načítám data...

Ford Puma 1.7 VCT (1997-2002): Taková auta už se nedělají

Zatímco v showroomech Fordu stojí na značkách nová crossoverová Puma, já se vozím tou starou. A je to super.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Při povídání o starých autech často slýchávám okřídlené rčení “Takové auto už by dneska nikdo nevyrobil.” Ať už je to v pozitivním smyslu slova, nebo v negativním, jde vlastně o konstatování naprosto přirozené skutečnosti, že se výroba automobilů (stejně jako jakýkoli jiný obor lidské činnosti) nezadržidelně vyvíjí a mění. Postupně tak už sice nikdy z výrobních linek nesjedou lehoučká auta bez posilovačů s lankovým plynem, ale taky se nám v showroomech nikdo nebude snažit prodat auto s dvoudobým motorem a pravděpodobně už se nevrátí ani duroplastové panely karoserie. Naštěstí. 

Nikdy jsem nebyl ten typ člověka, co by měl potřebu naříkat, že dobře už bylo a současná auta stojí za prd. Mám moderní auta rád, vážím si možnosti propojit auto s telefonem a nastavit si barvu ambientního osvětlení a v autech nižší střední mě vůbec neuráží přeplňované tříválce. Je tu ale jedna věc, která mi přeci jen schází – malá levná kupé. Typicky devadesátková ktegorie, ve které měl skoro každý velký výrobce svého zástupce. Zpravidla to byl vcelku jednoduchý recept – vzala se platforma nějakého obyčejného hatchbacku, postavila se na ní trochu hezčí karoserie, přitvrdil se podvozek a voilá – malý sporťák byl na světě. 

Nutno říct, že ne vždycky to dopadlo úplně skvěle. Byly tu podařené kousky jako třeba Fiat Coupé, nebo Honda CRX, ale taky vznikly věci jako Opel Tigra, nebo Renault Megane Coupé. Nebo takové to čtyřoké Hyundai. Ford přispěl do téhle kategorie hned dvěma vozy. Větší Cougar se prodával i za oceánem, čistě pro Evropu tu pak byla malá Puma. Přiznám se, že zpočátku měl moje sympatie jednoznačně Cougar, Puma se mi moc nelíbila a dodnes jsem v jejích tvarech, které by prý snad měly odkazovat na Ford Capri, nenašel zalíbení. Jenže zatímco Cougar byl koncipován spíše jako cestovní auto a řidičských zážitků mnoho nenabízel, Puma je o něčem úplně jiném. 

Ve Fordu totiž vzali tehdejší Fiestu (takovou tu kulatou co se prodávala i jako Mazda 121) a pohráli si s nastavením podvozku. Přidali kratší řízení, větší brzdy, zkrátili dráhy řazení…zkrátka z té Fiesty nakonem moc nezbylo. A pod kapotu se ve vrcholné motorizaci nastěhoval skvělý atmosférický čtyřválec VCT o objemu 1.7 litru vyvíjený společně s Yamahou. A když se to všechno poskládalo dohromady, vzniklo auto, které si v tehdejších recenzích odnášelo skvělé hodnocení jízdních vlastností…a těch pár výtek nakonec odvál čas.

Od premiéry Pumy uplynulo bezmála čtvrtstoletí a tyhle malé Fordy z našich silnic už pomalu mizí. Kosí je koroze i fakt, že často končí v rukou nemajetných “wannabe racerů”, kteří neinvestují do údržby a dojíždí auta do stavu, kdy jejich záchrana nedává smysl. Narazit dneska v provozu na pěknou Pumu už není jednoduché. O to větší radost mám z toho, že se můžu jedním pěkným exemplářem do sytosti povozit. Věrní čtenáři Autíčkáře asi vůz z fotek poznají – jde o rodinný dostavník naší paní ředitelové, totiž Zlokočky. 

V interiéru je i před pokročilý věk vozu pořád cítit kůže krásných modrých Recaro sedaček. Pozice za volantem je sice trochu specifická, ale dá se na ní rychle zvyknout. Na výškově nenastavitelných křeslech se trůní trochu výš, navíc volant je ukotvený pevně a nejde s ním nijak šoupat, ale ve výsledku to není špatné. Ze sedačky má řidič přehled o okolním dění, přední část je bohatě prosklená a slepé úhly minimální. Výhled vzad je jiná písnička, tam je to spíše o intuici.

V redakci máme pravidlo “Nepiš o volantu, že padne do ruky, protože to je ohrané klišé”, ale u Pumy ho poruším. Modrou kůží obšitý volant s extra tlustým věncem je totiž fakt skvělý a když se navíc přidá ještě jednoduchá železná koule řadící páky (která v zimě studí, v létě pálí, ale stejně je tak cool, že bych ji za nic nevyměnil), tak rázem Pumě odpouštím i tu nepříliš vzhlednou palubní desku z Fiesty. Nebo skromný prostor na zadních sedadlech. A taky nedostatek odkládacích schránek. 

Startuje se klasickým fordím klíčkem z té doby. Takovým tím plochým šroubovákem, co zpravidla kromě vašeho Forda odemknul i všechny ostatní Fordy na sídlišti. Dvě převalení startéru a vpředu se rozbrumlá relativně vysoký volnoběh studeného motoru. Vrní moc hezky. Není to přehnané, nesnaží se dělat dojem, je to ale pěkně plný a kulatý zvuk. Převodovka má překvapivě krátké dráhy a přeřazení doprovází lehké mechanické cvaknutí. Přidejte navíc ještě přesnou spojku a citlivý plyn s okamžitou odezvou a máte zhruba obrázek, jak ze se s Pumou jezdí. Už při proplétání se městem je jasné, že tohle funguje. Že si tu zkrátka kdysi dal někdo záležet na tom, aby se tohle auto hezky řídilo. 

A stačí pár kilometrů po okreskách aby bylo jasno – Puma je skvělá, řidičsky zábavná, čitelná a i když je to “jen” předokolka, umí si hravě pohazovat odlehčenou zádí. Onen legendární motor si svou pověst jednoznačně zaslouží a spíše než ve Fordu bych takhle charakterní točivou atmosféru hledal v nějaké ostřejší Hondě. Puma není technický sporťák, se kterým by se měly nahánět cenné vteřiny někde na uzavřeném okruhu. Není to ani vysokorychlostní dálniční stíhačka. Mnohem spíš jde prostě “jen” o vcelku obyčejné auto, jen postavené tak, aby jízda s ním byla zábavná. 

Časy se mění a starému Fordu dneska pravděpodobně ujede každá druhá fleetová oktávka. Na dálnici je s krátkou pětistupňovou převodovkou pomalý, z plastovitého interiéru se ozývá kakofonie povrzávání a kontroverzní vzhled vozu léty příliš neuzrál – spíš naopak. Prostě se mi to auto pořád nelíbí. Jenže to je vcelku jedno. V modrých kožených Recarech s tlustým volantem v levé a želenou koulí řadičky v pravé ruce si budete každý kilometr užívat mnohem víc, než v devatesáti procentech jakékoli automobilové konfekce. Do Pumy jsem tento týden přesedal ze Subaru BRZ a i když moderní zadohrabný sporťák samozřejmě nabídne víc zážitků a adrenalinu, Puma se nenechá zahambit. Její upřímné nadšení, nezáludnost a rozevlátá hravost jsou vlastnosti, které v dnešní “bezpečné” době už zkrátka nikdo nenabízí. A ač je to přiřozený vývoj a všechny ty moderní vychytávky mi dělají radost, po Pumě se mi bude stýskat.

Abych nechodil kolem horké kaše – Pumu mám u sebe proto, že jsem dostal za úkol ji omýt, vysát, nafotit a vystavit do inzerce. Po několika letech věrné služby Zlokočka doznala, že dospívající ratolesti na nouzových zadních sedadlech nejsou úplně ideální ztělestnění rodinného cestování a Pumu posílá dál. Takže kdybyste si někdo chtěli pořídit celkem charizmatickou krabičku z přelomu tisíciletí, máte jedinečnou možnost. Pro čtenáře Autíčkáře se slevou.

Verdikt

Puma je fajn. Není dokonalá, optikou dnešní doby jde vlastně docela o krám. Jenže velmi charizmatický a zábavný krám se skvělým motorem. Ano, uvnitř je to zčásti pořád jen plastová Fiesta, antikorozní ochrana je taková, jakou u starých Fordů čekáte a na hrbolech se ozývají pazvuky. Jenže stačí vytočit atmosférickou 1.7 někam k pěti tisícům a poslat černé kupé do zatáčky a přes vlastní smích je stejně neuslyšíte. 

Technické údaje

Motor: benzínový čtyřválec 1.7
Výkon: 92 kW (123 koní)
Točivý moment: 157 Nm 
Převodovka: pětistupňová manuální
Pohotovostní hmotnost: 1035 kg 
Cena: 29 000,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
27. května 2020, 08:17
1

Paráda. Tohle se mi Kubo líbí! Koukám na fotky, začítám se do článku a říkám si "No, takovýhle pěkný Pumy s jednasedmičkou už se asi jen tak sehnat nedají". A ona se dá i koupit! :-D

Ještě že nemám stodolu jako Vavris, jinak bych jí snad i chtěl zachraňovat. Jinak moc fajn článek a je dokonce zbytečný víckrát tak nějak "omluvně" zmiňovat, že ač je tahle Puma trochu starý krám, je vlastně boží. Stačí napsat, že si z ní měl radost a je to. On vám Ford za to hlavu neutrhne.... Částí těch pasáží mi připomínáš kolegu Jánskýho na garáži, který měl možnost jezdit celý týden starým Escortem a já dělal s nimi takový nostalgický trojtest Escort, Sierra, Scorpio. A Escortem jsem pak jel zpátky do Prahy a užil jsem si to tak, že kdybych mohl, tak s ním taky celý týden pojezdím i dýl.... A on napsal pak takovou polemiku o tom, jak je to sice "boží" ale vlastně na hovno, protože si nemá kam připojit mobil jako v jakémsi testovacím Citroenu týden předtím.... A já si při čtení říkal v duchu: no, pane jo, to jsi mi to auto měl nechat, mě by to udělalo nefalšovanou radost.

Pumu jsem kupodivu nikdy nevyzkoušel, ale úplně to vidím a je to poznat z textu, že to bude paráda. Na takový to kratší ježdění, do Prahy a okolí na kratší jízdy si to člověk tutově moc užije.

reagovat
J.K.
27. května 2020, 09:37
3

Martina Jánského nečtu.

Breakthru
27. května 2020, 22:18
0

Krab: četl jsem, co psal v tom srovnání s novejma autama. Chápu, že to není pro všechny jezdit starým autem, ale ten frajer je až moc zženštilej. Nejspíš mu ten starej escort naklepal jeho nažehlený vejce...

krab
27. května 2020, 22:37
0

Tak já s ním vycházím dobře, vlastně je to jakoby kamarád, tak nechci pomlouvat. Ale přesně, jsou momenty, kdy něco čtu a kroutím se u toho jak žížala. Mimochodem, ten světle červený Escort MK3 je auto v excelentní kondici a majitel je neuvěřitelnej frajer, že nám to auto takhle svěřil. Fakt má můj obdiv. Stejně tak Scorpio, to bylo taky jeho. Já se u těch aut přeci jen možná až moc rozněžnil, ale mě tyhle auta z 80. let najednou nesmírně baví. A ten Escort jezdil fakt nádherně.

Breakthru
27. května 2020, 22:47
0

Však to nebyl regulérní test, ale spíš čtení na oddych. Nejmladší Scorpio má 27 let. Kdyby si do testu sehnal coswortha nebo nějakou Ghiu 2.9, bylo by to úplně o něčem jiným. Naopak esco skoro 40 let. To se nedá srovnávat. Běžněj řidič to nemůže ocenit...
Já bych rád měl jako daily třeba esco MKIII nebo Granadu, ale jelikož jezdím za hranice, spokojím se s 16 let starým mondeem...absence pytlu a ABS mi neva, natož nějaký serepetičky...a zrovna u starejch Escortu s CVH na 13" si snad nikdo nemůže stezovat na chybějící servo, pokud není anorektička....

krab
27. května 2020, 22:54
0

Přesně tak... jo, ono se možná i díky Sierra klubu něco dalšího zajímavějšího sežene. Já byl rád za tohle, protože než se seznámí ti správní lidi co mají ta auta, co by k sobě pasovala úplně přesně, to není tak snadný. Každopádně dneska spíš už vážně jde jen o takový oddychový čtení, prostě takový to, co si ráno přečteš na záchodě :-D

Jak říkáš, absence posilovače není u Escorta na 13" žádný téma, to řízení je perfektní tak jak to je. I u tý naší Sierry je to v pohodě.
Zažil jsem ale jedno auto v životě, kde jsem si i já stěžoval na to, že vyndat tomu posilovač byla naprostá hloupost a to bylo u Fabie Junior. To jsem si půčil tak nějak z recese, když byla ta možnost... A to je peklo celkově to auto.

Jinak jak zminuješ Scorpio Ghia 2.9, tak to si myslím bude úplná mňamka, s tím bych se svezl moc rád, protože to bych fakt už asi ani vracet opravdu nechtěl...

Breakthru
27. května 2020, 23:04
0

Escort s tou MKIII byl v roce 1980 technologicky špička. V kombinaci s muší váhou hračka....
Taky jsem měl Sierru bez serva, ale DOHC...musel jsem si před pár týdny jednu zase koupit. Poslední model GL....vlastně nikdy jsem neměl GHIA nebo GT... škoda
Ozkoušej Scorpio V6 v automatu. Povedenej stroj...

Sc
Sch
27. května 2020, 12:00
0

Jezdil jsem sedm let Focusem mk. 1 s 1.6kou se třemi dveřmi. Čili podobný typ auta, takové jako-kupé. To auto bylo zábavné a určitě lépe zpracované než Puma. Jen to bylo těžší a motor od Yamahy slabší, takže sice supr v zatáčce, ale člověk si musel hlídat rychlost, aby mu na výjezdu nechyběla. Mám teď po letech chuť na nějaké ST170 s dvoulitrem a Recaro sedačkami. Ty jen tedy nejsou za tyto peníze :-).

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
27. května 2020, 19:40
1

Já nikdy moc nebyl na mrňavý auta, ale ta Puma se mi kupodivu vzhledově vždycky líbila. Před pár lety jsem měl možnost jí taky vyzkoušet. Interiér je úplně obyčejnej, posaz za volantem moc sportovní není, ale to autíčko to vynahradí svojí agilností a hravostí na okreskách. Jízdně mně velmi mile překvapilo. :-)

reagovat
Skipper
27. května 2020, 19:51
2

Ještě že nemám žádné volné finance! Byla by to sranda pořídit si jí na dojíždení do garáže pro XKRko. Takové malé koťatko. Ale tipuji, že se prodá více méně obratem.

reagovat
Za
Zazaa
27. května 2020, 20:54
0

ja se ve dvou svezl a nejak me to teda zklamalo ... divnej posez, divne rizeni, mizerny brzdy :-/ proste stara fiesta ...

reagovat
Breakthru
27. května 2020, 22:07
3

Mám úplně stejně černou už rok a za mě super hravý auto. Taky před facelift...
Jinak fordim klíčem všechny zamkneš...

reagovat
beastar
28. května 2020, 12:33
1

Dal bych černý kola s červeným nebo zlatým ráfkem. Větší koncovku. Snížil to:D

Breakthru
28. května 2020, 14:25
0

Stará fotka, tyhle kolaa teď XR3i a na pumě jsou límce. Níž půjde, dostane větší brzdy, dozadu kotouče, pár rozpěr, novej výfuk, lehčí řemenice...mám to jen na město a občasný blbnutí

beastar
29. května 2020, 10:50
1

To chapu. V podstate se shodujeme v tom, co tam pisu nahore a co pises ty. Brzdy a vyfuk tomu budou sluset. Rozpery nikdy neuskodi ty pomohli uz kde, cemu.

Blix
27. května 2020, 22:08
0

Mám pocit že zrovna Puma 1.7 moc levné kupé nebylo..

reagovat
Breakthru
27. května 2020, 22:19
2

Tenkrát bylo každý auto drahý :)

Fa
Fandatik
29. května 2020, 20:47
1

Pokud si vzpomínám tak Tigra nějakých 444k a Puma cca. 470k

beastar
28. května 2020, 12:32
1

Jak tyhle malý popelnice nesnáším, tak zrovna Puma se mi vždycky líbila od nového auta. Dokonce několikrát sem o tom autě fakt vážně přemýšlel. Chtěl jsem to rozšířit, vyházet interiér, dát klec, výfuk, trochu do toho hrábnout aby to líp reagovalo a hurá poprasit. Podle mě je to ideální základ na podobný kravinky. Akorát vždycky do toho něco přišlo taková ta klasika nikdy to nebyla priorita.
Tahle konkrétní z článku vypadá hezky ta černá tomu sluší. A lajk přes auta si furt bude myslet co to neni vole za super sporťák...

reagovat
Zd
Zdeny60
28. května 2020, 19:26
1

Modrou jsem kupoval kdysi dávno dceři jako první její auto. Dopadlo to tak, že napřd jsem s ní jedzil já, pak ji na mě vydyndal můj otec a vyměnil ji za Fabii 1,2HTP 47. Pak ji prodal, protože v 65 se mu do ní blbě lezlo a vylézalo a vyměnil ji za Mondeo rok 2000. Dcera se na ní naučila jezdit a dodnes na ní ráda vzpomíná. Motor byl výborný, jízdní vlastnosti velmi dobré. Co se týká vzhledu, tak z dnešního pohledu ja to takový nafouknutý puchejř :-)

reagovat
Ap
Apache
28. května 2020, 20:17
0

Netankovali jste to dneska na Shellce na Roztylské?

reagovat
Jakub Pospíšil
28. května 2020, 21:00
0

Jo :D
To jsem byl já.

Ap
Apache
28. května 2020, 22:16
0

Neni ta Praha malá :-)

custom1
29. května 2020, 08:09
1

Ať koukám jak koukám, ten odkaz na Capri tam prostě nevidím. Možná jen to zakulacené zadní boční okýnko, ale jinak fakt nevím. Ale jinak to není špatné.
Nedávno jsem měl možnost si zblízka prohlédnout jak Pumu, tak Cougara a musím říct, že Pumu bych bral raději. Cougar mi přijde vyloženě odporný, obzvlášť uvnitř, to bych bral raději "obyčejné" Mondeo.
A taky bych ji bral víc než Tigru, ta mi přijde už moc gay. I když zase má zadní světla z Callaway C12 (dělám si prdel, vím, že je to naopak)... :)
Každopádně by bylo fajn, kdyby Puma z inzerce našla majitele, který by se o ni hezky staral. Takových už moc není a je fajn občas takovou věc potkat... :)

reagovat
weezzoo
21. června 2022, 13:43
0

železná...hliníková je ta koule řadící páky :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem