načítám data...

Mazda CX-30: Nečekaně jiná

Mazdy bývají velmi staromilské a sportovní. Co když ale naroubujete tento recept na frikulínskou kategorii lifestylového crossoveru?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Mazda CX-30: Nečekaně jiná

Na Mazdu CX-30 jsem byl dost zvědavý. V recenzích zpravidla dostává spoustu chvály, dokonce i mistr Vaculík ji označil za jedno z nejlepších aut, které si dneska můžete koupit. Poctivé, ze staré školy, neošizené. Ale podívám-li se na ní nezaujatým pohledem, vidím crossover s baterkami a spoustou asistentů, který má sice čtyřkolku, ale v rámci “optimalizace výrobních nákladů” dostal vzadu jen obyčejnou vlečenou nápravu. A navíc není úplně levný. Tak nevím – takhle jsem si ten etalon starých pořádků úplně nepředstavoval.

Na druhou stranu se sluší říci, že zrovna já, ač provozuji přehnaně staré vozy, se za nějakého odpůrce moderních aut rozhodně nepovažuji. Nevadí mi turba ani elektromotory, dotykové displeje a spousty technologických vychytávek mám dokonce moc rád a baví mě. Trochu nadneseně by se dalo říci, že u obyčejných aut je mi vlastně úplně jedno, co je “pod povrchem”, ale záleží mi hlavně na celkovém dojmu. Takže mi moderní technologie v testovaném voze nevadí, naopak se na ně docela těším. Takové ty věci ze staré školy mi vlastně moc neříkají. Ale popořadě… 

CX-30 se drží nastoleného designového jazyka značky, fanoušky Mazdy asi ničím nepřekvapí. Nechybí klasické svalnaté proporce, vystouplé blatníky, úzká světla s osobitou grafikou a na mě snad až moc vysoký ponton karoserie v poměru k prosklení. To se bohužel projevuje i v interiéru, pocit určité stísněnosti tu navíc umocňuje ještě mohutná, na posádku se svažující temná masa palubní desky. Testovaný vůz je dále doplněn tmavomodrou kůží, která ale ve stínu splývá s černým podkladem a příliš nevynikne. 

Je nasnadě, že cílem designérů bylo vytvořit kokpit, který řidiče usazeného na nízko ukotvené sedačce dostatečně obklopí a po vzoru sportovněji koncipovaných vozů značky mu pomůže správně “splynout s vozem”. Chápu tenhle přístup v MX-5, dává smysl i ve “trojce”, ale tohle je přeci zvýšený crossover. Podobně rozpačitý jsem byl i ze sedaček, které jsou zbytečně ostře tvarované a tvrdé. Osobně by mi v CX-30 bylo lépe na nějakém pěkně měkkém rozvalovacím křesílku. 

V recenzích Mazdy se pravidelně dočítám, že je prý chvályhodné, jak se hirošimská automobilka jako poslední mohykán drží a neimplementuje do svého kokpitu dotykový displej. Toto moudro kdysi někdo někam napsal a od té doby se ho dočtete skoro všude, ale upřímně mi to přijde jako úplný nesmysl. Ano – souhlasím s tím, že ovládání kolečkem (případně jiným externím ovladačem) je za jízdy bezpečnější a intuitivnější, než dotýkání se displeje, ale vždyť takové řešení nabízí spousta výrobců. Namátkou třeba Lexus, BMW (jehož iDrive mazdí systém ovládání nápadně připomíná), nebo Mercedes. Všichni ho ale kombinují s možností ovládání dotykem. To se totiž hodí třeba když zadáváte cílovou destinaci do navigace u stojícího vozidla, nebo při nějakém složitějším nastavování. 

V Mazdě máte smůlu. Všechno své konání si musíte poctivě “odkroutit” kolečkem na středové konzoli, takže třeba zadávání delší adresy je záležitost klidně na minutu. Palubní systém je navíc kvůli omezeným možnostem ovládání poměrně strohý, nepříliš bohatý na jednotlivé možnosti a nastavení a místy nepřehledný. Sice tedy “bezpečně” nedovolí řidiči ovládat obrazovku dotykem, ale dohrabat se za jízdy třeba do manuálního ladění rádia, nebo vytočit telefonní hovor je na dlouho a pozornost to ovádí ve finále snad i více, než onen dotykový displej

Zatímco palubní systém dává vzpomenout na bavorské vozy, jinde je znatelná zase inspirace z Ingolstadtu – třeba u volantu, ovládání audia, nebo designu klimatizačního panelu. To ale nevadí, jsou to podařené kousky. Stejně jako v Audi A3 , i v Mazdě si ale zaslouží kritiku snadno poškrabatelný (u testovacího vozu již poškrábaný) lesklý plast kolem řadící páky. V místě, kudy zpravidla řidič odkládá klíče a peněženku do schránky pod středovým panelem je zkrátka takový materiál velmi nevhodný.

Ale dost už o interiéru, pojďme raději jezdit. To by konec konců měla být královská disciplína tohoto vozu. Dvoulitr o síle 147 koní vypadá dynamicky docela slibně, leč za lomítkem u hodnoty výkonu se skví skutečnost, že plného potenciálu dosahuje Mazda až u šesti tisíc otáček. Čili, řečeno polopaticky, táhne až nahoře. Takový projev je pro atmosferické motory naprosto přirozený, tím, jak se ale postupně stahují z nabídky automobilek jsem na něj vlastně už pozapomněl. V Mazdě je zkrátka třeba řadit. Pěkně po staru, jako v dobách, kdy jsem sedlal Favorita. Chceš zrychlit? Podřaď. Klidně o dva kvalty. Ve výsledku se tak, zvláště v městském a příměstském provozu, řadí tak nějak furt, kupodivu tu příliš nepomáhá ani mildhybridní ústrojí. Ale to nevadí – páka má jistý přesný chod a krátké dráhy, takže je to proces poměrně příjemný. Nemohu se ale zbavit dojmu, že automat by vozu slušel přeci jen trochu více. Opět připomínám, že je to přeci oplastovaný crossover.

V případě, že udržíte otáčky v nedlouhém pásmu, kde má motor dost síly, může být jízda CX-30 poměrně svižná. Limitem vozu rozhodně není řízení, které je přesné a citlivé, ani podvozek, jehož sportovnější odladění by mu mohli, i přes jednoduchou zadní nápravu, závidět snad i některé hot-hatche (zdravíme Peugeot 308GTI). Pro milovníky plavné kolébavosti Citroënu to sice není, ale zároveň nemůžu označit Mazdu za prvoplánově tvrdou. Podvozek je prostě povedený a dle mého skromného názoru jde o vůbec největší devizu celého auta. Rovněž díky pohonu čtyř kol je Mazda velmi poslušná, stáčivá a v zatáčkách důsledně neutrální. Její okreskový limit leží většinou kdesi za pudem sebezáchovy řidiče, v klikatých pasážích pak nonšalantně nechává v prachu mnohem výkonnější auta a závodníky ve služebních vozech dráždí svou agilitou. Což je vlastně u Mazd celkem typické

Verdikt

Mazda CX-30 je vskutku neobvyklé auto. Z předchozích řádků asi není těžké poznat, že nejsem cílová skupina a toto auto bych si opravdu nepořídil. Pokud ale bylo cílem značky vytvořit lifestylový crossover, který se řídí jako schopný hatchback, pak je úkol splněn na jedničku. Stejně tak onen interiér, který mi nebyl po chuti, se třeba redakčnímu kolegovi Františkovi velmi zamlouval. V konečném důsledku tak nemohu říci, že by Mazda CX-30 dělala něco vyloženě špatně (možná až na ten lesklý plast kolem řadící páky). Je jen velmi jiná a nám motoristům ze “středního proudu” se na jiné věci zvyká špatně. 

Ale pokud hledáte nové auto, minimálně si ji zkuste. Podobné auto totiž nikdo jiný nenabízí.

 

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1998 ccm 
Výkon: 110 kW / 6000ot/min
Točivý moment: 213 N.m / 4000 ot/min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,1 s 
Průměrná spotřeba udávaná (v testu): 5,3 l/100 km (7,7 l/100 km)
Cena testovaného vozu: 747 900,- Kč 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Avex
28. března 2021, 13:09
1

Nejsem sice cílovka, ale nemůžu si na tenhle vehikl odpustit hate. To je prostě tak nudnej a ošklivej crossover, že už to snad víc ani nejde, ještě v tý příšerný rental-car-gray barvě s blatníkama z plastu. To už fakt výrobci ztratili i zbytky nějaký invence? Chápu, že důchodce nebo mladou rodinku to asi nezajímá, ale zároveň takhle uninspiring auto propagovat jako "lifestyle crossover" je docela odvážný. Notabene za tu cenu, která oproti konkurenci rozhodně není nižší. Mazdě fandím, ale tohle je fakt hrůza.

reagovat
sheogh
28. března 2021, 18:24
2

Nic pro me, ale kdyz se ti v novym aute za trictvte mega vybavi Favorit :-D

reagovat
gramo
30. března 2021, 12:54
1

:-D Když ta souvislost s Favoritem je v tom, že je potřeba používat řadicí páku...

sheogh
02. dubna 2021, 09:33
-1

No, to se u auta s manualem tak nejak ocekava :-D Zvlast, kdyz mu chybi vykon :-)

Jimi
29. března 2021, 07:35
-1

mě by to neurazilo, ale EU Mazdy moc výkonu nenabízejí...

reagovat
krab
29. března 2021, 08:54
1

Tohle je jeden z mála testů aut z press fleetů poslední doby (myslím těch vyjma sportovních), kde je mi to auto fakt extra sympatický. A rád si fakt půjdu nějaký vyzkoušet.

Není ani velký ani malý, má nádhernej design (fakt, si nedělám srandu, mě se to líbí ani nevim proč) a hlavně i vevnitř je to pěkný a nepřeplácaný.

A že musíš pro výkony motor vytáčet? To je přece normální, náhodou to pak jízdě dodá určitou jiskru, když musím řadit a udržovat motor v otáčkách kde jede. To je náhodou dobře. Jako teda dobře to je, pokud ten motor v těch vysokejch otáčkách nezní blbě a utrápeně, to pak není fakt to pravý, to se holt musí vyzkoušet. Jinak takový ty skladový/lehce jetý CX30 co dívám, se kolem 600 tis koupit dají, hele mě to sice nepřijde málo, ale ani hodně, když vidím co stál rodiče loni Karoq a to je proti tý Mazdě auto, který nemá žádnou jiskru, eleganci, nic, to je bohužel auto ekvivalentu spotřebič, i když ne nekvalitní, to bych mu křivdil.

reagovat
Jakub Pospíšil
29. března 2021, 09:45
2

Mi to přišlo za ty prachy docela špatný. Ale naštěští jsou tu lidi jako ty, takže to Mazdu nepoloží. To by byla škoda, třeba nová šestka je povedená.

Vavris Vavrisovic
03. dubna 2021, 16:02
0

Mám rád jiskru s motorem udržovaným v otáčkách třeba v MX-5, ale v rodinném crossoveru je prostě daleko sympatičtější, když v případě potřeby někoho předjet nemusíš všem na palubě nutně ukazovat, jaký jsi super řidič, který podrazuje s meziplynem a vytáčí motor do omezovače... Na ty lidi to totiž často nepůsobí moc dobře...

Když si vzpomenu na CX-3 s dvoulůžkem, kterou jsem kdysi dávno testoval, tak docela chápu, že se to Kubovi moc nelíbilo...

Ju
Junior
04. dubna 2021, 00:31
1

Hele krabe obhajovat tocivej motor v nějakým mamamobilu je divný prostě.

krab
04. dubna 2021, 08:07
-2

Je fakt, že cílovka tohoto auta bude dost úzká. Ale jsou určitě i mamky co rády řadí a užijou si i "sportovně" laděnej crossover. Mě to je ve výsledku jedno, ale dost mě nadchla ta recenze od Vaculdy jak tam popisoval a ukazoval tu jízdu a že to opravdu krásně řadí a funguje. A 150 koní nezní vůbec blbě...

Vavris Vavrisovic
04. dubna 2021, 10:58
0

Ty jo, takovou mamku jsem asi ještě nepotkal... Upřímně, i do M6 bych zpětně raději volil 2.2d místo té 2.5.

A edit: v předchozím příspěvku mi autocorrect přepsal dvoulitr na dvoulůžko

Sa
Sato
04. dubna 2021, 15:01
1

M6 jedine s V10 a k tomu swapnuty manual... Ah sorry toto je diskusia o Mazdach :)

Ke
Kebek
29. března 2021, 20:53
0

Ze zvědavosti jsem koupil SM speciál ,kde této Mazdě naměřili přes 220Nm a 122kw

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
31. března 2021, 10:30
3

To je normální, snad každému novému autu naměříš víc, než udává výrobce, je tam vždycky nějaká rezerva...

Vojta
31. března 2021, 10:50
-1

Ono to se týká a vždycky týkalo turbomotorů. Jde i o to, že tam není jednotná metodika na měření výkonu a tak si to každý výrobce dělá po svém. Stejně tak třeba zrychlení z 0-100. U některých aut se člověk dostane tak tak na uvedené hodnoty, u jiných to vychází naopak o dost rychleji a pak se někde v brožuře dočte, že hodnota se uvádí se dvěmi pasažéry, plnou nádrží a zavazadly v kufru. Obecně ale každý turbomotor o kterém vím, tak měl na brzdě víc než v papírech. Teda pokud nebyl vylágrovanej...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Electra 225 CUSTOM 4 DR.HARDTOP 1973
Buick Electra 225 CUSTOM 4 DR.HARDTOP

1973 rok výroby
211 koní výkon
7 456 ccm objem

Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V 1995
Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V

1995 rok výroby
121 koní výkon
3 299 ccm objem

Chevrolet Camaro Chevrolet CAMARO 3.6 V6 241kw  2013
Chevrolet Camaro Chevrolet CAMARO 3.6 V6 241kw

2013 rok výroby
328 koní výkon
3 600 ccm objem

Mercedes-Benz Třídy C c280 1995
Mercedes-Benz Třídy C c280

1995 rok výroby
193 koní výkon
2 799 ccm objem

GMC Savana 1500 5.3 Vortec AWD 2003
GMC Savana 1500 5.3 Vortec AWD

2003 rok výroby
310 koní výkon
5 ccm objem