reklama
načítám data...

Ford Model A: Hotrod ze staré školy

John je Američan. John je solí země. Volí Trumpa, pije pivo, živí se rukama a má hotrod. Ale dobovej hotrod. Hotrod po tátovi.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Ford Model A: Hotrod ze staré školy

Asi bych to měl rozvést. Ještě než jsem vyrazil do Států na letní dovolenou, ukazoval mi kamarád Jakub, u jehož táty jsme přebývali, fotky Fordu Model A jeho souseda se slovy, že takový hotrod by chtěl a že je to super a tak. Znáte to. Mnoho povyku pro nic, beztak je to jen plastiková karoserie postavená na nějakém divném rámu s V8 a automatem z nějakého Chevroletu a pak pár cingrlátek. Ó jak jsem se mýlil.

Tenhle Ford je totiž dobový hotrod. Žádná V8 a automat, jen původní čtyřválec s dobovými úpravami a mírně zvýšeným výkonem. Když se tedy toho slunného dne otevřely vrata garáže, koukal na mne kus historie a čekal až jej postaru natočím klikou. Ne, že by neměl elektrický startér, ale auto jsem ještě klikou nestartoval a když už si to užít, tak i se vším trápením. Stařičký Ford však po správném nastavení předstihu a protočení naprázdno chytil na první potáhnutí a ustálil se na klapavém a blafavém volnoběhu.

reklama

Připadal jsem si jako ve filmu. Posadil jsem se na místo spolujezdce a vyrazili jsme na výlet prosluněným New Jersey. Při pohledu přes kapotu na obrovskou kukuřici, dlouhé příjezdové cesty, dřevěné domy a žluté středové čáry cest lemovaných skvěle posečeným trávníkem jsem tak nějak zasněně začal přemýšlet, jak to tady muselo asi dříve vypadat. "No stejně jako teď, akorát míň lidí a víc pohody", děl John. A fordka nám tuhle představu pomáhala ze všech sil přiblížit. Byl jsem překvapený, jak je auto pohodlné. Odpružené sedačky, relativně měkký podvozek s hydraulickými tlumiči a vysokozdvihový motor, který není třeba příliš vytáčet znamenají, že člověk se veze v překvapivém pohodlí. Vše samozřejmě berte s rezervou, konkurencí moderního mercedesu staré Áčko není, ale kdo by čekal kostitřas ve kterém neuslyší vlastního slova, hodně by se mýlil.

A po ujištění, že "My v Evropě umíme jezdit s manuálem všichni!" mě vysmátý John dokonce pustil za volant. A samozřejmě mi to hned málem chcíplo, když jsem ve staré vychozené kulise nenašel jedničku. Ale pak už jsem se rozjel. Motor je stavěný na to, aby tahal v jakýchkoli otáčkách, jeho cílem je dodat točivý moment a ne nějaké bzučení a závratné výkony. Dáte tam trojku a jedete město neměsto, dálnice nedálnice. Zbývající rychlosti jsou tady jen kvůli kopcům. Byl jsem skutečně překvapený, jak jednoduše a lehce se auto ovládá. Kdo by čekal, že se osmdesát, nebokolik, let starý automobil nebude dát řídit, třeskutě by se mýlil. Vše funguje jak má, jen to někdy vyžaduje více síly, protože tu nejsou posilovače. Dokonce ani pozice za volantem není nějak extra špatná. A ten výhled přes kapotu, ta chromovaná světýlka, to je poezie.

Jen na dálnici se nám stará dáma začla trošku zakuckávat. Vypadávalo zapalování a zdálo se, že se vyšší otáčky a rychlost stařičkému strojku vůbec nelíbí. Jali jsme se ještě za jízdy diagnostikovat závadu a poté, co jsem se dozvěděl, že vše ze zapalování bylo vyměněno za "nové" díly a že jediné, co zůstalo původní, je cívka jsme se shodli, že ona je tím viníkem. John pronesl něco o tom, že tahle je snad z roku 28 a že kolem roku 31 snad začali dělat nějaké lepší, takže jednu sežene a auto teda ještě trošku poladí. Líbí se mi jeho přístup.

Áčko zdědil po tátovi. Ten jej kdysi kdesi koupil, ale nikdy si jej příliš neoblíbil. Stálo v garáži a jen John jej vytahoval a jezdil s ním po okolí. Těžko říct, proč nešlo Áčko do světa, když Johnův otec s auty trošku obchodoval. Znáte to, tady levně koupil, tu něco opravil či upravil a zase se ziskem prodal a tak pomalu dál a dál. Proč ho neměl rád nám není jasné, prostě mu asi nepřirostlo k srdci. U Johna je tomu přesně naopak. I když musí kvůli obrovským daním a celkově nešťastné situaci v Jersey prodat rodný dům a odstěhovat se pryč, tohle auto nechce prodat nikdy. Je to jeho miláček a i když není dokonalý, bude s ním napořád.

Ford model A z roku zhruba 1930 je prostě důkazem, že už tehdy uměli v Zemi Svobodných udělat plechového koně tak, aby se s ním dalo žít. Že už tehdy dávali do konstrukce aut všechen um a intelekt. A já jsem rád, že jsem si mohl tuhle dávnou dobu alespoň očichat. A Johnovi přeji, aby se mu to vysněné stěhování do Alabamy vyšlo a mohl být zase v tom světě, který byl "skoro stejný, jen míň lidí a víc pohody".

reklama

 


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sp
spooon
06. dubna 2018, 10:27
0

pohodlnou jízdu bych ze zkusenosti u takto starýho vozidla opravdu nečekal, zajímavý zjištění.

reagovat
Irwinek
06. dubna 2018, 12:17
0

To je názorný příklad relativity :-D

Safa
06. dubna 2018, 11:12
4

Super, tyhle články jsou kořením Autíčkáře. Díky, Honzo! ;o)

reagovat
KS
06. dubna 2018, 12:51
1

Super článek/reportáž. Každá země má samozřejmě 2 strany mince. Zde je smutný, že chlap v letech, aby vyžil, se musí stěhovat - z toho určitě pramení ona příjemnost Američanů, jelikož potřebují často a rychle navázat přátelství v novém sociálním okruhu.

Závidím to startování klikou :-) Z v ČR se vyskytujících aut je asi nejčastější možnost nějaká starší RWD Škoda. Nejnovější auto, kde to šlo, je zřejmě Oltcit, teda pokud se někde vyskytuje exemplář nesežraný na prach.

reagovat
JLK
06. dubna 2018, 20:55
0

Ziguli jsou taky pomerne rozsirene a klikou se startovat daji.

Irwinek
07. dubna 2018, 07:31
0

Starší RWD škoda? Klikou natočíš i první MB 1000/1100 ( myslím, že i 100/110 r.v.do 70 měli ještě možnost, byť se klika nedodávala) 1203, ARO 240, Lada Niva, UAZ, Volha 21,.....
A pomineme-li auta typu Aero a spol, pak Ti tady z relativně nedávné doby zbývá klikou natočit většina Moskvičů (403,407,412,.....)
Jak se začly montovat moderní motory napříč, tak už to holt nešlo, a u těch klasických začly překážet chladiče :-(
Neskutečný zážitek bylo startování původního Hakla, ne toho s motorem z tatry, ale toho úplně původního ( ani nevím, co v tom bylo za motor a jsem línej to hledat ) - vytočil jsi klikou po šroubovici nahoru neskutečné závaží, pak odjistil a jak to závaží klesalo dolu, tak nabíralo rychlost a nakonec dole narazilo do něčeho a motor se roztočil ( a nebo taky ne a pak jsi prostě zase šrouboval nahoru :-D ). Přesnej postup už si nepamatuju ( nastavení předstihu, otevření kohoutu benzínu,.... ) ale pro nás to tenkrát bylo jak zjevení. A to se , prosím, psal rok 1987 :-D
Jen tak pro zájem - tady máš startování TYGRA :-D

PepaSFI
07. dubna 2018, 17:36
0

u toho Tygra to vypadá na roztáčení setrvačníku který se pak zapojí do motoru. Největší motor který šel přímo nahodit klikou jsem viděl na vojně, ruský náklaďák ZiL 131. Jednomu zlobil startér a tak do něj vždycky někdo druhým autem strčil. Jenže jednou se jelo na nádraží, nacvičovat nakládání na vagony a jemu to chcíplo když byl sjetý šikmo v kolejišti takže se to druhým autem roztlačit nedalo. Řidič z toho vyskočil, popadl kliku, vrazil ji do motoru a za přívalu slovenských nadávek s tím zběsile zatočil. Ale to je benzin, stejně jako Tygr, do něj stačí trošku drcnout. Diesel je horší, tam se komprese klikou jen tak nepřetlačí. Třeba u vibračního válce bylo otevření ventilu, roztáčelo se bez komprese. Anebo se komprese neřeší, nějak se s tím pohne, ono se to odrazí zpátky, sem tam a pak to možná chytne, typicky například kultovní traktor Lanz-Bulldog s monstrózním desetilitrovým jednoválcem.

Irwinek
07. dubna 2018, 18:13
0

Jo, setrvačník, stejně jako u toho hakla to závaží - princip furt stejnej a furt funkční :-D

krab
06. dubna 2018, 14:00
0

Paráda - řídit předválečný auto je vážně jako si číst poezii jak tam Jeník píše :)
Moc hezký zážitek a já se moc těším, jestli mi zase táta půjčí jeho MG, že s ním něco letos opět podnikneme!
To mě baví řídit vážně hodně. A hůř se k tomu hledají přirovnání, protože to nic běžného čím se obklopujeme dnes nepřipomíná

reagovat
beastar
06. dubna 2018, 14:30
0

Ty voe. Krabe Concorso d'Eleganza Villa d'Este :)) Pěkná kolik máte doma těch aut 20?

krab
06. dubna 2018, 14:39
0

Jasně, tři haly :) Tohle je zrovna ze sekce sbírky vozů MG ...
Si dělám prdel. Není to teda hot rod, ale starší renovace originálu. Ale taky ho budu chtít nějak elegantně medializovat.
Toho modelu MG VA zbylo po světě už jen pár kousků, vůbec jsem se i divil, že původní anglický majitel nám to auto prodal. Měl to po tátovi, kterej ho postupně dával dohromady. Já něco dával do blogu kdysi o tom, ale udělám něco ještě pořádnýho , někde na někdy :)
-
Komentář upraven 6. 4. 2018, 14:40:15

beastar
06. dubna 2018, 14:46
0

Já sem ten blog myslim kdysi četl. Jenže to bylo spíš o tom zážitku s řízení o autě tam zase tolik nebylo. Jak řikám starý auta se mi nelíběj, ale tohle už neni "starý" to je historie a tam je to trochu jinak. Fakt krásná věc je vidět, že v těch halách máte pořádek. Co sem jenom zběžně koukal na ceny tak už to taky neni úplně levný. Taková historická Zonda:))

beastar
06. dubna 2018, 14:32
1

Jj tohle je v tej emérice paráda. Jezdit mužeš po silnici na koštěti jak to má kola volant a spztku... V tomhle je to zlatý. A že jde z Jersey pryč. No vono v Curychu z duchodu taky nevyžiješ... Ani v tomhle tady nejsme jiný.

reagovat
Knightrider
06. dubna 2018, 15:20
1

Boží kára. To musel být skvělej zážitek. :-)

reagovat
Raspby
06. dubna 2018, 19:47
0

Paráda...něco takového jsem na Autíčkáři ještě neviděl :)Super, že je dobový...ale s tím V8, nebyl by to ještě větší punk? :)

reagovat
Br
Breakthru
06. dubna 2018, 20:12
3

Země neomezenejch možností a starej Ford s velkým F....když tak čtu články, kde se řeší kdejakej asistent, látka nebo plast na přístrojovce, otvor na PET flašku a radio s milionem funkcí, tak úplně toužím skočit do něčeho takovýho jako je to Ačko a jebat 21. století....
trošku závidím, samozřejmě v dobrým....a startování klikou už je skoro zapomenutý:D...je ale potřeba dávat bacha na palce, když motor chytne a klika nevyskočí, tak dovede zlámat palce:)...

reagovat
Jan Machač
07. dubna 2018, 01:26
1

Staci tahat nahoru...

Br
Breakthru
07. dubna 2018, 13:39
0

jde spíš o to, aby na klice byl palec hned vedle ukazováčku a ne proti, jako když držíš kladivo...moje první auto se startovalo klikou, tak vím:D...resp byla i na klíček normálně, ale v 15 pro mě byla větší prdel nahazovat to jak Laurel s Hardym....

ToMyx
09. dubna 2018, 09:31
0

Skvělý článek! Taková kára se směsicí všech těch svých specifických vůní, to je něco. To musel být skvělý zážitek!
Krabe, to MG je nádhera, navíc bez střechy. Z těchhle aut mi čím dál víc padá brada, asi stárnu :-)

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Torino Ford Torino 500 6.6L  1971
Ford Torino Ford Torino 500 6.6L

1971 rok výroby
300 koní výkon
6 600 ccm objem

Ford Mustang Manual / TOP STAV / 1966
Ford Mustang Manual / TOP STAV /

1966 rok výroby
200 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Corvette cabrio 1987
Chevrolet Corvette cabrio

1987 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Hummer H1 HMMWV Humvee 1987
Hummer H1 HMMWV Humvee

1987 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Dodge Coronet Red ram 1953
Dodge Coronet Red ram

1953 rok výroby
103 koní výkon
3 900 ccm objem