logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Historie, Novinky

Aston Martin konečně v České republice

Na český trh konečně oficiálně vstupuje britská motoristická legenda. Značka Aston Martin otevírá v Praze poprvé své oficiální zastoupení.

Stojím před dvojicí nízkých a výhružně rozkročených sportovních automobilů, na plátně o kus dál právě skončil krátký vzrušující film o historii motorsportu, závodních legendách minulosti i současnosti a o Formuli 1. Elegantní muž v dobře padnoucím obleku s jižanskými rysy právě začíná svou krátkou řeč. Mluví hezkou angličtinou, avšak s jasně patrným italským přízvukem. A přes to všechno tohle není prezentace značky Ferrari.

Karel Kadlec a Marco Mattiacci, Foto: Aston Martin

Nacházíme se na britské ambasádě v Praze a onen Ital před námi je Marco Mattiacci, globální ředitel pro značku a obchod společnosti Aston Martin, přítomen je i Karel Kadlec, ředitel a majitel společnosti CarTec Group, hosty zde přivítal i britský velvyslanec Matthew Robert Field. Značka Aston Martin právě oficiálně vstoupila na český trh.

jeho excelence britský velvyslanec Matthew Robert Field, Foto: Aston Martin

Tradice vozů Aston Martin sahá až do roku 1913, kdy značku společně založili dva pánové. Asi snadno odtušíte, že první z nich se jmenoval Martin, konkrétně Lionel Martin. A tím druhým byl, abyste to neměli zas tak jednoduché, Robert Bamford. Začátky však nebyly lehké. Společný podnik obou pánů se zabýval především prodejem automobilů značky Singer, snili však o vlastním autě. Prvním pokusem byl speciál postavený na podvozku Isotta Fraschini, poháněný motorem Coventry-Simplex. Vůz byl dokončen roku 1915, do hry však vstoupila válka a zahájení výroby se tak muselo odložit.

Foto: Aston Martin

Hned po skončení první světové války se oba muži ke svému snu vrátili. Postavili trojici závodních speciálů a hned s nimi slavili úspěch, když dosáhli na traťový rekord v Brooklands. Vyrobeno bylo prvních 55 automobilů pro zákazníky a začala se psát historie slavné značky. A také přichází první trable. Už v roce 1924 se společnost, která se stále ještě jmenuje Bamford & Martin, dostává do potíží a přichází bankrot. Ale jak dnes víme, nic nekončí. Ostatně bankrot zažije Aston Martin za svou historii hned sedmkrát.

V roce 1925 je automobilka převzata do správy investory, odchází z ní Lionel Martin (jeho společník firmu opustil už v roce 1920) a začíná nová éra. Poprvé se na štítu firmy objevuje název Aston Martin, vývoje a obchodní strategie se ujímá Augustus Cesare Bertelli, Ital se zkušenostmi z FIATu, a rozbíhá se výroba nových modelů. Tady, před téměř sto lety, ten příběh vlastně skutečně začíná.

Foto: Aston Martin

S financemi to v Aston Martinu nebylo nikdy snadné. Ostatně tak už to u podobných projektů zrozených z čirého nadšení bývá. Společnost se pravidelně ocitala na hraně bankrotu a někdy i za ní. Ale auta, to byla jiné písnička. Krásná technika i úspěchy na věhlasných závodních tratích, to byla druhá strana mince a vlastně i ta, která rozhodla o bytí či nebytí značky. V roce 1947 kupuje značku britský průmyslník David Brown (pokud vám někdy vrtalo hlavou, proč se některé modely Aston Martin jmenují DB5, DB6 nebo DB12, tak teď už asi tušíte) a poprvé nastává spojení s firmou Lagonda. V tomto období se též objevuje dodnes typická maska chladiče Aston Martin.

Foto: Aston Martin

V šedesátých letech přichází druhé a pro značku neméně důležité spojení. Za volantem vozu Aston Martin se na filmovém plátně poprvé objevuje agent 007, James Bond. Přestože v předlohách k filmům od Iana Fleminga se objevovaly vozy Bentey, když se hledal vhodný automobil pro snímek Goldfinger, v úvahu připadaly dvě značky – Jaguar a Aston Martin. Roli získal Aston Martin a od té doby máme značku spojenou se slavným konstruktérem Q a ještě slavnějším agentem s povolením zabíjet.

Foto: Aston Martin

A tak se vlastně zrodil dnešní Aston Martin, značka postavená na špičkové technologii, dechberoucím designu a vzrušujícím životním stylu. Dnešní automobily Aston Martin snad jako jediné dokáží svými křivkami konkurovat uhrančivým italským kreacím a když se tak dívám na dvojici Vantage a DB12, zaparkované na nádvoří britského velvyslanectví, nemohu se ubránit dojmu, že je v některých ohledech i překonávají. Obě ta auta jsou krásná. 

Foto: Aston Martin

V posledních letech zažívá Aston Martin renesanci. Stále se bavíme o exkluzivní značce s nízkým objemem výroby, portfolio Aston Martinu se ale rozšiřuje a její aktivity již nejsou zastíněny agentem 007. Projekty vozů jako Valkyrie ukazují, co všechno Aston Martin dokáže. V showroomech potom nabízí stále ta nejkrásnější cestovní GT, jaké si svět dokáže představit. Jestli Italové ovládají svět supersportů, potom kategorie grand tourerů patří Aston Martinu. 

Značka má své plány i do budoucnosti. V příštích letech můžeme očekávat příchod prvních elektrifikovaných modelů. Očekáváme příchod plug-in hybridních verzí a později i plně elektrických modelů. Z tohoto důvodu značka navázala úzkou spolupráci se společností Lucid, špičkou ve výrobě skutečně ultimátních elektromobilů. I v budoucnosti se tedy určitě máme na co těšit.

Foto: Aston Martin

Několik dní nazpátek proběhla v italských Benátkách velmi stylová party, jako vystřižená z filmů o Jamesi Bondovi, při které byl představen zbrusu nový model Aston Martin Vanqish. I tento vůz bude oficiálně nabídnut zákazníkům na českém trhu. Aston Martin totiž otevírá své dealerství v Praze. Společnost CarTec Group s více než dvacet let dlouhou tradicí podepsala s Aston Martinem smlouvu o zastupování značky na českém a slovenském trhu. 

Foto: Aston Martin

Je to logický krok, CarTec Group je pro Aston Martin ideálním partnerem. Kromě rozsáhlé prodejní a servisní sítě značky BMW totiž CarTec již od roku 2016 nabízí i exkluzivní vozy značky Rolls Royce a letos za své služby zákazníkům obdržel od značky Rolls Royce prestižní ocenění Global Dealer of the Year. V Pražských Strašnicích tak nyní vzniká nový showroom, kde si budete moci objednat svůj vlastní automobil značky Aston Martin a pochopitelně si jej nechat vyšperkovat v rámci individualizačního programu, který v Aston Martinu nedělá nikdo jiný, než oddělení Q. Pochopitelně. 

Foto: Aston Martin

V loňském roce bylo v České republice registrováno 25 nových vozů Aston Martin a lze očekávat, že s oficiálním zastoupením značky toto číslo jen poroste. Osobně v to doufám, Aston Martin pro mě nejen legendární značka a oficiální dodavatel vozů pro  krále Karla III. (jop, tenhle titul mají taky) a Jamese Bonda, ale především je každý Aston Martin nesmírně krásná věc a potkávat je v ulicích je zkrátka čirá radost.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Buďte první, napište komentář!
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte