načítám data...

Óda na paštiku, aneb: Vráčky jsou dobré.

08. března 2020, 18:25 24 komentářů Jan Machač Editorial

Tak jsem si pořídil nové přibližovadlo a nedalo mi to, abych si to tak nějak filosoficky nevysvětlil...

zobrazit celou galeriiEditorial: Óda na paštiku, aneb: Vráčky jsou dobré.

Sedím doma bez auta a přemýšlím, jak vám co nejlépe popsat mé myšlenkové pochody. Proč se zbavuju káry, kterou jsem zařadil mezi trojicí nejlepších za minulý rok? A proč jsem vůbec mezi ta nejlepší auta zařadil natolik nezajímavý vůz, jako je to nebohé CTS? A proč jsem koupil auto, které je zaparkované nepojízdné před dílnou, protože má v rektu jeden z kotoučů a tak tak, že si neubrousilo pístek o onen kotouč? 

CTS jsem postupným měněním dílů dostal do stavu, kdy sice nefunguje dokonale, ale začalo mi dělat radost. Vůle na zadku a šprajcující se čtyřka jsou sice stále na svých místech, ale Kaďas se i přesto rozjezdil do ležérnosti, ve které se nesmírně příjemně kormidluje. I František, kterého jsem onehdá zneužil k pravidelnému nedělnímu svozu vozů, z něj vysedal s úsměvem a pronesl něco ve smyslu "To se tak hezky ovládá…". Dokonce jsem se přistihl, že jsem začal být mrzutý, že to chci prodat, když jsem si vezl klíče od Camara domů. Je to příjemný společník.

Jenže taky je fakt, že potřebuje další lásku a péči. A já se přistihl příliš často v myšlenkách, že "to zní skoro jako osmiválec" a "časem tam dám samosvor, to musí jít nějak vymyslet". Jenže obojí nedává smysl. Hliníkový šestiváleček je sice skvělý, ale více, než 180 kobylek z něj dolovat nemá smysl a pak… Samosvor by mi byl k ničemu bez výměny zadních ramen a samo o sobě by to stálo asi tolik, co koupit skoro celý nový podvozek na Camaro. A furt by to nebyl osmiválec a vůbec. Tady holt příběh malého Cadillacu z Matrixu v mých rukou končí. Jeho napůl hliníkový podvozek bych stejně dřív nebo později na pražské dlažbě popravil.

Zjistil jsem navíc – a je to asi poznat i z mých sloupků – že mě až tak nezajímá být všude první, spíš mít auto čitelné a hravé. Zkoušel jsem si tedy přehrát zpět, co je mi na zadohrabu nejpříjemnější a čeho se nejvíc bojím, nebo mi nesedí. Miluju přenosy váhy a powerslidy. A vadí mi to nezávislé zadní zavěšení. Ono je super, když je to celé nové, naladěné a tak, ale jakmile se bavíme o starších autech… Pak se bavíme možná ne přímo o zvonkohrách, ale rozhodně o složených vůlích, mírných odchylkách v geometrii, vibrujících poloosách a miliardě čepů, které výrobce považuje za "doživotní". A to mě neba. Protože když je víceprvek vychechlanej, pak je nečitelnej a já se bojím, protože jsem srab a hlavně neumím řídit bez tlaku na pilu. Takže čitelný podvozek z Avie a 300 kobylek by mělo tak nějak stačit na nějaký ten radostný motorismus.

Ale to by bylo moc petrolheadské, mít takovouhle výmluvu. Jednoduše jsem CTSkem jezdil a jen tak v duchu dumal. Ale pak přišel Kubajs s tím, že konečně prodá to nepochopitelné Volvo a začal hledat "hebla pro radost". Jeden večer po asi druhém pivu jsem narazil na inzerát. Chevy Camaro 1998, Z28. Cena byla v podstatě za dobrý motor s převodovkou. Kubajsovi jsem to moc neukazoval a vyslal Františka na obhlídku. Po jeho zhodnocení "Ta osma přede jako kotě, jestli to řadí… Jinak prostě 20 let starej krám". Inu spočítal jsem finance a začal dumat intenzivněji. Vypadalo to asi následovně:

 

"Mám peníze?"

"Mám"

"No tak já to koupím"

S Cadillacem jsem ostatně postupoval podobně. Kupoval jsem ho v noci za deště a jediný problém byl, jak vytáhnout dost peněz z bankomatu. Nebyl to kup století, ale auto dělalo radost. Navíc na Chevy je všechno levné, to jsem si vyzkoušel už u třetí generace Trans Amu, se kterým jsem se rozloučil po druhé uvařené převodovce na D1. Takže jednoduchým mozkovým myšlením jsem došel k tomu, že pokud to nemá díry v podlaze, motor je v pohodě a šaltr řadí, tak se zbytek dodělá a pak se uvidí. Můj mechanik a děda děcka, kterému dělám prastěného strýčka, se sice nechal slyšet, že "proč si ten Honza někdy nekoupí i hezké auto", ale já říkám: "350 korun za koňa, no kde to zvíře koupíte levnějc, pane…" Navíc to má i samosvor.

Takže mi tam někde na dvorku stojí přes dvacet let starý werk se třemisty koníkama, čtyřkvaltem automatem a zdevastovanýma brzdama, v americe se do leteckého kontejneru pozítří naloží díly na podvozek včetně nových brzd, nějaké dodatečné chladiče a bude se vidět. Autem jsem zatím jezdil asi týden a docela radostně se rozhýbává po dvouletém stání. Samozřejmě se nedalo čekat, že bude pořádně brzdit, nebo držet na cestě, ale i teď – v nálezovém stavu, jak by řekli veteránisté – mi rozdává radost plnými hrstmi. Co na tom, že jde stáhnout jen pravé okénko.

Samozřejmě tyhle nákupy nedávají nejmenší ekonomický smysl. Camaro mi žere asi o dva litry na sto více, než Cadillac, ale já auto reálně k ničemu nepotřebuju, tak co. A jsem v situaci, kdy si to můžu dovolit. Neškudlím totiž jen proto, abych měl to nejlepší a pak se bál zaparkovat u Kauflandu, aby mi to někdo nepodřel. Nepotřebuju šetřit na benzínu, protože jsem neutratil hromadu peněz za plaketku. 

Začínám jednoduše další kapitolu automobilistického příběhu "koupil jsem si auto, to zas bude průser". Možná rád trpím, ale spíš mám rád překvapení. Jsem zvědavý, co se stane. A jak dlouho si mě Camaro udrží…

 

Neřešte peníze, kupte si levný auto. Stojí to zato!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
08. března 2020, 20:24
8

No vidíš, Autíčkář classic je zpět! Ať ta emerická hromada železa jezdí a dělá radost!

reagovat
PeterLuk
08. března 2020, 21:38
0

A konečne zas nejaké "emeriky"!

JirkaŘ
08. března 2020, 21:27
0

Držím palce ať slouží! Bude potřebovat docela dost toho opravit, ale to v závěru píšeš, že už máš objednány díly. Zkus prosím pak napsat, jak se daří dát vše do lepšího stavu. Mě se synem taky trvalo asi rok a půl dát jednoho staršího Jaguara do stavu, kdy jsme s ním spokojeni.

reagovat
Kuře
08. března 2020, 21:33
0

Něco mi říká, že Jeník to nebude rok a půl piplat k dokonalosti jak ty se synátorem.
Spíš bych řekl, že to tak nějak metodou želez zbastlí do stavu tak jako jakž takž ok a půjde honem někam zprasit nějakou pěknou silničku. Nemám pravdu?:))

Jan Machač
09. března 2020, 01:40
0

Já mám ty káry rád. Ale musej se hejbat! ;-)

Knightrider
08. března 2020, 22:34
0

Jeee, F-body mám rád. Sám jsem měl 1999 Trans Am. Taky targu, ale v manuálu. Mně se ty auta furt líbí. :-)
Je to už 16 let, co jsem ho kupoval. To je strašný, jak to letí.

reagovat
Jan Machač
09. března 2020, 01:42
2

já na tom mám nejraději ten přístup "Výkon je levný, dáme ho tam." ;-) Ale je fakt, že z F-body vždy dávaly smysl jen topmodely.

Knightrider
09. března 2020, 17:16
0

Jo, to jo. Ale tak ono před těma 16-ti lety, když jsem Fajráka kupoval já, tak to bylo necelých 5 let starý auto a bylo to za úplně jiný peníze, než dneska. Teda alespoň tady v Čechách.

Za
Zazaa
09. března 2020, 10:23
0

Emeriky :)
kdyz se tu resi ty Camara ... nechcete me nekdo zachranit a koupit tohle ? https://auto.bazos.cz/inzerat/116917743/camaro-z28-v8-lt1-manual.php

protoze jinak mam pocit ze pri nejblizsi ceste do Ostravy neodolam a pritahnu to domu :)

reagovat
Kuře
09. března 2020, 11:35
0

Na tu koukám už dlouho, myslím že tu někdy byla v nějakém bazarovém snílkovi...
Mě docela zachránilo že jsem se finančně vyždímat na pracovním pobytu v Thajsku kde teď sem, takže mě teď chvíli tyhle myšlenky trápit nebudou:)

Jakub Pospíšil
09. března 2020, 12:24
1

V redakčním chatu lámeme už nějaký pátek Vavrise, ať si to koupí. To auto je prý fakt v super stavu.

Za
Zazaa
09. března 2020, 18:42
0

No on to furt zlevnuje a ja se furt divim ze to nekdo nevzal :-D
Ne ze by me to zajimalo, ale byl se na to nekdo podivat v jakem to je stavu?

Ra
Ragnarok
09. března 2020, 10:41
1

Díky za příjemné počtení. Jako bych se v tom viděl... Je dobře, že jsou na světě takoví blázni jako my, kteří zachraňují stará poctivá auta, pro příští generace. Dnes o tyhle paštiky stojí málokdo a tak končí v kopřivách často jen proto, že prostě morálně zastaraly. Přitom jednou z nich můžou naleštěné veterány a rozdávat radost. Když jsme u toho, můj názor je, že auta z devadesátek jako jedny z posledních stojí za záchranu. Moje Volvo z roku 88 jsem před dvěma lety vytáhl z průjezdu omšelého zámku, částečně orezlé, špinavé a téměř nepojízdné. Po dvou letech a nízkých desítkách tisíc Kč jezdí, vypadá krásně a dělá radost více než většina nových aut za několikanásobnou cenu.

reagovat
beastar
09. března 2020, 11:35
0

Emérika jako z partesu. Je to asi jako vyměnit tátův povoz za pořádně puberťáckej stroj. Mě u takových věcí vadí ten pravěký automat:) Jinak paráda už se těším až to pojezdí nějaký silnice a bude třeba článek. GL.

reagovat
Jan Machač
09. března 2020, 16:04
0

Hele neřek bych. Má to jen čtyři rychlosti, moc to řadit nemusí a když do toho kopneš, tak to vždycky podřadí. Furt lepší, než ty moderní vymyšlenosti ;-)

beastar
09. března 2020, 19:41
0

Tak to zní skoro podobně jako 4st. pravěk v Mercedesu. Taky to řadilo většinou 1,2,4. A vlastně nee moc často. Měl sem v tom V6 3.2 a jako vlastně v klidu i to jelo. Jo a asi to cukalo míň jak první série dsg 6st. Něco na tom bude... Já mám asi vlastně pro tyhle starý levný pekáče všech značek taky trochu slabost.

Ha
Habakukk
10. března 2020, 13:56
0

Já loni pořídil Discovery 2 s osmdesátkovou skříní ZF4HP22 no a proti modernímu automatu ZF8 je to teda sakra masakr a moderní vymyšlenost bych bral hned a bez váhání.

Jan Machač
10. března 2020, 14:37
0

Jenže ono srovnávat starý evropský automaty a ty americký moc nejde. Těm evropským jsem nikdy moc na chuť nepřišel, tady je to trošku jiný. Jednak to má fakt dlouhou čtyřku a pak taky se to ani nesnaží o nějakou chytristiku...

Ha
Habakukk
10. března 2020, 16:55
0

No ona ta ZF4 taky noc moudra nepobrala a zamyká měnič jen a čtverce. Zajímavost je, že se dávala na přelomu 80. a 90. let do Porche 911 a to muselo být žůžo. Jinak ten proges co udělali automaty za posledních 20 let je úžasný.

beastar
10. března 2020, 18:26
0

To je většina dnešních automatů je velmi dobrá uživatelsky. A už to umí i přežít o víc jak 200k km:)

Vojta
09. března 2020, 13:30
0

Já mám levný auta taky rád... ale neumím je nedávat do stavů blízkých novým :D Smířit se s tím, že to jezdí a proleze technickou? Nic pro mě... :D

reagovat
Bigg.I
09. března 2020, 15:34
0

Prave se vrtam v aute, co jsem koupil za 8500 kc, neni ani z poloviny takhle zajimavy, ale mne to proste bavi... Zas do teho nahuci vagon penez a jednou mi bude delat radost... "Neřešte peníze, kupte si levný auto. Stojí to zato!"

reagovat
Kuře
09. března 2020, 17:41
3

Ty by si měl zase hlavně začít psát blogy, ani nevím jak dopadla bouraná síra, pak ses někde zmínil o nějakém Taurusu či cos to psal, teď píšeš něco dalšího a my chudáci víme prd, mě to třeba zajímá jak se v těch Fordech vrtáš:)

Bigg.I
09. března 2020, 18:11
0

Jsem si teho vedom a stydim se... hrozne moc, protoze mam dalsi 2 auta a jsem temer rok pozadu se vsim...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler 300M 2,7 L, 6V, 205PS 2001
Chrysler 300M 2,7 L, 6V, 205PS

2001 rok výroby
205 koní výkon
2 700 ccm objem

Alfa Romeo 166 2.5 V6 2003
Alfa Romeo 166 2.5 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
2 499 ccm objem

Chrysler LHS  2001
Chrysler LHS

2001 rok výroby
250 koní výkon
3 500 ccm objem

Chevrolet Caprice Classic 1989
Chevrolet Caprice Classic

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 002 ccm objem

Dodge Caliber SXT 2007
Dodge Caliber SXT

2007 rok výroby
110 koní výkon
1 798 ccm objem