načítám data...

Eberhard Schulz: Stavitel automobilů

Bez titulu, bez referencí, ale se zápalem sobě vlastním postavil Eberhard Schulz několik známých a několik zapomenutých vozů.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V roce 1940 se ve válkou zmítaném Německu narodil manželům Schulzovým syn. O jeho dětství moc nevíme, můžeme se ale dočíst, že už jako dítko školou povinné vynikal v technických předmětech a malování, naopak mu moc nešla mluvnice a neholdoval ani tělestné výchově. Vyloženě nerad hrál kolektivní sporty, jako třeba fotbal. Byl to zkrátka spíše samotář a sólista, kterému bylo nejlépe se skicákem v ruce. 

V roce 1966 po několika neúspěšných pokusech nakonec končí studium na technické univerzitě bez titulu a žení se s Gerlinde, se kterou se při studiu seznámil. Společně žijí ve vesnici Klostermor, kde Eberhard po večerech v bývalé prádelně jejich domu staví svůj první automobil, který si vysnil už na střední škole. Má mít 400 koní a jet minimálně 300 kilometrů za hodinu.

První verze vozu, který nazval Erator GTE, je hotová na jaře roku 1968. Karoserii tvoří trubkový rám s navěšenými laminátovými panely a vyklápěcími dveřmi. Vůz je plně funkční, navíc se v něm objevují některé poměrně inovativní prvky – namátkou třeba automatický hasící systém. V této první verzi je zatím ve voze zastavěný jen zkušební plochý čtyřválec z VW typ III, který dosahuje výkonu 40 kW a lehký sporťák rozpohybuje na maximálních 175 kilmetrů za hodinu. Krátce na to je nahrazen dalším (opět dočasným) motorem, tentokrát vidlicovým šestiválcem Ford, který přidá dalších 39 kW a zvedne maximálku na pěkných 222 km/h. Nakonec v roce 1969 konečně Eberhard naspoří dost peněz a kupuje tehdy velmi drahý závodní pětilitrový osmiválec Mercedes-Benz M117. Ten společně se speciálně upravenými dvojitými karburátory Weber nakonec odladí na 420 koňských sil. Erator dosahuje na měřené zkoušce úctyhodných 315 km/h, což z něj na nějakou dobu dělá nejrychlejší vozidlo schválené pro silniční provoz nechávajíc za sebou Ford GT a Lamborghini Miura. 

foto: Wikipedia Commons

S Eratorem poté míří do Stuttgartu, kde žádá o místo konstruktéra u Mercedesu a Porsche. Svým vlastním supersportem se snaží dokázat, že i bez dokončeného vzdělání může být pro automobilky přínosem. Zatímco u Mercedesu nepochodil, v Porsche získává obratem místo pod vedením Anatole Lapina (otce Porsche 928). 

I když mu u třícípé hvězdy zabouchli dveře před nosem, má Mercedesy stále rád a proto v roce 1972 se svým kamarádem Rainerem Buchmannem (toho času vedoucím tuningové společnosti B+B) začíná tajně vyvíjet prototyp sportovního vozu, který vzdává poctu legendárnímu 300 SL alias Gullwingu. Dílo se podaří náramně a v roce 1978 na ženevském autosalonu na sebe model pojmenovaný CW 311 strhává zaslouženou pozornost. 

Schulz se toho opravdu nebál a na vůz, jehož mnohé podvozkové komponenty pocházely od Porsche, dokonce umístil dopředu logo třícípé hvězdy bez toho, aby tento krok se značkou konzultoval. To samozřejmě vyústilo v návrh žaloby, kterou ale později Mercedes zase stáhl. To když se ukázalo, že Eberhardovo dílo rozhodně nedělá značce ostudu, ale naopak jde o velmi zajímavou reklamu, která je navíc úplně zadarmo. 

foto: Wikipedia Commons

Třistajedenáctek nakonec vzniklo prý celkem deset, základ byl veskrze podobný jako u Eratoru, to znamená trubkový rám, laminátová karoserie a osmiválec od Mercedesu. Výkon vozu se lišil dle roku výroby a verze, u prvních vozů s 6,8 litrovým osmiválcem z modelu W116 se pohyboval mezi 360 a 375 koňskými silami, maximální rychlost byla až 320 km/h. Později se do vozu začal montovat menší, ale výkonnější agregát se vstřikováním, který dosahoval výkonu až 476 koní.  Asi nejikoničtějším prvkem vozu je periskop ve střeše nahrazující zpětné zrcátko. 

Motivován úspěchy CW311 Schulz odchází od Porsche a začíná pracovat v B+B s Buchmannem. Jejich partnerství ale netrvá dlouho, projevuje se Schulzův individualismus, a v roce 1982 po pouhých sedmnácti měsících spolupráce se s neshodami rozchází. Eberhard si zakládá vlastní společnosti Isdera (Ingenieurbüro für Styling, Design und Racing), kde rozjíždí výrobu ideových nástupců třistajedenáctky. foto: Wikipedia Commons

Prvním výtvorem je Isdera Spyder 033i, což je, jak název napovídá, otevřený vůz pro dva. Později se přidává i Imperator 108i, jde vlastně o jakousi evoluci CW311. Vůz prodělal několik faceliftů, pod kapotou se vystřídalo vícero Mercedesích motorů a v rámci zakázkové ruční výroby vzniklo zhruba třicet exemplářů. S trochou nadsázky by se dalo říci, že každý model je originál. 

Protože supersporty si na sebe tak úplně nevydělají, zakládá Eberhard ještě dceřinou společnost Schulz Tuning, kde se věnuje úpravám seriových Mercedesů a BMW. Po vzoru Güntera Artze začíná zlehka bodykity a doplňkovou výbavou, ale brzy se odhodlá i k vlastním karosářským verzím. Asi nejzajímavějším počinem, který výrazně předběhl svou dobu, je Mercedes W201 Compakt. Pět let před představením BMW e36 compact staví hatchback na základech “céčkového” Mercedesu. Vůz si mnoho příznivců nezískal, hlavním důvodem byl asi fakt, že stál dvojnásobek ceny “celého” W201 a nebyl zrovna moc hezký (což evidentně poté okoukali u BMW, jejich kompakty byly také kromobyčejně hnusné). Nicméně s šestiválcem pod kapotou a hnanou zadní nápravou šlo o řidičsky docela zajímavé auto.

foto: Wheelsage

Z dalších výtvorů pak můžeme jmenovat třeba Mercedes 190E ve verzi kabrio, šestikolové “géčko” (ano, právě Schulz s tímhle nesmyslem přišel jako vůbec první) anebo z bavorských kreací třeba BMW řady 5 E28 ve variantě kombi.

foto: Wheelsage

Ale zpátky k supersportům. Začátkem devadesátých let Imperátora střídá Commendatore C112i, opět stylingem i konstrukcí podobné auto, ale s tehdy moderními oblými tvary. Možná si na něj vzpomenete, svojí hvězdou roli si zahrál v Need for Speed II. Pod kapotou se narozdíl od osmiválcových předchůdců nacházel šestilitrový dvanáctiválec o výkonu 304 kW. Maximální rychlost dosahovala 342 km/h. Vůz byl plný moderních technologií, disponoval například automaticky výškově stavitelným podvozkem, nebo aktivně naklápěným zadním spoilerem. Kvůli své vysoké ceně se ale příliš dobře neprodával a podle některých pramenů byl pro Schulze dokonce ztrátový.

foto: Wheelsage

Labutí písní Isdery pak byl pozoruhodný retro model Autobahnkurier 116i. První skicy modelu nakreslil Schulz už v roce 1984, ale z provozních důvodů pak tento zajímavý produkt odložil. V roce 2006, toho času už prakticky v důchodu, se k němu ale vrátil a vytvořil jediný exemplář tohoto vozu, který stylingem vzdává poctu meziválečným luxusním kupé. 

Ač se to při pohledu na obří automobil nezdá, nejvíce neoriginálních dílů karoserie propůjčil “dálničnímu kurýrovi” Volkswagen Beetle. Pochází z něj například dveře, okna, kliky, stěrače, nebo střecha. Z Brouka ale rozhodně nepochází pohonné ústrojí. Ač se občas objeuje informace, že se pod kapotou nacházel vidlicový šestnátiválec, skutečnost je trochu složitější. Šlo totiž o dva řadové osmiválce vedle sebe, které jeden nezávisle na druhém poháněly každý svou nápravu. V zásadě jde tedy o dvouosmiválcové vozidlo. Každý z pětilitrových motorů je naladěn na tři sta koní a rozpohybují toto nevšední vozidlo na 242 km/h. 

foto: Wikipedia Commons

Automobil se nikdy neprodal, Schmidt se netají tím, že si ho postavil jen tak pro sebe pro radost a opravdu s ním dodnes pravidelně celkem často jezdí. Milý přístup.

Eberhard si dnes užívá zasloužený důchod, jezdí svými supersporty a sem tam si přivydělá tím, že někomu prodá práva na užívání značky Isdera. Teď naposledy nějakým číňanům, kteří postavili dva sportovní elektromobily Comendatore jako reklamní vozidlo pro prezentační účely. Proč dva? Protože jeden si (společně s balíkem peněz) jako platbu za použití své značky vyžádal sám Schulz. 

Foto: archiv

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
24. června 2020, 12:29
1

S Isderou jsem se poprvé setkal v NFS a dlouho ji považoval jen za fiktivní značku :-D

článek palec nahoru :-D

reagovat
Moses
24. června 2020, 14:21
0

S fiktivnymi autami zacali az v III: Hot Pursuit. Tam say objavilo "El Nino" :D

ro
rock
24. června 2020, 14:35
0

No, tak trošku byla fikce už ve dvojce - jezdily tam koncepty (z hlavy Ital Design Calá nebo Ford GT90).

Moses
24. června 2020, 16:26
0

Boli to ale realne postavene a funkcne koncepty.

Trinom
24. června 2020, 22:30
1

Rock: Zrovna toho GT90 je docela škoda, Ford mohl mít hezkej Halo car.

ro
rock
25. června 2020, 09:16
0

Ford tam měl ještě ujetější koncept, Indigo. Podle toho, co se dá najít na youtube, to mohl být nářez.

Úplně si umím představit -a proč by to koncern Ford nemohl utáhnout?- ucelenou řadu začínající nástupcem Pumy (něco ve třídě Toyobaru), nad ním Mustang, nad ním GT a trochu mimo šílené Indigo.

Zůstal z toho Mustang a GT v limitované edici.

Trinom
28. června 2020, 14:36
0

Fordí GT o stupeň výš nad Mustangem se odnepaměti jmenovalo Thuderbird. Bohužel ho zabili v roce 2005, když se pokusili Fordařům prodat překabátěný Jaguar S-Type bez střechy.

FidoBlack
24. června 2020, 12:35
2

Ta W201 vypadá dokonale, mě se to líbí :D a CW311 jsem viděl ve Stuttgartu v mercedes muzeu a je to neskutečný stroj :)

reagovat
ro
rock
24. června 2020, 12:57
4

No jo, jako většině pamětníků 80. let mi neunikl Únos aut (1980), takže tvary CW 311 a tedy i Imperatoru 108i máme nakoukané :-)

reagovat
Va
Vasek7
24. června 2020, 16:08
0

To uz je zde nekolikaty odkaz na "Unos aut" ale porad se mi nedari najit v "alternativni distribuci" koukatelnou verzi :) Nemuze nekdo z pritomnych poslat link? Diky..

ro
rock
24. června 2020, 16:18
1

Tak záleží na tom, co kdo považuje za nostalgickou verzi. Na alernativním uloz vyskočí pod názvem filmu v češtině dabovaný DVD ripy okolo 1 GB a pod originálním názvem (car-napping) nějaký 3.6 GB mkv.
Pro kouknutí ze studijních (nebo v mém případě nostalgických) důvodů by to snad mělo stačit.

ro
rock
24. června 2020, 16:19
2

"...za koukatelnou verzi..." tam mělo být.
Je to béčko z r.1980, z toho nikdy žádná fullHD nebo 4K verze nevznikne...

Breakthru
25. června 2020, 20:26
0

Zrovna tenhle film s povedeným dabingem by byl fajn i na VHS....????

vi
vita
24. června 2020, 16:05
1

Ja poprve videl Commendatore zacatkem 90let v casopisu autor motor und sport, ktery jsem si pujcil v knihovne...a koukal jsem na to auto snad cely den

reagovat
sheogh
24. června 2020, 21:17
1

Super článek, dneska Autíčkář vubec nezklamal, díky :-))) Commendatore nema chybu! taky pamatuju z NFS :-)

reagovat
krab
25. června 2020, 09:53
0

Souhlasím, moc povedený a připomenutí moc zajímavejch aut!

BubaaCZek
24. června 2020, 23:35
2

omg to fakt existuje :D
Tenhle clanek se poved, dikes.
Ten "Pacer" meďák mi skřivil hubu jak už dluho nic. Ten teda neklapl.

reagovat
Jaromír
25. června 2020, 08:06
0

Donedavna meli celkem zastarale stranky, pak byly nejakou dobu mimo provoz, tak jsem trochu zasmutnil, ze znacka zanikla, ale ted maji zbrusu nove a vypada to, ze na vavrinech neusnuli. Super zprava!
https://isdera.com/

reagovat
ro
rock
25. června 2020, 09:03
0

A jak je dneska v módě pro různé pochybné startupy, tak zvolili ten jednodušší způsob, jak poskládat supersport, totiž "100% electric" a "Electromobility is ushering in a new era. For us, it means closing the chapter of internal combustion engines and opening a new one."

Jakub Pospíšil
25. června 2020, 09:16
0

To je právě ale ten projekt, o kterém se zmiňuju na konci článku. S vývojem už Schulz nemá nic společného, jen na nějakou dobu propůjčil svůj trademark.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem