Stojím před dvojicí nízkých a výhružně rozkročených sportovních automobilů, na plátně o kus dál právě skončil krátký vzrušující film o historii motorsportu, závodních legendách minulosti i současnosti a o Formuli 1. Elegantní muž v dobře padnoucím obleku s jižanskými rysy právě začíná svou krátkou řeč. Mluví hezkou angličtinou, avšak s jasně patrným italským přízvukem. A přes to všechno tohle není prezentace značky Ferrari.
Nacházíme se na britské ambasádě v Praze a onen Ital před námi je Marco Mattiacci, globální ředitel pro značku a obchod společnosti Aston Martin, přítomen je i Karel Kadlec, ředitel a majitel společnosti CarTech Group, hosty zde přivítal i britský velvyslanec Matthew Robert Field. Značka Aston Martin právě oficiálně vstoupila na český trh.
Tradice vozů Aston Martin sahá až do roku 1913, kdy značku společně založili dva pánové. Asi snadno odtušíte, že první z nich se jmenoval Martin, konkrétně Lionel Martin. A tím druhým byl, abyste to neměli zas tak jednoduché, Robert Bamford. Začátky však nebyly lehké. Společný podnik obou pánů se zabýval především prodejem automobilů značky Singer, snili však o vlastním autě. Prvním pokusem byl speciál postavený na podvozku Isotta Fraschini, poháněný motorem Coventry-Simplex. Vůz byl dokončen roku 1915, do hry však vstoupila válka a zahájení výroby se tak muselo odložit.
Hned po skončení první světové války se oba muži ke svému snu vrátili. Postavili trojici závodních speciálů a hned s nimi slavili úspěch, když dosáhli na traťový rekord v Brooklands. Vyrobeno bylo prvních 55 automobilů pro zákazníky a začala se psát historie slavné značky. A také přichází první trable. Už v roce 1924 se společnost, která se stále ještě jmenuje Bamford & Martin, dostává do potíží a přichází bankrot. Ale jak dnes víme, nic nekončí. Ostatně bankrot zažije Aston Martin za svou historii hned sedmkrát.
V roce 1925 je automobilka převzata do správy investory, odchází z ní Lionel Martin (jeho společník firmu opustil už v roce 1920) a začíná nová éra. Poprvé se na štítu firmy objevuje název Aston Martin, vývoje a obchodní strategie se ujímá Augustus Cesare Bertelli, Ital se zkušenostmi z FIATu, a rozbíhá se výroba nových modelů. Tady, před téměř sto lety, ten příběh vlastně skutečně začíná.
S financemi to v Aston Martinu nebylo nikdy snadné. Ostatně tak už to u podobných projektů zrozených z čirého nadšení bývá. Společnost se pravidelně ocitala na hraně bankrotu a někdy i za ní. Ale auta, to byla jiné písnička. Krásná technika i úspěchy na věhlasných závodních tratích, to byla druhá strana mince a vlastně i ta, která rozhodla o bytí či nebytí značky. V roce 1947 kupuje značku britský průmyslník David Brown (pokud vám někdy vrtalo hlavou, proč se některé modely Aston Martin jmenují DB5, DB6 nebo DB12, tak teď už asi tušíte) a poprvé nastává spojení s firmou Lagonda. V tomto období se též objevuje dodnes typická maska chladiče Aston Martin.
V šedesátých letech přichází druhé a pro značku neméně důležité spojení. Za volantem vozu Aston Martin se na filmovém plátně poprvé objevuje agent 007, James Bond. Přestože v předlohách k filmům od Iana Fleminga se objevovaly vozy Bentey, když se hledal vhodný automobil pro snímek Goldfinger, v úvahu připadaly dvě značky – Jaguar a Aston Martin. Roli získal Aston Martin a od té doby máme značku spojenou se slavným konstruktérem Q a ještě slavnějším agentem s povolením zabíjet.
A tak se vlastně zrodil dnešní Aston Martin, značka postavená na špičkové technologii, dechberoucím designu a vzrušujícím životním stylu. Dnešní automobily Aston Martin snad jako jediné dokáží svými křivkami konkurovat uhrančivým italským kreacím a když se tak dívám na dvojici Vantage a DB12, zaparkované na nádvoří britského velvyslanectví, nemohu se ubránit dojmu, že je v některých ohledech i překonávají. Obě ta auta jsou krásná.
V posledních letech zažívá Aston Martin renesanci. Stále se bavíme o exkluzivní značce s nízkým objemem výroby, portfolio Aston Martinu se ale rozšiřuje a její aktivity již nejsou zastíněny agentem 007. Projekty vozů jako Valkyrie ukazují, co všechno Aston Martin dokáže. V showroomech potom nabízí stále ta nejkrásnější cestovní GT, jaké si svět dokáže představit. Jestli Italové ovládají svět supersportů, potom kategorie grand tourerů patří Aston Martinu.
Značka má své plány i do budoucnosti. V příštích letech můžeme očekávat příchod prvních elektrifikovaných modelů. Očekáváme příchod plug-in hybridních verzí a později i plně elektrických modelů. Z tohoto důvodu značka navázala úzkou spolupráci se společností Lucid, špičkou ve výrobě skutečně ultimátních elektromobilů. I v budoucnosti se tedy určitě máme na co těšit.
Několik dní nazpátek proběhla v italských Benátkách velmi stylová party, jako vystřižená z filmů o Jamesi Bondovi, při které byl představen zbrusu nový model Aston Martin Vanqish. I tento vůz bude oficiálně nabídnut zákazníkům na českém trhu. Aston MArtin totiž otevírá své dealerství v Praze. Společnost CarTech Group s více než dvacet let dlouhou tradicí podepsala s Aston Martinem smlouvu o zastupování značky na českém a slovenském trhu.
Je to logický krok, CarTech Group je pro Aston Martin ideálním partnerem. Kromě rozsáhlé prodejní a servisní sítě značky BMW totiž CarTech již od roku 2016 nabízí i exkluzivní vozy značky Rolls Royce a letos za své služby zákazníkům obdržel od značky Rolls Royce prestižní ocenění Global Dealer of the Year. V Pražských Strašnicích tak nyní vzniká nový showroom, kde si budete moci objednat svůj vlastní automobil značky Aston Martin a pochopitelně si jej nechat vyšperkovat v rámci individualizačního programu, který v Aston Martinu nedělá nikdo jiný, než oddělení Q. Pochopitelně.
V loňském roce bylo v České republice registrováno 25 nových vozů Aston Martin a lze očekávat, že s oficiálním zastoupením značky toto číslo jen poroste. Osobně v to doufám, Aston Martin pro mě nejen legendární značka a oficiální dodavatel vozů pro krále Karla III. (jop, tenhle titul mají taky) a Jamese Bonda, ale především je každý Aston Martin nesmírně krásná věc a potkávat je v ulicích je zkrátka čirá radost.