logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Autíčkář futurista, Technika

Lucid Motors vyrábí nejlepší elektromobily na světě. Dojedou takřka tisíc kilometrů

Nejlepší elektromobil za rozumné peníze se hledá těžko. Když ale máte pořádný rozpočet, volba je značně jednodušší.

Rozvoj elektromobility nahrává i zcela novým automobilkám ze zcela jednoduchého důvodu – vývoj spolehlivého elektrického pohonu je poněkud jednodušší než vymyslet dobrý spalovací motor, navíc elektromobily nepotřebují tolik součástek a tím pádem není nutné vytvářet ohromné dodavatelské řetězce, jaké mají již zavedené automobilky. Na trhu se tak objevuje celá řada různých startupů, které jsou více či méně úspěšné. 

Foto: Lucid Motors

Tou nejúspěšnější je bezpochyby Tesla, která vznikla v roce 2003. Trvalo však dalších pět let, než se první automobil značky, Tesla Roadster, proháněl po kalifornských silničkách. A to se bavíme vlastně “jen” o přestavbě Lotusu Elise druhé generace na baterky, nikoliv svébytném autě. Roadster měl přitáhnout ke značce pozornost nadšenců do nových technologií, vytvořit jistou základnu zákazníků a pozornost světa, nikoliv být masově vyráběné auto. Tím se stal až Model S, který se na trhu objevil v roce 2012 – a zbytek už je historie.

Foto: Lucid Motors

Tesla byla a dodnes stále je průkopníkem elektromobility. Vozy značky přinesly do elektromobility i něco jiného než pouze zelené myšlení, úsporu na provozu a ekologii – Teslu jste prostě chtěli, protože nabízela velmi slušnou dynamiku (vzpomínáte si na ty videa, kde Tesla poráží libovolné supersporty?), použitelný dojezd a celou řadu inovativních technologií. Najednou žádná hvězda nemusela jezdit ve jménu ekologie línou a nepřitažlivou Toyotou Prius, Tesla nabídla skutečnou alternativu k “běžným” luxusním vozům. 

Foto: Lucid Motors

Ale proč tom vůbec mluvím? Tesla dnes už není tou “luxusnější” značkou na poli elektromobility jako před deseti lety. Hlavní pozornost dostávají lidovější modely 3 a Y, a ačkoliv se stále vyrábí podstatně vylepšený Model S, není pro automobilku už tolik důležitý. Kam si dnes tedy zajít pro prémiovou luxusní limuzínu, která nabídne možná i lepší vlastnosti jak srovnatelné spalovací vozy? Jistě, můžeme zůstat u tradičních automobilek – třeba takové BMW i5 nebo i7  je skutečně povedené, ale možná až příliš opulentní. Stejně tak Mercedes nabízí EQE nebo EQS, které je ale svým vzhledem pro některé zákazníky možná ještě méně stravitelné. Naštěstí existuje ještě jedna velmi mladá automobilka, která dokáže zákazníkům nabídnout skvělé svezení a ještě k tomu přidá možná nejpokročilejší elektrickou pohonnou jednotku dneška.

Foto: Lucid Motors

Lucid Motors vznikl v roce 2008 původně jako Atieva, výrobce baterií a pokročilých pohonných jednotek pro elektromobily. Nešlo však o žádné amatéry bez zkušeností, mezi zakladatele patří například Bernard Tse, který ve zmiňované Tesle zastupoval pozici viceprezidenta. V roce 2013 se k firmě připojuje Peter Rawlinson, bývalý hlavní inženýr v programu Modelu S a dnešní CEO firmy, a začíná s transformací na automobilku. Vrchním designérem značky je Derek Jenkins, který stejnou pozici předtím zastupoval v Mazdě (navrhoval třeba MX-5 ND) i Volkswagenu/Audi. Mohl bych se tu rozepisovat dále o talentech, které Lucid přilákal, ale mnohem zajímavější jsou výsledky, které Lucid přinesl.

Během dvou let, v roce 2015, se na YouTube kanálu Atievy objevuje záhadné video testovací muly v podobě dodávky, která si na chleba natírá nejen Teslu, ale i Ferrari California. V témže roce firma mění název na Lucid Motors a začíná s vývojem svého prvního vozu. Cílem Lucidu však není být jen dalším EV startupem o ničem, s žádnou přidanou hodnotou – jejich vozy mají být ty nejpokročilejší a nejefektivnější elektromobily na trhu. 

Foto: Lucid Motors

V roce 2017 na autosalonu v New Yorku Lucid představuje prototyp svého prvního vozu, Lucid Air. Velký a vkusně navržený, možná dnes až příliš konzervativní, sedan nabízející chytře navržený interiér vzbudil zájem nejen návštěvníků veletrhu, ale i investičního fondu Saudské Arábie, PIF. O rok později si spolu s automobilkou plácnou a stává se největším vlastníkem firmy, což někteří fanoušci možná nesou nelibě, na druhou stranu si přiznejme, že bez PIFu by pravděpodobně nejezdil po silnici ani jeden Lucid Air a automobilka by velmi rychle zkrachovala.

V čem je ale Lucid Air tak geniální? Díky zkušenostem z Formule E má značka jeden z nejefektivnějších systémů na trhu. Extrémně kompaktní elektromotor s permanentními magnety je v poměru výkonu / hmotnosti třikrát efektivnější než Tesla. Karoserie má jeden z nejlepších součinitelů odporu vzduchu na trhu, pouhých 0,197 Cd, což dále napomáhá skvělé spotřebě, a v neposlední řadě nesmíme zapomenout ani na použitou baterii, kterou si Lucid vyvíjel sám – články od LG dohromady dávají více než 900 V architekturu, která umožňuje snížení ztrát a ještě rychlejší nabíjení – sám Lucid udává schopnost nabíjet rychlostí až 300 kW. 

Foto: Lucid Motors

Lucid Air se vyrábí v několika specifikacích. Základem je Pure, který se nabízí jako zadokolka s jedním motorem, 84 kWh baterií a jde o nejefektivnější vůz v nabídce, který má dle EPA spotřebu lehce přes 15 kWh na sto kilometrů – zhruba stejně jako Tesla Model 3 v zadohnané verzi, akorát že Lucid je mnohem větší vůz. Dále nabízí značka verzi Touring s 92 kWh baterií a motorem vpředu pro pohon všech kol, Grand Touring přidává výbavu a ještě větší 118 kWh baterii pro největší dojezd z celé nabídky, více než 820 kilometrů. Vrcholem nabídky je potom Sapphire, sportovní verze s výkonem 1234 koní, karbon-keramickými brzdami, třemi motory a zrychlením pod dvě vteřiny. Díky tomu se může honosit titulem nejvýkonnějšího čtyřdveřového vozu na světě. 

Vzhledem k tomu, že vozy se k nám zatím stále nedováží, nezbývá nic jiného než věřit recenzentům z jiných zemí. Jednu takovou recenzi přidávám výše, doporučuji si udělat popcorn a zhlédnout celé video, neboť je extrémně rozsáhlé. Jejich nadšení z jízdy je možná až podezřelé, Lucidu se údajně povedlo vůz naladit pohodlně, ale zároveň zábavně. Co však překvapí je kvalita zpracování – u startupů, Tesly zavedenějších značek bývá bohužel obvyklé, že některé plasty občas zavržou nebo úplně nesedí. Lucid ale údajně vozy dodává bezproblémové – možná to bude mít co dělat s tím, že dodávky Airů zákazníkům stále nepřesáhly tisíc kusů měsíčně. 

Foto: Lucid Motors

A co lze od automobilky očekávat do budoucna? Nedávno představené SUV Gravity by mělo být prodejním hitem a na příští rok má automobilka v plánech představení dalšího středně velkého modelu pro snížení ceny vozu značky a tím i lepší dostupnost. Automobilka zároveň minulý rok navázala partnerství s  Aston Martinem, kterému má dodávat pohonnou jednotku pro jejich budoucí elektromobily.

Myslím, že se tedy máme na co těšit. Jak se Lucid zamlouvá vám? Dejte nám vědět do komentářů.

 

Zdroj: Lucid Motors, reddit.com, wikipedia.com

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Trinom
25. 12. 2024, 10:48 5 reagovat

V ČR pár kusů jezdí. Možná, že když hezky poprosíte na skupině Majitelé a příznivci elektromobilů v ČR / SK, tak se někdo ochotný najde :)

VK
25. 12. 2024, 11:09 2 reagovat

Tam už jenom ta ta cena.

V podstatě je už cely vyspělý svět před Evropou.

Sato
25. 12. 2024, 18:12 0 reagovat

hmm tym by som uz tych mojich 340km pri 160kmh asi dal aj v zime :) len ta cena

rivka
25. 12. 2024, 19:04 -4 reagovat

Kdyby se našla firma která by tyhle autíčka na baterky předělávala na normální auta, hned bych se postavil do řady na složení zálohy. Takový 5 nebo 6 litrový osmi či dvanáctiválec by tomu velmi slušel :-)

Moctezuma
25. 12. 2024, 20:38 2 reagovat

Úžásné auto. Tady v LA jich jezdí mraky. Seděl jsem uvnitř a potvrzuju, že je interiér kvalitně zpracován. Cena je mimo rozpočet, ale i Tesla takhle začínala a kde je teďka.. Jestli máte volné peníze, tak 3,2 USD za akcií je dobrá cena. Gravity budou kupovat všichni elektronadšenci, co nesnáší Muska a Rivian se jim moc nelíbí - a zároveň nechtějí sedět v Kii... USA nejsou tak blbé, aby si zde pustily levné čínské elektro auta, takže trh bude.

Btw, cena nejlevnejšího Pure Air je stejná, jako BMW i5xDrive40...

Sato
25. 12. 2024, 22:02 0

Short tesla.

Moctezuma
26. 12. 2024, 08:11 0

Nejsem spekulant, takže na shortování nemám nervy :) Ale určitě se dá na tom vydělat. Proto nebude model 2, ale Q. Na počest všem shorterům :)

V každém případě je Lucid krásně zpracované auto, které si oproti EQS drží cenu. Určitě o Lucidu bude za pár let více slyšet.

Sato
26. 12. 2024, 09:27 2

Jasne, suhlas, shortovanie je zbytocne tazky biznis. ja som takmer kupil tesla short etf nedavno a teraz by som bol uz peknych -40% :)

Na druhu stranu Ludic nie je ziskovy a v pripade ze nas hitne recesia tak to prezit nemusi, alebo prezije za saudske peniaze no bude tam masive dilution.. no ako mala (1%) pozicia urcite fajn, spekulativne rastove stavky maju svoje miesto.

Inak mne sa ten Lucid tiez fakt paci, no s mojou ekonomickou realitou to nema teraz nic spolocne.

Moctezuma
26. 12. 2024, 19:42 0

Naprostý souhlas.

sheogh
26. 12. 2024, 10:20 0 reagovat

To je ale pekne auto :-) A trosku citim z jejich sloganu trosku.... rypanec? :-))

StreetPro
27. 12. 2024, 08:38 0 reagovat

Vypadá fakt pěkně, interiér a kola jsou hot, víko kufru šikovně ukrývá panty/pohon do hluchého místa zadních blatníků...

Moctezuma
28. 12. 2024, 08:11 1

Neskutečně mě fascinuje, jak může start up bez zázemí za pár roků udělat lepší auto, než historické VW etc.. V jednom rozhovoru to CEO vysvětloval tím, že nemusí živit bandu odborářů a různých manažerů na různých místech, kteří se brání inovacím, aby si udrželi své místo + ti EU komise neustále nehází klacky pod nohy, které si pod sebou sama uřezala..VW je něco jako úředník a Lucid jako OSVČ, který naštěstí podniká v USA.

Až se to dostane do EU za rozumnou cenu, tak EU autoprůmysl v luxusním segmentu nebude mít co žrát...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte