Pokud máte rádi tradice, bude pro vás dnes popisovaný vůz pravděpodobně noční můrou. Vždyť spojuje snad všechno, co správný internetový hater nenávidí. Máme tu SUV a k tomu ještě jeho nejhorší verzi coupé, máme tu i dost významnou elektrifikaci, těžké baterky, diesel s těmi DPF a AdBlue věcmi, plno displejů a tak dále. Jenže dnešní svět už je jinde a rozhlédněte se po okolí. Vy možná ohrnujete nos a budíte se v noci hrůzou, ale reální lidé, kteří si kupují auta, přesně tohle hledají. Proč bychom jinak viděli podobná vozidla všude kolem.
Já osobně musím říct, že jsem se na tohle konkrétní auto hodně těšil. To bývá dost často nebezpečné, protože naplnit velká očekávání nemusí být snadné, ale tenhle Mercedes s tím nemá vůbec žádný problém. Naopak má očekávání naprosto s přehledem ještě předčil. Obzvlášť v oblasti pohonu je to totiž takový jednorožec, pro kterého vlastně neexistuje přímá konkurence. Ale pojďme na to popořadě.
Jako první zas začnu vzhledem. Ač Mercedes nabízí ještě dost větších automobilů s G na začátku (GLE, GLS nebo jen G), ani GLC rozhodně není malým automobilem. Díky jeho kulatějším tvarům se to možná nemusí na první pohled zdát, ale zaparkujte třeba vedle Kodiaqa a Mercedes je o pár milimetrů delší i širší. Nejvýraznějšími znaky zkoušeného vozu jsou ale silueta „jakobykupé“, červená barva a AMG doplňky. Pokud vám kterákoli z těchto věcí vadí, můžete ji změnit. Třeba Jarda pro vás nedávno popsal necoupe GLC v modré. Na záď můžete mít samozřejmě názory různé, ale doba kdy s tím jako první šokovalo BMW X6 už jsou asi dávno pryč. V dnešním světě je to zkrátka jedna z mnoha variant, kterou máte na výběr. A dokud je na výběr, je to fajn.
Za mě osobně se to pánům ze Stuttgartu velmi povedlo. Linie jsou krásně ladné, a obzlášť verzi coupe hodně pomohl nedávný facelift, který změnil zadní svítilny, a tím i celý výraz zádě. Auto není zbytečně agresivní, a přesto budí respekt, ale takovou přirozenou formou… Možná si teď naběhnu v diskusi, ale musím to napsat. Za mě je tohle prostě hodně pěkné auto. Ano, SUV a kupé. Jedině snad ty zadní výfuky mohly být pravé, ale co nadělám.
Ani uvnitř Mercedes nezklame. Čekáte prvotřídní materiály, vynikající zpracování a nejnovější technologie? Tak jste tady správně. Sedadla i volant mají široký rozsah nastavení, a tak si vhodnou pozici najde každý. Módu dlouhého spojeného displeje, kterou značka vlastně prakticky zavedla, už zas opouští (v době, kdy na ni ostatní spíš najíždějí) a náhradou je skoro čtvercový displej uprostřed a nekrytá „kaplička“ přístrojů pod volantem. Bojíte se prostoru vzadu kvůli svažující se střeše? Pokud jde o cestující, tak naprosto zbytečně, protože ti mají prostoru před koleny i nad hlavou dostatek. I kufr pod krycí roletkou vypadá shodně s verzí „necoupé“. Tohle je za mě více než dostatečné. Dokud si navíc můžeme zvolit, jakou verzi si koupíme, tak mi coupé přijde fajn.
A jak je to s těmi technologiemi? Mercedes toho nabízí opravdu hodně, ale ještě důležitější informací je, že ať už jde o bezpečnostní asistenty nebo jen komfortní funkce, vždy to funguje na jedničku. Třeba obrovský head-up displej, který umí zobrazit tak 2x víc věcí než ostatní. Stejně tak středový displej, který je doslova nabitý funkcemi. Přesto stačilo pár minut a hned bylo jasné, kde co hledat. I kdyby to ale jasné nebylo, je tu záchrana v podobě opravdu funkčního (snad nejvíce ze všech automobilů) hlasového asistenta. Zvládá toho opravdu hodně, ale hlavně se nemusíte učit hromadu přesných výrazů, stačí na něj normálně mluvit nebo popsat co chcete udělat a opravdu vám rozumí. Navrch přidá pár vtipů o konkurenčních značkách nebo při žádosti o katapult spolujezdcova sedadla začne opravdu odpočítávat a otevírat střešní okno (i když na vystřelení nepřekvapivě nedojde). Ano, pro jízdu jsou tyto vtipné drobnosti nepodstatné, ale věřím, že právě takové detaily pomáhají budovat vztah majitele k jeho autu. Jediné, co bych snad mohl trochu vytknout jsou dotykové plošky na volantu. Je vidět, že nad tím v Mercedesu přemýšleli a pro pohodlnější ovládání to raději rozdělili na dvě ramena na každé straně, a tak je to trochu lepší než u konkurence. Ale stejně je nakonec potřeba většinu plošek zmáčknout. Proč to tedy neudělat snazší?
Pojďme ale konečně na techniku, protože je tu něco, co už jinde nenajdete. Zaprvé tu máme elektromotor o výkonu 100 kW, který zásobuje baterie s velmi nadstandardní kapacitou 31,2 kWh a GLC tak slibuje dojezd až 100 lokálně bezemisních kilometrů. To už je porce, která pokryje třeba i celodenní poskakování ucpaným velkoměstem a hlavně je to také vzdálenost, které se dá opravdu reálně dosáhnout. Obrovským trumfem také je, že je možné akumulátor nabíjet i stejnosměrným proudem (z rychlonabíječky) až výkonem 60 kW. Díky tomu můžete vybité GLC nabít už za půl hodiny. Většina plug-in hybridů zvládá jen pomalé AC nabíjení a při delších cestách tak majitelé s nabíjením většinou ani neztrácejí čas. Tohle je obrovská změna a v tomto případě dává napojení na nabíjecí stanici během „čůrací“ pauze opravdu konečně smysl.
Tím druhým motorem je naftový čtyřválec, který má k dispozici v nádrži až 62 litrů tekutého paliva. Mercedes je v tuto chvíli jediný, kdo PHEV spojuje právě s naftou. V minulosti tu bylo pár pokusů, třeba v Audi to zkoušeli v Q7, u Peugeotu alespoň jako full hybrid, ale nejvýraznější stopu v této oblasti nechalo Volvo, o kterém něco málo vím.
Takže jak spojení funguje v Mercedesu. Jednoduše na jedničku. Jediné co snad trochu zamrzí je trochu hrubší chod spalovacího motoru v prvních vteřinách po nastartování studeného motoru, ale to už asi jen hledám drobnosti k vypíchnutí. Ono to asi bude v normě, ale po tom, co jste ujeli sto kilometrů v naprostém tichu je ten kontrast znát. Jinak můžete ale očekávat jen to nejlepší. Elektromotor má síly dostatek a díky okamžitému přívalu newtonmetrů skvěle maskuje svou nadváhu (2420 kg). Kdybyste mi tvrdili, že váží 1800 kg, tak vám uvěřím. Připojení spalovacího motoru nedoprovází žádné škubnutí nebo změna projevu na pedálu plynu. Vše je pak chytře zobrazené v přístrojovém panelu. I po vybití (ke kterému reálně nikdy nedojde) si auto stále pomáhá elektromotorem a při akceleraci a tak se nedostatku výkonu opravdu bát nemusíte.
A jízda samotná? Jestli hledáte pohodlí, je pro vás Airmatic (vzduchové odpružení) tím pravým. Tady je vysoká hmotnost ku prospěchu. Pohodu doplňuje i skvělé odhlučnění a při jízdě na elektřinu můžete opravdu relaxovat. Opačnou tvář umí Mercedes ukázat při přepnutí do režimu power. Naftový motor pak běží neustále a elektromotor je připraven i na váš nejjemnější pohyb plynového pedálu. Pod pravou nohou v tu chvíli máte 335 koní a hlavně 750 newtonmetrů. Díky tomu se GLC 300 de dostane na stovku za 6,4 vteřiny, poctivě bych ale díky elektrické pomoci tipnul, že to bylo rychleji. Podvozek ztuhne a náklony se omezí, ale stále se dá mluvit o velmi komfortním svezení. Na silnici vás pak v tempu drží chytrý pohon všech kol a především široké pneumatiky (285 mm vzadu, 255 vpředu). Jediné slabší místo jsou brzdy – fyzika zkrátka platí i pro Mercedes a zastavit tolik hmoty dá spoustu práce. I tak je ale rychlé svezení zábavné, protože hlavně zrychlení, které umí GLC poskytnout při výjezdu ze zatáčky, se jen tak neomrzí.
Hlavní výhodou spojení naftového motoru a elektromotoru s velkou baterií vidím ale v univerzálnosti. Tohle je opravdu auto, u kterého se (při pravidelném domácím nabíjení přes noc) nemusíte omezovat v ničem. Většinu pracovního týdne pravděpodobně vystačíte s elektrickým dojezdem, o víkendu si pak užijete projevu naftového motoru, který je hlavně při rychlejších dálničních přesunech stále nenahraditelný. Kombinovaný dojezd přes tisíc kilometrů jistě potěší všechny cestovatele.
Jistě vás zajímá i spotřeba paliva. Pokud nabíjíte poctivě, je to jako u všech hybridních aut. Většinu kilometrů (obzvlášť s takhle velkou baterkou) najezdíte bez nafty se spotřebou kolem výrobcem udávaných necelých 30 kwh/100 km. Při dlouhých cestách s vybitým akumulátorem se auto chová jako klasický full-hybrid. Počítejte tak se spotřebou kolem šesti litrů nafty. V běžném životě pak celková dlouhodobá spotřeba záleží na trasách majitele a disciplíně při nabíjení.
(Jen tak na okraj – shodou okolností jsem měl přímo v týdnu s Mercedesem možnost projet se i v zánovním BMW X4 40d, který by se dal považovat za přímého konkurenta. Ač se na první pohled a hlavně na papíře tváří vozy dost podobně, projev snad nemůže být rozdílnější. Oba jsou SUV kupé podobných rozměrů i podobného výkonu, ale při normální jízdě má Mercedes pocitově rychlejší motor. Pomoc elektřiny je zkrátka strašně znát, a ač má BMW na papíře lepší zrychlení, projeví se to až při tlačení na pilu. Druhým obrovským rozdílem je pak pohodlí. BMW je ve všech režimech výrazně tvrdší. Ne nepříjemně, ale rozdíl je velký. Skoro se mi nechce věřit, že by se někdo rozhodoval mezi těmito dvěma vozy, protože jsou tak moc jiné…. Je zkrátka znát, že obě značky stále cílí na jiné publikum.)
Závěr
Na omlazeném Mercedesu Benz GLC 300 de 4Matic Coupe hledám chyby těžko. Líbí se mi vzhledem (chápu, že u verze coupe to bude asi dost individuální) a také funkční a vyladěnou elektronikou. Je to první auto, kde jsem ovládal větší půlku funkcí hlasem. Airmatic, který Mercedes už hromadu let vyvíjí, nemá daleko od dokonalosti, a pak je tu spojení PHEV a dieselu. Už samotná elektrická část zaslouží uznání. Tak velký dojezd a také rychlonabíjení zkrátka žádná konkurence nenabízí. Nafta je pak na dlouhé přesuny vítaným společníkem. Za dokonale dotažené detaily v každém ohledu si ale Mercedes nechá zaplatit. Verze 300 de s bohatou výbavou začíná těsně pod dvěma miliony korun a zkoušené auto to díky snad všem příplatkům dotáhlo ještě o půl milionu výš. Není to málo, ale v tomhle případě opravdu cítíte, že jste své peníze utratili za skvělý kus techniky.
Technické údaje
Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC coupe Linie AMG
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1993 cm3 + elektromotor
Nejvyšší výkon: 145 kW (197 k) při 3600 ot/min + 100 kW (136 k) elektromotor
Nejvyšší točivý moment: 440 Nm spalovací motor, 750 Nm kombinovaně
Provozní hmotnost: 2420 kg
Maximální rychlost: 219 km/h
Zrychlení 0-100km/h: 6,4 s
Spotřeba výrobce kombinovaná: 0,4 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,3 l/100 km (úplně bez nabíjení)
Základní cena: 1 414 490 Kč (GLC 200)
Základní cena s testovaným motorem: 1 963 322 Kč (GLC 300 de)
Cena testovaného kusu: 2 497 704 Kč
























































MBMB
12. 12. 2023, 10:49Příchod těchto PHEV je zajímavý a ukazuje, jak moc je tato kategorie nehomogenní. Takový PHEV, který má baterku pomalu jak malý elektromobil a dá se rychlonabíjet, je samozřejmě co do použití něco podstatně jiného než PHEV, co ujede na elektřinu jen 30 km a má jen jednofázovou palubní nabíječku.
Jinak škoda, že není všude důsledně uvedena i spotřeba elektřiny. Lidi se u PHEV z nějakého důvodu zaměřují vždy jen na spotřebu toho paliva, ale vzhledem k tomu, že tam jsou dva zdroje energie, je to nekompletní údaj. Pro kontext, WLTP hodnoty jsou 0,4-0,5 l/100 km a 20,3-22,7 kWh/100 km.
Lukáš Naske
13. 12. 2023, 07:09S vývojem PHEV je to velmi zajímavé a hodně mě to baví. Beru tuhle třídu aut, jako takový přechod mezi spalovacími vozy a elektromobily. Podle zkušenosti a mojí a lidí v mém okolí je to takový opatrný způsob jak si „čuchnout“ k elektromobilitě. Majitel bez strachu z dojezdu zjistí, jak moc by mu eklektický vůz vyhovoval a jak by ho omezoval. Velká většina pak jako další vůz právě elektriku kupuje a málokdo sáhne podruhé pro PHEV.
Mercedes se jako leader snaží být nejlepší – a tak nabízí i nejlepší parametry plug-in hybridů. Upřímně už mi přijde 100 km na elektřinu až zbytečně moc (velká baterie celý systém prodražuje). Pro některé (kteří na to mají) to může být samozřejmě ideální volba. Díky velké baterii ale zas Mercedes může nabídnout rychlonabíjení, které je obrovským plusem posouvajícím používání hybridu zas o dost dál.
Je pravda, že jsem spotřebu elektřiny moc nesledoval, ale zkusím se na to příště zaměřit 👍
MBMB
13. 12. 2023, 11:13Ano, 100 km může být i zbytečně moc. Ne z uživatelského hlediska, víc dojezdu nikdy neuškodí, ale člověk to musí zaplatit a pak tu hmotnost s sebou tahat. Tím, že PHEV s takhle velkou baterkou a DC nabíjením je co do použití něco jiného, jsem nutně nemyslel, že by to bylo lepší, pouze že je to vhodné na jinou skladbu tras a způsob použití. A je dobře, že to existuje.
Přesně pro ty lidi, kteří chtějí jezdit elektricky, ale ještě se obávají toho mít jen BEV, nebo ví, že BEV by jim nevyhovoval kvůli příliš častým hodně dlouhým trasám, je to super.
Opelfahrt
12. 12. 2023, 15:47Svět není jinde, ale část lidí pořád nemá vkus nebo kupuje nesmysly, a proto chtějí SUV kupé.
Nejlepší jsou chlapi před důchodem, co na parkovišti u kauflandu obcházejí novou Arkanu, na kterou si namontovali aftermarketové ofuky oken, a pokaždé zkouší, jestli mají zamčeno.
Wakantanka
13. 12. 2023, 20:25Práve si odhalil značnú časť cieľovej skupiny kupcov SUV coupé. Chlapovi pred dôchodkom sa do toho dobre nastupuje i vystupuje, vnúčatá vozí len občas a pre ne je tam miesta dosť. A chladničku si nechá doviezť, pretože chrbát a kríže už nie sú to čo za mladi. :)
ransom
17. 12. 2023, 11:43Kdo nemá vkus, poslouchá Evu a Vaška nebo Ortel, čumí na Ulici nebo na Hospodu, a kolem domu si nasází plastový Dalmatiny nebo na skříně pivní trofeje, na zrcátko si pověsí růženec a na víko kufru nalepí obrázek jak chčije na hlavu Babišovi. Jak to souvisí s SUV coupé, to fakt nevím. Mně se to líbí.
martin_100
12. 12. 2023, 17:23"Vy možná ohrnujete nos a budíte se v noci hrůzou, ale reální lidé, kteří si kupují auta, přesně tohle hledají. Proč bychom jinak viděli podobná vozidla všude kolem."
Proc je vidíme všude kolem? Lidi takový auta moc nevyhledávají ale automobilky jim nedávají na výběr.
Ne o se tuten medvěd vyrábí bez filtru, bez adblue,s normálním rádiem a mechanickým přístrojovým štítem?
PanHAJZL
12. 12. 2023, 22:26Jak dlouho bude fungovat henten naftopal?...když to bude bzučet na voltíky a jednou za čas se tomu šlápne na krk a studená vrkačka půjde rovnou do plnejch? Kolikrát se dostane olej na provozní teplotu? To asi pak nebude žádná sláva, co? Jak f tom funguje topení?
Lukáš Naske
13. 12. 2023, 06:40Jak dlouho to vydrží podle týdenního testu bohužel neřeknu. Můžu ale sdělit, že můj henten PHEV naftopal v desetiletém Volvu zatím funguje dobře (najeto 240t). A to má dojezd reálně tak 40 km, takže se tam ten pětiválec startuje častěji. Samozřejmě nemůžu vědět co se stane zítra, ale zatím to nevypadá, že by měl umřít.
Věřím, že i značka jako Mercedes na tohle myslí. Už jedou minimálně druhou generaci tohoto systému, tak to asi funguje 👍
Ohledně topení – našel jsem, že by mělo mít auto tepelné čerpadlo, takže topí s rozumnou spotřebou elektřiny.
mariov8
13. 12. 2023, 09:04Typický zákazník pro tento vůz bude jezdit na čisté elektro do kanclu/firmy... řekněme 5 až 25km a na služebky, za zákazníky, na dovolené, nahodí zase ten diesel. O životnost agregátu bych se nebál. A ta výhoda 2 v 1! Elektromotor už má na běžné ježdění slušný výkon a baterka je dost velká, aby se s tím někam dojet dalo i po dálnici. Vynikající OM654 z naftové nádrže jenom usrkává a 9G Tronic ho v tom solidně podporuje. Divím se, že tu kombinaci dieselu, který si se ctí poradí i s nadváhou díky baterce a horší aerodynamice díky větší čelní ploše, s elektromobilem, nenabízí v Evropě více značek. Třeba Stellantis by v o číslo menším autě podobný pohon založený na svém malém dieselu mohl nabízet. A vůbec se nedivím, poptávce po GLC 300de, technika funguje výborně a je to hezké auto, jenom je to holt za trochu jiný peníze než člověk v mém postavení vydělává.
Pro cílovku začíná však být problém palubní elektronika a telematika obecně. Ty lidi ty displeje a počítače začínají "předbíhat" a ti se bojí si koupit nové auto. To jsem žel na vlastní uši slyšel.
Hlasové ovládání v mercedesu používám i já, funguje jim to velice dobře.
afro-r1
13. 12. 2023, 13:13Souhlas.
Jenom priste, prosim; vinou baterie a vinou celni plochy.
beastar
13. 12. 2023, 05:55Tak já něco podobného mám. Druhý rok a to auto je po všech stránkách dobrý. A proč jakože SUV coupe protože mi ho tehdy nabídly levněji bez klasický SUV. A přítelkyni se to prostě líbí. Já s tím jezdím málo, ale na spotřební prémii to mají vymakaný. Je to celkově můj čtvrtý Mercedes. A jakože nejsem toho fanoušek ale uživatel. A v kombinaci diesel a elektro MB avizoval že hodlají pokračovat ve vývoji protože zákazníci prý mají zájem.
Lukáš Naske
13. 12. 2023, 06:50Podle informací, které jsem dostal jsou 3 ze 4 prodaných hybridů u Mercedesu právě naftové, takže zájem (asi především v Evropě) určitě je.
GLC je mnohem dospělejší auto, než jsem čekal a chyby se hledají opravdu těžko. Je zkrátka znát, že už se řadí k těm „opravdovým“ Mercedesům (od C nahoru).
beastar
13. 12. 2023, 06:59Jako není to vůbec špatné. Ano pro lidi co je jim 70 a zamáčknou slzu v oku při vzpomínce na mamuta. Tak pro ty už to není. Takový osobně i znám. Nicméně pro lidi v produktivním věku kteří nemají problém s novinkami. Jakože poslední dekády. Je to velikostně i nabídkou pohonů docela zajímavý auto. Plus to něco utáhne na dálnici je to typický MB, plus to má prostě rozumnou spotřebu. Myslím si že za pět let to budou žádané ojetiny. Pro lidi co prostě nebudou chtít čistý elektro.. A tu angry argumentaci nahoře od kolegů. Tu prostě v roce 2023 moc neberu. Chápal bych kdyby šlo o nějaké gla v základu postaveném společně s Renaultem... Takhle mi to přijde jako stesk lidi, co si evidentně nekoupí ani to éčko. A asi nejspíš ani to ojetý... Důvody budou různý.
Hato_0710
20. 12. 2023, 07:54Tohle se mi opravdu libí :-) Jak exteriér a interiér, tak technika. A jestliže prémie udává trend, pak jsem opravdu rád za konec jednoho obrovského displaye přes celou palubku! To byl hnus napříč všemi značkami, který na mě působil jako lenost designerů nebo ještě více jako snaha o maximální osekání nákladů.
Lukáš Naske
20. 12. 2023, 08:04S GLC souhlasím, taky se mi moc líbilo. Ale jestli fandíš Mercedesu za to, že končí se spojeným displejem, tak tě asi nenadchne s čím bude za chvíli udávat směr 😀
Hato_0710
20. 12. 2023, 08:25EQ vypadá hezky. Mě asi nevadí jeden velký display tolik jako designové řešení kdy to vypadá jako velká placka jen nalepená na klasické palubce. Teď jsem našel obrázek GLE, které jsem měl původně v hlavě :-)