Dlouho jsme na ně čekali, a teď se začínají objevovat na scéně! Maličké elektromobily, které jakožto auta určená do města dávají se svým druhem pohonu největší smysl. Ne že by se elektrickým vozem nedalo dojet s rodinou do Chorvatska, z této disciplíny se dokonce v posledních letech stal mezi motoristickými novináři oblíbený sport… jenže. Ať se snažíme realitu jakkoli ohýbat, zatím nám do ní EV jako dálkový dopravní prostředek pořád moc nesedí.
Ve městě a jeho nejbližším okolí je to ovšem jiná. Tady nejvíc oceníme, že auto nevypouští z výfuku dým a smrad, tady je hustá infrastruktura dobíjecích stanic, tady podnikáme krátké přískoky, takže nás netrápí dojezd, a navíc si pořád leckde užíváme parkování zdarma.
Ze skutečných minivozů byla v posledních letech na trhu jen Dacia Spring a výrazně dražší Fiat e500 či Mini Cooper E, teď se snad konečně blýská na lepší časy. Máme tu Citroën ë-C3, Renault 5 - a teď i Hyundai Inster. Během české premiéry jsem měla možnost s ním strávit odpoledne a roztomilou krabičku jsem si okamžitě zamilovala. Navzdory svým angličákovým rozměrům totiž jezdí jako dospělé auto a nesápe se po kilowatthodinách jako vězeň právě vypuštěný z hladomorny. Kombinovanou trasu město-dálnice-okresky Inster s dvoučlennou posádkou
svižně urazil se spotřebou 12,7 kWh (mistr světa v ecorally Michal Žďárský to dal pod 9, takže kam se hrabu, ale já se ani trochu nesnažila!).
Za tu dobou jsem si všimla snad jediné mouchy, a tou je aerodynamický hluk ve vyšší rychlosti. Krabičková karoserie holt obtékání vzduchu nejde moc naproti, jenže na druhou stranu – v revíru, pro nějž je Inster určen, nic takového řešit nebudete. Naopak jsem ocenila nápaditý interiér, promyšlenou kabinu s množstvím zajímavých řešení i detailů a vzhledem k velikosti překvapivě pohodlný podvozek i na těch největších, 17palcových kolech.
Malé velké auto
Těmito slovy uvedl novinku šéf českého zastoupení Martin Saitz, a i když se to může zdát jako floskule, na Inster docela sedí. S délkou 3825 mm a šířkou 1610 mm je to opravdu pidiauto, do kabiny se ale docela pohodlně vejdou čtyři lidé. Skutečně čtyři, pětimístná verze s pevnou zadní lavicí teprve dorazí. Čtyřmístnou konfiguraci mnozí zmiňují jako nevýhodu, ale proč vlastně? Viděli jste někdy, že by v takovém autě jelo pět lidí? Není naopak mnohem logičtější dopřát těm dvěma vzadu plnohodnotné sedačky?
V Insteru se navíc dají nezávisle na sobě posunovat o 16 cm dopředu a dozadu, abyste si udělali dle potřeby místo v kabině či v kufru. Ten má v závislosti na pozici zadních sedadel 238-351 litrů, což taky není marné – například větší Hyundai i20 nabídne 352 litrů.
Další skvělá věc jsou do roviny sklápěcí opěradla, a to u všech čtyř sedaček. V autě se tedy dá klidně vyspat, když si přes sklopená sedadla hodíte matraci. Taky si můžete sednout dozadu, z přední sedačky udělat pracovní stoleček – a tady se vám bude hodit další vychytávka, totiž 230V zásuvka přímo v kabině. Zapojit notebook a do práce!
Co na tom, že tlačítkový panel v přední části působí lehce archaicky, díky za něj. Ergonomie ovládání je s ním mnohem lepší. A jako třešnička na dortu jsou po kabině rozesety „simply clever“ doplňky, ať už háčky, stolky či držáky na karty nebo fotky. Maličkost, ale potěší.
Slušný dojezd i u základní verze
Pokud jde o pohon, můžete si u Insteru vybrat ze dvou variant. Menší 42kWh baterie se pojí s výkonem 97 koní a poskytne dojezd až 327 km, větší 49kWh baterka a výkon 115 koní dá 370 km, ve městě dokonce až 518 km. Maximální rychlost činí 140, respektive 150 km v hodině.
Stejnosměrným proudem lze větší akumulátor dobíjet výkonem až 85 kW (ale pozor, tuto rychlost umožní jen dobíječka 120 kW a silnější), střídavým pak výkonem 11kW. Pro menší baterii platí hodnota rychlonabíjení 72 kWh. Tepelné čerpadlo s funkcí předehřevu je k dispozici od střední výbavy Style, za 25 tisíc si ho však můžete dokoupit i k základu.
Intenzitu rekuperace lze regulovat pádly pod volantem, podržením pravého pádla pak nastavíte inteligentní rekuperaci, která se přizpůsobuje trase, odstupu od auta před vámi a dalších parametrů. I maličký Ister můžete navíc použít jako velkou powerbanku díky funkci V2L.
Jaké jsou ceny?
Při jednorázové platbě vás základní Inster vyjde na 539 990 Kč za výbavu Eco s menší baterií a nižším výkonem, se značkovým financováním Hyundai se dostanete na pěkných 489 990 Kč. Ještě lépe jsou na tom firmy, které s financováním pořídí auto za 399 993 Kč bez DPH. Ani základní Inster není žádný holobyt -má dvě 10,25palcové obrazovky, infotainment s navigací, automatickou klimatizaci, zadní parkovací kameru a senzory, adaptivní tempomat a bezklíčové odemykání i startování.
Varianta Power s větší baterií i výkonem startuje na 569 990 Kč, s financováním na 519 990 Kč pro soukromníky a 429 414 Kč bez DPH pro firmy. Standardem je pětiletá záruka, na baterii platí 8 let nebo 160 000 kilometrů.
V blízké budoucnosti do nabídky přibyde nejen pětimístné provedení, ale také „užitkáč“ s praktickými doplňky nebo outdoorově laděný Inster Cross.





























martin_100
28. 3. 2025, 22:44Aha. Mě přišlo divný, že jsem potkal 3 instery skoro za sebou na polských značkách a ve všech seděli 2 lidi. Tak to bylo predstavení novinky novinářům.
Initial C
29. 3. 2025, 06:46Tak to se zda byt reseni hned pro dve krize soucasnosti - dostupnost elektromobilu a bydleni pro mlade :) resp. to asi lze i provozovat jako coworking pro dva?
martin_100
29. 3. 2025, 12:45Myslíš že na to nějaká banka dá hypotéku?
Ronoath
29. 3. 2025, 09:33Ten interiér se mi moc líbí! Zaprvé mám moc rád světlé interiéry, které začínají z aut mizet, a pak ty potahy… takovou rozpustilost bych čekal u Fiatu, a hle, Hjondé…
afro-r1
29. 3. 2025, 09:53Nevim, zda u Fiatu, ale ja v tady vydim reinkarnaci Corsy B.
rock
29. 3. 2025, 10:45Pidiauto...
Já jenom, že to pidiauto potřebuje ve městě stejně místa jako Favorit, který měl stejný půdorys, akorát byl pětimístný a vystačil si s výškou o 15 cm menší.
Peťas
29. 3. 2025, 20:40Za me supr pocin. Co se tyce praktickych vychytavek tak tohle bych cekal od nove male elektricke skodovky. Tak snad v Boleslavi vymysli jeste neco praktictejsiho a za nizsi cenu. Ale budou to mit tezke. Latka je nastavena vysoko.
MBMB
29. 3. 2025, 22:39Bude VW ID.1, ale podle všeho až za 2 roky. Což je dost průšvih, když některým výrobcům už auta této kategorie jezdí po silnici.
PepaSFI
30. 3. 2025, 09:25teda ty kola, to kdyby dali na Teslu, tak se z toho progresivní aktivisti polulají v barvách duhy. Ale jinak souhlas, to jsem říkal vždycky že EV by bylo nejlepší řešení pro každodenní, místní provoz, bez hluku, bez místních emisí. Čemuž bohužel stále dost brání vysoká cena a obecný názor že na škobrtání přes město a vůbec na všecko, je nejlepší naftový SUV nebo kombi.
sheogh
30. 3. 2025, 10:34Lol, s troskou cerne barvy by ty svastiky vykouzlit sly 😆
RedX
31. 3. 2025, 09:40Mně u těchto malých aut vadí jediné - ta funky stylizace. Proč?? Já mám rád malá auta, a i malé auto může vypadat důstojně a ne jak skica od teenagera.
ransom
1. 4. 2025, 11:58Jo. Z téhož důvodu se mi hrubě nelíbí novej Ignis.
afro-r1
2. 4. 2025, 07:56Ta ctyrpaprskova kola jsou proti vsem designerskym zasadam - hezky vypada pouze nasobek licheho poctu - 3, 5, 7... U me by sly hned dolu.