načítám data...

Dacia Sandero: souznění člověka a hatchbacku s vlastním stylem

Sandero, magnet na českého, pragmaticky smýšlejícího uživatele, který přesně ví, co chce. Vědět, za co platí a co dostane.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Všichni to znáte. Mladej a blbej. Aspoň tak jsem musel zapůsobit na radu starších naší redakce, když jsem na prvním meetingu vyrukoval s haldou otázek. Nemálo z nich se týkalo testovaček. Kolik s tim můžu najet? Kolik kravení je v normě? Budou šestiválce a osmiválce? Něco japonského. Nebo německého? Hlavně ať to driftí! 

-pardon, to jsem se nechal unést, ta poslední věta nebyla moje, ale Jeníka.

Asi si to dovedete představit. No tak jsem za odměnu dostal Srandero. Jako že na zaučení. Když už chci remcat, tak ať mám proč. 

Tak tedy milí zlatí, výzvu jsem přijal. Spoiler alert: nebylo to tak špatný. Ne že bych si to musel zopakovat. Nebo že by se mi stýskalo. Nebo že bych se netěšil do svého 18 let starého křápu. Týden potom, co jsem dojezdil, vrátil a uležel dojmy, mohu svědomitě prohlásit, že se to chová ve všech ohledech jako normální nové auto. Takové to, do kterého sednete a jedete z A do B, aniž by byť minimálně zapnulo vaše velectěné myšlení. A to je sakra dobře! Proč? Koukněme na to takhle. Chodíte na Facebook? Kdy kliknete? Když se chcete vzdělávat, nebo ve chvíli, kdy máte pauzu na oběd a jdete „vypnout“? Tak přesně takhle to během větší části testovacího týdne probíhalo. 

 

Očekávání

Jakmile jsem prcka v téhle barvě od dědečka postaršího ochotného pána převzal, vytanuly mi vzpomínky na dědečka mého a jeho krásný vínový Favorit 136s, který ještě před revolucí s babičkou vyčekali koupili. Taky máte příbuzného, co si zakládal na vyleštěném Fáčku, se kterým vás o víkendu občas vzal na výlet? Řídil ho jen on, protože “to to jako necháme řídit ženskou, to nás nebaví život?”, aby mu to po letech opečovávání zrezlo. (Dobře, to jsem si trošku vybájil, náš Favorit roztřelil nějakej osmnáctiletej cucák, ale já to nebyl a to auto taky nesedí.)

Kde jsme to přestali… Co tedy příbuznému poradíme, co si má teď pořídit? Ojeté auto bude potřebovat servis. Nové auto je drahé. A to nemluvíme o požadavcích na bezpečnost a technologie! No a mělo by se líbit, když už na to padne spoření na stáří přítomnost. 

vysvětlivka: pasažér si na zadních sedačkách může připadat utopeněfoto: Jan Machač, autickar.cz

 

Zvenku i zevnitř

Sandero. Hatchback. Voila. Elegantní řešení. Podívejme se ně něj. Moderní linky. Ne takové, co za 5 let přidají Dačce vrásky. Myslím, že podobně jak Bertoneho výtvor bude i za 10, 20 let tenhle bonbonek koukatelný. Z obou konců zaujmou příplatková LED světla. Když do toho děda z Fáčka (nebo jakéhokoli auta staršího 10 let) přesedne, nestačí se divit. Moc nepřehání, když babičce nadšeně popisuje, že “jak to svítí, mámo, to máš pocit, jako bys jela ve dne”. A to jsme ještě nesedli dovnitř! Stačí se přiblížit, blik cvak bezklíčové zamykání (berte, funguje dobře, jak čekáte, je prďácký mít v tomhle vehiklu funkci, co nemaj vozidla 3x dražší), a otevře se pohled na regulérní minikino. Nejde ani tak o displej na středovém panelu, zařící jasně modrým světlem, ale ten zvuk, co vás vítá po otevření dveří! Prostě dolby surround hadr. Hnedle vás to vybízí sednout za volant a nastartovat ten stroj. Zbývá naštelovat zrcátka větší, než má náš benchmark (Fáčko) a nadechnout se. Jak bych slyšel svého dědečka: „tady to voní, jako h**** koní“. Takhle on chválívával, když babička nosila oběd na stůl. Zase se to nepoškrábe, je to snadno omyvatelný a auto to přežije. No, prostě levné plasty, jdeme dál.

Palubka i dveře mají pěkný funky kostkovaný potah ze semiše. Příjemný na omak. Sedačky? Ani na tu cenu nic extra. Příjemný je, jak nízko se dají nastavit. Zbývá klasická ručka a loketní opěrka z autobusu, co nemá úložný prostor. Před jízdou ještě zaznamenáte, že dozadu je blbě vidět, ale když přeskočíme, tuhle nevýhodu stírá couvací kamerka, která dokáže i celkem pěkně vykreslit obraz na středovém displeji. A propo – displej. Tedy radiomapa, abychom se drželi slovníku. Točítka nikde, samé dotykové snímače. Proč? Přece aby bylo poznat, že je to nové vozidlo nabité technologiemi, člověče! Možná se ještě v průběhu testu dozvíte, jak moc mě neúnavně svítící panel především v noci bavil. Zbytek (světelné) show ve mně už zanechalo pozitivní dojmy. Palubka nebyla přesvětlená (nebo alespoň v porovnání s tím modrým ďáblem), krásně přístupný a podsvícený je USB port na vrchu palubky mezi řidičem a středovým panelem. Skvěle uděláno! 

vysvětlivka: USBfoto: Jan Machač, autickar.cz

Ještě před nastartováním mi dovolte krátce se vyjádřit ke kufru. Štvalo mě, jak se zavírá. Pokaždé proběhla kontrola, že je to pořádně. Příčinou byl takový ten zvuk, jako by se zavřel jen napůl. Ani ostatní portály do vozu nevzbuzují po audio stránce přehnaně solidní pocity. Kolorit nám dotvoří fáze otevírání dveří. Obzvláště ty zadní mají tendenci se zhurta aretovat. Takže na běžném parkovišti budou mít vaše ratolesti dost práce vybalancovat sílu, aby se dveře pohnuly a přitom nevystřelily. Martin Vaculík měl svatou pravdu, když za nejlepší auto chudého spořivého motoristy označil Fiat Dobló s posuvnými dveřmi… (jo, vygůglete si to, nebudu vás přesměrovávat pryč z Autíčkáře někam na jůtůbe, tůdle!!!)

Zatímco jsme brblali, tříváleček spokojeně naskočil a ustálil se na příjemném, téměř neslyšném volnoběhu. Je zima, pustíme si topení. Pěkně se nastavuje, hnedka máme teplíčko (nevím zda tady fungují elektromotory, co zahřívají vzduch proudící do kabiny nezávisle na studeném motoru, každopádně uživatelský zážitek příjemný). 

foto: Jan Machač, autickar.czvysvětlivka: auto má patery dveře

 

Jedemeeee na výlet

Vezměme to od základů a navnímejme chování podvozku. To je pro naše potřeby příkladné. Na nerovnostech stabilní, nedělá rámus, žehlí a má i hravý nádech, když s tim jede Jeník když se to přežene s rychlostí nájezdu do zatáčky. V delších zákrutách váš podrží, nevlní se a dává jistotu. S minulou generací jsem nejel, ale podle všeho se tady udál obrovský pokrok. Další příjemné překvapení: brzdy. Nejsou ostré. Jsou funkční. Fakt. Ne jak ve škodovce, kde se na pedál stačí podívat, a visíte v pásech. Jak se to řídí? Trošku pocit, jako bych místo volantu držel kormidlo. Udělíš povel a po několika metrech to začne jakoby zatáčet. Rychlost tomu dobře nedělá. 

Když jsme u té rychlosti, nebo spíš rychlostí: několikrát se mi povedlo rozjet se na trojku. Takhle gumová řadička je přes čáru i na tohle autíčko. Škoda. Mimochodem, byť připomínek čtete spíš více než méně, pořád je to nové auto, co se jako nové auto chová. Tedy bezproblémově. Ty drobnosti jsou do velké míry otázka zvyku. Osobně jsem si na ně hned první den zvyknul tak, že během půlhodinové cesty po dálnici jsem si vklidu vyřizoval pracovní hovory a na vůz vůbec nemyslel. Když navečer přišel čas prohlédnout recenze moudřejších kolegů, vyjadřujících se k dlouhé čtyřce, pětce a šestce, spokojeně jsem si mumlal, kterak je konfigurace s pětikvaltem plně dostačující. Tím víc mě překvapilo, když jsem si druhý den kulisu projel a šestku tam našel. Po jejím vyzkoušení suše konstatujme, že Rumuni jsou inovátoři. Víte, jak poslední stupeň, takový ten dálniční bývá na udržení rychlosti? Tak to tady je ta pětka. K čemu šestka? Vzhledem k tomu, že z našeho tříválcového srdíčka o 67 kW si udělá dobrý den, tak nevím. Asi aby tráva byla zelenější. 

Znamená to, že mi nějak významně chyběl výkon? Ale jděte, prdítko motorek popohání autíčko srdnatě. Jedním z faktorů budiž, že právě první tři stupně jsou pěkně krátké. Od čtyřky výš si navíc užíváte bezpříplatkový závodnický doprovod, kdy vám při sešlápnutí plynu zahraje lahodnou baladu „kompresor”. Aspoň to tak zní. A vzhledem k tomu, že „vzííí“ přichází okamžitě po stlačení pedálu, zatímco zrychlení nastává s francouzskou nenuceností, užijete si jej do syta. Mimoto na denní dojíždění po dálnici si stejně (doufám) Dačku nikdo nekoupí, už proto, že by brzy peníze ušetřené na nákupu kvůli tvrdým sedačkám vrazil chiropraktikovi. 

 

vysvětlivka: na zadní sedačky se vejde i menší (vý)tvor foto: Jan Machač, autickar.cz

 

Pár detailů, které neopomeňte při konfiguraci…

…v opačném případě se váš vůz stane vskutku jedinečným. Verze s displejem rozhodně přidá pár fičur, bez kterých bych se snad obešel. I když je radiomapa „off“, má minimálně dvojí funkci. Tak zaprvé, neusnete. Modré světlo totiž brání spaní. Ušetříte za senzor únavy. Geniální. A zadruhé, svou září zastíní všechna ambientní podsvícení světa. Dá se to regulovat? Pramálo. Berte praktičtější verzi s držákem na mobil místo displeje. Dále se vybodněte na indikaci mrtvého úhlu. Přesně jednou jsem se na ni spolehnul a nestálo to za to, BMW vlevo mě nenabralo jen proto, že jej řídil a mladý a agilní řidič, co při vynuceném manévru zvládl bravurně trojkombinaci brzdy+probliknutí+posunky. Třikrát bravo. Sranda? Dva dny z šesti během výpůjčky varování vůbec nefungovalo, aby se pak náhodně spustilo víceméně ve chvíli, kdy druhé auto míjíte (a ne když je v mrtvém úhlu…). Jo a stínítko. Stínítko nejde sundat pravou rukou. Není jak chytit. Prosím napravit. 

A ještě jeden malý velký hejt do Rumunska. Nevím, jak na tamních parkovištích, ale v Česku, pokud vystoupím na živém sídlišti plném zvědavých sousedů z vyleštěného, nastartovaného auta, nechám otevřené dveře a jdu štelovat sedačku pro dítě na zadní lavici, to poslední, co potřebuji pro soustředění, je kontinuální pípání, totiž upozornění, že nejsem připoutaný. Ano. Rumuni vzali bezpečnost doslova a upozorní vás na nebezpečí plynoucí z nehody i ve chvíli, kdy se v autě vůbec nenacházíte. 

 

Verdikt

Celkově mám dojem, že přesně vím, za co platím, co dostanu. A ani o píď víc. Jo, kufr je dobře přístupný, auto se líbí, na holičkách vás nenechá. Když si připlatíte za pár vychytávek jako bezklíčové odemykání, boží LED světla a především si správně nastavíte očekávání, budete spokojeni. Pokud jste neurotici, za volantem (i mimo něj) vás občas čeká překvapení, co byste si dokázali odpustit. Jak už to bývá, velkou část dojmu dělá (příplatková) výbava, kterou bych si tady rozmyslel dvakrát. A cenový příplatek paradoxně není to, co by mě od některých funkcí (hlídání mrtvého úhlu, radiomapa) odradilo. 

Suma sumárum, až si budete svoji Dačku konfigurovat, přemýšlejte selským rozumem a nenechte se ukecat. Pak, věřím, dostanete hatchback s (vaším!) vlastním stylem. 

Za povedené fotky moc děkuju Jeníkovi Machačovi :)

 

Technické údaje

Model: Dacia Sandero 1.0 TCe 90 
Motor: tříválcový nepřímostřikový turbomotorek, 990 cm3
Výkon: 90 koní (67 kW)
Točivý moment: 140 Nm v 2 250 ot./min
Převodovka: překvapivě šestistupňová manuální
Maximální rychlost: na šestku česká dálniční
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,5 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 7 l/100 km
Cena s danou motorizací: od 268 400 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
03. dubna 2021, 01:08
3

Zdravim, cetlo se to fajn. Dost jsi me vylekal tim chiropraktikem. Z celeho odstavce jsem nabyl dojmu, ze to kostitras neni. Hrozit lekarem po ceste do mesta je tecka, ktera ve mne vyvolala spise otaznik. Je to teda tvrde jak prkno nebo to žehli?
A mozna pak jeste tip - Skrtance si šetříi a schovavej na poradne perličky.
Jsem zvedav jestli jich bude tolik co Dusteru.

reagovat
Kuře
03. dubna 2021, 03:01
5

Ad škrtance - obří nešvar Autíčkáře, nejen skoro celé redakce, ale hlavně už i náš blogerú a diskutérů. Občas je tu toho tolik, že jsem dokonce o tom (a pár dalších věcech) měl rozepsaný blog. Fakt je to už moc, některé články/blogy jsou vážně ve stylu škrtám škrtáš škrtáme...

Martin Mlčoch
03. dubna 2021, 06:12
1

díky za zpětnou vazbu, tak já to příště zkusim načisto bez škrtanců :)
@BubaaCZek je to čistě o sedačkách. Nevyhovovaly. A bohužel nejen mně.

Pe
PetSpal
09. dubna 2021, 12:02
0

Taky mě množství škrtanců zaujalo. Přitom, toho přeškrtlého slova není třeba se vzdávat. Třeba vyčekali je super obrat, takže se psaním zakoupili bych se ani nezatěžoval. Místo škrtání stáří můžeš napsat "stáří či přítomnost?" Škrtnuté "když s tím jede Jeník" můžeš uvodit třeba: (čti: "Když s tím jede Jeník.") Také můžeš slovo místo škrtnutí dát do závorky. A všechno jsou to synonyma pro podobný výrazový prostředek.

beastar
03. dubna 2021, 14:56
1

No teda. Super test na úplně obyčejný dostavník. Má to stylíčka. Vlastně se mi to auto vcelku líbí v rámci kategorie ok common car.

reagovat
Martin Mlčoch
03. dubna 2021, 17:03
0

Do toho auta se tesis, dokud nemas jet nekam dal. A lidem se libi. Mozna kvuli znacce maj predsudky, jsou prijemne prekvapeni a dokonce maj tendenci nedodelky i omlouvat.
Nekterych nedotazenosti je tam fakt skoda, vetsina je o mavnuti ruky/o zyku.
-
Komentář upraven 3. 4. 2021, 17:03:50

beastar
07. dubna 2021, 09:32
0

Když bych to bral do firmy tak jako auto který daleko nejezdí. A Česká rodina zvládla Hrvatsko i Rimini ve Favoritu později ve Fabii. Takže tohle zvládne taky. Za necelé tři kila což je deset let stará A6 s dvěma kilama na hrbu bez záruky je to furt dobrá nabídka.

ma
magnum
03. dubna 2021, 18:12
2

Autor dost neobratně napodobuje styl paní Violy. V kolonce maximální rychlost uvádí limit na českých dálnicích ?!
Jen jsem zvědavý, jestli by se takovým despektem (motůrek-prdítko) zmiňoval i motoru škoda ve Fabii, který má podobné výkonové parametry jako Sandero. Asi by dostal od škodovkářů čočku. Ty fotky jsou fajn.

reagovat
fr
frite
03. dubna 2021, 19:48
1

No, myslím že zrovna fanatičtí zastánci litrových Fabii sem moc nechodí.
Ale souhlasím s těmi parametry. Přes všechnu srandu co auta přináší je to pořád z podstaty průmyslový výrobek a jako takový by si zasloužil mít své parametry uvedené.

Martin Mlčoch
03. dubna 2021, 21:19
2

Tak Dacia je tady v Cesku v urcitych kruzich adorovana podobne jako Skodovka.
Tu maximalku beru s rezervou, jako vazne zajima potencialniho kupce? Cekam, ze mu jde o jina fakta.
Bud jak bud, honit to nad dalnicni rychlost je opruz.
Na kazdy pad, vazim si komentu :)

bitner
03. dubna 2021, 22:39
0

Cte se to dobre. Ty pripominky ano, ale jinak myslim OK.
Dotaz: 74 kW ma jenom turboplyn, ne? Benal je uskrceny o 10 lucnich turbokobylek.
Jinak takove ty ruzne nedodelky, filtr sazi (i kdyz je to neprimovstrik) a "vychytavky Ladi Hrusky" me od toho odradili. No a pak taky asi o 37 000 korun vyssi cena ve srovnani s predchudcem. Za veci, ktere tam nechcu nebo nepotrebuju.

reagovat
Martin Mlčoch
04. dubna 2021, 09:31
0

Diky za catch! Jeste na to koukam do technicaku a vybavuju si 6*kw a pak napisu 71... upravuju.
K tu druhe casti komentu-tu cenu si to drzi porad nejniz co to jde a vzhledem k tomu jak to jezdi to je vic nez ospravedlnitelny narust.

JZ
Jan Zavrtálek
04. dubna 2021, 20:39
1

hurá recenze na mé oblíbené levné auto, místama se mi to teda docela špatně četlo a úplně jsem nepochopil některé sdělení, ale to se asi časem poddá... Dacie mám rád, protože mi to připomíná bezstarostné časy ve starších renaultech od příbuzných, které jsem si půjčoval v mezidobách, kdy jsem zrovna žádné auto neměl... Se Sanderem jsem měl tu čest pouze jednou a byl to krásný výlet do minulosti, kde všechno funguje prostě jen jako auto, předchozí generace měla několik fičur, co převzala ze starších modelů megane třeba automatické zpomalení stěračů, když člověk zastavil, nebo spuštění stěrače zadního okna, když jste dali zpátečku a měli zapnuté přední stěrače... asi si jednu LPG verzi v budoucnu pořídím jako beater :)

reagovat
liška
06. dubna 2021, 08:50
0

Na co je na rychloměru a otáčkoměru to zdvojené značení?

reagovat
Jakub Pospíšil
06. dubna 2021, 09:11
1

To je jen design.

Calif
07. dubna 2021, 07:17
0

Za mě super.... až na pár gramatických chyb, které se bohužel objevují i v tištěných médiích typu Autotip Klassik.
Styl se mi líbí a dokonce by mě přinutil se o auto zajímat blíže, pokud bych tedy nějaké levné nové hledal....

reagovat
bitner
08. dubna 2021, 22:24
0

Tak sem si ten zazrak dneska projel... A popravde ty oslavne recenze nechapu. Motor 1,0 turboplyn jako jede, ale cekal jsem o dost vic. Stara osmiventilova 1,6 v Sanderu I mi pripada velmi srovnatelna. Turbo se projevuje tim, ze to dole nejede a pak to jede jak ta 1,6.
Odhlucneni je teda opravdu jinde, ozyva se jen takove hvizdani.
Podvozek fajn, ale zase: ze bych se z toho sel udat na hygienu, to taky ne. Logan II zas o tolik horsi neni.
Interier je pekny, neco jako hadry z Decathlonu (to nemyslim spatne). Ale proboha nedelejte z toho vedu.
Razeni: velka zmena, ale porad tomu k jistote neco chybi. Od predchozi generace ale posun k lepsimu.
Na Sanderu I mam najeto 120, na Loganovi II 103 tkm.
Sumar: ne, za priplatek 37 klacku ve srovnatelne vybave to nestoji. 6qalt mi taky prijde zbytecne moc. Uz to ma filtr sazi a oproti predchudci je to vice udusene (Euro 6full vs 6temp). Takze mozna by me Sandero II 1,0 turboplyn potesilo vice.
Az se vyprodaji skladovky 2. generace, tak to bude porad nejlevnejsi nove auto, ale pro me to uz ztratilo to kouzlo. Pokud stihnu tu skladovku, budu rad.

reagovat
FidoBlack
09. dubna 2021, 13:11
0

Dle komentáře že se na to auto těšíš dokud nejedeš někam dál, dá se říct že je to něco jako Thálie? :D
Nedávno jsem šel babičce projet Thalču 1.2 55kw bez posilovače a všech zbytečností a na těch 20km to byla i celkem sranda

reagovat
Pe
Pech.
10. května 2022, 18:35
0

Jako je a není.... Thálie sice dělala stejnou práci stejným způsobem, ale zrovna mezi Thálií a Sanderem, včetně toho prvního, protože dvojka je podvozkově prakticky identická, je rozdíl velmi znatelný. Thálie je sice žehlivější, ale o mnoho méně stabilní proti Sanderu, které je stále poměrně uspokojivě pohodlné, možná i proto, že má oproti Thálii větší sedačky... Na druhou stranu, Thálie je převlečené devadesátkové auto a Sandero je konstrukčně o generaci dál, tak je to na něm prostě znát i když jsou to oboje vlastně zástupci toho nejobyčejnějšího, co se vyrábělo a vyrábí....

Souhlasím s tím, že dvojka se 74kw motorem je pragmaticky výhodnější volba... Na trojce Sanderu mne trochu vadí, že už jsou tam navěšená cingrlata. To že to má emisně roubík v hubě a špunt v prdeli, se dneska nikdo neubrání, to je nutno brát jako fakt...

Ale například gumová membrána, mikrospínač a motůrek, co otvírá zámek kufru je prostě zbytečná debilita, když to dopdosud zcela spolehlivě zastal ten zamačkávací čudl na dveřích mechanicky a bezklíčovému přístupu to taky nebránilo, protože motor centrálu tahá za segment pod tím.... Držák na mobil se zásuvkou hned vedle je geniální nápad, protože nemusíš nic nikam zrcadlit, připojovat, párovat, je to tam hned a všechno, tak jak si zvyklý ať máš v oblibě Android nebo polofunkční Apple, protože je to všechno tam, kde to máš a tak jak si sto nastavil......

Takže za mně úplná holota je zbytečná tortura, ale stačí střední výbava, s pár příplatky a je to poměrně slušné malé, přesto trochu větší auto, za rozumné peníze....

Na tu cenu se blbě zvyká, ale ona zdražila všechna auta, takže ten odstup od konkurentů je stále pořád stejný, jen je všechno o skoro kilo dražší, z dobře známých důvodů....



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem