načítám data...

Motor roku 2001 v roce 2022

Kéž bych to napsal loni, to by ten nadpis vypadal líp.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Motorem roku 2001 se stala, dnes již legendární jednotka S54B32, která poháněla soudobé BMW M3. Tento článek ale nevypráví jeho příběh. Tuhle pohádku totiž všichni známe. Tu o 343 těch nejčistších německých koních, dýchajících skrz šestiklapkové sání a řehtajících v osmi tisících. S projevem tak agresivním, až trhal zadní nápravu z karoserie. Doslova, častý problém ranných (nejen) M3. Skutečná ukázka toho, proč se písmena „MW“ (Motoren Werke) v názvu píšou velká. Nejen legendárními motory je však automobilka živa. Je třeba produkovat i ty méně legendární pro běžného uživatele. I s nimi se však dá „skórovat“. Takže BMW si pro rok 2001 připisuje další úspěch, v kategorii od 1,4 do 1,8 litru, a to s motorem N42. O tom ale nejspíš ani nevíte. Tenhle úspěch totiž stojí tak nějak v pozadí. Přesně tak, tuhle pohádku si teď povíme. Žádné M3 bonbóny, dokud nedojíte čtyřválcovou zeleninu! 

V roce uvedení vše vypadalo dobře, sklízením úspěchů. N42 existovala ve dvou verzích B18 (85kw) a B20 (105kw) o objemech, které asi uhádnete. BMW na ní v podstatě testovalo svoje nejnovější technologie, před jejich masovým rozšířením. Nový hliníkový blok, hlava osazená šestnácti ventily. Variabilní časování sacích i výfukových ventilů, tzv. Doublevanos, známý již z S50, zde však odlišnou konstrukcí. Pro ty, co si chtějí procvičit německá slovíčka je to: variable nockenwellensteuerung. V neposlední řadě také systém Valvetronic, který pro změnu umožnuje proměnnou výšku otevření ventilu. Zařazením další vačkové hřídele do sací větve, jejíž natočení ovládá elektromotorek. Je trochu složitější, vidět z těch obrázků a videa jak to vlastně funguje, kvůli těm prapodivným tvarům. pokud vám to dělá problém, zkuste nejprve původní VTEC od Hondy, který je na pochopení jednodušší. Kombinací těchto dvou patentů pak dostaneme VTEC německý. Ten se vyznačuje tím, že je efektivnější, zato mnohem, mnohem, mnohem složitější. To proto, že kromě zdvihu “hodně” nebo “málo” umí i “všechno mezi tím”. Díky tomu je také možné motor řídit elektronicky, bez potřeby škrtící klapky. Škrtící klapka, když není plně otevřená (plný plyn) je akorát zbytečná restrikce v sání. Jejím odstraněním může vzduch snáze proudit. Kdysi kdesi jsem o tom četl, že tohle řešení je při částečném otevření klapky efektivnější o 13% nebo tak něco (bohužel se mi už nepodařilo dohledat) a k tomu navíc dostanete svižnější reakce plynového pedálu, údajně. Oproti předchůdci (M43) slibovala všechna tato poněkud složitá řešení lepší průběh výkonu v celém otáčkovém spektru, příznivější spotřebu a v neposlední řadě splnění emisní normy EURO 4.

Možná si teď klepete na čelo, že jsem se zbláznil. Benzín bez klapky? A co je to na tom obrázku vpravo? No, ona tam je škrtící klapka stejně, jednak kvůli volnoběhu a druhak jako záloha, kdyby se tamta složitá věc pokazila. V následující “Banglovské generaci” se pak Valvetronic rozšířil do všech benzínových motorizací, vyjma S65B40 – motor pro E92 M3. Vidlicový osmiválec o čtyřech litrech se točí až k hranici osmi a půl tisíc, tam by mu překážel.

Když to funguje

Je hodně cítit, že německý VTEC je naladěn pro běžného uživatele. Důraz na krouťáky v nízkých a středních otáčkách. Ten vršek tomu už chybí, zjednodušeně proto, že když do ventilového rozvodu přidáváte váhu navíc, jeho ochota rychle se točit, se rychle snižuje. Když si trochu zapřeháním, tak s tím jde jezdit jako s naftou, již od patnácti set se to umí sebrat. Omezovač je v poměrně standartních šesti a půl tisících. Spotřeba na půl plynu je fakt dobrá, na důchodce lze jezdit za 6 litrů na sto a snad i méně, takže ty složité systémy skutečně něco dělají. Nicméně toto moc často nepraktikuji, takže můj průměr je 8,5. Když napadne sníh tak je občas potřeba letět bokem a když se rozpustí, tak rovně – ale tohle mě momentálně víc baví s motorkou. Při nasazení v Mýtě pak okolo 30, v plné zátěži je to prostě dvoulitr. Slibovaná reakce na plyn tam sice je, ale lanko je lanko. Elektronický pedál bude pravděpodobně naladěn vstřícněji k té spotřebě. Rozstřel proti předchůdci, legendárnímu ISu M42/44, není žádný med. Lepší výkonová křivka je sice fajn, ale jinak to zabíjí zhruba 200kg nadváhy. Každopádně jezdit se s tím dá, občas i zabavit, čtyřkovou Fábii to předjede. Do kombíku bych už ale volil něco jiného.

Když to nefunguje

Tady si povíme příběh, podobnost s reálnými postavami, auty či motory je čistě náhodná. Několik let zpátky si jistý student, pro zachování jeho soukromí mu budeme říkat třeba David pořídil tento skvost a ze začátku vypadalo všechno růžově. Úniky oleje z různých míst jsou poměrně běžné, ale dají se řešit nebo i chvíli ignorovat. Mým nejoblíbenějším je jednoznačně vakuová pumpa. Ta se nachází na hlavě motoru, je totiž poháněna vačkou. Drží jen na 3 šroubech, takže její de/montáž je procházka růžovým sadem, nebo ne? Jistě jste už někdy slyšeli o skvělém vyvážení, kterým je BMW známo, o téměř ideálním poměru 50/50. Toho se dá dosáhnout tak, že ten podélně uložený motor nacpete co nejvíc za přední nápravu (do kabiny) vozu. Tak co myslíte, na které straně je ta pumpa, co tak ráda teče? Ano, vzadu, pod hranou čelního skla. K její výměně musíte prostě použít Sílu. Ne kladivo, ale jako to dělal Luke Skywalker. Musíte to prostě cítit a šrouby nahmatat. Vyměníte těsnění (dva O-kroužky), složíte a pořád to teče. Tak to děláte znovu, experimentujete s většími rozměry těsnění, výsledek stále stejný. Dostanete se do fáze koupení originální repas sady za tři sta korun, což akceptujete, pokud to vyřeší ten problém. Chcete hádat? Nemusíte, problém řeší, navzdory všemu odrazování, až střízlivá dávka silikonu, sorrryjako. To bylo jen tak na rozehřátí, různých menších dílčích problémů je celá řada, ale s nimi už není taková zábava. Svých pět minut slávy si ještě zaslouží demontáž sání, což je nutné například při výměně olejového separátoru, který se ukrývá pod ním (je tam i startér). Sání totiž drží, krom těch snadno přístupných, ještě dva bonusové šrouby zespod. Pokud se vám zadaří, máte garantovaný titul rytíře Jedi.

Jako správný investigativec tu pro vás mám zábavnější příběh. Záhy po koupi se ukázálo, že ruční brzda moc nebrzdí. Následný pokus o rozebrání a alespoň dobastlení ukázal, že tento úkon již provedl někdo přede mnou. Nevadí, objednal jsem se do servisu, včetně výměny ložisek, do toho se mi doma nechtělo. Parkování se provádělo zařazením rychlosti. Auto jsem si vyzvedl ze servisu, ručka pořád moc nebrzdí. Žádné obavy, servis poskládal díly, ale nejspíš netuší, že je potřeba ručku seštelovat nejprve vzadu u nápravy, v kabině to slouží už jen pro jemné doladění. Tehdy to byl zrovna náročný týden, a tak jsem jezdil a parkoval dál stejně, s tím že si s tím pohraju o víkendu.australiancar.reviewsJenže pak jsem potřeboval zastavit v důvěrně známém strmém kopci, kde by to nemuselo stačit. To vím, protože můj předchozí Fiat taky brzdil mizerně a jen na kvaltu mi tu někdy poskočil kousek dolů. Bylo potřeba to podpořit i tou, i když bídnou, ručkou. Stojím předkem auta do kopce a řadím jedničku, jako už tolikrát. Opatrně pouštím brzdu, ale neudrží se a kousek poskočí, přidávám ručku a cihla je pak sichr. Při odjezdu startuju, rozjíždím se a cítím, že z mých 140 koní je najednou polovina a možná ani to ne. Okamžitě mi je jasný odkud vítr vane. Před očima mi běží celej život a všechny rozhodnutí, který mě dostaly až tam, kde právě jsem. O kurwa.

Je strašné vedro, tak si cestou do servisu stahuju oknu. Najedou slyším lupnutí a okno mizí ve dveřích. Stahovačka to vzdala a já si připadám jako v pořadu „Vteřiny před katastrofou“, protože mám pocit, že ten vergl za okamžik poletí do Macochy nebo chytne plamenem! V servisu se dovídám, co už dávno vím, skočené rozvody, ale bez potkana. Tenhle motor je totiž ne-interferenční. Po vzoru jiných legendárních jednotek, jako třeba FIRE 8V od Fiatu nebo 2JZ od Toyoty, tu písty nedosáhnou na ventily. (to určitě nebude v kvízu nebo tak něco) Takže se udělají jen rozvody a s trochou štěstí se nic dalšího nerozbilo.timingtoolssa.co.za

Hádejte, kdo má štěstí? Opravily se rozvody, bratru deset tisíc, vlastně ještě docela laciný a auto jezdilo normálně. Akorát spotřeba oleje teď byla na úrovni dvoutaktní Hondy. Guferům na ventilech tahle epizoda asi moc nesedla. Podobně jako když vám na Moravě nabídnou panák tajemné „domácí“ tekutiny. Nemusí to nutně hned ven, ale už víte, že se to blíží. Co se dá dělat, hlava dolů a když už se to dělá, tak u toho už uděláme ještě tohle a támhleto. Tak to máme dalších 20 Palackých. Od té doby už si jen (skoro pořád) vesele jezdím. Tady nám ten příběh končí, teď ještě poučení.australiancar.reviewsSpotřebitelská rada pro všechny, pokud parkujete a necháte to stát na kvaltu, řaďte ten „po směru“. Tím, jak jsem to dal protisměrně (čumák hore + 1), se celý rozvod opřel jen o vodící lištu a ta je plastová. Odpověď na otázku, jestli plastová lišta udrží v kopci 1300kg auta je v textu nahoře. Plastové vodící lišty jsou naprosto běžné i v jiných motorech napříč značkami. Samozřejmě tohle ani zdaleka nehrozí u všech, záleží na celkové konstrukci a dalších faktorech, ale proč riskovat. Nenazýval bych to konstrukční chybou, rozhodně spíše chybou uživatele. Svalovat vinu na ostatní nebo být po bitvě generál je mnohem snadnější než čelit vlastním chybám. Zabránila by tomu preventivní výměna slavného „bezúdržbového“ rozvodu? Nelze tvrdit s jistotou, dost možná ne. Po výměně už jsem to nezkoušel, jsem investigativec na hovno. Fiatu tohle nikdy nevadilo, protože měl rozvod řemenem a ten je napnutý stále a poskakovat si může kam chce.

Nechtěl jsem se o to původně ani podělit, ale živě si pamatuji, že to byly právě blogy o tom, jak Krabovi zaparkovalo v kufru motoru jeho 911 Clio s německým důchodcem a jak se Goldiesova MRcha vydala do svodidel, díky kterým jsem si uvědomil, že moje brečení nad rozlitým mlíkem jsou jen kapky v moři. Nikdy není tak blbě, aby nemohlo být ještě hůř. Shit happens. Bojujte a nevzdávejte se. Při pohledu zpátky už mi vadí jenom to, že to bylo tak „trapný“. Kéž by z toho aspoň vylítla ojnice při zábavě na okruhu nebo to letělo přes střechu, byl by z toho zábavnější článek.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
26. února 2022, 23:37
0

Hezký! Tenhle skvost techniky "made in germany" jsem provozoval jednu dobu taky. Ale bylo to v tehdy docela zánovním autě ( BMW 316ti Compact) a používal ho někde mezi jeho 70 tis nájezdem a 110 nebo max 120 tis kdy jsem to auto prodával. A ukázalo se jako bez jakýkoli poruchy, jen běžná předepsaná údržba nic víc jsem nedělal, možná olej v motoru jsem měnil častějš. Vím, že se na fórech tenkrát řešilo, že tyhle motory trpěly hodně v zimě na kondenzaci vodních par do oleje a často se pak otevřelo víčko oleje a bylo na něm takový to kapučíno co naznačuje problém s těsněním pod hlavou. Ale já to moc nepozoroval. Jako motor to bylo nemastný neslaný. Ale na dnešní dobu bych řekl - pořád projevem příjemný lineární motor, co se dal plynem hezky dávkovat. Ale jako dalo by se říct, že tyhle modernizace bavoráckejch motorů začaly být fakt takovým pádem do propasti. Nakonec i proto používám v rodinným autě dneska ještě stařičkou M54 B25 , což je motor, který se moc hezky poslouchá podle ucha a hlavně funguje poměrně jednoduše a trvanlivě.

reagovat
bkralik
27. února 2022, 11:03
5

No, já se můžu podělit o zkušenosti s nástupcem téhle slavné N42 a to s N46, konkrétně v kamarádově E87 120i. Pro neznalé - ten motor je skoro identický, jedna ze změn je přesun VVT (Vanosu) někam dovnitř hlavy, ale jinak to není velký rozdíl. Každopádně, kdybych mohl, tak bych to auto odvezl do Mnichova, postavil ho před BMW FIZ (Forschungs- und Innovationszentrum), polil benzínem a rituálně zapálil. Tak strašlivej kus techniky, to aby člověk pohledal.

Za a) - stále z toho někde teče olej. Ano, pánové z BMW se rozhodli, že pro větší efektivitu namontují řiditelný termostat a zvýší teplotu motoru (až na 105 °C) za nižších zatížení. Co to asi udělá? No ano! Zrychlí to degradaci všech gumových součástí, takže z celého motoru bude průtokový ohřívač oleje! A ano, je to až tak strašné, že vyměníte těsnění ventildeklu a za deset tisíc kilometrů je únik zpátky v původní míře. Nemluvě o tom, že všechny plastové díly (ventildekl, víčka, deklíky) mají v dnešní době nulovou pevnost...
za b) - zmiňované VVT - BMW VANOS. No jo, jenže když máme vyšší teplotu motoru, máme i vyšší teplotu oleje. A teplejší olej se snáze co? No karbonuje! A Karbon nám primárně ucpe co? No solenoidy Vanosu!
za c) - zmiňovaný VALVETRONIC - na pohled skvělá technologie - místo toho abychom škrtili vzduch na přívodu, tak prostě budeme měnit zdvih ventilů od nuly až do plného otevřeno. No jo, jenže jak na to? No snadné! Dáme pod vahadla "excentr", který bude měnit střed vahadla mezi vačkou motoru a ventilem a tím bude měnit i zdvih. A tím excentrem budeme hýbat gigantickým elektromotorem. Když se něco rozbije? No tak přeci vyhodím chybu, jsem civilizované auto. No a ono se samozřejmě časem něco rozbije. Mezi nejpopulárnější závady patří spálený samotný elektromotor (cca 4 tisíce a nutnost rozhodit celý ventildekl, protože nějaký skopčák dal dva šroubky zevnitř hlavy), ale často se rozbijí i čidla sledující polohu toho excentru a co je největší třešnička na dortu - může se ochodit i ten samotný excentr. Což se projeví tak, že auto hlásí stále stejnou hlášku, výměna motorku nepomůže a vy musíte vyndat celou vačku a kalibrovaným BMW přípravkem otestovat ten samotný excentr, abyste zjistli že je vyběhaný.

No servisní lahůdka, nemyslíte?

reagovat
Jimi
28. února 2022, 09:02
0

Jo, sponzorovat nový bazén svému servisákovi, dokonce mi natáhne do dílny i červený koberec, pokud bych si teď něco v tom stylu pořídil. Jako kupovat motor-werke se 4-válcem nevím, v tom nikdy nevynikali. Podvozky a jízda paráda, ale starší 6-ti hrnky byly vždy okouzlující. Ale to až na pár výjimek už bohužel skončilo...

David Střítežský
28. února 2022, 09:35
2

bkralik: debilně řešený Vanos je už u N42, mění se komplet rozvodový kolo, nejde přetesnit jako na M54

a tenhle znáte ?
N46, coby modernější evoluce, má čidlo hladiny oleje, takže ke kontrole, stačí pohled na palubku, případně pár kliknutí v palubáku, nemusíte se otravovat se zvedáním kapoty a hledáním kapesníčku. No není to paráda? Hele, a teď taková nepravděpodobná situace. Čidlo se rozbije a vyhodí chybovou hlášku, že je rozbitý a máte hladinu oleje zkontrolovat "jinak". Akorát ona tam ta tradiční olejová měrka chybí. Návod jsem sice nečetl, ale vypuštění do odměrného válce by mohl být korektní postup.
To jim snad museli poradit v Itálii. (platí i pro šestiválce, N52/3/4/5)

Frankie
28. února 2022, 10:31
0

No jak to tak čtu, jsem rád, že já v tom mám M54, kde mimo jiné tyčka na kontrolu oleje je. Zatím jsem s motorem problém neměl, krom kompletního přetření, holt ty materiály zestárly.

RRRampapapa
28. února 2022, 11:47
1

David - Mám N46 kompakta pofacelift a měrku má naštěstí pořád normální.
S bkralikem souhlasím, už jsem to tu někde psal jinde.

Za mě další příklady germaneeringu - ventilátor topení vyndáš pouze pokud sundáš sání motoru, nebo popustíš celý motor s nápravnicí. Aretace při výměně rozvodů - musí se aretovat vyvažovací hřídele ve vaně. OK, aby jsi je mohl aretovat, tak musíš sundat vanu - opět nutné popustit nápravnici.

Po výměně gufer ventilů (dělám "indiánskou metodou" s hlavou na motoru) zatím nejhorší zkušenost, ani na VFR750 nebyl tak blbý přístup, skoro neměřitelná spotřeba oleje. Servo valvetronicu už jsem taky měnil, separátor taky. Ano, připečený plastový ventildekl, spolu s těsněním které je lepší už nové máznout silikonem... M54 jsou dle kamaráda trochu takové wankely od BMW (zapečené kruhy, podobné jako 1ZZ od toyoty), ale oproti Nxx mají aspoń zajímavý projev. Dále mě překvapilo rozpadající se torpédo pod předním sklem - to se kvalitou opravdu vyšvihli. Abych jen nekřivdil, co mi na japoncích chybí jsou ty rychloupínací šrouby spodního krytu motoru :D, až se nabízí zlomyslný komentář, že to Mnichovští často potřebují.

Viděl jsem oblbovák pro termostat, aby do něj ECU nešila a nechávala provozní teplotu smysluplnou - nezkoušel to někdo? Respektive nejlepší by bylo přeprogramovat to přes INPU, ale zatím jsem k tomu nic nenašel.

af
afro-r1
28. února 2022, 19:48
0

Kotrolka hladiny u M54 me jednou take pekne vypekla. Odeslo cidlo a nezahlasila nic. Pri profilakticke kontrole merky potom neprijemne prekvapeni. Nastesti z tech skoro 7 litru oleje jich v motoru stale jeste nejakych 5 bylo...

bkralik
28. února 2022, 19:58
0

Jo, u N46 alespoň u některejch aut ta měrka je a ten motor alespoň není konstruovanej na to, aby žral olej po hektolitrech. Máma má 116i F20 s B38 a to olejovou měrku taky nemá. Jenže ten motor je schopnej mezi výměnama sežrat olej z maxima až na minimum na měrce. A to mělo najeto snad 40kkm. Tam jestli někde odejde to čidlo, tak to vcelku rychle skončí...

on
ondrascz
01. března 2022, 09:23
0

"VTEC", ne "v-tec", prosim

reagovat
David Střítežský
01. března 2022, 13:24
0

vskutku, editováno, díky

Zdeny
01. března 2022, 09:52
2

Máš pravdu, tyhle příběhy někomu můžou pomoct od že je všechno špatně jen na vlastním autě. Vlastně mě dost inspiruje k sepsání jak se dá za rok vlastnictví utratit zhruba 300tisic za servis auta za 300tisic :D neboli ódu na N55..

reagovat
af
afro-r1
01. března 2022, 18:50
0

Znam. U me nastesti nebyl nikdy problem s motorem samotnym.

Va
Vasek7
01. března 2022, 15:48
0

Když už tady řešíme duchařiny na VANOSu, mohl by mi někdo vyložit z karet co znamená tento error:
"002A99 DME: Klikový hřídel - vačkový hřídel výfukových ventilů, reference" na motoru N52 195kW
Zatím 2x výměna oleje (jednou moc, jedno málo) a výměna olejového separátoru i s víkem a kuře na grilu se pořád náhodně rozvěcuje.. dík

reagovat
Blix
01. března 2022, 22:33
1

Výfuková vačka je proti klice mimo povolený rozsah.

Pokud to chápu dobře auto si při startu změří čidlama na vačkách a klice jak jsou postavené rozvody a až potom aktivuje VANOS. 2A99 by se tedy nemělo týkat ovládání VANOSu ale rozvodů.

V INPĚ ten rozsah jde hezky vidět, podívej se zda máš obě vačky mimo nebo jen jednu, jde použít i DeepOBD na mobilu + USB kabel.

Ale zkusil bych i prohodit solenoidy mezi sebou jestli ti jeden nepropouští.

Blix
01. března 2022, 22:41
1

Já mám obě vačky mimo, ale ty starší ECU tolerujou větší úlet. Ta adaptace by měla být ideálně 0.

Woyta
25. dubna 2022, 20:07
0

Co je to za verzi Inpy? To co mám mi u N42 tyhle věci nenabízí.

Woyta
02. března 2022, 10:23
0

No mám ten zázrak doma dva měsíce a zatím jsem jezdil 14. Pomalu bych si už mohl škrtat bingo všech chybových kódu co jsem už viděl. Měnil jsem čerpadlo, váhu vzduchu a teď mi náhlou smrti umřela jedná cívka. Plasty rozvodu se podle barvy zdají nedávno měněny takže tady bych měl být na nějakou dobu v klidu. Vakuová pumpa šla celkem v klidu když se vyhodil kus firewallu za ní. Dosedací plochy řádně očištěny a šrouby dotaženy dle správného postupu. 0; 5 a nakonec 8nm. Tak uvidíme zda bude prosakovat. Na separátor se netěším ale je to nutnost. Říkám si jestli jsem si neměl po 1995 pechcup E36 koupit nějakou mladší a v lepším stavu. Zlatí Japonci.

reagovat
Mechanik
02. března 2022, 19:28
0

Mám E46 s šestiválcem i s čtyřválcem a nemám s nimi žádný problém. Přetěsnění motoru po dvaceti letech nepovažuji za nic divného. Olej nežerou, táhnout jak mají a já dělám jen běžnou údržbu.
No, tak snad mi to vydrží.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem

GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko 1998
GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko

1998 rok výroby
190 koní výkon
0 ccm objem