načítám data...

Modelová ofenziva Citroën: Malá velká radost, rozpačitost nadvakrát a příslib lepších zítřků, které snad přijdou

14. října 2024, 16:39 14 komentářů Jaromír Soukup Novinky

Citroën na právě probíhajícím pařížském autosalonu představil inovace pro svou modelovou řadu. A jsou tak pestré, až nevíme, co si o nich myslet.

zobrazit celou galeriiFoto: Citroën

Právě dnes se otevřely brány pařížského autosalonu. A tak, jak to u takových akcí bývá, i zde došlo k odhalení mnoha novinek (při současné kondici světových výstav podobného ražení možná až nečekaně). Zvlášť domácí značky se snažily. Představen byl kupříkladu nový Renault 4 (o tom možná ještě napíšeme) nebo zatím nejdražší nabízené Alpine, A110 R Ultime se 345 koňmi a zrychlením z nuly na sto za 3,8 vteřiny. 

Také Citroën se vytasil s novinkami a nebylo jich úplně málo. Vlastně jich bylo tolik, že se nyní může chlubit jednou z nejmladších modelových řad napříč trhem. Krycí plachtu shodil hned ze čtyř modelů. I když je pravda, že z nich dva jsou vlastně jen jeden model ve dvou karoseriích, další je konceptem a ten poslední se u nás neprodává.

Ale nekažme si to. Citroën zase jednou inovoval, tak buďme rádi. Nebo ne? Já vlastně nevím. Je pravda, že změn jsme se dočkali hodně. Ale že bych z nich byl zorvna já, jakožto dlouholetý fanoušek značky, nadšený, tím si jistý nejsem. Spíš mi přijde, že jsme se dočkali jedné pozitivní inovace, dvou řekněme diskutabilních inovací a jednoho slibu, který ale nemusí úplně vyjít. Tak se do toho dejme.   

Nový Citroën Ami: Malá velká radost

Foto: Citroën

Začněme pozitivně. Jednoznačně příjemnou změnou je redesign maličkého modelu Ami. O něm jsem vám už jednou psal, byl to můj snad první vážně myšlený článek. Je k připomenutí zde, ale pokud se jím nechcete zdržovat, jen zmíním, že se jedná o veselou malou elektročtyřkolku s identickými konci, která je populární hlavně ve velkých městech v západní a jižní Evropě. Všechno na ní je podřízeno snaze o co nejnižší cenu.

Dočkala se kompletního překleslení přední i zadní strany (jež od sebe stále rozeznáte jen pomocí odstínu světel), které víc koresponduje se současným designovým jazykem Citroënu a hlavně působí konkurenceschopněji ve srovnání se svým italksým bratrem, Fiatem Topolino. Také má nový osmdesátkový retro vzhled kol. 

V interiéru ani na technice se žádné změny nekonají, což však není na závadu. Ami prakticky nemá mezi zavedenými značkami konkurenci, tedy mimo zmíněný Fiat a Opel Rocks, což jsou ale všechno vlastně identická vozidla. Je stejně zábavné a roztomilé, jen nyní uhlazenější a hezčí. Akorát že my si musíme nechat zajít chuť, u nás se Ami neprodává a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by v dohledné době začalo.  

Nový Citroën C4 a C4X: Rozpačitost nadvakrát

Foto: Citroën

Velkou změnou prošel i jeden z nejdůležitějších modelů výrobce, Citroën C4. Je na trhu už několik let a velmi se mu daří (prý je v EU za první půlrok 2024 druhým nejprodávánějším kompaktem hned po Golfu), tudíž u něj přišel čas na facelift. A protože se v mezidobí jednotná podoba vozidel značky docela proměnila a z fluidních tvarů pomalu jak od bývalých designérů Hyundaie se normou staly různě tvarované boxíky, také on se musel přizpůsobit. 

Jen vám zrovna u něj nějak nevím, jestli to vedlo ke zlepšení stavu. Jsem dalek tvorby ukvapených závěrů bez delší vlastní zkušenosti, ale zrovna tady ať se dívám, jak se dívám, s designem bojuji. Je pravda, že u odchozího provedení si zákazníci stěžovali na přílišnou rozmáchlost, kterou se Citroën snažil uklidnit. To asi vyšlo, budiž. Jenže nové plošší a hranatější řešení s celkem třemi světelnými segmenty pro denní svícení na každé straně je snad ještě kontroverznější než to původní. 

Jistě, Citroën je svým neortodoxním stylingem známý a já bych měl mít vlastně radost, že má pořád odvahu dělat věci jinak. Ale já nevím. U Berlinga mi boxy předek ke zbytku sedl, avšak tady je to nějaké…komplikovanější. Všechno výše řečené pak přirozeně platí i pro model s názvem C4X, automobilkou vydávaný za samostatnou řadu, i když reálně se jedná pouze o karosářskou variantu sedan výchozího typu.

Foto: Citroën

Jen doplním, že v interiéru se udály akorát drobné změny (větší displej před řidičem a nové potahy na sedadlech) a z útrob auta zmizel diesel a manuální převodovka. Nyní se tak bude prodávat hlavně s hybridní dvanáctistovkou s dvouspojkovým automatem, již jsem testoval ve spřízněném Peugeotu zde, a s dvěma výkonovými variantami elektrického pohonu se 136 či 156 koňmi. Na některých trzích však Citroën přislíbil přítomnost čistě spalovací verze 1.2 PureTech s automatem s hydrodynamickým měničem, přičemž Česká republika by se dočkat měla.     

Citroën C5 Aircross Concept: Příslib lepších zítřků, které snad přijdou

Foto: Citroën

Posledním představeným Citroënem je konceptuální ztvárnění nové generace velkého rodinného SUV značky, modelu C5 Aircross. To se chlubí naopak za mě zatím asi nejlepším pojetím nového designového jazyka, kdy se různě veliké krabice a krabičky povedlo naskládat do atraktivního, široce rozkročeného a svalnatého celku dávajícího na odiv, že toto je rozhodně nový vrchol automobilky (ano, C5X bohužel nejspíš velmi brzy skončí).

Takové pojetí by rozhodně dosud poněkud mdlejšímu automobilu velmi prospělo. Akorát že tady vidím jednu potíž. Koukáme na koncept. A jak nám už značka jednou u přeměny vysoce zajímavé studie Citroën Oli na poměrně tuctovou novou C3 s indickou příchutí ukázala, koncept může znamenat vše nebo také nic. No, tak uvidíme, čeho se za chvíli dočkáme. 

Takové jsou novinky ze stánku automobilky Citroën. Co na ně říkáte vy? Libí se vám nové Ami a je za vás škoda, že my si jej nemůže koupit? I vám přijde nový styl C4 a C4X jednoduše příliš diskutabilní nebo ho naopak chválíte? A jak se vám pozdává představa, že by Citroën C5 Aircross mohl být sexy? Vyjádřete se v diskuzi. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

mariov8
14. října 2024, 18:44
0

Takže v C4 (a hlavně ve větším C4X) končí diesel, hmmmm... ,škrtám si ze seznamu...

reagovat
Jaromír Soukup
15. října 2024, 10:06
3

Pokud vážně nad C4X v dieselu přemýšlíš, tak ideální čas na koupi bude na začátku roku. Budou se vyprodávat skladové modely starého provedení, aby uvolnily místo novému. Ty ještě naftu pod kapotou mají, akorát už bez manuálu. A Citroën na ně určitě dá velké slevy. Jen bude mít stará loga a design.

ja
jazet
14. října 2024, 19:59
0

Citroen jde hodně dolů řekl bych, ostatně jako celý Stellantis.

reagovat
af
afro-r1
14. října 2024, 21:41
3

Stellantis jde dolu od okamziku, kdy jediny nabizeny motor zustal 1,2 trivalec. Tim se z cehokoliv trochu zabavnejsiho stala nudna nakupni taska, za kterou zakaznik neda vic nez je za nejakou tu mobilitu nezbytne nutne.

Jaromír Soukup
15. října 2024, 10:14
1

Před několika měsíci vedení Stellantisu prohlásilo, že Citroën bude nově přímá konkurence pro Dacii, takže logicky musí jít s provedením dolů. Už jsem viděl novou C3 a je to znát, že je to takové větší Sandero. C3 Aircross potom bude stát proti Joggeru. Uvidíme, co to udělá s prodeji, ale za mě jich bude na silnicích hodně, protože dacií je taky a lidé ta auta chtějí. Takže ač o nějaké formě “úpadku” asi mluvit můžeme, pochybuji, že se projeví na číslech. Ta spíš stoupnou.
-
Komentář upraven 15. 10. 2024, 10:21:17

af
afro-r1
15. října 2024, 12:27
1

Jenze ve fronte na motor jsou i Peugeot, Opel a Alfa. Ty pujdou take proti Dacii?

bitner
15. října 2024, 17:43
0

Větší Sandero? Tak určitě.

Jaromír Soukup
16. října 2024, 09:35
0

Ještě si ji budu muset prolézt podrobněji, ale zatím mi přišlo, že je to skoro to stejné, jen krabicovitější.

ro
rock
16. října 2024, 11:49
3

S výjimkou výšky je Sandero -přinejmenším papírově- ve všech dostupných (délka, rozvor, šířka, rozchod, vnitřní šířka, objem kufru) rozměrech větší, v některých parametrech ne až tak málo.

Jaromír Soukup
16. října 2024, 20:57
1

No jo, vy máte pravdu 😅 No bez přímého srovnání se to naživo nezdá.

bitner
16. října 2024, 21:43
0

Sandero je ve sve tride mozna nejvetsi. A C3 byla vzdycky pro Francouze po Napoleonskych valkach. Jean Reno cest vyjimkam.

ro
rock
15. října 2024, 12:04
1

Za prvé
je pro mne nový vzhled C4 / C4X o jistý pokrok oproti původnímu a v kombinaci s tím, že se na auto jako takové už pomalu zvykám, tak mi dneska přijde už jako přijatelné. Vlastně kdybych hledal low cost téhle velikosti, určitě bych si ho šel aspoň zkusit a spoň je míň okoukaný než i30.
Za druhé
orientace Citroenu na low cost segmenty trhu mne vůbec neuráží. Jednak je potřeba, aby tam byla větší konkurence a jednak Citroen sice měl DS->CX->XM->C6, ale především měl 2CV a přehršel dalších levných mini (Dyane, Visa, Axel, AX, Saxo, Ami) a malých rodinných aut (GS a její nástupci). A koneckonců štafetu dražších Citroenů by dál mělo nést samostatné DS a i když jsem z té značky (její modelové řady a její cenotvorby) zatím trošku rozpačitý, tak tomu ještě pořád dávám šanci.

reagovat
mariov8
18. října 2024, 10:16
2

Bohužel Citroen už vyklidil i střední třídu rodinných aut. dlouhá řada GS-BX-Xantia-C5 je již minulostí. Vyšší střední v Evropě už dává smysl jenom u prémie a výrobci to pochopili, již dávno. Ale bohužel se nemůžu zbavit dojmu, že u toho Citroenu jde do háje i nižší střední (ZX-Xsara a dnes C4 a C4X) a nakonec i ta nižší třída (Saxo a dodnes C3). Malými Citroeny jezdili v široké rodině dlouhá léta většinou baby a i děda si oblíbil malý úpřimný a úsporný AX diesel (koupil si ho jako nový!). Dnes není v rodině ani jeden kus auta s šípovitým ozubením ve znaku. Malá auta přitom Citroen uměl, ale na poslední C3 bych se asi už podívat nešel. Akorát si myslím, že za to značka nemůže jenom sama. Ale tak to je známý problém Evropy...

martin_100
19. října 2024, 21:50
1

Tak A.i by byla fajn. Problém je že český nenažranci by stejně nasponovali cenu že by to moc lidí nekupovalo takže se to automobilce ani nevyplatí tady nabízet.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volvo S60 Skvělý motor, i svezení. 2002
Volvo S60 Skvělý motor, i svezení.

2002 rok výroby
160 koní výkon
2 400 ccm objem

Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů  1958
Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů

1958 rok výroby
326 koní výkon
6 400 ccm objem

Chevrolet G20 Chevy VAN 1989
Chevrolet G20 Chevy VAN

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 732 ccm objem

Chevrolet Silverado C1500 Anaheim Industries 1992
Chevrolet Silverado C1500 Anaheim Industries

1992 rok výroby
170 koní výkon
5 732 ccm objem