Již tuto sobotu (6. srpna, po americku 8/6) se na Autodromu Sosnová koná první české setkání Toyot AE86 a GT 86. A my se při té příležitosti rozhodli otestovat originální Hachiroku. Přijeďte se do Sosnové podívat – více informací najdete na FB stránce události.
Pevně svírám volant a snažím se udržet Miatu před sebou na dohled. Právě jsme narazili na úsek, kde silnice ještě po dešti neoschla. To by mohlo vyřešit naše problémy s trakcí. Ale když mi v jedné zatáčce zadní kola přeci jen uklouznou, raději ubírám plyn a jemným kontra potlačuji smyk v zárodku. Možná si chvílemi připadám, jako bych jel pravou touge, ale Hachiroku mi rychle připomíná, že rozhodně nejsem Keiči Tsušija. A dává jasně najevo, že to není tak hodné a roztomilé koťátko, jak jsem si možná představoval…
Mezi nadšenci do japonských (neboli JDM, jak je dnes populární říkat) automobilů je Hachiroku, v řeči normálních smrtelníků Toyota Corolla AE86, bájnou legendou. Většina fanoušků si ho pamatuje jako pracovní nástroj mladého rozvozáka tofu v seriálu Initial D. Spousta dalších ho má spojené s japonskými závody touge a prvními mistry driftu, jako byl již zmiňovaný Keiči Tsušija. Jaké je to ale ve skutečnosti auto? Je Hachiroku opravdu tak výjimečné, nebo vděčí za svou auru kreslenému seriálu a tomu, že bylo svého času jednou z nejlevnějších zadokolek na japonském trhu?
Když se podíváte na technické specifikace AE86, můžete snadno nabýt přesvědčení, že jde o ten druhý případ. Zdánlivě se v nich neskrývá nic výjimečného. Hachiroku je zkrátka malé, levné kupé se čtyřválcovým motorem vpředu pohánějícím zadní kola na tuhé nápravě. Šestnáctistovka o výkonu 110 – 130 koní (podle verze a způsobu měření) byla ve své době pozoruhodná systémem, který v nižších otáčkách uzavíral čtyři z osmi sacích kanálů a dosahoval tak podobného efektu jako pozdější VTEC od Hondy. Ne zcela obvyklé byly i kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech. Ale pořád to nejsou věci, které by z auta udělaly legendu.
O to se pravděpodobně postarala spíše doba, kdy se tohle auto dostalo na trh. Když se AE86 v roce 1983 začala vyrábět, zdálo se, že auta s pohonem zadních kol jsou zastaralým přežitkem. Všechny velké automobilky přecházely u malých hatchbacků i aut nižší střední třídy ke koncepci “všechno vpředu”, která nabízela lepší komfort jízdy a efektivnější využití vnitřního prostoru. A i konzervativní Toyota se už tomuto trendu nemohla nadále bránit. Problémem však byly náklady na vývoj a především na přestavbu výrobních linek. I pro giganta, jakým Toyota už tehdy byla, to bylo velké sousto a proto bylo na konci sedmdesátých let rozhodnuto, že příští generace Corolly přejde na pohon předních kol jen částečně. Běžné hatchbacky a sedany, pro které je důležité pohodlí a vnitřní prostor, se měly stát předokolkami, užitkové kombíky, vany a samozřejmě i sportovní kupé měly zůstat u pohonu zadních kol.
V době, kdy AE86 přišla na trh, tak nebyla uctívána jako poslední zástupce klasické koncepce, ale spíše přehlížena jako archaické a tak trochu zastaralé auto. Než však byla v roce 1987 výroba ukončena, situace se změnila – levné zadokolky téměř vyhynuly a Hachiroku si postupně začalo získávat popularitu právě díky své ‚zastaralé‘ koncepci. Stalo se tak japonskou obdobou BMW řady 3 (E30) v Evropě nebo amerického Mustangu.
K oblíbenému a úspěšnému receptu lehké a levné zadokolky ale přidává exotickou auru driftování, závodů v horských průsmycích a japonské sofistikovanosti. Nebo tak nějak si to alespoň představujeme. Realita je ale poněkud odlišná…
První je tu legenda o driftování. Jak vidíte na okolních fotkách, Hachiroku nepochybně driftovat umí – ale vyžaduje to mnohem více snahy, odvahy a schopností, než možná čekáte. Hned na začátku článku jsem zmiňoval problémy s trakcí, a rozhodně jsem tím nemyslel, že by snad trakce bylo příliš málo. Naopak, i na levných pneumatikách může být problém AE86 vůbec ‚utrhnout‘, pokud není silnice alespoň trochu mokrá.
Když nacházíme mokré silnice, prohazujeme se a za volant Hachiroku usedá její majitel Franta Vahala, který s malou Japonkou najezdil už mnoho desítek tisíc kilometrů a zná ji jako své boty. A najednou to bokem samozřejmě jde. Na mokré silnici dokonce i poměrně spektakulárně. Nicméně když se po japonském způsobu řítíme bokem z kopce, cítím i ze sedadla spolujezdce, že to je něco jiného než třeba v naší oblíbené Miatě. Hachi si chce hrát, ale mnohem víc vám u toho hrozí tím, že vás sežere…
To nás přivádí ke druhé věci, kterou od AE86 podvědomě očekáváte. Tedy japonskou jemnost a sofistikovanost. Jenomže už základní technické specifikace tenhle obrázek poněkud nabourávají – tuhá zadní náprava nebyla sofistikovaná ani v roce 1983, natož dnes. A řízení bez posilovače má sice perfektní cit a můžete s ním cítit větší spojení se strojem, ale v malých rychlostech potřebuje chlapskou porci síly. Vlastně si chvílemi říkáte, že přirovnání k Mustangu (Franta promine) není tak úplně mimo.
Jestliže jste totiž čekali milé a krotké koťátko, jako je Miata, se kterým snadno naleznete souznění a harmonii, budete překvapeni. AE86 je spíše takové malé, roztomilé tygří mládě. Můžete ho drbat na břiše a možná bude vrnět, ale také se může stát, že vás pořádně kousne, nebo dokonce rozsápe. A není to jen o silách v řízení. Když s Hachiroku jedete ostře, jste si najednou o něco víc vědomi vlastní smrtelnosti. Je jednoduchá a ryzí, není tu nic, co by tu nemuselo být, včetně bezpečnostních prvků, ale není uhlazená a jemná, naopak vyžaduje pevnou ruku. Oproti tolikrát zmiňované Miatě, která je pro AE86 logickým protějškem a alternativou, vyžaduje více úsilí, abyste ji ovládli, ale také vás poté více odmění.
Na tomto místě je také třeba zmínit, že Hachiroku, se kterou jsme jezdili, není zcela sériový kus – snížený a přitvrzený podvozek spolu s výztuhami karoserie z ní udělaly o něco ostřejší auto, než byla ve své sériové podobě. A jde o jeden z případů, kdy takové úpravy nejenže pomůžou, ale dokonce by se daly považovat za téměř nezbytné. Máte pocit, že takhle to auto zkrátka mělo být, a plně věřím tomu, že na standardním podvozku bude AE86 až příliš rozměklá a nestabilní.
Mýtus, nebo legenda?
Pokud očekáváte, že z vás Hachiroku udělá velkého driftera nebo že v ní najdete něco étericky sofistikovaného, co auta z Evropy nemají, pak vás musím zklamat. Ve skutečnosti tu najdete něco mezi japonskou E30 a japonským Mustangem. Jednoduché a levné auto, které nabízelo všechno, co potřebujete ke skvělé zábavě za volantem, a nic navíc.
To však neznamená, že by si AE86 status legendy nezasloužila. Způsob, jakým kombinuje naprostý minimalismus až purismus co do řízení a podvozku s nijak výkonným, ale nádherně charakterním motorem, vás nejspíš bude bavit opravdu dlouho. Ostatně Franta s naším testovaným kusem jezdí už nějakých osm let a nezdá se, že by ho ‚Hachinda‘ přestávala bavit.
Jinou otázkou však je, jestli si Hachiroku zaslouží dnešní poněkud nafouknuté ceny – je to opravdu tak dobré auto, aby stálo několikanásobek ceny hezkého BMW E30 nebo peníze srovnatelné se solidně zachovalým Porsche 944 S2? Obávám se, že nikoliv. Jako levná a charakterní zadokolka byla AE86 úžasné auto. Dnes už se však stala drahým youngtimerem pro lidi, kteří si ji nestihli koupit, když byla ještě levná…
Měli byste si ji koupit? Na základě výše uvedeného si nejsem jist. Co ale vím jistě, je to, že pokud dostanete příležitost, měli byste se s AE86 rozhodně alespoň důkladně projet. To by totiž mělo být součástí základního vzdělání nadšeného řidiče.
Za úžasné fotky děkujeme opět Anastázii – pokud chcete také takové, podívejte se na www.Taskina.cz!
Aleš
01. 8. 2016, 07:36 3 reagovatZa tenhle nádherný test velice děkuji. Člověka velmi potěší si přečíst těsně po probuzení test svého oblíbeného auta. Za tohle máte u m
Aleš
01. 8. 2016, 07:41 1Omylem jsem to odeslal tak to dopíšu takhle.
Za tohle máte u mě velký obdiv(a trochu té závisti). A nepodařilo by se vám otestovat Datsun/Nissan S30,prosím(teda pokud ho někdo tady v Česku má a byl by ho ochoten zapůjčit na test). Zajímalo by mě jestli je opravdu tak dobrý jak se říkádíky Wanganu Midnight anebo jestli je to mýtus. Jakožto fanouškovi Japonských aut(a zvláště jejich JDM verzí) by jste mi udělali nesmírnou radost. Děkuji.
kvakosh podzimni
01. 8. 2016, 07:53 0 reagovat1)
dve drobnosti:
1)"Hned na začátku článku jsem zmiňoval problémy s trakcí, a rozhodně jsem tím nemyslel, že by snad trakce bylo příliš. Naopak, i na levných pneumatikách může být problém AE86 vůbec “utrhnout”, pokud není silnice alespoň trochu mokrá." nechapu. Nema tam nahodou misto "prilis" byt "prilis malo"?
2) "a dosahoval tak podobného efektu jako pozdější VTEC od Toyoty" - snad od Hondy ne?
M P
01. 8. 2016, 09:10 0Opraveno, díky.
hmartan
01. 8. 2016, 09:14 3 reagovatVelká, skutečně velká poklona fotografce. Je to mimořádně příjemné, když je výborný text povýšen skvělými fotografiemi. Vážně paráda.
Trinom
01. 8. 2016, 09:23 0 reagovatHurá, konečně se někdo odhodlal napsat, že je Hachi jen starej krám, který žije hlavně z pověstí a bájí :-D
Idi amin
01. 8. 2016, 09:29 -1 reagovatJá musím protentokrát zkritizovat fotky. Tohle není dobré, zbytečně přeplácaný, málo fotek auta a příliš věci okolo. Hachi by si zasloužila víc fotek samotného auta, je to kus pěkného inženýrství. Umíte to lépe. Ale za text opět palec nahoru. Jednou jsem měl tu čest s AE86 a mé pocity byly velmi podobné
Přemda Honda
01. 8. 2016, 11:03 1 reagovatParádní recenze!Vůbec neřeším jestli má Hachiroku nějaké zvláštní schopnosti (vsérii asi těžko),je to pro mě prostě krásný japonský youngtimer..
Jestli někdo věří tomu co viděl v kresleném seriálu,je to jeho problém :-)
Mimochodem Initial D jsem viděl poprvé až nedávno,ve třiceti letech a líbil se mi fakt moc,měl takovou správnou atmosféru
Woyta
03. 8. 2016, 00:03 1Ja jsem Hachi coupe potkal jako sberatelsky kousek v dokonalem seriovem stavu vcetne samolepek z tovarny. A majitel me povozil na silnicce podobne japosnkym touge. Uzka a klikata silnicka v kopci s dobrym povrchem. Auto slo krasne plynule bokem a pekne poslouchalo pokyny plynem. Sam majitel rikal, ze tohle je pro Hachi idealni prostredi. Kdekoliv jinde je to stare auto se slabym motorem a najdou se lepsi alternativy. Ale na spravne silnici to auto dostava smysl. Je lehke, komunikativni a zabavne.
Nickson
01. 8. 2016, 12:42 0 reagovatNo nejdřív článek pochválím - hezky napsaný, stylově (dobově) nafocený, udělal mi radost.
ALE - je to celé postavené na "tak je to dobrý auto nebo ne?" otázce. A pak vezmete nějakou tuzingovku (majitel promine) a začnete psát o tom, že to není hodné auto....
Ale ono to JE hodné auto. V SÉRIOVÉ PODOBĚ! V sérii je měkké, trakci ztrácí pomalu a čitelně, nedá se s tím jezdit moc rychle (adheze, bezpečnost) ale úsměv na tváři zaručen!
Půjčoval jsem ji v Sosnové kde komu a všichni se shodli na vlastnostech - SNADNOST a ČITELNOST.
Výtky byly různé, nedostatečný výkon, ergonomie a kde co - každýmu vadí něco jiného.
Abych to shrnul - článek se mi líbí, ale zásadně nesouhlasím se závěry. To auto je vyvážené, hezky přenáší váhu, reakce jsou předvídatelné a na limitu je to čitelné jak slabikář. I proto, že limit je hodně nízko. A o tom to auto je. Jakmile ho snížíte a přitvrdíte, tak zrychlí, ale přestává být tím, čím se narodilo. To je logické, ne?
A ještě poznámka - v době, kdy se prodávaly nové, stály v německu cca 50% ceny E30 325.
A já tu svoji měl problém prodat za 20 tisíc (pravda, notně zrezlou, ale plně funkční).
BobAsh
01. 8. 2016, 14:38 0Ono to není zlý auto ani takhle - jen to není takovej beránek jako Miata. A nějakou sériovou jsem na Sosně jezdil, dokonce mám pocit, že to byla ta tvoje, a nic to na mým závěru nemění. Proti Miatě je to prostě víc "chlapský" auto.
A nemá to výkon a má to moc trakce :)
Woyta
02. 8. 2016, 23:51 0Muzu si prosim zamluvit jizdu za volantem na podzimnim plechcupu? Zatim jsem mel moznost jen svezeni v Mulderove sberatelskem kousku na miste spolujezdce. :)
PeterLuk
01. 8. 2016, 17:58 0 reagovatBájne Hachiroku.... Človek o ňom počul, čítal, pozeral, ale ajtak to ešte stále nieje dosť :D Nepatrím práve k milovníkom JDM áut (na pár výnimiek a väčšinu Subaru), ale AE86 mám rád. Jej hranatý, na prvý pohľad nenápadný, ale elegantný dizajn, ozvláštnený mrkačkami sa líši od väčšiny japonských kupé a rôzne legendy toto auto predchádzajú (hoc to je závod na krv :D). Toto autu vždy malo niečo do seba a neprestáva má fascinovať. Len škoda tých cien no, ale kontakt s hviezdou vždy niečo stál :D A tou AE86 bezpochýb je, pritom vysoké ceny už majú u nás aj oveľa rozširenejšie Chrobáky a Kačky...
Super test aj fotky (hoc na môj vkus trochu preefektované), len tak ďalej! :)
spooon
02. 8. 2016, 10:31 0 reagovatJedna malá Toyotka, a co způsobí poprasku. Sám ji mám taky rád, a asi kvůli Initial D, kde jí Takumi vodí nadpřirozeným způsobem po Akinských silničkách. Ale tak trochu sem si myslel, co je psáno v článku.
Zas na druhou stranu v seriový podobě tam taky hachiroku dlouho nejezdí, tuším od druhý, třetí série už si ji Takumi předělává k obrazu svému, tak proto taky ty výkony v závodech.
A navíc nám kadeřníkům přece porazí MX5, tak bychom ho neměli mít rádi :-D
mmch opravdu nápaditý fotky, poklona fotografce.
M P
02. 8. 2016, 16:20 0Takumi měl Toyotu přece pokaždé upravenou, ne? Jeho otec ji nastavil a poladil, aby jezdila líp. Teda aspoň co se tak matně pamatuju, viděl jsem asi jen první dvě série (v jeden den):D
spooon
02. 8. 2016, 21:29 0to je pravda, já beru v potaz, až když si ji začal ladit sám. Ale vzhledem k tomu, jak to měl jeho otec s autama, tak byla s největší pravděpodobností upravená už od něj a Takumi ani serii nepoznal.
Já viděl taky první serii v jeden den, ale pak sem si řekl, že tak úžasný seriál si musím šetřit, a sledoval jsem každý den 1 díl :-D