načítám data...

Dacia Spring: Na naši ves přichází jaro!

Tento malý elektromobil svými papírovými parametry vypadá spíš jako parodie na auto. Paradoxně ale díky tomu docela dobře funguje.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Dacia Spring má 33 kW výkonu a baterii o kapacitě zhruba 27 kWh. To prý má za následek, že ujede 230 kilometrů. No uvidíme. Maličký vůz přispěchal za bzučení jako ve Star Treku a vypadal při tom, jako by měl vyhrnuté kalhoty, kdyby se brodilo. Vlezl jsem dovnitř a nebyl schopen to nastartovat. Dělá se to normálně klíčkem. Ale nenašel jsem jiný spolehlivý způsob, než zapnout zapalování, počkat, až se proběhnou kontrolky, a až potom startér a rozsvítí se zelené OK. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Když to uspěcháte, OK se nezapne, ale už vás to nepustí startovat, takže to musíte celé vypnout. Mno… Ale o tom jsem nechtěl mluvit. Když jsem se tedy posadil jako na židli, nějak se přisunul k nenastavitelnému volantu a pedálům, stačilo stát na brzdě a otočit točítkem, které je de facto na podlaze, a pak jen šlápnout na plyn. Auto má nějaký částečně vypínatelný protiprokluz a stabilizaci, ale to nebudete potřebovat. Jízdním projevem jde totiž o alobalovou krabičku, jen elektrickou. Pohotovostní hmotnost tohoto elektromobilu je pouhých 970 kg a oněch 33 kW je tak nějak akorát na to pohybování se světem.

Líbí se mi ta koncepce. Naprostým osekáním konstrukce, výrobou v Číně, minimalizací hmotnosti a z toho plynoucího propadu ve skutečně náročných crash testech Euro Ncap se podařilo postavit auto, které funguje, je elektrické, najede těch 200 km na baterku a přitom jde přes noc nabít z blbé zásuvky na 220 V, nebo za hodinu a něco z nuly naplno v podstatě na jakékoli CCS nabíječce. Navíc je to celé velmi laciné na pořízení. A ano, je to vidět i vevnitř.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Tohle je totiž vůz postavený za každou cenu prakticky. Tam, kde je v karoserii dutina, je vám zpřístupněna. Zadní kufr končí vnějšími plechy karoserie. Je na tom jen filc. A proč ne. Klimu to má, rádio na ten Radiožurnál je tam taky… A že se světla nastavují lankem a knoflíkem jako z babiččina sporáku? No a co, je to auto, nic víc. Upřímnost provedení mne vůbec neuráží. Vzpomenu si na průkopníky automobilů z alobalu a plastového ničeho, kterými jsou pro mne Citroën AX a do jisté míry i první Twingo.

Nikdy mi nevadilo, že jsou v tom pidimotorky, protože to nikdy nic nevážilo, byla sranda s tím jezdit a nic to nežralo. A to samé platí pro Dacii Spring. A co se jízdního projevu týče… 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Je předvídatelný. Ale uskákaný a za každou cenu neutrální. Naprosto otevřeně zve k jízdě za kamionem a poslechu mluveného slova. Co podvozku vůbec nevadí, jsou malé nerovnosti, to se prostě vyřeší maximálně nějakou tou vibrací mezi tlumiči a vysokoprofilovými pneumatikami. To vás nemusí zajímat. Ač se podvozek zdá být nervózní, když ho vezmete pod krkem a zahodíte ho někam, projeví se rozložení hmotnosti, pocitově přitlumí a z auta se stane veliký dobrák plný neutrality. 

A nebo nemám odvahu to zahodit pořádně, těžko říct… Každopádně na courání se po okreskách kolem větších měst nebo po cestě na ves z města okresního… Už druhý den mi začalo docházet, k čemu je tohle auto jako určené. Když opominu jeho stále vysokou cenu způsobenou hlavně naprostou panikou na trhu… 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Je to ideální auto pro někoho, kdo má zahradu, přístřešek a bydlí třeba někde třeba v Podlesí u Valašského Meziříčí. Auto má pod přístřeškem a vytáhne ho, když jede do města, což je asi 30 km i s pojížďkama po nákupech. A nebo může chtít jet až do Ostravy, to je 53 kilometrů, teď už prázdnýma okreskama, jedna cesta, takže i kdyby 150 za den s ježděním po supermarketech. A kdyby už třeba došlo na cestu do Tater, holt by se po cestě spalo třeba někde za Žilinou, to by mělo vyjít.

Tohle všechno je ale realizovatelné jen proto, že vozidlo není potřeba živit stovkami kilowatthodin. Není dvoutunové, není velikánské, není to SUV, i když za tohle mě možná v Dacii nebudou mít rádi. Je to ideální řešení pro někoho, kdo jezdí maximálně na týdenní nákup ve dvou nebo sem tam na delší výlet, ale nevadí mu plánovat a bere to jako dobrodružství. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Nic víc, ale nic míň.

Navíc je to elektromobil, tak nám ho snad nikdo nezakáže, že… ;-)

Celkově mi to tedy dává smysl a odpouštím mnohé, protože jiný vůz podobných parametrů na trhu asi není. Nejblíže je asi BMW i3, které má pohotovostní hmotnost 1 320 kg. I Renault Zoe má přes 1,5 tuny. Paradoxně Dacie nachází fakt třetí možnou cestu: Jako kdysi. Postavit lehoučké autíčko nevyžadující výkon. Jen do toho zabalili současnou technologii baterií, motorů a jejich řízení.

Verdikt

Všichni bychom chtěli být mladiství, nadějní a chtěli bychom se dynamicky rozvíjet. Ale obávám se, že Dacia Spring je ideální auto na důchod. Děti jsou z hnízda pryč, není potřeba v podstatě nic nikam moc vozit a všude je kousek. Jako elektromobil by tohle řešení mohlo vydržet v provozu skutečně dlouho a jako jednoduchý stroj přepravy až překvapivě dobře funguje.

Navíc jde o osvěžující přístup k řešení aktuálního problému ;-)

Technické údaje

  • Výkon: 33 kW, pohon předních kol
  • Pohotovostní hmotnost: 970 kg 
  • Dojezd v testu: 200 km
  • Počet míst: 4 
  • Max. rychlost: 125 km/h
  • Cena: Od 469 900 Kč, cena testovaného kusu cca 543 000 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

HeavySmoker
09. března 2022, 15:58
4

Zháňam auto pre mamu na dôchodku a toto by pre ňu bolo skvelé. Je to v rozpočte, má to kde nabíjať a nikam ďaleko nejazdí. Imponuje mi aj myšlienka minimalizmu a redukovania na samotnú podstatu veci. Akurát že moja mama sa ešte neteší na smrť, takže sme jej vybrali ojazdenú Giuliu v benzíne.

reagovat
Adam Forman
10. března 2022, 06:29
5

Konečně nejsem jediný, kdo porovnává výhledy pořízení elektrifikované Dacie a zadohnaného sedanu :-D

ro
rock
09. března 2022, 17:48
4

"...velmi laciné na pořízení"

No to teda není. Vozítko, co toho nabízí asi tak stejně jak Daewoo Matiz blahé paměti je za půl mega prostě kur**sky drahý a je úplně jedno, jestli to jezdí na elektriku, benzín nebo třeba přepálenej olej z hranolek.

reagovat
VK
VK
09. března 2022, 17:50
1

Divím se, že ausgerechnet Dacia, jinak vysazená na náklady, to vyvinula s předním náhonem. Když se pro elektromobil přirozeně nabízí zadohrab, po všech stránkách konstrukčně jednodušší, ergo lacinější.

reagovat
Jakub Pospíšil
09. března 2022, 18:19
2

Ona to totiž nevyvinula Dacia, ale Dongfeng. Spring je rebrandovaný Dongfeng EV1. A pohonná platforma Dongfengu EV1 se montuje do všeho možného - malé náklaďáčky, kurýrní dodávky...zdaleka to není jen tenhle malý hatchback. Pro takovou modularitu je pak naopak výhodnější ten předohrab, kdy předek zůstává vždy stejný, ale od tyče řízení dál už tam jde namontovat prakticky cokoli, co má vzadu kolečka, aby to netáhlo zadek po zemi.
Ano, šlo by to udělat levněji jako zadohrab, kdyby se to vyvíjelo jen jako jedno auto, tady je ale jakýsi univerzální čínský drivetrain osazený do levné čínské karoserie doplněný o pár dílů ze starých Dacií. Za cenu převyšující několikanásobně to, za co se prodává Dongfeng (https://www.alibaba.com/product-detail/Dongfeng-E1-Hot-Sell-China-Manufacture_1600329002943.html?spm=a2700.galleryofferlist.normal_offer.d_image.1cad7068zeHSTd). Jasně, museli dodělat všechny certifikace, myslím, že o moc levněji to vlastně fakt udělat nejde, ale zároveň to nepovažuji za cestu, která dává smysl.

-
Komentář upraven 9. 3. 2022, 20:48:02

MB
MBMB
09. března 2022, 19:06
1

Přední náhon určuje spíš to, že úplně původně je to přestavba Renaultu City K-ZE - spalovací levný Renault prodávaný v Číně. A jakmile je to přestavba spalovací předokolky, tak je to prostorově jasně dané. To podobné platí pro Leaf či Zoe.

MB
MBMB
09. března 2022, 19:16
1

Pardon, Renault Kwid. City K-ZE už je čínská elektrická předělávka.

VK
VK
09. března 2022, 19:34
1

To dává smysl.

HeavySmoker
10. března 2022, 11:09
1

Nechce sa mi veriť že jednorázové výdaje na certifikácie a drobné prispôsobenie tvarov masky dokážu cenu vyhnať z 6000 dolárov bez dane na viac než dvojnásobok. Môj ničím nepodložený názor je že proste s tým idú po trhoch kde sú dotácie tak vysoké, že koncový zákazník zaplatí práve tých zhruba 8000 s daňou (ako Nemecko a FR) čo je reálna úžitková hodnota tohto približovadla. Zvyšok je čistá ryža pre Renault, ktorá sa odlepí keď skončia dotácie a "prielom vo výrobe batérií" zázračne zníži predajnú cenu.

Grand Admiral Thrawn
09. března 2022, 23:56
-1

Ne.

reagovat
Sa
Sato
10. března 2022, 08:54
2

Nice, konecne nejaky super osekany trabant like elektromobil za 2 kila, oh.. wait a second...

reagovat
Ronoath
10. března 2022, 09:27
6

Zdá se mi, že konečně někdo pochopil, jak do Dacia myslela. Recenze se mi moc líbí!

Řekl bych, že jde prakticky o reinkarnaci Trabanta, ovšem i s ohledem na jeho možnosti pořízení vzhledem k průměrnému platu v dobách socialismu. Ti, co pláčou po té době, konečně mají, co chtěli: za porovnatelné tehdejší příjmy porovnatelné ceny aut! Všichni do pořadníku na Dacii!

reagovat
af
afro-r1
10. března 2022, 10:10
0

Take doufam, ze budu v duchodu jezdit mnohem vice, nez mi dnes pracovni vytizeni dovoluje a vzdalena plocha pocitace umoznuje.

reagovat
jD
jakub D
10. března 2022, 10:42
0

...nooo, tak supr! Jako jednoduchy, funkcni...asi jako matiz, picanto? Mozna jeste nekde pod tim. Ale nezlobte se na ne, nevim kde recenzent zije? Ale nasetril s rodinou a barakem pul mega? Jako bez prdele o tomhle fakt napise, ze je to za pul mice levny????? Ja bych tomu verku na.sral na predni sklo a kapotu a jeste to hovno rozmatlal! Za tuto cenovku! ....dejme tomu...za 250 tis.by to mohlo byt ok!

reagovat
st
st. Padre
10. března 2022, 11:29
0

Nemyslím, ze by to bylo auto vhodné pro důchodce. Je poměrně drahé, je tam velká amortizace a pokud důchodce dožije déle, čeká ho rapidní pokles dojezdu, nebo výměna baterie na sklonku života. Navíc auto nemá tepelné čerpadlo a v zimě bude dojezd mizerný i tak. Důchodci mají rádi teplo, v zimě to bude značně nepohodlné a navíc zrychlení kolem 20 sekund je vyloženě nebezpečné. Tohle je ideální auto třeba pro pizzerie na dovážení přes den a nabíjení v noci.

reagovat
Je
Jencek989
11. března 2022, 06:44
1

Elektro auta mám rád ale upřímně proč bych si měl kupovat tohle ošizené čínské auto když je to Sandero na lpg o 200000 levnější nemluvě o větším prostoru a lepší bezpečnostní

reagovat
Pochtli
11. března 2022, 21:47
1

Kdyby cenovka začínala o 100 tisíc níže, tak věřím tomu, že by se to prodávalo dobře. Jinak super nápad - osekat váhu, dát tomu slabší baterku a menší městské vozítko je na světe.

reagovat
Va
Vasek7
14. března 2022, 17:44
0

Ted jeste aby v Hornbachu zacali prodavat "pristresek na auto se solarnimi panely" a do 5 let mame vsechny duchodce-chalupare elektrifikovane.

reagovat
Pa
Pavel Sev
16. března 2022, 09:56
0

s dobou kdy je auto spotrebni vec budem videt dacie cim dal vice

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L 1978
Mercury Marquis GRAND MARQUIS V8 6.6L

1978 rok výroby
162 koní výkon
6 590 ccm objem

Oldsmobile 98 Ninety-Eight Holiday  1969
Oldsmobile 98 Ninety-Eight Holiday

1969 rok výroby
370 koní výkon
7 446 ccm objem