Předně musím "nastavit očekávání". Nejsem kamioňák, mé řidičské oprávnění skupin C a CE vzniklo pouze díky hypertrofované snaze získat oprávnění na velký vlek a také díky pábitelství jednoho z majitelů autoškol, který přistoupil na platbu pomocí benefitních poukázek Sodexo. Není tedy překvapením, že po prvním naskočení do zcela nové osmikolky MAN jsem se začal okolostojících členů redakce ptát proč MAN používá kusy interieru z Volkswagenu. Protože je vlastní Volkswagen, děl vždy připravený a nočním googlováním u lahve vína posílený Matěj Podhorský, náš dvorní šprt. Já mohu jen srovnat s obstarožním velkým Ategem, které jsem proháněl s ostříleným popelářem po pražském Jižním městě několik let zpět.
Ale k věci. První na řadě byla verze 8x4 čekající na sklápěcí nástavbu, takže s vysokým podvozkem a žlutými majáčky. Auto bylo naprosto nové a syrová převodovka potřebovala trošku šikovnosti. Také mi nepomohl fakt, že s malou a velkou řadou jsem nikdy nepracoval, znám jen půlené převody, takže mé počínání pozoroval zástupce majitele s mírným pobavením. Malá a velká řada? Půlky? Vysvětlím. Rozjíždíte se na malou dvojku, která je k sobě a dozadu. Pak přehodíte přepínač na "velkou půlku", vymáčknete spojku a máte tam velkou dva. Pak zase přepnete přepínač půlek a normálně přeřadíte na trojku.Tak pokračujete až do velké 4, pak přepnete jiný přepínač na velkou řadu a řadíte to, co by byla jednička, ale je nyní pětkou. Máte tedy celkem k dispozici 4 malé, 4 velké a to vše krát dva díky půlkám, takže 16 rychlostí. Ty samozřejmě nepotřebujete v momentě, kdy je osmikolka prázdná a bez nástavby. Velký dieselový šestiválec se popere s lehkým autem na jakýkoli stupeň plus mínus dva od toho správného. Půlky jsme neřešili vůbec.
A jak to jezdí? No cítíte každý hrbol čtyřikrát místo dvakrát. Byl jsem překvapený tím, jak je auto civilizované, jak lehce se ovládá a co se týče brzd musím jen říct, že jsem se lekl jejich citlivosti a málem si kousl do volantu. Dvě přední řiditelné nápravy by měly znamenat, že si auto více "nadchází" do zatáčky a musíte více ve velkých zrcátkách hlídat, kam se vám dostaly zadní "tupláky", ale upřímně: Jako ryzí amatér jsem žádný velký rozdíl nepozoroval. Auto se řídí jako ono staré Atego, koukal jsem stejně často do zrcátek jako dopředu a nebál se využívat skoro plný rejd a vše bylo v pohodě. A navíc je krásné koukat na svět z takové výšky a vědět, že cokoli do vás narazí bude narážet tam někam dolů a bude stačit trošku zvednout nohy, že… ;-)
Pak přišel na řadu kozlík. Bílý tahač s hliníkovými disky, největší dvoulůžkovou kabinou s ledničkou a pěti sty koňmi. Nečekal jsem velký rozdíl, ale díky jinému zpřevodování, nižší hmotnosti a kabině uložené na vzduchu oproti pérům u osmikolky je svezení ještě pohodlnější. A dokonce mi bylo dovoleno vypnout protiprokluz. Je to kravina. Furt to hrabe a člověk se nikam nedostane. Tohle auto prostě potřebuje návěs a dlouhou štreku, kterou se vám bude snažit všemožně zpříjemnit. Třeba i tím, že nemusíte šlapat na spojku. Na řadičce je knoflík, který to udělá za vás i se šarmantním meziplynem. Malebné!
Ale došlo i na krizovou situaci. V momentě přibrždění na 50 km/h před obcí. Použil jsem motorovou brzdu a málem si cvrnknul do textilu, protože jsem cítil, jak se pode mnou něco slizce hýbe. Ale to se jen mírně zhoupla kabina na onom zmiňovaném vzduchovém odpružení. Představa, že zcela nový tahač honím po silnici ve smyku a snažím se netrefit stromky kolem mě naprosto upřímně vyděsila k smrti. A to prosím nejsem zrovna lekavý řidič, jen před tímhle kolosem mám respekt. Velký respekt.
Není to sranda jen tak přesednout do kamionu a být v pohodě, i když za sebou máte školu od člověka, co prohání náklaďák po Starém městě. Když jsem do něj kdysi usedl poprvé, připadal jsem si jako naprostý neřidič. Trošku mě mrzí, že se to nezopakovalo i tentokrát. Asi to bude tím, že Volkswageny jsou uživatelsky přívětivé. Nebo taky tím, že jsem se to tehdá naučil, nevím.
Každopádně to byla krásná sobota se slonečky. Budete-li mít možnost se kamionem svézt, nebo dokonce absolvovat autoškolu, určitě to udělejte. Je to lepší než většina "zážitků" dostupných na slevomatu.
Druhý pohled | Hamster
Narozdíl od Honzy nejsem vybaven žádnými zkušenostmi s řízením náklaďáku a ani příslušným řidičským oprávněním. Má testovací trasa se tak musela vměstnat do prosotoru areálu Autoimpexu. A zcela upřímně – myslel jsem si cosi o nezodpovědných šílencích, když mi bylo řečeno, ať si to také zkusím. Ale co, oni to chtěli, já jim to říkal – a už se sápu do kabiny čtyřnápravové obludy. Chvíli se peru s nastavením vzduchem odpružené sedačky, ale hned vzápětí startuji motor a vyrážíme. Pro pohyb v areálu firmy mi stačí čtyři převodové stupně nízké řady, takže řazení je vlastně jako v osobáku, nějakými půlkami a řadami se vůbec nemusím zabývat. Při druhém okruhu zjišťuji, že vlastně na všechno bohatě stačí i jen čtyřka, pružný motor pobere cokoli.
Mé myšlenky o nezodpovědných šílencích se však týkaly jiného problému. Oni mě klidně posadí do fungl nového náklaďáku za bambilion peněz o délce fotbalového hřiště a s tolika kolečky, že se stále nemůžu dopočítat, a nechají mě – člověka bez zkušeostí s čímkoli větším než Ford Tranzit – kličkovat areálem mezi dalšími fungl novými náklaďáky za bambilion peněz? To myslí opravdu vážně? Myslí a já brzy chápu proč. Řídit moderní náklaďák není tak složité, jak jsem si myslel. Obří zrcátka zaručují dokonalý přehled všude okolo. Tam, kde u osobáku musíte tušit konec auta, tady ho jednoduše vidíte. Jistě, musíte si hlídat úctyhodné rozměry té věci, ale pokud se někam nevejdete, vidíte to dřív, než ucítíte náraz do něčeho drahého. To je velmi praktické i s ohledem na to, že si vůbec nejsem jist, zda náraz do něčeho drahého je v kabině MANu vůbec cítit.
Do kabiny bílého tahače tak usedám už poněkud klidnější. Menší rozměry znamenají ještě snazší manévrování areálem. Jenže přichází zrada. Zatímco do terénu zpřevodovaná osmikolka se statečně a plynlule hrnula vpřed bez ohledu na mou řidičskou neschopnost, pětisetkoňový tahač bez návěsu má chuť se mnou házet po kabině. Řadit jedničku nemá absolutně žádný smysl, i na trojku se celá věc vzedme a mrští se mnou vpřed. Pro člověka neznalého věci je vše ještě zvýrazněno pohupováním kabiny. Krotit tohoto mustanga je zábava, ale jsem velmi rád, že jsem dnešní zkušební jízdy začal s tím hodňoučkým čtyřnápravovým monstrem a až poté přesedl do zběsilého supersportu s postelemi, ledničkou, skříňakmi a záclonkami.
Zbytek příjemné návštěvy v Autoimpexu trávíme detailnější prohlídkou strojů. Snažím se vstřebat všechny informace, které dostávám. Je vidět, že tu lidé náklaďáky skutečně žijí a že je ta práce baví. Sychravé počasí si však na všech přítomných začne vybírat svou daň a tak je čas se loučit. Ještě pár koleček redakční Rudou potvorou, alespoň malý dárek od Autíčkáře za možnost zažít řízení z trochu jiné perspektivy – a jede se domů. Tak díky a snad zase někdy!
Třetí pohled | Redakční elegán Matěj
Existuje spousta zaměstnání, která bych nikdy nechtěl vykonávat. Jedním takovým je povolání řidiče kamionu. Jasně, všichni máme tendenci na kamiony na cestách nadávat, ale věc je prostá, neobejdeme se bez nich. Nabídku, abych se posadil za volant zbrusu nového trucku jsem ale nemohl odmítnout, už proto, že poslední moje zkušenost s náklaďákem se odehrála s plastovou dětskou tatrovkou a skončila odřenými koleny. Tak co horšího by se mohlo stát nyní.
Logicky jsem k celému dopoledni přistupoval jako k návštěvě dopravního hřiště, a jen můj poněkud klackovitý vzhled pomáhal neznalým bezpečně poznat, že nepřijela dvanáctiletá holčička. První kroky samozřejmě směřovaly přímo na rám náklaďáku, a přesto, že jsem vybaven poměrně silným strachem z výšek, ani ten mi nezabránil důkladně prolézt všechna místa, kam se jen lze dostat. Vlastně jsem nebyl akorát na střeše.
Fascinovalo mě, jak festovní tyhle věci jsou. Cokoli jsem se snažil urvat, zůstalo na místě, případně dokonce opětovalo útok, takže by se našlo nakonec i pár modřin. Naproti tomu interiéry na mě působily dojmem až snad zbytečně komfortním. Vezl jsem se Pragou RN, ve které se člověk musel předklonit, aby vůbec viděl na cestu, svezl jsem si i několika 10 - 20 let starými dělníky silnic, ale kabina nových MANů vypadá nečekaně elegantně a přívětivě. Všechno se ovládá vzduchem, to by nebylo překvapení, ale ty popelníky! Kuřácký ráj!
Důkladná prohlídka nového náklaďáku je ovšem rájem i pro techniky. Zvláště pokud je kamion čistý. Jestli se chcete něco naučit o tom, jak funguje automobil, vlezte si pod kamion. Dokonce i když máte 27 dioptrií, všechno je tak obrovské a jasné, že i návštěvou technického muzea se těžko vzděláte víc.
Pokud se jedná o pobyt za volantem a řízení těchto obludek, nedovolil bych si tak docela tvrdit, že je to snadný úkol. Jasně, 3000 Nm znamená, že se s tím nakonec nějak rozjede i opice, ale pořád jsme jezdili s prázdnými auty bez nástavby, bez návěsu a hlavně, bez nákladu. Teprve taková zkušenost by ukázala, jak moc velká pitomost je v osobáku před kamiony prudce brzdit.
Hodňoučká osmikolka byla opravdový mazel, ale představte si ji naloženou pískem, jak se boří do bahna na nějaké rozestavěné dálnici, a sranda vás přejde. Ne, díky, fakt ne. Ani za ty obří popelníky s kabinou plnou pašovaných ukrajinských cigaret bych do toho nešel. Je to podobné, jako když vám někdo půjčí bagr. Obrovská sranda, když to děláte poprvé, a nemusíte nic, jen přehazovat písek a náhodně kopat do země. Ale sedět v bagru každý den a dohadovat se s dělníky, majiteli pozemku, stavbyvedoucím, šéfem, kolemjdoucími a vůbec kýmkoli? Ani za nic! Takže kdokoli, kdo každý den krotí tyhle potvory, aby si vydělal na chleba a nám přivezl akční zboží pro Španělský týden v LIDLu nebo zásobuje nejrůznější stavby potřebným materiálem, má moje uznání.
Naproti tomu divoký kozel, brzo přezdívaný sporťák, mě spíš děsil. Poloviční hmotnost, poloviční délka, stejný výkon, a navíc na zadek. Fakt jsem si myslel, že se s ovládáním budu prát a moje chabé ručičky na tyhle stroje nebudou stačit, opak byl pravdou. Citlivé a jemné zacházení je klíčem k úspěchu. Vidět kozlíka vesele hrabat pod vedením zkušeného člověka už byl jenom takový veselý závěr celé akce. Vždycky jsem si myslel, že krouťák je pro burany, a že sofistikovaný člověk přece vyžaduje hlavně otáčky, teď ale vím, že ve svém životě postrádám točivý moment. Konkrétně asi tak tři tisíce točivých momentů.
Pro zajímavost se ještě vraťme k příslušnosti značky MAN ke koncernu VAG. Jedna perlička se totiž týká lakování vozidel. Speciálně na to jsem se totiž ptal. Naše trucky sice dohromady tvořily nádhernou italskou trikoloru (nebo bulharskou), máte-li však rádi třeba tu růžovou, co má na svých služebních autech jistá kosmetická firma, můžete ji mít i na svém trucku. Jo a je to starorůžová.
Chtěl bych moc poděkovat pánům z Autoimpexu, že se nebáli pustit nás, zdivočelé opice bez jakéhokoli pudu sebezáchovy, za volant těchto překrásných strojů. I kdybychom se nic nenaučili, rozhodně jsme se sakra dobře bavili! Díky!
Čtvrtý pohled | Letec František Čáslavský
Kdybych měl popisovat, jaké zážitky jsem měl z řízení náklaďáků, bylo by to nejspíš hodně podobné tomu, co napsal Honza a Matěj. S jedním rozdílem. Už od začátku jsem se nebál, že bych se někam nevešel. Přecejen je to areál, kde se musí dostat i s návešem. Martin, zástupce majitele, mě při usednutí do osmikolky, kterou jsme si všichni chtěli vyzkoušet jako první, protože je největší a má nejvíc kol, upozorňoval, že je za mnou ještě víc než pět metrů auta, ale s tím jsem nějak neměl problém. Asi to bude tím, že s různě dlouhými vozidly jsem toho najezdil už docela dost… Stejně jako ostatní pánové děti na výpravě jsem byl příjemně překvapený tím, že rozjet se s takovým olbřímím strojem je vlastně hračka, ale je fakt, že jsme to měli dost lehké. Kdyby už měla osmikolka nástavbu, tak bychom na tom asi byli hůř. A nedejbože, aby byla naložená. Stejně tak mi přišlo legračně snadné manévrování, v zrcátkách je všechno vidět a projíždění se s mnohatunovým autem je vlastně spíš docela dobrá prča.
Očividně to tak přišlo i ostatním, kdokoli z nás sedl za volant, tak se najednou proměnil v malého kluka. Kdybyste je viděli, tak se tomu budete smát a přijde vám to tak dobré, že je budete chtít odpoledne na zmrzlinu. Někde budu muset najít fotku, na kterou budu moct Machačovi přifotošopovat čepičku s vrtulkou. Perfektně by se mu hodila. Našimi obličeji a dětskou radostí se baví i ostatní a je vidět, že rádi ukážou, co jejich technika dokáže. Při projížďce sporťákem a popisování technických parametrů mi Martin říká: “Máš tam čtverku? No tak tomu dej plnej…” Ohohohoho, ty newtonmetry, to je dobré. Neprodává to někdo třeba v prášku?
Když se to tak shrne, byla to velice příjemná sobota. Za sebe si můžu odškrnout řízení kamionu v seznamu věcí, co potřebuju udělat než umřu. Doufám, že pánové z Autoimpexu nelitují, že nás pustili hrát si na svůj píseček a doufám, že si Martin užil těch pár koleček v Rudé potvoře, sic bokem to nakonec moc nešlo. Tak třeba zase příště!
Pohled pátý, zcela poslední.
Za zapůjčení mnohakolových monster děkujeme společnosti Autoimpex.







































































Safa
19. 1. 2018, 10:09Není nad to, když už má člověk virózu jako sviň a je mu fakt blbě, uvelebit se v pelechu, obložit se snídaní, čaji a Coldrexem a přečíst si, jak si kluci takhle v sobotu zablbnuli s kamiony. Hned je mi maličko líp. :o)
Jinak k těm borcům, co to šoférují, mám respekt jako hrom - táta dělal roky na kamionce a díky tomu jsem v tahačích (zejména Volvech a Renaultech) projel jako študent v 90. letech kus Evropy coby mitfára. Nejdál jsem byl ve skotském Forfaru, bylo to super. Je to prostě jinej svět, takhle z výšky koukat na silnici...
RosaV8
19. 1. 2018, 10:56Strávil jsem pár let za volantem o kousek menší almary a ač se mi to neskonale líbilo a moc rád na to vzpomínám, celej život bych to dělat nechtěl. Alespoň ne v našich podmínkách (i když ve srovnání se Sibiří nebo Jižní Amerikou....). Všichni ti vysoko sedící pánové a dámy mají můj ohromnej respekt, obzvlášť když vidím tu neskutečnou přesnost, se kterou musí jezdit - pravý kola na čáře a levý jen pár čísel od čáry, šílenost.
Beny
19. 1. 2018, 11:22Řady, "půlky", právě jsem se dostal o deset let zpátky, kdy jsem krotil Liazku. Dobrá nostalgie. Díky. :-)
beastar
19. 1. 2018, 12:27Lijána to bych přál každymu na tejden. Hned by si vážil auta co má doma o kus víc. Ta naše ke konci nebrzdila. Občas z kopce přeložená třeba o 3 tuny to bylo potom větší vedro v kabině jak na Dakaru.
Beny
19. 1. 2018, 13:36Z kopce to byl vždycky dobrej adrenalin když člověk potřeboval podřadit - nádech, výdech, nádech, zatnout zuby. Spojka, neutrál, plyn, spojka, kvalt a člověk byl rád když se mu to nestačilo rozjet, pak už tam ten kvalt nedal. :-)
VK
19. 1. 2018, 12:24V přístupu ke kamionům má moje sympatie Švýcarsko - mýto 17x tolik co u nás a tranzit povinně na železnici. Ve svém důsledku z toho nejvíc těží švýcarští autíčkáři, ono jet na volné silnici a na silnici, kde se dříve či později vždycky dojede kolona kamionů, je jak nebe a dudy.
beastar
19. 1. 2018, 12:35Není to tak krásný jak popisuješ hlavně tam kde se to na ty vlaky překládá. Ale to trápí vždycky jenom místní že jo;) Že je to jinak drahý je ale správně. Jenže to je Švýcarsko už takhle tam houska stojí 50,-. Takže když se jim do toho promítne drahá doprava tak už to nikdo neřeší. Ještě je potřeba dodat že platy jsou 4x větší jak u nás a životní úroveň asi 3x. Z toho pak plynou příjmy firem. Švýcarsky, Německý, Rakouský, Lucemburský a Francouzský dopravce není česká chudá všema vykorisťovaná špedice. Za česká dosaď Sr, Pl, Ua, Bg, H to je to co jezdí nejvíc u nás. Když u nás zdraziš na Švýcarskou úroveň užijeme si prázdný silnice ale drahej rohlík. A to by zase všichni brečeli pěkně po česku.
Je to u nás špatně ale řešení neni vlak;) Navíc rozloha a geografie fašostátu je trochu jiná.
M P
19. 1. 2018, 12:48Super, volný silnice jsou jednoznačně super! Jo, akorát, co pokuty a rychlostní limity, jak se jim s tím asi ve švajcu žije? Protože popravdě, většinou mám problém s tím, že dojedu kamiony, právě tehdy, když ve pohybuju lehce nad limitem. A to teď nepočítám situace, kdy se najdou experti, co místo limitu jedou radši o 15 méně, protože co kdyby náhodou, že...a to fakt nejsou kamiony.
VK
19. 1. 2018, 12:55Mno, polovina nákladního provozu je u nás tranzit, ten jak známo rohlíky nevozí. Ten nevozí vůbec nic, co by se týkalo kohokoli z domácích. Z té zbylé poloviny rohlíky a obecně cokoli do obchodů, vozí naprosté minimum. Tak jak tak, zdražit na úroveň, že si kamiony mýtem zaplatí opravy a amortizaci dopravní cesty, rohlík nijak zvlášť nezdraží. Ony se ty opravy a výstavba (kamiony zničených) silnic z něčeho platí už dneska a z čeho jiného, než z daní za ten rohlík a z daní těch, kteří si ten rohlík kupují?
VK
19. 1. 2018, 13:00No nevím, raději se budu pohybovat na rychlostním limitu, než se vléct 70-60 za kamionem, neboť nejpozději ten třetí v řadě víc nevytáhne ani na rovině, natož do sebemírnějšího kopečka. Denodenní realita I/52, I38 a dalších dopravních hrůz.
M P
19. 1. 2018, 13:06Já samozřejmě taky nemám zájem jezdit 60-70...mám výhodu v tom, že moje cesty mimo město jsou hlavně víkendovou záležitostí a nemusím tak na silnicích trávit své pracovní dny. To se pak kamiony snášejí o cosi lépe, leč opět narážíme na problém s pomalými osobáky. Obávám se ale, že to není tak jednoduchá otázka k řešení, abychom řekli "všechno na koleje a čus, je po problému". Jo snad kdyby se to dalo naložit vcelku, s tahačem a návěsem, tak možná. A taky za předpokladu, že by naše železniční síť byla trochu rozvinutější atd atd atd. Ale souhlasím s tím, že by asi nebylo špatné na tranzitní dopravě nějaký ten peníz vydělat, ne ovšem nutně za cenu omezení dopravy.
beastar
19. 1. 2018, 13:08Nesmíš jezdit tak často po D1 a věřit všemu co říkají neschopný politici v telce:) Tranzit s polohou našeho státu v rámci Eu tady bude vždycky. A rohlíky ti veze většinou 3.5t která mýto neplatí známku ale jo. Rok od roku dražší. Jinak aby se ten rohlík mohl upéct tak ty suroviny někdo vozí. Třeba Billu zásobují vším běžně denně 7tuny co už mýto platí. No hale to je na dlouho. Není to tak snadný jak si myslíš. Nehrychleji sou s tim vždycky hotový lajci. Nejsme tady ale na dopravních novinách. Kdyby si o tom trochu něco věděl viděl by si to jinak. To neber špatně někdo je doktor jinej zase zloděj, nebo premiér. Někteří umí i kombinovat;)
VK
19. 1. 2018, 13:25Tak tranzit tu jistě bude vždycky, alespoň by si mohl zaplatit přímé náklady na údržbu dopravní cesty. Stejně jako nákladní netranzit. Že by v toho důsledku došlo k jistému poklesu nákladní dopravy, neboť by třeba domácí rajčata byla najednou přece jen lacinější než ta španělská nebo by bylo pro řadu firem najednou finančně zajímavější, přejít na jiný model, než dovezu kamionem meziprodukt A, zamontuju do něj šroubeček a pošlu jej kamionem zase pryč - by byla celkem příjemná externalita. Rovněž tak že by se přinejmenším část tranzitu začala republice vyhýbat, Pešť/Bratislava-Vídeň-Salzburg-Bavorsko je taky trasa a celá po dálnici, navíc nové a krásné. Anebo by najednou řada transportních společností zjistila, že je naložit kamion/kontejner na vagon přece jen lacinější, než jej poslat přes Znojmo kotěhůlky, Jihlavu a Prahu po dálnici ;)
beastar
19. 1. 2018, 13:39Kdy si jel naposledy vlakem. Jak píše Matěj. To by na to ta železniční síť musela být přípravena. Některé firmy to zjistili. Kapacita i kvalita je nízká. Navíc ten návěs, kontejner přijede na nádraží. Do tý fabriky ho odveze co? Zaměstnanec na zádech? Ty kontejnery ti někde zůstanou. Viz obrovský překladiště na Praze 10. A ten bordel kolem toho. Naftu, mouku, olej, koně do kontejneru asi nedáš. Na vlak jo. Ale k čemu aby si to o 200 km dál zase překládal. I lidi co dělají kolem vlakový dopravy ti řeknou že teď je to hloupost. Zdražit by se mělo když už i velký vůdce Německo zavedlo své mýto. Ale s rozumem. Když zdraziš, zdražíš všem nejen tranzit. Už to chápeš? Myto to drahý co chceš pak bude platit i Ferda Novák co ti do vsi na stavbu naváží štěrk a to mýtny promítne do ceny toho štěrku. Tvoje ves zaplatí za stavbu víc. Kdyby to bylo tak easy jak píšeš neboj že by to nikdo nevymyslel. Už vidim jak jedu do Skandinávie, Polska a třeba Holandska přes Salzburg a Vídeň. Víš kolik jsou náklady na km návěsu, nebo soupravy? Víš kolik průměrně platí firma za přepravu? Musíš se do toho vejít. Chápu že ti plný dálnice vadi to mě taky. Ale ty věci co tu píšeš jsou možný jen v pohádce. Skutečnost je jinde. Snad kromě toho zdražení nad 7.5t to by zřejmě šlo.
rock
19. 1. 2018, 13:48to VK a rajčata:
Jenom bych podotkl, že nikoliv, že by domácí rajčata byla najednou levnější, než ta španělská: to ta španělská by se stala dražšími, než ta domácí - a ta domácí by hned nato podražila taky, protože proč by je prodávali levně, když konkurence je dražší. A já nevím, jestli jsme tak úplně připraveni na to, že jedním politicko-administrativním rozhodnutím stoupnou ceny všeho skokově třeba o 30%.
VK
19. 1. 2018, 14:20Švýcarsko je pohádka, však to píšu ;)
Sranda je právě v tom, že Ferda Novák si to zaplatí tak jak, akorát nepřímo ze svých daní, místo přímo na mýtném. Z něčeho se ty silnice staví a opravují stejně a když si to neplatí dopravci, platí to stát, potažmo každý kdo platí daně. Takže celkové náklady se nezvýší, naopak tomu Ferdovi Novákovi ještě přispějí všichni tranzitující kteří zabírají místo a opotřebovávají silnic, aniž by z toho Ferda Novák cokoli měl. Moje ves zaplatí možná o něco víc za dovezení štěrku, zato dostane větší peníze na údržbu té silnice, (ze zvýšeného mýta) která se k tomu bude opotřebovávat o dost míň, když kamionový tranzit klesne. Zrovna tady to vychází docela dobře šul nul.
No, pořád se ještě platí na km přepravy tak málo, aby se vyplatilo dovážet španělská rajčata a holandské jahody tisícovky kilometrů, než naše vlastní desítky, maximálně malé stovky km. Proč se platí tak málo? Protože si dopravci na mýtném platí jenom zlomek nákladů na údržbu a výstavbu dopravní cesty. Takže naúčtujme jim reálné přímé náklady a uvidí se. Dokonce se tady ve zdražení nad 7,5 tuny docela pěkně shodneme ;)
beastar
19. 1. 2018, 15:41U tebe je problém že asi tak z 20% se v tom, co píšeš shodneme. S tim koncem souhlasim a to zdražení pro menší auta by mělo přijít jako první. Jasně ti co je mají budou remcat, ale lokálně je to prostě potřeba. Ten zbytek ty mícháš ekonomický faktory a dopravu do jednoho celku a tak to prostě není. Je to tak, že ty španělský mandarinky jsou i dohromady s tou dopravou jediný který tady můžeš mít. Celý rok. Když vezmu teda jako příklad ty jahody. Je to zase v tom, že ty Holandský jahody jsou prostě v nákupu třeba pro řetězec jako je Ahold ať nám to štymuje i s tou dopravou pořád levnější , než ty český jahody, brambory cokoliv. V zásadě je to tak jak píše "rock". Ty vidíš jenom tranzit a mýtný, ale nechápeš že doprava je dnes účtovaná ve všem. A na silnice jde peněz od dopravců i z daní bohužel dost. Jak se s nima zachází je alfa a omega, ale to je úplně jiný téma.
Na to zdražení jako první vždycky doplatí Ferda Novák. Protože ta velká spedice co ti tady jede ty tranzity ten náklad o 0,20,- nějak přežije stejně jako vydtží jezdit rok za dumping aby ti mohla dovézt ty supr jahody z nederlandu. Zase to zasáhne primárně domácí firmy a malé podnikatele. Takováhle Babiš politika je přesně úplně na dvě věci. To bychom se dostali taky ale někam jinam.
Řekněme že máme dost odlišný názory. Já bohužel musím ty zlé kamiony využívat jako zákazník už pár let tak vidím problém trochu jinak, než se jedu projet v Zondě 300 km/h po dálnici a nějakej debilni tahač mě zpomalí...
VK
19. 1. 2018, 19:03Odtud vítr vane, zdražení mýta by ti zvedlo náklady. Ve skutečnosti stojí otázka opačně, proč nechávat mýto na dumpingově nízké ceně, která i u přímých nákladů na údržbu a amortizaci dopravní cesty pokrývá jenom jejich zlomek Ve skutečnosti se těžko hledá důvod, proč mýto nezvýšit, současná výše, která pokryje tak maximálně pětinu rozpočtu ŘSD (jenom ŘSD) není nic jiného než plošná dotace autodopravcům. Elektriku a vody platíš v plné ceně a asi by bylo hodně divný začít křičet, ne, já chci platit za elektriku jen čtvrtku, pokud nebude za elektriku platit jenom čtvrtka co to skutečně stojí, zdraží se rohlíky, rajčata a zastaví se hospodářský život. ;) Ale zvýšení mýta pro auta nad 7,5 tuny tak zlehka, na dejme tomu dvojnásobek a plošné rozšíření na jedničky a dvojky by byl docela dobrý začátek. ;)
Trinom
19. 1. 2018, 20:21Ještě když se vrátím k těm vlakům, co brání tomu, aby se to řešilo stejně, jako třeba v Eurotunelu pod La Manche? Že by celej náklaďák najel na vlak, na nebo do jednoho vagónku dva, tři a takhle by se to celé převezlo?
beastar
19. 1. 2018, 20:40Taky by to chtělo třeba začít nakládat s penězi na ŘSD efektivně. Aby ty vybrané peníze rozhodně ne tak málo jak píšeš VK byly využívány efektivně že jo. Rozkopat takhle dálnici jako je teď D1 je třeba ve Francii nemyslitelné hned by se děli občanské protesty a stávky a já nevim co. Ať pořád nemluvíme jenom o Německu kde se bahny dělaji i přes noc a je to vidět. Tady se udělá dálnice 3x tak drahá jak jinde a za rok je potřeba reklamace. Tohle je primárně špatně. A mimochodem nikdo nikoho nedotuje. Za elektřinu platíš v té ceně taky dividenda akcionáři a hezký kanceláře na Brumlovce, který by podle tvojí logiky nebyly potřeba a tak by vlastně kwh měla být levnější. VK prvně si uvědom, že plánovaná ekonomika a státní vlastnicví v kterým ty evidentně pořád smýšlíš už není. Víš kolik ti dopravci (neřešim tranzit) zaplatí daní ze svého podnikání tomu státu. Stejnému který není schopen už roky efektivně řešit infrastkturu a jediné co roky dělá je právě to zdražování. Protože to je nejjednoduší a jediná věc co naši komouši umí jedni, nebo druzí to je jedno zakázat a zdražit případně kopírovat Německo. Ty tady v podstatě jenom papouškuješ všechny neschopný ministry 20 let dozadu. Dělalo se hodně možná tak pro Kapsch. Než něco budou zdražovat tak to musí nějak vypadat a být efektivní.
Tomáš: Momentálně je to u nás problém. Není na to jak dopravní kapacita na železnici, tak dostatečně dostavěné koridory ani vysokorychlostní tratě. Problém je taky že s takovým překladištěm se váže obrovská kapacita celého areálu. Na to je dobrý příklad třeba ten Eurotunel. Okolo vzniklo obrovské parkoviště a zázemí defakto malé město. Ono ve Švýcarsku to funguje taky protože je jednoduší ty kamiony provést vlakem přes tunely, než jich mít plný silnice. A hustota prostupnost silnic v CHF je úplně jiná než u nás. Samozřejmě že v tom hraje i trochu svoje to, že jsou prostě vysazený na tu přírodu a tak dále.
beastar
19. 1. 2018, 20:45Kdo si myslí že to je sranda ať se jede podívat na to sexy překladiště do Basileje na Německý hranice. Lörach nebo jak se to tam jmenuje. Takovej hnus se jentak nevidí nevim kde by to třeba v Praze někde na hlaváku bylo. Další takový krásný místo Ty kamiony někam dojedou a tam jsou. Jeden vlak ti to neodveze a tak jsou tam potřeby věci jako bistro, wc a další. Prostě z toho uděláš takovej malej ROzvadov v roce 1992. To budou ti lidi tam kde to vznikne skákat metr do stropu až jim tam přes město projede 2000 kamionu denně. Až ti to postaví v Jihlavě u nádraží tak budeš čučet a řvát jak je to možný, že to tam nechcete.
VK
19. 1. 2018, 21:53Che che, jednodušší že je ty kamiony provést vlakem přes tunely, než jich mít plný silnice? Jednodušší je přece jich mít plné silnice, to přece vadí jenom lidem kteří tam jedou. Jinak samé výhody, nemusí se stavět žádné tunely a už vůbec by nemusela Basilej trpět tím příšerným překladištěm, ještě by se mýtné dalo snížit 17x a byly by lacinější rohlíky. Já se těm Švýcarům divím, že to neudělali taky tak ;)
VK
19. 1. 2018, 22:05K Tomáši Trýskovi:
To je systém RoLa, dokonce u nás pár let existoval, nakonec skončil údajně kvůli negativnímu stanovisku stran Evropské Komise, kvůli tomu, že povinné nakládání tranzitujících kamionů a spojené dotace pro dráhu deformují tržní prostředí.
Ať už je to jakkoli - na nařízení z EU se s oblibou vymlouvá, když jsou na vině čistě domácí zvláštní zájmy anebo indolence prostá místních činovníků - existuje i tržně konformní řešení. Dokonce plně obhajitelné, navýšit mýtné na plnou výši která hradí přímé náklady kamionů na dopravní cestu. Ty není tak obtížné vyčíslit, výzkumy opotřebení vozovky jsou, třeba pro zajímavost je známo, že únavové opotřebení roste se čtvrtou mocninou nápravového zatížení...švýcarský sedmnáctinásobek to asi nebude, 3-5násobek určitě. No a pak by se vidělo. Buďto se začne RoLa a spol. dopravcům vyplácet, nebo přesto na silnicích zůstanou a alespoň budou peníze na vybudování dálnic ve všech hlavní směrech.
beastar
20. 1. 2018, 22:43Rolo je v našich podmínkách blbost. Chápeš že kapacita železniční dopravní cesty je slabá. Navíc proto neexistuje infrastruktura. Zdražit mýtné na úroveň Švycarska je velká pitomost číslo dvě. Prostě proto že tady není Švýcarsko. Zdražit nelze skokově. A tranzit jak si sám psal tvoří 50% nákladní dopravy. Načtené to máš hezky, ale prakticky o tom bohužel nevíš nic. Kdyby to bylo tak černobílé jak popisuješ už tak dávno stalo;) Jo a Ch je velká vyjimka. V Německu donedávna mýtné nebylo a silnice v top stavu. Taktéž to funguje v Dánski vyjma mostů. Švýcary jsou obecně asi 10x dražší ve všem než čr takže 17x tak drahé mýtné je pochopitelné. Btw není to 17x ale 7x tak prosím tady nelži a podej podnět na MD.
Vikis
22. 1. 2018, 14:05RoLa se tady praktikovala a skončila z důvodu absolutní nepraktičnosti. Naše železniční sít je již teď na maximální kapacitě. Některé firmy posílají návěsy vlakem, kde pak čeká připravený koník a veze ho dál. Vše přehazovat na vlak je taky blbost, protože to je absolutně nepružná doprava. Firmy, který se zbavily velkoskladů a jedou Just-in-time by byly v háji, protože by neměli vlak nikam složit a pronajmout si jeden vagon (překladní místo + stejně to musí někdo dovíst), nebo kamion je cenově někde jinde. Co se týče kanálu mezi Anglií a Francií, tak tam taky radši kamiony co jezděj jednu trasu využívají trajekt, protože vlak je při každodenním pendlování neretabilní.
Kdyby se mýto vybíralo přímou cestou do rozpočtu na opravu silnic a dálnic a ne přes prostředníka, tak by se taky stavělo a opravovalo jinak. navíc Mýto je například v pátek od 3 hodin o cca 50% dražší. A hlavně jak vysortovat tranzitní dopravu? To bude stát celňák na hranicích, stahovat každej kamion a podle papírů mu programovat jednotku? Hlavně u nás zásobujou obchody velké soupravy.
VK na hospodskou debatu s tajtěma argumentama dobrý, realita je absolutně jiná a nejednoznačná.
beastar
22. 1. 2018, 16:29Konečně někdo kdo tomu rozumí. A ne rozumbrada s nastidovanym materialem z dopravních novin a Čt24.
Vikis
23. 1. 2018, 08:44No furt nemám ty znalosti co bych chtěl, ale vidím to u rodičů kde se válejí dvě auta a pak v korporátu, který by byl bez kamionů v háji a nevyráběl. Když jsem to četl níž, tak ona i ta jízda po dálnici... Kdo v tom neseděl a nejel po nějaký hnusný okresce a pak kousek po dálnici, nejlíp D1 od Benešova na Brno, tak to prostě nepochopí... Měl jsem příležitost se svést a vzal sebou kamaráda, po cestě otočil a když sedíme u piva a někdo tam nadává na kamiony a řidiče, tak se na sebe smějem a mlčíme, protože nemá cenu vysvětlovat "expertovi" co vidí kamion z dálky jak se co má...
VK
23. 1. 2018, 21:05Tož když se korporát bez kamionů neobejde, zůstává jediná otázka. Proč si nemá platit plnou cenu za dopravu - vůbec tady pořád ještě není řeč o externalitách, úplně jednoduchou cenu přímých nákladů, které kamion vytvoří tím, že opotřebovává silnici (kdy opotřebení roste se čtvermocí nápravového tlaku) a že se příslušně kapacitní silnice musela vytvořit. Která je holt na násobku současného mýta. Asi ne na švýcarském násobku, ale tak dvoj-čtyčnásobek bezpochyby.
Ostatně všechno, nebo alespoň skoro všechno, je otázka peněz, dá se vyjádřit nějakou cenou. Jestli korporát bude mít sklady, nebo všechno přiveze just-in-time, jestli Outback přijde za půl roku po objednání kamionem, nebo za půl roku a tři dni na vagonu, jestli si firma pronajme vagón,nebo kamion...to se všechno dá přepočítat na nějakou cenu, peníze za druhé. A přesně tyhle počty vychází jinak, když jsou kamiony dotovány a platí zlomek nákladů - a jinak, když by se platila plná cena.
rock
19. 1. 2018, 13:43Kdo z nás jako kluk nechtěl být řidičem kamiónu :-). Ale teď... na jednu stranu věřím tomu, že ti chlapi to vůbec nemají jednoduchý - a na tu druhou, před pár dny jsem ve sněhové "kalamitě" (možná 8 cm) jel 30 km domů z práce asi dvě hodiny - a nebyly to osobáky, který ucpaly D1 nebo I/50 a nebyli to -alespoň co jsem byl svědkem- řidiči osobáků, kdo se v koloně cpal jak bez mozku do sebemenší skuliny. Tak nevím, to je pak těžký se ten respekt zachovat.
VK
19. 1. 2018, 14:44Tady by bylo výrazné zlepšení prosadit zákaz předjíždění pro kamiony. Na Slovensku to mají, v Německu přinejmenším časově volitelně a na většině vytížených tahů přes den.
beastar
19. 1. 2018, 15:46Jenomže jaký máš v Německu dálnice že :D Někde je i pět jízdních pruhů kam se naskládají osobáky. Slovensko ok budiž. Už vidím jak to tady bude vypadat se zákazem předjíždění. V pravým kamiony a naštvaný autobusáci kterejm to jede 100- 110 se potáhnou s lidma za kamionama 80, protože na levej budou pomalý. V levým nasupený řidiči kde kdokoliv pomalej vyvolá agresivní reakce. Nikdo nebude chtít na tom dvouproudu chtít uhnout mezi monstra do levýho. Už teď je to občas třeba na výjezdu z Prahy na Plzeň primární problém. Naše dálnice nejsou na takový zákaz jednoznačně připravený.
beastar
19. 1. 2018, 15:46Samozřejmě do pravýho pruhu ....
VK
19. 1. 2018, 19:43Vzhledem k tomu, že už dnes zdržovači "přísahal jsem, že přes 110 nepojedu a přísahu hodlám dodržet" do pravého pruhu neuhnou, dokud tam nemají na dalších půl kilometru volno, toho efektu, že nebudou chtít uhýbat, bych se nebál. Nebude to horší než normálně.
PeterLuk
19. 1. 2018, 16:16Cítiť že ste si to užili. Fajn článok, také spestrenie medzi tými "malými" autami.
yaroush
20. 1. 2018, 09:01Ahoj :D Kdybyste chtěli v praxi vyzkoušet MB Actros, tak jsem k službám :D
Ideálně kdyby měl někdo z redakce tejden čas, to by pak bylo tolik materiálu ne na článek, ale na knihu :D
Jan Machač
20. 1. 2018, 12:02Tak to nerikej dvakrat ;-)
yaroush
20. 1. 2018, 13:02Rikam :D pokud to semnou vydrzis, tak klidne :D kdyžtak SZ :D
PepaSFI
20. 1. 2018, 14:41Já získal řidičák C kdysi dávno coby předvojenskou přípravu, čili Praga V3S a pár dalších strojů té doby. Tedy nejvíc hardcore co se asi dá zažít. Bez synchronů, bez posilovače, kravál a všecky myslitelné druhy nepohodlí. Ale i v dnešních autech to není žádná sranda. Myslím že by neuškodilo kdyby si do náklaďáku sedli nejen automobilní pisálci ale i ostatní novináři. A hezky s nákladem. Některé kecy co slýchám z médií by je asi přešly. Zrovna včera kdesi ve zprávách afektovaným hlasem oznamovali že kamiony nemůžou vyjet kdesi přes kopce, že je to tím že používají nesprávné gumy. A vzápětí litují osobní auta že se v tom sněhu sotva hýbou. S osobákem se sotva rozjede a bude kritizovat stojící kamion co má 40 tun a dvě poháněný kola. Tuhle v rádiu hlásali jak policajti poté co se povedlo uvolnit kolonu na D1 budí spící kamioňáky aby odjeli. Celkově to vyznělo jakoby se tam jen tak flákali a zdržovali provoz. Jenže když je na tachografu postel tak se prostě nejede. Vpodstatě ten samý policajt co mu nařídí odjezd ho může vzápětí vyprudit za porušení povinné přestávky. Podobně je to i s populistickýma kecama o zákazu předjíždění pro náklaďáky. Zas by to chtělo si to vyzkoušet. S pár tunama na hřbetě. najednou ten motor už nevypadá tak výkonný a vůbec není pružný. Ve skutečnosti má ten rozsah otáček nechutně malý, hospodárný rozsah zoufale malý a ta spousta kvaltů najednou dává smysl. A taky začne dávat smysl předjíždět auto jen nepatrně pomalejší. Že to zdržuje spěchající osobáky? No a co? Trošku pošimráte plyn a za pár sekund máte zas původní rychlost. Ten kamion, když vypadne z tempa se bude na své optimum dostávat spoustu kilometrů, při zvýšené spotřebě a emisích. Proč by měl mít menší právo? Tím samozřejmě nechci říct že občas kamioňáci taky nedělají zmatky a potíže. Jako kdokoliv jiný.
VK
20. 1. 2018, 18:45Tak oni tam ti kamioňáci vůbec neměli co dělat, všichni mají vysílačky, spojení na internet vč. předpovědi počasí, každý zná profil trasy a kde zrovna sněží, všichni ví do čeho jedou. Kdo jede tam, kde dopředu ví, že neprojede (má holt ty dvě poháněné nápravy a 30 tun na hrbě chuďátko nebohé - ale tím pádem otevřeně přiznává, že to ví, že neprojede), je buďto hovado, nebo úplný idiot. Ani jedno na silnice nepatří - OK, tím by se vyřadili prakticky všichni řidiči nákladní dopravy, to už by se trochu odbočovalo od tématu. Na každý pád přesně důvod, proč tu má být zákaz předjíždění pro kamiony a mýto když ne ve švýcarské výši, alespoň ve výši reálných nákladů.
PepaSFI
20. 1. 2018, 19:59no schválně, jak bys to řešil na jejich místě. Víš dopředu že to nepojede? Možná. No fajn ale co s tím? jet jinudy? Kudy? Vídám to tady vedle na D1. Souběžná silnice se ucpe tak do deseti minut. Odstavit to? Kde? Nemluvě o tom že za pár minut máš na telefonu šéfa. Proč stojíš? Dopravní info nic nehlásí! V těch zprávách mluvili právě ti co se snažili tam neuváznout, odstavit to někde, jenže jaksi není kde, takže stáli prostě na kraji silnice a překáželi. Bez možnosti se někam pohnout. Takže vlastně stejný jako ti co uvázli, jen s menším rizikem že se něco stane. A když jsme u těch hovad a idiotů, jak pojmenovat ty co myškou předjedou kamion a náhle zpomalí? nebo z vedlejší vjedou těsně před něj aby se náhodou nemuseli táhnout za ním?
beastar
20. 1. 2018, 20:30VK: Ty absolutně nemáš ponětí jak funguje logistika v praxi. Ten řidič je ten poslední kdo plánuje trasu. Mimochodem když vím, že jedu třeba do Humpolce, tak tam prostě musím. Nějaký objíždění trasy ti nikdo nezaplatí a zákazníky nezajímá, že sněží víš:) Na našich tazích to není možné zavést rozhodně ne plošně. Jak popisuje Pepa to předjíždění, tak to je vidět že alespoň chápe realitu. Ty jak už jsem psal čerpáš jenom z toho co vidíš u vás na dálnici z kabiny osobáku.
beastar
20. 1. 2018, 20:33Už vidím jak si íranskej řidič, belgickýho kamionu plánuje trasu na Vysočině. A kdo zná trochu realitu kolem Švýcarska a Německa chápe že je to tam celý úplně jinak. Stačí se podívat jak složitý je Švýcarsko na průjezd po silnicích a hned dává ten vlak větší smysl. A Švýcarsko a vlaky to je trochu jiná úroveň, než ty naše tratě ještě od CaK drah a dopravci s technikou 80. let minulýho století.
VK
20. 1. 2018, 20:43No takže když jel do kalamity, ohromně si tím pomohl. Stojí stejně, akorát to jako bonus zacpe ostatním. Hlavně, že má výmluvu pro šéfa, proč stojí. Princip chování kamioňáků je 'su velkej, jedu, ostatní mě nezajímají a ať se klidně zblázní' - myška před kamion a zpomalit je výraz maximálního zoufalství řidiče osobáku, kterému povolily nervy, co se táhnul deset kilometrů osmdesátkou za předjíždějícím náklaďákem, který prostě unbedingt musí předjet tři další, které jedou 79,5. Ne, nedělám to, ale všem kamioňákům to přeju, co nejčastěji, ideálně po každém předjíždění. Třeba se jim v těch makovicích jednou rozsvítí (OK, kde nic, není, ani smrt nebere).
Ale jo, jezděte jak hovada, skutečně můžete a není proti tomu obrany. Jenom abyste ale nepřetáhli strunu a volání po zpřísnění podmínek nezesílilo natolik, že tomu politici populisticky skutečně vyjdou vstříc a máte tu na tvrdo zákazy předjíždění, zákaz jízdy na sněhu, hledej si parkování kde chceš, jedeš, papíry pryč, až po uzávěry a povinné překládání na vlak. Ono totiž, na každý tlak je protitlak a populismus má tu výhodu, že k němu politici dříve či později vždycky sáhnou, pokud je společensky artikulovaný zájem dostatečně silný. Těším se na tu dobu.
VK
20. 1. 2018, 21:00Tak schválně Beastře, co by se stalo, kdyby se to zavedlo, co bys tak řekl. O kolik by byly dražší rohlíky a o kolik bys musel zdražit ojeté Esko, kdyby kamiony nesměly předjíždět a mýto by bylo dvojnásobné.
PepaSFI
21. 1. 2018, 09:28nevím jestli si dostatečně uvědomuješ cos napsal. Pokud je podle tebe prasárna která může skončit vážnou nehodou, navíc nehodou nebezpečnou hlavně pro ten osobák, "výrazem maximálního zoufalství" protože někdo musel chvilku zpomalit, asi by to stálo za zamyšlení nad duševním stavem a způsobilostí k řízení. Ten kdo úmyslně vyvolává nebezpečné situace NEMÁ ZA VOLANTEM CO POHLEDÁVAT! Když schvaluješ tohle, pak bys taky jistě musel schválit že ten kamioňák co mu podobnou věc někdo udělal už po třicátý během dne a kdovíkolikrát musel řešit poškozený náklad po prudkém brzdění, prostě taky dojde do stavu maximálního zoufalství a jednou zkrátka na tu brzdu nešlápne.
Rien
22. 1. 2018, 03:35Najedu kolem 80000 rocne, ale jeste se mi nestalo, ze bych jel 10 km za predjizdejicim kamionem. A jestli je nekdo zoufalej z predjizdejiciho kamionu a vybrzduje, tak je to kreten a preju mu, aby ho ten kamion sundal. Za predjizdejicim kamoinem mi nevadi pribrzdit a pockat, mnohem vic me serou debilove, co predjizdej ve 110, protoze ty na to narozdil od tech kamionu muzou slapnout
rock
22. 1. 2018, 08:4310 km je docela extrém a asi to bylo míněno jako nadsázka, ale zažil jsem i víc. Ale být zaseklej >5 km je relativně běžný (D1 v okolí Brna), to už ojedinělej zážitek není. A není to jenom o tom, že by ten kamion zdržel jedno auto (mne), ale o tom, že za sebou vytvoří kolonu klidně desítek aut, která tam vůbec nemusela být, tzn. o řád navýší potenciál řetězové nehody.
Ale v principu by stačilo, kdyby kamioňáci dodržovali § 18 (2) b) a § 19 (2) zákona 361/2000 Sb. Víc od nich vlastně nežádám. Plus teda alespoň elementární užívání mozku v okamžiku, kdy napadly první 2 cm sněhu.
beastar
22. 1. 2018, 16:37Rien přesně tak. Nenajedu teda 80 to je porce. Ale 40 určitě a pravda občas ty kamiony předjíždí nevhodně. Jenže není takový problém je nechat. Občas nějakej začátečník v kamiónu nemá odhad a trochu se to protáhne ale kdo řídil někdy auto s omezovačem na 80/100/110 a lidma bo nákladem tak to pochopí. 10km je extrém a vysloveně náhoda.
A k tomu zdražení. Nejen že by ojety eSko dojelo později protože by kamion kterej je naloženej z půlky x km jel za přiloženým kterej do kopce jede 60. Taky by to stalo víc nafty. Plus to drahy mytny by ten dopravce chtěl kompenzovat v ceně km. 10% určitě u těch potravin asi i čtvrtina. Jde o další věci kolem který se špatně posuzují. Jenže už ve starověku věděli že když zdražíš cla a mýta logicky se ti to nakonec promítne do zboží.
VK
23. 1. 2018, 20:34To je ale úplně jednoduchý, jestliže kamioňák někoho sejme a třeba to bude se zraněním, půjde si hačnout plus pár let zákazu činnosti, obvyklá sazba. Takže bude mít trochu času popřemýšlet, jestli něco třeba nedělá špatně a jestli nebylo bývalo lepší si tím tempomatem otočit o ten jeden km/h dolů, než za každou cenu blokovat ostatní provoz.