načítám data...

Ptejte se Vavrise: Zábavný sedan na dlouhé cesty

Ujet ročně 40 tisíc kilometrů, polknout 4 lidi, pobavit řidiče a mít motor, jež umí poskytnout slušnou dynamiku. Zvládne tohle všechno Alfa 159 nebo najdeme nějakého lepšího kandidáta?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Rubrika Ptejte se Vojty bohužel vzala za své spolu s mým oblíbeným českým časopisem britského původu. Všetečné dotazy čtenářů mi ale začaly chybět a tak se stará známá rubrika vrací. Tentokrát se ale žezla ujal Vavris, protože o zábavných kombících toho jako nastávající otec ví mnohem víc než oba Vojtové.

Vojtové,

nadešel čas, kdy provoz mého dailycaru z roku 99 s najetýma 400 tisícema kilometrů, přestane dávat ekonomický smysl. Samozřejmě jsem se začal porozhlížet po něčem mladším, zábavnějším, ale zároveň univerzálním.

Co s autem všechno dělám? Především najedu 40 tisíc kilometrů ročně, dvakrát do roka jedu lyžovat ve čtyřech lidech do alpských zemí, jednou do roka jedu ve dvou někam daleko. Jinak mixuju dálnice, silnice prvních tříd i okresky, město (Praha, tři semafory v Pardubicích pro mě nejsou moc městský provoz) pouze dvakrát do měsíce na pár km. Pak občas táhnu podvál a na něm nějaký kousek youngtimera (ale to opravdu jen občas a stejně ilegálně, současné auto má na tažném 1200kg a naposledy jsem odvezl z Českých Budějovic do Čáslavi, Škodu 1203 napěchovanou náhradními díly. Ještě že bylo ošklivo a hlídkám PČR se nechtělo být venku).

Co od něj očekávám? Především radost z řízení. Chci se vejít do rozpočtu 200 000Kč. Chci benzínový motor. Chci aspoň 150kw. Je mi fuk jakou to bude mít spotřebu, do současného auta, které jezdí za 9 l benzínu stejně liju 100 oktanový benzín, ačkoliv to nemá význam, ale prostě proto. A chtěl bych se odvézt na lyžovačku ve svém, protože doteď jsem nucen žádat otce o zapůjčení ýbrvágnu s čtyřmi kruhy vepředu. V tom autě všechno funguje, po německých dálnicích to jezdí přes 200 a žere to jen 10 litrů, ale taky to umí unudit i sjetýho Santa Clause v Disneylandu.

Na co jsem se zatím koukal? Přiznám se, že především na Alfu 159SW 3,2JTS. Auto se mi neskutečně líbí vzhledově, ohlížím se za každou která projede. Jenže alfisti tvrdí, jak už to postrádá svoji alfovitost, že to není staré poctivé Busso atd. Ale já mám výhodu, že jsem v žádném starém Bussu nejel, takže si nedokážu představit výfuk z Ferrari zavřený ve skříni, překrytý polštářem. Mondeo je pro mě moc velká masovka, v Japonsku se moc nevyznám. Je k Alfě alternativa, která bude tak pěkná? Nebo mám překousnout dvákrat do roka výlet v Audi a zbláznit se a zkusit Breru? Nebo snad 156GTA? Opravdu nevím, jsem v koncích, na dně, potřebuji odbornou pomoc.

Díky!

Dan

Ahoj. Dneska se místo Vojtů ujmu odpovědi a snad i dobrých rad já. Po přečtení celého dotazu mě napadlo jedno auto, které splňuje prakticky všechna kritéria a s trochou štěstí by se mohlo vejít i cenově, ale vezmu to od konce a začnu s Alfou. Souhlasím s tebou, že Alfa 159 v sobě má velké množství sex-appealu a je pořád krásná. Taky se občas otočím, obzvláště pokud je v Ti paketu. Jak si ale sám zmínil, 159 v sobě nemá hyperaktivitu a nadšenost, ani tak šíleně přímé řízení, jako její milovaná předchůdkyně 156 a alfovitost tak naplňuje především designem a typicky krásnou italskou kůží v interiéru. Ke všemu si nejsem jistý, zda-li je motorizace 3.2 dobrou volbou bez ohledu na busso.

I když se smíříme s tím, že jednotka původem od GM nežadoní po otáčkách jako Busso, nezvučí jako busso a ani nevypadá tak hezky jako busso, je tu pár zádrhelů. Prvně, všechny JTS motory pod kapotou 159 jsou známé svou nespolehlivostí a problémovostí – doporučuji přečíst zde. Druhak mám problém s poměrem výkon/spotřeba, 3.2 chce za nabízenou dynamiku spoustu benzínu, mnohem více, než konkurenční jednotky podobných objemů a výkonů. Pokud tedy niterně potřebuješ 159 pro její krásu, což dokážu pochopit, zkusil bych sehnat jediný rozumný benzínový motor, který se do ní montoval – přeplňovaný čtyřválec 1750 TBi. Bohužel je jich málo a vzhledem k tomu, že přišel až s faceliftem, pod 200.000Kč jej zřejmě neseženeš.

No a nyní přicházíme k vozidlu zmíněném v úvodu. Bude velmi složité jej sehnat, ale možná by stálo za to nějaký čas obětovat, protože tvé požadavky trefuje zcela přesně. Oním autem je minulá generace Subaru Legacy v provedení 3.0R. Když si rozklikneš inzerci, určitě nějaké najdeš, problém je, že většina z nich je vybavena automatickou převodovkou, která rozhodně nevyniká rychlým řazením. Ty budeš muset hledat variantu Spec.B, která je krom sportovního podvozku Bilstein vybavena právě manuálním řadítkem mezi sedadly, jež sice typicky subarácky zadrhává, ale je rozhodně lepší variantou, než automat. Nerad bych se pouštěl na tenký led a srovnával design Subaru s Alfou, troufám si však říci, že by se mohlo líbit, protože je hezké nejen na poměry Subaru, ale v mezích sedanů střední třídy obecně. V interiéru už to je horší a tam dostane od Alfy lekci z kvality materiálů, ovšem tys chtěl především zábavné auto a myslím, že v tomto ohledu by Subo mohlo fungovat.

Legacy 3.0 má plochý třílitr, jež dává 180kw a v kombinaci s hmotností 1,5 tuny bude nabízet velmi podobnou akceleraci jako 159 3.2. Dle spritmonitoru za to však chce v průměru o 2 litry méně. Jádro pudla, teda Subaru, je však v jeho podvozku. Spec B bylo chváleno snad ve všech recenzích za příkladně fungující zavěšení a vynikající ovladatelnost a pokud mne paměť neklame, tak Tiff Needell o něm na okruhu prohlásil, že ho miluje. Není se co divit, když výborné tlumiče Bilstein doplňují vzpěry a stabilizátory z STI. Dále Spec B těží z plnohodnotné AWD, který má krom středového diferenciálu s viskózní spojkou ještě zadní samosvorný diferenciál, takže cesta na lyžovačku se hravě změní ve velkou driftovačku. Spec B. má i větší brzdy, krátkou převodovku rovněž z STI… no zkrátka docela ukázkový sleeper s velmi kvalitní skladbou všech komponent potřebných k jízdě, který umí bavit a zároveň konejšit komfortem, když se bavit nechceš. Zapomněl jsem na poslední plus – může tahat až 2 tuny. Málokdy nám na dotaz vyjde jednoznačná odpověď, ale tohle je právě ten výjimečný případ. Pokud ti tedy nebude vadit design, mohl bys mít vybráno. Teď jen nějaké najít.
 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ri
riprex
19. února 2015, 18:01
0

Alfa 159... sám jí mám a je to dobře postavené auto. Je určitě lepší než předchozí 156, která sice byla jízdně lepší (je to o třídu menší a lehčí auto), ale taky byla mizerně postavená. Jak už bylo řečeno benzín je průser. Ve většině případů prostě JeToSráč. Turbobenzina je dobrá, ale háklivá na včasné a důkladné výměny oleje, hlavně její turbo. Když vidím ten nájezd, tak se prostě vykašli na benzín a kup si ropáka. Moje 2.4 má přes 300 tisíc kilometru nakrouceno a do šrotu se ještě nechystá. To všechno s původním turbem, vstřikovači i dvouhmotou. Problémem u nafty je jen DPF, vířivé klapky a EGR, ale to je v dnešní době snadno a rychle řešitelné. Pak je u 159 takovým evergreenem tekoucí servořízení z důvodu používání nesprávné servokapaliny, která je agresivní a žere gufera. U faceliftů tenhle problém už ale skoro vůbec není. No a to je všechno... žádné hororové příběhy. Na korozi oproti zmíněné 156ce taky netrpí. Je to ale celkem oldschoolové auto - hydraulický posilovač, lichoběžník s vysokou těhlicí vpředu a multilink vzadu a i ta palubní elektronika je taková trochu nesoudobá. Plazmové oranžovočervené displaye jsou sice na sluníčku fajn, ale nevypadaj zrovna cool a vestavěná navigace?. Ta byla otřesná už v době svého vzniku, natož dneska. Co se řidičksé zábavnosti týče... je to fajn auto s dobrou ovladatelností, ale ta její váha se prostě projevit musí. Ani ne tak na faktických jízdních vlastnostech, ale spíš na tom pocitu jakým se řídí. Není to jako kormidlovat plachetnici, ale spíš Titanic. Ale třeba na okruhu v Mostě zpráskala mnohé i výkonnější bavoráky. Sportovní auto to ale prostě není a neudělaj to z něj ani nástavce na prahy ani obrovitá 19" kola s namalovanou pneumatikou, které zapříčiní akorát to, že se z příjemného a pohodlného auta stane kostitřas. Zkrátka a dobře... TBi nebo 2.4JTDm. Při tom nájezdu bych byl pro traktor, protože dává smysl a pokud koupíš zachovalý kus, vyhodíš DPF a všechny ty ekokurvítka kolem, tak bude i úžasně spolehlivá. Budiž tomu důkazem to, že nejen že jednu 300tkm+ vlastním, ale i to, že jich dost znám a i v inzerci se občas nějaká objeví.

reagovat
Ro
RomusCZ
19. února 2015, 22:45
0

V čem je ta 156 tak mizerně postavená oproti 159? Já jen že se jich prodalo asi 3x tolik ;-) a naproti 159 to byl pro AR úspěch...

Samozřejmě nepopírám, že 156 je pro tazatele pasé a na daily co najede 40 000km ročně moc stará...

ri
riprex
20. února 2015, 10:47
0

Tak už jen to, že i pětileté kousky měly díry v podlaze a chycené prahy o něčem svědčí. Celkově je ta karoserie i v případě nárazu odolná asi jako máslo. Pak totálně průserový motory TS a samotná výdrž podvozku co si pamatuju taky nebyla dvakrát dobrá. Kvalita interiéru... hmm taky vlastně nic moc. A třeba to tvarování palubky na krajích, kde se člověk tak akorát fláknul kolenem. Rozhodně to bylo technicky zajímavé a jízdně velmi dobré auto. Rozhodně ale nebylo spolehlivé, kvalitní ani odolné. Jsou výjimky potvrzující pravidlo... třeba dvoulitrové TS co na Castrol najelo 300tkm atp :)

Wa
Washington Irving
19. února 2015, 18:49
0

Výborná odpoveď. Ja by som iba doplnil Mondeo ST220, ktoré je masovkou iba pre laika a spĺňa všetky požiadavky. Mimochodom toto je asi prvá odpoveď v ktorej sa nikto nezmieňuje o BMW, takže: e46 330i síce miestom na zadných sedadlách žiadneho škodovkára neohúri, ale hrabe tými správnymi kolesami a dá sa zohnať aj v kombíku. Nad podobným zadaním som už premýšľal aj ja a Legacy, Mondeo a e46 sú najjasnejší kandidáti. Stačí si iba vybrať medzi tromi variáciami na tému kompaktný sedan a šesť valcov.

reagovat
Ap
Apache
19. února 2015, 19:03
0

Jak by co do zábavnosti obstálo IS250? Já vim, že cenou je trochu mimo, ale řekl bych, že ona ani ta 3,2 159 by se do 200 sháněla horko těžko...

reagovat
Ro
RomusCZ
19. února 2015, 22:52
0

limit 200 000,- na auto, když majitel nemá problém utratit cca. 150 000,- ročně jen za benzín je opravdu podivnej...

Da
Dan
20. února 2015, 01:18
0

Není vůbec podivnej, nerad šetřím, na auto si ale zároveň půjčovat nebudu. Stejně jako si v životě nevezmu hypotéku, atd. Nicméně je mi šumabuřt jestli to auto bude žrát o 4 litry víc, než moje stávající, protože prostě nejsem z těch, co by za každé natankování a imaginární ušetření korunek šel, a hodil si peníze do prasátka. Vydělám si celkem nadstandard, ale zároveň i tak žiju. Takže až budu chtít auto za milion a půl, budu se ptát po něm :-)

Jinak díky za odpověď, doufal jsem, že přijdete se spásným nápadem. Jdu rozkliknout inzerci a v mezidobí načítat recenze a postřehy.

hb
hb11
20. února 2015, 06:59
0

Podle dotazu me jako prvni napadla e39, myslim, ze splnuje vsechny pozadavky..

S Legacy zkusenost nemam, ale s Outbackem stejne generace neco najeto mam a urcite to neni auto na dlouhe trasy a na dalnici - je celkem hlucne (s 2,5 H4, s 3l bude urcite tissi, ale dost hluku vydava i pohon 4x4), sedacky mi prisly hodne nepohodlne - srovnal bych to s Octavii 2 - najet vic jak 200 km v kuse je celkem utrpeni). Navic i par let stara subaru byvaji dost napadena korozi (na spodku snad kazdy bodovy svar, ruzne v motorovem prostoru, zespod kapoty, okolo vicka nadrze, vyfuky po par letech na vymenu)..

Tak urcite doporucuji pred koupi dobre vyzkouset, na Legacy/Outback teto generace jsou vsude same pozitivni recenze, takze mi realita celkem prekvapila..

reagovat
Ma
Mates
20. února 2015, 18:50
0

Alpina? Rikal tady nekdo Alpina? Vykon akorat, pohodlne to je, okoukanost E39 resi opet Alpina. No je fakt, ze je jich celkem malo ke koupi: http://bit.ly/1vORotD
Jeden muj kolega ted dela bazarovy pruzkum 159, idealni 1.75TBi. Je jich u nas malo, dobrodruzne povahy si muzou jet vybrat primo do rodne zeme toho socharskeho dila:)

Daniel Borský
20. února 2015, 15:42
0

Obavam se, ze Legacy s manualem se bude shanet hodne slozite a kdyz uz na nejaky tazatel narazi, pak temer jiste nebude za 200tis. dalsi moznost z japonska je Mazda 6 MPS, ale rozumny kousky se taky pohybujou cenove vys, okolo 250k. pokud nevadi trochu vidlackej vzhled asi bych se zkusil zamerit na Forester 2.5t.

reagovat
Vavris Vavrisovic
20. února 2015, 16:36
0

Kamarád zrovna jedno koupil. Bylo pod 250 a FL, takže myslím, že prFL okolo 200 s kusem štěstí sehnat půjde. Jinak samozřejmě, může se to zvrhnout v čekání na godota.

bu
bucek
20. února 2015, 17:29
0

Saab 9-5 aero.Dokazal bych napsat sahodlouhy elaborat o tom proc saaba,ale zkus se nekde svest a uvidis sam.

reagovat
KS
KS
21. února 2015, 21:39
0

Co třeba Mondeo 2,5T? Motor Volví kvalita (výborně zvládá i LPG), která slouží i v 350 koňovým Focusu RS500. Prostoru moře, ty hory by to mělo vyjet v pohodě díky trochu těžšímu motoru. Podvozek je fenomenální, vzhled málo stárne. Vybírej "velkoobjemová benzinová" auta, kterých se prostý lid bojí :-) a ceny jsou nízké. A taky podle toho, co se může snadno a draze podělat: pohon 4x4, automat, přímě vstřikování, ?turbo?...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem