reklama
načítám data...

Opel Cascada 2.0 CDTI: Prostá radost ze života

Jak moc dokáže plátěná střecha změnit charakter auta? A musí být kabriolet sportovní, nebo mu naopak sportovnost škodí?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Opel Cascada 2.0 CDTI: Prostá radost ze života

Onehdy se mě někdo ptal, jak se vlastně pozná takové zábavné auto a čím se liší od těch nezábavných. Nechápal, jak může být za zábavný automobil považován naftový hatchback s automatickou převodovkou. V tu chvíli jsem se mu pokusil odpovědět rozborem řidičských kvalit Golfu GTD, jeho preciznosti, poslušnosti, s jakou dělá přesně to, co mu poručíte, a radosti, kterou to řidiči může přinášet. Snad se mi to nějak vysvětlit podařilo, ale po chvíli jsem se začal sám sebe (už po kolikáté) ptát, jestli náš pohled na zábavu a radost z řízení není vlastně příliš úzký a jednostranný.

Když se začtete téměř do jakékoliv motoristické publikace, zjistíte, že všechny mají podobný náhled na to, čemu říkáme ‚zábava za volantem‘. Zdá se, že zábavu tvoří co nejintenzivnější pocit propojení řidiče s autem, to, co u Mazdy pojmenovali „jinba ittai”, tedy „kůň a jezdec jedno jsou”. Aby bylo nějaké auto radost řídit, musí skvěle reagovat na povely řízením i plynem, musí mít čitelné chování v blízkosti limitu a na něm, musí vám dát zpětnou vazbu a odměnit vás dobrým pocitem z toho, že se vám řízení povedlo.

Jenomže když se člověk rozhlédne kolem sebe, objeví spousty lidí, kteří mají rádi auta, mají radost z jejich řízení a přitom je ani v nejmenším nezajímá odezva volantu, reakce na plynový pedál nebo možnost korigovat plynem přetáčivost či nedotáčivost podvozku. Mají rádi poklidné projížďky, možná je baví, jak jejich auto zevnitř či zvenku vypadá, nebo mají radost z přesného opaku toho, co považujeme za zábavné – tedy z toho, že se jejich auto chová, jako by plulo nad silnicí, místo aby se snažilo spojit v jednu bytost s jezdcem.

reklama

Spoustu z nich najdete třeba mezi milovníky starých amerických aut, i když nadšenci do klasických Citroënů či Mercedesů bývají podobné nátury. A často je také potkáte, jak se poklidně loudají po zvlněných okreskách či centrech velkoměst, vlasy vlající ve větru. Kabrioleťáci.

A právě na příznivce poklidné jízdy bez střechy dopadají dnešní zavedená klišé ohledně zábavy za volantem snad nejvíce. Kabriolet je totiž, viděno dnešním většinovým pohledem, vůz sportovní. Stejně jako třeba kupé. Slouží přeci pro zábavu, pro radost a pro volný čas – a tak musí být sportovní.

Co na tom, že jízda bez střechy jaksi z principu k trhání rychlostních rekordů příliš nesvádí a velká část milovníků kabrioletů (vynechme teď příznivce sportovních roadsterů) má sklony spíše se tak uvolněně poflakovat? Kabriolet je sportovní, stejně jako může být sportovní třeba kočárek nebo taška. Rozdíl je snad jen v tom, že sportovnímu kočárku většinou výrobce nedá tvrdší kolečka, aby to víc drncalo, a sportovní taška většinou nedostane místo zipu knoflíky kvůli snížení hmotnosti.

Pokud ale chcete auto bez střechy, které není sportovní, protože vás sportovní jízda nezajímá, nechcete ji provozovat a nemáte ji rádi, ocitáte se v pustém a prázdném světě, prosvětleném jen osamělými záblesky zdravého rozumu. A ještě hůř jste na tom, pokud nemáte mnoho peněz. Ano, je tu stylový retro-hipícký Volkswagen Beetle Cabrio, je tu Mini, na jehož zadní sedačky nenacpete nejspíš ani většího psa, a potom tu jsou Mercedesy, BMW a Audi. Ale co když chcete prostě obyčejné kabrio? Neprémiové, ale čtyřmístné? Nesportovní. Pohodlné. Dobré na dovolenou i na každý den. Zkrátka úplně obyčejný kabriolet?

V takovém případě vám můžu rovnou říct, že Opel Cascada je to nejlepší auto, které si lze koupit. Ale to ještě neznamená, že je to dobré auto (ani že je špatné – jeho skutečnými kvalitami se budeme zabývat později). Znamená to jen jeden nezpochybnitelný fakt. Žádné další takové auto se totiž na našem trhu neprodává.

Když je nějaké auto jediné svého druhu, znamená to obvykle, že jde o výstřednost, která nikomu nestála za to napodobit, průkopníka, který na napodobení čeká, nebo dinosaura z minulosti, který čeká na své vyhynutí. V případě Cascady jde očividně o poslední případ. Ještě nedávno byli na trhu přinejmenším tři další konkurenti – Peugeot 308CC, Renault Mégane CC a Ford Focus CC. V současné generaci už ale žádný z těchto modelů verzi kabriolet nenabízí. Znamená to, že je koncept ‚obyčejného kabrioletu‘ zastaralý a pozbyl svého smyslu?

reklama

Na první pohled by se to mohlo zdát. Vedle sportovních roadsterů a prémiových kabrioletů vypadá Astra se stahovací střechou Cascada nenápadně a není to auto, které by umělo vyzařovat mládí a dynamický životní styl, jak to mají rádi marketingoví experti. Zepředu vypadá jako Opel Astra, zatímco zbytek karoserie působí dojmem něčeho, co by si koupil senior na Floridě. Je tu jistá dávka elegance a ladnosti, ale žádná ‚prémiovost‘ a už vůbec ne dynamičnost. Pokud žijete ve světě, kde je každé kabrio sportovní, tohle nebude fungovat.

Jenomže stačí stáhnout rozlehlou plátěnou střechu a usadit se dovnitř – ano, díky dálkovému ovládání to můžete udělat v tomto pořadí. Na svět se budete hned dívat docela jinak. I tady vám téměř všechno, s výjimkou ergonomických, vyhřívaných a odvětrávaných sedadel čalouněných kůží Nappa, bude stále připomínat, že vlastně sedíte v minulé generaci Opelu Astra. Ale otevřené nebe nad hlavou z toho udělá úplně jiný zážitek. Zvláště když využijete typicky opelovského širokého rozsahu nastavení volantu k tomu, abyste si mohli i při zachování civilizovaného posazu odsunout sedadlo poměrně daleko vzad a měli tak skutečně ‚kabrioletní‘ pocit, bez toho aby vám čelní sklo sahalo až kamsi nad hlavu.

A podobné to je i ve chvíli, kdy se dáte do pohybu. Otočíte klíčkem a pod kapotou se rozvrčí dvoulitrový diesel, který tu působí o něco kultivovanějším a utlumenějším dojmem, než jsme u Opelu bývali zvyklí. Zařadíte jedničku a řadící páka zajede na místo s hladkým, jako naolejovaným chodem. Zatočíte a zjistíte, že i řízení reaguje podobně, s příjemným odporem a jakousi olejovitou hutností. Jen podvozek by mohl být o něco měkčí nebo by auto mohlo mít o něco menší kola – i na nejměkčí režim Tour jsou drobné nerovnosti cítit víc, než je příjemné. Pokud si ale neobjednáte obří devatenáctky, velká část problému bude nejspíše vyřešena.

Ani v tom, jak Cascada jezdí, nen žádná známka sportovnosti – rozhodně ne s dieselovým dvoulitrem a mám podezření, že ani benzínová 1.6 Turbo mnoho dynamického charakteru nepřinese. Naopak kombinace se šestistupňovým automatem by mohla ještě podpořit onu usedlost, kterou je tohle auto vlastně tak příjemné.

Cascada je totiž důkazem, že kabriolet nejenže sportovní být nemusí, ale dokonce by naopak sportovní být ve většině případů neměl. Když se rozvalíte, stáhnete střechu, pustíte dobrou hudbu a někam vyrazíte, brzy vám dojde, že spěchat se střechou dole je poněkud nevhodné. Do auta začne foukat, proud vzduchu vám cuchá vlasy a aerodynamický hluk utopí hudbu i konverzaci. Navíc se musíte soustředit na řízení a přestanete vnímat kouzlo krajiny kolem sebe. S velkým Opelem vám nic z toho nehrozí. Nemáte nutkání ani spěchat, ani řezat zatáčky a trefovat apexy. Jednoduše se poflakujete směrem k cíli. Alespoň přibližně.

Když jsme se testovací Cascadou vydali z Pardubic k babičce na Vysočinu, urazili jsme necelých 100 kilometrů za téměř tři hodiny oproti obvyklé hodině jedné. Proč? Protože se nám nechtělo po velkých silnicích a bylo hezké počasí na projížďku, takže jsme se proplétali krajinou, zkoumali nová místa a nasávali atmosféru sobotního odpoledne. Napadlo by mě něco takového s Astrou nebo Insignií? Určitě ne. Ale v kabrioletu to bylo přirozené, a přestože je Cascada vlastně úplně nudné auto, dokázala díky tomu udělat z obyčejné cesty příjemný zážitek.

A proto doufám, že kategorie ‚obyčejných kabrioletů‘ ještě hned tak nevyhyne. Moci si koupit za cenu běžné služební Octavie plnohodnotně čtyřmístný, po celý rok použitelný kabriolet je věc, která dělá svět lepším – a je škoda, že jí nevyužívá víc lidí. Stojí to za to.


Mohlo by Vás také zajímat

Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Al
Alesh
04. července 2016, 07:47
0

Pěkný fotky...

reagovat
Tomáš Trýska
04. července 2016, 09:05
0

Nenašla by se aspoň jedna fotka s nataženou střechou?

reagovat
Caddy
04. července 2016, 09:35
0

kdyz ono prselo jen zpocatku, pak uz nebyla potreba :)

Ve
Venca
04. července 2016, 10:53
2

Tak on problém aut jako Peugeot 308CC, Renault Mégane CC a Ford Focus CC je především ten, že jsou prostě hnusná na pohled. Stejně jako netoužíte po ženě co má ošklivý a rozteklý zadek, tak netoužíte po takovém autě.

reagovat
No
NoName
04. července 2016, 11:15
0

Jak může být radost jezdit s něčím co má motor z traktoru to sem nepochopil a asi nikdy nepochopím.

reagovat
Knightrider
04. července 2016, 12:21
0

Ja diesely taky nemusim a asi bych si ho nikdy nekoupil, ale hlavne z principu. On fakt neni diesel jako diesel. V praci mame novy Mercedes v dehtu, a to je jina liga, nez ve Skodny.

Caddy
04. července 2016, 12:45
0

Tady ten dyzl neni zvukove az tak strasny, ale bylo to nove a mam furt pustene radio...kazdoapdne bych ho taky nikdy v nicem nechtel a v cabriu je to svatokradez, navic to stejne ani moc nejelo/netahlo...docela by me zajimal ten benzin, ale to je jen 1.6...na motory to dneska vetsinou zajde vsechno...

Vojta Dobeš
04. července 2016, 13:35
0

Upřímně řečeno by mi v tomhle bylo jedno, jestli to má naftu nebo benzín, kdyby to mělo automat. Řadit v týhle věci je fakt divný. Ten nafťák se víceméně nijak neprojevuje, se staženou střechou a puštěným rádiem člověk víceméně nepozná, na co to jezdí.

Já bych si to koupil s tou 1.6 turbo a automatem, jako služebák by to bylo boží.

Ev
Evlo
04. července 2016, 18:05
0

Jestli je to fakt jak minula astra, tak tam to razeni je fakt obtezujici, i kdyz i ten manual jsem mel pocit moc naualni neni a ze dela vsechno tak nejak za me, ale ona ta minula astra byla cela takova dost divna, vzdycky me omezuje limit a s minulou astrou jsem se nekolikrat pristihl, ze jedu na 50 40 a ze me to staci. Holt bujk.

Ev
Evlo
04. července 2016, 18:06
0

Pointa mela byt, ze i ten manual je nejakej divnej

Ju
Junior
05. července 2016, 01:02
0

A toto nesmrdí? Diesel=smrad. Diesel bez střech=větší přísun smradu. Nebo ne?

Vojta Dobeš
05. července 2016, 01:49
1

Smrad z dieselu jde za jízdy za auto. Takže dieselové kabrio smrdí pod nos autu za sebou, a jeho řidiči smrdí pod nos to před ním... Stačí jezdit za auty na benzín!

No
NoName
05. července 2016, 10:00
0

Jj modelová situace nějaký krasný horský průsmyk ve švajcu, pak příde tunel, každeho to jistě napadlo udělat si radost a poslechnout motor, kór v cabru a co příjde ...... kadla kadla kadla :-D totálni zoufalost!

Vojta Dobeš
06. července 2016, 14:05
0

Upřímně řečeno, ty benzínové čtyřválce bych si v tunelu taky poslechnout nechtěl, takže je to jedno. Navíc Cascada není úplně auto pro ten typ lidí, který rád poslouchá zvuk motoru rozléhající se tunelem, spíš je to auto pro ty, kteří chtějí, aby jim cestou na golf vlály šediny.

A pro ně je to mnohem lepší auto než třeba Mustang (který je zase lepší pro nás, kteří rádi posloucháme ten motor).

Liqid
04. července 2016, 11:59
0

Za cenu Octávie by to bylo super, ale ono je to za cenu Superbu.

reagovat
Vojta Dobeš
04. července 2016, 19:15
0

Testovaný kus by stál asi 840 tisíc (ha, zapomněl jsem na tabulku, doplním), Octavia v odpovídající motorizaci a výbavě by stála cca stejně.

Knightrider
04. července 2016, 12:18
3

Diesel bych si tam nekoupil, ale jinak naprosty souhlas s clankem. Ne kazdy ma nutkavou potrebu jezdit jako dobytek. Jizda v otevrenem aute je tak strasne jina. Tomu clovek neuveri, dokud si to sam nevyzkousi. Ale je to prudce navykove a pritom fakt neni potreba jezdit rychle. Je ohromna skoda, ze je podobnych aut tak malo a porad mizi. Otekly zadek je problem aut se skladaci pevnou strechou. Klasicka latka je o necem jinem.

reagovat
Hospodský
05. července 2016, 11:27
0

Jako cilovku vidim dedky 60+, kteri o vikendu udelaji neco pro rodinu a vyvezou babku kolem komina. Skoda, ze jste nevyfotili windshot, ktery razem udela ze 4mistneho auta 2mistne. Zajimava inovace. Jako cilovku vidim dedky 60+, kteri o vikendu udelaji neco pro rodinu a vyvezou babku kolem komina. Skoda, ze jste nevyfotili windshot, ktery razem udela ze 4mistneho auta 2mistne. Zajimava inovace. Jako cilovku vidim dedky 60+, kteri o vikendu udelaji neco pro rodinu a vyvezou babku kolem komina. Skoda, ze jste nevyfotili windshot, ktery razem udela ze 4mistneho auta 2mistne. Zajimava inovace. Jinak to na pohled neni skarede, ale to je podle me tak vse, co to auto nabizi.

reagovat
Hospodský
05. července 2016, 11:30
0

Zasr. telefon. Nejak se to pri editaci pokazilo :(

Vojta Dobeš
05. července 2016, 13:51
0

Dědkovský to je, ale dokážu si představit tím jezdit ve třiceti, kdybych prostě chtěl kabrio. A windshot dělá ze čtyřmístnýho auta dvoumístný vždycky, nevidím na tom nic divnýho...

Hospodský
06. července 2016, 11:49
0

To jsem nevedel, ze to maji ctyrmistne cabria vsechny takhle na pytel vymyslene. Zkoukl jsem po precteni testu kratke video a docela me to prekvapilo. Tam musi hrozne foukat, kdyz se sedi i vzadu, ne? Tam bych sedet teda nechtel.

Adam Forman
07. července 2016, 07:55
0

No ono to zase tak moc nevadí. S windshotem na přední sedačky nefouká a dá se s tím bez střechy jet i mimo bezvětří. Když už je v autě potřeba využít zadní sedačky tak stejně musíš natáhnout střechu. Cestovat na zadním sedadle kabrioletu bez střechy fakt nechceš. Už 40km/h je celkem problém. A to má Cascada jeden drobný problém a to celkem vysoký posez díky kterému do auta fouká o dost víc než do sportovního roadsteru.

Vojta Dobeš
07. července 2016, 21:34
0

Jak říká Adam, kabriolet, který by byl použitelný jako čtyřmístný i ve vyšších rychlostech, skoro neexistuje...

Jenyk
05. července 2016, 12:31
0

Jo, až na ten motor tomu rozumím. Cesta je cíl.... Opel má V6, ten do Cascady nedává?

reagovat
Vojta Dobeš
05. července 2016, 14:13
1

V6 se do Cascady nejspíš jednak nevejde, protože Cascada je založená na Astře, a druhak je naprosto zbytečný. Pokud vím, tak jejich jediný současný šestiválec je 2.8 biturbo z Insignie OPC, a to by z Cascady udělalo přemotorované monstrum. Atmosférickou V6 už nedělají, protože čtyřválce s turbem mají stejný výkon, lepší průběh točivého momentu (atmosféra se musí točit, i když je to velký šestiválec), jsou lehčí a míň žerou.

Kromě zvuku si nedokážu představit jediný způsob, jakým by tomuhle autu pomohlo mít V6.

Ju
Junior
06. července 2016, 10:56
0

"Atmosférickou V6 už nedělají, protože čtyřválce s turbem mají stejný výkon, lepší průběh točivého momentu (atmosféra se musí točit, i když je to velký šestiválec), jsou lehčí a míň žerou. "
Míň žerou?
Ale pane redaktore :(

Vojta Dobeš
06. července 2016, 14:03
0

Ano, i v reálném světě mimo zkreslenou realitu testů Euro NEDC žerou downsizované čtyřválce míň než V6 - alespoň při normálním zacházení. Samozřejmě, že downsizovaný čtyřválec o 200+ koních bude v režimu, kdy ho využíváte opravdu naplno, žrát podobně jako ta V6 - ale tak se jezdí občas a krátkou dobu.

V jízdním režimu, který běžný řidič typicky využívá - tedy kolem rychlostního limitu, max. 20km/h nad něj a bez zběsilé jízdy brzda-plyn - bývá ten čtyřválec opravdu znatelně úspornější než V6, resp. obecně malý turbomotor úspornější než větší atmosféra. Ten rozdíl není takový, jako v tabulkových údajích, ale je tam.



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Electra 225  1969
Buick Electra 225

1969 rok výroby
365 koní výkon
7 000 ccm objem

Lincoln MK 6 Mark VI 1981
Lincoln MK 6 Mark VI

1981 rok výroby
130 koní výkon
5 000 ccm objem

Cadillac deVille SeadanDeVille 1980
Cadillac deVille SeadanDeVille

1980 rok výroby
140 koní výkon
6 000 ccm objem

Oldsmobile Delta 88 Royale  1979
Oldsmobile Delta 88 Royale

1979 rok výroby
161 koní výkon
5 733 ccm objem