V první řadě bysme si měli určit základní parametry. Určitě by měl být takový projekt levný, jelikož “Vánoční atmosféra” nebyla zadarmo. Také se pokusíme zaměřit na kousky, které nebudou potřebovat zase tolik práce a skutečně by mohly směle vyjet již na jaře tohoto roku. Nikomu nechci rozmlouvat dlouhodobější projekt, ale určitě všichni víme, jak to s předsevzetími chodí. Za pár dnů-týdnů se nadšení rozplyne. Rozhodně bych to spíše pojal v duchu nedávného vzpomínání na Roadkill. Dát do jakž takž funkčního stavu, zbytek nazývat dobovou patinou.
Nejlevnější kousky
Mrkneme se na prvních pár adeptů ve skutečně nejlevnější kategorii. Již za pouhých deset tisíc korun investice můžete cestovat časem! Starší zavzpomínají a vrátí se do dětských let nebo svých prvních vozů, mladší si vyzkouší, že dříve auta nebyla jen o displejích a ambientním osvětlení. Celkem zachovalá klasika našich silnici – Favorit, který sice pije z lahve, byl déle odstaven a bude potřebovat nějakou péči, ale … Pořád na něj seženete všechny díly levně a snadno. Závan ještě východnějšího bloku vám může zprostředkovat taktéž legendární žigul. Cenovka je velice příznivá, jenže kromě obdobných problémů zmiňovaných u Favoritu, ho očividně trápí mnohem více koroze. Je sice fajn, že prodejce dodá oba zadní blatníky a obě čela, ale prostě to znamená spoustu práce, i kdyby se mělo použít zkratek, případně dodělávat později. Zde rozhodně našlapujte opatrně, přece byste nechtěli, aby se vám koníček změnil v práci.
Ještě mrkneme na dva kousky pro ty, kterým by “závan východního bloku” nevoněl. V červeném rohu máme Citroen ZX , který je narozdíl od žigulu již vyvařen a teď stojí. Patrně také očekává nějakou opravu, ale troufám si říct, že nejnudnější / nejpracnější část je již hotova. Dokonce ještě na starých značkách, cool. Ve vybledle vínovém (nebo hnědém?) rohu se nachází Fiat Tempra. Sice je dva a půl násobně dražší než zmiňovaní předchůdci, přichází však s několika výraznými plusy. Má najeto pouze necelých sto tisíc kilometrů, vypadá v kondici a dokonce má i platnou TK! Možná se nejedná o nejperspektivnější veterán na světě s nárůstem hodnoty, jež bude bořit tabulky a burzy. Jenže, je pořád dost levný, takže se díky němu může stát veteránistou téměř kdokoliv, vyzkoušet si jak ho to baví a později se pustit do většího projektu. Když ho náhodou bavit nebude, stačí poslat o dům dál a myslím, že na něm moc prodělat nepůjde. Když ho srovnáte s některými jinými veteránskými relikviemi, jeví se jeho cena až směšná.
Více je více
Přesuneme se do vyšších a dražších pater, tak zhruba na 1,5 výplaty, protože pak lze najít mnohem zajímavější kousky. Toyota Paseo, alias “baby Supra” vzbudí rozruch a s patřičně velkým křídlem se vám možná i někoho podaří přesvědčit, že se jedná o Supru skutečnou. Hodně pomůže, pokud dotyčný Supru naživo nikdy neviděl. Laguna V6 s tolika válci, že vám je dnes snad už nikdo ani nebude věřit. Starší Micra se stahovací střechou, která je prostě cool. Malé upozornění, zvažte, zda máte prostor kam ji schovat. Majitel sice píše, že je střecha nová, ale enormnímu vystavení přírodním živlům bych se raději vyvaroval. Následuje roztomilá malá Fiesta s jedna čtyřkou, která vypadá doslova “Ready to race”, jak by dneska řekli ve Fordu. No a zakončíme další Fiestou, která je sice mnohem dražší, zato na ní bude o mnoho víc práce. Jenže se jedná o vrcholnou verzi XR2I, která bude dozajista velmi zábavná. Také by skutečně mohla o něco vzrůst na ceně, pokud zůstane vcelku.
Vrchol nabídky
Na finále si dáme pár lehce dražších věcí, které už se budou pohybovat okolo 50 000. Nebojte mám pro vás však několik tipů, díky kterým si je také budete moci dovolit. První tip – smlouvejte, obvykle se zadaří pár tisicovek z ceny srazit, když utrápenému majiteli pomůžete od té kopy šrotu. Druhý tip – doma řekněte, že to stálo jen dvacku!
Lahvově zelené piano, kdo by mohl odolat. Dopřejte si hřejivý pocit afrického diktátora i v zimě. Doslova neprůstřelný motor by měl fungovat vždy a za všech okolností. Časem bude možná potřebovat poléčit trochu koroze, ale to se dotýká prakticky všech aut, o kterých si dnes povídáme. Nejedná se však úplně o můj šálek čaje. Je potřeba se přesunout k dalšímu zelenému speciálu. Audi Coupé se mi prostě strašně líbí a svého času jsem na jeden kousek, pětiválec Quattro s fůrou problémů, slintal v inzerci a zvažoval, že si ho pořídím jako první auto. Za pár peněz ušetřených z brigád. Naštěstí tehdy rozum převládl, ale dnes? Ještě, že se jedná o tak přizemní specifikaci. Zakončíme jedním velice mintovním kouskem, který by mi jistě schválil i kolega Jaromír. Peugeot 205 GTI byl příkladem skvělého hot-hatche svého času. Ceny dnešních kousků se pohybují spíše v řádech statisíců. Kde je vůle, je však cesta. Já osobně bych se spokojil klidně i s lehce “fejkovým” GTI s jedna devítkou zastavěnou do pětidvěřové karoserie. Hlavně ho někdo rychle kupte, ať nemusím já!
Máte podobné předsevzetí? Jaká by byla vaše volba z mého výběru? Nebo snad máte vlastní – lepší?
Autíčkový Jelen
05. 1. 2025, 17:28 4 reagovatSice je to dražší než nejdražší sekce v článku, ale jako další perličku bych přidal do diskuze tohoto krasavce https://www.sauto.cz/osobni/detail/renault/safrane/207440826
rivka
05. 1. 2025, 17:52 1 reagovatZksd přežije nás všechny a až umřeme, prodá ji někdo do Sýrie a přežije všechny i tam :-)
Ta Laguna V6 je na prodej už asi rok, ne-li déle... ale vem ji čert, za ní stojí Avantime a krásný R25!
Mě se docela líbí tenhle Favorit SL, v duchu doby bych čekal ještě jedničku na začátku cenovky a ona tam , kupodivu, není :-)
https://www.sauto.cz/osobni/detail/skoda/favorit/207078654
MX-6 na opravu/výměnu motoru, za 30t.
https://www.sauto.cz/osobni/detail/mazda/mx-6/207550993
E36 30i AT za 35t., ty otřesná, odporná, obludná, odpudivá a ohyzdná černá kola spolu s tuzing/hnusing předními světlomety vyměnit za originál a bude to pořád hezká zadokolka. Pohled dovnitř mě hrozně rozesmál no a Slunce a smích prý léčí, takže...
https://www.sauto.cz/osobni/detail/bmw/rada-3/18363254
Rodinný RWD koráb za 40t.
https://www.sauto.cz/osobni/detail/ford/scorpio/199160530
1. gen. kultovní devítistovky, oholená na kost, minimálně karosářsky, :-) za pade
https://www.sauto.cz/osobni/detail/saab/900/207758953
Hezké 30leté céčko, základní motor, hadr a manuál, ale nezprzněné a nezrezlé (prý). 60t.
https://www.sauto.cz/osobni/detail/mercedes-benz/tridy-c/206758920
A Banglovina z Itálie už má taky nárok na vetenoty, letí to... :-( 60t.
https://www.sauto.cz/osobni/detail/fiat/coupe/206594850
https://www.sauto.cz/osobni/detail/fiat/coupe/206594850
https://www.sauto.cz/osobni/detail/mercedes-benz/tridy-c/206758920
https://www.sauto.cz/osobni/detail/saab/900/207758953
rivka
05. 1. 2025, 17:53 0Netuším proč tam ty tři odkazy jsou duplicitně, sorry.
martin_100
06. 1. 2025, 16:50 1Ten škopek je na prodej od podzimu. Navrhoval jsem to ženě kdyz jsme řešili obměnu jejího golfa 6 kombi. Nechtěla ani slyšet. Přitom kdyz jme se poznali tak jsem škopka měl tak by měla bejt zvyklá :-D
tomaass2
06. 1. 2025, 18:16 0Který z nich je přezdíván škopek a proč? Google mi to neprozradil :D
Trinom
06. 1. 2025, 18:39 1Rivka: Ten Bimmer je přesně podle hlášky "To muselo dát práce, přitom taková blbost" :D
tomaass2: To Scorpio.
-
Komentář upraven 6. 1. 2025, 18:40:03
ransom
07. 1. 2025, 06:41 0Díky za přírůstek do slovní zásoby. Mezi elektrobastlíři říkáme "škopek" osciloskopu.
Trinom
07. 1. 2025, 19:35 1To už jsem dlouho neslyšel a to se mezi elektrotechniky celkem pohybuju :D
ransom
08. 1. 2025, 19:25 1Tak já to třeba nepoužívám, ale pořád se tu a tam se škopkem někdo vytasí na odborných fórech.
James
06. 1. 2025, 01:22 0 reagovatKupovat jenom neshnilé, to je prostě nejdůležitější zásada č. 1.
Problém u ní je to dostatečně důkladné prověření, že když něco vypadá, že má jen "lehkou", "pouze povrchovou" apod. korozi, ve skutečnosti už to pod tím bývá sežrané na šrot.
Neptejte se jakto - právě jsem zase vylezl z pod dalšího svého auta, v jedné ruce šábr, ve druhé karton vosků do dutin. Vždycky mi to pravidlo platí u všeho.
Ten Favorit mi vždycky přišel k smíchu, ale ono vlastně na hraní proč ne: je to nádherně jednoduché, přístup ke všemu skvělý, díly pohoda, bylo to po období temna první auto od Škody co stálo trochu za řeč, retro už je to docela dost, nostalgie po tom u nás poroste a každý hned pozná co to je.
Já sám už většího a složitějšího Favorita mám, je taky od Bertoneho a jmenuje se Citroen XM
martin_100
06. 1. 2025, 16:52 0 reagovatMě by,stačilo kdybych letos konecně našel čas a pustil se do trabanta co mi tu 4 roky stojí a prostě sem na něj nesah bo nebylo kdy.....
tomaass2
06. 1. 2025, 18:17 0Tak ten ti zas nezrezne, ne? :)
martin_100
09. 1. 2025, 21:37 0Hmmm aha tak jo. Je to kára z půlky osmdesátek z východniho bloku.... jestli si myslíš že to mělo antikorozku na dnešni úrovni tak jsi blázen. Ne nemělo a těch 40 let by to bez koroze vydrželo leda schovaný v suchý stodole bez toho aby to vyjelo ven. I tak by to asi ohnilo.
Initial C
06. 1. 2025, 20:20 0 reagovatUrcite ta Toyota!
Sato
07. 1. 2025, 00:27 0 reagovatTo mi pripomina, nasiel som v sope zadni celo zo skody 100, orezle samozrejme ale asi len povrchovo, mam to dat na bazos, nejaky specializovany portal alebo do zberu?
Irwinek
07. 1. 2025, 06:00 2Očistit, nalakovat, osadit světla a pověsit do obýváku nad sedačku :-)
Habakukk
07. 1. 2025, 11:47 0Dej to na bazoš
mariov8
07. 1. 2025, 08:42 0 reagovatTo piáno, to už je spíše veterán než youngtimer, to jezdí ještě postaru - pohodlí bylo priorita. Když z toho vyndáte ty péra a oni se natáhnou, nikdo neuvěří, že jsou z osobáku. Na druhou stranu, neorigo lak je spíše minus a karosérie i mechanika bude v podstatně horším stavu, než to na fotkách vypadá. To znám. Pár jsem jich měl, i pod rukama. Jen jak je to na několika místech svařeno z několika 1,3mm plechů, působí to dojmem nezničitelnosti, i když je to kolem už durch - stále to drží pohromadě. Ale bylo to krásné svezení...