načítám data...

Honda Civic DXi: Automat pro maminku

Jakostní sedan s automatem jako vstupenka do řidičského života mé maminky. Byla to dobrá volba?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Tento článek by sice mohla být recenze obstarožní Hondy Civic, ale nebude. Namísto toho vám povím příběh modrého Civicu, kterým po několik let brázdila silnice moje maminka. Začneme hezky v minulosti… 

Moje maminka je sice držitelem řidičského oprávnění od svého mládí, ale mezi účastníky silničního provozu se po dlouhá léta neřadila. Až v roce 2018 se rozhodla, že dost bylo vožení se se svými potomky, nastal čas začít jezdit za vnoučaty, a tedy je čas pořídit si auto své. Možná si pamatujete článek, ve kterém jsem se ptal, co by podle vás, čtenářů, bylo to nejlepší. Požadavky byly vcelku střízlivé… Máma uvážlivě (a nejspíš inspirovaná mým Lincolnem) naznala, že učit se řadit a rozjíždět se spojkou je zbytečně složité a rovnou se rozhodla pro automatickou převodovku. Preferenci dostaly menší vozy a barva měla být ideálně červená. Z té barvy naštěstí slevila. 

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Rozpočet byl sice na tu dobu nastaven relativně velkoryse, padesát tisíc mělo pokrýt nákup a prvotní servis, ale já se tehdy rozhodl volit raději levnější auta, protože jsem si nedělal iluze o tom, že by ono auto mělo přežít nějak zásadně dlouho bez úhony. Rozhodl jsem se taky, že bude lepší koukat po hydroměničových automatech, což můj tehdejší výběr omezilo hlavně na Golfy, Civicy a občasný Peugeot 306. Všechny Golfy, které jsem viděl, byly bez pardonu shnilé na sračky včetně zvedacích bodů. Jeden červený Peugeot 306 jsem chtěl vydyndat z kamaráda, ale ten se nakonec rozhodl neprodat. Nakonec jsem si udělal výlet do Liberce, kde byl na prodej na fotkách vcelku dobře vypadající Civic. Nebyl to sice hatchback, který by se mi líbil víc, ale z fotek vypadal až podezřele dobře. 

Podezřele dobře vypadal i naživo, prodejce si jej koupil kvůli zlomenině levé nohy a po půlroce hojení a rehabilitací už pro něj neměl využití. Jediný nedostatek byla počínající koroze zadních lemů, jinak byl naprosto bez poskvrny. Dobře, trochu se mi nelíbily osazené folie a podivné 1.5 DIN rádio, ale to jsou drobnosti. Na nabídku šestnácti tisíc korun a okamžitého odvozu se prodejce zatvářil skoro až překvapeně. Cenu akceptoval, ale domů jsem jel s prázdnou. Vyrušil jsem ho totiž z dovolené na chatě, takže u sebe neměl ani doklady od auta, ale domluvili jsme se na předání v Praze, kam měl v následujícím týdnu cestu a já to měl alespoň blíž. 

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Jak jsme se domluvili, tak se stalo a o týden později jsem si v Praze-Letňanech přebral modrého Civica sedan, ke kterému jsem navrch dostal sadu zimních kol, evidenčku a dokonce i desetidenní dálniční známku. Následovalo klasické kolečko výměny provozních kapalin a přepisu spojeného s výměnou značek za lokální. Maminka si tak přála a mně na úřadě přálo štěstí. Odevzdal jsem značky s číslem 8778 a mezi zbrusu novými značkami, které mi úřednice podala, abych si vybral, našel posloupnost 2345. Před předáním auta mámě mě potkala jen jedna nepříjemnost, kdy mi při parkování na obrubník praskly hned dvě penumatiky. Po shlédnutí data jejich výroby (2002) mě to vlastně moc nepřekvapilo. Nevadí, přezujeme, přece bych nechtěl, aby se mi maminka zabila na starých gumách, že… foto: František Čáslavský, autickar.cz

Vrátit se za volant po několika desítkách let není jen tak, a tak jsem měl na starost i to, se s maminkou projet a společně osvěžit všechny řidičské návyky. Nebudu vám nalhávat, že byla vzorným a bezproblémovým studentem, já taky nebyl tím nejlepším učitelem. Ale stačilo několik projížděk po prázdném parkovišti s kužely, pak po místech s minimálním provozem, a nakonec se maminka odhodlala a vyrazila do provozu sama. A bylo to. Na mě byly pouze pravidelné kontroly kapalin a občasné mytí, při kterém se sem tam objevil drobný šrám, hlavně nárazníky trpěly existencí přerostlých keřů na dvoře domu a spíše nešikovností jiných řidičů. Na silnici se to obešlo bez střetů i pokut, až na několik defektů. Byl jsem pyšný, jak je šikovná? No to si pište, i když jsem si dlouhou dobu dělal legraci, že má větší spotřebu pneumatik než já s MX-5. 

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Neobešlo se to ale bez technických problémů. Někdy po roce se Civic začal přehřívat. Máma sice neměla problém jezdit, ale po očku kontrolovat budíky nikdy nebyla její silná stránka a já ani za boha nemohl přijít na problém. Nakonec jsem objevil netěsnost chladiče hned pod hrdlem, ale bylo pozdě a motor začal bílým kouřem naznačovat zvolení nového papeže. Pod ventildeklem se objevil milkshake, jehož barva byla přibližně khaki a chuti, kterou jsem se neodvažoval vyzkoušet. Čas na těsnění pod hlavou. 

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Než jsem se do toho pustil, uběhla nějaká doba. Hlava byla naštěstí rovná, takže to nebylo tak těžké a když už jsem v tom byl, udělal jsem i rozvody, ventilové vůle a vše, co mě napadlo. Těsnění pod hlavu stálo legračních 200 korun… A Civic se mohl zase vrátit do provozu a projít technickou, na které mi bylo naznačeno, že by bylo do příští vhodné zbavit se rzi lemů. Ale dva roky jsou dlouhá doba, o to víc když pak dostanete k dobru korona-technickou na několik dalších měsíců. Od té doby jezdil Civic bez problémů s výjimkou jediného záseku, kdy začal vynechávat. Po výměně palce rozdělovače, kterému jsem tuto závadu přisoudil, problém nezmizel, a tak jsem si dal postupně výměnu všech ostatních součástí zapalování. Stálo to pár korun, ale kýžený výsledek se nedostavil. Nevím, co mě tehdy osvítilo, ale v hnutí mysli, jsem z rozdělovače vytrhl zbrusu nový palec značky Bosch, zahodil ho obloukem do nejbližší popelnice a osadil nějakým jiným, který se mi v místních autodílech zrovna zalíbil. Opraveno. 

I korona-technická někdy musí dojít, a tak jsme stáli před rozhodnutím, jak s Civicem dále naložit. A světe div se, máma si Civica natolik zamilovala, že chtěla nechat lemy opravit. A jak řekla, tak se stalo. Lak sice nebyl perfektní, ale na garáž-džob šlo jinak o slušnou práci. A Civic radostně jezdil do další technické. Tu už ale máma dělat nechtěla. 

foto: Jan Filko, z messengeru

Rozhodla se, že je Civic už moc starý. To jsem si vzhledem k tomu, že je stejného roku výroby jako já, bral trochu osobně, jsem přece stále mlád, ale její požadavky na bezpečnější vůz, ve kterém by si mohla příležitostně odvézt svá vnoučata, jsem bral jako adekvátní. Dostal jsem rozpočet, požadavky, kterým nejlépe vyhovoval Fiat 500 a vydal se zase hledat. Uspěl jsem a Civic zůstal bez technické, s potřebou nových manžet na poloosách a netěsností výfuku, na ocet. Plán byl prodat ho za deset tisíc, ale až po tom, co na něm udělám potřebný servis a novou technickou. Na to jsem reagoval prohlášením, že na něco takového defekuji a raději si to udělám sám a nechám si ho. 

A tak jsem přišel k dalšímu autu. 

Pokračování příště…

koláž: František Čáslavský, autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bigg.I
15. září 2023, 08:34
3

Doufám, že to pokračování máš napsaný a jen dráždíš :D. Je to vskutku zajímavé, kam se může ubírat osud obyčejné automatové Hondy.

reagovat
Zajda
15. září 2023, 11:23
8

Prodávat auto za 10 tisích nechcete, za žádných okolností. Jednou jsem prodával za 25. Po x nesmyslných telefonátech první zájemce co opravdu přijel tak měl s sebou 2 mechaniky,. Po vypočítání závad jsem se jich zeptal jestli by nahodou nechtěli abych jim zaplatil já že si ho vezmou. Jeden z mechaniků se evidentně zastyděl. Nakonec si tedy pro auto přijel normálni zájemce kterému jsem rád přihodil i 10 litrů oleje co mi zbylo. Ale příště bych raději takové auto rozbil na destrukční derby než toto.

reagovat
František Čáslavský
15. září 2023, 12:25
0

Tak to mělo být pro známou, ale jen představa že by se mi to pak vracelo na servis mi nedělala úplně dobře :-) Nehledě na to, že po servisu a technický by se jí to dalo pomalu zadarmo.

Sa
Sato
15. září 2023, 14:46
0

Zajda: ako píšeš, resp. rozhone nie cez bazoš. Raz som predával za 15 cez fórum príslušného autoklubu a to prebehlo v pohode. Raz za nejakú ešte menšiu cez bazoš a tie telefonáty... Prepis nutný je asi strašne nepopitelné slovné spojenie pre túto kategóriu záujemcov, Ale aspoň teda nikto neprišiel :) až na toho človeka čo to nakoniec zobral za 5 tis tesne pred tým než som to zaviezol na ekodvor :)

bitner
15. září 2023, 16:32
1

Jako jo, dovedu si predstavit, ze spousta jeste celkem pouzitelnych aut skonci v huti, protoze jsou lidi dementi a dohadovat se s nima za tech 25 nestoji.

Romus
16. září 2023, 00:17
1

Já viděl u známého v bazaru prohlídku Feldy asi za 20, kde to asi 3 hodiny kontrolovala celá rodina plus nějak mechanik Pepa. Bylo to v době kdy se slušná Felicie prodávala třeba za 50k, tak bylo jasný že to nebude asi topka. No pak přišli nějak vyjednávat a to byla úplně komedie, chtěli slevu snad 3580,- nebo takový nějaký důkladně vypočítaný číslo.

Be
Beran
16. září 2023, 19:17
1

V tomhle je zlaty fb marketplace. Nikdo nevola, jenom pise. A podle absence pozdravu a urovne gramatiky se muzu rozhodnout, jestli vubec odepisovat.

Ha
Habakukk
18. září 2023, 07:48
0

Taky jsem prodával postarší dodávku za 25 litrů a hned na začátku smlouváním jsou mu řekl, že to je vrak a pokud bude chtít jít s cenou níž tak to rač rozeberu a motor vezmu na malotraktor. Tím bylo jednání o ceně vyřešeno jako bonus dostal zimní řetězy a příčníky.

martin_100
18. září 2023, 23:37
1

Jo marketplace je na prodej aut velmi zábavná aplikace. To sem prodával za dvacku káru v pěknym stavu s čerstvou stk. Nějakej žalud mi napsal "Co to prodáváš za sračku"
Prostě nějakej magor vůbec netušim kdo to byl ani proč to psal. Zájem o auto očividně neměl. Pak zas jinej se vytasil s nabídkou ani ne půlky požadovaný ceny a ještě abych mu to dovez (přes 100km). Tak jsem mu odepsal, že nabídku veru a za rychlý jednání mu to přezuju na nový zimáky a natankuju plnou nádrž a pojedu. A on že supr, poslal adresu a prej v kolik hodin přijedu a ať mu pošlu nacionále, žepujde ověřit plnou moc než dojedu. Prostě nepochopíš.

Ti
Tino
15. září 2023, 16:46
5

před pár lety jsem prodával svého saaba 9-5. Protože jsem znal stav a stáří auta hodil jsem částku 25tis. Volali mi samí “za půlku si to vezmu hned”.
A proč bych měl dávat takovou slevu?
No, zbavíte se toho hned…
Děkuji, klidně si počkám.

Když to bylo asi třetí telefonát, tak to říkám manželce a ona “hele, když ti říkaj, že to vezmou za půlku, tak dej cenu 50 a potom jim na půlku kývni”.
No tvl 🤔 jako… No, dal jsem tam 45. Ozval se kupec, projel se a řekl si o slevu. Tak jsem mu na to kývnul s tím, že nejpozději zítra… tak si přijel pro auto a já jsem na něm měl víc, než jsem původně uvažoval.

Podle mého názoru je 30-40tis magická hranice, pod kterou se ozývají hlavně vychcánci.

reagovat
Mi
Michal Lenc
15. září 2023, 17:00
0

Mě takhle naopak prodávající vnutil auto, kterým teď jezdím. Jel jsem se podívat na Picasso za padesát. Bylo tak nějak normální, po cestě domů jsem se jel podívat ještě na další dvě auta. Na žádnou slevu jsem se neptal, protože to bylo teprve 2/4 aut, které jsem ten den prohlížel. Po projížďce jsem poděkoval, že se jedu podívat na další dvě auta a že mu na konci dne zavolám. Tak mi hned nabídl, že mi ho nechá za 45tis. Skvělý díky, zavoláme si.
O dva dny později si voláme, tak mu říkám že se rozmýšlím mezi jeho Picassem za 45 a S-Maxem za 75. Obě auta jsou fajn, takže to bude čistě jenom o tom, jestli chci dražší auto s víc výbavy nebo levnější Picasso. Tak mi hned nabídl, že mi ho nechá za 40. Co jsem měl dělat, na takovou nabídku se nedá říct ne. A tak mám Picasso.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Escalade  2007
Cadillac Escalade

2007 rok výroby
409 koní výkon
6 162 ccm objem

Chevrolet C30 Hauler - ramptruck 1984
Chevrolet C30 Hauler - ramptruck

1984 rok výroby
210 koní výkon
7 500 ccm objem

Ford Mustang 3.7,USA verze 2015
Ford Mustang 3.7,USA verze

2015 rok výroby
300 koní výkon
3 700 ccm objem

Oldsmobile Delmont COUPÉ 88 1968
Oldsmobile Delmont COUPÉ 88

1968 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem