načítám data...

Co nesvítí, neexistuje!

23. ledna 2017, 07:22 41 komentářů Jan Machač

Světlo je dobré. Umožňuje nám vidět věci. Co když ale svítí všechno kolem, jen ne to, co vidět potřebujeme?

Zobrazit galerii

Nechci se pouštět do polemiky, kdy má být to které světlo použito při jízdě. Nechci nadávat zapomětlivým uživatelům zadních mlhovek. Chci nadávat mnohem povolanějším. Automobilkám a tvůrcům dopravní infrastruktury.

Už delší dobu mne štve, jak jsou zadní světla nových aut agresivní. A nejde jen o to, že když člověk stojí v koloně, svítí mu trendy diodky do oka s takovou vehemencí, že je po zaparkování před domem stále může přesně obkreslit na papír. Jde i o všechny ty blikající přechody, nasvětlené dělící pruhy a k mému překvapení i cedule na dálnicích.

Jako příklad uvedu ulici Jugoslávských partizánů vedoucí na Praze 6 z "Kulaťáku" směrem na Roztoky. Když jedete v koloně moderních aut nemáte šanci vidět nic jiného, než jejich brzdová světla. Když nejedete v koloně aut, poblikávají na vás přechody. Už několikrát se mi stalo, že jsem chodce zahlédl na poslední chvíli. Chodec nebliká. Debil, že? 

Druhý příklad. Jel jsem v noci z Liberce do Prahy, bylo mokro, dálnice prázdná a já přepl na dálkovky. Zabolely mě bulvy. Cedule oznamující mi, že rovně je to do Prahy odrazila světlo s takovou vervou, že jsem byl nejen vyděšen, ale i oslněn.

Proč proboha musí všechno svítit? Nemám šanci vidět nic neosvětleného. Pamatuji dobu, kdy jsem dělal řidičák. Jasně nám bylo řečeno, že předpisy omezují poziční světla na 5 W žárovku a brzdovky na 21 W žárovku. Považoval jsem to za kravinu a nechápal, proč bych se tím měl zabývat. Teď už chápu. Snahou bylo omezit světlo tak, aby měl řidič šanci vidět i něco jiného.

Je mi z toho smutno. Buďto už neumíme ani rozumně konstruovat světla v dopravě, nebo slepnu.

A jak jste na tom vy? Také máte pocit, že se nám to s tím svícením tak trochu vymklo z ruky?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

briza
23. ledna 2017, 09:07
3

Výrobci by hlavně měli upustit od toho kreténismu, kdy při denním svícení nejedou zadní světla. Jinak je to asi fakt. Zrovna minulý týden jsem jel noční Prahou a v jednom úseku zřejmě nešel produd, protože bylo všechno zhasnuté a ten rozdíl byl brutální.

reagovat
hn
hno3
23. ledna 2017, 12:29
0

Souhlas.. v dnešní době mi vadí dost věcí co se týče světel.. něco už zde v komentech bylo i naspáno..

1) denní svícení - mnoha lidem svítí automaticky, takže za šera zapomenou zapnout normální světla a prakticky jedou ze zadu s neosvětleným autem... velmi příjemnej zážitek, když se někdo takovej před člověkem ničehonic zjeví.. (kdykoliv za snížený viditelnosti, ideálně třeba při západu slunce za horizont..)... osobně denní svícení nemusím řešit, u většiny italskejch aut (jejichž jsem fanda nějakou řádku jsme vystřídal..) zhasíná vše se zapalováním (pokud je zaplý..) a u současný Giulietty mam denní svícení vypnutý a svítím normálně na potkávačky... denní svícení je ekoteroristickej vejmysl, když nějakej soudruh spočítal že auto co svítí na potkávačky sežere o 2 kytičky víc..... v době kdy se svítilo potkávačkama sem se naučil - svítíš=jedeš.. teďs denním svícením těžko říct..

2) xenony.. pro někoho příjemný světlo z pohledu řidiče danýho auta, pro většinu velmi otravný (minimálně svým spektrem a intenzitou..)..to že auta moc nesvítěj je i věc designu -velikosti paraboly a skla.. pamatuju na doby s Fiatem bravo HGT který mělo parabolu tak 1/3 oproti mýmu předchozímu autu a byly to super bludičky... kde silnější žárovka působila jako tavnej členj a nevratně parabolu poškodila.. jediný co pomohlo rpavidelný vymejvání světla zevnitř a kvalitní žárovky..

3) vejška světel nad vozovkou - nevím kdo autům dává povolení k provozu, nevím jak vypadaj současný požadavky, ale pamatuju si z jedný pravěký knížky nějaký čísla nejvýše 800mm nad vozovkou a nějaký parametry svítivosti za různejch klima-podmínek..... současný dodávky, SUV jsou velmi příjemnej společník, když mi jedou za prdelí... a rozhodně by těch pravěkejch 800mm nedali ani náhodou..
( co se týče požadavků na rozměry aut a náklaďáků mě zaráží 1 věc.. stále roztou do šíře div se vejdou do svýho pruhu, přičemž silnice nikdo nerozšiřuje...)

4) svítí vše co může a jednou jsem přes hromadu světel právě ve městě (VO, středová čára, přechody, okolní provoz) málem přehlídl poměrně slušně osvětlenýho cyklistu... méně je někdy více...

Trinom
23. ledna 2017, 12:42
0

Vyplý zadní světla při denním svícení mají velmi zásadní důvod - aby bylo zřetelně i za sluečného dne poznat, že auto brzdí. Dřív totiž bývalo podstatně častější, že rozdíl mezi jasem světla na obrysovky a brzdovky nebyl až tak veliký. Dnes, když už jsou i v těch nejlevnějších autech LEDky, je to docela fuk, protože svítí podstatně intenzivněji. Problém ale naopak nastává v noci, kdy se ony LEDky neumí stlumit, aby neoslňovaly.

PepaSFI
23. ledna 2017, 15:13
0

tak tím to nebude protože za standardní denní svícení se považuje svícení tlumenýma při kterých samozřejmě zadní světla svítí a nikdo neřeší jak jsou vidět brzdovky. Důvod proč při denních nemusí svítit zadek je prostý, je to tak jednodušší. Nějaký výrobce si zařídil aby se mohly používat ty dodatečné denní lampy. Ty stačí jednoduše připojit. Ale kdyby se k tomu měly rozsvítit i zadní, bylo by to mnohem komplikovanější. U některých aut kde už jsou denní světla originál na to mysleli, svítí to i vzadu.

Trinom
23. ledna 2017, 19:33
0

Pepo, auta přihlášená u nás, co mají homologovaný denní svícení (ať už z výroby, nebo dodatečně montované), tak neprojdou STK, pokud jim to vzadu svítí. Takhle to je i v celé západní Evropě.

sumy
24. ledna 2017, 00:05
0

Jsem ted linej hledat tu pasaz vyhlasky, ale co vim. Je li vozidlo vybaveno samostatnymi svetli pro denni sviceni, smi svitit pouze vpredu. Blbost, ale je to tak.

briza
24. ledna 2017, 10:01
0

Tak že je to ve vyhlášce si nemusí nutně odporovat s tím, že na počátku byla lenost :) Každopádně je to prostě kreténismus toho nejhrubšího zrna.

Trinom
24. ledna 2017, 14:13
0

Pokud si stále myslíš, že je to kreténismus, přijeď někdy na brněnské kafe a káry. Názorně ti ukážu, jak malý rozdíl ve svítivosti je za jasného dne mezi obrysovkou a brzdovkou u auta, které nebylo konstruováno s ohledem na požadavek denního svícení. Garantuju ti, že změníš názor a konečně pochopíš přínos vypnutých zadních světel ve dne.
Pochopitelně je kreténismus nezapnout světla za zhoršené viditelnosti, ale to je zase na jinou debatu.

PepaSFI
24. ledna 2017, 18:00
0

zrovna te někdy nedávno testovali v Autosalonu nevím už co a ten expert co mu říkám zombie chválil že konečně někoho napadlo že by to vzadu mělo taky svítit. Asi bude záležet s čím je to homologované a i tak to může být špatně. Před nedávnem to proběhlo tuším u Renaultu kde na úplně nových autech museli v servisech odpojovat denní svícení protože po rozsvícení hlavních světel nezhaslo. Auto s tím bylo homologované a přesto to bylo proti předpisu.
nevím co je v zákoně, hledat se mi to nechce ale jak už jsem napsal, kdo svítí tlumenýma, svítí i vzadu a nikdo to neřeší. Brzdovky mají silnější světlo a navíc kromě už skoro historiků, je standardem třetí brzdovka která je umístěná mimo zadní lampy prakticky přímo před očima. Taky jsou systémy denního svícení které jsou takové polovičaté. Svítí to tlumenýma ale vlastně ne tak docela. Brácha má u Citroenu samočinné rozsvícení po nastartování. Svítí normálně tlumené a zadní koncové ale nesvítí k tomu palubka, nejde to přepnout na dálkové a nejdou zapnout mlhovky. Takže to vlastně není speciální denní svícení ani normální hlavní osvětlení.

ma
martin35256
24. ledna 2017, 20:53
0

nesvítit vzadu je kreténismus, oblíbeny za šera, deště i v tunelu. Ten argument s rozdílem je pi.ovina. Brzdy sviti 3x tolik A NAVIC I STREDOVYM SVETLEM. Je to jen pitoma uspora...

JLK
25. ledna 2017, 11:35
0

Tomáš Trýska: rec je ale o autech, ktera byla vyvijena s ohledem na denni sviceni (ta, kterym to vzadu nesviti) a tam to jde snadno poresit - treti svetlo, rozdilne zony na svetle pro brzdy/obrysovku a co ja vim jeste dalsiho.

briza
25. ledna 2017, 12:55
1

Tomáš: Čoveče, to spíš ty doraž do Prahe a já tě vezmu ke kamarádce očařce, protože chyba bude asi na straně "přijímače" :) Ale teď vážně. Ročně najedu cca 100tis., čili rozsvícených brzdovek vidím hromadu, půl milionu, milion? Nikdá jsem neměl problém zaregistrovat rozsvícení světel a to už se vůbec nebavím o třetím, které je standardem už asi čtvrt století? Jasně, když pojede embéčko nebo podobná "stará vražda", tak je to jiná, ale těch případů, kdy by měl význam ten argument o lepší zřetelnosti, je takové minimum, že to můj názor na kreténismus nemá šanci změnit, protože případy, které tezi kreténismu podporují, ty vídám denně a ne jeden.

M P
26. ledna 2017, 17:15
0

No, vypadá to, že onen "problém" s aktivním DLR při rozsvícených světlometech není jen u Renaultu. Giulietta tím trpí taky. Já teda nevím, zda to může nebo nemůže být, ale ty svislé pásy LED svítí pořád.

Chudáci řidiči oněch Renaultů, pár jsem jich potkal, a zuřivě na ně blikal mlhovkama, ať si to vypnou, až mi došlo, že to jsou DLR a nenadělají nic...

Trinom
27. ledna 2017, 07:45
0

Většina moderních aut už nemá samostatné obrysovky. Obvykle jen utlumí DRL na úroveň obrysovek.

PS: třetí brzdové světlo by bylo fajn, kdyby všem fungovalo. To se bohužel neděje. Jinak separé lampa pro obrys a brzdu samozřejmě řešením je, ale tohle řešení zase většinou trpí jiným problémem - obrysovka obvykle svítí jen jednou žárovkou, která když praskne, tak máte z auta motorku, dokud řidič nešlápne na brzdu.

M P
27. ledna 2017, 11:18
0

To bude ono, ultumí se to, schválně jsem se dneska díval, jak to vypadá. Tak už mi to dává smysl.

Ro
Ronoath
23. ledna 2017, 09:15
0

Naprosto souhlasím s názorem na "trendy diody". Zejména stát na světlech za někým, kdo stojí na brzdě a koukat do jeho brzdových světel tvořených jen diodami je ohavnost.

reagovat
fr
frite
23. ledna 2017, 09:58
0

Souhlasím že v kolonách stojících z kopce je to otravné, ale ta brzdová světla musí být vidět i ve vánici, mlze, hustém dešti a pod.
Navíc kdyby to byla jen další plocha se stejnou svítivostí jako zadní potkávací, tak by nezafungovala výstražně - takto člověk při zpozorování brzdovek u auta před sebou už reflexivně sundává nohu z plynu.

reagovat
Jan Machač
23. ledna 2017, 10:41
0

Chtěl bych poznamenat, že nemluvím jen o brzdovkách. I když je považuju u nových aut za zbytečně silná, jde mi spíš o obečný přístup kdy i pozičky pálí díry do hlavy.

Michal88
23. ledna 2017, 11:26
3

Tyhle závody ve svícení mají časem i svá omezení. Přemíra informací. Značek s reflexním žlutým pruhem tak přibylo, že ty bez žlutého pruhu v téhle záplavě už nejsou tak vidět. K čemu je, že chodci MUSÍ v neosvětlených místech nosit reflexní prvky, když pak člověk kvůli tomu ztratí časem pozornost a přehlédne zvěř?

Ve městě, jak jsi Honzo (pokud tak mohu) správně poznamenal, se budeš soustředit díky blikání na to, že tam je přechod a až později zaregistruješ chodce.

Průšvih je, že časem už těch "varovných" informací bude tolik, že je člověk přestane vnímat. A co pak ta "nevarovná" upozornění? Ta jsou také důležitá. Např. nezvýrazněná značka přechodu a kor, když tam chybí vodorovné dopravní značení. Nebo i na osvětlené vozovce chodec na silnici bez reflexních prvků. Když je bude mít, tak co pak zvěř, která si to ba sebe nevezme? Až toho oranžového a žlutého reflexního budeme mít tolik, tak co pak? Ztratí to svou účinnost. Tohle je dost vidět na reklamách. Těch je tolik, že už je ani neregistruji.

reagovat
martin_100
23. ledna 2017, 11:36
0

Jo souhlas ostrý zadní světla pozoruju už několik let a ne jen teď kdy jsou stále častější diody. Oni i moderní auta se žárovkama umí pěkně pálit. Přecijen čirý kryty chromovaný paraboly i na zadních světlech dokážou ze žárovky vymáčknout daleko víc světla než dřív. Copa brzdovky oukej ať jsou jasný ale proč proboha musí každý bliknutí zadní směrovky osvítit půl sídliště?

reagovat
sumy
24. ledna 2017, 00:13
0

Jeste vetsi "pecka" jsou automaticky korogovany dalky. Ridila zena a z pro nas levotocive zatacky "vystrelil patraci reflektor protiletecke obrany". Ja tak 30 s naprosto oslepen a za mnou sedici synek zacal brecet, ze ho neco rizlo do oci. Byl to sice superkratkej okamzik a manzelku-ridicku uz neoslnil, ale i tak bych dal svetelnou kuru tomu paku, co tohle pustila na silnici. Ano, i normalne se stava, ze protijedouci nestihne/zapomene ztlumit na potkavacky,ale takovej svetelnej vykon, co melo tohle jsem doopravdy jeste nevidel.

Trinom
24. ledna 2017, 14:19
0

A teď si představ, že moderní auta s LED světly už nebudou mít nic, jako tlumené a dálkové, ale jen dálkové s vykrojením pro protijedoucí auta. Však se koukněte na mercedesí LED matrix světlomety.

ma
martin35256
24. ledna 2017, 20:58
0

Tohle bliknutí-oslnění je opravdu hnus. Dále některé lasery svítí na potkavačky 90℅ výkonů dálkačů a oslňuji pořád. Německá auta často umí osvětlit potkavačkami i most zespodu, japonci jsou skušňáci. Já vypinám jak denní svícení, tak automat. Mám puštěné jen směrování do zatáček.

Ku
Kuba
23. ledna 2017, 11:54
0

A co teprve xenony, ktere oslnuji casto podobne jak dalkova svetla u beznych svetel. A nebo vyska svetlometu, kdy vamdodavky a SUV perou vsechnu energii primo do zrcatek

reagovat
ma
martin35256
24. ledna 2017, 21:00
0

Některé xenony jsou fajn. Jiné montoval pepa a němci občas závodí "kdo víc oslní je nejvíc machr"

tom w.
23. ledna 2017, 12:00
0

Asi pred rokom sme s otcom mali spoločnú cestu,išiel za mnou.vo dne....v cieli cesty sa ma pýtal,či mám v poriadku zadné svetlá,že je ich slabo vidieť.Vravim,že určite hej,ak by som mal nespravnu watáž,na palubke by mi svietila kontrolka.A niekedy nedávno som išiel za vlastným autom a spomenul si na otcove slová. Tie svetlá síce vidieť boli,ale zas z mesiaca by si ich človek nevšimol.
Mám W124 ce 93'. Môj jediný argument bol,že už sme si asi všetci moc privykli na silne diódové svietenie.Moje svetla vo dne vidieť normálne,len nepália a v noci úplne nevtieravo upozornia na auto. A Otom to podľa mňa ma byť

reagovat
Ev
Evlo
23. ledna 2017, 13:34
1

U aut me to je jedno, ale poulicni osvetleni me docela vadi, fakt v noci proste neni tma.

reagovat
ma
martin35256
24. ledna 2017, 21:02
0

Jo, to je další led peklo. Led jen oslňují, splývají se světly aut a na chodníku je tma.

PeterLuk
23. ledna 2017, 13:55
1

Mne v súvislosti so svetlami vadí hlavne ich umiestnenia. Však niektoré nové SUV a dodávky majú svetlá pomaly vo výške strechy niektorých starých áut. :D To keď človek ide v noci a pozrie sa dozadu či do speťáku, tak to je niekedy skoro ako pozerať do slnka. Divím sa, že to nilto nerieši.

Opačným problémom sú podľa mňa cez deň lacné LED-ky, ktorými niektorí vodiči šetria žiarovky, ale často ich vôbec nevidno - hlavne potom keď si ich dajú pod nárazník či do masky.

Ináč máte pravdu, ale mňa ešte viac štve reklama. Všade. Vo dne v noci...

reagovat
sumy
24. ledna 2017, 00:24
0

Svetla mam cca 100-110cm nad zemi-lehce prizvedly pajero. A pri normalnim rozestupu nikomu nesvitim vys nez na uroven SPZ. Ano, ty svetla jsou cca o 40cm vys, nez na osobaku, ale sviti pod daleko strmejsim uhlem a tak rozhodne neoslnuji. Asi jsem atypicky puntickar, ale hlidam si nastaveni a kdyz jsem nalozenej, tak je vzdy jednoduse cudlem kntomu urcenym sklonim(no, radeji si tedy prifouknu mechy,ale obcas jsem linej :-) )Tedy problem je spis v tom, ze lidi vubec netusi, na co tam to "kolecko" je a maj to porad vystelovany nahoru, aby dobre videli :-/

PeterLuk
24. ledna 2017, 19:58
0

Tak pri Pajere to má predsalen svoj zmysel, to auto samo o sebe je dosť vysoké. Ale pri mestských autách, rôznych módnych crossoveroch a SUV-čkách, ktoré sa do reálneho terénu ajtak nedostanú a dodávkach mi to príde len ako otravný dizajnérsky trend.

PepaSFI
23. ledna 2017, 15:25
0

často nepříjemně svítí i semafory, nejčastěji "meškadla" tedy ty zpomalovací a přechodové. Už jsem si i říkal co na to lidi co vedle bydlí, taková barevná hudba v noci do oken, to by jeden dostal atomovej záchvat. Pak mi taky vadil jeden rychlostní displej, už ho přemístili takže je pokoj. Byl taky výrazně svítící a byl umístěný hodně vysoko blízko přechodu pro chodce. Jenže ten přechod navazoval na chodník krytý protihlukovou stěnou takže příchozí chodec nebyl do poslední chvíle vidět. A když ještě pozornost řidičů místo přechodu upoutá blikající oranžový nápis 49 kmh, to přestává sranda. A ještě mi vadí blbě osvětlené přechody. někde to je v pohodě, lampy jsou zastíněné, svítí jen dolů ale někde jsou to děsný zářiče co oslní na 50 metrů.

reagovat
martin_100
23. ledna 2017, 22:50
0

Na druhou stranu některý přechody svítí tak moc že už nevidíš nic co je za nima ... to je taky problém....

ma
martin.filak
24. ledna 2017, 09:55
0

Souhlasím vlastně se vším co zaznělo v článku a komentářích... nedávno se mi dokonce stalo, že jsem díky novému LED pouličnímu osvětlení málem přehlédl jedoucí auto, buď svítilo málo nebo nesvítilo vůbec, už ani nevím... ale každopádně ty lampy víc oslňují než aby svítily na vozovku. Jako další problém bych viděl i ty ukazatele na silnicích a dálnicích... stačí trocha mrazu a nejde z nich přečíst vůbec nic, člověk si na ně posvítí dálkovýma, přitom se na něj rozsvítí podivná ledová mapa a text stejně přečíst nejde, takže tak 8 vteřin na to musí člověk čučet, aby vůbec zjistil kam má jet (a kde je pozornost, kterou měl věnovat provozu, že?).... tohle třeba já beru jako ještě větší problém a riziko než ledky v zadních světlech.

reagovat
Míla
24. ledna 2017, 15:02
0

Přechody, které mají svítit, nesvítí a jak tu zmínil briza "Výrobci by hlavně měli upustit od toho kreténismu, kdy při denním svícení nejedou zadní světla." Ve dne to vem čert, ale v noci je to docela nebezpečný...

reagovat
MadMattCZ
24. ledna 2017, 17:35
0

Možná to jen špatně chápu, ale to že někdo v noci svítí denníma snad není chyba designu danýho auta, ne?

JLK
25. ledna 2017, 11:40
0

Ve meste se to za sera snadno zapomene - vetsinou jsou ulice jakz-takz osvetlene a denni svetla taky trosku sviti. Ale zezadu takove auto uz je celkem neviditelne.

MadMattCZ
26. ledna 2017, 17:24
0

Já jsem zvyklý sednout do auta, zapnout potkávačky a dál to neřešit. Nedošlo mi, že u aut s denním svícením se tohle nedá úplně zautomatizovat. Ale i tak si stojím za tím, že ve chvíli, kdy se po silnici za šera pohybuje vzadu nesvítící auto, je chyba jen na straně řidiče.

JLK
27. ledna 2017, 09:32
0

Jako jo, ridic by si to samozrejme mel ohlidat, ale na druhou stranu podobne veci se daji navrhovat i tak, ze podobne chyby se nedaji udelat tak snadno.
Taky muzeme rici, ze prsty se do zasuvky strkat nemaji a kdo to zkusi tak je to pouze jeho chyba. Nicmene vsechny zasuvky jsou udelane tak aby se do nich tech veci moc nevlezlo, ze jo.
Hezky na toto tema napsal prednedavnem J.May kdyz dostal pokutu za rychlost na motorce, neco ve stylu 'getting fines for being humans, because making mistakes is very humanic'.

ma
martin35256
24. ledna 2017, 20:48
0

Ledky mě nejvíc vadí na majácích policie a hasíčů. Ty neosvětlují okolí, takže nehoda jde vidět jen na přímý nezastíněný výhled. Kdysi šlo majáky osvětlené místo vidět zdálky. A co je horší, tak ty ledky oslňují, ale nesvítí, takže, když jedu kolem nehody, tak jedu úplně POSLEPU!!!

reagovat
PepaSFI
25. ledna 2017, 14:50
0

jo to máš pravdu, staré majáky s rotujícím zrcadlem osvětlovaly široké okolí. Dokonce jsem se setkal s tím že to opravdu používali jako osvětlení. kdysi jsem pořadateloval na rally a při nočních jízdách záchranáři pak projížděli trať a hledali odpadlíky různě zapíchnuté do lesa. Často mívali dohadování s pořadatelskou službou protože jeli s majáky aby jim to svítilo kolem silnice. jenže bezpečáci protestovali že to někteří diváci chápou jako otevření trati a začnou courat.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem