logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky, TopX

Nový Renault 4 a mé 4 důvody, proč se na něj už dnes moc těším

U Renaultu se znovuzrodila čtyřka. A já našel celkem čtyři důvody, proč se na ni už teď hrozně moc těším. Souhlasíte?

Jak pravděpodobně všichni víte, tento týden to v Paříži žije automobily. Probíhá zde jubilejní devadesátý ročník výstavy Mondial de l’Auto, česky autosalon. Samozřejmě již není tak veliký, jak býval v dobách své největší slávy, ale vzhledem k tomu, jak to poslední dobou s různými podobnými setkáními napříč světem dopadá, musíme být rádi, že aspoň kape.

Zvlášť když ty kapky vlastně nejsou zas tak malé, minimálně u domácích výrobců. Je pravda, že o automobilkách Peugeot a DS tolik slyšet není (však E-5008 a SM Tribute, tedy největší novinky pro letošek, už jsou chvíli venku), ale to nevadí, ostatní se činí dost. Citroën představil modernizované Ami a C4/C4X a studií nastínil, jak si představuje druhou generaci C5 Aircross. Alpine ukázala nejrychlejší verzi modelu A110 s přídomkem R Ultime a konceptuální ztvárnění nového velkého typu A390.

Alpine A110R Ultime, zdroj: Alpine

Alpine A390, zdroj: Alpine

Nejzajímavější stánek ale v mých očích nabídl Renault. Do města nad Seinou přivezl asi nejvíc aut, byť často ve formě konceptů, čímž dokázal, že to se svou budoucností myslí vážně. Návštěvníci si mohli prohlédnout kupříkladu předobraz nového rodinného modelu Emblème s bateriemi a vodíkovými články pro pohon elektrického motoru nebo šikovnou malou dodávku se staronovým názvem Estafette a promyšleným uspořádáním interiéru pro řidičovu snadnou obsluhu.

Renault Embleme, zdroj: Renault

Renault Estafette, zdroj: Renault

Hlavní hvězdou nicméně byl zcela nový sériový model odkazující na asi nejznámější a nejlegendárnější Renault historie, Renault 4. Dle automobilky tento typ dokonale kombinuje minulost a budoucnost značky a spolu s reinkarnovaným modelem 5 a ještě neodhaleným novým Twingem má být hlavním želízkem v ohni na bitevním poli malých elektrických aut.

A protože toto pole je opravdu bitevní a probíhá zde lítý boj tradičních výrobců dnes už snad všech značek s agresivní novou konkurencí převážně z Číny, automobilka jej vyzbrojila těžkými zbraněmi. Já si je všechny nastudoval a musím říct, že jsem z nich nadšený. Proto vám je dnes chci představit. Aby to bylo přehlednější, rozdělil jsem je do seznamu čtyř největších zajímavostí (logicky, když řešíme čtyřku), kvůli kterým se na nový Renault 4 moc těším. Pojďme na to.

zdroj: Renault

1) Je nezaměnitelný a citlivě odkazuje na svého předchůdce

Super je za mě rozhodně už design. Nový Renault 4 je větší než příbuzný Renault 5 a spadá do třídy malých městských crossoverů, se kterou já mám obecně docela problém. Za prvé moc nechápu její existenci, jelikož se mi ještě nestalo, že bych jel v modelu, jenž by byl v čemkoliv (snad s výjimkou výhledu a mnohdy ani to ne) lepší než hatchback, ze kterého vychází, hlavně mi ale přijdou všechny skoro stejné. 

To si tak jdu po ulici, jeden ze zástupců třídy okolo mě profrčí a já si říkám, jestli mne právě minul Opel Mokka, Kia Stonic nebo Suzuki Vitara. Jistě, trochu přeháním, ale v zásadě platí, že ta auta jsou skoro všechna jak přes kopírák — zvednutá, ale pořád docela malá, tvarově plochá s drobným náznakem agresivity, aby působila drsněji než ony hacthbacky, a zcela zaměnitelná.  

Renault 4 však takový není. Díky citlivému zapracování ikonických detailů původní čtyřky má svou vlastní unikátní tvář a v davu malých crossoverů jednoznačně vystupuje. Podívejte se na typickou siluetu auta, obdélníkovou přední masku s roztomilými kulatými světlomety, žebrování spodní části bočních dveří, legendární tvar třetího bočního okna a svislé útlé zadní svítilny. Vzhled se za mě povedl a auto bude na silnici vyčnívat podobně jako vozidla značky Mini. Na to se těším!

zdroj: Renault

2) Má promyšlený interiér a vlastního sluhu jménem Reno

Také v interiéru je znát odkaz původního vozu, čímž teď zrovna nemyslím pohlednou retro-moderní palubní desku. Stará čtyřka byla velmi praktickým automobilem. Zvenku byla malá, ale vevnitř velká a šikovná. Ona musela, byla konkurencí pro Citroën 2CV (kterého mimochodem reálně překonávala snad ve všem), jenž by se dal charakterizovat úplně stejně. 

Nový model sice proti žádné kachně nestojí, poněvadž Stellantis z nějakého důvodu stále tvrdošíjně odmítá využít historického významu starých modelů a radši si své malé crossovery nechává navrhovat Indy, avšak charakteristiku auta s šikovným interiérem plným praktických řešení si zachovává i tak. 

Na prezentaci Renault ukázal sklopné přední sedadlo, díky kterému vznikne ložná plocha o délce 2,2 m umožňující vměstnání například surfu (jistě, to u nás nikdo příliš nevyužije, ale prkno se dá nahradit čímkoliv), rozměrný zavazadlový prostor o objemu 420 l s nakládací hranou ve výšce pouhých 60,7 cm a několik šikovných odkládacích prostorů a schránek rozesetých různě po interiéru.

zdroj: Renault

Vevnitř je navíc nový hlasem ovládaný sluha jménem Reno postavený na bázi ChatGPT, který by měl být schopný splnit všechna vaše přání stran obsluhy vozu. Já sice obyčejně tuto funkci u nových aut příliš neprožívám, ale zrovna Reno není jen nějaký hlasový asistent. Je to oficiální avatar, který vypadá jako postavička z nějaké cool hry na Playstation a tak jako ona vás vždy nenásilně provádí příběhem a vysvětluje, co se vlastně děje, i on bude vaším milým animovaným společníkem na cestách. Je to tak, na kabinu se těším hrozně moc!    

zdroj: Renault

3) Stojí na solidní platformě a myslí na bezpečnost v případě nejhoršího 

Ano, jistě, musí to zaznít. Renault 4 bude výlučně elektrický. Se spalovací variantou se vůbec nepočítá, tu nabízí trio Captur, Arkana a Symbioz. Bylo by však škoda jen kvůli tomu nad novou čtyřkou ohrnovat nos. Ostatně kolega Honza už vám nedávno vysvětlil, že kromě delšího nabíjení (já nevím jak vy, ale já občas taky potřebuju při cestě na záchod a najíst se) a někdy omezeného dojezdu (pokud jedu dál než 200-250 km, což je tak… dvakrát do roka?…třikrát?…a to testuji auta) mají elektrická vozidla i spoustu výhod. 

To už se spíš dá přít o tom, která značka svou elektrickou platformu zvládla dobře a která ne, což je mimochodem zajímavá hra, kde pořádky spalovacích včerejšků neznamenají vůbec nic. A zrovna Renault se doposud neměl úplně za co stydět. Pravda, jeho konstrukce není tak pokroková jako například u Tesel, ale v rámci trhu je pořád solidní. Zvládá jezdit dostatečně svižně a přitom úsporně, jak si loni ověřil kolega Marek na Meganu E-Tech. Je pravda, že Renault 4 stojí na jednodušší verzi platformy, ale za mě není důvod si myslet, že by měla být výrazně horší.

zdroj: Renault

I u ní návdavkem přináší nová čtyřka praktické řešení. Pakliže dojde na nejhorší a stane se natolik závažná nehoda, že by vzplála baterie, je na ní speciální ústí, kam se dá vsunout hadice, jež naplní celou baterii vodou, čímž zmizí všechen kyslík a oheň ustane. To je praktické. Ale ať nekončíme oddíl ponuře, tato konstrukce má prý také až 110 kW, 245 Nm a nezávislé víceprvkové zavěšení na obou nápravách, takže by mohla posloužit i na techničtějším úseku cesty. Jistě, na soudy je ještě brzy, ale už teď se těším, až nebude!  

4) Má držák na bagety, baldachýn, superstylový karavan a sílu květin

To nejlepší jsem si však nechal na konec. Renault 4 je nezaměnitelné auto, má praktický vnitřek a zdá se, že i jezdit by mohl hezky, jenže jeho hlavní pointou je zjevně rozsévat dobrou náladu. Už na fotkách je z něj cítit, že ho konstruktéři vyvíjeli s ohledem na optimismus, kterého se nám v poslední době příliš nedostává.

zdroj: Renault

Projevuje se to například úžasným nesmyslem v podobě z pětky zděděného držáku na bagety. Říkám nesmyslem? Ha! Tak to jsem mimo. Znáte francouzštější věc, než je přikusování bagety při jízdě (s vínem to asi nepůjde, ale i to by se možná do držáku vlezlo)? S drobky se počítá, tak francouzská auta vevnitř vypadat mají! 

Další parádní a velmi veselou věcí je fakt, že čtyřku půjde nakonfigurovat se shrnovací plátěnou střechou. Ano, čtete správně, žádné těžké sklo, nabízí baldachýn! Měl ho i starý model a také spousta dalších francouzských aut v čele s Twingem. A my všichni víme, že Twingo s baldachýnem je dokonalost sama. Tento automobil bude jistě také. 

zdroj: Renault

Ještě si přidejte, že pokud by snad stylu bylo na voze samotném málo, tak si bude možné k Renaultu 4 přikoupit doplňky jako třeba motorku, vodní skútr nebo malé letadlo. Ne, nedělám si srandu. Nejzajímavějším accessory je ale za mě superstylový malý karavan přebírající designové prvky auta, který mi připomněl šedesátá léta, kdy se to takto dělalo běžně. 

zdroj: Renault

A počkejte, až uvidíte Renault 4 Fl4ower Power odkazující na éru hippies. Má žlutá přední světla a interiér kompletně posetý květinami rostoucími směrem k nebesům. To jsem se prosím neposilnil marihuanou, takto nějak je to popisováno v oficiálních materiálech. Je pravda, že je zatím designovým konceptem, ale doufám, že zrovna tady se výroby dočkáme. Nádherně by totiž dokreslil onu pozitivitu a dobrou náladu celku. Bože, na věci z tohoto oddílu se těším úplně nejvíc!

zdroj: Renault

zdroj: Renault

Takový je můj seznam 4 důvodů, proč se těším na nový Renault 4. Co si o nich myslíte vy? Jak se vám vůbec nový elektrický retro crossover od Francouzů líbí? Byli byste ochotní mu dát šanci nebo je na vás až příliš veselý? Či byste snad radši spalovací alternativu v podobě Capturu a spol? Vyjádřit se můžete v diskuzi.

Zdroj informací: Oficiální stránky výrobce

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Bernard L.
18. 10. 2024, 10:55

Popravdě se na tu 4 taky moc těším. Vypadá fakt dobře a jeví se, že o bude reálně rodinné auto (snad i cenou za 52 kWh baterii).
Strašně se mne líbí nízká nákladová hrana (zkuste si např. nakládat přes vysokou nákladovou hranu kočárek nebo třeba i plnou basu, každý máme jiné preference).

Jednu pihu na kráse to má (to by nebyl Francouz, kdyby tam nebyl kompromis) a to je umístění nabíjecího portu. Ten by měl být prostě na pravé straně (na levé jen v UK a Irsku), aby kabel při podélném stání a nabíjení netrčel do prostoru.

1 reagovat
rock
18. 10. 2024, 12:09

Co se mi líbí:
- nějaké ty odkazy na původní Čtverku tam opravdu vidím, takže v tomto směru fajn
- origami kohout na čelním skle
- žlutá verze masky, protože francouzská auta prostě svítí žlutě. Předpokládám ovšem, že do série se to nedostane
- nevadí mi, že je to crossover a že je větší než 5. Ona jakýmsi crossoverem ve srovnání s původní pětkou byla i původní čtverka. Číslo bylo a je lehce zavádějící, ale je to takové hezky francouzské.

Z čeho jsem skeptický
- design mi zas tak světoborný nepřijde. Vlastně mi to připadá, jak kdyby se Honda e spustila s 2. gen (2016-2022) Countrymana.
- interiér je -jak to říci- poněkud neučesaný
- má to být někde mezi Pětkou a Méganem, takže s cenovkou předpokládám tak 850+

1 reagovat
rivka
18. 10. 2024, 13:14

1) "přít", Jardo, ne "příst" ;-) a to kočky fakt miluju :-)
2) Původní R. 4 mi vždy byl v podstatě lhostejný, neměl jsem k němu žádný vztah. Nejspíš i proto mě tahle jeho reinkarnace rovněž nijak zvlášť - nebo, po pravdě vůbec nijak - neoslovila, na rozdíl od původní i nové "pětky".
3) Kdo si dokáže splést Mokku s Vitarou, měl by se nad sebou vážně zamyslet! :-) ;-) :-) (taky přeháním)
4) Zezadu jsem to považoval za omlazený Fiat 500L (a nalézám tam i malou podobnost s Plurielem) a kdyby bylo vpředu jakékoli jiné logo, bez nejmenšího zaváhání bych uvěřil že je to model oné - jakékoli jiné - značky, typicky třeba Oplu..
5) Kdyby to představili před 5 lety se zážehovými motory 1.4/1.6/2.0 a vznětovými 1.5/2.0, měli by ihned objednávek tolik že by je vyřizovali dodnes, ta auta by jezdila všude a vídali bychom je denně dalších 25 let (nadsázka, pochopitelně).
6) díru na bagety, kytičky a jiné další infantilní píčovinky neřeším, to ať tam klidně je nebo není, nic na světě mi není u zadku víc.
7) tu vymyšlenost jak hasičům (atd.) pomoci uhasit hořícího baterkosráče kvituji s velkým uznáním, konečně někdo vzal v potaz i tuto technickou/technologickou stránku věci.
8) Nová pětka bude stát, jako holátko, v ČR kolik? 550-600t.? Tohle tudíž levnější nebude - slovy klasika - "tož, to, kurva, ani omylem" a zařadí se to do kategorie drahá až předražená rádobystylovka pro - koho vlastně? Nějak nevím... :-) Paničky z Mini do toho asi nepřesednou, dámičky z Q1-2-3, BMW X1-X2-X3, GLA/GLB už vůbec ne, ty by o žádného rencka neopřely ani své kozačky od Blahnika, pro mladé moc drahé, pro staré taky... ups... :-( Jardo, můžeš si v mobilu nastavit upozornění typu: kontrola počtu prodaných ks nového R 4 v ČR za rok? :-) Bude zajímavé podívat se na ta čísla s odstupem, až opadne Tvé nadšení :-)

0 reagovat
VK
18. 10. 2024, 14:23

….a jeden důvod, proč ne. Předohrab.

1 reagovat
M P
19. 10. 2024, 16:43

Ha, letadlo! To je Aura Aero Integral E… poměrně mladá společnost založená ex-Airbus zaměstnanci. Integral má byt dvoumístná cvičná mašina s možností akrobacie, žádný UL, ale letadlo stavěné dle CS23. Zajímavé je, že by to mělo být z nějakého dřevokarbonového kompozitu (cool). Verze E má být poháněna elektricky…
No a pak tam mají eště v plánu nějaký 19 místný elektrolet.

Ale Renault 4 vypadá zajímavě :)

1 reagovat
martin_100
19. 10. 2024, 21:33

Původní 4 bych chtěl. Tuto he taky fajn. Jedinou výtku mam k designu. Má blbej poměr pontonu karoserie k oknům. Okna jsou moc nízký. Bejt o kousek vyšší tak je to za mě parádní.

1 reagovat
ransom
20. 10. 2024, 16:53

Mně se to nelíbí. Vypadá to jako pro sedmnáctiletý nebináry. Ale asi to bude dobrý, no.

4 reagovat
high_fish
20. 10. 2024, 18:22

Já v tom teda z původní R4 toho moc nevidím..

-1 reagovat
StreetPro
21. 10. 2024, 10:43

Jako dokážu tolerovat existenci, stejně jako např. Fiatu Multipla, ale těšit se na to nepřiměju. Vedle Apline A110 to bude vypadat jako parodie, FR detaily nehodnotím (někomu se určitě líbí, že mu banán objeví, kterak může ovládat bon baldachýn, najít plošku na sklenku sektu nebo uložit baquette do designového držáku - btw. jedli jste někdy FR bagetu v autě? ta věc je dělaná, aby drobila, to není CZ gumový rohlík), ale počet prodaných kusů mimo FR vidím na malý špatný...

0 reagovat
ransom
21. 10. 2024, 11:54

Proč mají ty kytky na potazích místo okvětních lístků autíčka?

2
StreetPro
21. 10. 2024, 14:20

Přesně tímhle si někdo za xy-tis let bude lámat hlavu, až to vykope :-)

0
martin_100
21. 10. 2024, 16:13

Protože je to vtipný.

-1
ransom
21. 10. 2024, 20:49

Mně to přijde infantilní...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte