načítám data...

Mercedes-Benz GLC 220d: Auto, které rozumí své době

Na nová auta jsou dnes kladeny nesmírně vysoké nároky. Mercedes-Benz GLC je prý ale všechny zvládá unést. Opravdu je tomu tak?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jaromír Soukup

Moderní zákazník je mimořádně náročný člověk. Auto však vnímá trochu jinak, než bývalo zvykem před třeba 30 – 50 lety. Dnes už to pro něj není nutně symbol svobody, na to má internet. V novém voze vidí především nástroj usnadňující každodenní život – cesty do práce, obchodní schůzky, výlety s rodinou, návštěvu prarodičů a tak dál. 

Problém takového člověka tkví v tom, že na vše zmíněné má málo času. Jeho neustále přítomný mobil mu umožňuje vyřizování pracovních/rodinných věcí prakticky kdykoliv, a tak se od něj očekává, že práce odvede víc: “Však email Vám dojde hned, tak ho můžete okamžitě řešit, na co bychom čekali?” Takže potřebuje auto, jež se bude schopné jeho tempu přizpůsobit.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Za žádných okolností mu nesmí komplikovat život, protože ten už má složitý dost. Naopak, musí mu ho co nejvíc usnadnit a zpříjemnit tak, aby stihl všechnu agendu vyřídit a, dá-li Bůh, i třeba aspoň na chvíli vydechnout. K tomu by ideálně mělo oplývat i jistým renomé, jelikož na rozdíl od té svobody pořád platí, že vlastnictví nového vozu je jedním ze základních ukazatelů ekonomické prosperity jedince uvnitř.

Moderní auto tedy musí být schopné vždy a za všech okolností sloužit jako pojízdná kancelář, rodinný dostavník, zenová zahrádka a, pokud možno, i symbol úspěchu. To není úplně málo, že? No a já tu pro vás jedno takové auto, které se snaží se současným klientem a všemi jeho nároky držet krok, mám. Je to nejnovější generace Mercedesu-Benz GLC, jehož prodejní heslo zní: Připraven na vše. Splní všechna očekávání?      

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Pohled zvenku naznačuje, že co se dokládání prosperity týče, GLC určitě ostudu neudělá. Krásná modrá metalíza, elegantní tvary a tolik žádoucí zvýšená silueta SUV se zde pojí s akcenty linie AMG, jež autu dávají adrenalinovější výraz, aniž by působily příliš agresivně. Jako by se auto snažilo naznačit, že má za pána člověka sice sebevědomého, ale pořád s dobrým vkusem. 

Stejně působí i interiér, neb je též opravdu hezký a vyrobený z moc pěkných materiálů. Všem pasažérům je díky tomu jasné, že sedí ve voze úspěšné osoby. Dobře, je pravda, že testovaná konfigurace spojující černo-karamelovou umělou eko kůži s mnoha dekory v leštěném dřevě, pravém hliníku a klavírním laku může někomu přijít trochu divoká, ale kabina se dá naspecifikovat i ve studených černých či útulných světlých odstínech, přesně podle toho, jak má působit.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Vnitřek však musí být i uklidňující a příjemný na pobyt. To GLC zvládá také, protože jeho pasažéři mají dostatek místa i dobrý výhled. A do úhlů, kam vidět není, dohlédne skvělá soustava kamer, nabízející kromě běžného 360stupňového zobrazení i virtuální umístění celého vozu v prostoru s možností interakce a také režim průhledné kapoty, kdy přední kamera nahrává pohyb auta a pak dopočítává, co se právě nachází pod motorem. Hezké.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Přes dané “umělé oči” se dostávám k dalšímu zcela zásadnímu požadavku moderního člověka: auto musí co nejvíc pomáhat při práci i v soukromém životě. Testovaný Mercedes je na to nachystaný především poslední generací svého palubního systému MBUX, sestávajícího z dvojice rozměrných displejů (pod volantem a uprostřed palubní desky) s vysokým rozlišením, konstantního připojení na internet a plné konektivity včetně aplikace bezdrátového Apple CarPlay a Android Auto. Jaký je?

Jednoduše skvělý. Zajišťuje přesně takový zážitek, jaký bych od podobného zařízení v roce 2023 očekával. Je svižný, ani série několika protichůdných příkazů ho nezarazí (zaseknout se mi ho povedlo jen jednou, když jsem po něm chtěl, aby zároveň připojil telefon, přeladil rádio, navigoval a aktivoval kamery), umí hlasové ovládání v češtině, zobrazení navigačních údajů v reálném prostředí a skrývá v sobě nepřeberné množství funkcí a zobrazení. I ten nejvytíženější člověk bude zaručeně spokojen.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Zařízení navíc nabízí propojení s telefonem na dálku pomocí aplikace Mercedes Me. I to je výborná věc, protože umožňuje z pohodlí kanceláře nebo domova přes internet zkontrolovat (případně i měnit) aktuální stav otevření vozu a oken, servisní plán a mnohé další. Říkáte si, že je to zbytečnost? Jen do té doby, než budete z auta spěchat na svou třetí schůzku během pěti hodin a v budově vás aplikace upozorní, že jste nezamknuli.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Je pravda, že pro své nekonečné možnosti umí být celé ovládání Mercedesu občas trochu nepřehledné. Kromě rozsáhlé architektury MBUX je potřeba si zvyknout i na volič automatické převodovky na sloupku řízení, jednotnou páčku pro ovládání blinkrů a stěračů a možná až přehnaně komplikovaný volant se spoustou malých ovládacích prvků. Na druhou stranu jsem po týdnu ježdění už s nastavením ničeho neměl problém, takže usuzuji, že vše je opravdu jen otázkou času.

Ještě jsou tu další pomocníci v podobě výborného velkého head-up displeje, spolehlivého adaptivního tempomatu, úžasných pixel-led světlometů s bezchybným režimem trvalého dálkového režimu svícení a schopností zobrazení různých varování přímo na silnici… člověk by si až řekl, že pro všechny “fíčury” nezbude v textu místo na to, jak GLC jezdí. Ale nebojte, už jdu na to, neb i zákazníka v roce 2023 zajímá, jaké je auto na silnici. Jen se opět soustředí na jiné věci.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Výkon motoru to už není. Proč by taky při dnešním provozu? Proto nevadí, že i když je vybavené již zmíněným AMG vzhledem, testované GLC pohání jen základní, mild-hybridní dieselový čtyřválcový dvoulitr o nejvyšším výkonu 145 kW a točivém momentu 440 Nm. Hybridní ústrojí mimochodem spočívá pouze v reverzibilním alternátoru, 48V palubní síti a schopnosti nabíjet baterku rekuperací, jen na elektřinu auto nejezdí.

Jak jsem už naznačil, pohonné ústrojí není schopné zařídit nějaké zvlášť dynamické svezení. Ne že by bylo slabé, ale tahá se s 2000 kilogramy provozní hmotnosti, což je prostě znát. Současný řidič však většinu času tráví stejně ve městě či na předměstí, potažmo na dálnici, takže nepředjíždí tak často, aby mu kapku nižší dynamika překážela. A na zábavnou jízdu o víkendu buď nemá prostor, anebo naopak má, ale pak stejně vlastní další, k dané kratochvíli vhodnější auto.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

U moderních vozů pro něj hraje prim ekonomika a ekologie. A to této jednotce jde. Je pravda, že test jsem uzavřel s hodnotou 7.9 l/100 km, jenže já jsem GLC opravdu nešetřil. V rámci zvědavosti jsem si však udělal ještě malý test spotřeby při řízení jako “normální člověk” a za 60 kilometrů cesty v režimu město/dálnice/mimo město (poměr 1:2:1) jsem dosáhl příjemně ekonomického čísla 5.7 l/100 km, jež se jistě pozitivně projevilo i na vypuštěných emisích. Dobré. 

Jízdní vlastnosti Mercedesu také splňují naprosto všechna očekávání, jež může soudobý zájemce mít. Řízení je tužší, aby měl řidič pocit určité jistoty, devítistupňová automatická převodovka řadí hladce a vždy v takových otáčkách, které odpovídají tlaku vyvíjenému na pedál plynu i reliéfu vozovky, a brzdy se dají dobře dávkovat.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

I samotný podvozek je povedený. Je vzduchový se schopností změny světlé výšky a na naprosté většině děr dovede být příjemně komfortní i ve spojení s koly až trochu absurdního rozměru 255/45 R20 vpředu a 285/40 R20 vzadu. Jen ostré díry jako propadlé kanály občas nevyfiltruje a způsobí drobný otřes karoserie, jinak se nenechá ničím rozhodit.

K tomu disponuje aktivní zadní nápravou, jež se vytáčí proti smyslu otáčení přední až do úhlu 4,5 stupně a tím o metr zmenšuje poloměr otáčení. Zvlášť ve městě je opravdu ku pomoci. Své uplatnění však najde i na zakroucené okresce. Ano, zrovna to nebude pro současného klienta hrát tak velkou roli, ale je fajn vědět, že ho auto podrží, i když dálnici uzavřou a on přitom opravdu musí být co nejdřív na meetingu se šéfem. 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

A podrží ho vážně dobře. Podvozek se stiskem tlačítka přitvrdí, opře se do oněch širokých gum a pohonu všech kol, zmíněná aktivní zadní náprava se po překročení 60 km/h stočí naopak do směru oblouku a auto začne tyto vykružovat s až zarážející jistotou. Na druhou stranu, když už se utrhne, tak pokračuje po tečně ze zatáčky ven jakoby celé najednou (ne nedotáčivě) a ESP musí rychle a ostře zasahovat. Ale to se děje až v situaci vyloženě přehnané nájezdové rychlosti.  

Po tom všem tak současného zákazníka možná ani nezaskočí pohled do ceníku. Mercedes-Benz GLC 220d začíná na 1 462 892 Kč a testovaná vyšperkovaná varianta se dostala až na 2 092 580 Kč. Je asi zbytečné přít se, jestli je to suma vhodná nebo nadhodnocená, tak se dnes můžeme hádat skoro u každého nového vozu. To důležité je, že potenciální zájemce za své peníze dostane všechno, co může potřebovat.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Verdikt

I když jsou nároky kladené na auta dnes opravdu vysoké, Mercedes-Benz GLC je zvládá plnit bez zaváhání. Je pohledný a reprezentativní venku i uvnitř, nabízí promyšlený multimediální systém schopný pomoci při pracovních i rodinných záležitostech, spoustu užitečných a spolehlivých vychytávek pro bezstarostnou jízdu, dostatečně úsporný motor a výborný podvozek. Ano, není nejrychlejší a jeho ovládání vyžaduje zvyk, ale to jeho potenciálnímu majiteli stejně nebude vadit.   
 

Technické údaje

Mercedes-Benz GLC 220d 4MATIC Linie AMG

Motor: turbem přeplňovaný vznětový čtyřválec 1993 cm3
Nejvyšší výkon: 145 kW (197 k) při 3600 ot/min + 17 kW (23 k) elektromotor
Nejvyšší točivý moment: 440 Nm při 1800 - 2800 ot/min
Provozní hmotnost: 2000 kg 
Maximální rychlost: 219 km/h
Zrychlení 0-100km/h: 8 s 
Spotřeba výrobce kombinovaná: 5.2 l/100 km
Spotřeba v testu: 7.9 l/100 km 
Základní cena: 1 414 490 Kč (GLC 200)
Základní cena s testovaným motorem: 1 462 892 Kč (GLC 220d)
Cena testovaného kusu: 2 092 580 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
29. dubna 2023, 13:19
2

Mercedes dokonce zvladl blob s necim, jako design, jento i docela pekny. Navic v kontrastu toho DS minule (vcetne ceny)

reagovat
ransom
29. dubna 2023, 21:54
-1

No, nevím. Mi to vnějším designem připomíná spíš čínskej crossover za půl mega.

sheogh
30. dubna 2023, 14:33
2

No on spis ten cinskej crossover vypada jako Mercedes :-) A interier ma do cinana daleko :-)
Ja bych si sam SUV nekoupil, ale toto by me asi uplne neurazilo (vyjma motorizace, ale tech je na vyber vic)

Be
Beran
29. dubna 2023, 23:07
0

Ty kola jsou uzasna!
Auto jako celek nemuzu hodnotit, protoze si nedokazu predstavit situaci ve ktere bych si ho koupil.

reagovat
af
afro-r1
30. dubna 2023, 07:53
0

Auto vcelku pekne. Jen ta hnusna kozenka na sedadlech by sla okamzite pryc.

reagovat
M1chal
30. dubna 2023, 08:17
0

Tiež nerozumiem. Divná config. Síce má burnester,ale umelina na sedačkách. Pritom príplatok za origo kožu je 1000eur....

VK
VK
30. dubna 2023, 09:15
1

Soused si teď koupil. Asi nejvíc poznamenáníhodná věc, čekal na dodání rok a půl.

reagovat
bitner
30. dubna 2023, 09:43
4

Nejsem si jist, zda to byl záměr, ale text na mě působí dystopicky. Asi ozelim tento symbol úspěchu a budu žít trochu jinak, než modelový klient.

reagovat
Stanley
30. dubna 2023, 17:05
1

Jo, napadlo mě úplně to samé.

beastar
30. dubna 2023, 10:58
1

Já si to teda hybridní koupil. I když teda poslední kus minulé generace. A navíc hybrid. Takže tohle samozřejmě nemůžu přímo hodnotit. Jen některé postřehy. Mbux je geniální věc a ovládání je naprosto skvělé. V porovnání s některými konkurenčními řešeními top.

A pokud má člověk v životě víc jak první Mercedes což průměrný majitel Glc má. Tak volič převodovky a blinkry a podobně už má naučené. Design je poplatný době. Neuráží. A v zásadě i ta cena je docela rozumná. To auto bude na víc jak pět let úplně v klidu svezení.

reagovat
sheogh
30. dubna 2023, 14:37
0

Souhlas. Ja bych si teda u hvezdy vybral nejakou jinou karoserii, ale jinak to vypada velmi rozumne. A v porovnani s tema kreacema z Koreje nebo tolik populatni Kodiaq je to i hezky :-)

beastar
30. dubna 2023, 17:47
1

Já taky a to sice normální céčko. Jenže přesedá do toho hlavně žena a ta byla zvyklá na GL a potom Ranger. Takže je to takový něco mezi tím. Já s tím jezdím občas ale špatný to není. A tahle nová generace bude asi ještě o kousek dotaženější. V rámci psaní sem řídil 63amg verzi té předešlé generace a to dokáže jezdit líp než kdejaký běžný sportovní sedan. Doba se posunula. Jinak jo souhlas s argumentem že pro většinu řidičů jako sme my kolem tady těch Autíčkářů atd. Je sportovní SUV spíš blbost když můžeš mít to céčko nebo E. Za v zásadě stejný nebo trochu menší peníze.

David Střítežský
04. května 2023, 14:28
0

Misto nafty za 2milany si v mym srdicku teda uz naslo nedavno spis m340, bez karbonove strechy :D . Jasne, tady to byla trochu ctrl+a specka, z te bych neco slevil a radeji posetril aspon na 300d pohon. Jinak ale musim konstatovat, ze i jako SUV-hejtrovi, se mi to vlastne i libilo?! Ta dnesni doba prinasi jedno prekvapeni za druhym.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Fiat 128 Sport Coupé 1100 L 1973
Fiat 128 Sport Coupé 1100 L

1973 rok výroby
65 koní výkon
1 116 ccm objem

Renault Scénic Nová STK,po servise,klima, 2001
Renault Scénic Nová STK,po servise,klima,

2001 rok výroby
93 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem