načítám data...

Jaká by byla auta, kdyby se vyvíjela jako autobusy

06. února 2017, 09:01 28 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Překotný vývoj aut je z velké části hnán marketingem a touhou po stále lepších hračkách a větším luxusu. Jak by ale vypadala, kdybychom k nim přistupovali stejně chladně jako k autobusům?

zobrazit celou galeriiEditorial: Jaká by byla auta, kdyby se vyvíjela jako autobusy

V poslední době mě moje kombinace mé lenosti vyřešit některé drobné závady mého italského automobilu a přesunu mé kanceláře do mého oblíbeného baru přiměla využívat mnohem častěji MHD. A můžu vám říct, že je to zajímavá a užitečná zkušenost. Přinutí vás to přemýšlet o tom, co vlastně auto člověku přináší a jak velký příspěvek k osobní svobodě představuje, i o tom, že je někdy naopak osvobozující nemuset řešit, kde ho zaparkujete. Ale o tom až příště.

Teď bych chtěl mluvit o vozech MHD jako takových. V posledních týdnech jsem si totiž začal všímat, v čem že to vlastně jezdím a dívat se na to očima motoristického novináře. A bylo to velmi poučné. Přemýšleli jste někdy nad tím, jak by asi vypadal autobus, kdyby ho navrhli a postavili tak jako osobní auto, nebo naopak, jak by vypadalo osobní auto postavené jako autobus?

Jestli ne, tak to zkuste. Začít můžete srovnáním průměrné životnosti osobního auta a autobusu nebo dokonce trolejbusu. A nemluvím jen o životnosti fyzické, ale i morální. Dokážete si představit, že by někdo pro intenzivní každodenní přepravu (představte si třeba služební auto) používal auto fyzicky staré 10 či 20 let, pocházející konstrukčně z doby před více než třemi dekádami? To zhruba odpovídá situaci, kdy byste dnes dostali jako služební auto Volkswagen Golf druhé generace, koupený někdy kolem roku 2000. A nikomu by nepřišlo divné takové auto dále servisovat a udržovat, i když by už mělo najeto přes milion kilometrů…

Něco takového už dnes kromě autobusů, nákladních aut či jiných užitkových strojů uvidíte snad jen v zemích třetího světa, kde jsou investice do nových aut – ať již do jejich nákupu nebo vývoje – omezené ekonomickou situací a i staré auto (ať už morálně nebo fyzicky) je ceněným majetkem. V západním světě by něco takového nebylo možné, protože i když by stará auta mohla nadále plnit svůj účel, zákazníci chtějí auta nová.

Podobný příběh vypráví i to, když se rozhlédnete po interiéru takového autobusu nebo se začnete soustředit na to, jak jezdí. Můžete sedětv nejmodernějším autobusu, který má vaše město k dispozici, a na dlažebních kostkách budete mít stále pocit, že se kolem vás celá ta věc rozpadne. Můžete sedět v nejdražším voze městské hromadné dopravy, který může vás dopravní podnik mít, a stejně všude kolem sebe uvidíte holý kov, tvrdé plasty, odhalené šrouby a nýty či čalounění, které vypadá lacině i ve srovnání s nejlevnějšími auty.

Kdyby takový autobus navrhovali stejně jako se navrhují osobní auta, měl by nejspíše pečlivě naladěný podvozek a precizně slícovanou karoserii i interiér, takže by i po rozbitých silnicích mohl klouzat jako na létajícím koberci. Jeho sedačky by byly vyrobené z kvalitní látky či dokonce kůže a anatomicky tvarované pro vaše pohodlí. Každé sedadlo by bylo nastavitelné a mělo by bezpečnostní pásy a airbagy. V testech městských autobusů by se mluvilo o komfortu jejich jízdy, o tom, jak tiše se otevírají dveře či o prostoru na nohy v jednotlivých řadách sedadel. Každé dva roky by přišel facelift či úplně nový autobus se zcela jiným, propracovaným designem. Autobusy by nevypadaly jako krabice s pár laminátovými kusy a prefabrikovanými světly.

Jenomže by takový auto bus také stál jako pět těch současných, měl by čtvrtinovou životnost a při poloviční kapacitě by byl ještě větší. A jízdenka MHD by brzy stála skoro jako jízda taxíkem.

Můžeme se na to amozeřjmě podívat i z druhé strany – osobní auto, vymyšlené jako autobus, by mělo design nudné krabice či spíše blobu, který by nejlépe vyhovoval praktičnosti a aerodynamice. Po vzoru autobusů nebo třeba letadel by se od chvíle, kdy by bylo dosaženo slušné efektivity, jeho tvary dále nevyvíjely. V interiéru by vypadalo tak, že dnešní Dacia Duster by proti němu působila až rozměřile. Ale zase by nejspíš stálo polovinu toho, co ta dnešní, a mohli byste ho mít třeba dvacet let.

A proč vám to vlastně celé říkám? Protože právě srovnání s utilitární technikou jako jsou autobusy či nákladní auta nám umožní uvědomit si, jak moc rozmařilý je vlastně dnešní automobilový svět. Auta už dávno nejsou taková, jaká je potřebujeme – to, jak vypadají, je už desítky let definováno tím, co chceme, co se nám líbí a čím se chceme prezentovat.

Myslete na to, až vám bude zase někdo říkat, že výběr auta je především racionální záležitost. Jsou to totiž kecy. Auta si vybíráme asi tak racionálně jako třeba boty…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ev
Evlo
06. února 2017, 09:53
1

Já si teda boty vybírám rozhodně racionálněji než auta.

reagovat
MG
MGRR
06. února 2017, 20:30
0

Mám na boty čekací dobu min. 1,6roku od prvního změření. "Teď" (12/2016) jsem si řekl, že bych si mohl pořídit nové boty, vybírali jsme vzory, typ, míru... a termín dokončení ušití mám červenec 2018 :)

Kr
Krocan
07. února 2017, 06:16
0

MGRR, to mi neříkej, že to někomu trvá takhle dlouho. Boty neušiješ za půlden, ale nešiješ je čtrnáct dnů. To by musel ten Tvůj švec obouvat celé východní Německo. Možná by Ti stálo za to, zkusit to i u jiného ševce. Zrovna v téhle branži jsou řemeslníci docela kvalitní, ne jako automechanici, nebo lékaři.

Lu
Lukáš
06. února 2017, 10:38
0

Mám 2 metry a 140 kilo. Auto i boty vybírám tak abych se tam vůbec vešel :)
Ale se vším souhlasím. Znám spoustu lidí co tvrdí, že auto je jen dopravní prostředek a čím věcí umí, tím víc se jich může pokazit.
A pak když vyberou novej povoz, je tam výbavy a výbavy.

reagovat
Pochtli
06. února 2017, 11:29
4

Zákazníci prý chtějí auta nová, ale velká část z nich na nové stejně nemá. A proč chtějí nová? Protože je automobilky masírují ze všech stran, aby koupili "nové, lepší, hezčí a vybavenější" a zároveň záměrně vyrábějí auta s nižší životností, protože si to ekonomika a zisky automobilek žádají. Až na zákazníka nikdo přece nechce, aby mu auto vydrželo 20-30 let bez nějakých větších investic.

reagovat
Franz Kafka
06. února 2017, 12:12
1

Hmm, je to tak. Není to jen výsada aut myslím že to je stejné i u dalších věcí denní potřeby prostě auta spadla do kategorie spotřebního zboží. Boty vybírám tak ,že kdybych měl taková auta byla by to zajímavá garáž plná směsice oranžových, leskle modrých sportovních, extravagantních placek. Racionalitu upřednostňuji u aut už jen proto, že jsou dražší.

Jinak skvělé zamyšlení a souhlas.

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
06. února 2017, 14:09
0

Hezké zamyšlení :) jen malá poznámka: "Dacia Duster by proti němu působila až rozměřile. " slovo rozměřile neexistuje, asi nějaký šotek. Nechci prudit, ale bije to do očí. Díky
PS boty taky vybírám racionálněji :D

reagovat
martin_100
06. února 2017, 14:44
0

No takže kdyby se auta vyráběla dle receptu autobusovýho já bych byl spokojenej. Taky nepotřebuju elektronický a softwarový sračičky a každý dva roky fejslift.... A kdyby mi to vydrželo 20-25let při rozumných nákladech tak bych neměl námitek.

reagovat
sk
skodafil
06. února 2017, 18:11
1

Dvacet let starý, navržený o deset let dřív, najeto bambilión - hele to je přesná definice mého příštího DD.

sumy
06. února 2017, 18:42
0

Tak do prace jezdim 20 let starym "skopkem". Celkem s nim davam cca 25-30tkm rocne. Ma to klimu, ma... ma to okna a zrcadla v elektrice, central taky a jako bonus skutecne 4x4 i s uzaverkama a spulkou v natazniku. Zamestnavatel za to plati i silnicni, bo na to i vykazuju km. Ale bo je mi uz lito trapit pomalu vymirajici druh, tak budu v pristich 14 dnech rozsirovat vozovi park o 24 let starou toyku v kombajnu a se "sporackem" a 350tkm na hrbu. "Moderni" hondu ma k uzivani hlavne manzelka a me to zily netrha, naopak je mi v tech starejch slupkach dobre. Ta krasa skutecnych neplastovych stroju me opravdu pritahuje.

sumy
06. února 2017, 18:44
0

Boze, vozov"i", jsem unavenej :-)

Franz Kafka
06. února 2017, 19:43
0

Ty jezdíš denně do práce tím Pajerem ? :D To je docela masakr a platí ti na to cesťák co víc si přát.

sumy
06. února 2017, 19:59
0

Cestak jen na cesty po dodavatelich. Na cesty do a z je jen prispevek a ten mi fakt nevychazi ani na pulku :-/ Tak chci presedlat na 2.0 v LPG a to jsou 2kc na kilak dolu, to uz pri 2tkm mesicne docela dava smysl. Navic je mi proti mysli nadale trapit takovej "klenot" po dalnici. To si nezaslouzi, i kdyz ta pohoda, ze klido nalizim 500kg na EURovce a trada. Ted v tech vsech snehovejch srajdach naprostej klid. No, ma to kouzlo :-)

sumy
07. února 2017, 00:27
1

Jinak znamej, neuveritelne sikovnej automechanik, co ma jestli se nepletu auta jen na "zelenejch" si repasnul autobus a jezdi si s nim treba na dovcu :-)
Kdyz jsem k nemu vesel porve do dilny a tam stalo tohle :-)

Vojta Nekvapil
08. února 2017, 10:34
0

Ono v reálném světě to ani s osobaky není tak horké. Platformy nám žijí pod novými kabátky hodně dlouho. Třeba Fabia 1,2,3 jsou na stejné platformě. Mění se jen tvaru okolo. V prodeji tak je spousta aut velkého konstrukčního stáří. Jen autobusy se neprodávají jako housky na krámě a tak se o je více vidět.

JayK91
06. února 2017, 20:10
0

chybí tu jedna věc :D ... kdyby autabyla jako autobusy (teď myslím ty novejší) ... tak by byly všechny v automatu a manual by vymřel :D

reagovat
Fr
Franta
06. února 2017, 20:17
1

V článku jde o MHD, tam je jasné, že pohodlný interiér nemá na tu chvilku cestování valný význam. U zájezdových autobusů to je jiná a komfort dnešních zájezďáků se za posledních 20-30 let značně posunul. Kdyby na dálkové trasy dneska někdo nasadil busy staré jak ty v MHD, tak si ani neškrtne.

reagovat
RCNP
06. února 2017, 20:30
1

Tohle je velice zajímavá myšlenka. Jen mě napadá několik souvisejících otázek. Od jaké doby je vlastně osobní automobil na tolik spotřební věc, že ji vybíráme částečně iracionálně? Bylo vlastně někdy vůbec období, kdy automobil nebyl takhle zatížený? Přece jen, vždycky existovala auta pro lidi co prostě jen chtěli to nebo ono, bez většího smyslu. A jakou roli v tom hraje, že je to naše vlastní věc a ne něco veřejného nebo pracovního?

reagovat
Chosé
06. února 2017, 20:38
0

Pěkné zamýšlení, nikdy jsem nepřemýšlel nad designem autobusů, teda vlastně jednou jo, když jsem se pozastavil nad faceliftem IVECA, co jezdí u nás v Brně. Vzali starou Karosu, uřízli předek a zadek (střed nechali) a na místo doplácli naprosto hnusné a nesedící nové konce. Do očí bijící je přední kapotáž, která částečně zakrývá přední světla a tvoří velmi nevzhlednou díru do neznáma. Hlavně, že to má LEDky...

Ale zpět k myšlence článku. Ono by možná vůbec nebylo na škodu vyrábět pracovní auta stejným způsobem jako autobusy a užitkové vozy. Pro použití v každodenní osobní přepravě to ovšem moc smysl mít nebude. Člověk je tvor, který mění nálady, názory a navíc je každý naprosto jiný, takže by jeden typ vozu určitě nevyhovoval.
O autě jako spotřebním zboží raději mluvit nebudu, stačí mi, že nové Octavie žerou 1l oleje na 1000km už při 20.000km na tachometru a všechny ty TSIčka vydrží tak 100000km (a to asi přeháním). Nedivím se, že lidé koupí nové auto, 2-3 roky jezdí, pak ho prodají, něco připlatí a koupí nové. Kde jsou časy devadesátých let, kdy se vyráběly pořádné vozy. :(

reagovat
martin_100
09. února 2017, 11:02
0

Omyl kolego ... nikdo nevzal "starou karosu" nýbrž ten "prostředek" jak říkáš je v podstatě furt starej dobrej Renault Agora kterej se začal vyrábět někdy v roce 95. Od tý doby se na ten "prostředek" jen lepí nový "konce" a jmenovky ;-)

Matěj Podhorský
09. února 2017, 12:08
0

Aspoň si člověk na cestách připadá jako doma, když tyhle stroje potkává prakticky všude po Evropě :D

Chosé
09. února 2017, 13:31
0

Díky za opravu Martine, v autobusech se naprosto nevyznám, ale jedno vím jistě, tenhle předek se zadkem je katastrofální.

martin_100
09. února 2017, 15:24
0

Na tom se shodneme ... je to jak nějakej stodolní tuning. Svýho času slováci dělali celej set "tuningových dílů na sedmičkový karosy .... velkej laminátovej nárazník místo ocelovýho, maska mezi světla s hustou "mřížkou" chladiče dekl pod čelní okno s podivnýma nasávačema ...... a tuto je dost podobný akorát že rovnou z fabriky....

Sa
Safa
06. února 2017, 22:34
0

Fajn článek. Každopádně staré autobusy mají své kouzlo...

reagovat
Franz Kafka
06. února 2017, 23:05
0

Jo ? Když to stojí na místě je to krása jen v tom nesmíš cestovat a to já pamatuji nejstarší v provozu tohle. Generátor blijicích, zelených výletníků.

martin_100
09. února 2017, 11:07
0

No kupodivu se na zájezdy líp jezdlo starýma karosama LC 735 a 736 než tima moderníma srajdama.
Ano zvukovej komfort, dynamika jízdy a klimatizace je u nových někde jinde. Ale co ej to platný když se do toho člověk na 160cm nevejde? Já měřím 178 čili žádnej dlouhán ale cestování do zahraničí například takovou Bovou bylo utrpení. Mezi kolena narvaný opěradlo sedadla předemnou zadek zabořenej do svý sedačky skoro kolmý opěradlo ... no hlavně že se tam vejde hodně platících cestujících. Jak rád vzpomínam na cestu po evropě ještě někdy v roce 2003 se starou dobrou karosou kde jsem měl kam dát hohy a kam si sklopit opěradlo.

HerrHobler
06. února 2017, 23:45
0

Skvělý zamyšlení a jak už bylo zmíněno v komentářích, vyvolává to spousty dalších otázek. Za sebe musím říct, že to vidím podobně. Dnes kupujeme automobil jako onu pověstnou ledničku a chceme od toho stále víc, víc a pro jistotu ještě víc, aby to umělo všechno a přitom nevyužili ani půlku, čest těm, kteří ano. Přijde mi to jakousi pokřiveností doby, kdy se každý hádá do krve o ekologii všeho a dělá bio uplně cokoliv a přitom se denně vyrábí miliardy produktů absolutně bez životnosti, které relativně podle účelu, každý bez rozdílu stejně tak do cca 2-5 let vyhodí. Jasně, je to koloběh života, propiska se vám prostě do roka při denním používaní vypíše i kdybyste byl ježíš, ale proč zahazovat věc tak neuvěřitelně komplexní jako automobil? Teď se bavím čistě o funkci věci, ne jejím zařazení ve společnosti. To se ale dostávám do vod ve kterých sám moc neumím plavat, tak jenom tak přidávám myšlenku do kotlíku...

reagovat
Sl
SlavoH
09. února 2017, 16:19
0

No...dokážu si představit jezdit denodenně s 20 let starým autem služebně. Mojemu dědkovi je dvacet (letos má kulatiny :-) ). Každý den naskotačí po krásných a perfektních ulicích Prahy kolem stopadesáti kilometrů. Sem tam nějaká ta drobná oprava nebo údržba. Spotřeba příjemných 12 litříků LPG....vše funguje. Na výstavu to už není, díky kovomorce a drobným ťukancům. Fascinuje mě a uklidňuje tím je houževnaté a logicky poskládané.... Jo a někdy v dubnu budeme mít, když motorový Bůh dá, na tachometru sedmou stotisícovku...
Tím nevychvaluji staré káry, moderní bezpečná krabice je pro většinu lidí nejlepší řešení...ale někdy může i starej dědek stíhar digitální věk.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Caprice Station vagon 1990
Chevrolet Caprice Station vagon

1990 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1986
Chevrolet Caprice Station vagon

1986 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Citroën C5 3.0i V6 Exclusive 2003
Citroën C5 3.0i V6 Exclusive

2003 rok výroby
210 koní výkon
2 946 ccm objem

Chrysler LHS  1999
Chrysler LHS

1999 rok výroby
257 koní výkon
3 518 ccm objem

Ford Ostatní Eskort 1988
Ford Ostatní Eskort

1988 rok výroby
56 koní výkon
1 350 ccm objem