reklama
načítám data...

Zakázané ovoce VW aneb co Němci Čechům nenabídli

14. března 2017, 07:22 20 komentářů Adam Forman TopX

Jezdíte nakupovat za hranice a pečlivě zkoumáte druh cukru v oblíbené kofeinové limonádě? Měli jste celou dobu, to nejlepší nám Němci upřeli!

zobrazit celou galeriiTopX: Zakázané ovoce VW aneb co Němci Čechům nenabídli

Nedávno se v komentářích o možném úspěchu Škody na americkém trhu mihla zmínka o obrovském sedmimístném SUV Atlas. SUV větší než Touareg a s nižší cenovkou dokáže vydráždit pověstnou českou potřebu vlastnit co nejvíce auta za co nejméně peněz. Navíc je to Fau-Vé, takže kvalitat, že? Nechme stranou zvláštní spojení kvalitně vyrobeného auta a volkswagenu, které se drží v každé české hospodě. Podívejme se raději na auta, která se podobně jako Atlas nikdy oficiálně nedostala na náš trh a vůbec zavadit o ně v tuzemské inzerci je zázrak srovnatelný se zjevením v Lurdách.

1972 SP2

Na začátku sedmdesátých let byl brazilský automobilový trh uzavřen dovozům ze zahraničí. Kdo chtěl v této zemi auta prodávat, musel je tam i vyrábět. Volkswagen založil svoji odnož v roce 1953 a výrobu zahájil svým bestsellerem, který začal svoji předlouhou pouť ještě v nacistickém Německu. Brzy se k Typu 1 přidaly i další sourozenci včetně sportovně střiženého kupé Karmann-Ghia. Ten však od svého uvedení na trh v roce 1955 notně zastaral a jeho prodeje začaly strmě klesat. Byl nelepší čas na nástupce a protože Volkswagen do Brasil byl na svém rodiči ve Wolfsburgu nezávislý, začali v Brazílii s ‚Projektem X‘. Během třech let vznikl samostatný model SP2 postavený na  podvozku Typu 3 , osazený výkonnějším motorem o objemu 1,7 litru a především ladnými tvary karoserie kupé. Nutno přiznat, že se jihoamerický design skutečně vydařil a třešničkou na dortu byl sportovně střižený interiér hodný luxusního vozu třídy gran turismo. Nakonec se vyrobilo pouze 10 000 kusů, za což mohla poněkud kuriózní situace na místním trhu. Rychlejší a levnější konkurenci v podobě značky Puma totiž poháněl motor ze staršího Volkswagenu Karmann-Ghia. Dnes je SP2 velice ceněným sběratelským skvostem. Astronomické ceny zachovalých exemplářů působí zvláštně, když zjistíte, že jako nová nestála SP2 o mnoho více než všudypřítomný Typ 1.

1973 Brasilia

reklama

Znatelně úspěšnější byl model Brasilia, který se sportovní SP2 sdílí design přídě. Brasilia však vznikala nikoliv jako sportovní vůz, ale jako každodenní dříč. Zadání od Brazilské vlády znělo jasně: ‚Vměstnejte do Typu 1 více místa‘. Vznikla tak nejdříve lehká užitková verze s dvojicí dveří a sedaček a spoustou přepravního místa. Dnes bychom jistě malému hatchbacku vytknuli vysokou nákladovou hranu vynucenou koncepcí ‚vše vzadu‘ jenže v 70. letech to bylo malé levné auto s nízkou spotřebou a nenáročným provozem. Věci jako ergonomie se tehdy tolik neřešily. Celkem vzniklo přes milion exemplářů v podobě panelové dodávky a tří i pětidvéřového hatchbacku, vše se vzduchem chlazeným motorem vzadu.

1980 Gol

Ne, opravdu mi z názvu neupadlo písmenko ‚F‘. Pokud to vážně potřebujete vědět, tak ‚Gol‘ znamená ‚cíl‘ v portugalštině. To je ten jazyk z Evropy, kterým na starém kontinentě mluví něco přes deset miliónů obyvatel. Na jednoho Portugalce na světě připadá na 20 Brazilců. Není tedy divu, že mají tolik vlastních modelů. Nástupcem Brasilie se zastaralou koncepcí byl model Gol. Ten již měl vše vpředu a při svém představení v roce 1980 byl skutečně moderním vozem. Tedy až na základní vzduchem chlazenou 1.3 předválečné koncepce. Větší odvozené modely již měly standartní vodou chlazené řadové čtyřválce a nakonec se i hatchback dočkal konvenční 1.6 i vznětové varianty, která se na domácím trhu nesměla prodávat. Poněkud se do výkladu zamotávám, raději začnu srozumitelně od začátku. Mohli jste mít vzduchem chlazenou 1.3, vodou chlazenou 1.6 a 1.8 ve standartním hatchbacku Gol. Pokud jste zatoužili po tří-prostorové dvoudvéřové variantě, mohli jste si objednat Voyage. Tedy pokud jste si nekoupili exportní verzi. Ta se jmenovala Amazon. Nebo Fox (neplést se zcela jiným Foxem z Evropy), podle toho kde přesně jste si onu exportní variantu koupili. Jestliže vám nestačil jeden pár dveří, ale vyžadovali jste zcela konzervativně střiženou karoserii sedan, mohli jste sobě pořídit čtyřdveřový Gacel, případně Senda, jak se později přejmenoval. Samozřejmostí v nabídce byla i kombi verze pojmenovaná Parati. Nebo Pointer. No a celou ságu uzavírá praktická verze Saviero s korbou. Celkem jasné, ne? Vlastně ne, ještě jsem zapomněl na MPV crossover Suran, ale to už je vážně poslední z rodu Golů. Snaha dopátrat se správného názvu té, či oné varianty připomíná audibook ‚Sto roků samoty‘ puštěný s funkcí náhodného přehrávání. Za svoji historii bylo vyrobeno přes 10 milionů veškerých derivátů a generací Golu. Úctyhodné číslo. Jen mám pocit, že několik dealerů muselo být při přípravě brožurek zavřeno do polstrované cely.

1989 Taro

Není to jen brazilský trh, který je specifický komplikovanou hromadou předpisů, daňových úlev a vládních doporučení. Své o motoristické byrokracii vědí i Japonci. Národ proslulý kreslenými chobotnicemi, driftováním po horách a krabičkovými hotely. Pokud čekáte fascinující evropskou variaci na téma kei cars, zklamu vás. Volkswagen na japonském trhu představil tunový pickup. Na konci osmdesátých let vyráběl VW model Caddy, což byla prodloužená pickup varianta Golfu s nosností půl tuny. Těžší pickup v nabídce nebyl a než se vrhnout do drahého vývoje, padlo rozhodnutí nalepit známá kulatá loga na Toyotu Hilux. V nabídce byla mimo jiné i prověřená naftová 2.4 s 83 koníky pod kapotou. Jestliže sháníte opravdu spolehlivý ingot oceli, můžou provařené TDi jen tiše závidět. Netřeba dodávat, že na nejspolehlivějším volkswagenu všech dob byla německá jen ta loga.

1989 Santana MPV

Bylo to v roce 1985, kdy Čínská komunistická propaganda poprvé vyrukovala s příběhem, obhajujícím osobní vlastnictví automobilu. Ještě do roku 1992 byl trochu zmatek s registračními značkami, ale jen co se úředníci vypořádali s nahrazením bicyklů automobily, Čína se vydal vstříc světlým zítřkům. Nebo tmavým, pokud jste měli tu smůlu a žili ve smogem zadušeném městě. Největší automobilový trh vyrostl takřka přes noc a Volkswagen u toho nesměl chybět. Vznikla celá řada specifických modelů po vzoru jihoamerického trhu. Obava o domácí kapitál vedla Číňany k uvalení sankcí na dovozové vozy. Pokud jste chtěli začít prodávat auta běžným obyvatelům, museli jste je v jejich domovině i vyrábět a založit joint-venture s některou z místních automobilek. Tak se stávalo, že nejedna domácí automobilka si západní zákony vyložila po svém, a spustila spolupráci hned se dvěma konkurenčními automobilkami. Výsledkem byly bizarní kombinace, automobiloví frankenstainové a ale i úplné unikáty honosící se evropskými jmény. Tak například Santana MPV, která následovala myšlenku Renaultu Espace, byť spíše připomínala litevský RAF. Na výrobu nakonec nedošlo, ale máloco symbolizuje čínský přístup k evropským značkám tak dobře, jako MPV postavené s použitím komponent ze zastaralého VW, které se muselo po hlasitých protestech Wolfsburgu přejmenovat z Volkswagen na ‚Shangai‘.

1989 Apollo

Zpět do Brazílie: Věděli jste, že Volkswagen dva roky prodával Ford Escort? Mohl za to Opel Kadett, který nepříjemně zatápěl Volkswagenu i Fordu na jihoamerickém trhu. Z dnešního pohledu je těžké věřit, že Opel dokázal VW i Ford vyděsit natolik, až začali spolupracovat a zplodili bastarda s názvem Volkswagen Apollo. Sportovnější varianta Fordu Verona měla základ v evropském Orionu, avšak pasažérům nabízela pouze jediný pár dveří a nesklápěcí zadní lavici. Čtyřválec pod kapotou nabízel výkon 105 koní a oproti Fordu dostal VW tužší naladění podvozku a pár sportovně střižených kosmetických prvků. Na trh vystartovalo Apollo v roce 1990 a v roce 1992  potichu zaniklo v atmosféře.

reklama

2005 Passat Lingyu

Vynalézavý lid Číny a jeho nestvůry plodící automobilový průmysl adoptoval Škodovky mnohem dříve, než by se mohlo zdát. Jen se tam za Uralem prodávaly jako Volkswageny. Prémiový Passat Lingyu totiž není nic jiného, než starý známý jedničkový superb s maskou, na které se kdosi vyřádil se zinkovým sprejem. Celý předek první generace působí dosti nevyrovnaně a ani druhá generace, již více vzdálená Superbu, není z nejvyváženějších karosářských počinů. V roce 2005 jste si mohli přeznačkovaný Superb objednat s 85 kW dvoulitrem, přeplňovanou 1.8 se 110 kW a konečně i s vrcholným šestiválcem 2,8 s výkonem 140 kW. Místní trh mazutu zkrátka nepřeje. Zda si i v Číně papalášové stěžovali na to, že Superby drncaly se nám bohužel nepodařilo zjistit.

2017 Atlas

Obrovský Volkswagen. Pohon 4Motion s Haldexem páté generace. Již nám čecháčci slintáte? Utřete hlen, jelikož Atlas k nám nedorazí. Jednak se pod jeho obrovskou kapotou objeví výlučně zážehové šestiválce (díky ti, dieselgate) a především by byla jeho přítomnost na evropských trzích obrovským problémem pro Touareg. Kdy by si nakonec kupoval předraženého pouštního tuláka, když je Atlas větší, výkonnější, převeze sedm lidí a ještě ke všemu je výrazně levnější? Full-size SUV bude hlavním lákadlem pro americké a čínské zákazníky. To je prozatím tak vše, co o něm víme, jelikož zahájení prodejů je naplánováno na jaro letošního roku a k nám se stejně nedostane.

Vynechali jsme vám známého exota? Zajímá vás historie, či podivnosti jiných výrobců? Podělte se o svá přání a své názory v komentářích. Možná právě váš dotaz položí základ příštího článku.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Knightrider
14. března 2017, 08:59
0

To coupé SP2 vypadá fakt hodně sympaticky. Obzvlášť v tý bílý s rychlýma pruhama na boku. Ani jsem netušil, že něco takovýho Brazilci vyprodukovali.
No a samozřejmě by se mi líbil i ten Atlas. Teda až na ten interiér. To je klasická vokswagenovská nuda bez nápadu.

reagovat
RCNP
14. března 2017, 09:59
1

To já bych bral Saveiro. Asi jediný VW který bych doopravdy chtěl :D

Knightrider
14. března 2017, 10:13
0

To je taky dobrá stylovka, to uznávám. :-)

Knightrider
14. března 2017, 10:15
1

Je to nějaký dva - tři roky zpátky, kdy jsem měl možnost naživo vidět australskej Holden Ute. To je taky neskutečná masírka. :-)

http://performancedrive.com.au/wp-content/uploads/2015/03/2015-Holden-VF-Commodore-ute-SSV-Redline-1280x867.jpg

RCNP
14. března 2017, 10:19
1

Prave, Ute je tak bizarni karoserie ze to clovek musi chtit. To mi v EU chybi.

Knightrider
14. března 2017, 12:53
1

Naživo je to ještě větší mazec, než na fotkách. Vlastně bych to nepotřeboval vůbec k ničemu, ale i tak bych to bral hned. :-D

MG
MGRR
14. března 2017, 13:43
1

Do Prahy dobré :)

RCNP
14. března 2017, 15:56
1

Knightrider: Tak využití by se už nějaký vymyslelo. Bych si prostě našel koníčky co vyžadují korbu :D

Knightrider
14. března 2017, 20:37
0

Presne tak. :-D

jo
jokolo
14. března 2017, 09:42
0

dost dobrej clanek, diky

reagovat
Testeuros
14. března 2017, 10:46
1

Ehm...do prvního (novodobého) Superbu se 2.8 V6 montovala..

reagovat
Ha
Hansoff
14. března 2017, 11:20
0

A do druhého 3,6 V6

Adam Forman
14. března 2017, 12:26
1

Děkuji za doplnění trestuhodné díry v mém povědomí ;-)

Franz Kafka
14. března 2017, 17:42
0

Skvělý a vtipný článek. Zejména části o Číně mě fakt pobavily. Nevěděl jsem, že někdo někdy vytvořil něco hnusnějšího než Ssangyong Rodius ale tohle Apollo by ho hravě překonalo.

reagovat
Vojta Nekvapil
14. března 2017, 21:01
0

Nekde po svete jezdi Skodovka s maskou VW a motorem Fiat. Uz si ale nevzpominam co to bylo za bastarda. mozna Fabie?

reagovat
Petr 'Krab' Jeřábek
14. března 2017, 21:46
0

Mě se líbí tohle : http://justacarguy.blogspot.cz/2014/12/vw-bus-limo-on-maui-very-very-cool.html

Havajský Samba bus. To u nás v Evropě taky nemáme :)

reagovat
Ma
Matúš
15. března 2017, 12:17
0

Čo je zač ten VW Typ 3? Neviem o ňom nič, je málo informácií. Viem len toľko, že ho mal Werich a že to určite nebola žiadna politická provokácia, mal ho proste preto, lebo VW mu pripomínalo "Voskovec - Werich" :) Takže nejaké informácie poprosím.

reagovat
Adam Forman
16. března 2017, 06:51
0

Pokud mě do úterý nenapadne lepší téma... Chci říct, že se pokusím vměstnat typ 3 do našeho nabitého, velmi organizovaného a profesionálně sestaveného (proces se kterým nemá vrhání drůbežích kůstek vůbec, ale vůbec nic společného) redakčního plánu ;-)

PeterLuk
21. března 2017, 19:31
0

VW má tých zahraničných modelov veľmi veľa, a je to skutočne všetko možné. A v takej Číne majú u nás neznámych áut aj iné uznačky...

Zaujímavý je model Citi - Golf II s palubovkou z prvej Fabie: http://www.carmag.co.za/road_test/volkswagen-citi-mk1-2/

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Hyundai i30 Hyundai I30 1.4 i Trikolor LPG 2013
Hyundai i30 Hyundai I30 1.4 i Trikolor LPG

2013 rok výroby
99 koní výkon
1 396 ccm objem

Chevrolet Camaro  2016
Chevrolet Camaro

2016 rok výroby
340 koní výkon
3 600 ccm objem

Land Rover Discovery Discovery 2 V8 TOP STAV 1  2000
Land Rover Discovery Discovery 2 V8 TOP STAV 1

2000 rok výroby
185 koní výkon
4 000 ccm objem

Mercury Colony Park  1984
Mercury Colony Park

1984 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Renault Clio 1,2 2000
Renault Clio 1,2

2000 rok výroby
59 koní výkon
1 149 ccm objem