reklama
načítám data...

Jak zapomenout řídit aneb jarní návrat retardy

Probuzení medvěda ze zimního spánku musí být kruté. Zdřevěnělé pahýly, pomalé reakce, návrat do života. Za chvíli tu bude jaro a já se za volantem budu cítit stejně jako ten medvěd...

zobrazit celou galeriiEditorial: Jak zapomenout řídit aneb jarní návrat retardy

Ne snad, že bych celou zimu prospal a vůbec neřídil – přestože by to vzhledem k charakteru nížinné zimy posledních let byla možná nejlepší varianta ze všech – avšak příchod jara je vždy takový rozpačitý. Naposledy jsem se byl projet jen tak pro radost někdy v polovině října a od té doby…  škoda mluvit…  Miatu jsem někdy na začátku podzimu zaparkoval ve stodole a od onoho okamžiku se hnula pouze v rozsahu decimetrů, aby pryžové obruče na discích neutrpěly nějakou proleženinu. Je to sice vzorník stříbrných barev, avšak koroze se mému autu zatím zcela vyhýbá, takže si nějaké tahání Miaty do sebemenšího marasu zakazuji. Jako auto denní potřeby momentálně slouží Corsa OPC (už zanedlouho konečně zveřejním nějaký slušnější text o tomto russelsheimském hot hatchi), která by se sice jako okreskový nástroj dala vcelku dobře použít, avšak také v tomto případě to nefunguje. Poslední novinářská testovačka, u níž by bylo osahání si limitů tak trochu povinné, bylo BMW 340i někdy uprostřed léta, takže tady taky nic. Jen pracovní rutina, krátké dny, dlouhé noci, sliz a bordel na cestách.. Kombinace toho všeho na mě působí jako totální tlumič vášně a až na dvě výjimky se mi nestalo, že bych si nějakou trasu prodloužil skrze zajímavý úsek. Uslimpaná zima je depresivní a mi se prostě nechce.

Když už pro nic jiného, tak pouze pro samotný stav silnic. Sucho nebo sníh jsou skvělé. Mokro moc rád nemám, ale se zapnutým pudem předposranosti se v něm dokážu rychle projet taky. A při nejhorším je v případě sedlání auta vhodné koncepce popršená silnice tuze vhodná k všelikým opičárnám. Avšak setrvávající zimní stav, kdy se na silnicích místo asfaltu naléza jakási nekonzistentní a nevypočítatelná směs posypu, namrzajících ploten a čerstvých výtluků mě zcela demotivuje. Malý finský rallyman kdesi uvnitř Vavrise haleká cosi o srabáctví, ale je mi líto, nemám chuť to ani roznést o pařez, ani zahodit někam ze srázu. Nyní je čas podivit se, proč ze mě kolegové neustále dělají redakčního stiga… Tak tedy, divím se…



Zkrátka nemám rád zimu. Je to na prd. S permanentní a obměňovanou vrstvou sněhu by to byla jiná, ale již mnoho let stojí nejstudenější roční obodobí za houby a vyznavačem posypu a slizu vážně nejsem. Kombinace všeho výše jmenovaného musí bezpodmínečně vyústit ve smutnou situaci. Až první jarní paprsky osuší ten zimní naplivanec, první déšť odplaví bílou solnou plíseň, která pokryla asfaltový povrch a já zase zatoužím být na chvilku Ari Vatanenem, nastane nevyhnutelné… Tedy fiasko. Člověk chce, ale tělo má amnézii. Pahýly najednou neumí fungovat s automatickou svižností, ovládání vozu je lehce kostrbaté, reakce zkoprnělé, jízda neplynulá a celé to působí jako by se automobilová panna snažila dělat machry. Tyhle momenty probouzejícího se medvěda zažívám s pravidelností již několik let a mám pocit, že to je rok od roku horší. Naštěstí tělo není úplně blbé, nervový systém si všechny nepoužívané cestičky znovu prošlape a pahýly opět vzpomenou, co mají dělat. Jen to bohužel chvilku trvá a tak jsou první jarní jízdy ve svižnějším tempu vždy plné tápání a hledání. Quickstep na pedálech při zpomalování je značně ospalejší než na konci léta, kontra při veselejším vstupu či opuštění zatáčky je tu příliš opatrné, tam zas trochu nemotorné. Chybí přirozená harmonie a uvolněnost. No prostě by si člověk nejraději po návratu vylískal a sám sebe se ptal, proč s tím přes zimu něco nedělal… Praxi nenahradíš.

Máte to také tak? Nebo patříte k té části populace, která se usídlila v oblasti s vyšší pravděpodobností výskytu sněhové pokrývky, popřípadě disponujete části DNA zvanou Mäkkin-gen a jízda po nehomogenní směsi věcí, jenž nemají na silnici co dělat, ve vás nevzbuzuje odpor nýbrž nadšení? Jste medvědi jako já a prožíváte zimní řidičský spánek nebo jste mazané lišky, které se přizpůsobí podmínkám a vesele loví apexy v maximálním tempu nehledě na počasí?

reklama

No nic, slíbil jsem v úvodu text o Corse OPC, měl bych se co nejrychleji sebrat a probudit medvěda. Jinak bych také mohl v onom textu pěkně kecat. Tak mi držte palce, ať probuzení ze zimní letargie proběhne co nejlíp a netrvá dlouho. A teď už jdu rozbít Opela…

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

St
Stanley
11. února 2018, 10:27
0

Já mám výhodu v tom, že svůj relativně lehký herkoidní předokolkový V6 používám denně. Když se to spojí s mou nepříliš vysokou schopností řídit, nemá můj nízký letní standard kam přes zimu klesnout a tak mám radost furt :-)

reagovat
Romus
11. února 2018, 10:36
0

Já teda taky trpím masivní zimní autíčkářskou depresí. Tady ta naše znojemská zima je něco tak strašně zbytečného a otravného, 4x za zimu napadne trocha sněhu, který následně neustále taje/namrzá. K čemu je tady být autíčkář, když skoro půl roku je ideální povoz SUV, které člověka od těch sra*ek bezpečně odizoluje?

reagovat
Jindřich
11. února 2018, 10:38
1

Tohle zažívám každý rok na motorce, naposledy jsem jel v říjnu....

reagovat
krab
11. února 2018, 10:45
0

Já teda letos kupodivu jezdím všemi auty. Sněhu bylo zatím málo, štve mě akorát, že u nás v okolí sypou štěrk. Nevím, koho to napadlo, jestli je to kvůli CHKO, která je blízko nás, nevim.. Každopádně sypou dost hrubej štěrk, kdyby aspoň písek. Ten štěrk je na nízký auta svinstvo, nadělá to ďubky a je to o rozbití okna.

Ale kupodivu, i když svoje sportovní auta nepřezouvám na zimní, tak je můžu celkem v pohodě pravidelně projet. Často bývá docela sucho. Řidičské umění trpí sice, ale člověk se do toho zase nějak dostane.

Už je únor, možná ani ne za měsíc už to bude zase pěkný a teplo ...

reagovat
Raspby
11. února 2018, 11:40
0

Vidím to podobně jako autor, ale tak na jaře první trackday a forma je zpět :-D

reagovat
froxic
11. února 2018, 11:45
1

Moje zimní medicína: jezdění simulátorů. Poté to zakrnění není tak markantní, ale plný požitek z reálné jízdy (byť o mnoho pomalejším voze ) se logicky dostavit nemůže. A i přes tuto "výhodu" se na tebe pak v létě stejně nechytám :D

reagovat
GanGreen
11. února 2018, 12:01
0

Beru to asi takhle: To co udy neumeli v lete, nemuzou pres zimu zapomenout...
Nezaznamenavam u sebe pokles ridicskych kvalit (jestli se da o kvalitach vubec mluvit), jen kdyz je sucho a teplo tak po prezuti na letnacky se odvazneji vrham do zatacek. Jinak zadna zmena bych rekl.

reagovat
Irwinek
11. února 2018, 12:18
0

Byla zima? Já se těším, až v dubnu napadne sníh a konečně si půjdu za les zadriftovat :-D

reagovat
GanGreen
11. února 2018, 12:21
0

:-D Nestras

Nimrod
11. února 2018, 12:37
0

jen ať napadne, ale nesmí to posolit :-)

PepaSFI
11. února 2018, 14:29
0

vidím to podobně, mohlo by trošku nasněžit :-) Já se nikdy moc nehnal za rychlostí a výkonama. Mně stačí když je to zábava.Sníh, klouzačka, najednou nezáleží na tom jaký mám výkon nebo rychlost. Tam kde ostatní nadávají, jedou krokem, ze zatáček jedou rovně nebo končí napříč, tam já se směju jak puklej pecen. Každá cesta do práce může být zábavou!

GanGreen
11. února 2018, 15:10
0

chlapi já teda nevim kde bydlíte, ale na Humpolecku už asi tejden shíh leží, jenže ty chuligáni to stejně všude solej a tak i moje oblíbené okresky jsou relativně v pohodě sjízdný, takže ikdybych 100x chtěl, driftovačka nebude... tak toho nechte a radši přivolávejte jaro :D

beastar
11. února 2018, 15:33
0

No v Praze je zima jak řemen. Nad nulou a mokro. Děti pomalu aby se chodili na sníh dívat na obrázky. Mě je to teda jedno Zonda driftuje i fplus 50 na okruhu, ale pro ty obyčejný lidi.... No nezávidím.

PepaSFI
11. února 2018, 16:21
0

tady na Velkomeziříčsku taky nic moc. Hlavní silnice prakticky suché, tady v nejbližším okolí na okreskách je to svinstvo hrozný. Střídá se ujetý sníh s ledovýma plochama, dozdobeno chaotickým posypem ve stylu "nikdy nevíš co bude na příštích deseti metrech". Tady jsou cestáři neuvěřitelný hovada, někde nechají led jak na stadionu a někde jsou nasypaný duny písku. Tuhle když nasněžilo a povolilo, tak ve vrstvě břečky kterou stačilo seškrábnout traktorem, jezdilo sypací auto bez radlice. Ale já si trošku užil, my do práce vytěžujem auta, střídáme se, takže na mě vyšel týden na sněhu. Teda já s lidma na palubě kraviny nedělám, teda jen trošku. Horší to bude zítra, po ránu to přimrzne, v lese bude led a na řadě je kolega co řídí divně. Volant drží jak zkaženou jitrnici a myslí si že na ledu je nejdůležitější hlavně pevně svírat šaltpáku. Má oktávku nejistého původu, bez ABS a trpí iluzí že se má brzdit přerušovaně neboli před zatáčkou třikrát rázně dupnout na brzdu.

Irwinek
11. února 2018, 18:19
0

Já to říkám furt, solit by se nemělo. Dřív se zdaleka tolik nesolilo a jezdilo se autama, co by si o ně dnes většina " řidičů " neopřela ani kolo. Zimáky byly luxus.
A počasí? to už tady taky přeci bylo, v dubnu jsme se koupali a v květnu padal sníh :-D silničáři naštěstí zaspali a já se od táty z vysočiny dostal jen díky tomu, že mi do kufru nacpali půlku prasete :-D

GanGreen
11. února 2018, 18:41
0

PepaSFI: tak ti přeju v příštim tejdnu pevný nervy a moc na kolegu neřvi :D

Irwinek: já s tebou souhlasim, solil bych dálnice, rychlostky a silnice I. třídy a na zbytek bych sral, dřív to taky šlo, co by ne ted... a ted to nemyslim kvuli nějákejm radovánkám na sněhu, spíš mě sere že člověk furt máchá auto v soli :/
-
Komentář upraven 11. 2. 2018, 18:42:04
-
Komentář upraven 11. 2. 2018, 19:29:22

beastar
11. února 2018, 19:10
0

Možná by mohli jenom pluhovat kromě měst a dálnic ne:D Alespoň bude taková ta správná Skandinávská legrace... tak tejden ve většině Čech. Páč něco jako sníh na 80% území moc neznáme. Kdyby se náhodou meteo situace obratila tak povolímě pneumatiky s hřebíky.

Irwinek
11. února 2018, 19:27
0

Myslím, že silničáři za ta léta určitě vědí, kde je potřeba to posolit - zatáčky pod kopcem v lese atd atd, ale holt dostanou pokyn od vola od pc a solí a solí :-( jenže požívat tady mozek, to se nenosí a od pc se to přeci zvládne :-(

GanGreen
11. února 2018, 19:33
0

Beastar: chapu že ty jako člověk kterej potřebuje hodně jezdit to vidíš jinak... mě by třeba nevadilo kdyby se jen pluhovalo a jezdilo se s hřebama ;) :D vlastně kdyby to tak fungovalo, byl by to důvod navíc, koupit si subaru :D

beastar
11. února 2018, 20:31
0

Ne tak jako ono vlastně kdyby sjízdný dálnice a dalo se ve městě tak bych to snad i na těch okreskách přežil. Myslim ale že řidiči dodávek a kamionů by z toho asi radost neměli. Jinak jako ty II. a III. na to by se klidně opravdu mohli vykašlat. Přece jen i rakušáci pluhujou v některý místech a nakonec se potom jede na kvalitní pryži líp jak na těch polozmrzlej rozsolenejch sračkách.

GanGreen
11. února 2018, 20:45
0

přesně, když nejsi hovado nekupuješ zimáky v kaflandu, tak s jízdou na sněhu běžně nemáš problem... ale je to utopie, solit se prostě bude, protože dnešní doba produkuje řidiče na baterky, jenže bez baterek... :)

beastar
11. února 2018, 20:52
0

Přesně. Ono i obyčejný zimáky od normálního výrobce jsou v pohodě. Jezdim občas Barumky kde jedna stála snad pod litr nová a taky dokonce nějaký no nevim co sme dali na toho jaguara ale nějakej shit za 800,- kus. Místní zima s tim v pohodě a co sem byl v Rakousku v horaćh tak taky naprosto v pohodě na obyčejnejch Good Year Winter bla bla shit 3 a all ok.

St
Stichon
12. února 2018, 00:24
0

Měl sis nechat nějakej zadohrab, abys přes zimu neotupěl. Ideální byla ta E36, jelikož by ses nebál ani těch pangejtů. Ač je OPC super hatch, tak prostě v tom FWD můžeš na půl spát a je to pak na jaře znát. Já pořídil konečně letos na zimu taky zadohrab a už nemůžu nikdy jinak.. ;)

reagovat
j3
j3rry
12. února 2018, 10:53
0

Čím nekonzistentnější povrch, tím lépe funguji... Na mokru banánys, na suchu příliš hovado, na sněhu a jeho nehomogenní kombinací s čímkoliv jsem nejvíce doma... Na zimu se těším...

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

AMC Eagle Limited 1987
AMC Eagle Limited

1987 rok výroby
150 koní výkon
4 200 ccm objem

Dodge W300 FF 1973
Dodge W300 FF

1973 rok výroby
140 koní výkon
5 875 ccm objem

Škoda Felicia 1.3 MPi LXI REZERVACE 1998
Škoda Felicia 1.3 MPi LXI REZERVACE

1998 rok výroby
68 koní výkon
1 289 ccm objem

Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel 1983
Chevrolet Suburban 4x4 , 6.2 diessel

1983 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 4x2 1979
Ford F150 4x2

1979 rok výroby
155 koní výkon
5 730 ccm objem