reklama
načítám data...

Peugeot 308 1.5 BlueHDi: Naftový revolucionář

Soumrak vznětových motorů byl blízko. Francouzští inženýři se ale pustili s vervou sobě vlastní do boje a definitivní konec Dieselova motoru ještě o pár let odložili.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Peugeot 308 1.5 BlueHDi: Naftový revolucionář

Peugeot 308 prošel v loňském roce již druhým faceliftem, avšak tentokrát zdánlivě neviditelným. Zásadní změna se měla odehrát pod kapotou. Pozměněné detaily jako nárazník a maska jsou už jen malou ozdobou. Peugeot se nenechal zastrašit pokutami pro konkurenční automobilky za falšování emisních testů a vyráží na trh s novým vznětovým motorem.

Po prvním usazení se do kabiny ‚třistaosmičky‘ jsem hned vytušil, o čem tento test bude. O boření mýtů. Co jsem vlastně do té doby věděl o Peugeotech, jejichž označení začíná číslovkou tři? Pohled do nedávné historie skřípnuté rudými kleštěmi nám mnoho neodhalí. Peugeot 309 se v tehdejším Československu dal pořídit pouze v Tuzexu. Pokud jste tehdy byli člověkem, který se živil překupováním bonů, nebo jste patřili mezi ‚galerku‘, pravděpodobně jste si vozili zadnici v něčem jako Peugeot 309. Zářným příkladem budiž film Kamarád do deště, kde je ‚třistadevítka‘ nepřehlédnutelnou kulisou. Co se týče auta samotného, vesměs se jednalo o nafouklou ‚dvěstěpětku‘ transformovanou do liftbacku. Tato varianta karoserie se u Peugeotů s trojkou v označení už nikdy později neobjevila

Další v pořadí byla povedená ‚třistašestka‘, která byla později nahrazena Peugeotem 307. Kdybych měl z let produkce Peugeotu 307 něco vyvozovat, nikdy bych nevěřil, že se z Francie dočkáme něčeho jako nynější 308. Důvod je prostý. Z naprosto nudného auta s opravdu nudným interiérem se stalo něco, co bych si dovedl představit ve své garáži. Asi se právě škrábete na temeni a ptáte se, jak to ten petrolheadský redaktor myslí. Jednoduše. Peugeot 308 dovedl úspěšně vymýtit předsudek, který jsem o Peugeotech měl.

reklama

Na exteriéru se toho vpravdě moc nezměnilo. Líbivý design a šmrnc autu nechyběl ani před faceliftem. Mírných změn se v přední části dostalo masce a nárazníku. Maska lehce zaostávala v jednotné image značky, proto se logo Peugeotu přesunulo z kapoty na příď a je nově integrováno do mřížky chladiče.

Podobný vývoj lze sledovat i u nárazníku. U toho využili designéři tvaru světel a protáhli linku od zubu ve světlech až po dolní hranu nárazníku. Přední část teď působí mnohem ostřeji a jednotněji než dříve. Při pohledu na ‚nový‘ Peugeot 308 zezadu by snad jen opravdový znalec poznal, jestli se jedná o model před faceliftem, nebo po. Tam se změny prakticky nekonaly.

Interiér je na tom co do změn velmi podobně jako zadní partie vozu. Avšak i přes své stáří působí pořád velmi moderně. Kombinace ostrých úhlů, hran a černé barvy s hliníkem či jeho imitací je prostě líbivá, zejména pak hliníkový ingot posazený na kulisu řadící páky je nepřehlédnutelným prvkem interiéru. První setkání ruky s řadící pákou vás navíc vždy informuje o tom, jestli je venku zima, nebo léto.

Na druhou stranu padne dobře do ruky a skvěle doplňuje přesné dráhy šestistupňové převodovky. Stejný pocit jsem měl i z volantu a pozice sezení. I když je prťavý volant v naší redakci zdrojem neustálých svárů, já jsem s ním byl nadmíru spokojen. Rád se při řízení cítím jako v kokpitu formule 1. Měl jsem pocit, jako kdyby chtěl Peugeot vyjít řidičům s podobnou úchylkou co nejvíc vstříc. Volant jde sklopit hodně nízko, ale nechá se i dlouze natáhnout. Super, to je přesně to, co potřebuju.

Jediná nevýhoda takového stylu sezení spočívá v částečném překrytí budíků volantem. Zkusím si sednout trošku jinak, abych na ty zatracené budíky viděl. Takhle mi ale zase vadí volant a takhle taky. Hergot. To v tom autě neexistuje pozice, ve které bych se mohl kochat protichůdně jdoucími budíky s nečitelným fontem? Mnohokrát jsem se při jízdě městem přistihnul, jak mžourám na tachometr a snažím se rozkódovat, kolik vlastně jedu. I když vypadají moderní a nakloněné číslice velmi sportovně, dají se fakt blbě přečíst.

Naivně jsem si myslel, že s příchodem faceliftované verze modelu příjde i nová verze francouzského i-cockpitu. Nepřišla. Jestli ji chcete, musíte si koupit větší Peugeot 3008. V interiéru je neustále patrná snaha zbavit se veškerých ovladačů pro klimatizaci a ventilaci. Je pravda, že jsou to většinou ohyzdné kruhové ovladače, ale ty alespoň plní svojí funkci tak, jak mají. To samé se nedá tvrdit o dotykové obrazovce. Všechno je v pořádku, když obrazovka plní jen jednu funkci. Třeba zobrazovuje mapu. Nebo ukazuje spotřebu a informace o jízdě či zvolenou stanici rádia. Pokud máte puštěnou navigaci a chcete si změnit teplotu o pár stupňů a ještě k tomu si pustit ventilaci na nohy místo na okno, je to anabáze, která vyžaduje spíše zastavení.

reklama

Asi všichni chápeme, proč není dobré sledovat při jízdě facebook nebo odepisovat na zprávy. Jenže jaký je rozdíl mezí zíráním na displej mobilu a na displej infotainmentu? Žádný. Obojí nutí řidiče nevěnovat se řízení.

Z mého pohledu se Peugeot nejlépe cítil na dálnici. Auto je opravdu skvěle, až neuvěřitelně odhlučněno. Dokonce ani v rychlostech nad 150 km/h se nedočkáte svištění vzduchu kolem karoserie nebo nepříjemného hluku od motoru. Byl jsem uchvácen. Vysokému dálničnímu komfortu přispívá nezanedbatelnou měrou také nový motor, který je bez debat tou nejzásadnější inovací na celém faceliftu.

Vychází z již dlouho známého agregátu 1.6 HDi a kvůli downsizingu a dalšímu zpřísňování emisních norem se nyní objem scvrknul na 1,5 litru. Kromě zmenšení objemu se motor dočkal i osmi ventilů navíc, nových vačkových hřídelí a přepracovaného turbodmychadla. Peugeot tvrdí, že si nový motor vyžádal rovné dvě stovky nových patentů. Nejdůležitější změny se co do emisí odehrály v systému zachycujícím škodlivé plyny a částice. Systém tvoří nově soustava tří katalyzátorů.

Výsledkem je motor, který může být bez problémů vpuštěn do center měst. Jenže jak se zmíněné změny promítly do jeho chodu a projevu? Nijak. Je to výborný naftový motor. Výkon 96 kW s krouticím momentem 300 Nm vás nikdy nezradí. Navíc není nutné motor trápit ve vysokých otáčkách, maximální hodnotu točivého momentu naleznete ještě před dosažením hranice dvou tisíc otáček za minutu. Pokud vás pálí ekonomika provozu, budete také nadšeni. Dálnice se dají hravě zvládat pod 5,5 l/100 km a ostřejší jízda znamená spotřebu do 7 l/100 km.

Verdikt

Při koupi Peugeotu 308 budete muset vzít v potaz ještě jednu trochu spornou skutečnost. Na zadních sedadlech je šeredně málo místa. Ale co také čekat od hatchbacku nižší střední třídy? Kufr měl prostě přednost. Abych auto mohl zhodnotit komplexně, chybí ještě jeden velmi zásadní parametr. Cena. Ta je v porovnání s konkurencí velmi příznivá. Základní model s novým motorem se dá pořídit za 430 00 Kč, kdežto konkurenční Hondu Civic s motorem 1,6 i-DTEC koupíte za 509 000 Kč a Renault Mégane snad ani nemá cenu zmiňovat, protože za ten budete muset s ekvivalentním motorem 1.6 dci dát celých 516 000 Kč. To je bez patnácti tisíc o sto víc. Ptáte se, proč by to někdo dělal? To nevíme, a proto bychom volili Peugeot. (Ten motor je fakt skvělý)

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 499 ccm
Výkon : 96 kW při 3 750 ot./min
Točivý moment : 300 Nm při 1 750 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 204 km/h
0-100 km/h: 9,8 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 3,5 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 5,8 l/100 km
Cena testovaného modelu : 589.500 Kč

 

 

 

 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

To
Tosh
06. srpna 2018, 09:45
2

Možná jsem rejpal, ale to není možné si před zveřejněním ten článek po sobě alespoň jednou přečíst, aby tam nebyly gramatické a jiné chyby? Úroveň češtiny fakt mizerná.

reagovat
KS
06. srpna 2018, 11:00
0

Kdyby 308 neměla icockpit a naopak měla normální ovládání ventilace, chyby by se hledaly velmi špatně. Kdo jezdí max. jen ve 2, stačí hatch, kombi má delší rozvor, takže si vybere každý. Zátah motoru je na nižší kvalty fakt mocný, na malou naftu velmi kultivovaný chod a jezdí za pár šupů, cena taky moc příjemná. Proč Francouzi auta vždy nějakou kravinou zmrší??? :-(

reagovat
Skipper
06. srpna 2018, 11:54
2

100 lidí, 100 chutí. Přiznám se, že s autorovým vnímáním dizajnu se nedokážu stotožnit. Současná řada trojkových Peugeotů je pro mně vrchol nevkusu. Auto jako takové je nudné a je tam patrná snaha zachránit to různýma cingrlátkama (viz třeba zub ve světlech). A pa k interiér - kombinace černého plastu a umělého hliníku je opravdu to nejlacinější, co si dovedu představit. A co se týče motorizace, tak tu taky nechápu. Naco je proboha potřebný naftový motor u auta nižší střední? Benzinová 1,5 od BMW provozovaná v Clubmanu, který bude velikostně srovnatelný, dosahuje naprosto stejné spotřeby. Okresky lehce pod 5, dálnice 5-5,5, svižná jízda 7.

reagovat
Skipper
06. srpna 2018, 11:56
0

Jo a k interiéru. Ten prostor pod přeplácaným displejem vypadá příšerně. Kupa prázdného plastu. Kdyby se pár ovladačů přesunulo tam, tak by to možná nebyl až takový ergonomický fail. Takhle to bohužel je celé jeden velký průser. Snaha být za každou cenu jiný je někdy naprd.

RadekZak
06. srpna 2018, 12:52
0

Přesně, už jsem to psal u té 308 SW GT - to prázdné místo pod icockpitem vypadá fakt děsně. A s tím názorem, proč do v podstatě městského vozítka naftu také souhlasím...

Sa
Sausages
06. srpna 2018, 16:48
0

No nevím, vybírat mezi naftovým čtyřválcem a kulhajícím benzínovým trihrnkem, asi bych radši tu naftu. 1.5 BMW jsem posledně nafasoval na služebce v autopůjčovně a je to stejná bída s nouzí jako ostatní tříválcový motůrečky

Skipper
06. srpna 2018, 17:25
0

Věc názoru. Mě baví a vyhovuje mi víc, než čtyřválcová nuda.

beastar
06. srpna 2018, 17:49
0

Je to kepl i kdyby v tom byla šestivácová R6 v benzínu atmo. Navíc je to drahý. Jako služebák místo Rapida či okyny fajn jinak je to děs. A mimochodem vzhledově je to moc uniformní. Škoda že časy kdy dělali auta jako 406/206 se už taky asi nevrátí.

Skipper
06. srpna 2018, 18:34
1

Moje řeč. Dizajn 406, zejména v coupé je dodnes nádherný a nestárne. A 206? Jednoznačně nejhezčí malý Peugeot vůbec. To, co přišlo pak, byla spíše parodie.

ro
rock
06. srpna 2018, 12:42
0

Super. Takže buď volant položený až na nohách, nebo výhled jak na fotce 15. K tomu rychloměr, ze kterýho nevyčtu rychlost (když už na něj teda nějak uvidím) a ovládání funkcí auta, který vyžaduje x úkonů na každou blbost, prováděných na displeji bez hmatové odezvy, mimo zorné pole.
Škaredýmu autu uniknu, když si do něj sednu, ale jak utýct zpackanýmu interiéru? Nelýzt do něj. Takže důvod, proč to nekoupit? Jeden stačí: nikdo normální si nekoupí auto, který ho bude s*át vždycky, když do něj sedne.

reagovat
ma
martinw
06. srpna 2018, 14:16
0

To se stává docela často, že si lidi auto pořádně nevyzkouší a pak se první týdny jenom diví jak se co vlastně chová a ovládá... Holt auta se prodávájí (a kupují) stejně zodpovědně jak rohlíky na krámě :)
-
Komentář upraven 6. 8. 2018, 14:19:49

briza
06. srpna 2018, 14:27
0

Ta cena je nějakej džouk nebo fakt chtějí za tuhle ohavnost skoro šest kiliánů?

reagovat
Jenyk
06. srpna 2018, 18:31
0

Ne. Neco pres ctyri. Skoro sest bys dal za Octavii se slabsim motorem.

briza
08. srpna 2018, 13:24
0

Ta bájná "cena od" aneb výbava holobyt s mlhofkama je dost podobná a v obou případech asi obdobně strašná. A škodadehet je slabší, byť je otázka, jak moc velký ten rozdíl v reálu bude. Jenže když to vezmu optikou "šestikila" můžu mít Octavii style s 110kW TSIčkem, kde už nějak nic nechybí, respektive nejsou v ceně vyhřívaný sesle, ale i s nima to vyleze někam na 590. Exteriér je subjektivní a Kabaňosova pomsta ejkejej pidlovoká Růžena taky není echt gold, ale v interiéru to aspoň nevypadá jako ve výprodeji aliexpresu.

ja
jazet
06. srpna 2018, 18:38
0

S tím, že 309 byla nafouklá 205 bych byl trochu opatrnější, protože 309 byla původně talbot a peugeot si ho až později předělal do 309.
Jinak jak tu někdo napsal 100 lidí 100 chutí, mě se ty i kokpity docela líběj, i když naživo jsem v tom teda neseděl. Jinak zvenku taková šedá myš.

reagovat
St
StepanB
06. srpna 2018, 23:11
0

Tohle auto v původní verzi před faceliftem máme už skoro rok a dost si mě získalo. Kupoval jsem ho s nulovým očekáváním s tím, že to byla velmi dobrá nabídka a velikostně odpovídalo našim potřebám. A ano, má spoustu podivných řešení, snad aby člověk poznal, že to je francouzské auto. Ale jinak je to první auto, kde si s dlouhýma nohama a krátkýma rukama najdu pohodlnou polohu. Na budíky koukám přes volant, ne skrz. Analogový rychloměr považuju za ozdobu a koukám na ten digitální. Na displej pro všechno jsem si zvykl. Má to i jednu velkou výhodu: když obrazovku vypnete, v interiéru skoro nic nesvítí. Taková malá reinkarnace saabu a skvělá věc na noční jízdy. V mnoha ohledech se mi líbí přístup lidí, co to auto vymysleli. I obyčejná světla dobře svítí, kola mají velmi obvykly rozměr a designér si dal práci s tím, aby auto na 16" kolech vypadalo normálně a ne jako obuté do nouzových rezerv, jak je dneska zvykem. No když na to koukám, je načase napsat samostatnou revenzi.

reagovat
Ronoath
07. srpna 2018, 19:38
0

Napiš prosím, to mě hodně zajímá. Přece jen, furt má automat s měničem, takový vůz je pro mě hoden pozornosti.

PB
08. srpna 2018, 06:27
0

Ta pristrojovka vypada strasidelne... proste budeme delat veci jinak... a ze tam neni nic videt?

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

AMC Eagle Limited 1987
AMC Eagle Limited

1987 rok výroby
150 koní výkon
4 200 ccm objem

Dodge W300 FF 1973
Dodge W300 FF

1973 rok výroby
140 koní výkon
5 875 ccm objem

Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel 1983
Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel

1983 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 4x2 1979
Ford F150 4x2

1979 rok výroby
155 koní výkon
5 730 ccm objem

Chevrolet C10 Cheyene 1976
Chevrolet C10 Cheyene

1976 rok výroby
165 koní výkon
5 730 ccm objem