Hummer H1 přišel na trh na počátku devadesátých let (ještě jako Hummer HMC) coby civilní verze vozu s poetickým názvem HMMWV neboli High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (Vysoce mobilní víceúčelové kolové vozidlo). Označení H1 se přidalo v roce 1999, kdy do produkce tohoto stroje vstupuje významný hráč – společnost General Motors. Ta od původního výrobce, společnosti AM General, kupuje projekt civilní verze - nyní již modelu H1 - a plánuje okolo Hummeru postavit celou značku s několika modely. Jak víme, skutečně vznikly vozy Hummer H2 a H3. Celý projekt však postupně zanikl, protože vedle H1 byly ostatní modely řady příliš zženštilé a snaha tvářit se jako Hummer působila mírně komicky. A H1? No ten byl zase možná trochu málo zženštilý…
Co vám tedy Hummer nabízí? I na poměry devadesátých let je výbava velmi skromná. V té základní je motor, automatická převodovka, volant a nějaká ta kola. Z volitelné výbavy jsou potom k dispozici dveře, střecha a několik komfortních prvků. Výbava však v tomto případě nehraje roli. To podstatné se ukrývá pod kapotou. Resp. pod kapotou se neukrývá nic, ale víte jak to myslím – důležitá je v tomto případě technika. Motor (k dispozici bylo v průběhu výroby několik vznětových a jeden zážehový osmiválec) je umístěn uprostřed vozu, jen pár centimetrů od řidičova pravého kolene. Z hlediska řidičova kolene to není ideální umístění, z hlediska těžiště a odolnosti vozidla ale ano. A to tu hraje prim. Výkon motoru se přenáší přes automatickou převodovku na všechna čtyři kola. Ta jsou obřích rozměrů a umístěna jsou v rozích bytelného rámu. Na boky motoru byly poté přišroubovány sedačky pro posádku a celý stroj se překryl lehkou hliníkovou karoserií – a Humvee byl na světě.
Pod hlavičkou koncernu GM se vozu dostalo postupně několika vylepšení, která zahrnovala úpravy interiéru směrem k civilnějším vzezření stroje a postupné posilování pohonných jednotek. Výkon byl od počátku produkce jedinou zásadní slabinou stroje. Původní třístupňový automat nahradil čtyřkvalt a nakonec se Hummer dočkal i pátého převodového stupně. Poslední verze, provedení H1 Alpha, již disponovala motorem Duramax o výkonu solidních 300 koňských sil, čímž byly veškeré nářky po silnějším motoru konečně zažehnány. I proto jsou verze Alpha dnes velmi žádaným zbožím.
Co vás čeká, pokud si pořídíte Hummer? Nečekejte žádné pohodlí. Prostor pro posádku naprosto popírá vnější rozměry stroje, čtveřice malých křesel se tísní okolo velké bedny obsahující motor a převodovku, která prakticky vyplňuje kabinu. Ani provozní náklady nejsou kdovíjak skvělé, 20 - 25 l/100 km je hodnota známá spíše ze světa nákladních vozů. Což mi připomíná – s řidičským oprávněním skupiny B si tu nevystačíte. Proč tedy takovou věc vůbec chtít? To je jednoduché – protože za volantem Hummeru H1 vás nic nezastaví. Ať už je vašim cílem cokoli (sousedův holubník, les, prales, Panama, Kuwait, Aganistán, Irák), všude vám bude Hummer společníkem, jaký nemá konkurenci. Světlá výška přes 40cm, přední nájezdový úhel 70°, boční náklon 40°, brodivost 76 cm bez šnorchlu a kolik si troufnete se šnorchlem – to jsou hodnoty, na které nepřítel nemá odpověď.
V naší inzerci Autofrc.cz se objevil krásný kousek – Hummer z roku 1985 – ano, toto není civilní verze z devadesátých let, toto je originál, vojenský speciál ve vojenské specifikaci. Není levný, není hezký, není pohodlný a jako osobní automobil není příliš použitelný. A je už dnes nejen válečným, ale i automobilovým veteránem – přesto stále nemá konkurenci. Jízda s ním je zážitkem, na který se nezapomíná.
18. dubna 2017, 07:56
7
Sorry já musel. :-D
18. dubna 2017, 13:29
0
Tak jestli platí tohle, tak řidiči Yarísků, Corsy, smrtě pro dva, Mini a ehm.. Miat musí jít u ženckých dost na dračku :D
18. dubna 2017, 20:05
0
a co teprve Fiat 500:D
18. dubna 2017, 22:17
0
:-D , Matěji my jsme v klidu. Auto pro chlapi jsme si vybrali správně .... ( Yarísky.. kdo neví .. máme je oba)
19. dubna 2017, 01:40
1
Říkejte mi kladivo :)
19. dubna 2017, 21:22
0
Těžiště mám vpředu. :)
18. dubna 2017, 12:43
0
V 90. letech, když v tom jezdil, v seriálu Odpadlík, indián Bobby Sixkiller, tak to bylo extra cool. Jinak já osobně bych si to koupil asi jen namísto traktoru:D
18. dubna 2017, 14:14
2
Jen takovou poznámku : když dělali s Humrem testy bezpečnosti, v kolonce srážka s betonovým blokem se objevila věta : " Blok prorazil " :-D
18. dubna 2017, 15:55
0
Krásnej byl na v neděli na Route 66. I s kulometem.
19. dubna 2017, 09:02
1
Na tu potvoru se da navesit neskutecne mnozstvi veci. V prvnich letech nasazeni do Afghanistanu pouzivala ACR obrneny verze. Velmi zajimave se s tim jezdilo. :)
19. dubna 2017, 19:47
0
jenže ty plechy pro tamní způsob boje moc nepomůžou. Tyhle placatý auta to dostanou do podlahy hezky natvrdo. Proto ty dnešní vozidla vypadají jak zednická koza. Když pod tím hadrníci bouchnou škopek hnojiva tak to foukne kolem, utrhá to kola ale futrál s lidma zůstane vcelku.
20. dubna 2017, 04:49
0
Ono to od začátku nebylo stavěné na IED. Takový auto má úplně jiný parametry (viz Marauder např. ). Z Hummíku by to udělalo plechový špóny, i kdyby měl dno jak USS Iowa. Na to se ani nedá narvat víc pancíře, protože pohonné ústrojí to nedá. Pokud vím, tak Marauder má snad přes 1000hp, aby se rozumně hýbal..
21. dubna 2017, 14:27
0
Samozrejme, ze IED to neustojii zadne, je to obrnene zeshora a z boku. Ale podobnemu problemu celi I slavny pandur (normovana odolnost originalne na 7, po zvyseni na 14 kg tnt, ale se ztratou schopnosti plavat). Vsechny moderni MRAPy jsou modularni, zvysene, s podvozkem tvaru V, aby to fouklo kolem. V Afghanistanu ale zavedeni tehle aut znamenalo reakci ve zvyseni nalozi na ukrutne objemy. Nebyla vyjimkou az tuna hnojiva, coz dokaze skoro vyparit I nejaky ten Oshkosh, natoz Hummer. A krom toho, mrapy jsou tak dvakrat vetsi, vyssi a tragicky riditelne. V podstate krom odolnosti proti nalozim jsou ve vsem ostatnim podstatne horsi, nemluve o vyraznem bocnim profilu.
21. dubna 2017, 14:33
0
Zrovna tyhle cesky hummery byli vyslouzilci z Iraku. Pouzivaly se asi 2 roky, pak je nahradila nemecka Dinga, nejake to Iveco pro specialy, MRAPy Maxxpro a nakonec I panduru.