načítám data...

EU chystá nové měření spotřeby. Co se změní?

25. srpna 2014, 16:49 8 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Stávající procedura měření oficiální spotřeby paliva v EU je častým terčem kritiky. Neodpovídá totiž podmínkám reálného provozu, některá auta zvýhodňuje a jiná naopak. EU ale chystá změny. Co to bude znamenat pro automobilový průmysl?

Zobrazit galerii

Laboratorní test spotřeby paliva NEDC (New European Driving Cycle) je v očích mnoha motoristických novinářů i automobilových nadšenců dílem Satanáše. Absurdně pomalé zrychlování a disproporční doba strávená stáním na místě způsobují, že test zvýhodňuje auta s miniaturními turbomotory, které jsou vysoce efektivní při jízdě s nerealisticky lehkou nohou, ale ve skutečném provozu jejich spotřeba raketově stoupá – NEDC totiž nepočítá s tím, že by někdo potřeboval zrychlovat rychleji než plně naložená Avie, nebo vozit v autě víc než dva lidi. Relativně dlouhá doba stání, kterou cyklus NEDC zahrnuje, pak vytváří dojem, že systémy Start-Stop přinášejí signifikantní úsporu paliva. Ve skutečném světě je přitom jejich přínos mnohem menší, až zanedbatelný.

Podobně zkreslující efekt má NEDC na výsledky hybridů – ty totiž začínají test s plně nabitou baterií, což vytváří dojem mnohem příznivější spotřeby, než jakou lze dosáhnout v reálném světě, kde se baterie také musí z něčeho dobít.

Podle nedávných informací, zveřejněných agenturou Reuters, se ale pracuje na nové metodice měření. Ta by měla mnohem více odpovídat spotřebě v reálném světě, a navíc by měla do hry zahrnout nejen emise CO2, ale také mnohem nebezpečnější NOx, které jsou narozdíl od CO2 přímo zdraví škodlivé. 

Co by změna mohla znamenat pro svět automobilů?

První a hlavní efekt nebude pro řidiče ani automobilky zrovna příjemný. Jakýkoliv realističtější test bude znamenat vyšší udávané hodnoty spotřeby a tím pádem vyšší emise CO2. Aby automobilky stanovily dané cíle, bude se tedy muset snížit spotřeba nových vozů ještě více, než se myslelo. Dosáhnout reálné spotřeby, odpovídající emisím 100g CO2 na 100km, je mnohem náročnější než dosáhnout této hodnoty u "virtuálních" údajů, používaných dnes. 

mohlo by to znamenat, že do auta s udávanou spotřebou 3,5 l/100 km skutečně nalijete 3,5 litru a ujedete 100 kilometrů

Na druhou stranu, pokud se podaří vyvinout skutečně realistický test – alespoň srovnatelný s tím, který používá americká EPA – bude to znamenat, že pokud bude mít auto udávanou spotřebu 3,5 l/100km, bude skutečně možné do něj nalít 3,5 litrů benzínu a ujet 100 kilometrů. Oproti dnešní situaci, kdy miniaturní turbomotůrky slibují podobnou spotřebu, ale v reálu zbaští litrů pět, je to zajímavá změna.

Dalším efektem bude to, že se výrazně zmenší výhody, plynoucí z mnoha dnes populárníech "eko" technologií. Downsizovaný turbomotor, který nežere, když lechtáte plyn, ale hltá benzín jakmile na to šlápnete? Hybrid, který spoléhá na nabité baterky před testem? Otravný a neužitečný start-stop? Jejich efekt na udávanou spotřebu bude odpovídat efektu na spotřebu skutečnou, a tudíž v mnoha případech přestane dávat smysl je používat.

A pak tu máme diesely. Již normy pro emise pevných částic, které přinesly problematické DPF filtry, byly malým hřebíčkem do jejich rakve. A zpřísňující se normy pro emise oxidů dusíku přinesou těch hřebíčků hned několik. Možná dokonce hřebů. Je totiž dost pravděpodobné, že se diesely stanou natolik složitými, a jejich spotřeba natolik málo odlišnou od benzínových motorů, že se prostě nevyplatí.

Otázkou pro výrobce tak zůstává, jak dosáhnout nízké spotřeby, když virtuální úspory prostřednictvím downsizingu, start-stopu a podobných obezliček už nebudou fungovat?

Odpověď je jednoduchá, a ač se mnohým řidičům nebude líbit, pro jiné přinese leccos dobrého. Řešením je totiž Chapmanovské "přidat lehkost". Osmá generace Volkswagenu Golf se prý má inspirovat superúsporným modelem XL1. A i další automobilky se nejspíš budou muset pustit podobnou cestou, která bude partně připomínat do extrémů dovedený systém SkyActiv od Mazdy.

Výsledkem by tak mohla být auta, která sice budou mít menší a slabší motory než dnes, ale také budou sama menší, lehčí a aerodynamičtější. A v rámci boje s valivým odporem budou mít užší pneumatiky s menší přilnavostí.

Co to bude znamenat pro nadšeného řidiče, to asi dokážete odhadnout sami. A pokud ne, půjčte si někde třeba takový Volkswagen Up! a vyrazte s ním na klikaté okresky v kopcích. Až se vysmátí vrátíte, budete mít mnohem lepší představu o fungování aut budoucnosti.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bi
bitner
26. srpna 2014, 12:20
0

Clanek je fajn, takova lidstejsi podoba tehoz z autoforum.cz. Je ale pomerne naivni myslet si, ze si ted vsichni spolecne sednou a reknou si: "Ano panove, priznejme si, ze jsme si lhali do kapsy a ze realne se v pristich deseti letech muzeme dostat na spotrebu 6 l benzinu na kazdou tunu auta a 100 km pri pouziti techto a techto realnych opatreni."
To se fakt nestane. Naopak se vymysli dalsi alibisticke hovadiny.

reagovat
BobAsh
26. srpna 2014, 14:49
0

Tak to ani vyznít nemělo, nevěřím tomu, že by se někdo v EU chytil za nos a usoudil, že jejich plány jsou nesmysl.

Oni zavedou nové, realističtější testování, a k tomu budou trvat na původních hodnotách spotřeby. Takže budeme mít Golfa, který bude v základu stát 400 tisíc, bude vážit pod tunu a mít gumy 175/60 R15, a pod kapotou tříválec, aby žral ty tři litry.

Nebo tak něco.

Vajtek
26. srpna 2014, 16:25
0

Nemohlo by zapůsobit automobilové lobby? Teď ale jestli zapůsobí jedním směrem - snižte požadavky emisí, jinak to nepůjde, anebo tím druhým - změňte ten test...

Veškerá ekologie je mi mnohem sympatičtější stylem "za každé prodané auto zasadíme strom".

Ma
Martin
30. srpna 2014, 11:22
0

Spotřeba 6 na 100?
Wow, mé Volvo 960 z r. 95 plně vyhovuje :-D Cesta na dovolenou cca 3 000 km za průměr 9,4 s hmotností 1,5 tuny + 4 dospělé osoby + " bagáž " na 14 dní :-D průměrná rychlost cca 119 km/h ( měl jsem kliku, jediné zdržení, vyjma tankování, byl Mikulovský tankodrom, ale do návratu ho odstranili :-D

bi
bitner
01. září 2014, 15:29
0

No to je jedna z obecne prijimanych "pravd", ze druha pulka 90. let 20. stoleti znamena vpodstate vrchol vyvoje osobnich aut pro bezne pouziti. Elektronika pomahala a neskodila, konstrukcne jednoduche motory byly prosty diskutabilnich kurvitek snizujicich tak mozna tu virtualni spotrebu a sedlo se a jezdilo se. Neprime vicebodove vstrikovani predstavovalo idealni kompromis v reseni kvadratury kruhu spotreba-emise NOx-slozitost motoru-vyrobni cena. Muj 15 let stary Focus 1,6 16V bude prvni auto, ktere regulerni obrecim (v poradi je moje 5.), i kdyz uz je to dnes pomalu rezivejici pekac.

Ar
Arnošt
03. září 2014, 15:06
0

Komunistická pavěda zvaná fyzika se v Bruseli nepěstuje. Požadované úspory lze dosáhnout je za cenu dramatického snížení hmotnosti. Tím mán na mysli 700 kg PLNĚ obsazeného auta. Že to nejde? Ale ano = jednomístné auto z kevlaru. Jenže to těžko vysnětlíte ouřadovi.

reagovat
le
lettro
08. září 2014, 23:04
0

Dost dobře ti Arnošte nerozumím. Ty bys chtěl jednomístná auta ? Ty se nebudou masově vyrábět ne proto, že to neschválí ouřada, ale podle mého názoru proto, že to není žádoucí pro uživatele.
Také nechápu označení fyziky jako pavědy notabene komunistické ??

St
Standa
19. září 2014, 16:48
0

Osobně si myslím, že by hlavně pomohla jedna věc a to zastavení nesmyslné honby za co nejnižšími emisemi CO2 a zaměřit se na to co motoristy skutečně zajímá a to co nejnižší průměrná spotřeba, která by nebyla vykoupena nespolehlivostí.
A co se týče norem, tak by mě zajímalo jak by dnešní automobily dopadli podle starých norem, kde se konstantně jezdilo rychlostí 80 a 120 (tedy, pokud se nepletu :-)).

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem