logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Dodávkář, Recenze & testy

Dacia Spring Cargo: Asijský sen o elektromobilitě pro každého

Slyšeli jste už někdy o pohádkově levných autech z Číny a zatoužili jste po tom jedno z nich sobě zakoupit? Máte možnost.

“Tento nový elektromobil stojí v Číně jen 150 tisíc! Chtěli byste ho u nás?”

”Nové městské SUV za cenu ojeté Fabie! V Indii je to realita!”

“Zbrusu nové malé auto za čtyři průměrné platy? U nás utopie, ale jinde to jde.

Určitě už jste na podobný titulek narazili také. Články opěvující výdobytky čínského lidového strojírenství jako něco, po čem bychom měli bezmezně toužit, se v českém automobilovo-novinářském rybníčku objevují s tak železnou pravidelností, až bych si, být paranoikem, skoro myslel něco o nějakých penězovodech z čínské ambasády. Mnohem pravděpodobnější je ale skutečnost, že na články o levných autech, které nám “zlá EU zakazuje” se hodně kliká a pod nimi následně bouřlivě diskutuje, což sype a když jde o prachy na chleba, morálka jde stranou.

Při pohledu na takové diskuze pak člověk snadno nabývá dojmu, že by možná přeci jen stálo za to nějakou tu kreaci z dílen asijských automobilek dotáhnout do Evropy, zhomologovat, trochu poladit, aby dostala všechna potřebná razítka a pak už jen inkasovat miliony od té spousty potenciálních zájemců, kteří na internetu obřadně pálí své ojetiny a čekají na nové “číňany za kilo pade”. 

Foto: autickar.cz

Vezměme si třeba takový DongFeng EX-1. Malé městské SUV na elektřinu. Oholená verze s dojezdem kolem 200 km vyjde na 6000 dolarů (130 tisíc), za 7800 USD (170 tisíc) už máte dojezd přes 330 km a rychlonabíjení, a navymýšlíte-li si veškerou dostupnou výbavu včetně navigace, kamer, lepšího rádia, pohodlnějších sedaček, metalického laku, veselého dvoubarevného interiéru, závodnických polepů a spousty dalších serepetiček, vyjde vás to na 8800 dolarů, čili lehce přes 190 našich tisícovek.

Jestli si teď chcete googlit, jak takový DongFeng vypadá, nemusíte. Až na jiný tvar přední masky je totiž dočista stejný, jako Dacia Spring, jejíž fotky lemují tento test. Dacia totiž udělala přesně to, po čem tolik lidí volalo. Vzala levný čínský elektromobil, upravila ho tak, aby vyhovoval evropským regulím a vyrazila s ním na trh. 

Foto: autickar.cz

Vůz má tedy v souladu s legislativou dvouokruhové brzdy s ABS, bezpečnostní pásy na všech sedadlech, pár airbagů a nějaké ty výztuhy zajišťující to, že se kapota při nárazu nevydá čelním oknem do interiéru a podobně. Žádné ty tolik v hospodách propírané asistenty, automatické řízení, radary, lidary, nic takového. Jedinou výjimkou je systém i-Call, který vám umožní si v případě nehody zavolat pomoc a nastavitelný omezovač rychlosti. Jedna hvězdička v hodnocení EuroNCAP je koneckonců celkem výmluvný důkaz toho, že se sem dodělalo jen nutné minimum.

Nepřibylo sem ani nic přehnaně komfortního. Třeba zrcátka se tu nastavují pěkně tyčkou jako ve Favoritu, okénka jsou sice elektrická, ale ta zadní zpředu nestáhnete (což je obzvlášť nešikovné u cargo verze s přepážkou). Plasty jsou všude, jsou neměkčené a mají otřepy, chod koleček klimatizace připomíná svojí rozbředlostí plastový dětský sporák. Plechy jsou tenké, odhlučnění chybí, dokonce ani v podbězích nenajdete žádné plastové kryty. Rádio chrastí dvěma reproduktory a LEDky se tu používají jen na denní svícení, zbytek světlometů září halogenovou žlutí.

Foto: autickar.cz

A já musím po dvou týdnech používání tohoto vehiklu konstatovat, že mi vlastně nic z toho kdovíjak nevadí. Spring je totiž primárně drndadlo na krátké pojíždky “kolem baráku” a ty zvládá velice dobře. Agilita je v rámci okreskových rychlostí srovnatelná třeba s Felicií, molitanové sedačky sice nenabízí prakticky žádné vedení, ale aspoň netlačí do zadnice a podvozek s tlumiči s přelouhým zdvihem je na děravé silnice a polní cesty vyloženě skvělý.

Dokonce jsem s vozem vyrazil i na dálniční cestu z Prahy do Hradce Králové a zpět, tady mě sice trochu limitovala maximálka omezená na 115 km/h, ale reálně bych asi stejně nechtěl na tenkých čínských pneumatikách uhánět o moc rychleji. Na celou cestu mi nestačil ani dojezd, který nad stovkou citelně ubývá a slibovaných 212 km se tu o třetinu smrsklo, ale díky kombinaci rychlého nabíjení a malé baterie to není zas takový problém – z deseti na osmdesát procent se Spring nabíjí asi 40 minut, do plna mu to trvá hodinku. 

Foto: autickar.cz

Jenže pak se podíváte na cenovku a dojde vám, že tohle prostě nepůjde. Cargo verze (levnější než ta se zadní lavicí) začíná na 538 tisících korun, pokud si ji pořídíte s rychlým nabíjením a rádiem s navigací a couvací kamerou, máte to za 565 900 Kč. Sice je to díky tomu nejlevnější elektromobil (homologovaný jako auto a ne jako čtyřkolka nebo pracovní stroj) na našem trhu, ale zároveň je to taky pravděpodobně to nejhůř vybavené a zpracované a také nejpomalejší nové auto, které si můžete dnes koupit. 

Prosím, nechápejte to jako kritiku Dacie. Jsem vlastně rád, že to někdo zkusil – vzít levné čínské autíčko, projít s ním martyrium homologace, udělat všechny potřebné testy, připravit mu servisní síť, zaplatit všechna cla a daně a nabídnout ho lidem, kteří nepotřebují futuristické technologie a moderní vzhled, ale chtějí jen “drndat”. Nepodezírám Dacii ani z nějakých přehnaných marží, nebo toho, že by snad při přípravě Springu zbytečně rozhazovala peníze – pochybuji, že kdokoli jiný, než tato značka, právem vnímaná jako etalon “value for money” by to celé zvládl levněji.

Foto: autickar.cz

Současný stav trhu, nastavení zákonných norem (na které tímto nenadávám – jsem rád, že na silnice u nás nemůžou pochybné stroje s jednookruhovými bubnovými brzdami na všech kolech a podobně), vývozní a dovozní cla a spousty dalších nezbytností nás ale zkrátka staví do situace, kdy se z ”Nového moderního vozu z Číny za neuvěřitelně nízkou cenu” nakonec vyvrbí věc připomínající jízdně i zpracováním Hyundai Atos nebo Daewoo Matiz a stojící skoro jako dvě nová (a mnohem lepší) Sandera. A Tesla model 3, která je slovy klasika “úplně jinej sport”, nestojí ani dvojnásobek.

Nemyslím si, že by si Spring nenašel svoje publikum. Pár jich asi skončí u nadšenců s vlastní fotovoltaikou, další si rozeberou firmy, občas pomůže nějaká ta dotace. Na dobu, kdy bzučící Springy (nebo jejich ekvivalenty) nahradí na venkově flotily rustikálních Felicií, Opelů Corsa, Hyundaiů Matrix a dalších osvědčených “drndadel” si ale ještě budeme muset nějaký ten pátek počkat. A vlastně se na tu dobu dost těším, protože takovýhle malý elektromobil s nákladním prostorem místo zadních sedaček by se mi na takové ty pojížďky “kolem baráku” dost hodil.

Foto: autickar.cz

Verdikt

Levný Čínský elektromobil dovezený do Evropy. Tata Nano dnešní doby, chtělo by se říci. Alfou a Omegou Dacie Spring je nízká cena. Je jí podřízeno úplně všechno – od designu, přes technologie, materiály, kvalitu zpracování, až po takové drobnosti, jako třeba tloušťku lamel ve výdechu ventilace. Takový přístup mi vůbec nevadí, stejně to dělalo v devadesátkách třeba Daewoo s modelem Tico a ten mám moc rád a ve své době byl velice oblíbený. Jenže Spring i přes veškerou snahu prostě není levný. Ano, vnímáme-li ho čistě optikou elektromobilů, pak je technicky vzato skutečně nejlevnější, ale ve srovnání s ostatními automobily si svojí cenovku neobhájí. Věřím, že s rozmachem bateriových vozů se za pár desítek let dočkáme toho, že o jednoduchém malém elektromobilu budeme moci uvažovat jako o nástupci ojeté Fabie v hodnotě pár deítek tisíc, zatím ale, pokud chcete nové auto za rozumné peníze, běžte do autosalonu Dacie raději pro to výše zmíněné Sandero. 

Technické údaje: 

Výkon: 33 kW, pohon předních kol
Nabíjení: DC 30 kW
Baterie: 26,8 kWh
Spotřeba udávaná (v testu): 12 kWh/100 km (12,4 kWh/100 km)
Pohotovostní hmotnost: 970 kg 
Dojezd v testu: 212 km
Počet míst: 2 (nákladní verze) 
Max. rychlost: 115 km/h
Cena: 565 900,- Kč

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Moctezuma
01. 7. 2023, 23:53 0 reagovat

Cesta do pekla je vždy dlážděna dobrými úmysly...

Ojetá Fabie SDi na převážení nesmyslů stojí 25k CZK + má větší kufr... Kdo si toho předraženého čínana dnes může koupit?:O Komu je určen?:O

Procestoval jsem kus světa a prakticky celý produktivní život žiju mimo EU. Tiše koukám, jak se v "Evropě" zachraňuje celý svět a moc nechápu, o co jde evropskému automobilovému průmyslu, respektive EK..

V Mexiku šlo pořídit za 565k CZK nového Tiguana v plné (kůže, 2TSi etc), v Brazílii jsem koupil novou A5tku (kůže,4door, silnější TSi) za 620k CZK... Přitom A5 byla vyrobena v DE a kontejnerem dovezena do Brazílie...


MBMB
02. 7. 2023, 11:53 2

Tak je to i s tou Dacií, dovézt to z Číny a udělat na tom nějaké úpravy určitě cenu neztrojnásobí.
Nově teď MG4 taky z Číny stojí v základu 780 tisíc Kč, tedy jen o nějakých 200 tisíc víc a je to taky jinej sport, podobně jako ta zmíněná Tesla 3. Sice je Spring absolutně nejlevnější, ale v poměru cena/výkon moc nevyniká ani mezi elektromobily, což je u Dacie nezvyk.

Jakub Pospíšil
02. 7. 2023, 12:23 1

Jenže to není jen o dovozu. V Evropě musíš držet záruku, zajistit servisní síť, držet operativní zásobu dílů, naučit to mechaniky a prodejce, udělat marketing, máš tu dovozní cla (a v Číně zas vývozní). Proces úpravy aby se to vlezlo do legislativy ve kterém se zasahuje do už hotového auta a bastlí se tam technologie, se kterými se při vývoji nepočítalo je taky suverénně nejdražší varianta. Ve finále si vůbec nejsem jistý, zda se to dacii i za tuhle cenu nějak masivně vyplatí.
-
Komentář upraven 2. 7. 2023, 12:26:03

MBMB
02. 7. 2023, 22:46 -1

To taky samozřejmě nevím. Každopádně zmíněné MG4 a Tesla 3 RWD se sem taky vozí z Číny, čili pro ně platí to samé a přitom to jsou jedny z nejpřívětivěji naceněných elektromobilů na evropském trhu. Problém tedy asi bude jinde.
Každopádně Spring má mít už příští rok nástupce na základech Renaultu 5, tak uvidíme, jak to bude tam.

Kebek
02. 7. 2023, 08:59 2 reagovat

Dacia spring je za tuhle cenu hrozný auto
na sauto.cz jsou okolo 500000kč VW e-golf 100kw nebo Nissan Leaf 110kw s nájezdem do 30000km a E-UP je za 400000kč

VK
02. 7. 2023, 11:59 1 reagovat

EV s pohonem na předek je prostě kekel.

Jakub Pospíšil
02. 7. 2023, 12:18 0

Tady je to kvůli přestavbám. Víceméně to funguje jako Fiat Ducato. Všecko důležité konci sedačkou řidiče a když všecko za ní uřízneš a navaříš tam třeba nákladní nástavbu, bude to furt fungovat.

MMM
02. 7. 2023, 12:44 0 reagovat

Viděl jsem to v Rumunsku hořet, od baterie v podvozku zadní části... byla to krásná proměna energie.

Michal Lenc
03. 7. 2023, 06:18 1 reagovat

Mě by zajímalo porovnání s elektrickým e-UPem a spol. To stálo ještě pár let nazpátek nové pod půl milionu. A vyrábělo se v Bratislavě. To ho prodávali se ztrátou? Bylo to menší nebo větší auto, horší nebo lepší? Poslední cena před rokem pak měla být 27 tis. eur. To by bylo nějakých 650 tis. Kč. Tomu teda říkám inflace.

kotzitzaq
03. 7. 2023, 09:57 1

Původní e-Up byl na zásadně lepším základu, ale díky extra malé baterie ještě hůře použitelné auto. Po instalaci větší baterky (současně s příchodem el. citigo) už to bylo zásadně lepší auto, ale koncern je prodával se ztrátou. Bylo to na vylepšení image po dieselgate a na snížení flotilových emisí. Proto třeba to elektrické citigo se prodávalo jen krátce (to stálo zpočátku okolo 500k čechokreditů, e-up byl po celou dobu okolo 650k) a e-Up se často vyřazoval z nabídky (aby se po pár měsících na chvilku vrátil).

Bernard L.
03. 7. 2023, 10:36 1 reagovat

Díky za tento článek. Mluví mne to z duše, že toto auto rozhodně není levné, zvláště, když lze z německa dovézt nový/předváděcí CityGo iV/e-Up, případně Nueva Fiat 500e za prakticky stejnou cenu.
Pokud by se hovořilo o ceně na úrovni daného Sandera, tak s přivřením očí OK, ale toto je fakt moc.

Pochtli
03. 7. 2023, 12:41 0 reagovat

Klasika - být to o 200 000,- levnější, tak o tom uvažuje mnohem větší skupina lidí, hlavně soukromé osoby. Takhle je to jen nejlevnější EV v nabídce.

Bernard L.
13. 7. 2023, 15:24 1

Nejlevnější cenově, tím co za svoje peníze dostanete je snad nejdražší :-(
A proto si myslím, že si moc zákazníků nenajde.

beastar
03. 7. 2023, 12:48 3 reagovat

Kubo si poslední člověk jehož články mě tady dokážou oslovit. A pak ještě motorky. A mluvíš mi celkově i závěrem z duše. Prostě to tak je. A ty ceny. Ono vždy to vidíme svou optikou. Je ale třeba na to koukat optikou toho konkrétního trhu. Protože v Číně je prostě 200 000 CZK za auto pořád dost peněz. Módní příklad poslední doby. V současné době stojí rajčata na UA v marketu stejně jak v Německu. Němci sice držkují ale v zásadě je to pro ně pořád adekvátní cena. Kdežto na UA je to prostě hrozný nepoměr vzhledem k tomu že plat VŠ specialisty je pod úrovní Německého minimální platu.

Takže i tady jak píše v diskuzi drahý kolega z mzv ČR. Ono A5 fplny za necelých sedm set je v JA prostě dost peněz. A že si automobilky přizpůsobí cenu pravidlům daného trhu je jasný. Žádná služba nestojí všude na světě stejně ani výrobek. A tady naše milá Dacia Spring to ukazuje v plném spektru všech těch pravidel. Mimochodem na rozvoz expres jídel, balíčků, referentská autíčka někam do fabriky atd. Na to je to i za ty peníze ok. Pro privátní uživatele nějaký retail je to blbost. A důchodci si raději pořídí ojetou Fabii nebo nové Sandero.

Pochtli
03. 7. 2023, 20:07 -1

Opravdu máme obdobnou kupní sílu jako třeba Němci, když v ČR je od 538tkč a v DE od 22750E (cca 539tkč)? Asi ne. Asi jsou malé výrobní kapacity, tak to asi nacenili tak, aby přednostně kupoval Němec. A Čech aby si dvakrát rozmýšlel, jestli se to vůbec vyplatí vzít = víc aut zbyde na "lepší" trhy, kde si tu vysokou cenu můžou dovolit akceptovat.

Beran
03. 7. 2023, 22:17 2

Audina pro severni ameriku/evropu/cinu bude jina nez pro zbytek sveta. Na ty "rozvojove" trhy se dodavaji auta orezane na mimimum definovane legislativou, pripadne marketingem. A klidne muzou obe sjizdet ze stejne linky v Ingolstadtu.
Ony vsechny ty kamerky a radary pro asistenty jsou pro automobilku drazsi nez mit sedacky v kuzi misto latce a podobne ocividne veci.
Prodejni cena je primarne definovana vstupnimi naklady plus pozadovanou marzi. Samozrejmne kdyz zakaznici objednavaji, tak ze vyrazne nestiham vyrabet, tak muzu zdrazit.
Kupni sila byva vetsinou v prime umere k regulovanosti trhu daneho uzemniho celku.

beastar
03. 7. 2023, 23:01 2

Pochtli: To jsou čiré spekulace. Cenotvorbu Dácie neznám. Rozhodně Čechy nejsou příliš vhodný trh obecně pro EV. Plus relativně malý trh. Ve srovnání s Německem. Stejnou kupní sílu určitě Češi nemají. To ale určitě lidi v Dacii moc nezajímalo. Otázka je jak je to s výrobou. Každopádně s tím zacílením můžeš mít pravdu. Raději mít auta tam kde se skutečně prodají třebaže s menší marži. Než tam kde můžeš nasadit cenu a neprodává se. Tak je to ale se vším.

Beran: Ano. To v ničem neodporuje tomu co jsem psal já. Dost často to tak bývá. Mimochodem zrovna v té Jižní Americe obecně to Renault a taky Dacia ukazuje už roky. Dělá to VW ... A další. Na jednu stranu mě baví jak tady část lidí píše wow podívejte co se prodává v Mexiku a támhle a za kolik... Přitom to jsou stejné fráze a jakoby kecy bez kontextu. Stejně jako ty novinářské nadpisy. Což byl můj point. Že prostě nějaká cena 700k za A5 někde v Brazílii je vlastně úplně stejná jako 1,1 m.czk v Evropě. A plus ještě jak si popsal není A5 jako A5. Mimochodem dobře je to třeba vidět u VW na Passatu jak se vyrábělo různě pro různé trhy.

Moctezuma
03. 7. 2023, 23:35 0

Beastare: Souhlas. McDonald stojí v každé zemi jinou cenu - což především vyjadřuje cenu práce/nájmu/surovin né tak moc. Nad čím se bavím a co fakt nechápu je, jak může Němec (respektive Turek se mzdou 3-4k EUR) vyrobit v Ingolstadtu A5tku, přesunout jí na jiný kontinent lodí a ve stejné výbavě jí prodat za 1/2 cenu... A ještě vydělat :)

Pravda, nešla mi přihlásit v EU, bo měla jinou chladící kapalinu, která už byla v EU zakázána... :) Ale to je spíše byrokratická otázka...



beastar
04. 7. 2023, 08:55 0

Samozřejmě to může působit vtipně. Jenže to co píšeš o těch Němcích. Až teda jasně na mzdový náklady. Tak to je stejný třeba s Toyotou. To bychom se mohli divit pořád. Skutečnou výrobní hodnotu A5 asi nikdo neznáme. Je to jak s lahví Coca Coly výroba je nějaká někde ale prodejní ceny se velmi liší. Po celém světě. A to auto je jiný v hodně dalších věcí než je jen chladící kapalina to sem si jistý;)

bitner
04. 7. 2023, 09:32 1

Tam to bude cely seznam byrokratickych otazek a v tom to cele vezi. A konecna cena neni jen o mzde zapadonemeckeho soudruha, i kdyby se tady nakrasne dala prodavat jihoamericka verze. Jihoamericky soudruh zamestnany v jihoamerickem dealerstvi postavenem v jihoamerickem stylu stran hygieny a bezpecnosti uz ten plat bude mit zase jiny.
Ono je jednoduche na tu Evropu nadavat u piva za davky ze socky. Ale odjet do nejakeho takoveho levneho raje a delat tam negra, to uz je jiny sport.

beastar
04. 7. 2023, 09:43 1

bitner: To je mimo jiné to co tady píšu já. Samozřejmě chápu že je mimořádně divné bez kontextu žasnout nad tím jak jakoby stejné auto stojí někde tak a jinde jinak. Jenže stačí se podívat na USA verze některých aut a pak pro EU. A to US není úplně rozvojová země alespoň z části. :) Takže jo ceny se nedají přepočítat 1:1. Plus teda ano prostě v JA je ekvivalent 700 000 CZK prostě hodně peněz když se vezme zbytek ekonomických faktorů. Pravděpodobně srovnatelně jako 1,1 m.czk v Evropě. Zákazník má zákazník koupí. Byrokracie je druhá věc...

Jakub Pospíšil
04. 7. 2023, 10:36 3

Další věc je ochrana spotřebitele. V Číně jakmile předáš peníze za produkt, jsi v tom sám, i kdyby se v tu chvíli rozbil. U nás máš záruku, kterou ti v případě, že se prodejci uplně nechce ji dodržet, pomůže vymoci stát. Spotřebitel tu, i přes oblíbený narativ o zlých korporacích co kašlou na zákazníka, jednoznačně tahá za delší konec. A pokud más držet záruku na něco, co vzniklo v Číně a má nastavenou kvalitu zpracování na ten jejich systém, je jasné, že to vyjde vcelku draze.

bitner
04. 7. 2023, 12:48 -2

Co se tyka USA, tam bych to videl asi tak: ve vterine, kdy te vyhodi z prace (vypovedni lhuta=0 dni), jsi bez zdravotniho pojisteni. Pocet tydnu dovolene garantovanych statem = 0. Kolik je tam "rodicak" netusim, ale asi to bude taky 0. Takze tam neexistuje socialni stat, proto tam muzou byt hmotne statky levnejsi. Ale diky, nechci.

beastar
04. 7. 2023, 17:02 3

Bitner: Rodičovská není to je fakt. Zdravotní pojištění s tím to je trochu jinak než píšeš. Záleží jak to máš vyřešené. Dovolená se normálně dává. Záleží co si vyjednáš při nástupu. Není na to zákon. Jinak jako špatná práce rovná se špatný podmínky. Asi jako u nás. Sociální stát není ale také je daleko méně byrokracie. A je to stát od státu i to zdravotnictví. Stejně jako v té Evropě. Nic není černobílé. K tématu je to ovšem irelevantní.

Beran
04. 7. 2023, 22:11 0

Pokud se nic nezmenilo, tak v severni americe se u aut neplati DPH, coz se na cene musi projevit.

Jakub Pospisil: Fakt v cine nemaji zaruku? Zaregistroval jsem nejake clsnky jak v cine dostllala tesla po usich, prave kvuli necemu takovemu.

beastar
04. 7. 2023, 23:57 1

Protože nic jako DPH tak jak to známe my neexistuje. Vůbec ono celá skladba daní když budeme mluvit jen o autech je jiná. A v neposlední řadě domácí značky v případě US tam je ještě jakýsi patriotismus a zvyk. Další věcí jsou trucky a jejich pořízení jako společnost. Je to široké téma a úplně mimo Dacii:D

Dvouletá standartní záruka v Číně neexistuje. U nových aut musíš mít servisní síť a je to upravené výnosem nejvyššího sovětu (nevím jak tomu přesně říkají ale něco jako EK) Možná to byl problém Tesly...

Sch
25. 7. 2023, 07:16 0 reagovat

Napadlo mě, jestli by nevyšlo Dacii líp nabastlit do Sandra nějaký čínský elektro pohon se stejnými parametry a nevyšlo to i pak na podobné peníze. Jen je větší a těžší, takže na stejný výkon a dojezd by to chtělo silnější motor, větší baterku a už jsme v tom kruhu. Každopádně respekt klukům z Dacie za to, že to zkusili nakonec jako Cimrmanovský průkopník slepých uliček.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte