Americká auta byla vždy něčím jiným. V Evropě na první pohled rozeznatelná nejen díky značkám často neumětelsky narvaným do míst, kam se nemohly vejít. A nemluvím teď o ohromných sedanech s bublajícími osmiválci. I umírněné čtyřválcové výtvory jako Ford Tempo nebo Chrysler LeBaron vyráběné okolo roku 1985 byly na první pohled rozeznatelné díky specifickému designovému jazyku, často urputně konzervativním interiérům a výbavě, která se v Evropě montovala jen do těch luxusnějších vozů.
A jako jedináčkovi snažícímu se vždy od masy odlišit, mi taková auta imponovala a nemálo těžce vydělaných peněz zaletělo do stoupy při snaze ty levně koupené vraky udržet při životě a natankovat. Jenže platí toto pravidlo i v dnešním globalizovaném světě plném počítačově namodelovaných aut, kdy výrobci chrlí jeden model za druhým? Platí to ještě v době kdy ty nejprodávanější bavoráky vyrábí Američané a levné Fordy se do Ameriky dovážejí z Evropy?
Když jsem vystupoval z Golfu TSi před půjčovnou někde uprostřed ničeho v New Jersey, bylo mi jasné, že ze srovnávacího testu evropské a americké verze Mondea sejde, protože místo Fordu Fusion stál před boudou s nápisem "I'll be right back" červený Taurus. Model, se kterým v osmdesátých letech slavil Ford velké úspěchy, jež – jak už to tak bývá – za těch několik desetiletí zcela vyvanuly. A důkazem toho, že se auto špatně prodává, je právě jeho častá přítomnost ve velkých korporátních půjčovnách, které chtějí nakupovat auta hlavně levně. A zákazníkům je to pak ve výsledku celkem jedno, protože s půjčeným autem většinou jezdí jen chvilku a hlavně je jim předáváno s úsměvem na rtech a větou "We have a nice upgrade for you here…"
Předohnaný Taurus s téměř třísetkoňovým šestiválcem je klasickým zástupcem sedanu s motorem napříč a pohonem předních kol. Jeho design si hodně půjčuje právě z poslední generace Mondea a z americké jedinečnosti toho tedy moc nezbylo. Měl jsem tři týdny a 2800 mil na to, abych si ho osahal. A těch 2800 mil je důležitých, protože jen při dlouhé cestě po interstate z New Yorku k Niagara Falls (zdravím GrandTour, kluci!) pochopíte, že nějaké to kvákání evropských pisálků, že americká auta jsou gauče, co neumí zatáčet, je absolutně zcestné. Navigace vám nahlásí, že za 123 mil to bude doleva a vy máte potřebu jen pohodlně se usadit a nebýt rušeni při pospávání. Nechcete ve volantu cítit každou spáru betonové dálnice, je vám u spodní části zad nějaká náchylnost k náklonu vozovky, když se sunete s davem po krásně nahnutém nájezdu a manuální převodovku začnete nenávidět zhruba tak po 30 sekundách pomalého posunování se v koloně. A tady je první rozdíl. Americké vozy – a to minimálně Fordy, ale našel jsem to dokonce i u Mitsubishi Outlander - mají tendenci nepřirozeně centrovat volant kolem středové polohy. Je to nechutně otravné, než přistoupíte na hru, že volant tu není nástrojem radosti, ale nutným zlem a přijmete fakt, že se řídí zcela jinak. Ignorantsky.
Naprosto bezmyšlenkovitě se tedy sunete po nějaké té interstate, limit je tady 65. New Jersey je sice "land of speeders", ale stejně nikdo nejede rychleji, než nějakých 75, max 80. To je prosím zhruba 130 km/h. Naco mít 288 kobylek? No je to jednoduché. K ignorantskému proudu automobilů jedoucích 130 km/h se musíte připojit. Na nájezdech, na křižovatkách a vlastně i všude jinde nemají Američané problém na to "dusnout" a až pak řešit, jestli je v tom provozu nějaké místo. Takže proto. A navíc on ten šestiváleček tak hezky pobublává, byla by škoda pro pár dolců přijít o ten zvuk… Plynulá jízda jen někdy přerušená explozemi akcelerace se vám pak odvděčí milou spotřebou okolo osmi a půl litrů na sto. Takže vlastně… Proč nemít výkon? Tady se nejezdí tak jako v Evropě, kde každý spěchá, protože když tady předjede, tak tam bude o deset minut dřív. Při vzdálenostech, které tu panují je nějakých 10 minut úplně jedno, to raději začnete špiclovat křoví kolem cesty a posunete tempomat o 5 mil v hodině nahoru.
A když už jsem u té ignorace: Američané moc neřeší, co se děje kolem nich, když je volný levý pruh, tak jedou v levém pruhu. I kdyby ta jejich Ramka, která má každou gumu jinou, jela jen padesát. Je tedy třeba dávat pozor při přejíždění z pruhu do pruhu, protože nikdo jiný to nedělá. A proto má tenhle Ford další zvláštnost; ryze analogové hlídání mrtvého úhlu v podobě dvou zpětných zrcátek. Já sám jsem z toho byl z počátku v šoku, protože jsem v tom zrcátku vždycky viděl nějak moc aut, ale nakonec jsem si zvykl. A bylo to lepší, než se vždycky leknout nějaké diody, která vám neřekne, jestli je v mrtvém úhlu paní koukající skrz volant, nebo spěchající kamioňák.
A pak jsou tu ta udělátka, která ani nevím proč, nepřeplavala louži a v Čechách je skoro nikdo nezná. Kupříkladu elektricky ovládané pedály. Naco, když je ve dvou směrech nastavitelný volant? No nato, aby se daly nastavovat za jízdy přece! Kdo by se pachtil s nějakým přenastavováním celého posezu, když si může jen čudlíkem posunout plyn trošku jinam, aby ho nebolely nohy. Život v Americe je tak vysilující!
Také je tu tradiční fordí kódový zámek na dveřích. Nastavíte si kód, nepotřebujete klíče a auto můžete odemknout, otevřít kufr a to celé jen v plavkách při návratu z pláže. Je to neskutečně jednoduché řešení problému, který možná ani nebylo třeba řešit. Ale představte si sami sebe v roce 80, když vám dealer ukazuje, že si můžete klíče nechávat v zapalování a přesto se dostanete do auta. Je to super věc. Nejvíc super věc. Chci to na svém Cadillacu!
Dalším prvkem, který ford dokonce schválně odstranil z evropských verzí jsou dva konfigurovatelné displaye systému Sync. Ten mimochodem vypadá tragicky obstarožně, ale skvěle se ovládá a funguje na jedničku. No a dva displaye v přístrojovce v Evropě nejsou asi proto, že Evropani chtějí otáčkoměry. Ale naco takovou zbytečnost v Americe, k automatu… Navíc jde na jednom z těch displayů zobrazit…
A… A to je asi tak všechno, co jsem na Taurusu našel vyjímečného. Jako celek je to ideální auto z půjčovny, byl nám dobrým sluhou a nikdy jsem se k němu nevracel s nechutí. Mělo by smysl jej dovážet do Evropy? Asi ne. Evropani by ho nepochopili…
A ač se snažím vždy své články uzavřít nějakou veselou vzletnou větou, k tomuhle jen melancholicky dodám, že bych chtěl, aby byl podstatně delší…
14. července 2018, 12:09
0
Škoda že se nevyrábí i verze combi (nebo se pletu?) protože to bych už žhavil ty internety, jak si to obstarat... :) Já mám Fordy prostě rád a velké Fordy dvojnásob.. :)
14. července 2018, 12:58
0
Kombík se už dlouho nedělá a za chvíli se nebude dělat ani sedan.
14. července 2018, 12:48
3
Nastavování výšky pedálů, to bych tak strašně moc chtěl, zločin proti pohodlí a ergonomii, že to v Evropě není. Navíc jak vidno, úmyslný.
14. července 2018, 21:49
0
K cemu to je? Ja si sedacku nastavuju prave podle toho, abych dobre dosahl na pedaly. Mozna jedine kdyby někdo chtěl sedet hodne vepředu, nebo naopak hodne vzadu, ale jinak smysl nevidim.
15. července 2018, 19:18
1
Právě že výška pedálů nad podlahou a délka chodu je další nezávislá proměnná, nastavením vzdálenosti a výšky sedačky ne úplně kompenzovatelná. Jde o to, čím výš pedály, tím víc je potřeba přitahovat nárt nahoru, koneckonců tím i asymetričtější posez, tím nepohodlnėjší a tím víc bolí záda. Snažím se to kompenzovat sedačkou co to jde nebo co dovolí dosažitelnost volantu dozadu, ovšem ani to nekompenzuje zcela a má svoje nevýhody, třeba právě kvůli dosažení na volant. V podstatě dát se nastavit pedály níž než standard, nemusím být vůbec se sedadlem tak daleko.
16. července 2018, 00:50
0
Nevim no nastavitelný pedály má i taková pyksla vod banánu jako první Murano třeba, nebo starý eMelo i pro Eurotrh. Mělo to Q50 vod japlek. Maji to všechny velký us suv dostupný i v EU. Čili jestli ti taková věc chybí na výběr je hodně aut který to mají takzvaně v entry výbavě.
16. července 2018, 14:29
0
Nekdy nestaci nastavit sedacku podle pedalu, to pak zase byva problem s pozici vuci volantu, byt treba nastavitelnemu. Takze cim vice prvku muze zmenit pomer vzdalenosti, tim lepe. Pro tohle mi nevyhovuje vetsina evropskych aut, clovek tam sedi jak na zidli a i tak ma volant daleko a pedaly mu div nelamou nohy...a naopak partnerce to zase sedi, protoze ma pomerne kratke nohy a v americe ma problem na pedaly vubec dosahnout. U jednoho auta ji nestaci ani sedacka macximalne vpredu a volantem by pritom mohla ridit loktama, jak je na nem narazena...takze nastavitelne pedaly jsou urcite plus.
16. července 2018, 14:49
0
On to má i dvojkový Focus, ale v Evropě o to nikdo neměl zájem tak to s další generací zrušili.
14. července 2018, 20:24
0
Fordy moc nemusím, ale když chcete vědět, jak se cestuje pohodlně a na větší vzdálenosti, tak Amíci to mají nejlíp vychytané. Ten 6-ti válec je takový ideál na tuhle velikost auta. Doma je jeden globální amík a spokojenost i v naftové Evropě...
14. července 2018, 20:41
1
Full size sedany z USA jsou můj sen už tak 2-3 roky, hlavně od dob kdy se u Nás v Evropě cpou do těchto aut 4 válce, 6 a více válce jsou opravdu luxus v EU :-(
14. července 2018, 21:24
3
Ford bohužel za Evropou vyrábí a vyráběl zajímavý auta.Za USA Taurus, Australie Falcon a Everest, Čína Escort...
Do tohodle Tauruse jsem se zamiloval, vážně krasavec.
14. července 2018, 21:57
2
Skoda toho faceliftu, kterej ho vic priblizil Fusionu/Mondeu. Meli to nechat, jak to bylo.
Mimochodem, elektricky nastavitelny pedaly mam i ve svym 14 let starym Tahoe. Nektery veci jsou v Americe opravdu nekde jinde.
15. července 2018, 18:23
0
No, zaplácnout si třetinu přístrojovýho štítu zbytečnou svítící velkoplošnou informací (v tomhle případě že poslouchám country), to je fakt zhovadilost, ale Ford se v tom vyžívá a u Mondea to v různých obměnách má už snad 10 let. To je přesně to, proč nesnáším LCD přístrojový štíty.
Na druhou stranu, mít možnost zamknout klíče do auta a dostat se dovnitř kódem, to je něco, co bych určitě chtěl a využil.
16. července 2018, 14:52
0
Ty obrazovky jsou konfigurovatelný a ten prostor je tam jen proto, že ta stanice nebyla digitální a proto se tam neobjevilo její log.
16. července 2018, 16:23
0
Mít tam logo té stanice je na takhle velké ploše v prostoru za volantem úplně stejně k ničemu jako mít tam prázdnou plochu.
Ford se během těch asi tří generací, co to sleduju, nepatrně pochlapil, aktuální verze asi odpovídá tomuhle
https://www.parkers.co.uk/ford/mondeo/saloon/review/driving-and-performance/
(alespoň to vypadá stejně, jak v tom Taurusu) ale pořád z těch možností, který to nabízí, jako nejlepší vidím zhasnout to pole úplně. Ale zrovna tohle pochybuju, že jde. Všechno jsou to kraviny, který buď řidič nepotřebuje vůbec, nebo zabírají neúměrně moc místa. To už by tam byl lepší tetris s ovládáním na volantu...
16. července 2018, 16:25
0
ten odkaz se mi tam nějak nepoved. Je potřeba přejít do fotogalerie té recenze, je tam několik možností konfigurace toho přístrojovýho štítu. Všechny o ničem.
17. července 2018, 11:13
0
Mi to vyhovovalo, protože mapa byla uprostřed, písničky a ovládání spotify vpravo a otáčkoměr a nějaký další kraviny vlevo. Přijde mi to lepší, než mít jen jednu možnost. Ostatně na palubce potřebuje člověk pár kontrolek, tachometr a tím to končí.
17. července 2018, 11:36
0
S tou poslední větou se naprosto ztotožňuju.
16. července 2018, 17:24
2
Moc pekne auto, tohle je presne neco, co mi tu chybi. Normalni sedany pro prijemny zivot. A kodovy zamek je nejlepsi vec, nechapu, ze se to masove nerozsirilo vsude. Jsem za nej vdecny skoro denne. Nehrozi zabouchnuti, muzu nechat v aute klice a veci a jit jen tak ven, muzu si vzit neco z auta, kdyz jdu kolem a nemam klice, muzu nechat auto nekde nekomu jinemu, aniz bychom resili "mas klice na levem zadnim kole" apod. Tohle je jeden z nejlepsich prvku vybavy, ktery kdy v autech byl...skoda, ze to maji jen auta z koncernu Ford US...
16. července 2018, 21:15
0
Skvělý článek. Takové auto potřebuji. Sem s ním.
16. července 2018, 21:20
1
Víte a ještě se mi líbí jedno US dnešní auto a to je Chevy Impala. Jen jsem nikdy nečetl nějakou CZ zkušenost či názor. Taková auta tu opravdu chybí, včetně ceny. Ach ta cla.
17. července 2018, 06:49
0
S Impalou 2016 jsem najezdil asi 4500mil po západě. Je to přímý konkurent. S tou 3,6 / 305HP moc příjemný svezení. Spousta místa vevnitř, ergonomicky mi to naprosto sedlo. Vzhledově fajn. I v horách a zatáčkách jezdila s přehledem. Jen jsem se chvíli sžíval s převodovkou (přidat tak akorát, aby podřadila jen o stupeň byl někdy problém). Ani mě tenkrát nenapadlo, že to má rozměry sedmičkovýho Bavora.
18. července 2018, 13:33
0
http://www.auto.cz/chevrolet-impala-jizdni-dojmy-mel-velky-american-evrope-sanci-122533
jediné co mě na tom vadí je ten obrovský volant.