načítám data...

Škoda Octavia RS Challenge Plus: Moudra vs. skutečnost

O Octavii RS se toho hodně napovídá. Jsou ale všechna hospodská moudra týkající se tohoto rodinného vozu pravdivá?

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Autickar.cz

Se svítivou Octávií se na stránkách Autíčkáře setkáváte již podruhé. Zevrubně ji otestoval už redakční kolega Honza Křeček loni v létě. Mě zajímalo, jak se povedla její kombíková varianta, ideálně v “civilnější” verzi, než je vrcholná RS Challenge Plus. Jenže na komunikační trase mezi mým požadavkem a výsledným autem se cosi pomíchalo a já nakonec dostal do rukou prakticky stejný vůz jako Honza. Zářivě zelenou “mambu” na extra velkých kolech se sportovním výfukem. 

V klasické recenzi bych víceméně jen zopakoval již napsané, proto jsem se rozhodl, že se dneska na “ereso” podívám z trochu jiné perspektivy. Octavia je totiž auto, na které má snad každý vytvořený nějaký názor. Zvláště kolem její “sportovní” verze se pak vznáší spousta klišé, univerzálních pravd a předsudků. Několik jsem jich vybral a rozhodl se, že exaktně ověřím, zda jsou pravdivé, nebo jde jen o hospodská moudra. 

 

“Octavia RS je tvrdá a nepohodlná”

Foto: Autickar.cz

Tohle přesvědčení má svůj reálný základ vycházející ze zkušeností s první a hlavně pak druhou generací “eresa”. Kombinace větších ráfků a sníženého podvozku s tvrdě naladěnými tlumiči sice fungovala slušně v zatáčkách, ale patřila spíše na německý autobahn než na české okresky plné výtluků a záplat. Nové RS s adaptivním podvozkem naštěstí není tak tvrdé ani ve sportovním módu a v “komfortu” je i navzdory velkým devatenáctkám použitelné i ve městě plném kočičích hlav a kolejí, nebo na středočeských silničkách třetí třídy. 

 

“Je to sportovní auto”

Foto: Autickar.cz

Bodykit, upravený podvozek i výfuk. Silný přeplňovaný motor. Snadno bychom na základě některých vlastnostní RS mohli propadnout dojmu, že jde o přímou konkurenci Golfu GTI, Focusu ST nebo snad dokonce Hyundai i30N. Realita je ale, a troufnu si říci, naštěstí jiná. Spíše než trackday tool pro čtyři se za dvěma písmeny skrývá výbavový stupeň, který sice přidá nějaké ty “závodní” vlastnosti, ale pořád je to hlavně pohodlné a prostorné rodinné auto s velkým kufrem. Tam, kde v “enku” překáží vzpěra mezi tlumiči, kvůli které nenaložíte sekačku, na vás zírá obrovská bezedná jeskyně. V místech, kde by vám “estéčko” vyklepalo plomby, se oktávka se žbuchnutím zhoupne. A to ani nezačínám o spotřebě a servisních nákladech. Na okruhu pak ale logicky dostane od výše zmíněných tvrdě naklepáno. Ne, sporťák to fakt není.   ,

 

​”Je to verze pro škodovácké nadšence”  Foto: Autickar.cz

Vrchol potravního řetězce u Octavie opanovaly dlouhou dobu tři výbavové stupně. Dobrodružný scout, sportovní RS a luxusní Laurin&Klement. Osobně jsem měl z těhle tří nejraději právě tu poslední, nabízela nenápadný vzhled, ale zároveň tu nejlepší výbavu a zpravidla i nejpohodlnější sedačky. Což, přiznejme si, byla ještě vcelku donedávna achillova pata tohoto vozu. Jenže současnou Octavii už si v “Laurinu” nekoupíte, Scout už z konfigurátoru také tiše zmizel, a tak se z RS stala jakási “obvious choice” pro všechny, kdo chtějí “ovci v náloži”. Nabízela by se možnost postavit si pěkně vybavený Style, ale chyba lávky, do něj si nelze připlatit za spoustu důležitých prvků výbavy, hlavně pak za adaptivní podvozek. A to ani nezačínám na téma kožené sedačky nebo světlý interiér. Nedá se nic dělat, naštěstí je tu pořád osvědčený Superb.

 

”Je to budoucí klasika”

Foto: Autickar.cz

Tenhle názor se možná některým z vás může zdát skoro úsměvný, ale podívejte se do inzerce na ceny “eresa” první generace. Zachovalý liftback, ideálně v takové té světle žluté barvě z plakátů, se prodává za částky vysoko nad sto tisíci, v originálním stavu atakují jeho ceny klidně čtvrt milionu. Podobný trend pozoruji i u prvních kousků druhé generace v modré metalíze a zcela určitě se ho časem dočkáme i u “trojek” - tady si myslím, že budou nejžádanější pastelově šedé kusy. Zelené Mamby z edice Challenge plus sice nejsou limitovaná edice s předem omezeným počtem kusů, ale neprodalo se jich moc a mají našlápnuto stát se časem velice vyhledávaným artiklem. Velmi pravděpodobně jde totiž o vůbec poslední Octavie RS s čistě benzínovým motorem.

 

”Zbytečně provokuje”

Foto: Autickar.cz

Tady nejde než souhlasit. Zářivě zelená karoserie v kombinaci s černými doplňky a posvátnými znáčky působí na spoustu účastníků provozu jako hadr na býka. Během týdne s eresem se mnou měla spousta řidičů potřebu nesmyslně závodit, lepit se mi na nárazník, nepouštět mě v zipu, troubit a konat další život znepříjemňující věci. Takovýhle středověk v pražském provozu nezažívám ani s Mustangem. Octavia RS si s sebou zkrátka nese určité stigma a vlastně jsem byl docela rád, když jsem se po týdnu v ní vrátil za volant nenápadného obstarožního Volva. 

 

Verdikt

Česká legenda se ve své čtvrté generaci drží odkazu předchůdců. Je to pořád hlavně rodinný kočár, ale přidává i trochu jakobyzávodnického koření. Já osobně bych ji ale bral raději bez něj. Výfuk s repro osmiválcem mě spíše rušil a hned jsem ho vypínal, sedačky s bočním vedením mi přišly zbytečně tvrdé a výrazný zevnějšek akorát provokoval závodníky a nervózní řidiče. Žel, pro umírněné povahy už, zdá se, v konfigurátoru Octavie zbývají jen verze s nižší výbavou. Ještě, že je tu pořád ten Superb…

 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1984 cm3
Výkon: 180 kW (245 k) v 5250 – 6500 ot./min
Točivý moment: 370 Nm v 1600 – 4300 ot./min
Převodovka: sedmistupňová automatická DSG
Provozní hmotnost: 1598 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 6,7 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 6,7 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,3 l/100 km
Cena (Octavia RS): 1 093 900 Kč
Verze Challenge Plus se již nedá objednat.

 

Foto: Autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Michal88
05. února 2023, 16:53
11

Říct o něčem novém, že je budoucí klasika, mi přijde, kulantně řečeno, značně přitažený za vlasy. Ono mi to přijde přitažený za vlasy i u aut o dvě dekády starší, který měly slavnější předky. Dneska se každý ohání janktajmrama a oldtajmrama a přitom je ta hodnota a místo na výsluní úplně jinde, než jen v tom, že mělo auto slavný předky...

Ale je pravda, že pohledem dnešní optiky se to tak může zdát, především proto, že starý se stalo bohužel moderní a je to dnes nafouknutá bublina... V devadesátkách a nultých letech se na výtvory z AZNP nadávalo jako na šroty, co byly zastaralý i jako nový a dneska by si lidi urvali ruce za Einhundertfünf soziale werk. A když to bude užovka, tak i vyškrábali oči...

reagovat
Cu
Curdin
05. února 2023, 20:25
0

Já jezdil asi před rokem cca 2mesice jednou normální Octavii 4 ve style a ta měla přední sedadla s nějakým německým ergo certifikátem, mělo to nastavitelný sedáky, masáž atd..... musim říct , že na Octavii to bylo super sezení.

reagovat
kotzitzaq
05. února 2023, 20:47
0

Já teď služebně dráždím O4 Style se standardním sezením a na to jaká tortura sedačky v Octavii vždy byly je to kupodivu celkem v pohodě i bez ergoseatu.

Zdeny
05. února 2023, 20:41
0

Já teď hlavně otevřel konfigurator a mám hned tři poznatky. Krásný exkluzivní lakování včetně žluté a víc zelené než je mamba, zdražení ale hlavně je tam jen 2.0tsi s FWD !?! Nechápu nic..

reagovat
Jakub Pospíšil
05. února 2023, 21:08
0

Výpadky v dodavatelském řetězci se tomu myslím oficiálně říká.

Zdeny
05. února 2023, 21:31
1

No ty barvy mě trochu rozesmutnili a záviděl. Pak jsem uviděl chybějící CANTON, masážní sedačky a dorazila to chybějící 4x4 TDI tak jsem zase chvíli vpohode se svou firemní šedivkou :D

beastar
05. února 2023, 23:38
2

Vlastně je to pořád dokola. Musím ale uznat, že jsem rad jak dobře se ujala moje pět let stará hláška o stupni výbavy. Když tady vw haters tehdy módní předváděli svou nestoudnou nezkušenost. Pravda říkal to pak i o něco slavnější Jenda Koubků. A teď nejslavnější a legendární autožurnál Jacob Il était Pressé řečený Džej Pí. Ne, skutečně je dobře že po čtyřech generacích to i Češi pochopili.

Na to navazuje ten odstavec o tom sportovním autě. Neboli track tool. Ne skutečně to není GTi. Je to ekvivalent věcí jako GT, Nline, S line, Sport, Turbo a podobně. Prostě umí to jezdit rychle a trochu to i tak vypadá. Naklepe to v reálným provozu starý Mx5 a Brz hlavně teda na dálnici. To je asi všechno.

Klasika nevím no. U té první generace je nejcennější kombík těch bylo pár. Jinak to tak nějak kopíruje to jaká je doba. Plus taky že těch aut nežije tolik už. To je u každé značky stejné že vyšší výbavy a speciál edice jsou časem cennější. Předpovídat teď jak to bude je těžké. Něco to bude ale o tom teď jako první majitel. V ČR typicky jakoby firma nemá smysl přemýšlet. Nebo snad někdo řeší jestli Renault Mégane R.S. Trophy bude klasika? A to je daleko řekněme agilnejsi vozidlo.

Jinak v zásadě souhlasím. :))

reagovat
Kuře
07. února 2023, 11:16
1

Ekvivalent věcí jako Turbo? Jako třeba 911 Turbo? No takže to je sakra sporťák, ta oktávka teda!

Ne, dělám si prdel;))

beastar
07. února 2023, 11:45
1

Jo jako třeba Astra Turbo. Nebo Crafter Bi Turbo. Nějaký Porsche pro holky a zubaře na okynu nikdy nestačilo.

je
jerry
06. února 2023, 19:35
0

Zrovna teď koukám po zajímavém malém autě. V debatě padla Audi S1, v tehdejších testech pláčou, že stojí skoro milion. A vida dneska je oktávka přes milion. To jsou nám časy. No já ji kupovat nebudu, ale zeptám se Beastara na názor a zkušenosti s S1. Dnes se dá pěknej kousek koupit za půlku co nová eresa.

reagovat
beastar
06. února 2023, 22:22
1

Buď máš skvělou paměť nebo sem se tím chlubil víc než si vzpomínám. Audi S1 tu nákupní tašku ne to Quattro rallye, což se chápeme sem měl tu čest řídit na proslulém ringu. Byla to nová auta.

Je to velmi povedený auto. Pokud člověka nezajímá nic jako praktické a rozumné využití. Potom je to terno. Schopná čtyřkolka takže kdo jezdí na čistou stopu a technicky užije spoustu legrace. Ano těch 230 koní stačí i na velký okruh. Zároveň to má velmi schopný podvozek. A vlastně je to poměrně dobře zpracované a tehdejší cena odpovídala. Bohužel pro zákazníky to bylo moc :) Mě se to dost líbilo. Není to žádný analog ale na měřítka poslední dekády je to slušný sportovec. Tradičně slabší a hůř odstupňované brzdy. Slabší odezva na plynový pedál. Táhne to pěkně v celém spektru otáček a je radost to točit. S tím že tak nějak nelze čekat výkonovou špičku jak u V8t. Zároveň to dokáže být použitelné i ve městě a přejezdech vcelku uspokojivě.

je
jerry
07. února 2023, 08:20
0

Dík. Ono to tehdy bylo "drahý". To ještě mívaly prachy víc svoji cenu. Dnes se dají sehnat pěkné kousky S1 za cenu nové vybavené fabie. To mi přijde zajímavý. Takový auta už dnes dělat nebudou. Mít to jako třetí k sedanu a roadsteru, proč ne?

Jinak O4 RS není špatné auto, ale ta divoká barva je zbytečná. Je to pak víc show než go a zbytečně to dráždí blbce okolo k závodění. O3 RS jsem volil úmyslně ve stříbrnce a mám pokoj. Na závodění to fakt není, ale na dovolenou, převoz haraburdí ideální auto. No jo, ale já ji kupoval za polovinu.

beastar
07. února 2023, 11:01
0

Ceny S1 bývaly skutečně hrozně mimo. Dát milion za nákupní tašku. Třebaže skvěle slícovanou a kvalitně vyrobenou. To bylo moc opravdu pro většinu lidí. Já si tak vzpomínám že nás tam bylo na to asi deset. A byla k dispozici čtyři auta. Co se týká ježdění všichni byli nadšení. Skutečně se to dobře ovládalo a jelo to více než dostatečně. Ten marketing kolem toho úplně nelhal. Jakože návrat k Audi kořenům. Jestli si někdy řídil třeba S4b5, nebo původní RS3. Tak takhle nějak se to chová, čitelně a nezáludně. Zároveň když se s tím člověk nebál sklouzlo se to. Plus tam říkali že civilně to dokáže jezdit za 7l což je vskutku solidní číslo.

Oc3 rs vymysleli dobře. Nemělo pro škodovku smysl při tom kolik ostrých aut tohoto typu bylo to někam tlačit. Do segmentu true hh. Takhle udělat rychlý auto na silnici a zároveň zachovat tu praktičnost je ok. Taky mám pocit že křiklavé barvy jsou úplně zbytečné. Někdo má prostě tu show rád. A vlastně mu stačí ani to nemusí moc jet. Mě se na to líbila ta normální černá. K tomu decentní kola. A to auto kdysi umělo opravdu zaujmout. A ano za tehdejší ceny plus pokud měl někdo slevy. Ta čtyřka je dotažená a vlastně už hodně velká. Zároveň přišla do doby která té filozofii co měla trojka moc nesvědčí. Zároveň jakási pouťová image drasticky narostla. Což je smutný.

af
afro-r1
07. února 2023, 11:39
1

Barva asi clovek od cloveka. Ja bych asi lepe zkousl ten barevny punk nez padesat odstinu sedi.
Prelaknout i antenu a hranku na kufru, decentnejsi kola a byla by vzhledove ok.

fortress
07. února 2023, 15:26
0

To mi u Octavie vždycky vadilo. Zatímco normální člověk mohl mít za lidský příplatek snad ve 34 barvách. Když pak člověk zabrousil do RS tak zbylo jen tak 8 barev, v limitovaných seriich pak třeba jen 3-4.

je
jerry
07. února 2023, 11:45
0

Beastar: Díky za info. Na jaře se s S1 zkusím u nějakého hendlera svézt. Jak jsem míval k audi určité, asi neopodstatněné předsudky, tak při dnešní bídě těch dvou zbývajících ze silné trojky se mi čím dál víc pozdává.

reagovat
Ronin
07. února 2023, 13:31
0

Nova Octavia RS Combi v Mamba Green je asi najkrajsie auto Skodovky za posledne roky a v sucasnej ponuke urcite. Teraz sme s nimi jazdili na ladovom jazere vo Svedsku a v tomto vyhotoveni ich tam bolo pozehnane, aj ked to boli vsetko TDi 4x4. Sice som tomuto prevedeniu vzdy v RS odporoval, ale tam mi to zacalo davat najvacsi zmysel.
Octavia RS je pouhym stinem rychleho auta. Nie ze by bola pomala, jej technika absolutne staci na dynamicke a pruzne presuvanie sa, v dobre vyzerajucom, stylovom aute. Jej technicky vyspelejsi protivnici su zas kompromisom sportoveho auta, HH nieje sportove auto. Je to len schopne,rychle obycajne auto, ak vobec.

Kazdopadne som vo Svedsku jazdil prevazne Scoutovou O4 s 200konoym dvojlitrovym tsi a 4x4 a to mi prirastlo k srdcu o vela viac. Dospelo posobiace (aj ked v skutocnosti hlupe ako ine sucasne auta) s potentym hybnym ustrojenstvom a velmi decentnym no zaujimavym dizajnom obohatenym o sirsie plasty, drevo vnutri a tak podobne.

Pri pohlade na Scouta a RS klasicka Octavia posobi velmi chudobne, ako dlha Fabia.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem