načítám data...

Hyundai i20 N Line 1.0 T-GDI MHEV DCT: Kámoš i na dlouhé cesty

Druhý nejmenší model Hyundai jsem si vyzkoušel již dříve. Bylo to v zimě, jezdil jsem krátké trasy a auto se mi líbilo. Jak si ale poradí s nízkým průletem republikou?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nedávno jsem psal o cestě z Prahy do Ostravy a zpět relativně silnou čtyřválcovou Fabií. Musel jsem tam ale znovu. V zimě, ve stejných podmínkách, jaké panovaly při mém prvním testu. Uplynula také troška času, tak se možná podařilo nějaké věci doladit a je otázkou, jestli si toho vůbec budu schopen všimnout, že. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Dvacáté Hyundai je takovou tou velikostí vozu pro svobodného pána. Ani velké, ani malé, čtyři lidi pojme a i s litrovým motorem a mildhybridním systémem má dost výkonu na normální ježdění a nějaké to malé kravení. Interier mě pořád baví svým sice přiznale plastovým, přesto však bytelně a neodfláknutě působícím dojmem. Ano, jsou to plasty, ale ne, nemají otřepy, nebo hrubé textury. Jsou probarvené a i když tohle auto nemělo bílá sedadla a spodní část palubní desky, nešlo o přehlídku pouze praktické nudy.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Navíc tenhle prďola přijel prďácky s červenými proužky, kovovými pedály, jiným volantem, užší řadičkou a pár dalšími cingrlátky i venku. A to včetně dvou trumpetek výfuku. Toho jsem si paradoxně, ve spěchu všedního dne hned po převzetí, všiml. Auto jsem ani nemusel přepínat do sportu a přesto se z výfuku ozvalo BRAPAPA. Nebo spíš brapapa. Výfuk poprdlává, převodovka sází "meziplyny", ale i přesto mohou sousedi v klidu spát. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Přepnutí do sportovního módu pak poprdlávání zesílí a tak to má být. Jen je škoda, že auto vždycky startuje v módu ekologickém. No ale to už jsou strasti moderního honu za co nejnižšími pokutami za emise a v autě je na přepnutí dedikovaný čudlík. Takže se stačí naučit startovní vícehmat dle toho, které systémy chcete a nechcete mít zapnuté, a hotovo. Hlídání v pruzích se vypíná dlouhým podržením tlačítka s volantem na volantu. Nemáte zač.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Samotný volant a řadička jsou asi ty nejvýraznější prvky výbavy N Line a ač jde o výbavu sportovní, volant je stále normálně kulatý a řadička inteligentní v tom smyslu, že když se s ní někam podaří pohnout, tak je zařazeno, a není potřeba ještě koukat na nějakou kontrolku.

Na webu Hyundai navíc tvrdí, že auto má přiostřený podvozek. Já si tedy nechci hrát na člověka, co po více než roce umí srovnat auta, která jsou skoro stejná, nebo vám lhát… Ale mírně nervózního chování, které popisuji v minulé recenzi jsem si nevšiml. Jen si tak z voleje tipnu, že auto bylo přitvrzeno zejména na tlumičích, což samozřejmě přispívá tomu, aby dobře bralo větší nerovnosti a bylo méně uhopsané. Podvozek mi přišel spíše efektivní a jistý, než rozverný a hravý, což by odpovídalo.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Trošku paradoxní je, že mi auto nepřišlo nepohodlné. Jasně, není to plnotučné eNko, je to jen trošilinku přiostřený, běžně použitelný vůz. Ale i tak by tužší tlumiče měly znamenat, že to bude více drncat. Bohužel, mezi recenzemi jsem přesedlal z Cadillacu do Camara a zcela si zdevastoval záda, takže perspektiva vnímání pohodlnosti je ta tam. Auto ale jednoduše normálně jede i po panelce, nebo silnici složené ze záplat bez toho, aby měl člověk pocit, že se stane máslem.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Při nízkém průletu republikou se však některé věci jeví trošku jinak. Motor, který se zdá být výkonově naprosto adekvátní i díky srdnatému zátahu v nižších otáčkách, se při předjíždění kolony v mohelnickém kopci dostane na svůj limit pocitově mnohem dříve, než by člověk čekal. Nebudu si stěžovat na to, že výkon nemá gradaci před červeným polem, ale překvapení, kdy se jinak svižně reagující vůz dostane na limit, bylo docela značné.

Podobně kysele jsem se tvářil při jízdě nepředpisovou rychlostí na dálnici. Ne, že by to nešlo, ale je vidět, že auto to nemá rádo. Litrový tříválec malý vůz postupně roztáhne, ale pohotovost je ta tam, převodovka začne zběsile podřazovat a i kdyby jen zvukovým projevem vám dá auto vědět, že už moc není kde brát.

foto: Jan Machač, autickar.cz

A mám zde teorii, proč se tomu tak děje. Jezdil jsem ve sportovním módu. To není jen o tom, že převodovka drží motor ve vyšších otáčkách, nebo o tom, že vstřikovače cáknou do válců více benzínu. On ten sportovní mód i zkrátí reakci plynu. Spodní asi třetina pak nedělá nic. A to může vyděsit. 

Takže ač je sportovní mód pohotový, radostný a pro obyčejného řidiče možná až nervózní, navnadí vás na výkony, které srdnatý, ale maličký motor nemůže ani při nejlepší snaze dodat. Užijete si sice až trošku vzteklého řazení převodovky, motor vám půjde za plynem jako kočka za špekem, ale hranice, kdy dosáhnete maxima je trošku blíž, než budete čekat.

Ale na to se asi dá zvyknout.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Hyundai i20 není jen rozumně naceněné auto rozumných rozměrů. Není to jen komisí navržený optimální výrobek. Má svůj sportovní mód, rošťácký výfuk a šarmantní chybu v tom, že se vždycky snaží dodat trošku víc, než na co tak úplně má. Není to GT, není to sporťák, ale je to sympatický kolega i na ty dlouhé a otravné cesty. A ty trumpetky výfuku nejsou falešné…

Technické údaje

  • Motor: přímovstřikový přeplňovaný benzínový tříválec, 998 ccm, mild hybrid.
  • Výkon: 88 kw v 6000 ot/min a 200Nm v 2000 – 3500 ot/min
  • Převodovka: Dvouspojková sedmistupňová
  • Max. rychlost: 190 km/h
  • Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,3 s 
  • Hmotnost: 1190 – 1300 kg 
  • Délka: 4040 milimetrů
  • Spotřeba v testu okolo 6,5 l/100 km
  • Cena testovaného motorizace a výbavy od: 529 990 Kč (při registraci a pojištění u Hyundai sleva 40 000)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
22. února 2023, 21:44
0

Jee, ty zadni svetla jsou super! :-)

reagovat
Be
Beran
22. února 2023, 22:14
0

Trojku a plnej do Mohelnicaku, tak se spravne zkousi auto!
Akorat je to o papiry a obcas i o hubu :-/

reagovat
gr
greg
22. února 2023, 22:30
0

Zrýchlenie z 0 na 100 to má? ;)

reagovat
Jan Machač
23. února 2023, 11:17
1

Má, 10,3 s, doplnil jsem, díky za dotaz.

esmo
23. února 2023, 06:33
2

Je to sympatický malý autíčko. Asi bych volil spíš toto, než fábii :D

reagovat
beastar
23. února 2023, 07:36
6

Vždycky když čtu, řídím, vidím něco takového. Říkám si že tohle je asi poslední pětiletý blok. Kdy taková auta vznikají. Zejména potom za tyto ceny. Jestli dostaneme poslední Euronormu tak jak je. Je smutné že ani tohle auto ji nebude schopné plnit. A proto zmizí.

Můžeme jen doufat že se najde dost lidí kteří je teď koupí. Patnáct let snad vydrží jezdit. Měl bych k tomu pár výhrad. Spíš detaily. Ten interiér prostě vypadá levně. Někdo možná bude trochu nešťastný z některých prvků venku... Plasty. Stejně jako u Fabie mám pocit, že se podařilo vykřesat trochu duše pro tu malou věc.

Často slýchám u těchto aut že z brambory prostě krevety neuděláš. Je fajn že se o to alespoň některé značky pořád snaží.

reagovat
bitner
23. února 2023, 08:47
2

Asi jo. S tím že si to snad par lidi koupi. Mě se teda furt nezda, že si lidi demokraticky odhlasujou likvidaci svych sociálních jistot ve formě auta a sobot stravenych na turne po shopping mallech. Jasne, nevolena euro komise, ale národní vlady volené jsou a holt krome knuceni (že Andy?) budou muset neco dělat, jinak jdou do hajzlu na 2 doby.

beastar
23. února 2023, 11:58
3

Já sem úplně tu politiku nechci tahat. V pozadí se samozřejmě dějí nějaké věci. Situace je taková že automobilky se snaží přejít na EV, co možná nejrychleji. Nikdo nebude čekat na revize do 2026 a už vůbec ne do 2035. Zrovna Hyundai patří k těm šťastnějším zrovna jako Mazda. Částečně Toyota. Rozhodnutí EK a dále "demokraticky" zvoleného EP. Na ně nemají takový vliv.

Víš co on v ČR ale ani třeba v Itálii nemá nikdo moc představu jak ten Evropský parlament funguje. Bohužel je to živná půda pro řekněme odtržení se od reality. Máme tady hlavně Německou. Kde je z nějakého divného přesvědčení nutné zlikvidovat během deseti let 600000 pracovních míst... To je dnešní odhad. Ono k akci ty vlády jak říkáš asi opravdu donutí jen sociální nepokoje. A tím nemyslím putinske primitive.

Plus sem zvědav na Čínskou ofenzívu.. a že bude. To už je jisté. MG si už obhlíží trhy a není samo. Jak říkám uvidíme jak se v čase zachovají koncerny. Zejména ty jejichž těžiště je v EU.

riderhenry
23. února 2023, 13:00
0

Horší je, že společnost to asi víceméně opravdu nechce, ale je moc pohodlná na to, aby to dala najevo zavčas a nečekala, až to přijde. Protože teď už v tom mají automobilky peníze a vlastně už možná ani couvnout nejde. Politicky možná ano, ale ty místa by to zachránit nemuselo. Ale to spekuluji. Nicméně asi každý chápe, že co budou značky vyrábět za 10 let už dnes tak nějak musí tušit, tam se neplánuje na rok dopředu.

bitner
23. února 2023, 21:34
0

Hm, tohle může asi položit spíš EU. Vlády států si umyjou ruce, to ta zlá EU a pak už stačí nějaký pitomio na steroidech, který to bude myslet vážně. Chápu, že pro automobilky to na 1. pohled vypadá fantasticky, všichni se už vidí s marzema jak Ferrari, ale takhle to fungovat nebude.

12MM
23. února 2023, 19:19
-1

To auto je docela pěkný. Jen ten snímek s hodnotou průměrné spotřeby mi přijde u každého takového vozu jako zjevení, vždyť takové hodnoty mám na meziměstě dnes a denně na mém 235kw bitdi v pozici instantního předjížděče a při troše snahy i o víc než litr méně na prázdných okreskách ... o tunu těžší stálá 4x4 s 255 pneu. Tomu se říká ekologie :-(

reagovat
Be
Beran
23. února 2023, 20:43
0

Ja mam takove hodnoty pri cestach z prace a do prace, cca 13km okresky, vesnice a mesto pri normalni jizde 20let starou benzinovou atmosferou 1,6. Kdyz zatopim pod kotlem, tak ty cisla zacinaji devitkou.

Jan Machač
24. února 2023, 08:44
1

I litrový yaris z roku 2001 umí žrát devět. Stačí na to pořádně šlapat. A zrovna spotřeba omylem znulovaná před focením není zrovna vypovídající.

Zajda
24. února 2023, 13:09
1

U tohohle auta je nejzajímavější ta úplně základní verze s 1,2 atmo 4válcem co začiná kolem 300. Esence dostupného motorismu, nekulhavý motor je dnes už v malém autě unikát.

reagovat
Jakub Pospíšil
24. února 2023, 13:27
0

Nekulhavý motor :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem