načítám data...

Mitsubishi ASX: V tomhle autě je svět ještě v pořádku.

S nadšením jsem uvítal možnost otestovat auto, o jehož existenci jsem dosud neslyšel, hned jsem mrknul do mobilu, jak vlastně vypadá, a pod prvním odkazem si přečetl, že to není SUV, ale crossover, inu dobrá může být, obrázky na mobilech jsou tak maličké.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Rozhodl jsem se, že se nenechám informacemi ze sítě zbytečně mást a udělám si názor sám. Na první pohled mne auto ničím nenadchlo a přišlo mi ideální tak pro stárnoucího seladóna, však to známe, jednou týdně do Lidlu, občas na hřbitov, v létě na chatu, kdo ale ještě dá na první pohled.

Naplánoval jsem pořádnou trasu, nejsem přeci nějaký strejda, který se jenom točí okolo komína. Než jsem si ale ASX převzal, všechno se změnilo, epidemie, roušky, uzavřené hranice. Zkrátka nebylo kam jet, ale to by byla škoda, když už člověk svírá v ruce klíč. Mimochodem klíč, to je ikona celého auta, žádný puk, žádné skládací cosi, žádný neidentifikovatelný předmět létajícího typu nebo prostinká kartička, jednoduše starý dobrý klíč s tlačítkem pro zamknutí a odemknutí vozu. Škrábance na laku okolo kliky žalovaly, že dnes už na klíč nejsou lidé zvyklí. Nezbylo než se auto projet alespoň ve stranou a vládou vymezených mantinelech, zastrčil jsem proto klíč do zámku zapalování a otočil. Jestli připomíná klíč staré časy, potom zámek samotný připomíná časy ještě starší, jen je navíc podsvícený, designem ale zásadně nevybočuje z celého interiéru, který je solidním retro návratem o jednu, dvě nebo tři dekády zpět, žádné výstřelky ukvapeného 21. století, snad jen displej infotainmentu sem přistál téměř ze současnosti nebo z velice blízké minulosti.

Nasadil jsem čepici, roušku, do držáku nápojů vložil lahvičku s desinfekcí, pohodlně se usadil, připoutal a dlouze se zamyslel, kam vyrazit. Nakonec jsem do navigace zadal Aš, kde se nachází aktuálně nejzápadnější a po silnici legálně dostupný Lidl. Koncept do Lidlu a na hřbitov mi přišel nosný, nakonec jinam se teď ani nesmí. Ještě do práce a do lékárny. Dívat se z výšky na svět, který rozhodně není v pořádku, dodávalo retro interiéru vyšší smysl. Když jsem pouštěl na Letné na přechodu dívku se psem, usmál jsem se na ni a čekal, že se usměje také. Ale neusmála, kdo ví, jestli to bylo tím, že se mylně domnívala, že řídím SUV a ne crossover, nebo tím, že měla na obličeji roušku stejně jako já. Městem jsem se propletl díky slabému provozu rychle a roušku si sundal, mimochodem s ní přestávám mít prostorovou orientaci a nedokážu couvat. Oceňuji, že přes všechno to retro okolo se mi podařilo během prvních dvou semaforů připojit iPhone a naladit stylové rádio Country. Nechci se opakovat, ale uvnitř ASX je to vážně jako v časostroji do dob, kdy byl svět ještě v pořádku. Široká loketní opěrka, pohodlně se držící vyšší řadící páka a minimum ovládacích prvků. A to málo je dobře uchopitelné a dosažitelné. Obě páky a všechna tři otočná kolečka. Dobře, třeba gumovité tlačítko pro přepínání palubního počítače je trochu nešikovně schované za volantem, ale kdo by stále přepínal mezi spotřebou, intervalem servisního typu a ujetými kilometry.

V retro duchu se nese také pohonná jednotka, čtyřválec atmosférického typu je prostě též v pořádku a chová se tak mile a předvídatelně. Žádné prázdno tří válců, žádné ulítané turbo. Když je plynu málo, nedělá nic, když se šlápne na pedál, rozjede se úměrně otáčkám. Nemůžu říct, že by 150 koní na příjemné svezení nestačilo, na dálnici to samozřejmě neznamená permanentku do levého pruhu a spotřeba se o něco zvýší, ale vše se vrátí do normálu na povrchu silnic nižších tříd, kde podvozek vyhladí všechny nemoci asfaltu a auto se pohodlně valí vpřed. ASX mně na první pohled ničím nepřekvapilo, snad kromě své existence, vlastně ani na druhý, musím ale přiznat, že ani na ten třetí a další pohledy mi ničím nevadilo. Jen občas jsem při pomalém popojíždění zápasil z nezvyku s motorem, protože jsem letitý podtáčeč vznětového typu a zpočátku mi párkrát auto dokonce chcíplo, což přiznávám a uznávám jako svou vinu.

Chodemmimo mne překvapilo, jak málo toho lze říct o Aši, kromě toho, že její poloha je nejzápadnější vůči státní hranici. V mlze a nouzovém stavu, kdy jsou zavřené veřejné domy i nehtová studia, to není přívětivé místo. Z bezpečnostních důvodů jsem se rozhodnul v Lidlu nenakupovat, jen si před ním vyfotil vůz, otřel si ruce desinfekcí a zadal do navigace polohu vojenského pohřebiště z první světové války, které bylo vzdálené jen pár desítek kilometrů. Když na hřbitov, tak na hřbitov. Ne že by si ASX ty komunikace okresního přeboru přímo nějak užívalo, ale jezdí po nich s přehledem a pohodlně. Cestou jsem do prostorného zavazadelníku přidal bednu brambor, které prodával zemědělec u cesty, zapadla tam jako slevový leták do urny. Na lesním hřbitově jsme zastavil a ačkoliv by se dalo s tímhle autem jezdit i po hřbitově, z piety jsem tak neučinil. Parkovací kamera není úplně vynález dob minulých, ale uznávám, že obzvlášť s rouškou na obličeji je asistovaný pohled vzad praktický.

Když jsem vyjel z lesa a viděl pohonu s cenami v eurech, trochu ve mne hrklo, ale ukázalo se naštěstí, že jsem stále v našem příhraničí. Do hlavního města jsem se vrátil oklikou okolo severočeských pánví a za těch pár set kilometrů jsem si na jednoduchý interiér i ovládání zvyknul zcela. Z původního nenadšení jsem pozvolna vplul do pohodlné spokojenosti, motor si ševelil, stěrače stíraly a ačkoliv si umím představit lepší hifi, i na přehrání Deep Purple pořád stačí, ostatně dnešní mládež možná ví, co je crossover, ale těžko říct, jestli také bude vědět, kdo byl Jon Lord. Po návštěvě Lidlu a hřbitova zůstala už jenom chata, jenže vlastní chatu nevlastním a v rámci karantény není vhodné navštěvovat chaty cizí. A tak jsem vzal alespoň vyvenčit psa k lesu, cesta polního typu Mitsubishi sluší víc než dálnice, ačkoliv uznávám, že u nás ve středokotlině mezi nimi kromě povolené rychlosti a svodidel okolo není moc dalších rozdílů.

Verdikt:

Možná je to způsobeno dojetím v karanténě, možná stárnu, ale tohle auto se mi jednoduše líbilo, jednoduše to je to slovo, není zábavné, ale začínám tušit, že v určitém věku člověk může dát přednost pohodlí, spolehlivosti a jednoduchému světu, kterému stále ještě rozumí, a který je prostě, zase to musí ven, v pořádku. Samolepka s pěti lety záruky do tohoto světa patří také. A kromě jednoduchosti, přímočarosti a spolehlivosti bych byl jako majitel docela rád, že mám zvenku vůz dravější design než nejmenovaný rumunský konkurent, minimálně kvůli výrazu závidějících sousedů v zahrádkářské kolonii. Zaujalo mne, že jakmile jsem do Mitsubishi usednul, všiml jsem si hned, že na silnici potkávám další, a dokonce jsem na poprvé zaparkoval právě mezi starší ASX a Dacii, aniž by to byl záměr. Naposledy jsem ocenil, že všechny zemáky zůstaly i po pár dnech na cestě v bedýnce, to se mi často nestává.

Technické údaje:

  • Motor: MIVEC zážehový čtyřválec 1998 ccm
  • Výkon: 110 kW (150 koní)
  • Točivý moment: 195 Nm 
  • Převodovka: pětistupňová manuální
  • Maximální rychlost: 190 km/h
  • Zrychlení 0–100 km/h: 10,2 s 
  • Provozní hmotnost: 1430 kg 
  • Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,7 – 7,0 l/100 km kombinovaná
  • Průměrná spotřeba v testu: 7,8 l/100 km kombinovaná
  • Cena testované verze: (2.0 MIVEC AS&G) 444 850 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
28. března 2020, 18:28
4

Po par tydnech otevru autickare a hnedka takova rozpustile vtipna recenze na obycejne fajn auto. Kdyz bych byl nucen lovit v techto vodach, tak by mi tvuj text ve volbe pomohl.

Dobra prace beaste ;) :D

reagovat
beastar
28. března 2020, 22:11
0

Sorry ale vubec nevim, co jako s tim mam ja spolecneho. Jestli ti styl psani zde Sir Pavlišta přijde podobny jak muj, tak chudak on. Nebo mi neco unika?

BubaaCZek
29. března 2020, 10:55
1

Ty jsi vegetarian?

beastar
30. března 2020, 00:00
0

Ne to fakt nejsem... vůbec nechápu proč mě zmiňuješ v tom prvním příspěvku pod testem něčeho jako je ASX. Jakože sorry jako ...

ro
rock
28. března 2020, 18:58
0

No, rozhodně raději tohle, než sebelíp vybavenýho Dustera...

reagovat
beastar
28. března 2020, 20:26
2

Styl psani pana redaktora Radovana ( akorat sorry ve me to vzdycky evokuje Krejcire...) se mi libi. Je to dost vtipne prubeh i styl testu. A skryte poselstvi, ze karantena je proste kokotina:) Asx za ty penize povazuju za zdarile auto. Ten interier... fakt jak Carisma s infotaimentem pro cilovku v EU idealni.

reagovat
sumy
29. března 2020, 17:35
0

Přesně tak. A ještě pro uklidnění, osvětlení spínací skříňky není žádná novota, mitsubishi to používá již od samého začátku let 90. Tedy, vše postaru :-)

ransom
28. března 2020, 21:29
0

V oboru, kde jsem doma, to přesně takhle funguje třeba s reprobednama. Jako nejlepší na dlouhodobý spokojený poslech se vždycky ukážou ty, které na začátku vůbec ničím nezaujmou.

reagovat
martin_100
28. března 2020, 22:16
0

No vida už jsem se bál že se nevyrábí normální auta. Sice je to "suv" což nemam rád ale za ten interier a motor mu to asi rád odpustim. Má to točítka na topení takže displej může sloužit jen jako rádio a to mi vyhovuje. A pak že si podle Beasta nemam šanci koupit nový auto. No nekoupim si ho, nepotřebuju ho ale líbí se mi že mam jestě furt možnost....kdybych chtěl nebo potřeboval ;-)

reagovat
beastar
30. března 2020, 00:03
6

Tak já jsem tě sem podprahově odkázal na test. Protože tohle je fakt jedno z asi 5 aut (nečínských koupitelných legálně v EU) které dokáže potěšit sic s výhradami takové lidi, co opravdu zamrzli někde v roce 1990. Což prostě nemyslím špatně, ale jako dneska je doba fakt jinde. Ve mě ten interiér evokuje Carismu do které někdo nabastlil dvoudin čínu s drsným dvd :)) Jinak se mi to auto jako celek docela líbí a chápu proč v tom vídám pantáty 55+ docela hojně.

martin_100
30. března 2020, 02:18
-2

Doba je mi u pr....avýho ucha. Doba je taková jakou si jí uděláme. Když buzny chtějí šmatlací kokotiny ať si je mají. To je jejich volba. Problém je že buzny ovládají automobilky a cpou svoje úchylný představy normálnim lidem. To je ovšem špatně.

Ha
Habakukk
30. března 2020, 08:44
0

Tak hlavně pozor na to Buzna lobby aby tě nechytili to svých spárů. Jo komentář pobavil :-)

es
estereo
05. dubna 2020, 08:29
0

muze se zeptat, kterych 5 aut myslis?

martin_100
05. dubna 2020, 10:57
-1

ASX, Logan, Sandero, Dokker, Lodgy, Niva, Buchanka, Caterham .....

es
estereo
05. dubna 2020, 11:31
0

tak pokud je vyber takto siroky, tak by v nem mohl byt jeste MB G Professional, Gordon Roadster, Kaipan a jeste nedavno Defender a Bristol.

beastar
05. dubna 2020, 12:16
0

Těch aut, co jsou jakoby moderní a nejsou vyloženě poplatné době je docela hodně. Pokud se budeš bavit o základních verzích a nepůjde vyloženě o to si koupit, co nejlepší výbavu. A budeme se bavit o autech s kterýma se dá jezdit běžně. Buchanku si jako rodinný auto koupí fakt málokdo. Tak Duster, ASX. Niva, Vitara, Jimny, Vesta, Sandero, Ignis, Ka+, Granta, dnes tady testovaný Space Star, do nedávna Citigo (neelektro verze v základu)

es
estereo
05. dubna 2020, 20:52
1

ja to vezmu jeste trochu z jinyho konce. me by se vazne libilo mit jedno auto na denni jezdeni opravdu dlouho. neco, co vydrzi 30t. rocne po dobu 10-15 let. vetsi, pohodlny a ne nevkusny. neco jako drive bylo V70, xc90, nebo legacy, mozna mb E. napriklad. neco trochu podobneho praktikuju, mel jsem 6 let C5 a ted mam druheho a doufam, ze vydrzi to samy. nic novejsiho nepotrebuju, kdyz vidim, jak vypada jeho nastupce, tak neni oc stat.

es
estereo
05. dubna 2020, 21:02
0

jeste nam pocit za dalsi "nove stare" auto by mohla byt AR gulieta, uz se vyrabi 10 let.

beastar
05. dubna 2020, 21:13
1

Jo to každý píšeme trochu o něčem jiném. Já o tom koupit si fungl nové auto ale dostat tak nějak technický základ poplatný devadesátkám. Bez zbytečností na palubě a pod kapotou. Tobě jde spíš o takovou tu mechanickou poctivost a odolnost. A to je bohužel smutný to už se dneska v podstatě nevyrábí. Všude je nakonec to pověstné ALE. Třeba Audi dělalo řekněme do konce roku 98 auta relativně jednoduchá a schopná přežít těch 20 let. Dneska stále jezdicí B5 to dokazují. Jenže tohle zabil trh a Euronormy. Takže pořád dělají relativně odolná auta... ale určitě ne na 20 let. Nebo jen se štěstím. To stejné Mercedes. Možná bych si vsadil ještě na nějakou Toyotu z předešlých generací. Třeba Avensis. To je sice dědkovský povoz, ale odolává zubu času dobře.

Jenda_K
28. března 2020, 23:47
0

Jak v tom fungoval ten dvoulitr? Mám v Coltu nejmenšího bráchu tohodle motoru 1,3 MIVEC v serii s 95 k a ten motor byl takový vzláštní, momentová charakteristika jak dvojhrbý velbloud v nízkých otáčkách fungoval tak nějak normálně, ale od cca 2500 ot obrovská díra a motor jak leklá ryba, k žívotu se probudil až nad 3500 ot potom táhnul jak pila až do omezovače na 6500 ot. Tohle spravilo až přeprogramování jednotky které přidalo 10 koní a krásně vyhladilo moment.
Jinak ta modernizovaná verze se mi nelíbí, předchozí verze mi připadá dizajnově mnohem čistčí a ještě k tomu přibralo 100 kg hmotnosti.

reagovat
Vencos
29. března 2020, 08:35
1

Taky jezdím deset let starým autem vyrobenym letos. Jeho jemná zastaralost a pomníčky dob minulých, mi spíš lezou krkem. K dokonalosti tomu chybí jen rádio na cdčka...

reagovat
Csaba
29. března 2020, 08:50
3

Já bych měl na autora recenze několik dotazů:
1) kde jste byl/žil posledních 10 let že jste "dosud neslyšel o existenci M. ASX" ? :-)
2) co je to pohona ("Když jsem vyjel z lesa a viděl pohonu s cenami v eurech...") ?
3) vážně nejste muslimský fundamentalista (viz foto nahoře) ? :-)

reagovat
ransom
29. března 2020, 13:12
1

Vy mladí už to moc neznáte. Ale za mého dětství byla pohona v každé střediskové obci

Csaba
29. března 2020, 13:15
0

No vidíš, mě je 65 let a stejně jsem ten výraz zaznamenal poprvé v životě až v tomto článku...

ransom
29. března 2020, 14:27
0

Sakra. Zase mi to machrování nevyšlo.

beastar
30. března 2020, 00:05
2

Teď sem se fakt zasmál. Takovej FUCK UP :D Mimochodem Csaba už tady jednou udělal coming out a psal, že mu není zrovna 20.... A na to konto sem jeho názory i já začal brát trochu jináč a zavládla mezi námi od té doby asi 2x vzácná shoda. Takže tak.

Opelfahrt
30. března 2020, 17:29
0

Pohonu taky neznám. Jestli je to název nějakýho státního podniku, co za sociku provozoval malý benzinky na venkově, tak jsem na tom stejně jako Csaba. Na Moravě jsem nic s tímto názvem neviděl – co vím, tak všude byla Benzina. Nebyla Pohona jenom v Čechách?

ransom
30. března 2020, 19:13
0

Inu, občas se mi povede udělat ze sebe vola neúmyslně. Lidi mě pak mají rádi, protože je se mnou aspoň sranda.
Doufám, že se Czaba nezlobí.

beastar
31. března 2020, 01:27
1

To si mi připomněl chlapci mě mají rádi... a jestli pak víte jak mi říkají ......... Tronda vy tupci,)

yorkin
29. března 2020, 15:47
2

Táta měl to auto jako náhradní ze servisu a pár set kilometrů jsem ho taky protáhl. Můžu recenzi podepsat do posledního písmene! Naprosto ideální auto pro člověka 50+, který najede tak do 20kkm za rok. Nastupuje se do toho pohodlně, vypadá to slušně, jezdí to... nepřekvapivě. Pokud to bude mít trochu obstojnou spolehlivost, tak imho mnohem příjemnější volba než defaultní Scala (pro tuhle kategorii zákazníků).

reagovat
custom1
29. května 2020, 10:32
0

Tak to je vůz přímo pro mě! Jdu hledat vhodný kus... :)

es
estereo
02. dubna 2020, 00:09
0

Tak na této-velmi povedené- recenzi není podstatné co, ale kdo! Gratuluji redakci k autorovi, podle mě nejlepší český blogger.
lidove sarbatru znova ožilo!

reagovat
beastar
05. dubna 2020, 12:17
0

Já autora teda odnikud neznám :D On je jako nějak jakože ta STAR?

es
estereo
05. dubna 2020, 15:58
0

ma svuj blog sarbatru.net, ktery asi moc lidi nezna. ovsem pro ty, kteri znaji, je to skutecny kult. bohuzel, mistr sam se projevuje velmi nepravidelne; ted se zda, ze blog uplne zatipnul. coz by ovsem byla-ve vsi vaznosti-nenahraditelna ztrata. snad to zase rozpohybuje, uz to tak jednou bylo, vidte, mistre rvhp!



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem