načítám data...

Chcete ušetřit? Kupte si sporťák nebo kabriolet!

13. července 2016, 07:22 27 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Zajímavá auta bývají považována za poněkud nezodpovědný výstřelek až zhýralost. Co když vám ale oproti běžnému kombíku či hatchbacku ušetří peníze?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Přišel jsem na to nedávno, když jsem jezdil testovacím Opelem Cascada. Z jinak téměř dokonale nudné Astry minulé generace se stalo auto, za jehož volant jsem se těšil a se kterým jsem najezdil spousty kilometrů úplně zbytečně – jen abych se projel. Došlo mi, že kdybych si měl pořídit služební auto v cenové relaci slušně vybavené Octavie, chtěl bych něco takového. Auto, které mi bude dělat radost a bude zajímavé, zábavné a originální. Třeba tím, že mu bude chybět střecha nebo že bude mít málo dveří. A potom mi také došlo, že pokud nutně nepotřebujete praktičnost, je to také nejracionálnější volba.

Kabriolet (nebo kupé) a racionální volba? Teď si určitě myslíte, že jsem se zbláznil. Ale vysvětlím vám, proč je auto bez střechy či sporťák racionální volbou i z hlediska správce vozového parku…

Vezměme si jako příklad právě Opel Cascada, který je posledním zástupcem dnes bohužel vymírajícího druhu plně čtyřmístných neprémiových kabrioletů. S cenovkou mezi 600 a 800 tisíci podle verze a výbavy je zhruba stejně drahý jako špičkově vybavená Astra nebo slušně vybavená Insignia. Nebo jako celá řada jiných vcelku obyčejných sedanů, kombíků nebo hatchbacků, které byste si mohli zvolit jako svůj služební vůz – případně si je vybrat jako soukromé auto, pokud jste velmi zodpovědný a racionální člověk.

A svým nudnějším kolegům se podobá i ve většině ostatních ohledů. Podobně jezdí. Má zhruba stejnou spotřebu. Servisní náklady jsou téměř identické (snad kromě případné údržby střechy). Můžete ho, jako většinu moderních kabrioletů, používat celoročně. Pojme bez problémů čtyři cestující. Jen se musíte spokojit s menším kufrem a možná obětovat trochu akustického komfortu ve vysokých rychlostech a snad i pocit “jistoty a bezpečí” když auto necháváte na ulici.

Ze zběžného pohledu by se tak mohlo zdát, že kabriolet je volbou zhruba ekvivalentní sedanu či kombíku – jen o něco dražší a méně praktickou, což jej činí výstřední, požitkářskou volbou. Jenomže stále jsme ještě nevzali v úvahu jeden faktor, kterému by se při výběru nového auta měla věnovat podstatně větší pozornost, než u nás bývá běžné.

Tím faktorem je pokles hodnoty a jeho role v celkových nákladech na vlastnictví vozu. Tedy, přesněji řečeno nás zajímá cena auta ve věku, kdy ho budete pravděpodobně nahrazovat jiným. Teď už asi víte, kam mířím – kolik bude stát pětiletá Cascada a pětiletá Insignia? Odhad na základě cen podobných aut (pětileté Cascady zatím neexistují) říká, že kabriolet bude zhruba dvakrát dražší. To v celkových nákladech činí rozdíl několika stovek tisíc – takže i když si pořídíte kabriolet s benzínovým motorem, bude ve výsledku provozně levnější než dieselový kombík. Zvláštěpak pokud započítáte rozdíly v servisních nákladech.

A nejde jen o kabriolety. Přemýšlíte o bohatě vybaveném Fordu Mondeo, i když jezdíte obvykle ve dvou a velký sedan tak volíte spíše kvůli luxusu? A proč si nekoupíte za stejné peníze Mustang Ecoboost, který bude mít provozní náklady s benzínovým Mondeem srovnatelné, ale jako pětiletá ojetina bude stále ceněný a žádaný? Přemýšlíte nad éčkovým Mercedesem, protože máte peníze a chcete vypadat solidně? Nebude lepší Porsche 911, které na ceně téměř neklesá? Chcete SUV a snažíte se být racionální? A není lepší si koupit Jeep Wrangler?

Naprostá většina zajímavých aut, která vám mohou dělat radost, se vyznačuje zároveň i tím, že jsou hodnotnější jako ojetiny – právě proto, že auta “pro radost” si mnohem větší podíl lidí kupuje jako ojetiny. Zatímco naftový kombík či luxusní sedan se rychle řítí směrem k bezcennosti, zajímavá auta jsou zajímavá i v dalších fázích svého života.

Na vyspělejších automobilových trzích už to pochopilo mnohem více lidí. U nás se to zatím projevuje snad jen masovou oblibou Octavie RS, kterou její kombinace výhodné ceny a atraktivity pro “mladé a úspěšné” kupce ojetin dělá neobyčejně výhodnou investicí (na poměry spotřebních automobilů – pozn. pro rýpaly).

Ale vy to můžete změnit. Právě jsem vám dal argumenty pro vaši manželku či pro fleet manažera vaší firmy. Kupte si to kupé, kabrio nebo hothatch. Ono se to totiž vyplatí!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
13. července 2016, 08:24
1

Důvod, proč si většina lidí radši koupí "něco normálního" je podle mně ten, že si to jednak nedokážou spočítat, tak jak tady píše Vojta a pak, že na to prostě nemají koule, jít do něčeho výjimečnějšího. Obzvlášť s tím druhým případem jsem se v osobním životě setkal mockrát. Spousta mých kamarádů slintala nad Mustangem, jako jsem měl já a chtěli by ho taky, nebo něco podobného, ale prostě neměli odvahu překročit vlastní stín a jít do toho. Většinou pak začal typický kolotoč keců typu kolik to bude žrát, kolik budou stát díly a kde je budu shánět, jen aby si ospravedlnili vlastní rozhodnutí do toho nejít, protože prostě na to nemají koule. Logické argumenty a vysvětlení skutečného stavu věci absolutně nezabíralo.
Asi před půl rokem jsem měl hodně velké svrbění koupit starého Wranglera, kterého jsem našel na Bazoši. Nebýt motoru, který se mi nezamlouval, tak už by asi stál před domem. To auto je pořád nádherný.
P.S. Teď mám starou Corvettu a chtěl bych novější generaci, popř. Vipera, ale časem plánujeme děti a tam už to bude s dvoumístným autem trochu problém, takže uvažuju, že pak by přišel právě ten zmiňovaný Mustang, popř. Camaro. O moc míň věcí a lidí, než do normálního auta, se tam nevejde. Je to jen o nastavení vlastních myšlenkových pochodů a cílů. To je největší kámen úrazu většiny lidí.

reagovat
PeterLuk
13. července 2016, 14:56
0

Tak tak. :) Ale ešte je tu jedna vec: vnímanie áut ľuďmi. Či už ide o vodičov samotných, alebo o ich okolie. Je to síce trochu klišé, ale v našich dvoch krajinách "chalupárov" je ideálne auto také, v ktorom odvezieš štyroch ľudí, psa a chladničku, prídeš tým lesnú cestu a neviem čo ešte... Proste Octavia alebo Sportage. A keď už si niekto dovolí kúpiť dvojdverové kupé, "je to egoista ktorý hľadí len na seba a ukazuje že nato má". Čo na tom, že je to auto ako každé iné, len zbytočne so sebou pri obsadení jedným človekom nevozí vzduch. Zas tak veľa tých chalupárov voziacich pravidelne rodinu a plné auto nieje a naopak vo väčších mestách často vidno prázdne veľké autá. Lenže "či keby". A taký vodič kupé je nezodpovedný, lebo veď "ako odvezie chladničku a čo keď náhodou raz bude mať deti..." Čo na tom, že väčšie auto sa dá bez problémov požičať a kupé v prípade založenia rodiny vymeniť. Veď koľko ľudí (často podnikateľov, ktorí si ich odrátavajú z daní, ale nielen ich) strieda autá ako na bežiacom páse... Len nechápem, prečo je u nás SUV či kombi vnímané ako správne a kupé či roadster ako niečo zlé, čo si kupujú len "tí čo sa musia ukazovať". Našťastie to tak nevnímajú všetci...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
13. července 2016, 15:16
0

S tim vnimanim majitele coupe nebo roadsteru jako egoisty, ktery kouka jen na sebe, jsem se bohuzel setkal taky dost casto. Dokonce jsem kvuli tomu kdysi odesel z jednoho nejmenovaneho clubu. Lidi tam strasne sralo, ze pri spolecnych akcich pri sprintech na letisti s petisetkonovym autem vyhravam, kdyz vetsina z nich mela vykon kolem sto koni. Asi ohromny prekvapko, nebo co. Ja to bral jako vyblbnuti se a odreagovani od vsedniho dne, na normalni silnici podobny kraviny delat nebudu, ale spousta lidi to nemohla prekousnout. Tak jsem sel o dum dal.

MG
MGRR
13. července 2016, 10:20
0

Tak já to měl obráceně... už je to deset let co jsem se rozloučil a musím říci, že vlastně velmi rád se svým garážovým a čtyřmístným F456 V12, v mezifázi Pha 6.0 W12, jsem po nasranosti z techniky a neschopného servisu, pořídil pochopitelně nejnepochopitelnější věc. Poslal jsem si odtahovku pro Prius II. a rozhodl se jej zničit. Často v pracovní dny ve 4h ráno nájezd na autobahn, tempomat 180km/h (omezovač 182km/h), baterie během chvíle vybitá v červeném poli a pobočka 150km daleko. To auto nejde, prostě nejde zničit. Prostě se nedá rozbít. No a kdokoli má pocit, že už vše zažil a v autech zná a vystřídal desítky všemožných aut, tak se mu prostě stane, že do Priusu usedá a jako cucák neví co má udělat, aby to auto odjelo a jak se s ním vůbec zachází :) Těch Priusů jsem pak vystřídal víc a najezdil s nimi bez závady přes 500.000km. Tady ve středním Sasku se o hezkém víkendu mění život a po silnicích najednou jezdí obrovské množství starých amerik. Znám několik majitelů z okolí, kteří podlehli povozu jménem Corvetta, ale nikdo z nich není spokojený. Když mluví o svém autě, mluví jen o závadách, nikdy jsem neslyšel o emocích. Pár z nich se jí zbavilo a pořídilo Mercedes 124 Cabrio, možná zestárli, snad je to tím, že stoupá jeho hodnota. Ti další Corvettu ještě mají, zabetonovali v nich totiž už tolik peněz, že neumí překročit svůj stín a zbavit se jich. Já to se svou téměř novou a netknutou F456 prostě udělal.

reagovat
St
StandaH
13. července 2016, 11:32
0

Tady hodně záleží na způsobu použití auta. A třeba F456 není zrovna auto v cenovce běžnýho sedanu. Ty Corvetty by mě zajímalo, jak do nich majitelé utápěli spoustu peněz (koupili starej šrot, tuning)? Bavíme se o nových autech a tam bych utápění peněz v servisu nepředpokládal.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
13. července 2016, 13:55
0

To musí být strašný sračky, ty Corvetty. :-D Chudáci Němci, že Amíkům naletěli na takový auta. :-)

MG
MGRR
13. července 2016, 23:05
0

Bohužel ano. Ten důvod je prostý, mají problém na TÜV. Přeložil bych to tak, že to co v Německu neprojde (obnovení běžných banalit stojí šílené peníze, prošlé roky expirace na pásech, případně airbag, komplikovaná řešení přes importéra je velmi drahé), tak v CZ auto deset let jezdí a projde pěti STK "v pohodě". Roční poplatky, pojištění, daň z auta můžou být kolem tisícovky eur ročně, když to nemá ještě třicet let+ ono to přijde brzy i do CZ. V Německu nejlevnější pov. ručení zn. limit 140km/h, 6.000km ročně, pouze jediný řidič a PSČ daného města. Kdo způsobí nehodu mimo PSČ, nebo najede víc než 6.001km, platí pokutu pojišťovně. Taková pojistka může stát kolem 600euro/rok + daň podle emise 270-00euro/rok každá vlastnící osoba.

Sa
Safa
13. července 2016, 23:22
0

No ty voe, to jsou palby... :o(

Irwinek
13. července 2016, 11:49
0

Zajímavej pohled, takhle jsem nad tím nikdy nepřemýšlel :-D

reagovat
Liqid
13. července 2016, 13:16
0

Tak pokud má člověk aut víc, tak to není problém. Moc si třeba nedovedu představit, jak v Cascadě vážu děcko do sedačky. Další problém je, že ze zajímavých aut není moc výběr. Třeba v kategorii do půl míče, se nedá vybrat skoro nic nového.

Ale jinak plný souhlas, snad takhle bude uvažovat víc lidí :)

reagovat
Vavris Vavrisovic
13. července 2016, 15:56
0

tak do půl míče budou třeba SSS nebo Fiesta ST fungovat velmi podobně :-)

Liqid
13. července 2016, 17:59
0

Co je prosím SSS?

CZmisak
14. července 2016, 07:27
0

Suzuki Swift Sport

martin_100
14. července 2016, 11:29
0

No swift nebo fiesta je furt jen racionální hatch za kterej tě babička pochválí jak rozumně sis vybral... ukaž babičce obrovský americký kupé a budeš za blázna co vyhazuje prachy oknem ;-)

ro
rowan
14. července 2016, 13:38
0

Nový a velký americký kupé za půl míče? Dej mi tip kde to kupuješ vzal bych aspoň tři.

martin_100
15. července 2016, 01:21
0

no na lehce jetý by se dalo tu a tam narazit....

PeterLuk
13. července 2016, 13:51
0

Zaujímavý názor, čosi pravdy na tom bude. :)

reagovat
Nawi2203
13. července 2016, 15:44
0

Taky jsem původně koukal po V70 kombi a nakonec jsem zjistil že volba E36 coupe byla dobrá a nevozím zbytečně vzduch :)

reagovat
An
Andy
13. července 2016, 18:05
1

suzuki swift sport .. to vždycky Vavris rozhazuje zkratkama, aby zamachroval :))

reagovat
Sa
Safa
13. července 2016, 23:23
0

Ha, já tu zkratku znám jako Super Special Stage z rally. :o)

Csaba
13. července 2016, 20:45
0

Dočetl jsem po slovo "neprémiových" , udělalo se mi z něho špatně a pak už jsem neměl sílu ani chuť číst dál... :)

reagovat
BobAsh
14. července 2016, 00:11
0

Rád si poslechnu návrhy, jak tomu říkat jinak - a tomu myslím upřímně. Alternativní "mainstreamových" je ještě blbější :)

honzasenkyr
14. července 2016, 10:46
0

Velice zajímavé a konečně toto téma někdo sepsal. Teď už jej jen přetisknout na idnes, auto.cz, aby to si to uvědomila masa. Jinak k prémii, nejlepší bude nepoužívat ne/prémii a používat cokoliv jiného, je mi z toho taky špatně jako Csabovi, je to trapné stejně jako obliba v dýzlech. Co třeba běžná? Jinak mainstream je v pohodě. Jinak volba Fordu dát zpět do Mustangu turbo motory je geniální.

Da
Dad
17. července 2016, 15:23
0

"premiovy" je vazne ohavne, navic naduzivane slovo. Primy ekvivalent sice nemame, ale je jiste mozne se mu vyhnout a podle kontextu mluvit o znackach drazsich, lepsich, vehlasnych, nekdy snad i luxusnich.
"Bezny" misto " ne-premiovy" se uz nabizi samo.

BobAsh
18. července 2016, 19:16
0

Jenomže "běžný" může označovat spoustu věcí. "Prémiový" je u automobilek skutečně terminus technicus, který popisuje rozdíl mezi dejme tomu Fordem nebo Mazdou a BMW nebo Mercedesem. "Luxusní" značky jsou dobrý ekvivalent, ale odpovídající slovo pro ty "obyčejné", kterému přitom každý rozuměl v tom správném smyslu (tedy že to není kritika té značky, ale její zařazení do určité kategorie) jsem ještě nenašel. Jinak bych ho moc rád používal.

Da
Dad
18. července 2016, 23:40
0

No, je to vyzva :)

Ev
Evlo
22. července 2016, 18:31
0

Nesmysl, GT86 nebude mit lepsi TCO nez UP! A rozhodne bude daleko vic omrdu se servisem.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem