načítám data...

Head-up displej: Pilotem stíhačky snadno a rychle

Kdo by někdy nezatoužil stát se stíhacím pilotem? Řešením je technologie, která vám pocit kokpitu navodí v téměř každém autě!

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Není zde běžným zvykem, abychom se zevrubněji věnovali technologiím, jejichž hlavním přínosem je zvýšená bezpečnost silničnícho provozu. Rádi se naopak zabýváme výkony motorů, jízdními vlastnostmi, zpětnou vazbou řízení a dalšími aspekty, které nám přináší tu pravou zábavu za volantem. Řekněme si to otevřeně, bezpečnost je trochu nuda. Pokud nejste fanatický nadšenec do elektronických systémů, airbagů nebo mechatroniky, těžko vás bezpečností výbava automobilu nějak ohromí. Takové ESP koneckonců vypínáme rádi asi všichni.

Najdou se však na poli automobilové techniky bezpečnostní prvky, které jsou velmi funkční, a díky principu funkce o nich můžeme prohlásit, že jsou velmi ‚cool‘. Na jeden takový se dnes podíváme blíže. Řekneme si totiž něco o průhledovém displeji, jinak zvaném head-up display, zkráceně HUD. Protřelejší z vás jistě hned namítnou, že HUD je v základu jenom rychloměr promítaný na čelní sklo, tak jakápak bezpečnost? Netřeba se bát, nehodlám na následujících řádcích kázat o tom, kterak rychlost zabíjí, a měli bychom tedy pro snížení rizika na silnicích jezdit s očima neustále upřenýma na rychloměr. Právě v promítání informací na čelní sklo totiž tkví hlavní přínos průhledových displejů. Nezbytné informace nenásilnou formou přenášejí do vašeho zorného pole a vy tak můžete věnovat mnohem více pozornosti dění na silnici, což je pro bezpečnost a plynulost provozu mnohem důležitější než stálá fixace na ručičku tachometru.

Odkud se však průhledový displej vzal, jaký je princip jeho funkce a jaká jeho možná budoucnost? A můžete si jej pořídit i do svého youngtimeru? To si povíme vzápětí.

 

My letci máme ocelové ptáky… a head up display

Bude tomu už dva roky, co vzniknul článek o leteckých technologiích, které můžete nalézt ve svém autě. Že má průhledový displej své kořeny v letectví, na to byste přišli i sami. Určitě jste několikrát viděli legendární osmdesátkový film Top Gun, kde se hrdinný Maverick v usilovném souboji se stíny vlastní minulosti a několika Migy 28 (které nikdy neexistovaly a ve filmu je hrály stíhačky F-5) snaží nepřátelské stroje jeden po druhém nacpat do kolečka zaměřovače a odpálit je svým Sidewinderem do věčných lovišť. Tak právě tyto záběry měly ilustrovat pohled přes průhledový displej, ačkoli samozřejmě neměly s reálným HUD letounu F-14 Tomcat nic společného. Kořeny technologie průhledového displeje však leží mnohem hlouběji v minulosti, konkrétně v časech druhé světové války, lépe řečeno ještě mnohem dříve, v letech třicátých.

Právě tehdy totiž výrobci vojenských stíhaček na obou stranách Atlantiku usilovně pracovali na přístroji zvaném gyroskopický zaměřovač. Je jasné, že trefit palubními zbraněmi letadla nepřátelský stroj tak, aby nebyl schopen pokračovat v letu, je úkol nesmírně obtížný. Obě letadla se pohybují vysokými rychlostmi, různými směry, v úvahu musí být brány i další okolnosti jako turbulence, prolétaná zatáčka a další. Zkrátka odhadnout potřebné předsazení střelby pro úspěšný sestřel bylo vždy oříškem i pro stíhací esa. Proto se zrodil gyroskopický zaměřovač. Ten využíval již známé technologie reflektorového zaměřovače (optický zaměřovač promítaný na skleněnou destičku, podobné kolimátoru dnešních samopalů a útočných pušek) a přidával ještě grafické znázornění pohybu vlastního letadla, tolik potřebné pro správné určení korekce střelby. Výhody tohoto zařízení se ukázaly prakticky ihned a ještě během války došlo k vylepšení o další promítané údaje, například radarem určované polohy nepřátelských letounů. Touto technologií byly vybaveny poslední verze letounu deHavilland Mosquito, a to dokonce s projekcí umělého horizontu.

Po válce přišlo s rozšířením možností výpočetní a zobrazovací techniky masivní nasazení průhledových zaměřovačů a dalšímu vývoji přístrojů, které by byly schopny kombinovat v zorném poli pilota všechny údaje nezbytné pro úspěšné provedení letu. Tento přístroj měl tedy usnadnit létání i v situacích mimo přímý souboj s nepřítelem. První prototypy pro vojenské použití byly prakticky použity koncem padesátých let, mezi nejaktivnější činitele ve vývoji patřilo kromě US Air Force také britské Královské námořnictvo. Díky nově nabytým zkušenostem z provozu vojenských letounů vybavených tímto novým systémem začali inženýři hledat cesty, jak usnadnit práci i pilotům civilních letadel a v 70. letech se dostávají první průhledové displeje do kabin strojů komerčního letectví. Technologie head up displejů si našla cestu například i do amerického raketoplánu Space Shuttle. Dnešní aplikace v letounech vynikají zejména širokými možnostmi zobrazování informací. Hitem poslední doby je například kombinované vidění, kdy kromě letových údajů jednotka dokáže promítat i počítačem generovaný obraz terénu, případně tento spojit ještě s výstupem z infračervené kamery. I v situacích s nulovou viditelností tak posádka letounu dostává veškeré informace, jako by žádné špatné počasí ani neexistovalo.

 

Head-up display za volantem aneb rychloměr na silnici

Jestliže se skutečný komerční průlom průhledových displejů v letectví odehrál v 70. letech, v případě automobilů to bylo o dekádu později. Nové obzory poskytované touto technologií samozřejmě automobilovým vývojářům nezůstávaly skryty, v cestě jim však stály jak finanční, tak technologické překážky. První letadlové průhledové displeje totiž spoléhaly na technologii CRT obrazovek, k jejich provozu bylo potřeba vysokého napětí a letecké zkušenosti ukazovaly, že původně používaná promítací sklíčka s vrstvou fosforu časem degradovala, matněla a ztrácela průhlednost. 

Mnozí připisují prvenství v použití technologie HUD v automobilech koncernu General Motors, konkrétně vozu Chevrolet Corvette. Pravda je to jenom částečně. General Motors skutečně poprvé HUD do automobilu aplikovali, nejednalo se však o Corvette, nýbrž o luxusní sedan Oldsmobile Cutlass Supreme, a to model představený v roce 1988. Zajímavým pokusem o přiblížení rychloměru blíže zornému poli řidiče byla například průhledná přístrojová deska Fordu Thunderbird z roku 1956.

Po Oldsmobilu pak následovalo rozšíření i do dalších modelů koncernu GM. A jak to bylo s Corvette? Pátá generace Corvette přinesla prvenství a to ve formě prvního barevného head-up displeje v sériovém automobilu. V nám bližších zeměpisných šířkách se HUD objevuje například v BMW řady 5 s označením E60. Ostatně jistým evropským průkopníkem je BMW dodnes, poslední generace řady 7 nabízí na svém průhledovém displeji opravdu široké možnosti volby zobrazovaných informací a také velikost HUD obrazu je dosud nevídaná, dosahuje až 12 palců.

 

Zelený nebo pestrobarevný, jak vlastně fungují?

Pokud jste někdy auto s průhledovým displejem řídili, určitě víte, že se jedná o pomůcku velmi užitečnou a příjemnou. Pravda, jistý ‚wow efekt‘ nové hračky časem uvadá, leč funkčnost zůstává, a to také díky poměrně jednoduchému principu celého systému. Aby řidič nemusel pro čtení informací zbytečně přeostřovat, je zapotřebí zajistit iluzi obrazu vznášejícího se nad vozovkou před automobilem. Toho se dosahuje pomocí systému zrcadel a čoček umístěných v hlubinách přístrojové desky. Tam někde se také nachází samotný displej a zdroj světla. Dnes se obvykle jedná o TFT displeje se silným podsvícením, aby byla zajištěna dokonalá čitelnost i za slunečního svitu. Nemusíte se však bát, že by silný zdroj světla poškodil váš zrak, paprsky jsou promítány na sklo, případně malý plastikový štítek mezi volantem a čelním sklem.

Ať už je použito řešení s promítáním na sklo, nebo levnější plastový štítek, princip je shodný. Čelní sklo nebo štítek obsahují polopropustnou fólii, která zajistí správnou reflexi paprsků směrovaných od projektoru systému. Samozřejmě použitá fólie podražuje výrobu čelního skla, proto někteří výrobci sahají k mnohem levnějšímu, avšak téměř stejně efektivnímu řešení se štítkem. Ten sice vypadá více jako ze stíhačky, jeho nevýhoda ale spočívá v nutnosti stále mírně přeostřovat zrak pro čtení údajů displeje. 

Škála informací, které lze zobrazovat, sahá od prosté rychlosti a otáček přes základní grafické navigační pokyny až po kompletní ‚zrcadlení‘ nabídek palubního počítače v případě BMW řady 7. I u BMW však zůstává možnost konfigurace systému tak, aby se zobrazovaly pouze nejnutnější údaje. Samozřejmostí je také nastavení pozice zobrazovaných údajů na displeji v souladu s pozicí řidiče za volantem. Pokročilejší a lépe vybavené vozy dovolují toto nastavení uložit spolu s ostatními možnostmi nastavení vozů pro několik řidičů. 

Budoucnost systémů s průhledovým displejem se však zdá se právě otevírá. Nabízí se možnosti kombinovat výhody vestavěných systémů a brýlí s rozšířenou realitou, například těm podobných Google Glass, přibývat může také množství zobrazovaných informací. Navigace do cíle, navádění do pruhů, upozornění na provoz nebo nebo celoplošné noční vidění promítané na čelní sklo.


Nemám na sedmičku, ale HUD v autě chci!

Jestliže se vám průhledový displej líbí a chtěli byste jej také, nemusíte hned spěchat pro některý z luxusních vozů vyšších tříd. Je jím vybavena například Mazda 3, kterou máme dokonce v redakci. HUD naleznete i v Peugeotu 5008 předchozí generace. Byla řeč také o BMW řady 5 s kódem E60, ty jsou dnes už poměrně dostupné. 

Stále moc? Nechcete přesedat do Peugeotu nebo ojeté E60? Dnes jsou na trhu promítací zařízení získávající data z GPS vašeho smartphone, nabízí je třeba Garmin v ceně 150 USD. Pro lepší čitelnost si můžete dokonce dokoupit reflexní fólii, která se aplikuje přímo na čelní sklo. Velmi pěkně vypadajícím systémem je i Navdy, který na rozdíl od Garmin HUD spoléhá na reflexní štítek vestavěný v promítací jednotce, jako bonus však nabízí například ovládání gesty. Také je o poznání dražší, přijde asi na 500 USD.

Ještě levnějším, i když ne tak přesvědčivým řešením je použití smartphone samotného. Potřebujete jen správnou aplikaci a telefon s dostatečně jasným displejem. Aplikace sama promítá převrácený obraz přímo na sklo. Nevýhodou je nutnost napájení telefonu pro delší jízdy, takže se vám bude po kabině motat další kabel, nemluvě o nepříliš přesvědčivé čitelnosti za jasných dní. To některé aplikace, třeba HUDWAY řeší možností dokoupit si držák s reflexním štítkem, aplikaci však můžete používat i bez tohoto držáku. Podobných aplikací jsou doslova desítky, jak placených, tak zdarma přístupných, pro prakticky všechny typy telefonů.

Závěrem si dovolím otázku: měli jste možnost vyzkoušet průhledový displej v autě? A jaký na vás udělal dojem? Jedná se o užitečnou pomůcku, nebo zbytečnou fíčuru? 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

To
Tom Hrom
29. června 2017, 07:28
0

Mě se HeadUp moc líbí, uvažoval jsem nad Mazdou 3 kde bych na dosáhl na výbavu, která jej obsahuje. Ale když jsem si zkusil Mazdu 6 tak už nechci jinou (měřím 194cm a děti na tom jsou podobně. Bohužel je občas musím vozit :-) ), no a v šestce na konfiguraci s HeadUp zatím nedosáhnu :-( . Souhlasím, že wow efekt opadne, ale pokud funkčnost zůstává tak je to super :-)

reagovat
Wanix
29. června 2017, 08:27
1

všeobecně jsem hodně zastáncem starých aut bez technologií a moderních fičur, ale tohle je jedna z mála výjimek, HUD mi přijde jako super nápad a rozhodně bych byl pro výrazně větší rozšíření do všech aut a určitě pracovat na technologii umožňující mnohem větší rozměry

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. června 2017, 08:46
2

Máš tam chyby. Corvette C4 HUD nikdy neměla. Až C5 a to až od roku 1998, pro modelové ročníky 1999. První C5 ho taky neměly. Ale je pravda, že už začátkem 90. let GM dávalo HUD i do jiných svých aut.
Já jsem měl sériový HUD v Pontiacu Bonneville SSEi a musím říct, že je to naprosto vynikající věc. Kromě rychlosti to ukazovalo i blinkry, frekvenci rádia, různá varovná upozornění a pár dalších věcí. A třeba když jsem dosáhnul omezovače rychlosti, tak to na mně celé začalo varovně blikat, abych se zase uklidnil. :-) Nejen, že to je efektní, ale opravdu je to neuvěřitelně funkční a člověk si časem úplně odvykne koukat na budíky. Dal se na tom nastavit i jas a výškový posuv na čelním skle, takže to nijak nepřekáželo a v noci nerušilo. Naprosto vynikající záležitost.

reagovat
M P
29. června 2017, 10:45
0

Ajo, doprdele, díky za upozornění. Já měl zato, že Corvette C4 jej měla. Popletl jsem to.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. června 2017, 11:20
0

Nene, C4 je auto ze začátku 80. let. C5 měla nahradit cé čtyřku už na začátku 90. let, ale GM tenkrát nemělo peníze, tak vývoj několikrát odsouvali.

Snowman000
29. června 2017, 09:36
0

HUD ala BMW priamo na sklo je podla mna ako jediny realne pouzitelny a bol bych ochotny si to snad aj do auta zakupit.
Vsetky tie lacnejsie verzie, premietajuce na extra sklicko mi prisli viac na skodu ako k uzitku.

Mozno by nebolo odveci do clanku dopisat ze pozor na polarizovane okuliare v kombinacii s HUD ;)

reagovat
Va
Vasek7
29. června 2017, 13:08
0

Ridil jsem auto s HUDem jednou a prislo mi to jako vylozene uzitecna vec.
Moc se mi lidi, ze kdyz spolujezdec dela neco v infotainmentu, tak diky HUDu neztratim instrukce z navigace.

reagovat
Rien
29. června 2017, 13:21
0

Pred asi 2 rokama jsem mel novou (no dnes uz moc nova neni) a8 na cestu do budapeste a zpet a spis me to stvalo. Ale verim ze bych si na to zvyknul

reagovat
Michal88
29. června 2017, 15:39
0

Abych zatím řídil auto s fabrickým HUD, to ne. Ale v době cca před dvěma-třema lety s tím vyrukoval Sygic, který jsem v té době výrazně používal a tak jsem to hned vyzkoušel. Na přístrojovku dal neklouzavou podložku a mobil tam hodil. Jelikož jsem jezdil převážně v noci, tak mi nevadilo, že to přes den nefachalo.

Ale, odjel jsem s tím dva večery a pak jsem podložku strhnul a zahodil a přešel zpět k běžné navigaci.

Za prvé mě to dost rozčilovalo a za druhé mě z toho po čase začaly dost bolet oči, protože nevěděly, na co mají zaostřit.

Stejně jako Start-stop, esp aj. jsou to pro někoho užitečné věci, ale zabít toho, kdo vymyslí to cpát do aut povinně...

reagovat
Chase
29. června 2017, 17:40
0

A to je přesně ten problém s mobilem. Musíš přeostřovat. U dobře udělaného oem HUD přímo na skle ti připadá, že se informace promítají nekolik metrů před vozem.

Chase
29. června 2017, 17:49
1

Mel jsem možnost řídit jak nové volvo XC90 tak S/V90 kde je eom HUD přimo na sklo bez tmavé folie. Vyditelnost prefektní a člověk si velmi rychle zvykne na to, že vlastně ani nemusí koukat na palubku jako takovou. Informace na HUD se pro řidiče jeví jako by několik metrů před kapotou, takže člověk ani nemusí přeostřovat. Spolujezdec vůbec neví, že tam HUD je, není pro něj viditelný.
Moderní oem HUD promítané přímo a sklo jsou perfektní. Do dodělávky ve starším autě pomocí mobilu a podobně bych ale nešel, už jen díky tomu, že projekce nebude tak přesvědčivá a může opravdu i rušit.

reagovat
Caddy
29. června 2017, 19:46
0

HUD je super a i uvazuji o nejakem tom nahradnim reseni :) Kazdopadne diky za clanek, spoustu veci jsem nevedel, hlavne me dostala ta historie sahajici az do WWII, mel sjem to za technologii 60.–70. let :)

reagovat
PepaSFI
29. června 2017, 20:15
0

tak v tomhle se s většinou lidí fakt neshodnu. Nesnesu cokoliv ve výhledu. Je pravda že s originál HUD jsem nejel, jen staticky prohlídl ale pořád je to pro mě omalovánka před očima která tam nemá co dělat. Copak ona je nějaká informace důležitější než pohled na silnici? Jo vím že běžný řidič tyhle věci moc neřeší, klidně bude telefonovat, psát SMS. čudlovat navigaci.... a pak se divit kde se tam ten kamion vzal, nebo v horším případě že to bouchnutí a flek na skle je něčí hlava. Když potřebuju nějakou informaci, vím kde ji hledat. Nechci ji tam kde potřebuju vidět důležitější věci.

reagovat
VK
VK
29. června 2017, 22:01
0

Princip průhledového indikátoru je právě v tom, že je obraz zaostřen do nekonečna (resp. efektivního nekonečna; a ten pak odrazem promítán do směru výhledu), takže údaj na něm nejsou omalovánky na skle, vnímáním leží přesně na tam, kam se člověk dívá do dálky, je na silnici, na protijedoucím kamionu, ne před ním.

BobAsh
30. června 2017, 04:31
0

A druhá věc je, že obraz HUD obvykle není v místě, kde by člověk měl něco zásadního vidět - za ním je kapota nebo možná okraj silnice, ale řidič má stejně primárně sledovat horizont a ne asfalt kousek před autem.

Ve spoustě aut s HUD jsem jezdil a do většiny z nich bych si za něj rád připlatil, je to opravdu lepší než se každou chvíli dívat někam úplně mimo silnici.

PepaSFI
30. června 2017, 19:08
1

řidič má primárně sledovat to co je potřeba. Při drndání po městě to obvykle nebývají dálky modravé ale právě ta bezprostřední blízkost, neboli jestli mi zpoza popelnice nějaká blbá blondýna nevystrčí před auto kočárek nebo mi tam nevyběhne škleboun co se utrh ze školy. A to je přesně ta situace kdy si v už tak přeznačkovaném, přereklamovaném a jinak přeplácaném světě, fakt nepřeju mít cokoliv dalšího před očima. Já to bohužel vidím zrovna obráceně. není to přínos, je to jen další, ve většině případů postradatelná, nebo i zcela zbytečná informace kterou musím z toho maglajzu před sebou vyfiltrovat. To opravdu někdo potřebuje neustále vidět rychlost? navigace by dejme tomu mohla být dobrá, ovšem za předpokladu že se ten obraz přizpůsobí skutečnému stavu pohledu a například mi virtuálně označí správný odbočovací pruh jako na titulním obrázku. Ale to co tady vidím na obrázkách, kdy se tam promítá cosi co se skutečností nemá nic společného a od obrazu na běžné navigaci se to liší tím že je to kvůli "průhlednosti" smíchané s pozadím, tudíž nečitelné, to fakt ne.
Bohužel, jak už jsem mnohokrát řekl, jsem cynickým praktikem a mám rád když jsou věci jednoduché a dobře fungují. Podle mě by se mělo množství informací snižovat, nezatěžovat zbytečnostmi.

VK
VK
29. června 2017, 21:22
0

Princip kolimátoru/průhledového displeje měl už pevný reflexní zaměřovač poměrně dávno před gyroskopickým, ne?

reagovat
VK
VK
29. června 2017, 21:56
0

Mea culpa, stojí to tam. Mám část podrobněji.

Ma
Marek Duží
29. června 2017, 23:47
0

Jak se preslo od funkcniho hud promitaneho do nekonecna k stupidnimu odrazu smartphonu o sklo nechapu. To je reklama na nejaky produkt?

reagovat
BigBang
07. září 2017, 22:42
0

Když už jsi zmínil Ford Thunderbird, tak ve stejném roce sjela z linky i první Volha carevna (GAZ-21) a ta měla řešení dosti podobné tomu ve Fordu ;)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem