načítám data...

BMW X1 sDrive 18i: Chyba v zadání

Jak je obecně známo, po nějakých těch SUV a crossoverech zrovna neprahnu. Ale po skvělé zkušenosti se "základním" hatchbackem jsem musel okusit, co že si to ti zákazníci vlastně kupují...

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: BMW X1 sDrive 18i: Chyba v zadání

Semtam se to tak vyvrbí, že se při přebírání auta šklebím už ze startu. Aby to taky nebylo, když si jdu k modré X1 kolem placatých vozů se znáčky M. Ale nejen kolotočem živ je pisálek a vzhledem ke stavu svého osobního vozového parku bych měl být vděčný. Ale buďte v cukrárně rádi za rohlík, to je těžký… Usedám do auta a nic mne nepřekvapuje. Je zde vidět nějaký ten generační rozdíl oproti jedničce, kterou jsem trápil nedávno, ale to je podružné. 

Jen jakoby auto za každou cenu chtělo vypadat mohutně a velkolepě. Filigránské detaily jsou tady natažené do prostoru jen aby bylo dost onoho pocitu, že je člověk na výši. Inu to není můj šálek čaje a s chaosem v hlavě z nevracející se páčky blinkrů odjíždím vstříc dobrodružství rodinného výletu.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Z pod přední kapoty se ozývá jemné mručení tříválce s turbem, stará známá převodovka si pohrává se dvěma spojkama a já se koukám na nádherné analogové budíky s jednoduše zakomponovaným malým displayem. Kdysi dávno jsem se nad nimi rozplýval v testu malého kabrioletu a tentokrát jsem se jich zase nemohl nabažit. Na těch budících v podstatě není nic zajímavého, jen nemají krycí sklo. Můžete si na ně tedy sáhnout. Na ty stříbrné obroučky. Jo a taky jsou tam ručičky pod zatmaveným sklem, takže nejsou vidět, pokud se nerozzáří. A celé je to postavené na lehce prokouknutelných tricích, nemá to žádná cingrlátka, co by za oči tahala, ale přesto jsem se zase a opět zamiloval.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jenže jízdní projev mne dost zaskočil. Auto tahá za volant, odpružení je drncavější, než v hatchbacku se stejnou motorizací a auto přitom nepůsobilo ostřeji. Sedí se jako na židličce, toť daň nebo plus, každému dle jeho gusta, ale… Jednoduše mne jízdní projev nijak nenadchl. Jistě, auto není vyloženě nepohodlné a pořád umí být více, než dostatečně rychlé, ale hravost nebo lehkonohost a pohodlí hatchbacku se zde nekoná.

Na dálnici, kde jsme strávili většinu testu, jde pak o příjemného společníka, který jen tak funguje, má výkonu dosti na to, abyste přišli o řidičák i do kopce a celkově mu těžko něco vytýkat. Jen snad ty nevracející se páčky blinkrů. Ale i na to jsem si nakonec zvykl. Auto je dostatečně odhlučněné, aby neobtěžovalo a nemá žádné nepříjemné pomocníčky jako je třeba hlídání v pruzích (nebo byly skryty v menu do kterého jsem se nepodíval) a já tak jednoduše vždy mohl jen nasednout, nastartovat, zařadit a odjet.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Vypínat kontrolu trakce v předokolce je stejně tak nějak zbytečné a já si navíc ověřil, že může být mód "traction" ten zábavnější, než úplné OFF. Bohužel u téhle ryze praktické krabičky na lidičky jsem tak nějak nikdy neměl pocit, že bych si mohl něco užít. Pořád jsem viděl ty velké ledvinky, zamračená světla, batůžek a rozkročený výraz. Pokaždé, když jsem si posmutněl, jak by ten hatchback jel líp se mi vybavilo to, proč si tohle auto lidé kupují. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jednoznačně nejsem cílovka.

Byl to pohled do kufru a do jeho bezedného dna, které vzniklo jako náhrada absence rezervy, kdy mi došlo, že za srandu za volantem tady dostává člověk jiné benefity. Je tam fakt hodně místa. 

Auto je veskrze blbuvzdorné v tom starosvětském slova smyslu a hezky modré. 

Až jsem začal hledat důvody, proč právě takové crossovery tak často vídávám na cestách. Vždyť je to jen malý bavko, navíc v té karosářské verzi, co teď letí, není na tom nic světoborného. Ale pak mi došlo, že jsem nepsal nic o iDrivu, který normálně funguje, nemusel jsem zmiňovat slušně hrající rádio, ani přesné řízení. Ani jsem si nestěžoval na nějaké nepěkné reakce převodovky a to dvouspojky fakt nemám rád.

Jinými slovy: Zákazník, který si jde pro X1 si nejde pro vytříbené jízdní vlastnosti, veselou záď, nebo pocit stísněného a maličkého interieru. Ten si jde pro ten velký kufr, do kterého já nemám co dát. Když se zamyslím nad tím, co tento člověk ocení, pak docházím k tomu, že jen věci, které já neumím vzletně popsat. A to je problém celého tohoto mrzutého testu. Cílem zde nebylo potěšit řidiče, ale dodat ten správný pocit člověku, který auto kupuje spíše z nutnosti.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Je to jen obyčejný bavorák, co byste chtěli. Je to jen auto, nad kterým se někdo zamyslel a které asi vyhovuje tomu, proč si jej lidé pořizují, jen já jako starý mládenec holt pláču nad vysokým těžištěm, lehkost postrádajícím interierem a mohu jen smutně koukat na nádherné budíky s představou, jak by asi vypadaly v nějakém placatém kupé. Pokud bych měl manželku při smyslech, dostal bych facana, protože myslím na blbosti. A právem.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Už nikdy nechci testovat crossover! Těm autům nerozumím a lidé si pak klepou na čelo. A kromě toho je X1 asi povedená, ale nevím, proč by si ji nadšený řidič měl kupovat místo hatchbacku. Což bylo zřejmé.

A tím bych to uzavřel, moc reálných chyb to auto nemá.

Technické údaje

  • Motor: Tříválec, turbo, 1 499 ccm, 136 koní (100 kw) ve 4 500 – 6 500 ot/min, 220 NM v 1 500 – 4 100 ot/min
  • Převodovka: 7 stupňů, dvouspojka, motor napříč, pohon přední nápravy přes otevřený diferenciál
  • Max. rychlost: 205 km/h
  • Zrychlení 0 – 100 km: 9,7s
  • Hmotnost: 1 480 kg 
  • Povolené zatížení bržděného přívěsu: 1 700 kg 
  • Cena: motorizace od 806 000 Kč, testovaný kus 1 201 542 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

riderhenry
17. května 2021, 00:44
3

Motor: Tříválec... testovaný kus 1 201 542 Kč. Za mě určitě super povoz, za ty prachy těžko hledat něco lepšího :D

reagovat
Jan Machač
17. května 2021, 01:29
2

Hele já mám teď jinej tříválec. A je to nejlepší tříválec, co jsem potkal. Utrhl si vlastní spojku. Ale ujede všemu. Tříválec není prokletí. Tříválec naseká evu.

Pólin
17. května 2021, 07:46
2

To je asi rec o te Toyce GRMŇMň...je fakt, ze cca 300 koniku z trivalce byl jeste par let zpet nemozny nesmysl... ale asibych tenhle trovalec neporovnaval s tamtim...hodinky, holinky...oboji se natahuje, ale je to neco trochu jineho...

M P
17. května 2021, 08:59
1

Tak dokud se samotná koncepce tříválce vytahuje jako argument, pak je argumentem vytáhnout GR Yaris, v tom nevidím nic závadného :)
Ale tohle auto teda fakt rád nemám no.

MB
MBMB
17. května 2021, 10:06
-1

Proč by mělo být nemožné mít 300 koní z tříválce? Klidně z jednoválce, když bude mít dostatečný objem. Ještě větší extrém je Koenigsegg Gemera.

riderhenry
17. května 2021, 10:45
2

Já vytáhl jako argument cenu a tříválec, nikoliv samotný tříválec. To bych samozřejmě mohl také a argument jednoho jediného (asi?) dobrého tříválce by zrovna můj osobní pohled moc nezměnil... Podobně, jako většina lidí nemá problém se čtyřválci ve 2,5 tuny vážících SUV za 3 milióny, zatímco mně to vadí dost silně hned po nastartování (zvukem, charakteristikou, projevem, bohužel i tím výkonem). Ale to bych možná dostal odpověď, že v Hondě S2000 je taky čtyřválec a je super, že?

M P
17. května 2021, 13:37
3

Netřeba předjímat, jaké odpovědi by se ti dostalo :) a jsou i dražší auta s tříválci... důvodů, proč nechtít X1 bys našel mnohem víc, a ty se tady chytneš hned toho úplně nejočividnějšího.
To jestli někomu vadí nebo nevadí čtyřválce ve velkých SUV, to je mi úplně jedno, ať si to koupí, kdo na to má, když je s tím spokojen.
A navíc, jde proboha jenom o nějaká obcyčejná tuctová auta, tak se u toho nemusíme vlastně vůbec dohadovat, no ne?

riderhenry
17. května 2021, 14:19
0

Jo, souhlasím. Prostě jsem otevřel článek, zhnusil jsme se nad existencí toho vozu, kopnul si do něj a cítil se lépe. V takovém případě je opravdu nejjednodušší smát se malému motoru a cenovce. Ale podstatnější "vady" to auto jistě má. Schválně, jestli vezmu na milost "slabou" 520d, kterou jsem dnes dostal na pár týdnů jako náhradní vozidlo. Navíc v extrémně "nenovinářské" konfiguraci - prostě s výbavou, jakou si to lidé pak asi kupují... Protože 540i je pro mě asi nejlepší auto "na všechno", které se dá aktuálně koupit (když nečekáš 3. dítě, jako teď my... :D ). To jen že BMW spíš fandím, než že bych do nich kopal při každé příležitosti...

Sa
Sato
17. května 2021, 14:24
0

3 rotor wankel je vlastne tiež trojválec :) :) Btw, aké je najdrahšie bežné auto s trojvalcom? (odmyslíme si i8 a Gemera)

Bavoraczech
17. května 2021, 08:45
13

BMW si udělalo zákaznický průzkum a zjistilo, že nejvíc může ušetřit na páčce blinkrů :-D

reagovat
Luki.xy
17. května 2021, 09:56
3

Já musím pochválit text. Jak občas nějaké články od Jana nemusím, tak tady mi přijde fakt hezky napsaný. Je tam i to vcítění do lidí, kteří tohle auto kupují i důvody proč by si ho „pravý Autíčkář“ asi nekoupil.

Takže za mě dávám článku palec nahoru :)

Mimochodem, nechystáte se zavést možnost palcovat samotný článek, popřípadě blog?

reagovat
St
Staromil
18. května 2021, 19:15
0

...přidávám se, také jsem v duchu už během čtení chválil ( obvykle, když chválím styl psaní, tak většinou "Zlokočku"...) . Pěkně napsaný testočlánek o ne asi zrovna smysluplném autě (zejména ve srovnání s tou "normální jedničkou", mám to postavené podobně, "nerozumím" tomu), kde se více v článku "servíruje" jeho celkový charakter a snaží se ten smysl pro nějakou cílovku hledat, či najít.

No, že BMW jinak asi prostě funguje, překvapivé není a docela příznivě, jako správný staromil, u nového dnešního auta vnímám, že zůstávají u slušného počtu točítek a tlačítek, včetně klimatizace, takže to s těmi tablety výhledově možná nebude tak fatální...

Sa
Sato
17. května 2021, 10:20
-1

Chcelo by to fotku vedla nejakého normálneho auta strednej triedy, takto to opticky vyzerá veľké. Ale inak brrr, vlastne taká daň za nevkus a pózerstvo.

reagovat
ma
martinw
17. května 2021, 11:08
0

nehmatejte porad na ten blinkr, v tomhle aute se nepouziva - proto neni nutne aby se packa vracela. Auto dela radost v okamziku kdy u skolky neposkrabete naraznik o obrubnik. Na golfu na parkovisti se nebudou lidi tolik smat kdyz mate spravne logo na kapote :o)

reagovat
Woyta
17. května 2021, 12:29
0

Jak koukám na fotky budíků, tak analog nevidím. Jen velký displej a na něm přilepené rámečky. Což je dnes oblíbené řešení. Poctivou klasiku se servomotory už člověk moc nepotká.

reagovat
Jan Machač
17. května 2021, 12:49
0

nene, jsou tam fakt ručičky...

Jan Machač
17. května 2021, 12:56
5

Přihodil jsem ke článku ještě mobilovku, kde jsou vidět i ty ručičky...

ro
rock
18. května 2021, 08:59
2

V textu je zmíněno, že "Je to jen obyčejný bavorák, co byste chtěli", v komentářích je zmínka o tuctových autech :-)...

Je to BMW opravdu tuctový, nebo existuje nějakej pojmenovatelnej důvod, proč stojí o 300 t víc než Kuga v souběžným testu?

reagovat
Jan Machač
23. května 2021, 00:04
0

Je to zhruba na třech stech místech o litr lepší, to asi jo, otázka je ale, která místa preferuješ... ;-)

ro
rock
23. května 2021, 06:21
0

Krásná formulace :-). Vlastně jsi popsal můj způsob myšlení, který jsem sám nedokázal zformulovat. Jako daily jsem si pořídil něco z německé velké trojky právě proto, že preferuji těch "n" málo viditelných drobností dávajících v součtu nějaký subjektivní pocit. A přitom třeba mám objektivně menší kufr, než bych mohl mít, kdybych jezdil v něčem jiném...

Já opravdu narážel na ty zmínky v debatě směřující k tomu, že je to vlastně jenom obyčejný spotřebák. No a imho je představitelem téhle škatulky právě ta Kuga a mně přišlo divný, že by se Ford buď tak moc zlepšil od doby, co jsem ho znal a jezdil s nimi, nebo BMW tak zhoršilo.

Jan Machač
24. května 2021, 11:43
0

je to takové "to spotřební" na úrovni BMW, tak jsem to myslel.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Gran Torino GT fastback 1972
Ford Gran Torino GT fastback

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Camaro Targa 1978
Chevrolet Camaro Targa

1978 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem