Tesla. Pouštět se do jakéhokoli testu vozu této značky znamená vydat se na procházku do minového pole. V principu nemůžete uspět. Pochválíte-li automobilku, která je trnem v oku těch posledních pravověrných petrolheadů, dostanete od již zmíněných bídu. Zkritizujete-li libovolný čtyřkolý počin Tesly, dostanete bídu od pravověrných Teslistů. Naštěstí necítím potřebu se zavděčit, ale jsem hnán prachobyčejnou zvědavostí.
Model Y byl po určitou dobu nejdostupnějším vozem značky, hlavně kvůli doprodejům staršího provedení (což jí jistě pomohlo k získání titulu nejprodávanějšího vozu roku 2023). Po novém roce se cena o něco zvedla, i tak vás ale v základním provedení přijde na 1 094 900 korun. Za ty peníze to zní jako docela dobrý nákup, ne? Zaškrabal jsem prstíčkem a dostal na pár dní k dispozici Model Y ve standardním provedení, jehož jediný příplatek byl za barvu. Jaké to bylo? Pojďme na to.
Těžko hledám slova k popisu exteriéru. Tesla má, jak dobře víte, svůj specifický designový jazyk, který se někomu líbí, někomu zase ne. Já osobně jsem rozpolcen. Na jednu stranu nevidím nic, co by mi vadilo, i proporčně ‘Ypsilonka’ (nezaměňovat s Lancií) vypadá vcelku dobře. Na druhou stranu mám ale pocit, že design, se kterým Tesla přišla už v roce 2012, je dneska trochu starý. Ale v tomto ohledem budu nejspíš výjimkou, neb všichni v mém okolí se s tímhle názorem neztotožnili.
Výtek ovšem nemám k interiéru. Nese se totiž v duchu minimalismu. Nikde nejsou žádná přehnaná cingrlátka, jen jednoduchý dekor a ničím nerušené rovné linie. Ano, tomu napomáhá i centrální displej, který na sebe bere roli přístrojového štítu, infotainmentu a všech ostatních ovládacích prvků. Nikdy jsem neměl dostatek času vyzkoušet, jak moc mě absence ukazatelů přímo za volantem bude rozrušovat. Ale k tomu později.
Vnitřního prostoru je všude dostatek, jak vepředu, tak vzadu, tak i v kufru. Vlastně jsem ani jednou neotevřel ‘frunk’. Uspokojivý zážitek je nejenom ze zpracování a materiálů v interiéru, ale také ze sedaček. Ty přední poskytnou pohodlí, u zadních bych ocenil, kdyby byl sedák o něco výše. Ale to by pak člověku zase vadil nedostatek prostoru nad hlavou. Něco za něco.
Standardní specifikace znamená pohon zadních kol, dojezd až 455 km dle WLTP a stovka za 6,9 sekundy. Udávaná spotřeba je pak 15,7 kWh/100 km. Motor má výkon 220 kW a maximální kroutící moment 420 Nm. V dnešní době už tyto hodnoty nikoho neoslní, od toho má Tesla provedení Performance, na můj vkus je to tak akorát. Rozhodně jsem neměl pocit, že by mi výkon chyběl, Tesla také nikde v provozu i mimo něj nevypadala, že by strádala. Za 344 kilometrů, které jsem rozprostřel rovnoměrně mezi okresky, dálnici a město, kdy jsem se k ní choval tak, jak jezdím víceméně se vším, mi na počítadle svítila spotřeba 14,9 kWh/100 km. Kde je moje trofej za úspornou jízdu? Tohle je za mě velice fér.
Jízdní vlastnosti Modelu Y jsou pro mě trochu rozporuplné. Podvozek je tuhý. Doopravdy tuhý. To Tesle propůjčuje překvapivě dost schopností. Snaží se skoro neznat nedotáčivost, limity gripu jsou dále než vám odvaha dovolí a stabilita auta je příkladná. To je skvělé pokud se chcete hnát okreskou, ale ve městě už to tak skvělé není. Některé nerovnosti pocítíte pouze akusticky, ale o těch příčných se určitě dovíte i skrze sedačku. Pochopil bych to u sportovního sedanu, ale u SUV, které je spíše určeno pro městskou džungli? Nevím, tohle mi k sobě vážně nesedí. Tuhost podvozku pocítíte i na některých površích, starší zámková dlažba dokáže auto docela nepříjemně rozvibrovat. Chápu, že tuhé = sportovní a to je dneska v módě, ale všechno má své limity a ačkoli se prodává jak rohlíky na krámě, tak pro mě by podvozek byl nepřekousnutelný.
A co ten displej v interiéru? Musím říct, že rychlost systému je perfektní. V Tesle si dali dost práce i s ergonomií ovládání, takže si stačí osvojit několik gest a zapamatovat si několik míst, kam sáhnout pokud chcete třeba přenastavit klimatizaci. Ano, haptická odezva tlačítek a točítek tu není, ale za mě je tohle naprosto bez problému. Dokonce i na rychloměr v rohu jsem si vcelku přivykl, i když si stojím za tím, že jeho umístění na stranu zorného pole řidiče není ideální. Než ale vracet vše ke starému, neřešil by toto jednoduchý HUD na okně? Myslím že ano.
Jedna věc si ještě zaslouží vážně velkou pochvalu. Adaptivní světlomety. Když jsem si auto přebíral, nebyly přítomny, ale stačilo napíchnout auto k nejbližší wifi, stáhnout aktualizaci a ejhle! Budiž adaptivnost! Fungují špičkově, jak snad uvidíte na vide níže.
A v rámci metody cukru a biče teď ještě přijde pár věcí, co mě nenadchly. Tím zásadním je parkovací asistence – Tesla totiž vyhodnocuje vše, co je okolo pomocí Tesla Vision. Zjednodušeně pomocí přehršle kamer. A třeba i nizký trávník se pak autu může zdát jako překážka, na kterou je třeba upozornit. Není to nic zásadního, na co by se nedalo zvyknout, ale přecejen… Ve stejném duchu funguje i adaptivní tempomat, který se mi několikrát naprosto náhodně vypnul. Auto jen zabimbá, že nejsou sponěný podmínky pro provoz a začne zpomalovat, protože nemáte nohu na plynovém pedálu. I toto je spíš jen mrzutost, která vás přesvědčí, že máte raději řídit sami, ale… Autopilot, který je intenzivně označován jako betaverze, s dovolením přeskočím.
Na závěr snad jen jednu jedinou myšlenku, kterou nemůžu dostat z hlavy. Klíč je u Tesly nahrazen standardně přístupovou kartou. Takže pokud nebudete používat mobilní aplikaci, bude pro vás ježdění s Teslou něco jako chození do korporátu. Přijdete k autu, pípnete kartičkou příchod a po opuštění vozidla opět pípnete odchod. Ha a teď už na to nikdy nezapomenete ani vy.
Technické údaje
Motor: jeden synchronní elektromotor s permanentními magnety
Výkon: 220 kW (295k)
Točivý moment: 420 Nm
Převodovka: jednostupňová automatická
Provozní hmotnost: 1909 kg
Maximální rychlost: 217 km/h
0-100 km/h: 6,9 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 15.7 kWh/100 km
Spotřeba v testu: 14.9 kWh/100 km
Tabulkový dojezd: 455 km
Kapacita baterie celková/využitelná: 60/57,5 kWh
Základní cena modelu: 1 094 900 Kč
Cena testovaného kusu: 1 153 400 Kč
Zdroj informací o prodejích modelu Tesla Y: Statista, Jato Dynamics
rock
11. 5. 2024, 09:45 7 reagovatS obrovským překvapením jsem zjistil, že existuje docela rozsáhlá nabídka aftermarket přístrojových štítů; od minimalistických ukazatelů za 15 stovek po dospěle působící přístrojový štít (který by mohla závidět většina současné elektroprodukce) za dvacítku.
Na jednu stranu je divný do auta za maga+ domontovávat něco, aby to bylo použitelný.
Na druhou stranu při ceně auta je to pakatel, na první pohled se zdá, že všechny ty montáže jsou téměř bez nářadí a (hlavně) vratné a je to způsob, jak snadno odbourat problém, přes který by třeba u mne jinak nejel vlak.
Očividně nejsem sám, komu by to tam chybělo a kde je poptávka, objeví se i nabídka.
Bernard L.
11. 5. 2024, 19:18 0A ten after market s přístrojovými štíty: Ještě Vám to Tesla dá jako benefit, že ho můžete mít přesně podle svých představ :-D
Sato
12. 5. 2024, 08:41 -1"kde je poptávka, objeví se i nabídka" - v Amerike, predavat sa to ako EU model only tak by nic nebolo...
yellec
12. 5. 2024, 11:13 3Podívej se kolik je na aliexpressu různých android infotainmentů na EU only auta. Třeba Škoda moc prodejů v Americe nemá, přesto je jich tam přehršel.
rock
11. 5. 2024, 09:48 3 reagovatA k tomu designovému jazyku -teda čistě můj subjektivní názor-
- výtečně to funguje u modelu S (i po těch 12 letech)
- do jisté míry to funguje u modelu 3
- s velkými rozpaky a spíš s palcem dolů vnímám model Y
- naprostá katastrofa je to u modelu X
VK
11. 5. 2024, 18:13 0 reagovatPodvozek má z trojky. Takže přirozeně při jinak podobných parametrech a vyšším těžišti tužší, kvůli stabilitě. Klasická bolest SUV a spol. V trojce je naopak překvapivě pohodlný, přirovnal bych k Mondeu předposlední generace, tzn. tuhý-ale-ne-tvrdý.
Bernard L.
11. 5. 2024, 19:23 0TM3 mne teda přišel extrémě tvrdý (horší než kdejaký sporťák), ale co jsem tady řešil, tak se tesla zlepšuje každým rokem a model 2019 bude zcela jiný než poslední kusy před faceliftem.
A z této mojí zkušenosti bych řekl, že Y bude ještě horší
VK
11. 5. 2024, 19:28 0Zkušenost mám s výrobním rokem 23. Třeba na přejezdu (kolejovém) je to skoro pohodlnější, než co mám v paměti - rouhání - s hydropneumatickou C5.
A jo, série od série to vylepšují, to bude ono.
bitner
11. 5. 2024, 22:23 0 reagovatJe nejdostupnější Tesla doopravdy tím nejlepším, co si můžete koupit?
Tak určitěěě