načítám data...

Ford Focus ST 2.3 Ecoboost: Návrat na výsluní

V segmentu kompaktních hot hatchů zuří lítý boj. Ford přispěchal se s novým želízkem v ohni. A pořádně žhavým želízkem.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Ford Focus ST 2.3 Ecoboost: Návrat na výsluní

Neděle večer. Sedím v perfektně tvarované sedačce Recaro a snažím se zpracovat všechny dojmy z Focuse ST, které jsem za celý týden nasbíral. V hlavě se honí jediná myšlenka. Tohle auto je dobrý. Zatraceně dobrý. Je to čirá esence toho, co si člověk může představit pod pojmem hothatch. Dost možná je to nejlepší hothatch na trhu, což je velká pocta, vzhledem k tomu, jaká panuje konkurence v tomto segmentu. Nedá se svítit, pro rychlý Fordy mám prostě slabost… 

Ford Focus ST. Je tomu přesně dvacet let, kdy se na scéně objevil první Focus obdařený těmito magickými písmeny. Každý automobilový nadšenec okamžitě po vyslovení zkratky ST tuší, že tohle nebude jen tak obyčejná jízda. Za těch dvacet let si přiostřený Focus vydobyl status legendy a zcela po právu. První generace bojovala se svými konkurenty skvělým podvozkem a charakterním atmosférickým dvoulitrem. Druhá generace přidala mocný, turbodmychadlem dopovaný, pětiválec, který svým projevem budil fanoušky modelu ze spánku. Tohle byla pecka. Třetí generace ubrala jeden válec, přidala výkon a občas někoho dokázala překvapit neurvalým chováním, místy hraničícím se záludností. Nic pro slabé jedince. Jeden nejmenovaný bývalý kolega by mohl vyprávět. A kam se zařadí čtyřka? Bude pokračovat v tradici neobyčejně přitažlivých vozů, nebo se utopila v moderních mantinelech emisních limitů a bezpečnostních požadavků? To je patrně ta nejdůležitější otázka, která tento vůz provází a já už mám docela jasnou odpověď. Nemusíte mít strach, tady je svět ještě v pořádku. 

Nevím, čím to je. Že by snad tou agresivní žluto-oranžovou barvou, příhodně označenou jako Fury? Nebo snad vkusnými devatenáctkami v antracitovém zbarvení? Či za to snad může ono sportovnější tvarování nárazníků? Fakt netuším, ale jedno vím jistě. Nový Focus ST se mi opravdu líbí. Vypadá rychle, i když stojí. Není to takový ten zavalitý valibuk, jak se občas u moderních hatchbacků stává. Nízko posazená příď i spodní linka bočních oken, tvoří opravdu zajímavý celek, který mě bere za srdíčko. Po generickém designu předchůdce je to vskutku příjemná změna… 

Nový Focus se povedl, jak jste si mohli přečíst v našich předchozích recenzích. A to po stránce designu. Na první pohled jasně potvrzuje příslušnost k rodině Fordů. Typická maska chladiče je k nepřehlédnutí. Spolu se zajímavě tvarovanými světlomety dodává novému Focusu nezaměnitelný výraz. Boční profil je ozvláštněný horní linkou, která kopíruje kliky dveří a spodním prolisem, jenž vypadá jako malé a nedorostlé křidélko letadla. A dohromady to hraje moc pěkně. Jen ta záď je taková trochu unylá a snadno zapadne v šedí ostatních hatchbacků. Nicméně estéčko si pomáhá výrazněji tvarovanými detaily nárazníků, ke kterým přidává kontrastní černé lakování a já se nemohu ubránit dojmu, že takhle je to správně. Pokud hledáte auto, kterým nebudete budit pozornost, tady jste na špatné adrese. Focus ST křičí do světa, že není jen tak obyčejný hatchback a je skoro až s podivem, jak pozitivně na něj kolemjdoucí lidé reagují. 

Recaro je jako kouzelné zaklínadlo. Jakmile uzříte tento nápis, je nad slunce jasné, že vás čeká sedačka, která vám nedá nic zadarmo, ale když se dostanete do krizové situace, můžete si být jisti, že vás podrží. Přesně tak je to tomu i v nové ST. Poskládat se za volant Focusu vyžaduje trochu akrobacie (byť to není tak složité jako u staršího RS), ale jakmile se vám to povede, dostane se vám toho dobře známého pocitu mateřského objetí, které vás vždycky uklidní, když jde do tuhého, nebo se něco nepovede. Pocit sucha a bezpečí, jaký neumí navodit ani plenky od Pampers. A vzhledem k tomu, jak umí Focus ST jezdit, je takový pocit k nezaplacení… 

Interiéry hothatchů těží z výhod i nevýhod obyčejných kompaktů, ze kterých původně vycházejí. Výhody jsou nasnadě. Velmi dobrá ergonomie a dostačující prostornost na každodenní potřeby. Dozadu bez potíží nacpete dítko i s autosedačkou a do kufru týdenní nákup. O kvalitní ozvučení se v případě ST postarala firma Bang & Olufsen, takže ani tady není prostor pro výraznější kritiku. Skvělé jsou sedačky Recaro, které dodávají podporu i mému neforemnému tělu a nalezení perfektní pozice za volantem je otázka chvíle i díky tomu, že si lze shodit sedačku ”až zem”. Člověk tak získá lepší pocit sepjetí se svým vozem. Pochválit musím i tak obyčejnou věc, jakou je volant, protože má naprosto ideální tloušťku i velikost a je i vcelku kulatý (zarovnání se nevyhnula jen spodní část). Jeden by řekl, že je to snad samozřejmost, ale věřte mi, není. Nevýhody však vidíte na první pohled. Tohle není prémiový (ať už se pod tím slovíčkem skrývá cokoli) vnitřek. Chybí mu zajímavější ztvárnění, něco co by vás uspokojilo pokaždé, když si uvědomíte, kolik jste za takové auto dali peněz. A takový hothatch, to není zrovna levná sranda. Co obstojí v základním modelu za čtyři sta, působí v autě za osm set trochu nepatřičně. Nu což, to je daň za hothatch. Nutno podotknout, že tohle je však problém všech rychlých hatchbacků a Focus mezi některými konkurenty působí ještě vlastně docela dobře. 

Mačkám startovací tlačítko. Přeplňovaná dvatrojka vyštěkne s brutální naléhavostí. Jo panáčku, tohle není udýchaný tříválec, tohle je plnotučný motor. Lehce prošlápnu plyn na volnoběh, ta dunivá střelba z výfuků se jen tak neomrzí. Pomalu se rozjíždím, osahávám si tuhou spojku a precizně fungující řadící páku. Zapínám sportovní režim, který přiostří už tak dobrou reakci na plyn a otevře klapku výfuku, která zintenzivní ten návykový hluboký chraplák, který ST vydává. Klidně by si mohl střihnout duet s Rayem Charlesem. Míjím ceduli s přeškrtnutým názvem obce a přede mnou se otevírá volná a liduprázdná cesta. Rychlým pohybem pravého zápěstí podřazuji o dva kvalty na trojku, elektronika vykouzlí precizní meziplyn a já posílám plynový pedál vstříc seznámení s koberečkem na podlaze… PRÁSK ho. Výstřel jak z kanónu. Na rychloměru se míhají číslíčka, která vůbec nestíhám sledovat, 80, 100, 1xx… Sorry, fakt to nedávám (beztak by mě zavřeli, kdybych vám řekl, kolik tam bylo), snažím se horko těžko nadechnout. BRNK ho, omezovač. CVAK, za čtyři a celé divadlo jede nanovo… Chce se mi křičet, jak je to skvělé! Užívám si brutální akceleraci do sytosti. Zas a znova, pořád dokola. Tohle je takový váš osobní katapult. Po chvilce zvolňuji a nechám strojovnu pod přední kapotou vydechnout. Marně přemýšlím, kdy se mi nedopatřením povedlo dotočit moderní turbomotor do omezovače. Ano, až takhle ten ďábelský pohon lační po otáčkách… 

Když Ford prvně ukázal čtyřkový Focus a oznámil, že jej budou pohánět jen tříválce, mnohým lidem tuhla krev v žilách. To jako vážně? Praxe však ukázala, že na to běžné ježdění malé Ecoboosty docela stačí. Ale co bude se sportovními modely? Tady naštěstí Ford neponechal nic náhodě. Pod kapotu nového ST nastěhoval potentní čtyřválec o zdvihovém objemu 2.3 litru z minulého RS. Říkal tady někdo downsizing? Oproti staršímu ST to znamená nárůst objemu o tři deci a výkon poskočil o hezkých 30 koní výš, takže jich teď po kapotou řehtá celých 280. Největší rozdíl je však v projevu samotné pohonné jednotky. Předešlý dvoulitr byl příliš obyčejný. Chyběla mu výbušnost a chuť do života. Ne, že by trpěl nedostatkem výkonu a auto kvůli tomu nejelo, to vůbec ne. Jen postrádal wow efekt. Toho má však aktuální dvatrojka až po kok… no po střechu. Takhle to má totiž vypadat. Foukaný čtyřválec je nacpaný testosteronem, který z něj stříká všude, kudy právě jede. Podmanivý zvuk, který připomíná nachlazeného Lucifera jen dotváří celkový dojem. Důležitější je vynikající nastavení tohoto agregátu. V normálním režimu se s ním dá bez problémů poskakovat ucpaným městem, aniž by z toho řidiče trefilo, jakmile však máte možnost volné silnice, stačí jen přepnout sportovní mód a rázem máte pod pravou nohou malý atomový reaktor. A je úplně jedno, jestli otáčkoměr ukazuje dva tisíce, nebo pět. Reakce na plyn je až překvapivá a síla motoru neutuchající v každém okamžiku. Vyloženě potěší výkonová špička, která u přeplňovaných jednotek nebývá zvykem. Spousta podobných agregátů bojuje při rychlé jízdě s prodlevou turba. Ford to vyřešil šalamounsky, sáhnul do skladů motorsportu a vypůjčil si tam systém anti-lag. Ten nechává před nájezdem do zatáčky otevřenou škrtící klapku, aby se nezastavilo turbo. Na výjezdu tak máte okamžitě k dispozici plný výkon bez sebemenší prodlevy. V praxi to funguje brilantně. Tohle je motor s velkým M. Pokud vás zajímá ekonomika provozu, pak si pořiďte dieselové ST, u benzinového to není důležité, tady hrají prim zážitky za volantem. Jestli na tom však přesto trváte, pak nepočítejte, že byste se podívali pod deset litrů (vyloženě defenzivní jízda znamená osmilitrový odběr, ale to už jste brzdou provozu). Já se po týdnu ježdění ustálil někde na dohled jedenáctilitrové hranici. 

Zakroucené okresky, převážně nevalné kvality. To je hlavní teritorium hothatchů, ve kterém musí uspět. Zapomeňte na časy z Ringu, ty jsou pro běžný život nepodstatné. Rychlý hothatch musí nadchnout na běžné silnici. Tak se ukaž Forde. Mám před sebou patnáctikilometrový, dobře známý, zakroucený úsek s nulovým provozem, na kterém se pozná, jak na tom Focus je. Jdeme na to…  

Blížím se první pravotočivé zatáčce. Tahle je rychlá, stačí jen trefit správnou stopu. Směřuju ST přesně tam, kam potřebuji, volant se mnou komunikuje, takže mám skvělý přehled o situaci pod koly. Focus je poslušný a precizně vyvážený, prosmýkne se zatáčkou jakoby nic a uhání do další. To už bude větší výzva. Tvrdě na brzdy, silnice tady postrádá dostatečnou kvalitu, takže se auto lehce zavlní. V hlavě mi akorát bliká kontrolka “drž pevně volant”. Posílám Focus přesně k apexu a s údivem sleduji, jak je ST poslušné a naprosto precizně plní mé pokyny. Přidávám plyn, díky anti-lagu si můžu tenhle úkon pečlivě naplánovat a nemusím se bát neočekávaného klepnutí přes prsty. Ford vypálí z oblouku s neutuchající vervou do další levotočivé vracečky. Opět plné brzdy, volant mi tančí v ruce tančí s noblesou hodnou profesionálních performerů. Auto reaguje na mé podněty s přesností chirurgického skalpele. Cítím, jak pracuje chytrý diferák, nekoná se žádné pálení vnitřního kola či jiné nepřístojnosti. Focus vykrouží dokonalý oblouk bez sebemenšího zaváhání či nejistoty. To se mi vážně líbí. Následuje široká pravá, ideální čas na kraviny. Na zlomek vteřiny ťuknu do brzdy, abych si přenesl váhu, rychlým pohybem volantu rozhazuji záď a cítím, jak se zcela předvídatelně sunou zadní kola ven, rychlé kontra podchytí neposedný zadek a já s rohlíkem na puse svištím dál. WOW! Já nemám slov… Dámy a pánové, přesně takhle má vypadat hothatch… 

Abych se přiznal, nikdy jsem nepochopil honbu automobilek za rekordním časem na Nordschleife v segmentu hothatchů. Jasně, v propagačních materiálech to vypadá dobře a z marketingového hlediska to možná dává smysl. Akorát v reálném světě je to k prdu. Často jsou tyhle rekordní vozy na obyčejné silnici až příliš jednostranně zaměřené, a ne zcela využitelné. Nový Focus ST pravděpodobně žádný rekord neshrábne. A to je dobře, protože o to lépe funguje v tom našem světě. Adaptivní podvozek je perfektně naladěný. Na první dobrou se může zdát trochu tužší, ale jakmile přitlačíte na pilu, zjistíte, proč tomu tak je. Estéčko překypuje jistotou a stabilitou, zároveň se nechá rozhodit, když máte náladu na blbnutí. Tohle je vynikající setup, který mu může většina konkurentů jen závidět. Nečekejte tisíc a jednu možnost individuálního nastavení, které umí třeba Hyundai i30N. Tady to totiž není potřeba, protože jednoduše funguje, jak má a jak očekáváte. Pochvalu zaslouží i řízení, které je na dnešní dobu (jistě, pokud přesedáte přímo z nějakého staršího HH, může vám ze začátku připadat trochu gumovější) nezvykle upovídané, a hlavně je na něj spoleh. Z celého vozu jasně vnímáte, jak precizně se ladily jednotlivé komponenty, aby výsledný celek dokázal uhranout i náročného řidiče. Tohle je dobré, moc dobré auto. 

Verdikt 

Fordu se to povedlo. Opět. Znovu postavil vynikající kompaktní hothatch, který bude skvěle fungovat jako každodenní vozidlo a zároveň vás chytí za srdce na náročných silnicích, když budete mít náladu na nějaké to nekorektní dovádění. Třešničkou na dortu je pak magický motor, který vám vykouzlí úsměv na rtech při každém nastartování. Nový Focus ST dělá všechny důležité věci správně, a to je hrozně příjemné zjištění. Nedá se svítit, já ty rychlý Fordy mám prostě rád… 

Zůstává už jen jedna důležitá otázka, je to ten nejlepší hothatch dneška, nebo není? Těžko říct, na to bych asi potřeboval přímé srovnání s nejbližší konkurencí. Bez toho si netroufám bezpečně soudit. Je to však hothatch, který bych si já osobně dnes koupil. A to má svou váhu.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
09. prosince 2019, 10:03
0

Moc hezký článek a asi bych se i rád svezl. Ale do garáže mě to moc neláká. Jak se to vlastně vyřešilo s těmy 2,3l Ecoboosty a problémem s těsněním pod hlavou?

reagovat
BubaaCZek
09. prosince 2019, 10:47
0

Moc hezký článek, rád bych se svezl a i vymenil za starnouciho S-Maxe! ST kombi, omg :D

Pokud vim, tak tesneni pod hlavou vymenili za jine tesneni pod hlavou a vsecko hraje.

Stanley
09. prosince 2019, 10:52
2

Mám pocit, že zaměnili těsnění za to z Mustangu 2,3l - což bylo jádro chybného pudla.

Stanley
09. prosince 2019, 10:51
1

Po dlouhé době začínají být hatchbacky zase trochu hezké. Doba osobitosti, kterou u Fordu značil Focus I nebo II už je asi definitivně pryč, ale na druhou stranu to už díkybohu není ten generický vzhled. Sice jsou, počínaje posledními generacemi fokusů, meganů a jedniček BMW, všechny stejné, ale aspoň ne totálně hnusné.

Pěkný a nadšený test. Vzbuzuje u mě naději, že za pět let bude z čeho vybírat :-)

reagovat
Zd
Zdeny60
09. prosince 2019, 10:59
0

Hezký vzhled, asi slušná technika, možná příjemná cena. Nicméně, jakožto člověk skeptický k novým věcem, budu pět ódy na radost až po 1-2 letech, když se neobjeví potíže s praskajícími bloky, (pětiválce trubo), hlavami (ekobůsty) a těsněními pod hlavami. Tolik průserů, co měl Ford v nedávné době s ekobůsty by mě nutilo k opatrnosti. Jednoho Forda mám doma a nemůžu říct příliš moc křivého slova, ale tady jde o něco, co dosud nebylo a bude to chtít počkat, až co ukáže čas. Pak by mohl tento fordík skončit i v mé garáži. Líbí se mi.

reagovat
Breakthru
09. prosince 2019, 22:08
0

Ale no tak. Asi moc čteš Autoforum a články od homosexuála Prokopa...

krab
09. prosince 2019, 22:33
0

Mě ten komentář taky přišel divnej ohledně pětiválce... Já ho měl 2 roky a byl naprosto bez poruch a kamarád má ST225 už asi 4 rokem a taky naprosto bez poruch. A to už to nějakej nájezd má...

Jestli něco častěji odcházelo, tak to bylo na prvních ST225 alternátory

Breakthru
09. prosince 2019, 23:11
0

Ten odchází snad na všem, Ford u ST 225 měl problémy se specifikací oleje a následným umíráním spodku .
Problémy s EB řešily svolávacky.
A telefon se mě snažil opravit. Ten pisálek se jmenuje Prokopec...

eLzyx
17. prosince 2019, 02:02
0

to je tak, když se Forďáci bojí zeptat nás Volvistů, co tam mají lejt. My už ty zkušenosti za 25 let provozu stejného motoru máme. Castrol ten motor zabíjí. Pomalu a postupně. Takže jedině Mobil1. U méně zatěžovaných kusů klidně levnou 5W40, u sportovně provozovaných 5W50.
A co se týče praskání bloků - to je jen u kusů po nepovedeném čiptuningu. Znám spousty S60R/V70R, což je ten samý motor s 300PS, a tyhle auta mají klidně přes půl milionu kilometrů.

Breakthru
17. prosince 2019, 17:52
0

Však jsem to taky psal..

krab
09. prosince 2019, 12:22
0

Hezká recenze. Tak to vypadá, že Dane kupuješ, ne? Takhle pozitivní text o autě jsem od tebe tady dlouho nečetl!
Já ho měl mít původně taky půjčenej, ale nakonec to vyšlo na i30N liftback, což mi pochopitelně taky vůbec nevadilo.. Ale ve Focusu ST jsem se ještě nesvezl. Tak třeba někdy časem...

Líbí se mi jak píšeš, jestli se dá sedět tentokrát už níž, než tradičně ve Fordech. To bylo ve Focusu MK1, MK2, MK3 i v RS verzích se prostě vždycky sedělo na můj vkus moc vysoko. Jestli tohle doladili, tak je to super...

reagovat
Pi
Piratelux
15. prosince 2019, 16:24
0

Asi bych si už nikdy nekoupil evropskýho Forda...

Pochtli
09. prosince 2019, 13:01
0

Konečně krásná barvička, k autu pro zábavu se hodí parádně.

reagovat
MAJKL
09. prosince 2019, 14:04
0

Mám MK3ST a strašně, strašně moc by mě zajímalo porovnání :)

Od řízení, posezu, řazení, výfuku, až po ten zmiňovaný adaptivní podvozek a dif. Snad se poštěstí

reagovat
Knightrider
09. prosince 2019, 15:47
-2

Je ten Hyundai takovej pěknej žlutej. :-D

reagovat
beastar
09. prosince 2019, 16:38
0

Nejlepší auto v dané třídě bohužel dělá úplně někdo jiný. Jestliže hothatch má být kompromis mezi autem pro zábavu a rodinné, civilní využití. Tak pro mě je furt číslo jedna Cupra Leon. A i ten design má svůj. Neříkám že Focus je špatný auto... Nevím. Ale já bych si pro něj nešel:)

reagovat
Daniel Borský
09. prosince 2019, 17:16
1

Jo, Leon mám rád. Jezdí hezky a když to přišlo prvně na trh, tak to byl super kup. Fakt povedený počin. Ale roky nezastavíš, marně bych dneska hledal v čem je Leon lepší jak tenhle nový Focus. :) Snad jen ve spotřebě, dvoulitrový TSI umí kouzla se spotřebou, narozdíl od Fordu, který používá relativně starý motor, jenž si rád přihne.

H_F
13. prosince 2019, 21:25
0

Kdyz rikas nejlepsi hh na trhu, doufam, zes jel v meganu rs a tajparu
Protoze jinak to jsou dost prazdne a zbytecne vykriky do tmy

reagovat
Daniel Borský
14. prosince 2019, 08:37
0

Ano prosím, jel.
Nicméně na konci píšu, že si bez přímého srovnání netroufám tvrdit, jestli je nejlepší. Repertoár jeho schopností je však natolik vyhovujíci tomu, co hledám u HH, že bych mu dal v dané kategorii přednost před každým konkurentem
-
Komentář upraven 14. 12. 2019, 08:41:31

H_F
14. prosince 2019, 21:52
0

Ok
Primy srovnani myslim uplne treba neni, ten pocit v tobe bud zustane, nebo ne



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC Vandura 2500 1990
GMC Vandura 2500

1990 rok výroby
205 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Astro CL 1990
Chevrolet Astro CL

1990 rok výroby
150 koní výkon
4 299 ccm objem

Buick Riviera 6,6 V8 400cid 1977
Buick Riviera 6,6 V8 400cid

1977 rok výroby
185 koní výkon
6 600 ccm objem

Lincoln Town Car Limo 2003
Lincoln Town Car Limo

2003 rok výroby
250 koní výkon
4 600 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 5.7 1979 1979
Chevrolet Corvette C3 5.7 1979

1979 rok výroby
195 koní výkon
5 700 ccm objem