Konec Roadkillu. Americká produkční společnost Motortrend ukončila svoji činnost, což je škoda, protože produkovala hned několik pořadů pro nadšence do automobilní tématiky. Dirt every day pro nadšence do offroadu. Roadkill garage, kde se hlavně šroubovalo na autech a oživovaly se šroty. V Hot rod garage se pro změnu stavěly (většinou) hezké, naleštěné, skutečně vypiplané stavby.
Já bych chtěl dnes mluvit, ale především o Roadkillu. Že jste o něm nikdy neslyšeli? Čtěte a koukejte dál, třeba najdete překvapivou zábavu ke sváteční pohodě. O co vlastně jde? Hlavní dvojice hostů, David Freiburger a Mike Finnegan, se vydává na výlet napříč Amerikou.
Obvykle na nějaký roadtrip zakončený zábavnou událostí či nákupem dalšího vozu. Případně naopak se nejdříve někde na šrotišti pokouší oživit auto, které už tam dlouhé roky stojí a s ním pak vyráží na cestu. Časem se obsazení rozrůstalo a různě promíchalo, podle toho kdy a kdo měl čas. Jednalo se o takový ideální mix oprav, dobrodružství, stupidních nápadů, přehazování motorů na parkovištích, závodění a hlavně všemožných failů. Osobně mě nejvíce bavilo, že celá show byla (narozdíl od TG) taková syrová, bez scénáře. A také, že hlavní hosté umí auta i skutečně opravovat, ale opět takovým způsobem se kterým bylo velice snadné se ztotožnit, pokud jste na autě někdy něco dělali. Nedostatek správného nářadí. Zapomenutí na správné zapojení drátů. Olej a benzín tekoucí po vašich rukou, když se marně pokoušíte nasadit hadici zpět, kam patří. Přitom mě vlastně americké vozy, dragy nebo hot rodding ani moc nezajímají, ale v tomhle podání jsem je přímo hltal. Dokonce se mi nedávno podařilo vnutit i jednu epizodu Jardovi! Po dlouhých třinácti sezonách vzniklo celkem 167 oficiálních epizod.
Dokonce se vše odehrávalo na Youtube a zdarma … prvních zhruba padesát dílů. Pak přišla tvrdá rána. Zbytek se začal vysílat na vlastní streamovací stránce, za měsíční poplatek. Což mnoho fanoušků neneslo zrovna pozitivně (včetně mě), především proto, že se v průběhu Freiburger několikrát zaklínal, že přesně tohle se nikdy nestane. Jako bonus byla dostupná pouze v USA, takže na koukání by byla potřeba ještě VPN a prostě to celé znělo jako dost práce. Tak jsem na Roadkill tak trochu zanevřel. Občas jsem si pustil starší díl nebo když někdo leaknul novější rovněž na Youtube, dříve než ho smazali. Časem však přišla další rána a většinu z původních padesáti epizod Motortrend ze svého oficiálního kanálu smazal nebo nahradil podivně sestříhanými zkrácenými verzemi. Výběr je tak trochu omezený, ale přesto si myslím, že pár kvalitních kousků najdu. A také, po skončení se objevil neoficiální kanál, kde se epizody celkem pravidelně objevují a zatím ho nikdo nesmazal. V žádném případě na něj neklikejte. Rád bych si dnes nějaké vybrané – moje nejoblíběnější – připomněl. Bohužel je vše v angličtině a nemohu vám nabídnout ani titulky, maximálně automatický překlad, ale pokud máte aspoň nějaké základy nebo jste trochu zběhlí v opravě aut, bez problémů se chytnete.
General Mayhem
Pokud jsou všechny tyhle informace pro vás zcela nové. Asi bych doporučil začít u zrození Generále Mayhema. Vůz, který se stal na dlouhou dobu maskotem celého Roadkillu, objevuje se v několika epizodách, s různými motory. Před deseti lety však vše začalo u nekompletního šasi Dodge Challenger z roku 1968 , které Freiburger vykšeftoval za pár hlav motoru. Jediná správná možnost byla instalace sedmilitrového big blocku Mopar. Jenže, kde ho vzít levně? Z karavanu přece! Že bude mít (možná) sotva dvě stě koní? No, ale burnouty zvládne a bude se jednat o skutečnou esenci hot-roddingu. Generál si prošel fázi se swapem na 707 koňový Hellcat, ale později se opět vrátili k původnímu, karavanovému, motoru. Akorát si za dobu, co nebyl v autě prošel repasí a dostal mnoho vylepšení, takže v aktuálním stavu produkuje okolo pěti set koní.
Stubby Bob
Následující epizodu jsem doporučil Jardovi. Nejvíc mě asi baví, kolik v ní bylo (pro mě) nových věcí, které vůbec nedávají smysl, ale nakonec se jedná o naprosto skvělou zábavu. U náklaďáčku Ford z roku 1950 se borci rozhodli rozřezat rám a zkrátit ho. Takže vypadá roztomile, ale nepodařilo se jim ho úplně rozchodit a původní motor produkoval pouze sto krotkých koní. Jenže pak se projevila jejich nezkrotná genialita. Místo pod kapotu umístí motor dozadu, přímo nad zadní nápravu, protože s takhle rozhozeným těžištěm a zkráceným rozvorem by mohla být šance, že se pak bude stavět na zadní. Samozřejmě k tomu bude potřeba výkon. Big block, obří kompresor, údajně 900 koní. Hurá do práce! Co by se mohlo pokazit?
Monte Carlo Lowrider
Poslední doporučení bude asi roadtrip s Monte Carlem. Mike měl za úkol vybrat výlet a Dave pořídit auto, bez toho aby druhý účastník věděl o co půjde. Jelikož oba mají praxi ve vymýšlení ptákovin, vznikl nápad na offroadový výlet v lowrideru. Asi bych úplně nedoporučil tímhle dílem začít, protože se od ostatních tak trochu liší. Na autě se toho moc neudělá, spíš se již od začátku rozjede spirála směřující od jednoho průšvihu k dalšímu. Jenže, je v něm tolik srandovních momentů, nejen pro diváky – je vidět, že se i oba účinkující náramně baví. Snad v žádném jiném díle jsem je neviděl smát se tolik, jako tady. Nerad bych zbytečně spoiloval, už od začátku bylo jasné, že se nejedná o nejlepší nápad. Ale za tu srandu to stálo.
Všechny díly nejsou stejně skvělé. U některých kvalita kolísá a občas prostě nebyla jiná možnost, než natáčení zabalit předčasně, bez uspokojivého zakončení. Což je daní, za onu syrovost a realitu, nikoliv pouze další “reality show”. Těch lepších dílů je však samozřejmě mnohem víc, než jsem zmínil. Namátkou si tady v rychlosti můžeme říct ještě o několika. Jak vzali Nissan 240z na závody 24h Lemons nebo když na nascarový závodní speciál posadili karoserii – aby bylo možné ho pojistit a jezdit s ním po ulici. Zábavný je také crossover s australskými Migty Car Mods.
David Freiburger je prostě pojem, který namotivoval a naučil spoustu lidí svým sloganem: “Don´t get it right, just get it running.” že je mnohem lepší si veterány prostě užívat, než je zdlouhavě a nákladně restaurovat, a pak s nimi nikam nejezdit, aby se jim náhodou něco nestalo. Jistě neupadne v zapomnění. V současné době se začíná věnovat svému vlastnímu YT kanálu. Stejně tak i Mike Finnegan, který ho má rozjetý již delší dobu a sdílí tam svá dobrodružství. Ještě si myslím, že by za návštěvu stál kanál Tonyho Angela, jež se podílel na vzniku mnoha dílů a je neméně kvalitním mechanikem a řidičem.
Pokud vás baví ameriky nebo ježdění s auty nebo opravy aut, určitě bych vám tenhle pořad doporučil. Znáte Roadkill? Jaká epizoda je vaše nejoblíbenější?
CZmisak
20. 12. 2024, 08:11 1 reagovatIMHO top projekt je Disgustang - Mustang, který byl too far gone, z vrakoviště vytažený na vidlích, a nakonec z něj byl Davidův daily car: https://images.app.goo.gl/boohVzcRytJ31Xuh9
Super projekt byl Crusher Impala, co byl v podstatě nástroj na změnu pneumatik v kouř v libovolné délce, taková typická představa americkýho auta^2. Na čas a oproti MCM, kteří flexou předělali nejlevnější Imprezu na UTE.
A aby to nevypadalo, že celej pořad byl jen o vracích někde z vrakoviště (v lepším případě, v horším se prostě válel někde na zahradě zarostlý vším možným), objevily se i díly s Crusher Camarem - tohle auto mělo jít do lisu v rámci jakéhosi podivného emisního programu, Dodge nabízel 500 USD odkup - https://images.app.goo.gl/nyFBvcgN7xtF1C396 a MotorTrend projektem X https://images.app.goo.gl/C4nje1np6RrJ2wEj8.
Stubby Bob měl jeden menší problém - těch wheelíček šlo udělat jen pár, než se (nečekaně) rozbila přední náprava, pak opravit a znova.
Přechod za paywall mi ani tak nevadil, dokud to neomezili pro US only a neověřovali místo i podle karty, to už ani VPN nepomohla.
Trinom
06. 1. 2025, 18:53 0Tohle je přesně ono. MTOD zabili až po spojení s Discovery Channel, kdy udělali geo-lock na US a Kanadu. Do té doby jsem si taky platil (jako jedinou věc na netu) přístup.
spooon
20. 12. 2024, 08:46 0 reagovatAlgoritmus youtube mi před pár lety nabídl epizodu s wheelie náklaďáčkem, která mě neskutečně chytla. I přes celkový nezájem o podobnou auto scénu, asi jako má autor článku. Od tý doby sem tam na nějaký díl kouknu na youtube, a většinou se dobře bavím. Dík za inspiraci na zajímavý díly
peca
20. 12. 2024, 09:07 2 reagovatPrihreju si polivcicku s blogem, co jsem psal o Roadkill akci pred necelymi osmi lety: https://www.autickar.cz/blog/clanek/roadkill-zip-tie-drags/118/
Sato
21. 12. 2024, 18:51 0 reagovatRoadkill som sledoval prakticky od zaciatku, neviem ako sa to stalo, asi som nahodou nasiel link niekde na nejakom fore. Vonku boli asi len prve tri epizody, a videl som kazdu jednu epizodu kym to bolo na YT. Neskutocne ma to chytilo, pre mna to bol to prvy obsah kde sa skutocne vrtali v autach, a vlastne su tak trochu zodpovedni za to, ze som nakoniec swap na mojom BMWcku robil vlastnorucne :)
A rovnako ako autor, tiez nemam o tento typ aut az tak zaujem, mal by som keby som zil v amerike, ale tu my to nedava zmysel.
BTW na Finneganovom YT su teraz luxusne dva dvojhodiinove diely z jeho trapenia na 2024 Drag Week (nie, nie je to drag queens festival). Ta atmosfera je tam facinujuca, len nepozerajte ak vyzadujete happyend, no to plati pre cely Roadkill
David Střítežský
22. 12. 2024, 15:05 2Taky jsem se nechal (nejednou) inspirovat
fyi - napis na triku je "Safety First" :D
Sato
23. 12. 2024, 10:20 0Redneck style! nice!
Moje podmienky neboli zase o tolko lepsie, no keze som tusil ze to bude projekt na dlho tak som pre zacatim najsprv vybetonoval fancy podlahu natretu epoxidom nech sa mi po tom lepsie chodi zirafou a nech sa neprasi. :) + folie na uzavretie priestoru v zime
Btw co to je za auto? Lancia?, nejake Maserati s DeTomaso ery?
David Střítežský
23. 12. 2024, 19:32 0Ach ano, na podlaze se pracuje - hned jak se odklidí ty nepojízdný vraky, tak se tam rozlije beton nebo tak něco.
btw, je to přesně něco mezi DeTomasso a Maserati - E36/5 :D
Sato
23. 12. 2024, 23:01 0hmm z toho uhlu by som v tom compact nikdy nespoznal :D vobec mi nesedi sirka stloupku
Autíčkový Jelen
22. 12. 2024, 20:18 1 reagovatTento pořad má v mém srdci své speciální místo. Možná bych ho označil i za ten úplně nejoblíbenější. Jak je řečeno v článku, ta kombinace práce na autech, dobrodružství, roadtripů a celkového podání účinkujících je super a jinde se tento kompromis podle mě nepovedlo naladit lépe.
General Mayhem je klasika a právem maskotem, i všechny ostatní zmíněné díly v článku jako Stubby Bob nebo Nascarlo bych označil za vrcholy pořadu. Prakticky na všechny díly se dalo koukat ikdyž kvalita někdy lítala trochu nahoru dolu. Celkově mám nejradši asi těch pár prvních desítek dílů, kde je to skoro samá pecka a stále to působí hodně "garážově" s malou produkcí atd., Super je tak například z nezmíněných Raunchero nebo Jeep RatRod. Za speciální zmínku podle mě stojí i první epizoda, která ukazuje, že zajímavej roadtrip jde udělat i za málo peněz, a že dobrodružství je dostupný i nám, co nemáme tolik prostředků nebo speciální místo na práci na autech.
A pokud bych si měl vybrat jedno auto ze sbírky, tak se mi hrozně pod kůži vryla Crusher Impala
Trinom
06. 1. 2025, 18:54 1 reagovatJinak jestli chcete pokračovat v podobném duchu, byť s jinými lidmi, tak vřele doporučuju kanál Junkyard Digs, který se točí v podobném duchu oživení mrtvol a roadtrip napříč Státy. A je to dobrý.
https://www.youtube.com/@JunkyardDigs
Sato
06. 1. 2025, 20:01 0diky za plan na vecer ked zaspia decka :) uz som na tento kanal uplne zabudol :)