načítám data...

Lehké odpolední zamyšlení nad sžitím s Brécou

10. února 2021, 14:05 15 komentářů Bulldog

pár odstavců o servisní náročnosti 18 let starého italského common-railu v Lancia Lybra s 280 000 km na hrbu.

zobrazit celou galeriiMartin Mlčoch: Lehké odpolední zamyšlení nad sžitím s Brécou

Bréca je Beatrice. Je to Lancia. Myšlenkama u ní trávím hodně času. A ne vždy proto, že chci. Pokusím se z hlavy popsat první půlrok sžití s 18 let starým prvním common-railem s 280 tisíci kilometry. 

 

dnes

Je 12:30 po obědě. Nalil jsme si skleničku. Už popáté jsem dneska přišel domů. Poprvé ráno, co jsem v 7:30 měl jet do práce. Nejel. Nejede to. Dveře ještě otevřít šly, uvnitř mě přivítala vůně silikonového oleje. Aby nezamrzly, funguje mi WD-40. Žhavím. Auto 3x zapípá. To mě upozorňuje na riziko náledí. Kdybych přehlédl ty závěje, přes které jsem musel k autu 50m(!) dojít.  Informace věcná, leč zřejmá.. Točím klíčem. Točí naprázdno. Asi zmrzla nafta. V poslední instanci vytahuju mobil a googlím. „…pokud vám již nafta zmrzla a telefon vytahujete v poslední instanci, bohužel je již pozdě“. Dobrá rada ve špatný čas.

Jdu se projít. Přemýšlím. Do Prahy dnes nutně nepotřebuju. Zůstanu doma. Jak to rozchodit?

Vymyslel jsem ideální postup. Vezmu ten plastový okapávač na boty. Dám do něj vařící vodu. Hodim pod auto. To musí rozmrznout. Výtah nejede, probíhá oprava.. 3x letim dolů a nahoru. Po třetím kole jdu nastartovat. Teda, vyzkoušet to. Nestartuje. Mrcha. Opět beru telefon do ruky, sleduju předpověď. V noci -15 °C. Stejně tak po celý další týden. Ještě kontroluju kalendář a přemýšlím jak si užiju Home Office.. 

Z předchozích odstavců pozorný čtenář nachápal.. mno, nachápal, že jsem situaci řekněme podcenil. Moc mě neutěšilo že jsem se nad výše popsaným scénářem 2 dny zpět zamýšlel. Na internetu psali, že nafta zmrzne při -20 °C. Kecali.

Venku stojí nepojízdná Lybra. Jako už párkrát za poslední půlrok. Co jiného se na ní dělalo? V jaké kondici jsem ji pořídil? A hlavně, jaké jsem měl očekávání a jaká je realita?

 

update den po “dnes”: 

projevila se garantovaná vlastnost italských aut. Samoopravovací schopnost. I když, se zamrzlou naftou v tom Betty byla trochu nevinně. 
Mám na mysli, že nedávno plnoletá 1.9 znovu ržá. 
Stačilo počkat den a přišlo oteplení na jarních -6 °C. Pak už stačilo na trávník na sídlišti, za pohledů zvídavých sousedů, přistavit starší kolegyni Francescu (viz.druhÿ blog) a nasdílet trochu energie. 

 

srpen 2020: 

na bazosi jsem našel inzerát. Modrá Lybra kombi. 1.9 jtd. Bez koroze. Vypadá rozumně. Za těch 8 tisíc. Ihned se domlouvám s vlastníkem. Prý už jsou zájemci, ale čekají na výplatu. Cítím šanci. Druhý den odpoledne si pro ni jedu. Auto vypadá slušně. Interiér je na Lybru pěkný, neolepený. Na známých místech je totiž na míru udělaná hebká semiš. Svítí mi oči. Jízda už je horší. Svítí kontrolka motoru. Turbo nezabírá. Auto táhne doprava. Převodovka jde.. no, jde. Co byste udělali vy? Jsme na autíčkáři, doufám že fakt nejsem jediný blázen, komu by druhý den zakotvila na parkovišti..

Další den jdu k autu. Působí divně. Kouknu znovu. Sedačka spolujezdce je posunutá. Otevřená loketní opěrka. A pootevřené okénko u pravého zadního okna. Kouknu do přihrádky. Doklady jsou pryč. Ano, nechal jsem je tam všechny, včetně obou TP. Ze zadních sedaček zmizely 2 košile zhruba v ceně auta. Zato boty k obleku v autě zůstaly. Podobně jako peníze v přihrádce na karty na palubce. Tedy – pro průměrného (předpokládám) bezdomovce je složitější otevřít kapsičku co má být řidiči po ruce, než se dostat do zamčeného auta. Nice. 

 

mezidobí

2 týdny nato jedu s Beatrice do Přerova a zpět. Turbo občas jede. Začíná se mi v ní přese všechno líbit (a mám trochu výjimečný pocit, protože policajt – detektiv co bral z auta otisky po vloupačce nechal na karoserii trochu toho prášku. Ten čas co nad tím strávil by podle jeho hodinové sazby mohlo dělat tak půlku ceny auta. Byl docela rychlý…).

Potom jde konečně do servisu. Program: přední náprava, motor. Očekávám opravu za 15-20k s tím, že pak už bude jen pěkně jezdit aspoň dalších 50, 100 tisíc. Oo, jaký jsem idealista. Po 14 dnech má Betty komplet novou přední nápravu. K tomu jsou potřeba nové gumy, ty staré mám být rád, že úplně neodešly, sjížděly se zevnitř, nebylo to vidět, o to to bylo nebezpečnější.. Na motor stačilo vyměnit 2 čidla. Dále tu máme překvapení. Klimakompresor. Drahá sranda. Řeším přes Autokelly, dá se s nimi dohodnout na slevě (určitě to zkuste, případně se dohodněte s někým kdo tam má registraci a nějaké odběry. Chtějí prodat a snaží se. ). Během dalších měsíců řešíme ještě tlumiče, řazení (odešla spojka, bohužel špatně opravena asi půl roku zpět, bývalý majitel jen kroutil hlavou. Doporučuje mu na jeho Fiat Coupe Italmotori, kde nechávám dělat všechno). Později ještě praskne hadička přívodu nafty. Na cestě do z Prahy do Boleslavi to zjistím tak, že se v autě nedá skoro dýchat, jak tam smrdí nafta. Nakonec mě auto nechá. Z motoru se kouří. Nafta je i na pátých dveřích. Sahám po hasičáku, naštěstí není potřeba. Cena opravy? 400 Kč. Cena odtahu? 5 000 Kč. 

 

Pak tu máme nepodstatné detaily: 

Stahovačky rády praskaj. Spínač stahování rád vypadává. Okénko se rádo zasekává. Všechno v random pořadí. Stáhnete i okénko, když potřebujete lísteček na parkovišti? Čekejte na měsíc v úplňku, hoďte si kostkou a pomodlete se. Tentokrát to zaručeně musí vyjít. Vyhřívání zadního okénka? Fungovalo zřejmě na přelomu milénia. Od řidiče mi od října foukal jen studený vzduch. Rozbil se motorek termoregulace. Než jsem ho sehnal (mám „štěstí“ že mám Denso které se skoro nedělaly a ne všudypřítomný Bosch, objednával jsem z Lotyška přes eBay), žena mi musela koupit dvoje podvlíkačky pod kalhoty. Ale garantuju, v té době jsem na autě nevnímal byť jediný problém, kromě jedné maličkosti…

 

No a pak tu jsou věci co jsou správně: 

Budíky Veglia Borletti. Řadička s docela fajn drahami. Příjemná sedačka. Volant hutný, solidní, do ruky. Našel jsme na něm asi 3 polohy, ve kterých se fajn drží. Skvěle umístěná loketní opěrka, cestující se sedadlem řidiče.

A byť mi na plusy stačilo dva a půl řádku, neznám jiné naftové kombi s takovýmito vlastnostmi do 10 tisíc. :)

 

Verdikt:

Stále doufám, že s autem najedu dalších 100 až 200 tisíc km. Postupně ho dávám do kupy. Každý den najede přes 100 km, většinou po dálnici. Čím déle je v chodu, tím je pocitově usazenější. Celkem jsem v tom za 45 tisíc za servis. Doufám, že teď už to udržím trochu pod kontrolou. Jen to chce neočekávat nejen nové auto, ale ani 100% funkční. Nakonec je to jen dopravní prostředek. Co mám docela rád… 

Docela by mě zajímalo. Má dneska smysl dávat do kupy takovéhle auto jako daily? 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
10. února 2021, 15:29
2

Lybra je skvělá, mám ji moc rád, ale u téhle bych asi hodně zvažoval, jestli ji křísit, nebo použít interiér do jiné.
Ale zas pokud kluci z Italmotori usoudili, že se má opravovat, tak s chutí do toho. Lepší odborníky na tento pekáč asi nenajdeš.

reagovat
Martin Mlčoch
10. února 2021, 15:51
0

Když jsem to přivezl, Tomáš to lakonicky zhodnotil jako: pokud to neni rezavy, tak je to dobry.
Když odešla ta spojka, už se tak nesmál, hádám že se bál že jim to nechám na dvoře a zahodim klíče.

Bigg.I
10. února 2021, 15:36
1

Zajimavy blog o zajimavejsim aute. Lybru jsem uvazoval jako prvni auto, ale pouze v kuzi a benzinu... protoze naftu nemam rad a vim, ze ten semis casem strasne degraduje, lepi a vysoupe se.
To vloupani fakt zamrzi.
Necekal jsem, ze bude tolik "problemu" to ja na Fordu Sierra, ktery mi je prvnim autem jsem resil taky hodne veci, ale to byla spis koroze atd. Tolik beznych veci nebylo rozbitych (mozna bylo, ale odstupem casu mi to tak neprijde).
Za Lybrou se vzdy ohlednu, je to vzhledove strasne hezky auto. Myslim si, ze dobrou sluzbu jeste udela, az se vychyta, snad interier nebude degradovat tolik, jako jsem vsude videl.
Nakonec jsem osobne rad, ze jsem Lybru nevzal, jelikoz se ke me nehodi (nenosim kosile a obleky) :D.

reagovat
Martin Mlčoch
10. února 2021, 15:53
0

Když bys někdy zatoužil projet se v pětiválci s tou kůží, dej vědět, tu mám taky :D

Bigg.I
10. února 2021, 16:21
0

do Prahy daleko :D ale urcite bych jednou rad. Dekuju...ikdyz verim, ze si jiny auto nez Forda uz nekoupim (pokud nevyhraju miliony)

Skipper
10. února 2021, 16:45
1

Za mně to rozhodně za to stojí. Dokud je podobné auto nezrezlé, vyřešil jsi snad většinu problémů, tak není moc co řešit. Mně subjektivně nové auta kromě bezpečnosti nic dalšího navíc nedávají a tedy si nedovedu racionálně omluvit pořizení nového. Raději budu provozovat poměrně rozmanitý autopark a doufat, že většina aut bude fungovat co nejdéle.

reagovat
Martin Mlčoch
10. února 2021, 17:13
0

Dekuju dekuju dekuju za nazor se kterym “nahodou” souhlasim :D
Kočka mě taky láká. Vůbec gentlemenská auta třeba 20, 30 let stará ať ze střední (Saab, Lancia) nebo vyšší kategorie (Jag, Maserati, Aston) se mi strašně moc líbí.

Co za auta teď provozuješ?

Skipper
10. února 2021, 21:15
0

Teď jsem asi dosáhl na dlouhou dobu konečný stav. Já Jaguar XJ 12 a XKR, na zimu Range Rover P38. No a přítelkyně novější Range Rover L322. A jako nezničitelná záloha funguje jedničková Octavia :D

krab
10. února 2021, 19:15
1

Držím palce ať máš s Betty trpělivost a ona fungovala. Lybra je zajímavý a hezký aut, ostatně jestli nebyla zrezlá, tak ta mechanika se postupně doladí. Sice to něco stojí, a co už... když jí máš rád, tak stojí za to zachraňovat, udržovat. Já taky provozuju jen starý pekáče a jsem s tím naprosto spokojenej

reagovat
Jaromír
10. února 2021, 20:03
0

Italmotori? Dělají i elektřinu? Kabely, opravy po neschopném nešikovném majiteli? :)

reagovat
Martin Mlčoch
10. února 2021, 20:11
1

Dávali mi dohromady drobnosti, jako druhou a třetí 12V zásuvku nebo zprovoznění té původní v popelniku. Minulý majitel měl taky "štěstí" na servisáka co italům asi nerozuměl. Maj tam šikovné lidi a Tomáš Kuzmanič se vyzná dobře právě v specialitkách co má Lybra..
Na druhé Lybře řešili zemnící kabel, ale to je asi standard. Každopádně s jejich prací jsem spokojen :)

martin_100
12. února 2021, 14:24
0

Tuto měl kdysi kamarád. Dostal ránu na blatník. Blatník stál 8 tisíc a liboval si jak sehnal dobře. Inu za 8 Lybra s nepomačkanýma blatníkama by dostala rande s flexou a golou. Řek bych že by na tom nějakej výdělek byl :-)

reagovat
Martin Mlčoch
12. února 2021, 15:12
1

ta moje by se ti nelíbila. Je odřená vpravo vzadu.
Sousedka s Vivarem jela pro uzenáče. Odřela si půlku auta. Já tam mám promáčklinu. A 13k od pojišťovny. Co ti budu povídat, byla to málem totálka.. :D

liška
14. února 2021, 22:51
1

Diky za vzpominku, taky jsem ji mel, 2.4 110kw sw executive. 60tkm za 4 roky a krom te hadicky od nafty, co mi taky parkrat kolem paliv. filtru vyskocila vlastne porad jezdila. Samo jsem musel odvsivit interier od lepidla, dat stahovacku co po 3 mesicich znova praskla (pak uz se podeprelo klackem a hotovo) ale jinak skvely auto. S prohnilym prahem a s misty zlobici tez tebou zminovanou kostrou sla za 12t a s 310tkm pred 2 lety pryc a jeste ji nekdo zachranoval. Nedavno mi kamos povidal ze ji potkal, takze asi stale zije.

reagovat