načítám data...

10+1 Leteckých technologií ve vašem autě

20. října 2015, 07:00 13 komentářů M P #autickarfuturista, TopX

Nemusíte mít na autě křídlo ani nemusíte jezdit ‚ze stíhaček zrozeným‘ Saabem, abyste mohli tvrdit, že technologie vašeho vozu vycházejí z letectví. Vlastně je téměř jisté, že právě ve vašem autě se najdou nějaké výsledky leteckého vývoje...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Automobilový průmysl často přejímá nové technologie z jiných průmyslových odvětví, aby se nám řidičům žilo lépe. O skutečném přínosu některých technologií se můžeme přít, nás však v dnešním článku budou zajímat zejména ty prospěšné. Vezměte si například ‚karbon keramické‘ brzdy. Myslíte si, že víte, kde byly poprvé použity? Nebyla to ani formule, ani prototypy pro Le Mans. Byly to francouzské rychlovlaky TGV.

My se podíváme na technologie, které si do aut našly cestu z letectví a příbuzných oborů. Možná vás překvapí, které denně používané samozřejmosti vděčí za svůj původ odvěké touze člověka létat.

10. Přeplňování – turbodmychadla a kompresory

Začněme něčím, co většina z vás asi neměla problém odhadnout. Díky přeplňování jsou motory našich aut výkonnější, efektivnější a většinou úspornější. Samozřejmě záleží na konkrétní aplikaci a stylu používání, třeba Mazda vám dokáže, že se dá jezdit úsporně i s velkou atmosférou.

S rychlým vývojem letectví mezi válkami souvisely rostoucí výkony letadel – zejména rychlost a dostup, požadavky na ještě vyšší výkony byly navíc motivovány strachem z blížícího se konfliktu.

Přeplňování bylo v letadlech kromě navýšení výkonu použito zejména s ohledem na zvýšení výškovosti motorů. S rostoucí výškou klesá hustota vzduchu a pro atmosféricky plněný motor dřív nebo později nastane chvíle, kdy mu ‚dojde dech‘. Ztráta výkonu je samozřejmě pozvolná a většina atmosfér nemá problém fungovat v malých letadlech, která se pohybují v menších výškách. 

Ačkoli byl princip přeplňování znám již relativně dlouho a jeho praktický význam byl prokázan již krátce po skončení 1. světové války, širšího použití se tato technologie dočkala až ve válce druhé. Americké stíhačky P-38P-47, stejně jako bombardéry B-17 B-24, používaly turbodmychadlo ne nepodobné těm dnešním, evropské letouny na obou stranách konfliktu pak spíše využívaly mechanicky hnaných kompresorů. 

9. Vstřikování paliva

S leteckými motory je samozřejmě spojeno i vstřikování paliva. I když již ve 20. letech jezdily naftové vozy se vstřikováním paliva, první vstřikování bylo použito už v roce 1908 v leteckém motoru Antoinette. Jednalo se pravděpodobně o vůbec první motor V8, navíc s přímým vstřikem. Osmilitrový osmiválec disponoval dechberoucím výkonem 60 koní.

Vstřikování paliva má kromě lepšího spalování jednu velkou výhodu, a tou je absence karburátoru. Ten má kvůli své konstrukci s dýzou tendenci zamrzat, a to i za teplých letních dní s vyšší vlhkostí. S plovákovými typy karburátoru se také nedá létat na zádech a jsou náchylné na záporné přetížení, proto pro stíhačky nevhodné. Zamrzání se řeší vyhříváním, ale za cenu sníženého výkonu, nevýhody plovákového karburátoru částečně odstraňuje použití karburátoru membránového typu.

U elektronicky řízeného vstřikování s lambda sondou je navíc zajištěno automatické řízení bohatosti směsi, protože požadavky na bohatost směsi se liší pro různé režimy motoru a pohonná jednotka také lépe funguje v různých nadmořských výškách, což platí pro auta i letadla.

8. ABS 

Stejně jako bez vstřikování si většina z nás nedokáže představit automobil pro každodenní použití ani bez ABS. Poprvé bylo použito leteckým průkopníkem Voisinem koncem dvacátých let. Jednalo se o jednoduchý systém se setrvačníkem, který v případě zablokování kola zajistil snížení tlaku v brzdovém systému. První komerční mechanické ABS Maxaret firmy Dunlop bylo v padesátých letech široce používáno v Britském královském letectvu, například na letadlech Lightning, Vulcan a Victor. Díky Maxaretu se snížila délka výběhu až o 30%, což umožnilo přistávat s těžšími stroji na kratších drahách, prodloužila se životnost pneumatik díky absenci probržděných plošek na běhounu a piloti mohli po přistání brzdit účinněji, bez obav ze zničení pneumatik nebo sjetí z dráhy vlivem smyku. Prvním autem se systémem Maxaret byl Jensen FF  (doprovázený téměř zároveň Imperialem LeBaron – pozn. VojtaD), ale pro automobilové a motocyklové použití byl systém přiliš drahý a stále ještě nespolehlivý.

To se změnilo s prvním elektronicky řízeným ABS, které se objevilo na letounech Concorde (1969). Postupným zjednodušováním a zmenšováním komponent systému se nakonec otevřela cesta pro širší použití v automobilovém průmyslu.

7. Aerodynamika

Nebudeme se dnes aerodynamikou zabývat příliš do hloubky, ačkoli by bylo možné o ní vyprávět velmi dlouho. Nadšené zájemce odkážeme na samostudium odborné literatury, ostatní si mohou připomenout náš článek o konceptu IAA od Mercedesu.

I když je aerodynamika hlavním faktorem určujícím tvar a následně výkony i vlastnosti letadel, pro automobilový průmysl nebyla většinou tím hlavním tématem. Průkopníci jako Jaray a Ledwinka, tvůrci aerodynamických Tater, však v jistém smyslu viděli do budoucnosti a experimentovali například s modely v aerodynamickém tunelu. Od ručních výpočtů a tunelových měření už s rozvojem výpočetní techniky nebylo daleko k prvním simulacím proudění a jejich aplikacím ve vývoji letadel a následně automobilů. Dnes je naopak aerodynamika a z ní plynoucí úspory paliva jedním z hlavních témat a srdce aerodynamikovo nejednou při pohledu na nová auta radostně poskočí.

6. Kompozity

Není na světě pouličního závodníka, který by netoužil mít na autě karbonové doplňky. Ach ano, onen slavný, ačkoli nesprávně nazývaný uhlíkový kompozit. Kompozitní materiály jsou nám známy již dlouho, ať už se jedná o kompozit s vlákny skelnými, uhlíkovými, nebo třeba hliníkovými.

Hledání materiálu lehkého a dostatečně pevného, to je hnací motor letectví již odpradávna. Někteří konstruktéři tvrdí, že nejlepším kompozitem je dřevo, a nejsou daleko od pravdy (Mosquito!!!! – Pozn. VojtaD). Dnes jsou moderní kompozity různých druhů využívány na celém letadle, od motorů a křídel přes konstrukci trupu až po vybavení kabin. A auta nezůstávají pozadu, kompozity se již dnes využívají na rozličné díly karoserií, kupříkladu sedmičkové BMW v nové generaci bude mít skelet s vysokým podílem kompozitů, a jejich využití bude pravděpodobně dále růst. Kompozity totiž nejsou jenom na ozdobu, ale jedná se o přínosné materiály s velkým potenciálem do budoucna.

5. Head Up Display

Jistě jste již zaznamenali, že průhledový informační displej si můžete objednat i do hatchbacku nižší střední třídy, třeba Mazdy 3. Za jízdy tak není nutno neustále hypnotizovat rychloměr a pokyny navigace se vám zobrazí velmi přehledně přímo před očima. Tento prvek z luxusních limuzín má však své kořeny mnohem hlouběji v historii.

V letectví je Head Up Display, zkráceně HUD, zařízením, které pilotovi poskytuje základní letové a navigační udaje u letadel civilních, u vojenských navíc zobrazuje zaměřovač apod. Jeho předností je zejména možnost neustále sledovat trasu letu, přistávací dráhu, případně cíl bez nutnosti rozptylovat svou pozornost mezi další ukazatele a ovládací prvky v kabině. Dnešní průhledové dispeje už dokáží promítat renderovaný terén i s pozicí přistávací dráhy a poskytovat tak vizuální referenci i v naprosté tmě či mlze. Jak by se vám líbil obraz z infrakamery promítaný přímo na čelní sklo? 

Digitální podoba HUD by zcela jistě nevznikla bez původních optických zaměřovačů používaných ve stíhacích letadlech 2. světové války. Tyto umožňovaly díky vestavěnému gyroskopu snáze zaměřit a sestřelit nepřítele, díky gyroskopu totiž zobrazovaly potřebné předsazení střelby.

4. Vyhřívaná okna

Všichni milujeme vyhřívaná okna, samozřejmě pokud fungují. Dříve jimi byl znám zejména Ford, dnes jsou k dostání u většiny výrobců.

Zpočátku se používala hlavně u letadel, a to opět od 2. světové války, zajímavostí však je, že původně byla vynalezena pro auta. První exemplář byl představen v roce 1931 americkou firmou Protes. O jejich rozšíření ve větším měřítku se ovšem zasloužilo právě použití v letectví.

3. GPS navigace

V tomto bodě může leckdo namítnout, že globální poziční systém byl původně využíván americkou armádou a zdaleka ne jen v letectví. Ano, to je do jisté míry pravda. Různé navigační systémy jako třeba radionavigační systém LORAN byly používány nejdříve námořnictvem, dokud se nepodařilo radionavigační vybavení zmenšit tak, aby se dalo zastavět na palubách letadel. Někdy koncem 70. let byly vypuštěny první satelity systému GPS.  Sestřelení korejského Boeingu 747 letu KAL 007 sovětským přepadovým letounem v roce 1983 přimělo USA slíbit, že GPS bude k dispozici pro civilní použití, jakmile bude dokončeno, aby se předešlo podobným navigačním chybám.

GPS jakožto družicový navigační systém byl nejprve tajný a určený pouze pro potřeby americké armády. V letectví se jednalo o ideální navigační pomůcku, použití širší veřejností ovšem opět čekalo na nižší ceny přijímačů.

Zajímavostí je, že systém používá jak vojenské, tak civilní satelity, přičemž je-li to v rámci nějaké válečné operace nutné, je možné přesnost civilních satelitů záměrně snížit, aby si ty vojenské zachovaly výhodu.

2. Fly-by-wire

Jedete po dálnici, na tempomatu máte nastavenou rychlost a užíváte si pohody na palubě. V ten moment by vás ani nenapadlo, že používáte něco jako primitivního autopilota. Ano, první autopiloty neuměly nic jiného než držet rychlost, kurz a výšku. Ale fly-by-wire je ještě něco trochu jiného, ačkoli váš tempomat jeho princip demonstruje velmi dobře. Nejlepším příkladem by byl elektrický plynový pedál. Mezi pedálem a škrticí klapkou není žádné mechanické spojení, poloha pedálu je snímána řídicí jednotkou, která nastavuje polohu škrticí klapky a dávkuje palivo. Přesně tak funguje fly-by-wire v letadlech a brzo se pravděpodobně dočkáme řízení, kdy volant nebude pevně spojen s předními koly. Dalším příkladem obdobného systému je nouzový brzdový asistent nebo třeba adaptivní tempomat.

První pokusy s fly-by-wire probíhaly už ve 30. letech v Sovětském svazu, kdy se samozřejmě nejednalo o žádný digitální systém. První skutečně digitální fly-by-wire systém zkoušela NASA na letadle F-8 Crusader na počátku 70. let. A prvenství komerční aplikace v civilním sektoru si připsal Airbus se svým A320.

1. Vstřikování vody

BMW nedávno představilo motory se vstřikováním vody – jeden tříválec o objemu 1,5 litru a výkonu přes 200 koní, druhý šestiválec v M4 GTS – a kdekoho muselo napadnout, že se vrací ke svým kořenům. Tohle přece používaly už Messerschmitty a Focke-Wulfy a s nimi i některé spojenecké letouny. Proč jen tohle nezačali v autech používat dříve?

Vstřikování vody má více funkcí. Voda snižuje teplotu v sání a současně odebírá vzduchu ve válcích teplo, čímž potlačuje sklony ke klepání. Současně je možno dále zvyšovat kompresní poměr a do válců dávkovat více paliva. Výsledek? Nižší teploty spalování a současně větší výkon.

Jistě, nejedná se prozatím o rozšířené řešení, ale testy BMW ukázaly, že při záteži se zvedla účinnost motoru asi o 8 %. To už za nějaké zkoumání stojí, nemyslíte?

+1: Design inspirovaný letectvím

Pokud jste četli náš článek o autech, která vypadají jako láhev od coly, jistě jste si všimli, že původním zdrojem inspirace pro tento tvar byl letoun F-106 Delta Dart, navržený s použitím pravidla ploch. Na autech samozřejmě tento tvar neměl výraznější funkci, ale vypadal neskutečně cool. A kdo by nechtěl, aby jeho auto vypadalo stejně cool jako letadlo?

Zejména v 50. letech v Americe jste mohli najít auta, která čerpala inspiraci snad až moc, někteří jim říkají jet-age cars. Velké ploutve, zadní světla imitující tvar výstupních trysek proudových letadel… Co třeba takový 1959 Cadillac Cyclone? Nebo Chrysler Turbine Car? Je pravda, že druhý jmenovaný byl turbínou opravdu poháněn, a jeho karoserie i interiér to připomínají na každém myslitelném místě.

Donedávna fungující Saab se také chlubil inspirací letectvím. Dle mého je to podobné, jako by výrobce náklaďáků Avia tvrdil, že vyrábí automobily inspirované letectvím jen proto, že Avia kdysi výráběla stíhačky. Nicméně Saab míval opravdu krásné a prakticky řešené interiéry.  A co nový Mustang? U něj Ford tvrdí totéž, kabina se údajně inspirovala letectvím. Na rychloměru je napsáno „Ground Speed“, což už mi přijde trochu dětinské, ale ovladače na středovém panelu jsou naopak velmi cool.

Takže inspirovat se letadly je jednoznačně cool, a jak jsme si ukázali, někdy je to i docela funkční.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

St
Standa
20. října 2015, 08:02
0

K tomu Caddymu na konci by ještě stálo za to zmínit, že v kuželech skutečně byly radary ke hlídání provozu před autem a automatickému brždění. Takže taky využitá letecká technika. Ale je pravda, že parkovací senzory a automatické brždění se rozšířily až s přechodem na jiné principy (ultrazvuk a kamery).

reagovat
bi
bitner
20. října 2015, 09:50
0

Jeste mi tam chybi znaky nekterych automobilek, ktere jsou taky inspirovane letctvim: zamerovac, vrtule, slepice, eh okridleny sip...
Obcas se vyskytne i inspirace opacnym smerem - napr. interier T603 v "civilnim stihacim bombarderu" z 50. let L-200.

reagovat
bi
bitner
20. října 2015, 09:53
0

Jo a kdyz vyrvete zadni sterac z Megana II (hatch), tak mate skvelou pozici v kufru pro zadniho strelce.

PepaSFI
20. října 2015, 19:13
0

což mi připomíná oblíbenou legendu že znak BMW má představovat vrtuli. Není to tak, je to prostě modrobílá šachovnice, národní barvy Bavorska. V době kdy znak vznikl, firma ještě letecké motory nedělala. Ale je pravda že znak stylizovaný do vrtule letadla použili kdysi na reklamních plakátech.

Ap
Apache
20. října 2015, 10:27
0

Přesně tak funguje fly-by-wire v letadlech a brzo se pravděpodobně dočkáme řízení, kdy volant nebude pevně spojen s předními koly.

Brzo před rokem? http://www.wired.com/2014/06/infiniti-q50-steer-by-wire/

reagovat
M P
20. října 2015, 10:57
0

No, jak uz probehlo na fb, spravny hardcore FBW system nema mechanickou zalohu...:)

To
Tom
20. října 2015, 11:09
0

Mě hlavně pobavil ten "odbobný systém". Kdo to má pořád vysypávat u krajnice ručně, že jo... :D

Díky za další zajímavý článek!

reagovat
Vavris Vavrisovic
20. října 2015, 12:06
0

Díky za upozornění - opraveno :-) Možná, že si řidič skutečně odbobne, až mu FBW vypoví službu a pak bude tento systém potřeba :-):-)

martin_100
20. října 2015, 12:42
0

je to podobné, jako by výrobce náklaďáků Avia tvrdil, že vyrábí automobily inspirované letectvím

Naštěstí už nevyrábí ;-)

reagovat
Mírus
21. října 2015, 20:46
0

Díky za článek. Budu rád za další takové - technické. Jen poznámka: BMW se vstřikováním vody u (sériových) aut nebude první. Připomínám Saab 99 Turbo S z r. 1978. Od té doby ale obdobnou funkci zajišťují mezichladiče stačeného vzduchu. Ale vstřik vody má také svoje výhody. Takže proč je nevyužít.
Více např. zde: http://www.techblog.cz/technologie/vstrikovani-vody-do-motoru.html

reagovat
ma
magda
21. října 2015, 22:16
0

to vstřikování do motoru to má na svědomí nějakej multikultrní homofil ?

reagovat
M P
22. října 2015, 08:42
0

Na svědomí ho mají s největší pravděpodobností právě vývojáři leteckých motorů, ale jestli byli taky "multikultrní homofilové", to fakt netuším. Ono se tenkrát multikulti ani moc nenosilo, neb to bylo před válkou...

František Čáslavský
22. října 2015, 11:03
0

Já bych řekl, že to nebyli multikulti homofilové, ale spíš narcisti nebo tak někdo...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem