Před pár týdny jsem se s vámi podělil o zážitky ze své první dovolené elektromobilem. Navzdory zažitým předsudkům všechno vlastně proběhlo moc hezky. Enyaq, který mi dělal společnost, je dostatečně prostorný, samozřejmě tichý a s DCC podvozkem umí být extrémně pohodlný. Spotřeba mi také vyšla příznivá, což prodlužovalo zastávky mezi nabíjecími stanicemi a zkracovalo dobu nabíjení. Ale ač na první pohled idylka, jedno téma jsem si přeci jen nechal na samostatný menší článek a dnes se na něj podíváme.
Jde o nabíjení. Tedy ne o nabíjení samotné – Škoda samozřejmě používá konektor CCS, který v Evropě představuje standard a není problém nabíjet prakticky kdekoli. Jde o to, jak samotné nabíjení spustit. Právě zde totiž podle mě tkví jeden ze dvou problémů elektromobility. Ten druhý vidím ve vyšší pořizovací ceně bateriových aut. Oba problémy se intenzivně řeší a blýská se nám na světlejší zítřky, ale v současné době musíme hrát s kartami, které jsou zkrátka rozdané. Jak to tedy je?
Typicky má dnešní majitel elektromobilu tři čipy k nabíjení od třech hlavních distributorů, a to ČEZ, PRE a E.ON. Tyto tři společnosti provozují naprostou většinu nabíjecích stanic u nás. Ti, kteří na elektřinu jezdí už dlouho, tyto čipy dozajista vlastní, protože dřív bez nich nabít prostě nešlo. Nyní ale konečně přibývají další možnosti - stanici lze spustit po načtení QR kódu a zaplatit předem přes platební bránu. U některých nabíječek se objevuje i platební terminál, který to zas dělá snazší. Jenže cena nabíjení bez registrace je často (někdy i výrazně) vyšší, a proto má smysl se přece jen alespoň u některého poskytovatele registrovat.
Redakce Autíčkáře používá pro testy elektromobilů čip Pražské energetiky a právě s PRE jsem taky absolvoval svoji dovolenou. Už podle názvu má Pražská energetika nejsilnější pokrytí v Praze. Zbytek republiky je na tom o něco hůř, oceňuji však, že mimo Prahu jde většinou o nabíječky s vyšší rychlostí (většinou 150 kW). V aplikaci člověk snadno najde konkrétní nabíječky přímo na trase, dozví se, jak jsou rychlé i jestli jsou právě volné.
Při cestě na dovolenou k Jadranu přes Dolní Dvořiště je ideální použít poslední českou nabíječku v Českých Budějovicích, která je vidět přímo ze silnice na trase do Rakouska. Tu nejčastěji využívám i já, neboť bydlím nedaleko.
Ale co dál? Bude mi čip od PRE stačit i na dobíjení za hranicemi? Ale jistě že bude. Není třeba se stresovat s registrací u zahraničních poskytovatelů a hledat nebo zjišťovat, kde to jak chodí… Podíváte-li se na stránky PRE, najdete zde informace o tom, jaké sítě se mám v jaké zemi držet. Vyúčtování mi pak přijde standardní cestou, jako bych nabíjel doma. S mou cestou do Itálie je to jednoduché. Cestuje se jen po dvou státech. Lehce tak zjistím, že v Rakousku budu využívat primárně síť Smatrics a v Itálii to bude Enel-X.
Začněme tím příjemnějším, a to je Rakousko. Hned po přejetí hranic možná leckoho překvapí, kolik elektromobilů tu jezdí. V letošním roce si EV auta podle statistik prodejů ukrajují už 22procentní podíl na všech nově prodaných vozech (spolu s PHEV to je skoro 30 procent). Ruku v ruce s tím jde i bohatší nabíjecí infrastruktura. Nabíječky jsou opravdu všude a kolem hlavních tahů, kudy se na dovolenou pravděpodobně taky vydáte, jsou rozmístěné ty nejrychlejší. Většinou mají výkon 300 a 400 kW a hodně jich patří i pod zmíněný Smatrics. Pro „můj“ zelený Enyaq je to až zbytečně moc - stejně si vzal nejvíc nějakých 138 kW a k deklarovaným 185 kW se ani nepřiblížil, i když jsem začínal s předehřátou baterií a nabitím jen kolem šesti procent -, pomalejší možnost však Smatrics v okolí dálnic zkrátka nenabízí. Do půl hoďky je prakticky vždy hotovo, tak akorát na záchod pro děti, malou sváču a jedno kafe pro mě. Rakousko je v tomhle prostě pohoda a síť je tak hustá, že není třeba nic extra řešit.
V Itálii to vypadá jinak. Zdejší zákaznící jsou zatím k elektromobilům poměrně skeptičtí a podíl na prodejích těsně pod pěti procenty to dokazuje. V tomhle ohledu se Italové podobají nám, Čechům.
Co však podobné není, je hustota nabíjecích stanic, v níž máme podle mě jednoznačně navrch. Nabíječky v Itálii samozřejmě jsou, ale hustota jejich sítě se s Rakouskem nedá srovnávat a také rychlost pokulhává. Najít nabíječku s rychlostí nad 100 kW třeba v oblasti Udine je docela umění. Když si pak vyfiltruji pouze nabíječky sítě Enel-X, zjišťuji, že těch rychlých je přesně nula. Budu si muset vystačit s 50 kW stanicemi, a i těch je poskrovnu. Cestou tam mi ještě bylo hej – od Villachu se setrvale klesá a autu jako zázrakem kilometry dokonce přibývají (tomu zázraku se samozřejmě říká rekuperace). V místě pobytu nebo po cestě zpět už se však bez trochy plánování neobejdete.
První závěr z cesty tedy zní, že velmi záleží na destinaci, kam se s PRE chystáte vyjet. Třeba v oblíbeném Chorvatsku má smlouvu snad se všemi hlavními dodavateli a nalezení vhodné nabíječky nepředstavuje žádný problém. V Itálii je to s Enel-X největší potíž právě kolem Udine, směrem na jih pod Benátkami se situace zase výrazně zlepšuje. V Polsku můžete využít Greenway a Shell, které mají slušné pokrytí, a v západní Evropě (Německo, Francie, Nizozemí a podobně) jsou to hlavně nabíječky Shell, E.ON Drive nebo ChargePoint. V celé Evropě pak lze s PRE čipem spustit také všechny nabíječky od IONITY.
Kromě dostupnosti nabíječek vládne obecná nevědomost také o cenách. Zde mám velmi dobré zprávy pro milovníky zmíněného Chorvatska. Už cesta přes Rakousko nezatíží peněženku víc než u nás, protože v síti Smatrics činí cena za kWh 13 Kč (UFC za 15,50) a to není špatné. Kousek Slovinska doporučuji přejet bez nabíjení, protože stavět u stanic Petrol a nabíjet za 30,90 kč/kWh opravdu nechcete. V Chorvatsku se pak třeba u Kauflandů a Lidlů dá na DC nabíječkách s PRE čipem opět nabíjet na příznivých 13,50 Kč.
Zbytek Evropy už je o něco horší a ceny se mohou přehoupnout i přes 20 Kč na kWh, někdy dokonce výrazně. Konkrétně v Itálii je to u Enel-X právě zmiňovaná dvacetikoruna za každou kilowatthodinu, a to mi na 50 kW nabíječkách přijde poměrně dost. Existuje samozřejmě jistota v podobě rychlých nabíječek IONITY, zaplatíte však 24 Kč/kWh. Je zkrátka nutné se podívat, jaké má PRE v různých zemích partnery a podle toho se rozhodnout, jestli dáte přednost pohodlí jednoho čipu, nebo budete diverzifikovat.
S čipem od Pražské energetiky se tedy rozhodně cestovat dá. Obzvlášť pokud bych měl namířeno do Chorvatska, na jiné varianty bych se vůbec neohlížel. Ceny podobné jako u nás a dostatek partnerů s hromadou nabíječek jsou plusy, které můžu ocenit. V Itálii to bylo o něco obtížnější – zejména vzhledem k celkové omezenosti nabíjecí infrastruktury. Zdárné dojetí do cíle si vyžádalo trochu plánování navíc, při dvou až třech nabíjecích zastávkách, které jsem během týdne provedl, však nešlo o zásadní omezení. Hůř jsem se vyrovnával jen s cenou, která se mi, i vzhledem k nízké rychlosti nabíjení, moc příznivá nezdála. Poměr pohodlí a vynaložených prostředků už si ale musí zvážit každý sám. Někdo se rád ponoří do alternativních možností a dalších registrací, jiný ocení jediný čip v kapse a smíří se s „příplatkem” za čistou hlavu. Všichni poskytovatelé energií – PRE nevyjímaje – seznam partnerů stále rozšiřují. Věřím, že situace bude rok od roku příznivější a nám, fandům elektrických automobilů, na dovolené už nic nebude stát v cestě.















bkralik
8. 12. 2025, 09:55Já bych měl jen poznámku - Ionity sice bez registrace a tarifu stojí 24 kč/kwh, ale po zaplacení měsíčního poplatku 300 kč stojí - neuvěřitelných - 9.5 kč/kWh, alespoň v Německu! Na 350 kW stojany to je podle mě úctyhodná cena. Na nějaký PRE roaming a bych se srdečně vykašlal :)
Minulý týden jsem shodou okolností absolvoval přelet Praha - Hamburk - Praha a Ionitky fungovaly parádně - kvůli studené baterce jsem teda viděl nejvíc 180 kW, ale reálně to stačilo.
rock
8. 12. 2025, 11:3412 Kč v ČR. A vzhledem k 7 (slovy sedmi) nabíječkám Ionity v ČR je asi potřeba mít registraci i u někoho jiného a to už jsme zase na cestě k rozšiřování sbírky registrací, karet a čipů a to je přesně to, čemu se chtěl autor textu vyhnout.
bkralik
8. 12. 2025, 15:36Jasně, potřebuješ registraci a jasně, v ČR ti to je dost k ničemu. Ale pokud jedeš do západní Evropy, tak to je za mě nejlepší řešení - ta registrace trvá minutu, fyzickou kartičku nepotřebuješ a právě potom už nemusíš nad ničím přemýšlet. Odpadne ti celý odstavec "v Rakousku nabíjíme u Smatrics a v itálii u Enel-x a v Itálii to jede jenom 100 kW a stojí to dvacet korun a ve slovinsku zkrachujeme".
Já jsem takhle s Ionity absolvoval dálkovou cestu dvakrát (jednou s půjčeným enyaqem a jednou se svým hyundaiem) a v obou případech mi to přišlo vlastně hodně komfortní, tak bych jen nerad aby lidi měli zafixováno "ionity - drahé - nepoužívat"
S.h.I.t.
8. 12. 2025, 16:09Jenze ta message je - sakra proc furt nejaky blby registrace? Proc ma moje osobni udaje mit kazdej blbej poskytovatel nabijeni? Ojeb na zakaznika jan vysitej. Uplne stejny jak ty slavny supermarketovy "karticky na lepsi ceny"
bkralik
8. 12. 2025, 16:37No já s tebou ale přeci plně souhlasím! Já bych taky na místě nejraději jenom pípnul kartou a nebo zastrčil šlauch a neřešil to jako u Tesly. Mně taky stovky aplikací, faktur, registrace karet a podobně strašlivě serou.
Jenže bohužel, zatím to tak není. A nadávání tady v diskuzi "jak je to nahovno" to určitě nijak nezmění. To musíš psát lidem v EU, poskytovatelům nabíjení, prostě bavit se s těma relevantníma lidma. Brečet tady je k ničemu.
Proto jsem se alespoň snažil ukázat, že z mého pohledu Ionity prostě není tak velkej opruz...
rock
8. 12. 2025, 17:27Přesně jak říkáš: zatím to jinak nejde nebo pokud ano, je to drahé nebo opruz (nebo drahý opruz).
Já prostě počkám, až se to nějak setřese, protože tenhle stav v relativně civilizovaných končinách prostě nemůže zůstat nafurt. Zatím to vnímám jako záležitost pro fanoučky a hujery všeho druhu; penetraci elektromobilů je v EU odhaduji někde na úrovni nízkých jednotek procent a u nás to asi nebude ani to jedno procento.
Můj čas -pokud vůbec- asi přijde až za dlouho.
bkralik
8. 12. 2025, 20:23Líbí se mi, jak tady člověk napíše radu, jak ušetřit a zpříjemnit si život a dostane spoustu mínusů :-D
HeavySmoker
8. 12. 2025, 10:24Naozaj sa teším až jediná kartička ktorú bude človek potrebovať na nabitie je VISA a podobné články budú v retro sekcií uvádzané úvodníkom "V ranných časoch rozvoja elektromobility..."
rock
8. 12. 2025, 11:36Dtto. Ještě pořád jsem nepochopil, proč nabíječky nemají platební terminál, když ho může mít automat na kafe nebo pokladna u veřejných záchodů.
HeavySmoker
8. 12. 2025, 11:48rock: Ono je to ešte horšie, lebo dnes už tam ten terminál obvykle je (nabíjačky postavené od 2024 s výkonom nad 50kW ho majú v EÚ povinne), ale prevádzkovateľ tam napáli poriadnu prirážku aby ho náhodou niekto nepoužil. Tie QR platby a podobné blbosti sú dovolené len pre pomalé nabíjanie, aby to bolo ešte pomalšie.
MMM
8. 12. 2025, 10:53Neřešíme finanční stránky, to není pro mě podstatné. Nabral, nakoupil jsem za poslední roky spousty typů a značek elektromobilů, abych profesně zažil realitu (také máme několik solárních elektráren i domy 90% off-grid). Já to všechno prodal, protože..., 1. Strašně mě to omezovalo v životě a spálil jsem spoustu svého životního času, který je prostě moc cenný na to, abych jej věnoval systému..., 2. Ztráty v přenosu jsou obrovské a až 30-50% naprosto běžné, mezi tím co zaplatím, naúčtují a kolik najedu (pokud natankuji PHM za 1000, tak je na mě jakou ztrátu vytvořím stylem jízdy... u elektroauta je fyzika daná, ztráty jsou předem a až na konci řetězce je teprve další ztráta dle stylu jízdy, počasí, chladu, topení... proč to mám řešit..., 3. Kabely, natož když je u některých aut a mimo velké nabíječky, musíte vytahovat v dešti, strkat mokré, špinavé do auta a vůbec to řešit, otírat, omývat, špiní mi to kufr, plastové doškrábané vany, zaprášené... proč to mám podstupovat, abych byl cool a zapadl mezi politicko-dotační lobby?..., 4. Čipy, aplikace, propojování, smlouvy, papírování, sledování všeho, hledání v apkách, stahování, natož když jste v cizině..., 5. Tolikrát se mi stalo, že jsem přijel a nešla nabíječka, něco nefungovalo, konektor ven, dovnitř, nešel vytáhnout z jakéhokoliv myslitelného, či nemyslitelného důvodu (teď nemám na mysli uživatelskou neschopnost, prostě nejde, nebo nenabíjí jak má)..., 6. Zapálil bych to pokaždé když musím řešit věci akčně, operativně, ale prostě to nejde, omezuje mě to..., 7. Není to levné a není to levnější než např. u hybridních aut od 2009+..., 8. Strašně mi to připomíná anomálii, který zanikla, ale podporovala se politicky stejným způsobem a to byla auta na CNG a ten sport kolem toho byl strašný (CNG se proti elektro tankovalo 10-15min)..., 9. To vše jsou mé dojmy s +-10ks různých dražších elektromobilů, ve srovnání se stovkami aut, které jsem soukromě vlastnil, zobchodoval, projezdil s nimi "svět" chtěně i nuceně..., 10. Elektromobily jsem vnímal jako výzkum, zároveň dejte lidem "chléb a hry - zaměstnejte je", nebudou mít čas na hlouposti..., 11. Vyhodnocení? Všechno jsem to prodal, občas něco přeberu, koupím, jezdíme v tom, ale je to pro nás jen omezující spotřebič. // Státy, korporáty typu Shell, Chevron, etc... (jak které, jak kde, jak kdy, volby před-po, černé labutě, atd...) mají z prodeje PHM nějaký zisk, aby to bylo uchopitelné a méně abstraktní, je cena za barel ropy brant, trubky, distribuce, nákup prodej, dejme tomu 100% zisk-nepodstatná hodnota. Ale z elektromobilů, myslím z nabíjení mají až několik tisíc procent, jelikož obecně náklady na 1kwh se reálně-reálně pohybují pod 0,25kč (tohle na google nenajdete, nepatří to mezi mainstreamové informace), takže zisk je od 900% až po několik tisíc procent. Takže je to pro státy, politiku super. // Elektromobilita je anomálie, anomálie vznikají a zanikají. Nezapomínejme na servis elektromobilů, který je stejně drahý jako u hybridní Toyoty. Oboje mají oleje, náplně, kotouče, destičky, čepy, řízení, fitry. Elektro je výrazně těžší, má dražší pneumatiky, je bachraté, sedíte na baterkách jako byste seděli v tělocvičně na "pěti žíněnkách s koly a volantem". // Některé cesty na dálnici, natož v cizině bez debilních aplikací, na 1km s elektromobilem stáli víc, než s mými Ferrari. Některé cesty s elektomobily dopadly špatně a 8x jsem nedojel, zapálil bych to... 2x náhlá smrt 12V "primární" baterie, 2x zablokované odpojení nabíjení, 2x totální vybití v Německé koloně (kdo ví co to znamená, tak je to na mnoho hodin, do toho sníh, marast a odtah, i když dnes už ADAC má pojízdné generátory, takže přijedou, odtáhnou stranou, trochu dobijí, nebo odtáhnou na nabíječku... to fakt nechceš), 2x jsem píchnul atypické pneumatiky, které prostě v pátek, nebo o víkendu neseženeš ani v Německu, natož u nás. Pak další mnohé příhody, ale to nějak dojelo ve šnečím tempu do servisu, to se stát může i u běžných aut. Takže v mém případě proč... když přijedu večer domů, mám sice 10x akupacky 320Ah LiFepo4 po 48V (16x320Ah set x 10ks), ale proč je mám vybíjet, vysosat a vůbec to řešit (navíc akupacky z posledních optimalizovaných let se nafukují, i když jsou kompresně sevřené, kvalita šla dolů). Kdysi jsem používal Victron i Pylontech... To jsem vyházel, protože mi po pěti letech nabíjení elektroaut zdegradovali (v číslech se bavíme o vyhozených 600-800t, je fakt, že si je koupili a cca 30% se vrátilo... stále je to spálených 70% na 800.000 jen za akumulátory, racky, atd.). Takže proč, pokud nejste satelitní domečkář, rozuměj elektrikář, či kutil, fanoušek... // Pokud to nebude fungovat tak, že za 3min vstříknu do nádrže 1000km, což je realita PHM, auto vezmu zahodím, neřeším. Likvidaci nechme stranou, elektro je násobně, násobně větší ekologické a bezpečnostní peklo i při skladování (něco o tom vím, jsem servisní technik a dodržování limitních vzdáleností, zahořen hrozí vždy. Následné škody jsou u prudce hořících zplodin smíchaných s kyslíkem diametrálně odlišné, škody způsobené zahořením i při banálních nehodách u elektromobilů nedozírné) a že se to nikomu nestalo... každý si musí projít nějakou závadou a nebude to za desítky tisíc. Spíš mnohokrát za desítky tisíc, můžete začít malými elektroautíčky, čím větší, tím dražší.
bkralik
8. 12. 2025, 11:16Vidím "bezpečnostní peklo" a "nedozírné škody", směju se a přestávám číst :-D
MMM
8. 12. 2025, 13:07Chápu, je to stejné, jako vždy... "Ismus"... pokud nejsi s námi, jsi proti nám.
bkralik
8. 12. 2025, 23:34Hele mám třílitrový šestiválec, čtyřválec s kompresorem a k tomu elektromobil. A nepřijde mi, že bych byl "fanatik" - sám mě ten elektromobil občas pekelně štve. Jenže prostě to tvoje je z půlky snůška lží a dezinformací a to mi prostě nedovoluje nic jiného, než to celé nebrat vážně a jenom se tomu vysmát.
Jakmile píšeš o škodách způsobených zahořením při banálních nehodách - je přesně vidět, že si nebyl na Autíčkář trackdayi když tam chytlo naftové BMW a že ignoruješ statistiky požárů vozů. Když píšeš o tom, že reálná cena na 1 kWh je 0.25 kč a za aktuální cenu můžou ilumináti - je přesně vidět, že netušíš, že distribuce elektřiny holt není zadarmo a že burza funguje nějakým způsobem. Že když píšeš o pravidelném servisu elektromobilů, tak si rozhodně neměl Teslu a nebo alespoň netušíš jak funguje její servisní (ne)plán.
Prostě pokud chceš, aby tě lidi brali vážně, tak nepřeháněj a netvrď vyložené nesmysl. Já rozhodně nejsem s nikým ani nejsem proti nikomu...
MMM
9. 12. 2025, 12:13Každého zkušenost, je mi jedno co si kdo myslí. Skvělé prokliky, čtenost, hlavně PR... posloužili jsme :)
skodafil
9. 12. 2025, 15:17No v něčem přeháníš, v něčem jsi ale strefil hřebíčkem o hlavičku. Já tohle všechno zvažoval, než jsem se nakonec rozhodl pro plug-in od Toyoty. Přijde mi jako v současné době nejlepší kompromis.
mariov8
9. 12. 2025, 15:54Já celkem i souhlasím s tvým příspěvkem MMM...
Sedím ve firmě, kde to zatím dostal příkazem management. Někteří kolegové po prvním vyúčtování, kdy se těšili, jak je to s 0,25% zdaněním levné, lapali po dechu. Podotýkám, že naše služebáky jsou obvykle 2M+ a 4M elektromobily úplně výjimka nejsou. Ale po tom co přišli první faktury za nabíjení jsem slyšel větu: "A on vám někdo říkal, že to bude levné?". Teď se perou o těch pár nabíječek před firmou, protože vycházejí nejlevněji, i to dlouho zábavné nebude. Čekám, totiž kdy poteče krev...
A zažili jsme i auto, co odtáhnout nešlo!!! Zablokované u stojanu, nedal se odpojit kabel, ale zrovna nad tímhle stojanem (asi jediným v ČR i širokém okolí, jak jsem sám zjistil za deště v Německu) byla střecha a vozidlo vážilo 3 tuny. Prostě se tam s dostatečně velkou odtahovkou nedalo vjet a než se tam dostal technik s diagnostikou a zásuvku odjistil, stálo to tam 3 dny. Ano, i mechanika umí pozlobit, třeba redukční převodovka (fakt tam i u elektromotoru je převodovka), ale zatím vede elektronika a software.
Že nabíječky jsou v zahraničí často mimo dálnice v obskurních místech, ale to jsou třeba i v Ústí nad Labem, kde bez zbraně nebo psa neradno dlouhodobě pobývat mimo vozidlo, už jsme si zvykly. Často nějaká průmyslová zóna, vylidněná a nejspíše zkrachovalá, ale je tam instalovaná teď už přebytečná elektrická kapacita. Ale co tam dělat v noci s rodinou?
Prostě to zatím pořád chce strašně moc se tomu přizpůsobit! Klasický automobil téměř nic nechce a tankování trvá i s placením a umytím čelního okna asi 3:30. A mám tam cca 1000km dojezdu u nafty (i v zimě). I na dálnici nebo s vlekem to zas tak moc nepadá. Tady nahrává spalovacímu motoru účinnost rostoucí se zatížením, kdežto elektromobil má lineární charakteristiku a tam to padá teda výrazněji.
O tom, že se prodělečná výroba elektromobilů v Evropě dotuje ze spalovacích aut kdo děláte v automotive víte, podle příspěvků tu pár takových lidí vnímám. Takže i když byly a jsou pro normální lidi elektromobily pořád drahé, teď jsou drahé už i normální auta. Navíc se stále více a jasněji ukazuje, že kde chybí dotace, do toho lidi nejdou. Funguje samozřejmě i opačný přístup, viz. Rakousko a jeho ekologické zdanění registrace motorového vozidla. Ani nemusíme sledovat skandinávské extrémy. Mimo velká města je to katastrofa i na západ od nás. Zvláště v zemích jako je Španělsko, Portugalsko a Itálie, kde na dotace nejsou peníze a ti chudáci mají navíc ještě vesměs jednofázové instalace v domácnostech i domech!!!
Další problém jsou zůstatkové hodnoty. Ano, baterie vydrží toho více než řada skeptiků odhadovala. Ale jejich časové stárnutí je nezastavitelné. Neumírají tedy na cykly, třeba LiFePo baterie jich vydrží opravdu hodně, ale na věk! A fakturu na mrtvou baterii už jsem podepisoval Přesahovala 2x časovou hodnotu vozidla. Specifický případ, normální majitel by to odvezl na šroťák nebo spíše někde rituálně zapálil.
Ta technologie se sice jako plošné řešení mobility nehodí, ale svoje místo, zvláště v osobní přepravě osob ve městech, již jistě má. Medvědí službu ji dělají demagogové neochotni vystoupit ze své sociální bubliny a politici až příliš často rozhodující místo techniků a peněženek zákazníků.
O bezpečnostním riziku se dá bavit i seriózně bkrálíku, s ohledem na ujeté kilometry a věk autoparku ještě elektromobily zdaleka nejsou srovnatelné s klasickými automobily. Co se srovnat dá, je riziko škod a nebezpečnost samotného průběhu hoření, když už to zahoří. Benzín a nafta shoří svoji rychlostí a je klid. To u požáru baterii, zvláště těch založených na Lithiu není, protože si svým složením umí potřebné okysličovadlo pro hoření vyrobit a tedy nestačí požár jednou udusit, ale to už se ví a proto je i malé zahoření obvykle totální škoda. Velký problém je však temperamentnost Lithia, když už se obal článků poškodí.
A ekologičnost, ta je problematicky hodnotitelná. Pěkně to řekla energetiky znalá Dana Drábová: není jídlo zadarmo". Když na jednu baterii je potřeba obrátit naruby a zpracovat cca 200 tun zemin s obsahem vzácných kovů. A to se ještě je potřeba pobavit o elektronice, které je v elektromobilu podstatně více a ta se také nevyrábí v prostorech, kde byste si chtěli dát s rodinou nedělní oběd. Různé leptací a pájecí lázně... Proti tomu je zbytek elektromobilu nebo klasický automobil docela čistá strojařina. A tak mne nepřekvapil materiál, který pro malý nájezd (5-8000km/ročně) rodinného auta jako nejekologičtějí vůz vyzdvihoval 50 let staré "piáno". Mercedes W123, který potřebuje již 50 let jenom pár dílů pro údržbu mechaniky a i s průměrným "neekologickým" palivem vychází prostě jeho provozní dopad na prostředí stále lépe než moderní elektromobil. Jenže i ty "piána" ve střední Evropě jaksi docházejí a jejich provoz začíná být drahý...
Howgh!
afro-r1
8. 12. 2025, 14:13Jak za Berthy Benz...
Stale se divim, ze i v roce 2025 muze vyjit clanek: Lze prezit delsi neplanovanou cestu zanovnim osobnim vozem stredni tridy do zahranici?
HeavySmoker
8. 12. 2025, 16:00Až na to že Berta si mohla v lekárni okrem benzínu aspoň prikúpiť kokaín aby sa jej lepšie cestovalo.
rock
8. 12. 2025, 17:18Já tyhle cestopisy čtu rád. Je to něco jako Hanzelka a Zikmund, když jezdili po Africe. Dneska už v Africe byl kdekdo a mně samotnému se do lokací, kde se nachází víc kalašnikovů než lidí, moc nechce, ale tyhle reportáže mi to zašlé kouzlo tak trochu připomenou.
Viola Procházková
9. 12. 2025, 09:24Pořád je to nějaká relativně nová technologie, kterou se někteří snaží včlenit do života (ať jsou jejich důvody jakékoliv). Souvisí s ní nový způsob fungování. A pro ostatní "podobně postižené" jsou to užitečné informace. Dokud budou vznikat nové věci, budou vycházet i články o tom, jak je používat...
mariov8
9. 12. 2025, 15:58Já se nedivím. 2 kolegové z 10ti jsou na tom tragicky. 8 z 10ti je s přiděleným elektromobilem celkem v pohodě. Ale jakmile zjistíš, kde ten který bydlí, kam a jak často jezdí, kde musejí/mohou parkovat, jestli mají i rodinu a jak řeší dovolené. Začne to být jasné! Prostě to pro každého není a nejspíše ani nikdy nebude. Až si někdy říkám, a není to cíl Bruselské politické garnitury?
RRRampapapa
10. 12. 2025, 19:40Inu, nová doba. Před lety se tu psalo o tom, jak se dá s vrakem dojet do Mongolska. Dnes se tu píše o tom, jak se dá dojet novým autem do Chorvatska :).
Trewis
13. 12. 2025, 11:17Kolem komína, s vlastním dobíjením doma je elektro asi dobrá varianta. Dálkové cestování mě připomíná tvorbu letového plánu. Kdo má čas si dělat cestovní plán podle vhodných míst k nabití na výlet, dovolenou? Leda státní zaměstnanec :-D Navíc, 30min zastávka, pokud je v příjemném prostředí a cestuješ s dětma, asi lze akceptovat. Jednou, dvakrát za den. Pak už je to opruz, a chceš být po 5min zase na cestě.
Dvě krátké zkušenosti s VW ID4. Jeden zákazník mě vezl asi 100km do Amsterdamu, malá baterka dojezd 304km a odjížděli jsme ze stojanu u firmy. Nastavena teplota chladno 20st, přísně dodržoval 100. Před týdnem jel to samé, zpět spěchal a už nedojel - musel dobíjet. OK to je extrém asi nejmenší baterka, majitel si vědom limitů dojezdu. Před rokem jel na hory, s rakví na lyže. Co 150km dobíjel, místo obvyklých 6hodin, jel hodin 12. Další rok už si radši vzal spalovák od bráchy.
Druhá zkušenost, VW ID5 jako taxi v Číně. Mlžící se okna, teplota lehce nad 0. Borec měl vypnuté foukání, aby šetřil baterku. Jednou za 5min to pustil a hned mu spadl dojezd z 390km o 100!!! km. Ok chápu, že by se to asi ustálilo na nějaké rozumné hodnotě spotřeby, ale tohle přece ve spalováku řešit nemusíš. Zkrátka, soužití s elektrem, minimálně na nějaké delší cesty, je stále opruz. Zeptejte se lidí v energetice, kde to mají nařízené v rámci zelené politiky, jak se jim žije s elektromobily.
VK
14. 12. 2025, 22:12Člověče, přátelská rada, lhát se musí alespoň uvěřitelně.
Hint, mám teda vlastní nabíjení, EV necelé tři roky, namotal jsem už 150 tisíc, vždycky 250-350 kilometrů za den, tak čtyřikrát do týdne. Ty kolem komína, brepto.
Trewis
16. 12. 2025, 09:35Lhát? Co ti připadá jako výmysl? :-) to, že jsi najel 150tis km s nabíjením doma, není v rozporu s tím co říkám. 350km není žádný extra výkon, doufám, že to dáš bez externího nabíjení, což tě stále řadí do kategorie kolem komína, alespoň v mém pojetí dálkového cestování. Pokud se ti nezdá úbytek dojezdu s větráním, zkus nechat auto vymrznout mimo garáž, přes noc bez dobíjení a popravdě nám napiš, kolik ti skočí dojezd, když dáš klimu na plno. Já jsem to v autě viděl na displeji, taxikář na to sám nadával. Nemám důvod si vymýšlet, a už vůbec ne lhát.
Taky se můžeš rovnou podělit o zkušenosti s dojezdem s rakví na střeše a normálním tempu +130 na dálnici, pokud jsi něco takového někdy absolvoval. Tam taky nerozumím tomu, co ti připadá jako lež, že si řidič s dojezdem 50-100km hledal další nabíječku.
Michal Lenc
17. 12. 2025, 08:29Na titulce jsou nyní články o Nissanu Skyline, o závodních Toyotách i o Lexusu. Ale 26 komentářů je jenom pod článkem o "Jel jsem elektromobilem k moři."
Já si myslím, že dáváte redakci zcela jasný signál, co vás zajímá a o čem by měla psát.