reklama
načítám data...

Hrdinové za babku: Jaguar S-Type 3.0 V6

Nejlevnější cestou k vlastnictví Jaguaru je pořízení modelu S-Type. Jistá spřízněnost s Fordem vzbuzuje naděje, že jeho provoz by nemusel být až tak náročný...

zobrazit celou galeriiBazarový snílek: Hrdinové za babku: Jaguar S-Type 3.0 V6

Naši rubriku bazarový snílek určitě dobře znáte. Rozhodli jsme se ji však trochu rozšířit o novou podrubriku “Hrdinové za babku”. Ta bude věnována některému ze zajímavých aut, která se nacházejí v těch nejspodnějších patrech automobilového trhu a lze je pořídit zhruba za dvě průměrné výplaty. Pro širokou veřejnost to jsou možná jen kusy plechu čekající na svou poslední cestu s magnetem na střeše, my si však myslíme, že i v tomto cenovém spektru lze nalézt skutečné hrdiny.

“Mám Jaguar” nebo “Jezdím v Jaguaru”. Jen si to řekněte nahlas. Ty věty zní nějak nevšedně a vznešeně (ačkoli jeden z naších věrných čtenářů bude v diskuzi striktně nesouhlasit). Automaticky si je totiž romantizujeme. Jaguar je přece božský E-Type, švihácky štíhlé XJ nebo chuligánský F-Type a i kdyby ne, v onom jméně je zkrátka obsažena konotace čehosi britského a prémiového. Když řeknu “Jezdím Jaguarem”, automaticky to řadí člověka mimo hlavní proud.

No dobře, vraťme se zpátky na zem. V rámci hrdinů za babku se na nic z výše jmenovaného nezmůžeme a budeme muset vzít za vděk tím úplně nejlevnějším modelem Jaguaru, který se na trhu vyskytuje. Představil se v roce 1998 a měl se stát stěžejním modelem, který vrátí značku, toho času vlastněnou Fordem, do černých čísel. Byl splněným snem, Loftyho Englanda, nestora a šéfinženýra Jaguaru, který si ‘malý’ model přál už dlouho. S-Type se v době svého vzniku stal nejdostupnějším Jaguarem, doplnil luxusní limuzínu XJ a krásné GT XK8 a mělo se jej prodávat 50.000 kusů ročně. Stanul proti BMW řady 5 nebo Audi A6 a designově i jménem navázal na svého předchůdce z roku 1963.



Dnes už víme, že se to tak úplně nepovedlo a S-Type, ačkoli se ve své době s přehledem stal nejprodavanějším Jaguarem, nesplnil ekonomická očekávání, takže přispěl k tomu, že se Ford Jaguaru zbavil. Dnes už můžeme říct, že prodejní výsledky nejsou jedinýn aspektem, který se S-Typu nepovedlo naplnit. Design je kontroverzní. Když bylo auto nové, působilo (minimálně na část lidí) moderně a svěže, avšak přibývající léta prokázala, že nadčasovostí zrovna nedisponuje. Pro mnohé to není pravý Jaguar a od statutu úplného vyvrhele jej chrání pouze existence modelu X-Type. Zvláštní vzhled je jednou z hlavních příčin, proč se dá S-type v dnešní době pořídit doslova za pár babek. Jeho baculaté linie zkrátka nejsou ani zdaleka tak nadčasové a žádoucí jako křivky XJ nebo XK.

reklama

Takže před námi stojí zelenkavý Jaguar, který vypadá na první pohled velmi zachovale, není strakatý, špinavý ani vybydlený, má pod kapotou třílitrový šestiválec o výkonu 240 koní a majitel si za něj žádá pouhých 49.000 Kč. Možná to není miss elegance, ale mluvíme o autě vyšší střední třídy postaveném věhlasným výrobcem, s více-válcovým motorem a výbavou, která neurazí ani dnes. Navíc se podívejte se, jak za podobné peníze bude vypadat BMW řady 5 nebo Mercedes třídy E, respektive spíše jejich skelety plné biologického a technického odpadu.

Chcete dál namlsat? S-Type byl v dobových recenzích velmi chválen za jízdní projev. Nová platforma Ford DEW, kterou sdílel s Lincolnem LS a Fordem Thunderbird poskytovala malému Jagu velmi důstojnou úroveň komfortu a zároveň stabilitu a jistotu v zatáčkách – jako správný Jaguar dokázal S-Type umně kombinovat pohodlí s ovladatelností a špetkou sportovnosti. Šestiválec pod kapotou, mimochodem první V6 pod kapotou Jaguaru v historii, je dostatečně silný a zároveň velmi charakterní. Přidejte si k tomu vyvážené řízení, velmi dobré odhlučnění a znovu se podívejte na fotky velmi zachovalého auta z inzerátu. V duchu nasajte vůni staré kůže, pokochejte se palubní deskou v nezaměnitelném tvaru salátové mísy a řeknětě si “Jezdím Jaguarem…”. Za cenu pod 50 tisíc Korun to začíná vypadat jako skvělý kup. Hrdina za babku, kterého bůh ví proč nikdo nechce a přitom je přehlíženým pokladem…

…anebo má vše svůj důvod… Na fotkách to moc nevynikne, ale kvalita zpracování a některých materiálů v interiéru nebyla zrovna nejlepší už v době vzniku a po téměř dvaceti letech můžete čekat spoustu zvuků a opotřebených detailů. To by však bylo to nejmenší. S-Type je na internetu často mylně označován za Jaguar plný fordích komponent, pravdou však je, že plebejských dílů je minimum. Každý nákupní průvodce Jaguaru navíc hlásá: vyhněte se kusům před faceliftem, trpí na řadu problémů a dětskch nemocí. Facelift proběhl v roce 2002, náš kus pochází z přelomu milénia, nízká cena začíná dostávat své důvodné obrysy. Motor sice vychází z třílitru Duratec, avšak krom bloku a klikového mechanismu je vše ostatní konstrukcí Jaguaru.

Žel háklivost na hladinu oleje mu zůstala podobná a mnoho jednotek bylo během svého žviota přidřeno nebo rovnou zadřeno. A už tu máme opravu prakticky v hodnotě vozu. Zlobit mohou zapalovací cívky, ty naštěstí nejsou drahé. Horší to je s automatickou převodovkou Ford 5R55N. Ta sice nevyniká rychlostí řazení a už vůbec ne jeho hladkostí, zato má značné sklony k předčasným umrtím. Její náplň měla být doživotní, což bohužel většinou znamenalo nějakých 100.000 kilometrů. Inzerovaný Jaguar už má s vysokou pravděpodobností převodovku novou a můžete jen doufat, že majitelé dali na uživatelské rady a náplń po 50 tisících kilometrech vyměnili, jinak už pomalu začínáme splácet třetí S-Type.

Rané kusy S-Type měly také problémy s chladícím systémem. Tendenci k defektu měly samotné chaldiče, ale také expanzní nádobky, skrze něž liknavým majitelům postupně unikala chladící směs a motor se hezky pomalinku připékal. Zlobí duální klimatizace. Může se pokazit čidlo venkovní teploty, ventil i celý klimakompresor, ruptury trubek také nejsou vyjímkou. A můžeme přejít na elektrickou výbavu. Folklorem jsou nefunkční stahovačky předních oken, zlobící centrální zamykání, avšak pozor je třeba si dát na elektrickou výbavu obecně, tím spíš, že do prvních ročníků občas zatékalo. Pokud se rozhodnete mít vše tip top, pomalu se dostáváme na cifru, za kterou by se daly pořídit čtyři ojeté S-type.

Zbývá nám podvozek. Ojetý S-Type se značnou pravděpodobností nebude disponovat tím skvělým podvozkem, opěvovaným v dobových recenzích. Vyhlášeným strašákem jsou zadní silentbloky, které prý ani na kvalitních silnicích nevydržely více než 100 tisíc kilometrů. Bohužel je nelze pořídit samostatně, ale pouze včetně ramen a pokud k nim přičteme také jejich kolegy vpředu a čepy řízení, máme v rozpočtu pátý S-Type. A to jsme ještě ani neopustili část zvanou “běžné problémy”.

Z hrdiny za babku tedy máme spíše díru na peníze či nepojízdný zahradní altánek. Je nepravděpodobné, že vás potká úplně všechno, avšak je zcela naivní očekávat od starého S-Type bezproblémový provoz. Kdo chce opici z Coventry, musí mít na banány. V rámci rubriky Hrdinové za babku tedy poprvé musíme označit hrdinu za padoucha a v případě S-Type raději doporučit novější pofaceliftové vozy, které možná jsou dvojnásobně dražší, ale zřejmě to má svůj důvod. Insideři vám nejvíce doporučí buď úplný základ s 2.5 V6 a manuální převodovkou nebo naopak vrchol (nepočítám-li ostrou variantu R) v podobě osmiválce 4,2 spřaženého s klasickým automatem od ZF

reklama

Závěrem si dovolím ocitovat jednoho přispivatele na britském jaguářím fóru: “Je to Jaguar. Má to vysoký nájezd. Je to levné. Je to staré. Pokud auto splňuje tato 4 kritéria, měli byste běžet co nejdál od něj. V případě, že máte smysl pro humor, tlustou peněženku, další auto k dispozici a nebude vás trápit, že tu věc hodíte ze skály, možná to stojí za pokus…”  

Technické údaje

Motor: zážehový šestiválec 2 947 cm3
Výkon: 175 kW (240 k) v 6 800 ot./min
Točivý moment: 300 Nm v 4 500 ot./min
Převodovka: automatická pětistupňová
Pohotovostní hmotnost: 1 630 kg 
Maximální rychlost: 234 km/h
0-100 km/h: 7,5 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 10,3 l/100 km 
Cena na trhu(3.0 V6 1999 – 2002): 30 – 100 000 Kč


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Matt
26. června 2018, 11:53
0

Ne. Sice to finančně zabolí víc, ale když S type tak s Jaguářím V8 objem 4.0L.

reagovat
sp
spooon
26. června 2018, 13:26
0

a x-type je na to masi dost podobně, že?

reagovat
Skipper
26. června 2018, 15:44
0

Je. Jen si k tomu přidej pohon 4x4.

je
jech
27. června 2018, 14:29
0

Já mám od loňska X-Type a jsem s ním naprosto spokojený. Jezdí nádherně, interiér je opravdu krásný a motor 2,2D je úsporný a relativně levný na údržbu (je to klasický Ford). Je to jaguár designem, vespod se skrývá staré Mondeo.

Teď ho ale přítelkyně ťukla, tak uvidím, jak na tom budou opravy. Ale díly se dají sehnat i na vrakovišti, tak to snad nebude tak drahý.

Uvažoval jsem i o S-Type, tak jsem si zjišťoval nějaký informace. Zdá se, že hlavním kamenem úrazu jsou převodovky. Takže ideálně brát verzi po r.v. 2004, kde je šestistupňový automat ZF. Tyhle roky už mají vyřešený problém s mazáním motoru a také dobré převodovky, takže ty základní věci by měly fungovat.

Breakthru
28. června 2018, 23:35
0

to je skvělej motor:)

beastar
29. června 2018, 11:42
0

Jo, jo takovej plnotučnej. A jede to vocpoda pilu.

sheogh
26. června 2018, 13:48
0

Kdyz Sko, tak jedine eRko - 4.2 V8 s kompresorem fakt jede, a podvozek to celkem v klidu stiha... Cena bude vyssi, ale porad to bude za malo penez hodne muziky

reagovat
beastar
26. června 2018, 14:44
0

Já teda marně čekám na toho čtenáře co striktně nesouhlasí :D

Btw třílitr z neznámího zdroje je riziko, ale rozhodně neni tak nespolehlivej a špatnej jak se dovíme na netu. Souhlasim, ale tady s klukama 4.0l nebo eRko budou rozhodně lepší varianta. navíc eRko je prostě nářez vzhledově i dodneška, prostě superrychlej sedan jak má bejt a furt to vyjde levnějc jak podobně stará em pětka.

reagovat
Ha
Habakukk
26. června 2018, 15:28
0

Mě eRko taký dává smysl víc než základní S-Type když už starou ludru tak ať jede.

Skipper
26. června 2018, 15:43
2

No, vzhlwdem k tomu, že za podobné peníze se prodává plnotučná XJR, tak si tím dmyslem S-Typu R nejsem úplně jist.

st
stirling
27. června 2018, 07:33
0

4,2 XJR nekupis za polovicu S type R , na slovensku predava chlapik za 8k S type R s 80 tis km

Skipper
27. června 2018, 11:25
0

Nu, 4,2 XJR pokud vím neexistuje. A proč bych ho kupoval za polovinu? V ČR obojí stojí kolem 200k.

st
stirling
27. června 2018, 13:45
0

Sorry tu polovicu som si nejak domyslel. Je 4,2 kompresor ale su o nieco drahsie , je tam ale hlavne 6rychlostny automat
https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_XJ

Skipper
29. června 2018, 10:34
0

Jj, chápu, já myslel generaci paralelní k S-Typu, teda X308. Následná X350 měla samosebou 4,2. Jen ta už není tak hezká a je zase dražší.

Knightrider
26. června 2018, 14:51
2

Mně se tohle auto vždycky líbilo. Teda než jsem si přečetl tohle. Asi už nechci. :-D

reagovat
Skipper
26. června 2018, 15:42
0

Aneb když smažeme název článku a fotky, tak podobné info se dá pfakticky naroubovat na jakékoliv auto vyšší střední z přelomu milénia.

reagovat
Skipper
26. června 2018, 15:51
0

Matně si třeba vzpomínám na články z doby, kdy jsem kupoval E39. Typicky - hliníkový podvozek moc nevydrží, benzíny žerou olej, mafta s automatem má výřivé klapky,které zničí motor, automaty odchází, interiér u předFL vrže, kastle hnijí. ????

Vojtáno
26. června 2018, 16:09
0

Jeden stojí kousek od našeho bytu a už hoooodně dlouho s ním nikdo nejel. Vypuštěné gumy, přes okna není skoro vidět....smutný pohled...ale po přečtení mi dává smysl proč tam tak asi stojí a že někdo prostě nemá peníz na to aby ho zase rozjezdil...:(...

reagovat
liška
26. června 2018, 20:49
1

A jak vubec dopadl ten beastaruv?

reagovat
beastar
27. června 2018, 11:25
0

Inu to kdybych nebyl vytíženej a ve volnu línej, tak sem to dávno sepsal. Jezdí to. S velkymi výhradami.

rr
rrren
26. června 2018, 21:19
0

Jaguar, jasně, ale kdybych už měl pokukovat po podobném autě a mělo by být na ježdění, tak bych se raději viděl v Roveru 75. Kdyby to měla být víkendovka, tak bych se viděl v nějakém starším osmiválci XJ. Ale to si člověk kupuje práci a bezednou kasičku.

reagovat
ra
ravac
26. června 2018, 22:21
2

Mně se to auto líbí.Bekovku na palici,károvaný hadry, 55let věku k tomu a z garáže hurá na výlet :-) Chlápek bydlící nedaleko to tak nějak má. Jen to má asi ve 2,7 sazometu. Nedávno mu nešel xenon,už jej opravil. Má ho tak 4měsíce a auto vždy tak na 10dní zmizí (asi servisuje ty popisované závady :-))) Při ceně 50tis. to bude optimistického člověka nějakou dobu bavit a hlavně bude věřit,že se nic neposere. Pesimista (možná realista) bude doufat,že se nic neposere,ale věřit tomu nebude.Naopak bude věřit tomu,že už ho neprodá :-)) Kdo to dle mě koupí? Někdo jako zdroj dílů(a to je dnes problém), mladej kluk kterej bude machrovat do první závady a TK, starší pán, hledající elegantní víkendový povoz a věříc,že je v jeho silách to servisovat,starší vietnamci a nebo cikáni ve snaze zaujmout. Víc mě nenapadá.Jinak výčet možných závad jak z hororu a každá ho v podstatě znepojízdní,což je nemilé.Dobrej (hrdina)záporňák.

reagovat
Ha
Habakukk
27. června 2018, 12:06
0

2,7 v sazometu je ještě snad největší punk co tam kdo mohl koupit, čiré sebetrýznění.

ra
ravac
27. června 2018, 12:47
0

To jo,ale na vzhled auta to nemá vliv :-))) A tyhle atributy budou auto prodávat : vzhled,cena,obdiv nezasvěceného okolí a možná odpíraná láska z mládí.Jsou lidi,kteří víc nechtějí.O to mají třeba pak bohatší život - ten automobilový :-) Nic proti nim!

Ha
Habakukk
27. června 2018, 13:02
0

Tak na vzhled odstaveného vraku se zlomenou klikou této boží 2,7 to opravdu vliv nemá.

Bavoraczech
29. června 2018, 07:40
0

Já to jednou potkal na benzině s tim nastartovanym sazometem a musim říct, že na naftu to znělo velmi kultivovaně až aristokraticky. Bylo poznat, že jde o zvuk nafty, ale tak nějak mě to neuráželo.

Ha
Habakukk
29. června 2018, 09:42
0

Tak vona je to V6 tak to zvukově není žádný průser. Jen se mu kroutí blok.

VK
VK
28. června 2018, 22:35
0

Chvilku jsem si pohrával se ztřeštěnou myšlenkou, koupit to za 50 tisíc (nebo pofacelift za stovku, už jedno) - a u všech vyjmenovaných odcházejících systémů nečekat, až auto znehybní, uvalit dalších 150-200 tisíc a vyměnit/zrepasovat je rovnou. Jenže se obávám - nehledě už k tomu, kde najít servis který by k něčemu takovému byl svolný - že ani tohle by z toho neudělalo vůz na denní ježdění.

reagovat
Breakthru
28. června 2018, 23:38
0

stejně je zajímací to, že když je ta 3.0 ve Fordu, tak je to motor od Jaguaru resp. skoro Aston Martin a když je to v Jaguaru, tak je ten motor od Fordu:D...

reagovat
Ha
Habakukk
29. června 2018, 07:04
0

No mám pocit, že na bloku je většinou nálitek s výrobcem tam bude jasně vyznačeno čí ten motor je :-)

Irwinek
30. června 2018, 08:37
0

No líbí se mi víc XJ, ale jinak se přiznám, že bych ho klidně vzal :-D
Nemám bekovku, ale láskou k podivným autům jsem celkem znám :-D Musel by to být ale benzín, nafta patří do kamen :-D
Ta starší kočičí láska už je mimo moje finanční možnosti :-(

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Škoda Octavia RS 2003
Škoda Octavia RS

2003 rok výroby
180 koní výkon
132 ccm objem

MG ZS 180 2003
MG ZS 180

2003 rok výroby
180 koní výkon
2 498 ccm objem

Chevrolet Caprice Sedan 1990
Chevrolet Caprice Sedan

1990 rok výroby
172 koní výkon
5 001 ccm objem

Ford LTD  1972
Ford LTD

1972 rok výroby
215 koní výkon
6 ccm objem

Dodge Magnum 3.5 SXT 2006
Dodge Magnum 3.5 SXT

2006 rok výroby
254 koní výkon
3 518 ccm objem