načítám data...

Fiat Panda: Never say no to Panda!

Jeden tvořil úplný základ nabídky, druhý představoval její vrchol. Jaký byl Fiat Panda druhé generace? A jaký je dnes?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Fiat Panda: Never say no to Panda!

Nikdy neříkej Pandě ne! Možná znáte reklamu na sýr Panda. Vznikla sice v Egyptě v roce 2010, ale panda prosazující svůj sýr s nečekanou nesmlouvavostí obletěla internety celého světa. Kdo neznáte, YouTube jistě rád pomůže. Pandu zkrátka není dobré odmítnout. Snad i pod v podvědomí uloženou pohrůžkou reklamní pandy jsme ani na chvíli nezaváhali a ihned přijali nabídku vzít na test Fiat Panda. Vlastně hned dva Fiaty Panda. Před časem testovaná nová Panda Cross na mě udělala dojem v mnoha ohledech, je to velmi dobré auto. Zároveň mi v hlavě naskočily vzpomínky na předchozí generaci, která byla jiná a přitom velmi podobná.

Foto: Autíčkář.cz

V roce 2003 představil Fiat druhou generaci Pandy. Zakulacená hranatá krabička na kolech, tak bych asi tento malý Fiat popsal nejlépe. Není ale velkým překvapením, že tohle autíčko není jen roztomilé, ale je i chytře postavené. Italové jsou mistři malých aut a Panda je jejich mistrovským dílem. 

Foto: Autíčkář.cz

A tak jsme se jednoho hezkého sobotního dopoledne sešli ve Vršovicích, převzali si dvojici malých starších fiátků, trochu je oprášili (se dvěma Pandami nemusíte čekat až budou volné dva mycí boxy, jeden bohatě postačí) a vyrazili testovat.

 

Kubajs a Panda

foto: Jan Machač, autickar.cz

Z Italmotori nám zase jednou půjčili dvojici aut na porovnání. Narozdíl od kabrioletové epizody to nejsou vozy zdaleka tak rozdílné, nepozorný kolemjdoucí by možná namítl, že to jsou stejná auta. Ale jak by se mýlil. Zatímco žlutý kousek je ta vůbec nejlevnější a nejzákladnější verze Pandy, jakou jste si mohli koupit, černá je pro změnu to nejdražší, dokonce i na tažné zařízení došlo. Takže tu máme zdánlivě stejné vozy, které mezi sebou mají ale pořádný cenový rozestup – dle dobových ceníků to vypadá, že černá stála dvojnásobek ceny žluté a k tomu ještě kousek navíc. Čas ale stírá rozdíly a tak se z obou vozů stala postupem času ojetina za pár. 100HP verze zažila zcela evidentně krušnější život, ale ani žlutá není v úplně nedotčeném stavu. Ale s tím se u aut za méně než jednu výplatu přeci tak trochu počítá.

Foto: Autíčkář.cz

Jako první jsem si vyzkoušel základní verzi. 40 kW, absence posilovače řízení a neexistující výbava sice působí na první pohled celkem děsivě, ale ve skutečnosti to zdaleka není tak horké. Jediné, co mi tu doopravdy chybělo bylo centrální zamykání. Nemuselo by být dálkové, verze na klíček by stačila, ale natahování se k zadním sedačkám je docela opruz. Ale jinak…posilovač u lehoučkého auta neschází, motor FIRE se vesele vytáčí, nežere a ve městě a na okresce výkonem provoz rozhodně nebrzdí. Na kličku okénka u spolujezdce dosáhne řidič bez nějakého velkého naklánění a aftermarket rádio z tržnice hraje sice trochu chrchlavě, ale ono to na ten Radiožurnál bohatě stačí. Panda se kolébá po silnici, měkký podvozek hopsá přes nerovnosti a celé je to takové krásně nekonfliktní a pohodové. Přidejte k tomu veselou žlutou v odstínu mladé kachny a modré sedačky s bublinovým potiskem a musí vám být jasné, že na tohle auto se prostě nejde zlobit.

Foto: Autíčkář.cz

Verze 100HP se často skloňuje jako provozně velmi levné zábavné auto. S tím nelze, než souhlasit. Díly na Pandu stojí pár korun, jediné, co se shání trochu hůř, jsou specifické karosářské vychytávky v dolní části vozu – rozšířené blatníky a spoilery. Ale není to nic hrozného. Sto koní výkonu sice není zrovna nezvladatelná porce, ale na veselé vymetání úzkých silniček to bohatě stačí. Přitvrzený podvozek není moc pohodlný, každodenní používání ve městě plném kanálů a dlažby sebou nese určité kompromisy v oblasti komfortu, ale na okresce vám to plně vynahradí. Motor si vesele brblá, pravda, u testovaného kousku jsem měl podezření, že je to podpořeno trochu netěsnou výfukovou soustavou, ale to vůbec nevadilo. Narozdíl od žluté tu byla i nějaká ta výbava, třeba elektrická přední okénka, manuální klima, originální autorádio, ba dokonce i otáčkoměr. Tolik luxusu na tři a půl metrech si snad ani nezasloužím. 

Foto: Autíčkář.cz

Pandy mě bavily víc, než bych zpočátku čekal. 100HP potvrdila, že i s relativně malým rozpočtem se dá sehnat řidičsky velmi příjemné auto které kombinuje zábavnost i každodenní použitelnost. Navíc s tažným zařízením! Hlavní překvapení dne byla ale rozhodně základní žlutá. Automobil za půl průměrné výplaty nejen, že bez problému fungoval a až na občas stávkující ovladač ventilátoru na něm nebylo nic špatně, ale dokonce se s ním dalo docela příjemně drandit a ani absence komfortní výbavy tu nakonec skoro nevadila. Pro člověka, který od auta vyžaduje jen jeho primární účel, totiž individuální osobní přepravu, jde stále o velmi dobrou volbu.

 

Jeník a Panda

foto: Jan Machač, autickar.cz

Přijel jsem na akci Camarem, posadili mě do LandRoveru a pak to eskalovalo Pandou v základu. Jenže ona je tahle krabička na lidi jednoduše sympatická. Mám rád všechny čudlíky na dosah, líbí se mi řadička uprostřed palubky. Celá ta věc se navíc relativně slušně hýbe, i když o sportovnosti se tu nedá mluvit. Ani o lehkonohosti, pneumatiky s plným profilem a vysoká stavba by mohly znamenat hrátky s těžištěm, ale bohužel. Buď to neumím, nebo to mělo zimáčky, ale hlavně je to jedno. 

Foto: Autíčkář.cz

I bez sportovní jízdy se z malé Pandy na svět dívá hezky. Přesednutí do stokoňové verze pak bylo vyloženě zklamáním. Nebyla hravá, spíše unavená. Nebudu tedy raději hodnotit jízdní projev a jen uvedu, že stav je důležitější, než model. Jistě, stokoňový motůrek je rychlejší, ale ty pocity byly takové… Prostě těch sto hřebečků potřebuje péči. Já bych si vzal tu v tom základu tedy prosím. Já bych ušetřil a měl bych pak víc piva. Děkuji.

 

Hamster a Panda

foto: Jan Machač, autickar.cz

To já bych to tak jednoznačně neviděl. Se svými kolegy musím souhlasit, že žlutý kus byl jednoznačně překvapením dne. Nejlevnější malý Fiat byl ve své době jedním z nejlevnějších vozů na trhu vůbec, v základní výbavě tu nebylo skutečně nic, co by bylo lze postrádat. Žádná klimatizace, žádný posilovač, žádná elektrická okna či zrcátka, vůbec nic. Ani otáčkoměr. Zato tu máme osmnáct let drsného městského provozu. Jenže ona ta věc prostě funguje i tak.

Maličká kabina je dost prostorná, aby pojala čtyři dospělé postavy – jakože opravdické, ne skrčené a polámané – motůrek na městské drndání stačí, jakmile se vůz pohybuje, je práce s volantem snadná a posilovač vlastně vůbec nechybí. Je tu i přiměřeně malý zavazadelník na přiměřeně malá zavazadla, zkrátka ano, tohle je kompletní a plně funkční automobil. Za pár korun.

Foto: Autíčkář.cz

Znamená to, že všechno navíc je zbytečnost a verze 100HP je zbytečnost dovedená do krajnosti? Tak to ani náhodou. Já to autíčko přímo žeru. Pořád je to Panda, pořád je to maličké veselé praktické a prosotrné vozidlo, ale zároveň je to věc se smyslem pro humor a osobitým stylem. Těch pár detailů, které odlišují obě Pandy, z nich dělají zcela jiná auta. Panda 100HP je mladistvá, rošťácká, praštěná. Srandovní karikatura sportovního vozu na srandovní karikatuře sportovních kol  – možná to nezní jako automatický recept na úspěch, ale mě se to líbí. Motor má italský temperament, rád se nechá vytočit. Ani potom vlastně není nijak extra silný, ale už je to víc síly, než byste od Pandy čekali – a to stačí. 

Foto: Autíčkář.cz

A potom jsou tu ty drobnosti. Perforovanou kůží obšitý volant, sedačky s náznakem sportovnějších tvarů, spoilery a difuzory – ne, nic z toho to auto ve skutečnosti nepotřebuje, ale i tak je to prostě perfektní. Dokonce to celé po chvíli začne dávat i nějký ten smysl. Řadička vysunutá vysoko ne středovou konzoli je hned po ruce, relativně velká kola v rozích trochu připomínají motokáru, volant, ač nebýt onoho koženého potahu je vlastně identický se základní verzí, dobře padne do ruky.

Foto: Autíčkář.cz

Jistě, stále se tu sedí jako na židli, řízení je přeposilované, zkrátka je jasné, že tohle je jen taková hra, ne nějaký vážně míněný hothatch, ale mě je celá ta věc prostě sympatická. A vůbec nevadí, že testovaný kus nebyl v minulosti právě opečovávaný, je to pouliční rváč, jizvy z bitev patří k jeho kouzlu. Ostatně stále je to Panda, malé jednoduché a na provoz levné auto, dát tohohle otloukánka zase dopořádku nebude pro dílnu Italmotori žádná velká výzva. Mojí volbou je tedy nakonec šedý rošťácký kousek. 

A jako vždy – Děkujeme chlapcům z Italmotori za zapůjčení obou strojů!

 

A jak to vidíte vy? Má pro vás větší kouzlo v jednoduchosti k dokonalosti dotažená žlutá Panda nebo byste dali přednost šedému rváči? Dikuse pod článkem je vaše, ale na jednu věc nezapomeňte – Never say no to Panda!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kyjaq
04. září 2021, 08:44
8

:)

reagovat
Pochtli
04. září 2021, 14:28
0

Ještě je verze climbing, což byla 4x4. Jen ten kufr byl zoufale prťavý a pravému kolenu vadil středová konzole, takže jako poskakovadlo s miminem nakonec vypadlo z výběru.

reagovat
PepaSFI
04. září 2021, 19:34
0

tak prosté to není, 4x4 existuje ve třech provedeních. Základní je vlastně úplně stejná jako ty obyčejné, pozná se jen podle lehce vyššího podvozku a hlavně podle výfuku, který je kvůli zadní nápravě uložený napříč pod zadním nárazníkem. Climbing, ten mám já, je vlastně taky skoro stejný, jen přibyly plastové doplňky, lemy blatníků a nějaké to zdobení na nárazníkách. A třetí byl Cross, oplastovaný vehementně a dokonce měl jiná světla vpředu i vzadu.
Jo, kufr je prťavý, kočárek asi bude problém ale na běžné užívání stačí, díky bednovitosti zadku je dobře přístupný a zaplnitelný. A ta středová konzole, na to když si zvykneš, tak zjistíš že bez toho nemůžeš být. Sedneš do jiného a noha ti furt někam uhýbá.

PepaSFI
04. září 2021, 19:45
0

teď jsem si všiml jedné věci na budíkách té 100HP. Schválně, kde asi má Panda s klasickým FIRE motorem 1.2 červené pole otáčkoměru?

reagovat
Bavoraczech
07. září 2021, 09:14
0

Míval jsem 1.2 Fire 51 kW - 6500 ot/min... Ale nechalo se to vytáčet rádo :)

briza
04. září 2021, 22:44
1

V devadesátkách, v době, kdy rusové obcházeli městem a zvonili na domy, před nimiž parkovalo ruské přibližovadlo, aby následně dávali nabídky na odkup, aniž by řešili drobnosti jako technický stav nebo třeba upadlé kolo, využil bratr příležitosti a jeden tříkolý zázrak jim prodal za cenu, kterou dodnes nikdo nechápe. Následně začal řešit další vozidlo a nakonec to dopadlo tak, že jednoho dne přijel právě Pandou a navíc poměrně unikátním mutantem. Tehdy se nějaké přestavby úplně neřešily a na papírech mohlo skončit i něco, jako bylo tohle. Měl to od kamaráda, co měl autoservis a poskládal to tak, že to byla čtyřkolka, pod kapotou to mělo 1.5 z Ritma a jako třešnička na dortu byla shrnovací plátěná střecha. Prostě boží kombinace, která na silnici dokázala překvapit spoustu lidí a mimo taky uměla hromadu věcí. Jednoduše kára, které jsem se nemohl nabažit :)
P.S. už začínám senilnět, takže je dost možné, že z toho Ritma tam byla dokonce i ta 1.6, bůhví. Ale jelo to jak píchlá svině.

reagovat
FidoBlack
05. září 2021, 20:04
1

Jak je na tom s kufrem? Narvu tam kočár? Možná by to mohla být adekvátní náhrada za punto

reagovat
Pochtli
05. září 2021, 22:44
0

Pokud seženeš verzi s dělenými zadními opěradly, tak asi jo.

Honza 'Hamster' Křeček
06. září 2021, 09:21
0

Záleží samozřejmě na velikosti kočáru, ale spíš ne. Kufr v Pandě není malý, taková ta taška na povinnou výbavu se vejde akorát na délku (jakože podélně uložená), takže úplný prcek to není, ale pořád se bavíme o nejmenší řadě, kterou Fiat nabízí, je to prostě malé auto....

GanGreen
10. září 2021, 19:33
1

Kufr je prcek, 90% zboží tahám na sedačkách... Sklopení sedadel místo zásadně nevylepši...

Pajinex
06. září 2021, 15:14
2

Před dvěma týdny jsem pořešil "tašku" pro dceru, ale původně zamýšlená Panda vypadla kvůli místu uvnitř, občas se potřebujeme převézt po městě a prdelích okolo ve čtyřech a já mám skoro metr devadesát. Takže je z toho Tečka s jednovačkovou 1,4 původem z Dánska. Můj "mekhanik" byl překvapenej, v jak pěkném stavu může být patnáct let starý auto.

reagovat
Bavoraczech
07. září 2021, 09:20
2

Pandur je super!!! A jak říkal James May, auto je nejzábavnější řídit na limitu. A ten má Panda dost nízko :)

reagovat
JanSevera
07. září 2021, 13:09
0

O cenách Pandy 100HP jsem měl jinou představu, myslel jsem, že jsou dražší, ale jediná co je na sauto.cz je za 80 tisíc. To máte v redakci teda pěkné platy :D

reagovat
Sa
Sato
07. září 2021, 13:35
0

Tak ono tam nie je čo by malo byt drahé alebo cenné, technika +-rovnaká ako náhodnom fiat produkte tej doby. Ten motor je (bol) +- stále ten istý zhruba od ranného stredoveku. Napr bol to napr. aj základný motor pre dvojkove Bravo kde som s nim niečo najazdil, a proste len obyč 1.4ka, nič zaujímave. Ked to prorovnam napr s 1.6kou twinsparkom, tak ten je hore pekne živý, hravý, má nejakú špičku, aj ked tiež výkon nic moc.
Inak myslim, že ta výplata sa sťahovala v článku k tej žltej, ale pri terajšom temple inflácie asi budeme musieť čochvíľa upraviť obligátnu "jednu pražskou výplatu" z 50 na 80... :)

jk
jakub kuba
08. září 2021, 08:29
1

na dlouhý cesty dvoutunový volvo, do města pandu. Po přesednutí mě vždycky zase začalo bavit řídit. Točivej rozežranej motor, prostě italové. Zimní třináctky co pištěj na požádání. Dokud bylo jedno dětsko, tak i kočár se vešel s jedním zadním sklopeným sedadlem (2 dospělí + 1 autosedačka + kočár). Řadička u ruky, aby si člověk mohl na dešti zahrabat i na dvojku (akorát jsem narážel kolenem do středového tunelu, takže jsem tam nalepil karimatku). Na 100hp nebylo, ale i s 1.2 jsem tak jezdil :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Town Car Signature Series 1990
Lincoln Town Car Signature Series

1990 rok výroby
120 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP 1970
Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP

1970 rok výroby
300 koní výkon
5 800 ccm objem