobí nehodu než jí odvrátí snad raději nemluvit a u auta s ABS určitě budete za čas měnit zadní diferák. Pokračovat by se dalo na další dvě stránky...

reagovat
Vojta Nekvapil
04. května 2017, 08:22
0

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Vision Eagle 1995
Chrysler Vision Eagle

1995 rok výroby
120 koní výkon
3 300 ccm objem

Mercedes-Benz Třídy E 220 CDI 2007
Mercedes-Benz Třídy E 220 CDI

2007 rok výroby
120 koní výkon
2 149 ccm objem

Plymouth Fury  1971
Plymouth Fury

1971 rok výroby
236 koní výkon
5 994 ccm objem