načítám data...

Auto není mixér aneb pohled pod kapotu

Existuje nějaký důvod, proč by moderní člověk měl znát technické podrobnosti o fungování svého automobilu, když jej stejně nemůže sám v případě potřeby opravit?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Motoristická komunita se proměňuje. V dobách našich dědů a otců bylo provozování automobilu spojeno s celou řadou nároků kladených na řidiče. Nemám rád, když někdo nadává na nové vozy, protože jsou příliš komplikované a to je dělá nespolehlivými. Jo za mých mladých let, to bylo auto poctivej kus železa, ne jako ty dnešní plastový eko-krámy – s takovým názorem se potkávám často. Pravdou však je, že stará auta vyžadovala té péče přecijen o něco více.

 

Mezi základní údržbu, kterou si majitel dělal sám, patřila výměna olejů, svíček, ale i brzdového obložení a potom seřizování. A seřizovat bylo potřeba vše a pořád. Brzdy, spojku, karburátor, ventilové vůle, řízení – to vše bylo čas od času potřeba lehce zkorigovat. Na majitele automobilů to kladlo nemalé nároky. A též to řidiče lépe než co jiného seznámilo s jejich strojem.

Dnes už jsme zvyklí, že automobil patří do rukou tak nějak všem. Údržba moderního automobilu svépomocí prakticky neexistuje. Na práce na motoru či brzdové soustavě rovnou zapomeňte, bez počítače s diagnostickým programem a sady specializovaných nástrojů s tím nezmůžete nic, ani kdybyste po tom z nějakého důvodu toužili. Svého času se stalo terčem posměchu petrolheadů Audi A2, u kterého nebylo možné vůbec otevřít kapotu. Ale copak majitel(ka) takového vozu potřebuje otevírat kapotu? Na řidiče z údržby zbylo jen doplňování kapaliny do ostřikovačů a občas výměna nějaké té žárovky. Tedy jak kde. Nejsem sice automechanik, ale shodou okolností mám jeden autoservis. A tak jsem si řekl, že si výbojku potkávacího světla na svém VW Passat vyměním sám. A skutečně se mi to podařilo a zkazky o tom, že to i s demontáží masky chladiče a nárazníku celé trvalo skoro tři hodiny a v okamžiku největšího zoufalství jsem celou operaci přenechal skutečnému automechanikovi a potupeně seděl v koutě – to jsou jen škaredé pomluvy.

 

I ovládání moderního vozu musí být dostatečně snadné a blbuzdorné. A automobilky v tomto ohledu dělají opravdu mílové kroky. Řízení nového vozu je tak jednoduché, že ho zvládne opravdu každý. Chcete zastavit? Dupněte na brzdový pedál. Chcete přidat? Sešlápněte plynový pedál. Nic složitějšího v tom nehledejte, nic složitějšího v tom není. A k tomu se přidávají různé jízdní asistenty, auta si hlídají jízdní pruh, slepé úhly, bezpečné rozestupy nebo třeba správné parkování. Ovládání auta dnes není složitější než v případě mixéru či vysavače.  A je to tak dobře. Vždyť jen díky tomu je dnes automobil skutečně dostupný všem a my autíčkáři víme, že automobil znamená svobodu pohybu. Jedno drobné ‘ale’ tento nový přístup k automobilu však přeci jen má. Chybí to tu propojení člověka a stroje. Ten cit pro techniku. Naši dědové věděli, co jak v jejich voze funguje a jak správně automobil používat, aby zbytečně netrpěly jeho součástky. A tyto vědomosti se poté převtělily v plynulejší jízdu bez ostrých manévrů, které zbytečně namáhají konstrukci vozu a následně i nervy (v horších případech i konstrukci) ostatních řidičů.

Teď nechci znít jako starý zahořklý moralista ze šroubárny a blábolit něco o tom, že dřív si řidič musel každý kilometr zasloužit poctivou prací rukama. To rozhodně ne. Seznámení se s mechanismy, jak věci fungují, dá však člověku i lepší cit k jejich ovládání. U automobilu je totiž cit pro ovládání stále ještě poměrně důležitý, a ač to dnešní auta dobře skrývají, stále ještě je nelze ovládat bezmyšlenkovitě jako mixér. A tak až příště budete sedět na recepci svého autoservisu, usrkávat kávu a čekat, až vám přistaví váš vůz, zkuste obětovat těch pár minut s kávou a denním tiskem a zajděte se podívat přímo do dílny. V dobrém servise vám rádi ukáží, jakou opravu či údržbu na autě provedli, a vysvětlí vám proč. Třeba to pro vás bude i zajímavější než články o domácí politice.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Xander_Cage
15. listopadu 2016, 07:42
1

Já mám k tomu klasické přirovnání k osobním počítačům, kdysi byli osobní počítače pro opravdové nerdy kteří ty jedničky a nuly měli v hlavě a věděli přesně jak daný počítač počítá a funguje, pro normálního člověka to bylo složité, ale jak si lidé kupovali čím dál tím více počítačů firmy se začali dělat i normalní programy a funkce (vzpomene si dnes někdo jak se pracovalo s počítačem před Windows nebo iOS?), dneska lidé zapnou jedním tlačítkem počítač kliknou na ikonu psacího programu a už mohou psát článek nebo je to stejné i s mobilním telefonem. Stejné je to podle mě i s auty kdo potřebuje auto z bodu A do bodu B nebo jenom pracovně je mu jedno co tam má za motor na jakém principu funguje, spojka je prakticky jenom pedál který umožňuje řadit atd. Pak jsou lidi, kteří rádi tomu porozumí a chtějí o tom vědět. Naopak i pro nás "petrolheady" je doba podle mě taky příznivá, všechny informace o autech se dají najít na internetu, včetně videí na youtube jak něco opravit atd. I když je pravda, že bez pořádného dílenského vybavení (hlavně diagnostiky) auto doma neopravíte a já jsem zato rád, rád jezdím s autem, ale abych se každý týden v tom hrabal a seřizoval, nebo měl naučené jak kompletně funguje celé auto tak zas takový "zapálenec" nejsem.

reagovat
Mi
Michal Lenc
15. listopadu 2016, 08:34
0

Jak jste naťukl ty počítače, tak shodou okolností o tom tento týden vyšel článek na notebookblogu. A myslím, že autor hodně ví o čem mluví. http://notebookblog.cz/ostatni/ze-zivota/vic-uz-pocitacum-rozumet-nebudeme/

Su
Sumy
15. listopadu 2016, 10:04
0

No ze mne se ten zapaleny silenec stal. A jsem si toho vedom. Co a jak funguje u toho zazraku 90 let jsem postupne dospel po 3 letech a skoro 80tkm. Na druhou stranu, ted mi umira starter a jsem rad za "starou plecku". Novej stoji 3 litry a vim, ze to sice bude pakarna( o to vic, ze se ted po operaci kolene mrcasim na berlych), ale za 3hodky prace bude hotovo a mam vyresenej problem na dalsich 400tkm :-) Staci: sundat cooler, predni kardan, palivovej filtr, pomocny spojkovy valec i s ovladavi vidlickou a nasledne obelstit neproniknutelnost naradi hmotou(fakt tam neni misto). A navic nepotrebuju ani hever, bo se pod to vlezu i na bok :-) Jo, je to pakarna, ale bez pece ty stary auta fakt provozovat nejde. A kdyz uz pod tim budu, tak naperu vazelinu do vsech maznic. To uz se dnes fak nepouziva. Ale proc, vzdyt pak i na 2,5t aute, co dostava zahul v terenu muzou byt porad origo cepy i po 20letech bez vule. Pravda, provozoval jsem to rok a kus za pomoci servisaka, ktetej to pry umi... akorat mi doku... pul auta.

Su
Sumy
15. listopadu 2016, 10:05
0

Berlich :-/

Ka
Karda
15. listopadu 2016, 20:16
2

to Michal: Líbí se mi, že se množiny čtenářů Autíčkáře a NotebookBlogu protínají. Jak by řekl klasik: "Nový Autíčkář a Notebookblog mé weby nejmilejší."

briza
15. listopadu 2016, 23:39
0

Karda: tady už schází jen We-We-We Weber a jeho přepočet na myši polní :)

Ev
Evlo
15. listopadu 2016, 08:46
0

Me neprijde, ze by clovek na novych autech, tj. vyroba trba pred mesicem, nemohl delat veskerou beznou udrzbu sam, akorat tusim u audit a8 je ptoreba po vymene baterie provest nejakou proceduru v diagnostice, ale uz bezne produkce nic takoveho neni. Reset servisnich intervalu po vymene oleje byva zdokumentovan.

reagovat
Vikis
15. listopadu 2016, 10:26
0

No já nevim... Mám 3 roky starý auto a po tom co padla záruka, tak si oleje dělám sám na koleni (a to nejsem žádnej garážovej kutil). Teď mě čeká olej a brzdovka a přijde mi zbytečný to někam dávat, až přijdou na řeč koutouče a destičky tak to nedopadne jinak. Interval si odcvaknu přes palubák.
Ale jak píšeš, dneska mají auta malé nároky na uživatele jako kontrolora/seřizovače, hlavně dneska je na skoro každém roho dílna, nebo značkovej servis, kde to rádi udělají za tebe a někteří si rádi za to pohodlí a čisté ruce připlatí...

reagovat
Chosé
15. listopadu 2016, 11:14
0

No nevím, jsem toho názoru, že bych si auto do servisu nedal. Doteď jsem si na autě vše udělal sám (čti s pomocí bratra). Mám ovšem oproti ostatním garážovým petrolheadům velkou výhodu v podobě velkého servisu, který máme v rodině. Takže když jsem onehdá měnil zadní diferák za LSD, tak bez problému. Na koleni před panelákem by to bylo horší.

Jinak to, že se auto stává daleko více user-friendly s defakto nulovou potřebou auto samostatně servisovat se v dnešní době lidem hodí. Stále více se setkávám s názorem, že auto raději dají do servisu i na výměnu žárovek nebo stěračů. Lidé jsou čím dál líní a raději strávený čas prací na autě nahradí reálnou prací za peníze a servis si tak zaplatí.

Já bych tak ovšem žít nemohl. :)

reagovat
Irwinek
15. listopadu 2016, 11:55
0

ono se Ti to mluví, když máš zázemí :-D
já bych si taky raději spoustu věcí udělal sám, možná i v lepší kvalitě, než leckterý servis, ale na ulici, kde Ti může každou chvíli nějakej blb přejet nohy, nebo Ti odloženou část přizpůsobiví okamžitě přemístí do pryč, to prostě nejde :-(

Chosé
15. listopadu 2016, 11:58
0

Naprosto tě chápu, mám kamaráda, co si před domem dával kotoučovou zadní nápravu, 4 bodové sání a tak. :D Jako určitě to nějak jde, ale je to problém. Jinak děda z otcovi strany měl doma jen kanál a veškerý servis dělal sám, je fakt, že od Octavie 1. generace už to nějak extra nezvládal skrz složitější mechanismy.

Já jsem jen rád za to, co mám. Dobré prostředí mě jen více posunulo k pozitivnímu vztahu k autům. :)

Woyta
15. listopadu 2016, 15:34
0

Ono je ted dost aut na operak, takze mame zakazano tam dolejt i kapalinu do ostrikovacu. Vse poskytuje leasingovka. Auto na opravy a kontroly si vyzvedavaji. Jenze pak stojim na kraji silnice a volam na vsechny strany co delat,protoze ze 3000km po vymene oleje, hladinka sotva dosahne merky, auto nadava a ja mam zakazano stavit se na pumpe a nalejt tam chybejici litr oleje.

reagovat
M P
15. listopadu 2016, 16:31
0

To vážně? To snad ne :D

Su
Sumy
15. listopadu 2016, 16:51
0

Operaky jsou vubec fajn. Kdyz mi stavkoval "dedecek", tak jsem si vzal na tyden z prace octu co je na operak. Mel jsem na vyber ze dvou. Dobre jsem zvolil, ty druhy upadlo kolo za jizdy v reichu na dalnici. Ta "moje" po prehozeni na zimaky jen "klepala"(pravda, matky jsem dotahoval po prezuti hned jak jsem dojel domu-sila zvyku) No a taky ji mladej zblil a jsem tam za 2-3litry za cisteni, to mi jeste strhnou :-/, ale to je jina kapitola.

Su
Sumy
15. listopadu 2016, 16:54
0

Jinak ja porusil narizeni a i jsem si vymenil zarovku, pac tahnout se do centra a tam cekat jako blbec az ji nekdo vymeni, to fakt nedavam. Ale porusil jsem smlouvu, jsem rebel :-) Olej ten dolejvat smime, ono s 1,6 TDI by to ani jinak neslo :-D

Woyta
15. listopadu 2016, 17:14
0

Jo bohuzel je to tak. Nakonec jsem musel jet 70km s olejem na minimu. Na firme mame par lahvi s olejem na dolejvani od lesingovky. Litrovka tam zahucela cela. Kazdej skrabanec musime psat do zvlastniho listu poskozeni vozidla atd. I gumy si jezdi leasingovka prezouvat sama.

M P
15. listopadu 2016, 17:53
0

Tak on fleetový operák bude mít asi jiné podmínky jak operák pro FO. Na druhou stranu, vůbec netuším, zda mohu olej dolít sám, nebo ne.

beastar
15. listopadu 2016, 18:38
0

Ano má jiné podmínky a taky se to samozřejmě mění smlouva od smlouvy a hlavně to v neposlední řadě leasingová společnost 1. má trochu jiné podmínky než ta 2. a úplně jiné než ta 3. Tohle co tady popisuje Vojta mi přijde trochu na Hertz (neboli A.Sheridan) nebo Arval tam jsou většinou domluvené takhle extrémní podmínky co je ještě fajn tak smlouvat s nimi o nájezdy km. S tím absolutním zákazem čehokoliv je to v případě fleetu a servis all inclusive že všechno je ve splátce a nájemce se nestará o nic takhle vždy jediné co lze dělat je udržovat v tlak pneumatikách a dolít směs do ostřikovačů. U nás neměníme ani stěrače ..,.:)

Woyta
15. listopadu 2016, 22:20
0

Hertz jsi trefil spravne.

PepaSFI
15. listopadu 2016, 17:30
1

kdysi mi jeden vyprávěl historku z autoškoly jak jedna žákyně pořád měla problém se spojkou, neuměla se rozjet. Nikdo nevěděl co s ní, až jeden starší učitel vyndal ze skříně zaprášený model spojky, funkční s klikou na točení a předvedl to na něm. Jak se točí jedna strana kotouče, jak se tím pedálem těma kotoučema pohne, ony se začnou třít o sebe a roztáčet. A najednou to šlo. Dokud byla spojka jen cosi anonymního, pedál kterým se zapne rozjíždění, nemožný. Ale po pochopení jak to funguje, že se tam něco začne třít a je potřeba to s citem ovládat aby to zabralo plynule, najednou rozjezdy šly.

reagovat
M P
15. listopadu 2016, 17:54
0

To je ale přece jen moc pěkné. Ukazuje to, že naděje existuje :D

Su
Sumy
15. listopadu 2016, 18:47
2

Nekomu to fakt pomuze. Kdyz si zena delala papiry na nakladak, stravili jsme spoustu veceru tim, ze jsem ji vse postupne vysvetloval a razem ji to slo i se starym polomrtvim DAFem samo. Napriklad kdyz pochopila co jsou synchrony a ze kdyz jsou na to nakladaku mrtvy, tak co musi udelat, aby se dalo radit, hned ji to slo bajecne.
Stejne tak kdyz jsem ji vysvetloval system 4x4 na nasem paju a jak fungujou spery a kdy se smi co zaradit a kdy ne, protoze pak to nevydrzi tohle, nebo tamhleto. Problem je nadnesen jiz v clanku. Auto je dnes pro kazdeho, bohuzel... Kdyz si delas papiry na letadlo, stravis hodiny teorii, vcetne stavby a konstrukce, motoru, pristroju...
Bojim se doby, kdy budou i letadla "pro kazdeho"

M P
15. listopadu 2016, 20:45
0

Letadla pro každého v podstatě už jsou. Ano, jsou trochu dražší na provoz, než auta, ale létání nikdy nebylo veřejnosti blíže. No, a taky to tak někdy dopadá :)

beastar
15. listopadu 2016, 23:24
0

Nechci to teď zlehčovat ale ono létat ultralight nebo privátně taky zase není taková věda:) jasně noční létání, zahraničí, větší dvoumotor a věda je na světě ale ten základ jde dokázat snadno i v pokročilém věku. A v tom vzduchu lidi také nedělají mnohdy chyby protože se neučili a je to tak dostupné.

M P
16. listopadu 2016, 06:10
0

No jasné, právě proto je to dostupné, protože to není nic složitého. Jediné, co tě může fakt ohrozit je vlastní demence a počasí, ale to se dá sledovat, takže opět jen vlastní demence :D samozřejmě je to trochu nadnesené, ale je to tak

martin_100
16. listopadu 2016, 13:08
0

Někdy to tak dopadá ...... a to doslova :-D

Su
Sumy
16. listopadu 2016, 13:52
0

Coz o to, neni to veda, ale pro kazdeho to zatim nastesti neni. Co mohu rict za nas klub, tak cca 1/3 odpadne, pac instruktor je na solo nepusti a dotycne to pak prestane bavit. Co jineho s clovekem, ktery po 30! hodinach neni schopen pristat? A snutnym faktem je, ze cca 90% prus... je diky nekazni-nerespektovani zdraveho rozumu, zkratka nedostatku respektu k faktu, ze tam nahore jsme "na navsteve" Znate vsak nekoho ve svem okoli, kdo ridicak neudelal? Ja ne.

beastar
16. listopadu 2016, 19:24
0

Znám pár lidí co dělali béčko asi na 6x jinak to dají každému ale tak samozřejmě létání je složitější. Mimochodem viděli jste toho borce co lítá letadlem někde na vesnici každý den do kolbenu místo aby jezdil Feldou, postavil si něco light s motorem a skladacimi křídly to zase ukazuje že to věda úplně není. Každopádně ono to létání ty kurzy atd. jsou mnohem dražší než pozemní řidičský průkaz takže těch uchazečů je méně kvůli penězům a jak víme peníze neznamenají inteligenci a motivaci navíc dneska by se každý na solu viděl po hodině nejraději a to v Japonsku to dají vážně všem a v USA ty školy jsou vážně pro každého viz. Lübitz a jeho psychika..takže je to diskutabilní:) je to pro všechny ale i není zatím.

PeterLuk
17. listopadu 2016, 20:25
0

Ono hlavne mám pocit, že vodičák je dnes akási povinnosť, pokiaľ chce človek robiť niečo viac než predvača v Kauflande či úradníka v kancelárií, tak ho vyžaduje už snáď väčšina firiem. A ak ho niekto nemá, tak je automaticky spoločnosťou zaškatulkovaný. Toľko som počúval historiek o autoškolách... a pre mňa to bolo jak výlet do susedného Rakúska (bývam od hraničného priechodu tak 10 km). Ani som si neuvedomil ako rýchlo mi tá autoškola prešla a naučil som sa tam akurát predpisy a cúvať. Za mňa ponúka autoškola iba základy a potom to vyzerá na cestách tak ako to vyzerá... Ale to je už na ďalšiu diskusiu.

briza
15. listopadu 2016, 23:54
0

Já se teda snažím šťourat pořád a ve všem, ovšem to je hlavně díky tomu, že mám profi zázemí u kamaráda v dílně, kde je možnost moje chyby eliminovat jeho zásahem, byť obvykle mě v tom nechá řádně vyráchat a polohlasně trousí poznámky, když prochází kolem, případně ho občas přistihnu, jak na mě s jeho mechošema jen mlčky kouká, pokud zrovna přicházím s nějakým neortodoxním technologickým postupem.
Mimochodem, ad výměna žárovek/výbojek u koncernu, osobně jsem si dal tu práci a stopnul si to kdysi u G4. Výměna žárovky, bez demontáže čehokoliv, mě stála takřka 40 minut času a cca 2dcl krve, protože rvaní mých kolohnátských rukou do štěrbinek si vyžádalo oběti. Oproti tomu povolení nějakých 12 šroubů, shození nárazníku, masky, vyndání světla, výměna žárovky a zpětná montáž mi zabrala těch minut 25 a byl jsem schopný to vyměnit kdekoliv.

reagovat
martin_100
16. listopadu 2016, 13:07
1

No myslim si že základní mechanický principy na kterých auto funguje by se v autoškole měly učit furt.
Pořád se všude říká že auto v nezodpovědných rukách je zbraň.
No a teď mě opravte jestli se mýlím - když budu dělat zbrojní průkaz tak budu muset přesně vědět jak flinta nebo bambitka fungujou a budu muset přesně vědět jak o ně pečovat a to prokázat i u zkoušky.
Pochybuju že by si myslivec před tim než jde na čekanou zašel někam do flintoservisu kde by mu flintu zkontrolovali promazali a nabili a on by se už staral jen o míření a mačkání spouště a vůbec se nestaral o zbytek.
Neříkam že by měli v autoškolách lidi cvičně měnit brzdový obložení nebo rozvoďák. Ale rozhodně by měli vědět jak funguje spalovací motor, turbo , jak převodovka se spojkou, zavěšení kol. Pak by nejspíš jak již bylo zmíněno zacházeli s auty trochu jinak.

Mě třeba někdejší bejvalka osočila z toho že kecam kraviny když sem jí vytknul vytáčení studenýho motoru v mrazu hned po nastartování. Snažil jsem se jí vysvětlit princip funkce motoru a jeho mazání. Prej sem kokot co si vymejšlí že takový hovadiny nikdo jinej neříká že má několik kamarádů automechaniků a ani ty takový hlouposti neříkají. (hmmm holt já blbej řidič z povolání s výučákem v oboru automechanik toho o autech moc nevim narozdíl od ní s řidičákem starym tehdy tejden a ukončenym základnim vzdělánim)

reagovat
PepaSFI
16. listopadu 2016, 16:54
0

když byly zbraně na divikým západě předmětem denní potřeby, asi nebudu přehánět když napíšu, častější než záchod a koupelna, tak byl taky v každém "městě", tedy v osadě s osmi chatrčema, kromě nálevny, kovárny, kaple a šerifovny s basou, taky gunsmith, zbrojíř co prodával zbraně a střelivo a taky dělal servis. Já sice zbroják nemám ale tipuju že tam ty komplikace stejně požadují jen z rituálních důvodů, aby ty zájemce dostali trochu do disciplíny a nedali jim to moc jednoduše. U koncese na radioamatérské vysílání je to to samé a to se tím nikomu nedá ublížit. Maximálně si člověk udělá ostudu když při provozu dělá kraviny.

martin_100
16. listopadu 2016, 23:41
0

"z rituálních důvodů, aby ty zájemce dostali trochu do disciplíny"
a z toho samýho důvodu by měla bejt technika i nadále v autoškole ;-)

Ra
Rampa
16. listopadu 2016, 22:05
0

Na jednu stranu se kritizují staromilci, co odsuzují nová auta a přitom tu čteme ve článku, jak jsou nová auta neopravitelná v domácích podmínkách a podobné bludy. Tyhle 2 pohledy jsou pořád stejné - co se asi psalo v 80/90. letech třeba ohledně elektronického vstřikování. Servis je jen o přípravě a vybavení. Příprava je naopak v dnešní době mnohem snažší (dostupnost na webu), a vybavení je spíš o ochotě investovat nebo možnosti půjčit si. To, že někteří výrobci účelově komplikují konstrukci svědčí spíš o "zmrdství" z jejich strany, dobrý příklad je ta A2, nebo výměna žárovek na určitých modelech. Ještě k blbuvzdornosti ovládání moderního auta - stačí si dosadit libovolný kontext z historie ohledně posilovače brzd, řízení, ABS, ESP... spolehlivost nekomentuju, to je na hlubší debatu a nedá se to paušalizovat/zjednodušovat. S článkem osobně moc nesouhlasím.

reagovat
beastar
16. listopadu 2016, 22:34
0

Opravit jde a šlo vše je to jen otázka peněz když se člověk podívá třeba na okruhy GT kde se mění za závod půlka auta tak to je samozřejmě možné i v civilu akorát na ulici u činžáku to je složitější než u Charouze v dílně. Dle mého mínění byla stará lépe servisovatelná hlavně proto že se o dost méně jezdilo a lidi doma měli více času taky věci jako klima nebo abs byly sen a řídící jednotky měl jen raketoplán ovšem dnes zase diagnostiku a další věci může na jednodušší auta mít i amatér doma. Nic moc se nemění jen postupy a žárovka se mi dobře naposledy měnila u Favoritu prostě proto že tam bylo dost místa dneska mám na všem xenony takže tady za plus pro starší kousky prostě nejde to zobecňovat.

PepaSFI
17. listopadu 2016, 17:59
0

já si nemyslím že by stará auta byla lépe servisovatelná. Samozřejmě si musíme položit otázku co to je staré auto. Dejme tomu že je to auto bez elektroniky a bez komfortní výbavy, což splní tak leda Škoda 120 a možná ještě první ročníky Favoritu s karburátorem. Jenže tyhle auta se servisovaly prakticky neustále. Dnes lidi frflají že dělat rozvoďák po 120 tisících je hrozný, že je potřeba mít motor s řetězem co je nafurt (aby se pak ukázalo že ten věčný řetěz je potřeba vyměnit po 50 tisících, ale to je jiný příběh). Dělají se dlouhé výměny oleje protože 15 tisíc kilometrů je hrozně často. Vytáhl jsem si příručku od Škody 105-120 a našel si plán údržby. je toho na tři stránky. namátkou vybírám:500km kontrola a doplnění oleje. 5000km výměna oleje, kontrola vůle ventilů, kontrola elektrod svíček. 10000km seřídit přerušovač, předstih, promazat rozdělovač., seřídit spojku a promazat ložisko, kontrola a seřízení sbíhavosti. je toho strašně moc, spousta mazání, kontrolování, některé úkony doporučované před delší jízdou než 100 km. Jen kolik bylo mazacích míst na přední nápravě. Trabant na promazání přední nápravy potřeboval dvě mazací pumpy, dva druhy vazelíny. Naprostá většina takové údržby už neexistuje nebo se dělá v řádově delších intervalech. Nedávno byly u sousedů na Autofóru dva články o Trabantech. Všichni tam dostali záchvat ostalgie a juchali tam nad tím jak to bylo skvělý, jednoduchý a snadno servisovatelný auto. Ale můj dotaz jestli někdo někdy seřizoval u trabiho zapalování zůstal bez odpovědi. Při tehdejších olejích byl Trabant zralý na generálku tak po 60 tisících, škodovky tak po 100 tisících. A to už si nikdo doma na dvorku neudělá. Takže v praxi je celkem jedno jestli k opravě po 100 tisících kilometrů potřebuju diagnostiku nebo honovací brusku, s obojím musím do servisu. Nebo spíš dnes jinak, diagnostiku na takové základní použití koupím za dvě stovky.

beastar
17. listopadu 2016, 18:32
0

V kostce s tebou souhlasím a tam je to jedno "ale" co je staré auto. Ono třeba servis Favoritu nebo Felicie (dnes již to je taky staré auto) prostě uděláš doma i jako mechanik amatér když chceš tak i na koleni na sídlišti podobné to bude u aut jako Audi 80 s počátku výroby nebo třeba u jednoduchého auta jakým bezesporu byl třeba Fiat Uno. Ty si zašel moc do historie navíc do východního bloku a tady musím napsat jednu věc Trabant ač nebyl špatné auto (v CCCP bloku zejména) tak byl zastaralí už v době vzniku to samé 105/20 ty auta koncepčně tak nakonec i servisem a údržbou vyseli někde v roce 45 - 50 a z toho taky plynou ty servisní úkony co popisuješ a ano byla to dřina. Já vezmu příklad jako mladý klučina sem měl Renault 19 (ano hrůza z dnešního pohledu) 88 ročník,tuším 1.7 a na tom autě si udělal v klidu i s levýma rukama cokoliv na koleni nic složitého a přitom už se třeba oleje a údržba motoru dělala docela moderně. Nejde to prostě napsat obecně "stará" a "nová" spíše třeba Favorit VS Fabia II .... nebo Orion VS Focus MK3 a tak podobně.

PepaSFI
17. listopadu 2016, 19:58
0

já měl Fiat Panda z roku 91. Byl starý nebo moderní? V tom autě nebylo vůbec nic, dokonce ani posilovač brzd ale měl vstřikování, řídící jednotku a katalyzátor..Prakticky všechno kromě sváření nerezem při výměně katu jsem na tom udělal sám. A na autě o generaci novějším jsem měnil přední tlumiče úplně stejným postupem, brzdy se liší jen nepatrně, výměna rozvoďáku se liší jen nepatrně tím že se musí podepřít motor protože je trošku jinde jeden držák a naopak je jednodušší vlastní výměna řemenu protože na jeho napnutí není potřeba speciální nástroj (nebo to dát tak nějak odhadem) ale prostě se napínák nastaví na značku. Kdyby se vyskytl nějaký problém s elektronikou, tehdejší prakticky nešla diagnostikovat, dnes si snadno v mobilu odhalím i vyviklaný konektor. Ano, je toho v autech mnohem víc, spousta elektroniky ale popravdě řečeno, ono to dělá potíže obvykle až u hodně utrápené ojetiny. A ty utrápené ojetiny dělaly potíže vždycky, jen trochu jinak. Tohle naříkání bylo vždycky, s každou novinkou se říkalo jak je to složitý, jak to nikdo neopraví a jak lidi nevědí co by chtěli a nic dobrýho to nepřinese. A začalo to přesně v té chvíli kdy někdo byl líný hledat bobule po lese a začal rejt klackem do země aby si to křoví s bobulema zasadil vedle chatrče.

beastar
17. listopadu 2016, 20:24
0

Řekněme že jak jdou dopředu technologie běžně dostupné v běžných autech tak jde ruku v ruce i servisní vybavení a zdokonalují se servisní postupy ale podle mě prostě daleko jednodušeji opravíš právě tu Pandu nebo Punto, Favorita optikou dnešní doby stará auta protože jsou prostě méně složitá a vybavená a tudíž pravděpodobnost různých závad je nižší a také je dost důležité rozlišovat servis (opravy a nutné opravy) a údržbu to jsou podle mě dvě různé věci výměna oleje například pro mě není opravárenský úkon ale pouze nutná údržba aby stroj fungoval jak má. A když si postavíme vedle sebe Fabii II a Fáčko a uděláme na nich stejnou závadu a bude to opravovat stejný mechanik tak kde bude rychleji hotovo je asi jasné. Ne nechci se dohadovat všechno jde dopředu a tak se bude tohle vždycky řešit a navíc na staré časy se tak hezky vzpomíná vždyť kdo vzpomene z vojny špatné okamžiky ve vyprávěních vždy zmiňujeme jen to vtipné přitom to byla pakárna. Takže nemůžu s tebou ve všem souhlasit ale v jádru máš pravdu,)

PeterLuk
17. listopadu 2016, 18:51
0

Ešte som to nečítal, ale k nadpisu: existuje nejaký dôvod chodiť na strednú školu, keď človek v prípade potreby človek všetko nájde na nete?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem