logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Mazda CX-30 e-SKYACTIV G140: Když se minulost spojí s přítomností

Starý známý model přichází s novým motorem. Je to stále atmosférický čtyřválec, ale kupodivu ještě o kus větší, než býval.

Japonská automobilka Mazda neměla na našem domácím trhu zrovna snový rok. Zažila celkem citelný pokles prodejů o nějakých 17 %, kdy z 2133 aut v roce 2023 se jí povedlo udat v roce 2024 jen 1769 aut. Tento prodejní pokles se týkal všech modelů, vyjma legendární MX-5. Nejprodávanějším modelem na našem trhu je stále CX-5, která už pomalu, ale jistě vyhlíží nástupce. Druhým nejúspěšnějším vozem je pak kompaktní crossover CX-30. Právě jemu jsme se podívali na zoubek, protože ve druhém roce přišel s několika dílčími změnami, především co se pohonných jednotek týče. A změny to jsou poměrně výrazné, přičemž bude zajímavé sledovat, jak je zákazníci přijmou. Na první pohled to totiž vypadá jako změny, po kterých v dnešní době volají prakticky všichni automobiloví nadšenci. Projeví se to pozitivně na prodejích v tomto roce? To teprve uvidíme.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Po stránce vnějšího vzhledu vlastně nedokážu identifikovat, jestli se udály nějaké větší či menší změny. A to je ve výsledku asi dobře. Přestože se jedná o dnes tolik oblíbený crossover, na Mazdě CX-30 to asi ani není nijak zvlášť poznat. Na první pohled to stále vypadá jako lehce zvednutý hatchback. Žádná divočina. Dost možná jste už narazili na sociálních sítích na oblíbený meme, na kterém jsou vedle sebe Mazda CX-30 a Ferrari Purosangue a pod tím je napsáno: „Ferrari utratilo miliony eur, aby vytvořilo Mazdu CX-30.“ To je myslím poměrně pěkné vysvědčení pro Mazdu, co říkáte? „Céikstřicítka“ je prostě líbivé auto, které zaujme. Zároveň je na první pohled jasně poznat, že jde o Mazdu, protože dokonale zapadá do designového firemního jazyka. Tenhle crossover by teoreticky mohl zaujmout i jinak přísné odpůrce dané kategorie automobilů.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Uvnitř už to bude trochu složitější písnička. Mazda totiž stále spoléhá na jednu a tu samou architekturu, a trochu se obávám, aby dané řešení nebylo trochu přežité už. Ale začněme tím dobrým. Mazda zachovala v rámci ergonomie spoustu fyzických tlačítek. Prakticky cokoli tu můžete ovládat hmatem. Vypínání otravných asistentů, stop/start systému? Jasně, tady je tlačítko. Klimatizace? V příjemném dosahu je klasický ovládací panel, na kterém najdete i vyhřívání sedaček a volantu. To už začíná být v autech poměrně netradiční řešení. Všude jinde se musí do centrálního displeje multimediálního systému. Jenže Mazda jde ještě dál. Na středovém tunelu totiž najdete další les tlačítek, včetně ovládacího kolečka. A tady právě narážíme na jistou třecí plochu. Ovládání kolečkem je na první pohled vcelku intuitivní věc. Máte pod rukou velký fyzický ovladač, jasně strukturované uživatelské prostředí, takže to do jisté míry lze ovládat i poslepu, protože základní pohyb v tom infotainmentu lze naučit nazpaměť. První problém však nastává, když potřebujete nastavit cílovou destinaci v navigaci, protože po chvilce točení kroutítkem, abyste zadali nějakou delší adresu, máte chuť jej vyškubnout. A na displeji to nejde, protože ten není dotykový. Respektive, abych byl přesnější, on dotykový je, ale jen, když využíváte CarPlay, potažmo Android Auto. Zcela logicky, protože tyto platformy jsou navržené výhradně pro dotykové ovládání. Jenže tady narážíme na jiný problém. Displej multimediálního systému je umístěný velmi daleko, v podstatě mimo akční rádius řidiče, takže se k němu musíte natahovat opravdu daleko, což není ani pohodlné, ani bezpečné při jízdě. Takže ve výsledku se jej budete snažit ovládat přes to středové kolečko a to je vám, panečku, skutečně opruz. Pokud se budete pohybovat pouze v nativním prostředí Mazdy, asi budete s ovládáním kolečkem spokojeni, možná i nadšeni. Pokud jste však zvyklí používat CarPlay (třeba já se bez něj prakticky neobejdu), způsobí vám to jisté mrzení. Jinak, co se zbytku interiéru týče, tady nemám dalších výtek. Je hezky zpracovaný, působí nadmíru útulně. Prostornost je tak akorát na danou velikost, jen bych možná uvítal trochu víc světla uvnitř. Opticky působí trochu stísněně. Ale to jsou malé věci.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Nejdůležitější změnou je pohonná jednotka. Jak jistě víte, Mazda stále sází na atmosférické zážehové motory a CX-30 na tom není jinak. Doposud jste mohli vybírat mezi klasickým dvoulitrem a poněkud netradičním Sky-X. Onen dvoulitr však již nekoupíte, byl totiž nahrazen – světě div se – ještě objemnějším motorem. Ano, základní pohonnou jednotkou kompaktního crossoveru v podání Mazdy je čtyřválcová atmosférická dvouapůlka. Překvapení, že? Nicméně, abych trochu zchladil vaše nadšení, tak musím podotknout, že nový větší motor je vlastně slabší než předchozí dvoulitr. CX-30 přišla tímto krokem o nějakých 10 koní (ale přidala navíc asi 25 Nm točivého momentu). Anebo na to můžete koukat tak, že dostala navíc 18 koní, protože zcela původním základním motorem byl podladěný dvoulitr o výkonu 122 koní. Nová dvouapůlka nahrazuje obě dvě výkonové varianty dvoulitru. Je to o úhlu pohledu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Tak či onak, ani nový dvouapůlitr není zrovna žádným velkým silákem. Má vcelku hezký projev, skvělou reakci na plyn, radostně se vytáčí, ale velmi snadno jej dostanete k jeho limitům. Zkusím to popsat trochu přesněji. Mazda má poměrně agresivně namapovaný plynový pedál. Takže i při malém přídání vyrazí kupředu až nečekaně razantně (pomáhá i integrovaný mild-hybridní systém). Jenže tímto krokem vysype z rukávu všechna esa. Pak už totiž nemá čím oslnit, čím víc přidáváte, tím víc cítíte, že nahoře už nemá z čeho brát. Na běžné ježdění to stačí v pohodě, po městě se zdá živější, než doopravdy je, na okreskách se dá stále držet slušné tempo. Na dálnici už dech dochází výrazně citelněji. Jen mě tedy příliš nenadchla spotřeba. Před pár týdny mi někdo pod testem hybridního Nissanu Qashqai (což je víceméně auto stejné kategorie) napsal, že pokud by se z toho vyházel zbytečný hybridní balast a nechal se obyčejný spalovák, auto by se zjednodušilo, bylo lehčí a jezdilo by se stejně nízkou spotřebou jako hybrid. No, tak to úplně ne. Zatímco hybridní Nissan bylo celkem složité postrčit spotřebou nad 6 l, s čistě spalovací Mazdou jsem jezdil za poměrně vysokých 9 litrů na sto. To není málo, když uvážíme výkonový potenciál.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pochválit však musím podvozek, ty Mazda umí a CX-30 to jen potvrzuje. Tenhle malý crossover opravdu příjemně zatáčí, nemusíte jej k ničemu přemlouvat a vše jde tak nějak hezky přirozeně. Navíc se dokázala vyvarovat jisté přehnané akčnosti, kterou trpí její sestra trojka (klasický hatchback), která občas překvapí jistou dávkou nervozity. Prostě se za každou cenu snaží zapojit řidiče do děje, i když na to třeba v městském provozu vůbec nemá náladu. To CX-30, ta dává svému řidiči vydechnout a je klidnější, taková rozvážnější. A taky o kus pohodlnější. Jako celek to na takové to běžné ježdění funguje vlastně moc hezky a velmi příjemné je i spojení s automatickou převodovkou, která se k naturelu auta opravdu hodí a dotváří takový ten správný klid na palubě.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Mazda CX-30 je nadmíru příjemným společníkem pro každodenní cestování. Jejím revírem je bezpochyby město a přilehlé oblasti. Jako druhé auto do rodiny bych si ji uměl klidně představit. Jen bych tedy zvažoval, jestli za bezmála 900 tisíc, které stála tahle vyšňořená verze, nebyl vhodnější pro dané použití nějaký ten hybrid, nebo dokonce elektromobil. Ale to už je na volbě každého z vás. Pokud stále toužíte z jakéhokoli důvodu po klasickém atmosférickém motoru, Mazda pro vás má řešení i v roce 2025. A to je vlastně ta nejlepší zpráva.

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 2488 ccm 
Výkon: 103 kW / 5 000 ot./min.
Točivý moment: 238 N.m / 3 300 ot./min.
Převodovka: šestistupňová automatická
Maximální rychlost: 191 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,3 s 
Průměrná spotřeba udávaná (v testu): 6,5-6,6 l/100 km (8,9 l/100 km)
Cena testovaného vozu (Takumi): 896 990,- Kč 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

rivka
14. 1. 2025, 18:47 3 reagovat

103 kW z objemu 2.5 litru? V roce 2025? To nejenom že nemůžou myslet vážně, to nemůžou myslet ani jako špatný vtip :-) A ano, vím že je to atmosférický motor. To je prostě nepovedená parodie nepovedené imitace nepovedené napodobeniny motoru. Pamatuji si jak Mazdu 3 s tímhle "motorem" testoval nějaký pablb ze Světa Motorů a měl z těch 2,5 litru úplný, ale úplný verbální orgazmus. Nepočítaně řádků věnoval vášnivé ódě (ne, ódě ne, onanii) na ten "obrovský a v této třídě naprosto výjimečný, nevídaný a neuvěřitelný objem" (parafrázuji), což teda klidně může být i pravda, zvlášť v dnešní pošahané době, a já jsem četl a četl a čekal co bude až dočtu a kouknu na technické parametry. A když jsem uviděl těch absurdních 103 kW, tak jsem se rozesmál tak, až na mě bouchali sousedé, abych s tím, kurwa, přestal, protože čumí na telku a já je ruším... :-)

Přijde mi že někde v Hirošimě kdosi objevil obrovský sklad těchto motorů na které někdo zapomněl (nebo je tam odložili protože nechtěli aby se jim kvůli těm parametrům celý svět smál) a jelikož by před cifršpiónama nevypadalo dobře je prostě účetně odepsat, tak je nacpali do všeho do čeho se vešly. (nadsázka, pochopitelně).

Milá Mazdo, není na světě nikdo kdo by nenáviděl současnou "dobu tříhrnkovou" případně "tří a víc turbovou" víc než já, ale s tímhle verglem pod kapotou staré dobré časy opravdu nejenomže nevzkříšíš, naopak, jenom naženeš další vodu na mlýn jejich odpůrců.

MMCH - líbí se mi jak jsme, jako řidiči/lidé pořád různí :-) Třeba když Daniel píše "Pokud jste však zvyklí používat CarPlay (třeba já se bez něj prakticky neobejdu)" a já absolutně netuším co to ten CarPlay je a k čemu je dobrej :-)

Poznámka k navigaci - soukromě jezdím tam kde to znám "jak vlastní boty" takže ji nepotřebuji a pracovně (300-400 km/den) asi tak z 95% rovněž, čili v jejím používání nejsem zas tak zběhlý. Přesto mi přijde nejlepší, uživatelsky nejpříjemnější, nejpohodlnější "a tak nějak všeobecně nejnormálnější" sednout do auta, na mobilu zadat adresu cíle, prohlédnout si trasu a pak zvolit "jedem". Jistě by to šlo, ve stojícím autě, v klidu, bezpečně udělat i s tou mazdí vestavěnou navigací, nebo ne? Nevím, tak se ptám ;-) :-) ;-) Čímž by se "tak trochu" negovali negativa :-) toho jejího fyzického/sw provedení :-)

Sakra, dnes mám nějakou poťouchlou náladu, sorry Mazdo/Dane :-)

Sato
14. 1. 2025, 20:35 0

za tym smutnym vykonom bude snaha o jaku strasne chytru usporu paliva. Inak Alfa mala z rovnakeho objemu 140kw uz v 1997 :) a dokonca v uplne prvej verzii toho motoru v 1979 stale slusnych 116kw :) Samozrejme dva valce naviac a zvuk za ktory sa oplati umriet.

Zajda
14. 1. 2025, 20:54 4

Ten motor očividně není naladěný na výkon ale na emise. Mělo by to mít menší NOx než 2litr. Staré dobré časy pro mě nejsou jen vysokootáčkové Hondy a spol., ale obyčejné motory co příjemně fungujou. Byť nepochybuju, že i tento 4válec bude konstrukčně složitý jak čert se všemi emisními systémy, mild hybridem apod.

afro-r1
15. 1. 2025, 08:01 0

Treba tomu casem nekdo nabidne ostrejsi vacku... Idealne sam vyrobce,

ReVolte
15. 1. 2025, 16:23 3

Je to prostě jen unifikace a snaha o emise. Tenhle motor měl v EU i v US výkon 141kW.

Daniel Borský
17. 1. 2025, 09:03 2

Ad navigace/CarPlay: osobně jezdím do míst, kde potřebuju navigaci kvůli orientaci, tak asi dvakrát ročně. Všude jinde bych mohl jezdit klidně bez toho. Nicméně používám ji každý den, v podstatě každou cestu z důvodu sledování hustoty provozu. Jezdím každé ráno přes 20 km přes Prahu do práce, či odvážím dítě do školy a celkem dost cítím rozdíl, jestli jedna cesta je o deset minut rychlejší nebo o 20 minut delší. Plus jsem se naučil využívat benefitu typu propojení s kalendářem, takže když potřebuju dojet na schůzku, jen sednu do auta a automaticky mi tam neskočí nejvhodnější cesta apod. Ano, samozřejmě, že bych se mohl obejít i bez toho a taky bych nějak přežil. V jednom ze svých vozů tu možnost nemám a taky se s ním zvládám dopravovat. Ale když už tu možnost někde mám, rád to využívám. Plus tedy oceňuji, že mám k dispozici hudební aplikaci přímo na centrálním displeji, takže nemusím lovit telefon pokaždé, když mám chuť si přepnout jiný playlist. Nic víc, nic míň
-
Komentář upraven 17. 1. 2025, 10:52:46

Wakantanka
14. 1. 2025, 22:24 0 reagovat

Nemôžem si pomôcť, ale z textu mám pocit že nejak to moc nejede ale přitom dost žere. Mno neviem kde urobili súdruhovia chybu zvlášť v kontexte so zníženým Quasquaiom, ktorý je minimálne o pol čísla väčší a ťažší. Mali sme v rodine XC30 s tým základným dvojlitrom a to auto s manuálnou prevodovkou išlo ako z praku a spotreba sa držala do 7 litrov aj keď mu človek dával za uši.

sheogh
14. 1. 2025, 23:34 2 reagovat

Teda pomer vykon/spotreba je tragickej. Za skoro mega malej crossover, co zere a nejede (i kdyz mild hybrid). Nechapu tu posedlost atmo motorem - to prece samo o sobe neni zaruka, ze bude dobrej, vlastne to o nem nerika skoro nic.

Zlatej 2zz-ge - 1.8l a 141kW..

rock
15. 1. 2025, 06:42 2 reagovat

"...aby dané řešení nebylo trochu přežité už."
Tý jo, tady někdo bral lekce slohu u mistra Yody :-)

rock
15. 1. 2025, 06:42 7 reagovat

Mám neodbytný pocit, že pohonný jednotky Mazdy už delší dobu spojují konzervativní a progresivní pohled na motory a úspešně si z obou světů berou to nejhorší.
Takže to nejede, žere to a dávno to už není nijak jednoduchý a už vůbec ne levný.

jbigllesCZE
15. 1. 2025, 13:11 0 reagovat

jako máme doma starého passata, 2.8i a jsem schopnej s tim jezdit s obdobnou spotřebou, akorát toho výkonu je tam i u takový vrány o dost víc (40kw) a to i u tohohle nadávám, že to šlo udělat lépe. A V6, že jo :) jako emise chapu, no, doufám, že to motor sám o sobě ustojí a po záruce to SW půjde pořádně zvednout.

eLzyx
16. 1. 2025, 13:48 0 reagovat

s touhle spotřebou jezdím s V70 2.4 103kW a to s vlekem naloženým dřevem. A to má ten Volví motor o válec navíc, žádné hybridocosi a je vlastně konstrukčně 34 let starý.
Chápu, tahle Mazda má teoreticky méně škodlivin, ale kde je ten vývoj ve prospěch uživatele?

Bono_
23. 1. 2025, 07:44 0

Vývoj ve prospěch uživatele byl postižen rakovinou někdy mezi roky 2005-2010, další generace aut uživatele víceméně přestala upřednostňovat kvůli boji s rakovinou a teď už veškerej vývoj ve prospěch uživatele - neni, už je jen vývoj kvůli boji s rakovinou.

Bivoj
22. 1. 2025, 12:44 0 reagovat

Ten výkon vypadá fakt tragicky - není to myšlený, jako že si to člověk v řídící jednotce pak nějak "odemkne" a dostane z toho těch 140-150kW kolik by to mělo mít? Jako u jiných Mazd s malým papírovým výkonem z posledních 10 let ...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte