načítám data...

Peugeot 508 SW: Návrat ztraceného lva

Nový Peugeot 508 přináší změnu kurzu do segmentu střední třídy. Vydal se francouzský výrobce správným směrem?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Peugeot 508 SW: Návrat ztraceného lva

Mezi francouzskými automobilkami platí Peugeot za konzervativního zastánce zdravého rozumu. No vážně! Vedle Renaultu s věcmi jako Avantime a Citroënu s.. no vlastně se vším, co kdy vyrobil, je Peugeot skutečně tím nejnormálnějším výrobcem aut na území Francie. To ale neznamená, že jeho auta musí být nutně nudná a průměrná. Byl tu model 504, který dodnes brázdí necesty Afriky, potom přišel sen devadesátých let, Peugeot 405 s jedním z nejpovedenějších podvozků ve své třídě. A následovaly další pozoruhodné modely, v poslední době třeba 407 nebo 508, auta pozoruhodně nijaká.

Skutečně, poslední Peugeot 508 nebyl příliš zajímavým autem. Nebyl ani pohodlný, ani vzrušující, ani levný. Teď Peugeot přichází s novou 508. A je jiná. Hodně jiná. Když jsem ji viděl poprvé, myslel jsem si, že je to jen koncept, auto působí úplně jinak, než minulý model. Nízká silueta, rozkročený postoj, bezrámové dveře – ne, tohle opravdu není ta ‘pětsetosmička’, kterou jsme doposud potkávali na našich silnicích.

K testu jsem si vypůjčil červený kus ve verzi kombi. Osobně mám radši základní provedení s karoserií liftback, nicméně přes ten cool vzhled se tu pořád bavíme o autě střední třídy, jaké používají zákazníci z řad rodin, praktičtější varianta si proto jistě zaslouží pozornost. Na první pohled zaujme nízká stavba auta a jeho tesáky. Jinak nejnápadnější prvek na přídi Peugeotu popsat neumím. Značka přišla před časem s novým designovým jazykem, který přiostřil vzhled všech Peugeotů. Přibyly hrany a zuby. Když rodinný Peugeot 5008 dostal malé špičáky lehce tvarující přední světla, byla to jen lehká předzvěst toho, co mělo přijít později. A teď je to tu. Tesáky denního svícení, které zároveň fungují jako blinkry, pokračují směrem dolů a div se nezapíchnou do asfaltu. Zadní lampy zase prosvítají z temného kouřového pásku skla na zádi. 

Zkrátka pokud jde o styl, tenhle Peugeot těžko hledá ve vodách střední třídy přemožitele. A to jsme ještě neotevřeli bezrámové dveře. Nepodívat se dovnitř by ale byla věčná škoda. Interiér 508 si totiž stylem nijak nezadá s designem jeho karoserie. Je tu vynález zvaný i-cockpit, jsou tu hrany a plochy vytvářející tvarově zajímavý celek, jsou tu krásné detaily a je tu maličký sportovně působící volant, v našem případě hrdě hlásající, že testovaný exemplář dorazil v provedení GT. U i-cockpitu bychom se asi měli na chvíli zastavit. Tento nápad totiž rozdělil automobilový svět jako máloco. Přístrojová kaplička posunutá tak, že ji řidič vidí nad volantem, nikoli uvnitř jeho věnce, je poněkud nezvyklé řešení. Ale ještě než si pomyslíte něco o spoustě vína a nesoustředěných konstruktérech, dejte té věci šanci. 

Teorie je takováto: moderní vozy používají tzv. head-up displej, což není nic jiného, než projekce základních parametrů o jízdě na čelní sklo. Smyslem je umožnit řidiči sledovat základní údaje bez nutnosti odtrhnout oči od vozovky před sebou. A skutečně to funguje. Informace jsou promítány na spodní okraj čelního skla, takže neruší ve výhledu, ale zároveň nenutí řidiče odklánět zrak a ztrácet kontakt s okolním světem. Potíž je, že se sem vejde jen omezený počet zobrazovaných údajů a to navíc v maximálně zjednodušené formě. Nebylo by skvělé, kdyby se podařilo posunout do hlavního zorného pole celou přístrojovou kapličku, aby ji měl řidič neustále na očích? A právě to je i-cockpit.

Po týdnu testování musím uznat, že to funguje. Přeostřování mezi obrazovkou a silnicí je neznatelné a zrak se nikdy zcela neodtrhne od toho, co se děje venku. Ani s nalezením ideální pozice za maličkým a nízko posazeným volantem jsem neměl problém, takže pokud mám mluvit za sebe, já patřím do tábora příznivců i-cockpitu. Peugeot nadto nechce nechat tuto výhodu zahálet, naopak, chce ji naplno využít. Proto si dal záležet a vytvořil digitální přístrojový štít s obrovským množstvím možností zobrazení. Můžete tu mít vážně cokoli, klasické ‘budíky’, mapu, údaje jízdních asistentů nebo třeba obraz kamery nočního vidění. 

Slyšíte dobře, Peugeot 508 nabízí noční vidění. A není to sci-fi nesmysl, je to jedna z nejužitečnějších novinek, na jakou jsem v autě za poslední roky narazil. Kamera sleduje zdroje tepla, naprosto bezchybně identifikuje každého chodce či cyklistu v zorném poli a v černobílém obrazu na obrazovce i-cockpitu jej orámuje výrazným žlutým rámečkem. Pokud by onen nebožák zvolil kolizní kurz, rámeček zčervená a ozve se výstraha. To se obraz kamery nočního vidění objeví i v případě, že máte právě zvolené jiné zobrazení třeba mapu či údaje z palubního počítače.

Systém nočního vidění dokáže rozpoznat i zvěř, tam už ale jeho úspěšnost není stoprocentní. I tak ale znamená vítanou pomoc, ačkoli třeba srnky neoznačí výrazným rámečkem, jejich bílá barva na temném displeji je jasně patrná a to i o stovky metrů dříve, než se ocitnou v kuželu světel. A opět se vracíme k i-cocpitu – díky tomuto vynálezu je možné skutečně očima těkat mezi obrazovkou s nočním viděním a silnicí před sebou. Jistota, že v lesíku přede mnou není ukrytá žádná srnka chystající se na sebevražedný útok, je opravdu vynikající a cesta v noci je díky tomu mnohem méně namáhavá.

Když už mluvíme o tom, jaké to je řídit Peugeot 508, pojďme si povědět něco o jízdních vlastnostech auta s tesáky. Peugeot tu zavzpomínal na doby modelu 405, auta s velmi pohodlným a přesto krásně jistým a čitelným podvozkem. Způsob, jakým se nový model pohybuje, by bylo lze nejlépe popsat slovem nenucenost. S řízením se nemusíte prát, nemáte pocit, že provádíte něco proti vůli stroje – a to ani v okamžiku, kdy popustíte uzdu vášním a na povrch se dere závodník ukrytý někde hluboko ve vás. Brzy si Peugeot získal mou důvěru, svižná jízda mu sedí a vůbec přitom netrpí komfort posádky, auto se nekymácí a ani na horším povrchu nedrncá. 

Je tu i volič jízdních režimů a v něm režim Sport. NESAHEJTE NA NĚJ! Vážně, tohle je dobře míněná rada, jedna z mála skutečně hodnotných a cenných rad, jaké kdy Autíčkář rozdal. Režim Sport všechno zhorší. Převodovka začne vytáčet motor do otáček, ve kterých už místo zátahu jen tvoří hluk, pedál plynu začne autem škubat, najednou se celá ta jemná rovnováha nové 508 rozpadne jako domeček z karet. To není sportovní režim, to je režim pro utrpení.

Takže se vrátíme zpět do základního nastavení Normal. Jiné nebudete potřebovat. Klidně si přepínač jízdních režimu přelepte některou samolepkou z naší kolekce, ať vás nesvádí. V základním nastavení je totiž Peugeot perfektní. Osmistupňová automatická převodovka hladce odřazuje, nechává motor líně převalovat a v okamžiku, kdy plynovým pedálem požádáte o celou porci sto osmdesáti koní, poveze vás na vlně točivého momentu, kde táhne neúnavně jako lokomotiva. Tohle se opravdu povedlo. Za celý týden se mi nepodařilo pohonné ústrojí nachytat nepřipravené. Pozoruhodné je, že této symbiózy bylo dosaženo mezi automatickou převodovkou a vznětovým motorem, což je stále pro mnoho výrobců velký problém.

Doposud jsem vlastně jen chválil. A je to tak dobře, 508 je opravdu povedený vůz. Ale i tak má samozřejmě své chyby. Tak především – na zadní sedadla se nevejdou lidé. Nízká silueta a v našem případě ještě mechanismus skleněné střechy si zde vybírají svou daň. V ostatních směrech je místa dostatek, ale nad hlavou (nebo v těch místech, kde by za normálních okolností byla hlava cestujícího) se ho opravdu nedostává. Především v sedanu (resp. liftbacku) toto může být problém, ale ani kombi na tom není o mnoho lépe. A potom je tu radiomapa. Je pěkná, narozdíl od starších verzí už nemá potíže s rychlostí odezvy, ale nezkoušejte labyrintu jejích menu a podmenu hledat logiku. Prostě tam není. Obrazovka radiomapy slouží i parkovací kameře. Vlastně hned dvěma, testovaný kus byl vybaven i tou přední. Viděli jste záznam prvního přistání na Měsíci? Tak tolik asi ke kvalitě jejich obrazu. Je to škoda, v těsné blízkosti krásně graficky zpracovaného displeje i-cockpitu a obrazu nočního vidění působí parkovací kamery jako špatný vtip.

Ale to jsou jen drobné detaily, které vždy Peugeot dokáže vyvážit něčím jako třeba nastavením nálad. Vážně, můžete si tu zvolit jednu ze dvou nálad, která upraví váš svět uvnitř auta. Nastavení Relax sníží intenzitu podsvícení, otáčkoměr a rychloměr pohasnou a výrazná zůstane jen zóna, kde se právě nachází ručička, přední sedadla zahájí jemnou masáž, audiosystém lehce stáhne basy – klid a mír na palubě Peugeotu je dokonalý. To nastavení Boost je jiná káva. Displeje zrudnou, vše je hned jasnější a intenzivnější, zvuk audioaparatury výraznější – tohle by probralo i hodně unaveného řidiče!

Verdikt

Možná jsou to všechno jen hračičky. Prostor na zadních sedačkách je menší, než nabízí konkurence, prostor v kufru je menší, než nabízí konkurence, ostatní značky nabízí pohon všech kol, lepší světla a spoustu dalších užitečných věcí. A já se tu rozplývám nad hezkými tlačítky, bezrámovými dveřmi a jinými zbytečnostmi. Jenže jsou to zbytečnosti? Řekněte mi sami, kolikrát už jste si řekli, že by se vám líbilo auto, které si teď pořídil soused, protože má o dvacet litrů větší zavazadlový prostor. A kolikrát jste se na dlouhé hodiny odebrali do světa internetové inzerce jen proto, že se vám auto, které jste zahlédli, prostě jen zalíbilo?

A přesně to je podstata Peugeotu 508. Není dokonalý, ale umí dělat radost přesně tam, kde to nejvíce pocítíte. Skvěle jezdí a neméně dobře vypadá. A ani když dojde na praktickou stránku věci, není to prohra století, testované kombi má stále velmi solidní prostor pro zavazadla a se spotřebou 6,5 litru na sto kilometrů testovacího provozu nebude znamenat pohromu ani pro vaši peněženku. Pro mě osobně je potom velkým plus i i-cockpit. A věřte mi, za červeným kombíkem od Peugeotu se za ten týden ohlédlo více hlav, než nad mnohými výrazně dražšími a méně praktickými vozy.

Technické údaje 

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1997 ccm
Výkon: 177 koní (130 kW) v 3750 ot./min.
Točivý moment: 400 Nm v 2000 ot./min.
Převodovka: automatická osmistupňová
Maximální rychlost: 231 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,4  s 
Provozní hmotnost: 1615 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,7 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 6,4 l/100 km kombinovaná
Cena (508 Allure 2.0 BlueHDi 180 EAT8): 940 000 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ven cos
22. října 2019, 23:29
-6

Radiomapa. Už asi u stopadesátýho testu čtu, že je to fajn auto, ale má napíču tuhletu věc. Rozlišení couvací kamery? Čtu snad web o televizích?

Reálně je to úplně fuk, protože i na debilní systém, jako je třeba android, si všichni za chvíli zvyknou a jeho napíčovatost zmizí, jakoby nebyla. Podobně jako třeba křivej nos, na ten si taky zvyknete a vůbec si toho nevšímáte...

reagovat
PachezZ
22. října 2019, 23:49
1

reálně systém v jehož menu nedává nic smysl není k zapamatování, stejně jako android... a dřív nebo později se chceš raději zabít.

Adam Forman
23. října 2019, 06:50
4

Infotainment je vždy otázka osobního vkusu a čím dál tím víc si myslím, že by měl být hodnocený výhradně subjektivně, stejně jako např. design. V naší reeakci se snad u každého palubního systému dozvíte zcela protichůdné informace podle zvoleného redaktora. Někdo iDrive zbožňuje, jiný mu nepříjde na chuť, někdo adoruje Mazdu, jiní nadávají na zastaralou grafiku... Já jsem si s palubním systémem Peugeotu na chvilku pohrál a nepřišlo mi to nijak příšerný :-)
Jinak že věnujeme tolik prostoru palubním systémům: Ona starší auta, na která jsou naši čtenáři zvyklí, prostě nic takového nemají. Současná produkce do nich soustředí poměrně dost funkcí a celu cestu s ním jste v kontaktu, takže rešit jestli půl doby něco hledáte, odpoutáni od dění na silnici nebo všechno odkliknete na první dobrou skutečně má smysl.

ma
martinw
23. října 2019, 09:41
0

Ja na radiomapu treba taky z vysoka hazim bobek - staci mi hudba pres bluetooth a navigace na mobilu kterej mam mimochodem v custom drzaku hned vedle levy ruky na volantu takze ani nesundam oci z vozovky. Ale rozliseni parkovaci kamery je dulezite, kdo videl kvalitni obraz nechce zpet a je mensi riziko ze to nekde opre protoze neco prehledne...

sheogh
23. října 2019, 12:28
0

Me naprosto v 95% dostacujou klasicky ultrazvukovy cidla v kazdym rohu auta.. po kamere jsem si posteskl jen parkrat, kdyz byla treba kolem vyasi trava a cidla byly k nicemu... Stale mam nachystanou malou kamerku s analogovym vystupem (valecek, puvodne na takt. prilbu), kterou chci dat do narazniku a pripojit k vstupu TV tuneru.. :-) Jednou prekonam lenost a povede se :-)

Vapno92
23. října 2019, 09:40
4

KONEČNE, KONEČNE po 20 rokoch debilnej módy vysmiatych papúľ a čínskych ksichtov prišiel Peugeot s dôstojným nástupcom legendárneho a dôstojného modelu 405.
Dokonca keď sa tak na to človek zadíva, je tam viditeľný odkaz na tieto staré Peugeoty v podobe úzkych predných svetiel a tmavého pruhu medzi zadnými svetlami. Dobrá práca za mňa.

reagovat
beastar
23. října 2019, 11:16
0

Honzo, nejlepší čtení od tebe snad za posledního čtvrt roku. Je z toho úplně cejtit jak ti to auto přišlo k duhu. Veskrze s tim do písmene souhlasím. I to co tady kdosi neguje. Ano dnes je důležité to hodnotit. Stačí se svézt s iKokotem od fca.

iCocpit nesnáším. Prostě mi nesedí. To je tak vše negativní. Co k tomu mám. S těmi režimi to je jak v Superbu. Jezdit jedině v comfortu jinak to auto je rázem o 100% horší. Motory drží dneska ve střední dle možností tak aby to jelo dostatečně a tiše... Design krásný. Za mě auto roku:) Jo a přitom vzpomíná nezapomínejte na 406! Která taky byla designově jako zjevení a uměla odlákat zákazníky i od Bmw a vyšší střední obecně.

reagovat
ransom
23. října 2019, 11:22
3

Noční vidění se mi líbí. Paraziti na silnici se naučili používat stealth technologii, mrchy jedny. Kolikrát neviditelného chodce nebo cyklistu zmerčím až na poslední chvíli a netrefím ho.

reagovat
ma
martinw
23. října 2019, 14:54
0

no na obrazku to vypada ze je to docela uzka vysec ten obraz nocniho videni, a je to nocni videni zapnute I kdyz vuz stoji ?

sheogh
23. října 2019, 12:30
0

Kombik jsem jeste zive nevidel, ale vypada dost povedene.... Ta linka svetel dolu do narazniku je super... Jen me to auto prijde takovy trosku kratsi zive, nez vypada na fotkach... Tam me trosku prijde jako fullsize sedan...

reagovat
Ev
Evlo
23. října 2019, 15:30
0

Hmm ty anti reflexni display, to se uz dneska moc nevidi.

reagovat
Sob95
23. října 2019, 17:40
1

U aut s jízdnými režimy chybí režim individual, kde by si člověk nastavil co chce, alespoň v mainstreamu. Chci houpavou jízdu s okamžitou reakcí na plyn a né lenocha co čeká, čeká, než podřadí a drtí to přes vyšší stupeň. A přesně jak bylo zmíněno, ve sportu to jen trhá, vytáčí, jako proč?! Alespoń vidím, že sport nefunguje u Peugeotu stejně jako u Saabu. :-D Je auto ve střední třídě co to umí?

reagovat
beastar
23. října 2019, 21:05
0

Tak já jenom dodám ze střední třídy negunguje ani v Superbu. Kde se nebojim napsat, ze je nejhorší z výběru. V Renaultu jsou na tom řekněme obdobně.... Nevim jak je na tom šestka a mondeár.

Sob95
24. října 2019, 17:41
0

Tak to bude všude stejná bída. U šestky by to mělo jen zrychlit řazení převodovky. Si rýpnu, nemá mít "sportovní" Mazda tohle jako standart a jako nějaký mód?:-D

Rien
24. října 2019, 23:13
0

U 6 (2016 2,5) to zlepsi reakci na plyn, zrychli prevodovku a drzi to vyssi otacky. Ze by to ale nejak neprijemne cukalo, to ne

fortress
25. října 2019, 13:22
0

Superb sice taky asi nebude uplně to ideální, podřadí a tahá klidně do sedmi tisíc ale narozdíl od konkurence ta moje 280hp verze alespoň jede. Individual se sportem tam mít můžeš, ale dle mě to nedává žádnej smysl.

kuc_t
24. října 2019, 08:33
0

Super článek ! :) Líbí se mi, že tohle auto vyčnívá ze šedi Octávek, Superbů všelijakých korejců. Jen ten interiér mi příjde trošku šílený a přeplácaný. add. neodpustím si jednu kritiku. Není možné si pořídít slušnej foťák nebo telefon? Věřím, že by lepší fotky test posunuly na další level ;-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Hummer H1 Civil 2000
Hummer H1 Civil

2000 rok výroby
200 koní výkon
6 200 ccm objem

Pontiac Tempest Le Mans convertible 1966
Pontiac Tempest Le Mans convertible

1966 rok výroby
325 koní výkon
6 400 ccm objem

Škoda Octavia 1.9 TDI 2002
Škoda Octavia 1.9 TDI

2002 rok výroby
109 koní výkon
1 896 ccm objem

Chrysler LeBaron Kabrio 1989
Chrysler LeBaron Kabrio

1989 rok výroby
116 koní výkon
2 500 ccm objem

Jeep Grand Cherokee Limited ZJ 1995
Jeep Grand Cherokee Limited ZJ

1995 rok výroby
220 koní výkon
5 200 ccm objem